1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590833 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK 2007/08

« · 896233 · » Till forumet

Sv: Timrå IK 2007/08
GävleLasse: "Av dessa så är det 6 forwards som kan ses som elitseriemässiga, men absolut inga spelare man vinner titlar med, breddspelare helt enkelt."
Var jag oklar...?

Jag tolkar det som att bara de 6 är elitseriemässiga och ingen av dem vinner man titlar med. Återstår de övriga som håller nivån under breddspelare. ;)
Tjenare!
Kommentera

Sune: Kanske för att Ni tenderar att läsa det som ni VILL att det ska stå och inte läser VAD som står. Det är precis som när statsrunkarna spår guld till sina lag baserat på vad spelare har presterat tidigare i andra lag. Att man glömmer med vilka spelaren har spelat med då glömmer man i hastigheten.

Jag har motiverat mig om varför jag tror att Timrå INTE når längre än kvarten och jag räknar naturligtvis inte att få medhåll från er.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11....12 ;)
Kommentera

GävleLasse:

Jag tror att man möjligen kan uppfatta det du skrev som så, att du menar att endast 6 forwards (förutom Tenkrat o Pärssinen) är ES-mässiga och att övriga inte är det. Antar att du menar att 5 är toppar och övriga 6 är ES-mässiga.

Tycker inte att du är ute och cyklar helt men till skillnad mot dig anser jag att det är en rätt stark uppsättning. Tenkrat ansluter som sagt senare men vad gäller Pärssinen är de senaste rapporterna rätt positiva och chanserna till medverkan i premiären betydligt större än vad man trodde först.

Av de övriga 5 topparna så är nivån på dessa x-tremt hög med TIK-mått mätt men även i jämförelse med andra ES-lag. De 6 andra håller även de medelgod ES-klass eller t.o.m strax däröver. Detta bör (kommer) räcka långt, hur långt återstår att se. Men att TIK bör nämnas som utmanare till guldet håller jag för självklart! Hahl och Lotvonen har haft skadebekymmer men det skall enl. rapporterna inte vara någon fara inför ES-starten...
Kommentera

Lemmy: Vad jag menade var att 6 av dessa 11 forwards som timrå har att tillgå endast kan ses som breddspelare.
Kommentera

70 Rodrigues:

Äh...vi har ju vunnit SM-guld varje försäsong! Förra säsongen var det t.o.m flera supportrar från andra lag (även från ditt lag faktiskt) som gratulerade oss till guldet -07 efter endast 10-15 spelade omgångar...
Kommentera

mikenomad: jag uttryckte mig nog lite oklart ändå...

Men jag tror att jag har förklarat vad jag menar nu.

Hur som helst så tycker jag att Timrå har tenderat att "lägga alla ägg i samma korg".

Vad gäller Pärssinen så kanske han är tillbaka redan till premiären men hur mycket efter de andra är han rent formmässigt. Hur är det med Hahl och Lotvonen. Den senare är ju en sjukstuga och det skulle förvåna mig mycket om han är med i mer än 30-35 omgångar.. Hahl hade väl fortfarande problem med handleden om jag inte missminner mig.

SÅ bra är inte dessa herrar att de kan gå in och tillhöra toppskiktet av ES när de inte är i form.
Kommentera

GävleLasse: Men det borde väl innebära att ditt Brynäs, som väl till stor del enbart har satsat på bredden (enligt dig djälv iaf), skulle stå helt utan chans till någon framskjuten placering den kommande säsongen?

Är det inte så att det krävs båda delarna i ett fungerande lagbygge. D.v.s både spelare som går till jobbet varje dag, plus de som höjer anrättningen till att bli lite bättre än vanlig husmanskost.
Kommentera

GävleLasse:

Tja...som sagt, vi delar inte uppfattning på den här punkten. Jag ser en forwardsbesättning som är den grymmaste (förutom möjligtvis lock-out sässen, men knappt ens då) i TIK:s historia (nåja, moderna historia iaf). Det är bland backarna och ev. bakom Backlund som orosmomenten finns...men inte heller här känns det jätteihåligt, bara inte fullt lika komplett.

"Lägga alla ägg i samma korg"....nåja, vi har ja tack och lov inget strutsägg a´la Brendl i laget...
Kommentera

mikenomad: "Lägga alla ägg i samma korg"....nåja, vi har ja tack och lov inget strutsägg a´la Brendl i laget..."

Nej där har du så rätt... Jag ställer mig även jag ganska skeptisk till den värvningen. Jag hade hellre sett att man behållit Bicek och införskaffat en solklar förstacenter. Men nog kan man få ut 20+ mål av strutsägget...

När det gäller många av timrås spelares stats från förra säsongen så får man tänka på att de hade osedvanligt mycket istid. Mycket istid borgar ju för att man gör en del extrapoäng. Men visst var det en hel del prat om måltorkan i den här boken i vintras...
Kommentera

Dream Team: Som jag har sagt så är jag inte 100% överens med Boork/Sundlöv när det gäller lagbygget. Det känns väldigt riskfyllt i värvningen av Brendl och sen finns det en del andra orosmolm, centrarna t ex.

Annars så har Brynäs förstärkt med lite mer fysiskt spelande backar, något jag har saknat under fler år. Men det är osäkert om det blir så mycket bättre. Jag lägger mina förhoppningar längre fram i tiden.

När det gäller brynäs placering så är jag nöjd med en plats mellan 6-8... Bättre än så är vi inte. Breda eller inte.
Kommentera

GävleLasse:

Känns som att du har rätt realistiska förväntningar på ditt lag. Själv har jag en förhoppning om att mitt ska gå hela vägen, laget på pappret lovar iaf så pass att sådana drömmar kan försvaras. Men från dröm till verklighet är det mycket, mycket långt...

Måltorkan var frustrerande förra året men en stor del av det skyller jag på det osannolika skadehelvetet. Risken för samma scenario i år borde vara minimal men finns naturligtvis. Däremot räcker det ju med att vi får skador i mindre omfattning för att chanserna till SM-guld skall minska betydligt men så är det ju för alla lag. Inget lag i ES förfogar väl över spelare som håller världsklass om de spelar halvskadade...
Kommentera

mikenomad: Nej det som skiljer "de bra" lagen är klassen på spelare som håller till i 3: och 4:e linan. Givetvis så avgör ju även "topparna" en del men sett över en hel säsong eller ett slutspel så är det just klasen på bredden som är det stora avgörandet. Ett lysande exempel på det är matchserien mellan HV och Brynäs nu senast.

När det gäller istiden på era spelare som normalt håller till i 3:e linan så snittade d runt 15-17 minuter per match vilket isig måste påverka statsen. Det är därför väldigt svårt att säga att era "breddspelare" skulle vara så produktiva under normala förhållanden.

Hur mycket producerar t ex Johan Andersson som hade en snittad speltid på 17.31 förra säsongen. Alltså minst lika mycket som många förstaline spelare i andra lag. Med den istiden så gjorde Andersson 9+16 vilket skulle vara väldigt bra om han gjort det i 3:e kedjan med en speltid på drygt den halva speltiden.
Kommentera

mikenomad: Ja i år ser det väldigt bra ut.Nog det bästa lag timrå haft någonsin skulle jag vilja påstå.Men frölunda verkar få ett rätt giftigt lag iår,tyvärr,återstår bara att se om bäckman kan förvalta detta,det är jag inte säker på men göteborgarna blir farliga.
Kommentera

fighter: Jag tror att chansen att Bäckman kan förvalta truppen är bra mycket större än att Solvalla-Challe kan göra detsamma.
Kommentera

GävleLasse: "SÅ bra är inte dessa herrar att de kan gå in och tillhöra toppskiktet av ES när de inte är i form."

Vill minnas att när Hahl kom tillbaka efter skadan och spelade bara några få matcher i slutspelet så var han MYCKET bra, och i form kan man väll inte beskylla han för att vara då.
Kommentera

ChriZt3r: Om jag minns rätt så spelade väl Hahl endast i match sju i kvartsfinalserien, och därigenom deltog han ju bara i den enda matchen. Men att han med råge visade vad han kunde där, trots en nog väldigt stor avsaknad av t.ex matchträning. Dessutom fick jag uppfattningen att man chansade en del med att släppahonom till spel den gången. Litegrann att håller det så håller det. Man såg nog att hans medverkan kunde vara så viktig, ja, t.o.m avgörande i den matchen, att man var beredda att ta den risken.

Den chansningen gör man förstås inte om igen. Inte såhär innan säsongsstart, eller möjligtvis i inledningen av densamma. Man kommer att vara säkra på att den Riku Hahl man släpper till spel är en helt frisk spelare som klarar av att ge max i alla situationer. Annars är väl risken att man får äta upp det under resterande del av säsongen.
Kommentera

ChriZt3r: Det är stor skillnad på att komma tillbaka under säsong och att tillbringa en hel försäsong som skadad med begränsade möjligheter att kunna genomföra en bra träning. Att göra slutsatser baserat på EN match och EN spelare är att ljuga för sig själv.

Hade han varit SÅ bra så hade han producerat mer under de matcher han var med och var i form.
Kommentera

GävleLasse: Lotvonen har redan varit på is i finland för och testa sig och de gick bra.. Sen så Hahl är ruggit revanch sugen efter fjol året.
Sen så Pärssinen så kommer han att behöva 1-2 matcher för att komma in i rätt tempo. Sen så är de ES nya målkung. :)

Och varför sitta här å racka ner på våra spelare. Kanske ska se om sitt eget stall innan man kastar skit på andra!?
Kommentera

GävleLasse: Nu törs jag nog lita så pass mycket på de som ansvarar för Timrå IKs försäsongsträning, ja, även på Riku Hahl själv, så att man bereder honom de bästa möjligheter som finns att ändå kunna delta i merparten av den träning man genomför. Kondition och sådan träning lär han kunna köra trots en handled som inte är riktigt 100. Där har ju Kimmo Lotvonen det lite värre. Men han är ju på is sedan en tid, så det går väl framåt där iaf.
Kommentera

Uddan: Han har ju rackat ner på Brynäs, vad var det du läste som du inte förstod??
Kommentera

70 Rodrigues: De är väl bara och läsa vad han ha skrivit...
Kommentera

Uddan: Som sagt!!
Kommentera

GävleLasse: Ta nu och tagga ner lite.Det verkar som du hatar TIMRÅIK,jag kanske har fel där men det verkar så när man läser en del av dina inlägg.Nu ska vi ge challe en ärlig chans,vad gäller bäckman så har han nog passerat bästföredatum.
Kommentera

fighter: Jag skrev ett inlägg som genast fick gensvar från personer som är förblindade av övertro på sitt lag. Jag tycker inte om timrå inte heller något annat lag som Brynäs spelar mot i ES. Men hatar dem gör jag inte.

Det ska bli jäkligt intressant att se Challe jobba i båset, speciellt på lördagarna, när han har travet i skallen... Han är en inbiten travfantast och sånt går inte ur så lätt...
Kommentera

Dream Team: Ändå så skulle ju Timrå göra en rejäl analys av verksamheten just på grund av alla skadorna förra säsonge. Så det är ju uppenbart att det varit problem, varför analysera annars? Följdfrågan är ju given. Har de komit fram till något, kommer förändringr att göras.

Kritik har ju redan kommit från Challe med tanke på antalet försäsongsmatcher. Precis lika många som Brynäs svarade man då. Skilnaden är att Brynäs behöver många matcher för att kunna lufta alla FEM femmorna på ett vettigt sätt. Timrå har väl onte ens folk till ett fullt lag utan måste redan nu "testa" juniorer... Inget ont i det visserligen, men man vill ju gärna kunna spela ihop ett lag under försäsongen.
Kommentera

GävleLasse: Ok,om vissa här inne tror på sitt älskade TIMRÅIK så är det bara ett sundhetstecken,ok du hatar kanske inte TIK,men har definitivt ingen övertro på vårat lag tvärtom.Vad gäller Challes inställning,och fokusering på lördagar och för den delen alla dagar är jag inte det minsta orolig.Annars så visar det sig snart,han har ju ambition att få träna trekronor en dag,den platsen får man inte så lätt. Lite mer ödmjukhet från dig vore på sin plats.
Kommentera

GävleLasse: Du läser en del i kvällstidningarna, inte sant? Det gör förvisso även jag, men att jag blint skulle välja att ta in allt som stod det händer inte, inte på det sätt du verkar göra.

Du tror alltså inte att Charles Berglund är kapabel att sköta en tränarsyssla på ett profesionellt sätt. Det beröm han har fått i DIF, även om det var i rollen som andretränare, betyder visserligen inte mycket nu, oprövad som han är som förstetränare. Att du ev. känner dig själv som möjlig travspelare är en sak. Men att det skulle finnas någon risk att han skulle blanda ihop taktiktavlan med V75-bongen är ju rent patetiskt.
Vem vet, kanske Boorken gillar att snickra på kåken hemmavid. Vad är det som säger att han inte hellre filar på ritningarna där än att han engagerar sig i tränarjobbet fullt ut?

Var det inte Challe som uttalde sig om detta med träningsupplägget i efterspelet av den förra säsongen (även detta i kvällspressen, vill jag minnas)? Hur insatt var han i detta då, tror du? Att han rent spontant uttryckte en oro för ett problem han såg, utan att egentligen känna till orsakerna bakom det är nog det mest troliga där.

Återigen, Challe "uttalade" sig i AB, var det väl, om den "kritik" han nu hade mot upplägget som Timrå hade vad gäller träningsmatcherna. Du tror inte att han i juli månad visste om detta, och att han t.o.m hade varit med och planerat detsamma? Ännu en gång var det nog mer en tidning som la rätt ord i Challes mun, bara för att det skulle se ut som kritik.

Uppenbarligen så läser du inte det som skrivs härinne. Timrå kommer, i likhet med många andra lag, möjligen även Brynäs, att köra en del med juniorspelare under försäsongsmatcherna. Att man i nuläget saknar ett antal spelare som är tänkta att ingå i A-laget behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man medvetet kör slut på resten av laget innan säsongen ens har börjat. Du ska nog se att man har lite mer tanke bakom än vad du verkar ha just där.

Eran "bredd" på spelare blev ju omtalad/raljerad med i nån blaska den med inför den här säsongen. Ja, du ser, även jag läser dessa avarter till nyhetsmedier. Om jag valde att tro på vad de skrev? Ja, gissa det du.
Kommentera

Dream Team: Oavsett om Boorken har haft tankarna på annat så har de satta målen uppnåtts. Men Brynäs kommer inte vinna några titlar med Boorken. Mina förhoppningar har jag redan talat om.

Jag bygger min tes om Challe på historian. Det tillhör faktiskt till ovanligheterna att man som ny huvudtränare har det lätt. Steget upp från att vara assisterande till huvudtränare kan liknas med steget från AS till ES.

Visst kommer TIK att köra med junisar, precis som alla andra lag. Men av vad jag har sett så spelade TIK sina starters en hel del under försäsongen med...När det gäller Brynäs i år så kommer nog de nya samt de unga att ges mest speltid. Dacke, Sjödda och de andra gamla rävarna vet vi vart vi har.

Visst läser jag tidningarna och sorterar precis likamycket som du.
Kommentera

fighter: Nej, varför skulle jag ha det? Jag belyste samma sak under SCA förra säsongen är jag och Ambroo stod och pratade hockey...Att TIK tenderat att lägga för mycket resurser på ett fåtal spelare. Vad som hände vet vi ju båda.

Får man skador på fel spelare så blir det extra kostsamt. Jag har själv varit med om liknande säsonger med Brynäs. Lockoutsäsongen var det samma visa för Brynäs. Lind, Dackell och Sulku skadade samtidigt som Kronwall och Timmonen tackade för sig.

Vi ett par matcher tog Brynäs in 3-4 junisar för att ens kunna ställa 3 femmor på isen.
Kommentera

GävleLasse: Ok du får ha din syn på saker och ting som du vill, det får stå för dig.Jag har fullt förtroende för nubben och dom andra i ledningen,som har valt att sätta ihop laget på så här.Man kan ju inte gå in och tro att vissa spelare ska bli skadade,men den risken finns ju förståss,och det gäller alla lag.Nä man ska utgå från att man slipper så mycket skador som ifjol. Jag tycker ändå att det ser bra ut en bra mix,några guldkorn,några rutinerade killar med stort hjärta,blandat med några hungriga junisar det kan bli riktigt bra detta.
Kommentera

fighter: ja visst är det en bra mix. Men det är lite för några. Ett par extra forwards hade inte skadat. Jag önskar er lycka till... tiden får utvisa om truppen är för tunn eller inte.
Kommentera

GävleLasse: Okej. Då vet vi.

*Timrås säsong kommer alltså att bestå av minst lika stora skadeproblem som den föregående på grund av att vi har en för bra spets motför vad vi borde ha och Brynäs är den enda klubb som har 5 spetslösa femmor att stoltsera med trots att min matematik säger något annat. För Timrå är ju jätterika jämfört med Brynäs eller?

*Jag menar varför bygga för guld då man kan bygga ett lag som vinner lagom och som har många bänkvärmare? Bygger man smartare än Brynäs så bygger man för guld! Det är ju smartare att bygga ett lag sämre så man slipper bli besviken liksom.

*Kimmo Lotvonen och Riku Hahl kommer aldrig kunna vara i form eftersom de har varit skadade tidigare i karriären och måste av logik bli ständigt skadade igen.

*Timrå kommer ju aldrig att nå längre än kvartsfinal på grund av att vi kommer endast ha 11 forwards på försäsongen. Hur ska de kunna hitta formen i Mars om de inte är med i September?

*Timrå kommer att vara utan bra coachande på lördagar för att Challe är en travfantast. Var det inte V65 samma dag som Sverige slog Kanada i en OS-final 94 förresten? Åkte han och tänkte på sin spik i 6:e loppet då han tog sitt 5:e SM-guld med DIF som spelare 2001? Att inte Nubben har tänkt på detta? Avgå!

*Johan Anderssons 25 poäng berodde ju självklart på speltiden då han visade sig vara grym i boxplay. För det är ju med lite speltid i PP och mycket tid i BP man blir poängkung på. Att han gjorde de flesta poängen i den skadefria början av säsongen är oviktigt för Lasse att ta med.

*Är det någon som säger emot denna profet så beror det endast på en övertro på det egna laget. Att GävleLasse får mothugg pga att han tänker lite snett och ogenomtänkt finns inte med beräkningar då man kan skylla på något som övertro på det egna laget. Vattentätt!
Kommentera

GävleLasse: man får inte glömma att hans medverkan ökar det ena lagets moral positivt och det andra lagets negetivt.
Kommentera

fighter: "han har ju ambition att få träna trekronor en dag", har du inte den ambitionen som en ny elitserie tränare, så är du ute fel.
Kommentera

JimmyH: "*Johan Anderssons 25 poäng berodde ju självklart på speltiden då han visade sig vara grym i boxplay. För det är ju med lite speltid i PP och mycket tid i BP man blir poängkung på. Att han gjorde de flesta poängen i den skadefria början av säsongen är oviktigt för Lasse att ta med."

Var det inte som 3:e center som han blev uttagen i landslaget? ganska imponerande..eller?!
Kommentera

JimmyH: *Timrås säsong kommer alltså att bestå av minst lika stora skadeproblem som den föregående ...

Har man få spelare så bli genomslaget för varje skada större. så enkelt är det. Ja, Timrå har mer pengar än Brynäs i nuläget men det är bara en tidsfråga. Vi får se hur det blir längre fram Brynäs har gjort ett grymt jobb att sanera sin ekonomi och vänt en dålig trend.. ja Brynäs är helt spetslösa... det var nog därför som ni vanna alla matcher mot oss förra säsongen.. Och som ni vann... det måste ha varit 100-0 i samtliga möten.. eller hur var det?

*Jag menar varför bygga för guld då ...

Att bygga för Guld när man haft ekonomiska problem och precis fått ordning på densamma är en ekvation som inte går ihop. Brynäs var rejält på dekis fram till förrförra säsongen då man valde att "börja om och bygga från grunden" Det håller man på med och har kommit en bit på väg.

*Kimmo Lotvonen och Riku Hahl...

Ingen av dem är yngre i år än vad de var då. Jag vet inte hur gammal du är men jag är gammal nog att ha känt hur kroppen reagerar med åldern. Jag är definitivt ingen idrottsman och har inte samma fysk som en sådan, men jag har inte heller samma förslitningar och skador som en elitspelare har. Återigen, vi får se vem som får rätt..

*Timrå kommer ju aldrig att nå längre än kvartsfinal...

Timrå kommer inte längre än kvarten för att truppen är för tunn. Betänk att jag ENDAST har diskuterat era forwards. Tycker du själv att ni har en bra backbesättning? Att du sedan tolkar mina inlägg som fan tolkar biblen får stå för dig. Jag har flaggat för att det finns stora risker att man redan från start KAN drabbas av skador som blir extra kännbara på grund av att ni har en tunn trupp. Har man få spelare så blir varje skada mer kostsam. Tror du att Timrå var det enda laget med skador förra säsongen?

*Timrå kommer att vara utan bra coachande på lördagar för att Challe är en travfantast...

Nej, det var faktiskt V75...

*Johan Anderssons 25 poäng berodde ju självklart på speltiden....

säger du det så är det nog så...

*Är det någon som säger emot denna profet så beror det endast på en övertro på det egna laget. Att GävleLasse får mothugg pga att han tänker lite snett och ogenomtänkt finns inte med beräkningar då man kan skylla på något som övertro på det egna laget. Vattentätt!

Jag lade fram en motivation om varför jag är skeptisk till Timrås chanser den här säsongen, that's it. Jag hade rätt förra säsongen, inte bara när det gäller Timrå utan jag fick även rätt med ett antal andra lag.
Kommentera

dunderklumpen: Jag ville bara belysa att det inte kommer vara nåt problem med challes inställning.
Kommentera

GävleLasse: Måste få fråga dig en sak.Om Timrå mot din tro då skulle gå hela vägen iår
Skulle du säga att de berodde på en enorm tur eftersom timrå inte fick nåra
skador
Kommentera

Tvåtallar: Don´t feed the troll!
Kommentera

Tvåtallar: Till viss del är det väl tur om man klarar sig från kostsamma skador för skador är ju något som drabbar alla lag.

Men skulle Timrå gå hela vägen så skulle jag definitivt inte vara sen att gratulera och erkänna att jag haft fel.

Frågan är hur många här inne kommer att ge mig samma kred om det blir som jag tippat.
Kommentera

GävleLasse: Men ge dig nån gång! i stort sett alla dina inlägg här i våran bok handlar om att ge TIMRÅIK så negativa kommentarer som det bara är möjligt,vi vad du tycker nu.Inte kul att läsa om alla skador vi ska få,så fort man loggar in här.Kan du inte taoch skriva nåt som är skoj att läsa nån gång,som omväxling.Annars kan du väl hålla dig till Brynäsboken ett tag.
Kommentera

fighter: tja visst kan jag göra det. chansen till medhåll är ju större där *skratt*
Kommentera

GävleLasse: Ja, chansen eller risken att du framställer dig själv som lite mer trovärdig är kanske större där.
Kommentera

GävleLasse: äru avundsjuk på Timrå på snåt sätt du eller ?
De måste ju vara för att vi får så mycket bättre spelare än Brynäs som du är som du är.Men de är bara roligt att du är avis på Timrå IK ;)
Kommentera

GävleLasse:

Hur orkar du?
Kommentera

Noterat: Såg en sliten Pekka Lindmark på ICA Kvantum i Piteå i förmiddags. Han lirade travet på spelkiosken. Jag morsade och vi konverserade en stund.

Nu sätter jag mig på bussen hem till Medelpad.

Ciao!
Kommentera

Uno Gordon: "Jag morsade och vi konverserade en stund" var väl mer "störsände" Dyker du upp i Leksand då?
Kommentera

Sune: Det är väl pga att hans gamla trätobroder i den "alldeles aldrig någonsin säga nåt ont om Brynäs" supportern Huge befinner sig på semester.
Abstinensen att diskutera blev för stor att bära o därmed söka nya outforskade jaktmarker.
Spänningen är oooliiidlig.
Kommentera

GävleLasse: Det känns som att vi inte kommer varandra närmare än så här.

Du har lagt upp en vattentät plan där varenda Brynäs-förlust kan förklaras med att "Vi har inte byggt för att vinna" och varje Timråförlust kan förklaras med för tunn trupp, de skulle ha satsat som Brynäs fast Brynäs inte är bättre, men Brynäs vill ju inte vinna så egentligen är Timrå sämre fastän de ligger före i tabellen för att de vill ju vinna?

Vi får dessutom helt sonika vänta oss ett "Vad var det jag sa"-inlägg så fort någon Timråspelare blir skadad i vinter.

Glasklart! Tack för din medverkan i den här gästboken.
Kommentera

JimmyH: Utmärkt summering! :-)
Kommentera

« · 896233 · »