Bee: i min drömvärld kan videodomaren delge "highsticking FBK #xx", direkt när det sker precis som vanligt. Det kan med någon teknisk lösning delges inom ett par sekunders fördröjning från situationen som då huvuddomarna måste lyda på isen. Egentligen inget mer än att videodomaren med ögon är en extra huvuddomare i funktion.
Jag förstår ju att man som domare kan missa Hanzls situation i gröten men det får ändå inte hända, nivån är alldeles för dålig. Gillar inte sentimentet att så här dåligt har det alltid varit så då måste det förbli. Ibland får folk det nästan till att låta som en del av charmen med felaktiga domslut.
Sedan vill även jag poängtera att FBK är äckligt bra idag, och om vi fått 2-3 PP så behöver inte det gjort någon skillnad..
Zoogin62: Vet inte om jag köper att det skulle vara pengar som bytt hand någonstans, det känns lite för konspiratoriskt. Brukar inte vara så sånt här händer.
Om jag får bre ut och mig killgissa skulle jag säga att det rör sig om en blandning av storklubbsfördel (mycket mediautrymme att sätta press på domarkåren med) och att man i hur man lär ut domaryrket är dåliga på att lära ut att ta utvisningar på grejer som händer borta från pucken. FBK spelar med mycket tjuvnyp och liknande som de kommer undan med för att det är för att ta bort spelare som ska FÅ pucken eller som ska ta position för att skjuta m.m.
Utvisningen på Pääjärvi t.ex. är ju en klassisk chickenwing vilket känns som en typisk FBK-grej. Knip klubban mot kroppen och få med sig en utvisning.
Bee: Alltid samma gnäll av vissa supporters som skyller konstant på domarna, ett dåligt lag brukar hitta vägar att förlora, vissa tror ju att några domare hatar det egna laget och dömer fler utvisningar då ... dessa personer finns i alla supporterskaror.
Henrik_Tikare: Anekdotiskt såklart men jag har hört liknande kommentarer från folk som håller på både Luleå och Frölunda. Det vanliga är väl att supportrar hela tiden tycker att domarna är MOT sitt eget lag, men av någon anledning verkar det inte vara helt ovanligt att tycka att domarna är FÖR just Färjestad.
Bee: svårt att vinna mot FBK när dom har 6 man på plan hela tiden (domaren)
Har alla andra lag lika jäkligt som Tik har det om fbk? Vi kommer alla ihåg matchen i fjol mot FBK. Om möjligt var den en ännu sämre domarinsatts än dagens.
Domarn miss uppenbar utvisning ida... Men dä had int hjälp om vi fått 5-6 mä oss för vi kann INT gör mål.... Nä vi ä INT BÄTTRE å 5-5 ä vi tamefan sämre än SuperAllsvenskan!! Inge fart å 2 målvakter som läck som sålle!! Fritt fall mot botten... Andra lag had reagerat.. Vi har Ante kvar... Jävla Gullet ta knäcken på oss..
Propagandus: Svårt att dra gränsen då för vem som har vilket ansvarsområde. Ska man stoppa spelet för att videodomaren har blippat i huvuddomarens öra? Ska man rulla bak klockan i efterföljande nedsläpp? HUR tydligt ska det vara för att bli ett videodomarärende? Enklare med mål då det ju är avblåst i vilket fall, så det är bara att åka och kolla videon.
Varför kan det inte finnas en videodomare till varje match som direkt kan meddela huvuddomarna som understöd om att det är utvisning i självklara situationer?
Pääjärvis situation förstår jag dock inte alls. Han står rakt framför och tittar på situationen och ignorerar den totalt, varför? Varför får de inte stå till svars? Är så trött på argumenten om "ingen vill bli domare", "det är svårt att vara domare" osv. Det är för dåligt oavsett, en sådan här match ska inte kunna ske domarmässigt.
Laken: Tror inte domarna hade någon effekt på hur vi såsar oss i egen zon och är oförmögna att bygga ett offensivt spel. Visst var de usla, men det är ju standard och något att ha med i beräkningen inför match.
Kerstin_k: Hade ribban legat lika för bägge lag (MPS-hakningen han åker på) så hade Timrå spelat 10 minuter till i PP idag och FBK hade gjort ett mål mindre.
FBK är så klart bättre och det är svårt att inte imponeras över deras spelsystem, hur dom ständigt ligger rätt och agerar rätt. Dom har egentligen allt som Timrå inte har.
Men det är beklämmande, inte bara för Timrå utan för svensk hockey, att domarna ska vara så dåliga och påverka resultatet. Ja; det gjorde dom. Även om det är spelarna som faktiskt vinner och förlorar på isen. Men domarna kan ju påverka utgången.
Är så jävla besviken. Inte på förlusten egentligen då jag tyckte att det var ett fall framåt. Utan på att man inte tävlar på lika villkor. Det gör mig besviken. Framför allt när det tillåts hända gång efter gång mot just FBK.
Zäta75: Juel och hela laget i övrigt har självförtroendet i källaren just nu.
Stor dos "köpedomare", brist på självförtroende och individuell skicklighet avgörande i afton.
Som sagt, skönt att slippa ältande om osämja, inställning och coachmiss i just den här matchen. Om någon drar dessa kort för just den här matchen så har dom fel.
solbacken: Bättre inställning och kämparanda idag.men, allvarligt talat, på tok för långsamma spelvändningar och för många puckdumpningar. Är det så här man har tänkt genomföra matcherna och tränat på hela säsongen? Och PP. Varför envisas med att Dahlen skall styra det!!! Händer inte ett dugg. Måste väl vara dags med lite nyare varianter.
Inställningsmässigt ett fall framåt. Men man är ju parodiskt mjuka i dom farliga områdena, offensivt som defensivt. Trodde man skulle bomba målet med tanke på en potentiell jackpot i motståndarburen, men man fortsätter den bekväma linjen. Låt oss gnugga sarg, låt oss gnugga rundel.
Patetisk domarinsats. Kan det verkligen vara en slump som gör att man missar t v å st supertydliga höga klubbor samt köper fällningen på Svensson före 1-3? Enormt jävla dåligt och frustrerande.
Vad har hänt med EP? Bästa forward under hösten, otroligt blek nu. Fattar iofs inte varför man inte återförenar honom med Hanzl och Pääjärvi. Hållander-Wedin känns också som en given speed-duo.
Jaja. Vi är fortsatt nere i källaren, men vi rullar på. Vaskelivask.
Bee: Visst är det sjukt, när Ante säger att han inte får säga något till domarna. Vilken annan yrkeskategori är så skyddad att man inte får framföra klagomål när de har misskött sitt jobb.
BoyceBoyceBoyce: FBK är ett bra hockeylag, men det är såklart jävligt frustrerande att de har domarna med sig så konsekvent.
FBK idag gör ett PP-mål och ett mål då Timrå borde ha utvisning med sig. Sen ett i öppet mål. Det är egentligen bara 1-2 som är ett vanligt spelmål.
Titta när Dalle åker ut, det är i andra när Timrå pressar på ganska intensivt och sen kommer man helt av sig pga utvisningen. Liknande händer aldrig FBK.
Supportrar kan (rättmätigt) vara kritisk mot domarinsatsen. Men jag kommer inte runt att vi själva är alldeles för dåliga för att kunna vinna en SHL-match. Vi är inte ens nära för närvarande!
En defensiv där vi har kraftiga problem framför eget mål/i slottet. Och NOLL samlat anfallsspel. Lägg på det ”storstjärnor” som presterar på en nivå man inte trodde var möjlig… Vissa kör dessutom lite allmänhetens åkning i försvarsspelet och egen zon. Bedrövligt!
vonDöbeln: Tycker inte ”det var domarnas fel” räcker här tyvärr, även om de var horribla.. vi var ett nummer mindre och skapar nästan ingenting i två perioder. En bra match mot seriens bästa lag. Hade vi spelat så här mot Rögle hade det troligtvis blivit poäng. Vi är inte lika bra som Färjestad
solbacken: Precis. Timrå åker på en hyfsat klar utvisning (Boyces, även om man kan ha synpunkter på regelverket i såna situationer) och två 50/50-situationer i Pääjärvis och Dalles.
För att FBK ska åka ut så måste de ta partärgrepp på Lander och sen lägga sig på honom i spelvändningsläge.
Det som är jobbigt nu är ju att man enbart kommer fokusera på situationen vid 1-3, det som är frustrerande är ju att det är konsekvent igenom hela matchen. Det krävs bara mycket mer för att FBK ska åka ut.
Markeringsmissar, domar-jävla-klanterier, skitmål och när man ska ladda ur på slutet händer det ingenting. Finns inget att vara glad för. Ser fram emot empas sågning av domarna, ärligt talat. Det blir dagens höjdpunkt.
Bee: Timrå gör enbra match, men som vanligt så får man även spela mot domarna när man spelar mot FBK. Visst man borde sätta pucken vid något tillfälle men FBK är bra att hålla fast och haka eftersom zebror inte tar något som dom gör.
Timrågogogo: Ja Ante prioriterar de dyra spelarna framför de som visar vilja. Uselt. Trodde inte det skulle kunna bli värre än med Fredrik "Tombolan" Andersson, men det är det nog.
Förresten är FBK inte bra och har domarna med sig hela matchen, men de skjuter för att göra mål inte för att förbättra skottstatistiken och det räcker.
FBK spelar inte bra men håller gameplan och gör det riktigt riktigt bra. Vår coach rullar på med samma gäng hela tiden, dom dyraste spelar mest och dom som visar bäst inställning spelar minst. Ante kommer dessutom garanterat skylla på domaren på presskonferensen.
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen
Jag förstår ju att man som domare kan missa Hanzls situation i gröten men det får ändå inte hända, nivån är alldeles för dålig. Gillar inte sentimentet att så här dåligt har det alltid varit så då måste det förbli. Ibland får folk det nästan till att låta som en del av charmen med felaktiga domslut.
Sedan vill även jag poängtera att FBK är äckligt bra idag, och om vi fått 2-3 PP så behöver inte det gjort någon skillnad..