1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590982 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK - Djurgården 2007-11-01

« · 935880 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Djurgården 2007-11-01
The Palm: Delvis har du rätt. Man måste ju alltid se till motståndarna och hur dom genomför matcherna.

Samtidigt är det ju så att Timrå alltid haft svårt när det blir s.k. gnethockey, bök och stuk, lågt tempo osv. Motståndarna är ju inte dummare än att man vill ha sådana här matchbilder mot oss. Det har sett ut så här länge när lagen grisar ner oss. Skillnaden nu är väl att vi lyckas vinna, allt som oftast.
Kommentera

The Palm:
Har inte kunnat se så många matcher den här säsongen. Men din förklaring att det sitter hos motståndarna känns världsfrånvänd. Typ allt som går dåligt är otur, andras fel osv, och i det här fallet beror på något som egentligen är bra - att TIK "blivit ett topplag".

Att burskyddet blir onödigt långt kan bero på att "löpvägar" osv inte sitter som de ska. Backarna blir osäkra och väntar på att forwards ska komma i position med rätt tajming. Kan bero på hela laget och inte bara på den enskilde backen.

Med ny tränare börjar man ofta med att "sätta" försvarsspelet och fortsätter sedan med att utveckla anfallsspelet. Tendenserna borde synas, men vi får se hur det utvecklar sig.

Självklart ska Timrå spela en offensiv och fartfylld ishockey. Hoppas, tror och antar att det också var en av kriterierna när Timrå valde att förnya på tränarsidan.
Kommentera

Skarin: Men men, tråkigt att dom har så fel som dom har och snuvar spelare på poäng :(
Kommentera

Laken:

Det är tråkigare att se TIK rent spelmässigt i år, det har du alldeles rätt i. Men jag tror en stor del av förklaringen kan tillskrivas det Palm menar. Tiden har hunnit ikapp TIK och vi ses nu (för 1:a gången på allvar tror jag faktiskt, det har inte varit fullt förankrat förrän i år) som ett av de absoluta topplagen, ja en tänkbar SM-guld vinnare, av stora delar av hockey-sverige. Detta innebär att det inte går att kliva in på isen som underdogs längre, att "tjäna" en och annan poäng pga överrskningsfenomenet.

Tycker tabellplacering och antalet poäng antyder att TIK på ett ganska bra sätt börjat anpassa sig till topplagssituationen. Vi kommer garanterat få se skönlir även denna säsong vad det lider men dessa matcher kommer antagligen inte dominera till antal. Det viktiga måste väl ändå vara att bibehålla en så framskjuten tabellposition som möjligt genom hela grundserien...när sedan slutspelet börjar är ju, som bekant, premisserna lite annorlunda. Det är DÅ det gäller, det är då gubbarna skall visa vad de kan!
Kommentera

The Palm: Visst har Jonte en väldigt vass bössa som du konstaterar handledsskottet speciellt är ju mycket rappt ...

o man får önska att han kapar ned tiden han håller i puck o bestämmer sig för snabbare pass för att få Tenkrat tex. mer delaktig.

.för han har ju så många väldigt bra totala egenskaper som hockeyspelare Jonte..rappheten i skridskoåkningen o åkkonditionen är ju åter på en mycket hög nivå han checkar hårt från hörn till hörn..han hjälper till starkt i defensiven ..vinner tillbaka puck osv. Jonte är Jonte..Guld värd
Kommentera

RTS: Har hört ryktena om HV och Sanny härinne häromdagen, dock inte om Hahl o Timo. Men så är det ju, bra spelare är alltid intressanta för andra lag....känns inte som nåt man trillar baklänges av förskräckelse när man hör. Bara för TIK och Nubben att gilla läget och komma med motbud alt. värva fullgoda ersättare....
Kommentera

JimmyH: Bra artikel om Hedström i morse.
Kommentera

RTS: Inte hört nått, men det vore ju konstigt om inte andra klubbar är och drar i spelare vars kontrakt går ut efter säsongen.
Får väl bara hoppas att dom trivs bra i Timrå och att de känner sig nöjda med ev lönehöjning vid förhandlingar med nytt kontrakt med Timrå.
Kommentera

Mogylni: Niskanen blir ledig nu ändå ;) men vette fan om man vågar värva Niskanen för då tar vell HV Sanny,Timo och Hahl. Kanske nå Taktiskt i detta ;) se länk!
Kommentera

JimmyH:
Från och med i år så rapporterar domaren bara målgörare och GS
assisten så därför kan det bli lite konstigt
Kommentera

Laken: Onekligen spelar vi tråkigare. Men är orsaken till detta Timrå eller beror det på våra motståndare? Min ståndpunkt är att våra motståndare jobbar häcken av sig för att hålla nere farten på Timrå och i de fall där man missat denna detalj (Frölunda igen) så blir man i stort sett överkörd.

Men allt detta lallande bakom egen målbur i uppspelsfasen måste slipas bort. Likaså måste uppspelen bli säkrare och vi bör ta oss snabbare in i motståndarens zon (varför ingen klassisk "dump & chase"?).

Å hur kunde jag glömma 40 minuters tortyr under TIK - Ske-å? Tack för påminnelsen Laken.. Herreminjesus vad hemskt det var.. Dom minuterna har jag fan ingen förklaring till.... *ryser*
Kommentera

RTS: vrf måste dom alltid ta från dom "små" klubbarna och hjälp lösa ? Hitta egna spelare för fan näe gud vha lågt av H"i"V-71.
Kommentera

HAHA Öl var inte så populärt av Sanny Lindström inte, Nu blir det tårta ist.
Kommentera

The Palm: skelefteå är alltid skelefteå,dom spelar sitt grisspel och vi går på det alltid,är väldigt nöjd om vi tar en pinne.
Kommentera

Någon fler än jag som hört att Hv71 öppnat stora plånboken för att värva Sanny, Halh och Timo nästa år?
Kenta och Stillman verkar gilla dessa tre skarpt.
Kommentera

adde_1337: Jag ser i alla fall fram emot matchen mot HV71 något alldeles vansinnigt. Detta är en karaktärsmatch där det är viktigt att visa "var skåpet skall stå".
Timrå är så pass bra att man ej skall bli luggade på poäng i sin hemmaborg och samtidigt vill nog HV visa att just dom är så pass bra att dom kan sno 3 pinnar.

Bäddat för full fart framot m a o!

Timrå har nog märkt att man är ett topplag - men vad sägs om lite mer skott på mål och därigenom rakare spel? Har inte Jonte en vass bössa? Peppra sönder motståndarens målvakt istället för att söka läckra passningar!
Skott, målvaktsräddning och blockering blir till tekning i anfallszon. Aldrig fel.

Däremot så ställer jag mig tveksam till om vi klarar av Ske-å på lördag. Det är en match jag har oerhörd respekt för.
Kommentera

The Palm: Det är möjligt det du skriver, i alla fall delvis. Jag konstaterar vidare att fler och fler håller med mig i min uppfattning att vi nu spelar ett tråkigare spel än tidigare säsonger (under Kentas ledning). Framför allt med tanke på det spelarmaterial vi har.
Ett tillägg till, vi var riktigt USLA även mot Skellefteå hemma i två perioder...
Kommentera

adde_1337: ska så "då" inte "du" hehe !
Kommentera

mikenomad: du måste timrå börja inse själva att dom blivit ett TOPPLAG ;) hur långt tid kommer detta att ta? kanske redan släpper i morron och vips 3P :D. tror på seger ! 2-4
Kommentera

The Palm:

Gillar din analys, tror att det ligger mkt i det du skriver.
Kommentera

GävleLasse: Det ÄR ett företag som sköter elitseriens statistik. De heter Graphical sports och de jobbar åt hockeyligan.

Sedan så är det sekretariatet som fyller i det som vi får se på swehockey gällande mål och assist efter domarrapporten och det är samma sak på hockeyligan. Så det är av den anledningen väldigt märkligt att vissa assistpoäng kan skilja sig. Dålig kommunikation skulle jag tro vilket i sig är riktigt amatörmässigt.

Annars så sköter hockeyligan resten, såsom skott, tekningar, utvisningar etc åt swehockey som herren eller damen i sekretariatet bara fyller i, i ett program.

Mitt svar på vad som är det officiella är att båda är det eftersom de ska ha samma statistik.
Kommentera

alexx: Axelsson är för nervös, hans självförtroende måste bli bättre, ingen ställer några direkta krav på killen, tror dock att han sj har för höga krav på sig sj att han måste bli lika bra som broder "pebben" om Axelsson börjar lägga krav på sig sj och sluta tänka på framtiden och spela match för match och börjar våga hålla i pucken och få upp ett självförtroendeså har vi en enorm potensial i laget.
Kommentera

Tvåtallar: Ja, och detta tycker jag mig se hos många lag.
Man får heller inte underskatta Djurgårdens fina bortafacit.
Fast det är klart - deras fans är väl mer högljudda på bortamatcher än i deras egen hemmahall...
Sedan har dom Bremberg i powerplay. Alltid livsfarligt!
Kommentera

The Palm: Tror de ligger mycket i det du skriver. Kunde inte undgå att se vilken enorm respekt Djurgården hade för Timrå i gårdagens match.
Och vad nöjda dom såg ut efter att ha räddat en poäng.
Kommentera

Tror ni inte att vårt till synes "dåliga spel" faktiskt till stor del beror på våra motståndares inställning till matcherna mot Timrå?
Tidigare om åren har Timrå varit en uppkäftig liten klubb med skridskostarka och kreativa spelare med stort hjärta. Dock har kunnandet varit lite utspritt i laget och man har heller inte haft några stora poängkungar (Z undantaget) av klass. Motståndaren har då hela tiden haft inställningen att "detta lag skall vi slå", och hela tiden blivit överraskade över hur svårt det har varit.

I år är det annorlunda. Nu tittar lagen på Timrå och säger "fan, det här blir tufft - kommer vi hem med en pinne gör vi det bra". Följden av detta blir gnetspel, sarg-ut och backchecking utav hel***e.
Timrå, å andra sidan - är inte heller riktigt bekväm i kostymen som topplag och favorit till att vinna 75% av alla matcher ännu. Man famlar lite och funderar säkert varför det alltid är så jäkla trångt i motståndarens zon.. Så här brukar det ju inte vara?

Frölunda borta är ett exempel på ett lag som tyckte sig vara bättre än Timrå och sålunda släppte lite på sin backchecking. Resultatet var förödande för Frölunda i 54 minuter.

I år har Timrå varit urusla i 1 match - Brynäs borta. Man gick på en mina i bortamatchen mot Luleå - men i övrigt så har man spelat en stabil och (faktiskt) vägvinnande hockey. Att sedan spela lite dåligt och ändå vinna kan vi ju vara lite småsura över - men tänk hur det känns för de andra lagen? Dom förlorar ju faktiskt och förlust känns aldrig kul.

Till vår stora förtret kommer nu ett uppehåll som är på tok för långt, men det ger Challe en jättebra chans att träna ihop laget ytterligare. Kanske få Jonte att spela ytterforward, kanske höja Backlunds självförtroende och kanske få fart på Hynning.

Den 15:e november skall vi sedan hylla Kentas återkomst till E.on och mangla HV71 nåt alldeles vansinnigt. Därom hyser jag inte ett uns av tvivel.

FORZA TIMRÅ IK!
Kommentera

Skarin: Och vem är det som sköter statistiken åt SVT-text? Vem ger dem info? För där är det ofta det inte stämmer.
Kommentera

Gidde: Ja det är möjligt att det är så. Men swehockey har ju tidigare varit den officiella i alla fall. Och vilka sköter statistiken åt swehockey. Är det inte domherren och speakerbåset ;) Frågorna är många.....

Detta borde allas våran statistik-herre, JimmyH ha full koll på.

Men hur än det är så tycker jag inte Hockeyligan sköter uppgiften. Har hänt många gånger att dom haft fel spelare vid rapporteringen. Spelare som inte ens är med i laguppställningen.
Kommentera

Skarin: Vilka är det som för statistiken? Är det swehockey eller Hockeyligan? Jaghar för mig att det är hockeyligan och då borde ju således deras vara den riktiga. För är det så måste ju swehockey ändra nuffrorna. Och ändrade nuffror gör ju att man genast blir frågande om alla ändringar är riktiga.

Det borde finnas mer klara linjer. ETT företag skulle ta på sig att föra all statistik för de stora sporterna. Då blev det ordning och reda. En affärsidé för någon kanske?
Kommentera

Skarin:

Tror faktiskt du har fel där. Klipper in ett inlägg från qwertas, som är rätt inbladnad i det där.

--klipp--

MoDo Hockey Sv: Apropå ingenting....

Deas: Där har du faktiskt fel Deas. Swehockey är INTE den officiella statistikbasen för ES-lagen. Den officiella statistiken skall hämtas från Hockeyligan och inget annat.

Detta fick vi veta vid en pressträff tidigare denna säsong.

Sedan kan man ställa sig frågan varför två organisationer sitter och dubbelbokför detta.
qwertas 2007-10-09 11:51

--klipp--
Kommentera

Snoop: Hockeyligan ska du inte bry dig om så mycket. Det är swehockey som gäller. Fortfarande.
Kommentera

Snoop Idag kl. 01:22: Det som hamnar i Årets Ishockey 2008 stämmer. Fast du får vänta 13 månader på den boken — inte ens Årets Ishockey 2007 har utkommit ännu.
Kommentera

De där med statistik är intressant, olika på alla sidor som de verkar.Oscar Sundh har väl gjort 5 poäng ? 2+3.Men på hockeyligan.se har han tydligen bara gjort 2+2.Anton Axelsson har väl gjort 0+5 ?.På hockeyligan.se har han gjort 0+4.Och Petri Kokko har väl gjort 1+5 ?.På hockeyligan har han gjort 1+4.Så vad är det som stämmer ?!
Kommentera

Skarin: två pinnar, men hur många finnar?
Nationalsången borde väl vara "Vårt land" vid lineup-en...

Kommentera

Kerstin_k: Ja vi ska vara mycket nöjd med två pinnar.

Fantastiskt.
Kommentera

Kerstin_k: Tenkrat öppning är det inte något större fel på heller, 2+1 på 3 matcher är väldigt bra i min bok.
Kommentera

Tycho: hur kunde axelsson missa de där läget?, va ju öppet mål
Kommentera

Som jag hela tiden klargjort.

Vi spelar inte lika rolig hockey längre!
Men poängen/placeringen/effektiviteten imponerar!
Kommentera

Kerstin_k: Tycker som du att tabelläget är fantastiskt. Sen är det ju så att laget kastar oss in skärselden nästan varenda match - tar vi ledning med 2-3 mål, så tappar vi den – möter vi Brynäs så förlorar vi den - möter vi DIF, så blir det poäng men väldigt tråkig hockey osv.. – men 2a är vi ändå! Och vi har grymma spelare – det här blr bra till slut!!!
Kommentera

Uno Gordon: Alla kan ju inte hålla ditt tempo. Här gäller pekfingervalsen...
Kommentera

mikenomad: Något annat som tyder på klass:

Statistik för spelare i alla lag
Rnk Spelare Lag Pos Ma Mål Assist Utv +/- Istid Poäng
1 Riku Hahl TIK CE 13 5 13 12 9 20:17 18

6 Timo Pärssinen TIK LW 16 5 11 14 0 17:16 16

Två stycken bland top-10. Hur ofta har det hänt oss?
Kommentera

mikenomad: Sedär, ja! Du satt du tummen på spiken. Men käkar du magnecyl eller fipplar du med torsdagsgroggen i handen. Så mycket besvär för så få tecken. Jag sär, jag sär, som Linus-Ida sa.
Kommentera

mikenomad: hahaha "wonderful" de var lite kul
Kommentera

Uno Gordon: Ha ha...wonderful på ren svenska!
Kommentera

mikenomad: För att underlätta för oss Timråsupportrar tycker jag att förbundet borde avskaffa den andra perioden framöver. Vi är bäst i första perioden av alla lag, näst sämst i andra och på en femte plats i tredje. Vore det inte allra bäst att helt slopa den andra perioden framöver? Det vore något det.
Kommentera

Kerstin_k: Årets TIK-upplaga genomsyras av klass, därom är jag övertygad! Spelet suger, visst...men poängen trillar som sagt in med rätt behaglig frekvens. Att vinna trots dåligt spel i match efter match ÄR ett välkänt kvitto på kvalité, dvs hög lägstanivå.
Kommentera

mikenomad: Jag håller med dig tillfullo. Det roliga i allt detta är att vi trots dåligt spel stundtals lyckas få med oss poäng. I dag till exempel. Det tyder ju på klass. Spelet kommer att bli bättre ju längre det lider. Det är jag övertygad om!
Kommentera

mikenomad: Annars har ju ett nytt begrepp fötts ikväll utav Radiosportens utsände i Karlstad. "Tommy Samuelsson är ju ny headcoach i Färjestad som det heter på svenska".
Kommentera

Taurus: Oj, vad många utropstecken du har på ditt tangentbord..
Kommentera

Kerstin_k: Tvivlar inte på att insatsen idag var av det undermåliga slaget, icke desto mindre två sköna poäng mot seriens bästa bortalag. Om man som jag följde kvällens omgång via sportradion kan man konstatera att det väl endast var Modo som presterade nåt spel värt namnet. Ja, av de förväntade topplagen vill säga. Moras seger mot VF var ju inte kattpiss precis...

Men som sagt, efter att ha lyssnat på referat från samtliga av kvällens matcher drar iaf jag slutsatsen att TIK var långt ifrån ensamt om att inte spela på topp, att andra lag har det betydligt tuffare än oss i dagsläget. Sportradions utsände vid matchen LHC-FBK var t.ex. närmast gråtfärdig över det usla spel som presterades där.

2:a i serien efter 16 omgångar, jag vidhåller...det här kan komma att bli riktigt, riktigt trevligt framöver vårkanten!
Kommentera

No Worries: Tabelläget är underbart! Bättre än förväntat faktiskt. I alla fall från min sida.

Men om du ögnar igenom laget och tar en titt på poängligan så ser du att den offensiva kvalitén finns. Och då kan du också dra slutsatser att folk blir besvikna att det inte syns bättre på isen.

Matchen kritiseras för sig. Idag gick det dåligt och folk ventilerar sina besvikelser. Man har höga förväntningar eftersom vi faktiskt ligger så högt som vi gör. När känslorna från matchen lagt sig hos publiken inser de flesta att vi ligger bra till, att vi fick två poäng och knappade in på serieledaren. Men så här efter match måste man få yttra sina åsikter, man måste få reflektera över det man precis har sett. I morgon är den här matchen glömd. Bortsett från att Timrå fick två poäng och våra superfinnar stärkte sin possition i poängligan.

Jag har svårt att tro att en enda supporter är missnöjd över tabelläget eller poängskörden än så länge. Personligen myser jag när jag läser serietabellen och poängligatabellen. Det är underbart! Icke desto mindre oroas man över vissa sekvenser i varje match, speciellt om dessa sekvenser tenderar att bli väldigt många och långa. Exempelvis powerplay, eller uppspelsfasen som ofta debateras här. Men bara för att man diskuterar innebär det inte att man är missnöjd eller mätt.
Kommentera

« · 935880 · »