RocknRolf2: Om du är riktigt ärlig, vad tror du är det främsta skälet till att HV lyft sig så remarkabelt sedan förra säsongen? Ny sportchef? Spelare som inte är mätta efter ett SM-tecken? Ett lag som totalt saknade den spetskompetens (hmm.. populärt ord, för övrigt..) som övriga topplag hade i form av rätt NHL-förstärkningar?
RocknRolf2: Så att laget den här säsongen åtminstone före dagens match ligger på slutspelsplats gör ingen skillnad, som du ser det? 2001/02 var vi väl i princip redan klara för kvalserien när vi tog julledigt.
Dream Team: Nejnej, laget 01/02 hade klart högre kapacitet, och var dessutom bättre på pappret. Vi hade Lind, Cassel, Mackan, Robban, Fagemo och Z. Där hade vi kompetens! Z var inte oprövad, han hade redan då spelat VM och gjorde 46 poäng i sin rookiesäsong året innan. Ett lag som också visade sin kapacitet i kvalserien. Årets trupp tror jag däremot skulle få det mycket tufft i kvalserien. Man har inte den där självklara klasskillnaden från topplagen i allsvenskan som ett elitlag ska ha. Okej laget 01/02 hade inte varit i sm-slutspel. Men var ser vi slutspelsmeriten i dagens lag i deras agerande? I så fall i negativ aspekt, mättnad. Förresten, dem poäng vi har tagit den här säsongen så har det väl just varit lagspelet som varit den starka sidan. Ett kollektiv utan några spetsar.
RocknRolf2: Vad hjälpte det HV ifjol att man kickade sin sportchef? Det handlar väl om att ge laget positiva signaler och att skapa en förändring för spelarna att hämta kraft från. Att Kenta Johansson skulle få sparken, tror du på det själv?
RocknRolf2: Man hade rutin och TIK-hjärta i form av Lind, Cassel, Mackan och Robban. Av de som borde ha kunnat bära laget i det läget var väl Peltomaa den som svek mest. I övrigt bidrog väl en då rätt oprövad Zäta med det han kunde. Lagspelet den säsongen var i princip obefintligt. Likaså ödmjukheten. Kent Manderville har väl med just sin ödmjukhet såhär långt burit fram laget att hitta den attityd som lär krävas när laget saknar viktiga spelartyper.
Visst har väl den här säsongens lag bättre kapacitet? Rutin finns det i massor. Ja, jämfört med det Timrå2000/01 som inte alls hade krigat i slutspel på samma sätt som de spelare som spelar idag väger väl den årgången tämligen lätt?
Dream Team: räddningen 01/02 blev som bekant ett tränarbyte. Jag tror nåt liknande behövs i år. Antingen på ledarsidan eller i organisationen. Helst det senare
RocknRolf2: Om jag antyder till något är upp till dig att avgöra...
jag skrev bara att din form av humor inte riktigt är liknande min..
Och att jag ville bara att du skulle svara på Dream Teaams fråga
För min egen del skulle det vara mycket roligt att du visar lika mycket glädje för ditt lag när dom gör ett mål eller vinner som när du pissar på Timrå IK när det går mindre bra..
Förhoppningsvis så är du en av dom 3 - 5 personer som är i mina ögon "kärringar" som går först i ledet och hjälper till att denna GB åtminstonde kan hamna i närheten av den gamla sköna gästboken...
RocknRolf2: Intressant. Tolkar jag dig rätt när jag får uppfattningen att du jämför den här säsongen med den 2001/02? Om detta nu stämmer, vilka är likheterna som du ser det? Ja, förutom De Rouville kontra Mika Oksa, då?
Hoppas leksand vinner över Brynäs och att Luleå slår Dif, då ligger vi på slutspelsplats plus att SSK ligger jumbo :D
Men vi vinner idag med 5-1. Liv slutar spela nu i andra han tänker för mycket på sina julklappar, medans OKSA vill att matchen ska ta slut fort så han håller tätt så han hinner med flyget till släkten i finland.
RocknRolf2: Jag har inga problem alls att få extas o då jag får det är det EXTAS med stora bokstäver... Men men...alla är vi olika....tur de.....tänk om alla vore som mej....:))
Ann: jag har väl bara svårt att få ögonblickligen extas efter 1-1 i första perioden. Med "Nu är det kört" menade jag att första målet i Timrås matcher brukar vara otroligt betydelsefullt med våran målfabrikation. Hoppas så inte är fallet idag
30: Cement i sandlådan, trasiga leksaker, whatever.. det är dock mycket märkligt när det är ett sånt sjujävla engagemang och hjärta annars. Därav min förvåning.
Äntligen är vi inne i 2025, ett år som kommer med stora förhoppningar för oss! Nästa torsdag 9/1 åker vi på årets första resa, in och boka den och Linköping veckan därpå här: forms.gle/PMtz7vM6SKtQv9sY6
På måndag tar vi beslut om vilket fordon vi behöver till JKPG. #timraik