Sputnik: Är det bara jag eller har inte Erixon varit helt briljant den här säsongen? Gör typ aldrig ett misstag förutom några dumma utvisningar ibland. Enormt tråkig back men extremt nyttig
Sputnik: Alltså vänta här nu; glorifieras inte Lodin just nu?
Jag har nått vagt minne att han också startade säsongen ifjol ganska segt för att sedan bli lite bättre ju längre den gick. Har jag inte för mig helt jävla fel var det samma sista säsongen i HA. Slö och seg start för att blir riktigt bra i slutet av säsongen.
Ska det lånas från nått NHL-lag bör det väl ändå handla om en ung, lovande back som behöver tunga minuter i avgörande situationer som han inte får i NHL.
Vi lär väl knappast behöva en fw till? Dom vi har är fullt kapabla att strula till det mesta alldeles själv.
Dubbeld: Vi har både för långsamma forwards och för långsamma backar. Om det beror på förmåga eller inställning vet jag inte, men det räcker med att kolla hur utspridda vi är och hur många långpass utan rimlig chans att lyckas vi slår. Wedin, Walli, Halloran och LaLeggia är väl de som försöker driva med puck och skapa ytor annars är det antingen chanspuckar som slås på måfå av pressad forward eller så är det 20 meters pass på skridskon så att forward tvingas stanna upp.
Speluppbyggnaden ser värre ut än förra säsongen. Då kunde vi iaf slå pass rätt.
Dubbeld: Jag upplever också att det inte är försvaret utan anfallet som är problemet. Känslan är att när våra forwards har pucken så är det minst 1 motståndare i ansiktet på dem hela tiden, så de får kasta bort pucken utan adress. När motståndarnas anfallare är i vår zoon, så är det öppna landskap.
Rytter: Den större delen av vad du skriver går inte ihop då det är just vårt ANFALL som tappar pucken konstant antingen i mittzon eller i anfallszon när dem ska passa en annan anfallare. Åka fram och dumpa puck det går inte.
Känns som om att du inte har kollat ett dugg på våra matcher och bara går utifrån hur vi ser ut på papper.
Nog att vårt försvar ser blekt ut och det är solklart när motståndarna börjar trycka på men att dom på något magiskt sätt börjar sätta puckar på bladen till en annan anfallare med en ny back inne går inte ihop för fem öre.
Rytter: Stenqvist och Eronen har en offensiv uppsida med. Däremot är både LaLeggia och Eronen begränsade pga de får spela med Erixon och Svensson. Ut med nån av Svensson och Erixon och in med en tvåvägsback. Gärna 2 innan säsongen är över. Så kommer både Eronen och Stenqvist växa, det är jag trygg med.
Jo det skulle den, ska man skapa tryck offensivt måste man ha skickliga backar som kan kliva med i anfallet, vara med och sätta tryck i anfallszon. Ha backar som snabbt kan slå om från försvar till anfall innan motståndarna hinner tillbaka och samla sig. I dagens hockey är alla fem spelare inblandade i anfallsspelet (och försvarsspelet). Är hemvändarkedjan inne med fel backar så har de inga som matchar deras offensiva kunnande. Tro fan de hänger med huvudet då de så fort de tar sig in i zon så blir det antingen back till back och skott eller lägga ner pucken i rundeln, eller att de inte kan slå sin bevakning och tappar ut pucken i mittzon. Det är det som Strömberg, Svensson, Eronen, Erixon duger till.
Ni har för få sådana offensivt tänkande backar, LaLeggia är den enda men han är så ojämn.
Era två första kedjor är så skickliga så får de bra lite hjälp i offensiven av era backar kommer de kunna utnyttja lite längre anfall och spel med puck för att skapa mål och chanser.
Jag tycker och tror inte fler forwards är lösningen på era problem, snarare att det kan förvärra ifall man tar in ytterligare en offensivt tänkande forward och helt stänger möjligheten för fler försvarare.
Dubbeld: Exakt! Hönsgården ser precis likadant ut som förra året. Skithögarna ligger spridda på samma ställen. Trots det är topp 6 FW i stort sett helt nya. 1/3 av backarna är nya. Ny assisterande är på plats! Varför ser det likadant ut? Jag köper absolut att det tar tid att sätta spelet. Men att det tog 52 omgångar som ifjol är ej godtagbart.
Jag anser att man behöver 20 matcher innan man verkligen kan döma ut ett lag. Timrå har en stark historia att inte kunna resa sig vilket ororar iallafall mig redan nu
Det dyker upp en back snart. Presentationen kommer handla om att Kapanen hämtar Olli Juolevi på Arlanda och där dom hälsar på deras språk. Sen räcker Kimmo över kontraktet. Jag ser det framför mig.
Rytter: Sen lyder samma lager bland forwards med. Oavsett hur osynlig du är så är du garanterad topp 6 roll. Tyngre för en sådan som Oliver J som skapar mer på fåtal minuter än Emil.P på hela matchen.
Rytter: För att Lodin visar vilja och självförtroende och det skulle kunna trigga igång de andra som åker runt och glider en hel match. Annars håller jag med om att vi behöver prioritera backar. Walli i fjärde? jag skulle nog peta upp honom några pinnhål med tanke på hur obrytt och med vilken fart han tar sig in i anfallszon. Fortsätter Walli såhär har han en mycket lovande framtid.
Varför ska ni in med ytterligare en forward? Laget är nog framtungt redan. Se istället till att lägg alla pengar på 1-2 backar som kan bidra i offensiven antingen genom att snabbt kunna skapa spelvändningar eller genom att vara med och etablera tryck i offensivzon.
Försök dumpa någon forward typ Alvarez för att få lös kapital. Skulle även gå att försvaga tredje/fjärdekedjan för att få in pengar till en back. Skulle ju gå att se över ifall ni verkligen behöver både Lundin och Andersson, en av de kan ju centra tredje och Blomqvist/Boyce i fjärde.
Wedin-lander-pettersson Dahlen-Hanzl-Halloran Hartman-Lundin-OJ (varför låna ut honom? Borde vara billigare än alvarez och kan göra samma jobb, samt att han är en stor talang som bara blir bättre) Blomkvist-Boyce-Walli
Tillräckligt starkt för att räcka offensivt. Två seniora spelare i Andersson (skulle kunna vara Lundin med) och Alvarez bort. Ger pengar till att värva minst 1 gärna två backar.
Problemet är ju att det är noll konkurrens på backsidan. Hur dåligt man än spelar kommer man ändå vara bland de sex som startar.
Jag tror detta är nyckeln, snarare än att lyfta in ännu en forward i Lodin.
{Sputnik "Sen så tycker jag att Freddans matchande där han bytte kedjor var och varannan match var på en annan nivå. Där kunde ju ändå en kedja visat att det fanns kemi ett par matcher men efter en plattmach så var den splittrad.
Med det sagt så tycker jag inte att nån av nuvarande kedjor visat upp nån form av kemi, alltså högst befogat att vaska om." }:
Läs min analys med en god portion humor: Men då borde en mix av Freddan o Ante, en FredAnt och delat ledarskap vara perfekt ;-)
Sputnik: Lodin skulle verkligen vara ett tillskott. Vi behöver spelare med karaktär och med självförtroende. Sedan är frågan hur hans status är just nu och om han skulle gå i hemvändarfällan, men om han spelar som 21/22 så är han välkommen.
Sputnik: Jag är sjukt besviken på Landers omtalade ledaregenskaper. Var det inte exakt såna här scenarier som praktiskt taget inte skulle kunna inträffa med honom i laget?
Sputnik: Ska jag vara helt ärlig hade jag inte klagat om Hartmann fått böta för diving, jag tycker han förstärker situationen REJÄLT. Han faller som en jävla fura platt på magen.
Såg den igen nu, böta för diving är hårt, men han förstärker absolut med att falla så platt han kan. Han tar emot sig på benet, sen slänger han upp det igen så han faller framåt.
Synct: Ja plus en Hartmann som sket i hemjobbet för det var viktigare att tjafsa med domaren om ett enligt honom felbeslut. Det är obalans i laget och frustration och fokus på fel grejer.
Ett lån av Lodin utesluter inte ett backförvärv heller. Ett lån blir väl ändå NHL laget som står för lönen typ?
Synct: Lodin var väl dock en av få som kunde bryta möntsret förra säsongen, även när det såg som tyngst ut. Lodin åker inte runt och tycker synd om sig själv. Jag tror också han skulle kunna röra om lite på träningarna och skapa mer kamp och tävlingsvilja.
Sputnik: Vi kan ju inte få ut något av spelare vi redan har, så vettefan om det skulle hjälpa jättemycket att slänga in en till spetsspelare. Är ju inte spelarna som saknar skills direkt, ledar/struktur fråga. Sen att ha ett riktigt dåligt backspel ger ju inte forwards någon som helst arbetsro direkt och kan spela ut sitt spel när det ser ut som det gör i egen zon.
Skrattretande igår när EA glider hem med all tid i världen, sätter världens sämsta pass till Strömberg vars klubbteknik inte stuckit ut i Sundsvall ens, som behöver pass på bladet, får världens bajsmacka som renderar i mål. Den sekvensen speglar ju hela vårat spel.
Sputnik: Lodin i all ära men vi skulle behöva byta ut Skägget (tack för de fantastiska åren du gav oss på ålderns höst men din tid är förbi nu) och Erixon p r o n t o! De är säkerhetsrisker och räcker inte alls till på den här nivån
Sputnik: Kan det vara så att Lodin faktiskt är på G in? Läste han blev nerskickad till B campen efter sin skada han fick för ett tag sen? Lodin har ju skickat massa kärleksförklaringar till Timrå på Insta etc sen han lämnade. Så man vet ju vart hjärtat finns i allafall. 😍
Modano: Tappet av Lodin känns allra mest skulle jag påstå. Visst en Rattie som skjuter på allt är väl bra, men Lodins obrydda och kaxiga spel smittar av sig på övriga. Plus att han älskar att komma under skinnet på motståndarna och flina dom tillbaks i ansiktet.
Så ja vid närmare eftertanke behöver vi få in en intensiv vinnarskalle, som kan slå sig in på topp 6.
Sputnik: Måste bara in med en Forward o Back märklig utlåning av Oliver .Tappet av Lodin Rattie kommer märkas helt klart. Hoppas kan man ju att någon av Lodin Hållander är på G då båda är och harva i AHL. För övrigt är det åt helvete för mesigt på isen och i båset ska för satan brinna i ögonen på spelare ledare vakna för helvete 🏒💯
Sputnik: På önskelistan nu. Rejäl och spelskicklig tvåvägsback, plus en rivig och fysiskt spelande forward med potential på topp 6, som hatar att förlora.
Sputnik: Håller med,en av få som visar lite vilja och fart. Då förutsätter jag att man förutom några backar söker minst en fw med fart och tyngd. Laget känns felbyggt även i år. Hoppas att Kapanen agerar innan det är för sent.
Sputnik: Ja trist med OJ. Hade ett stolpskott igår som mycket väl kunnat bli mål och endel andra lägen. Kämpar och sliter 10 ggr mer än våra hemvändare, spelar fysiskt och är jobbig att möta trots sin unga ålder. Han kommer vara saknad, men det kan säkert bli bra för hans egen del. Skrev iaf längre kontrakt, men frågan vad det är värt om vi inte spelar i SHL t.ex.
Zäta75: För mig helt ofattbart att man lånar ut OJ. Han är knappast störst byggd i laget, men som han small på vid sargerna i offensiv zon och skapade lägen på det. I min bok tycker jag vi behöver få in en forward nu när vi lånar ut Oliver. 1-2 skador på forwards och han måste ju hem ändå och då tycker jag en utlåning är meningslös då det blir så ryckigt för en ung spelare att flänga fram och tillbaks i olika lag.
SMÅLAND: En vinst hemma på lördag mot Örebro gör att det ser mycket bättre ut i tabellen för Timrå. Mycket viktigt att vinna hemma mot ett motstånd som ser överkomligare ut och framförallt att bryta förlusttrenden och komma in på vinnarspåret igen!
HKN: Walli och OJ var ju bäst av utespelarna igår. Så fortsätter Walli så kan ha absolut testas i topp 2 kedjorna. Som det är nu håller jag dock Hartmann före honom. Men testa olika kedjeuppställningar måste vi. Annars är det tjänstefel. Pettersson har varit en stor besvikelse sedan premiären då han var bra. Det tar emot för mig som också är Ångeson. Vet att han kan så mycket bättre. Hoppas att han får ut det snart. Kanske behövs en petning för det eller är han bara nedtränad?
HKN: Walli är absolut ett alternativ i en högre kedja. Men som han själv sa igår. Han ska spela fysiskt och komma in under skinnet på motståndarna. Han är bra för att han accepterar sin roll.
8179: Egentligen tycker jag inte att det är nåt fel med denna utlåning och tror samt hoppas att Oliver gör succe i HA, däremot hoppas jag att våra stjärnor som tar Olivers plats kommer upp till nivå och sliter som djur och det helst redan igår.
Kanske Walli skulle kunna jaga upp Pettersson och CO? bra fart, bra inställning och bra skott/handleder. Varför inte?