The great one: Jag får revidera något då jag såg att några målvakter har några färre spelade med speltid. Men det förklarar fortfarande inte allt. Armalis har stått 37 matcher vs JJ 43 men kvoten skott mot mål i skottsektorn är ändå högre procentuellt. Kollar man på Lassinantti har han också stått 37 matcher och bara fått 307(JJ 468 som sagt) på sig i skottsektorn. Där skillnaden ännu större.Lasse Johansson 360 på 37 matcher.
Skott på mål i skottsektorn per match några målvakter som exempel:
Högberg 12.02 Lindbäck 11.82 JJ: 10.88 Armalis: 10.62 Lindbäck: 10.30 Söderström: 10.07 Lasse Johansson 9.72 Larmi 8.74 Joel Lassinantti 8.16
Det kanske ändå visar att det inte alltid är värt att bara "parkera bussen" och vara för tight defensivt. Luleå t.ex släpper ju till väldigt lite och är i topp i ligan gällande den statistiken, men ligger ändå pyrt till i tabellen pga att de inte skapar något framåt. Oskarshamn har sämst Corsi i hela ligan med 44%, men ligger nu fyra i tabellen pga ett väldigt fint omställningsspel och kliniska avslut. Önskar att Timrå hade något likande när vi ska spela oss ur. Många av våra anfall försvinner bort i intet. Som jag ser det pga att vi är för lättlästa och passar oss ut mot sargerna där vi kör fast.
Ja Antes spelsystem är nog en stor bidragande faktor att vi inte får ut maxkapacitet i laget. Vi har ju skickliga spelare offensiv på pappret i all fall. Men ändå får vi ut så lite. Sedan vet jag inte om den här hemvändarfesten blev så himla bra. Kanske blivit för mycket kompisgäng över det hela. Vi känns inte så hungriga överlag.
The great one: Vill inte bidra till en konstant mobbarfest, men jag kan nästan utlova att tonerna hade varit rätt annorlunda om Emil P hade varit en import med den lön han bär. Tänk er produktionen och det hade varit Rattie istället.. Då hade motorsågen från Medelpad ekat ända ner till Småland.
Labban: Med facit i hand, delat ledarskap var dömt att misslyckas men Freddan hade totalhockey utan fungerande defensiv, Ante verkar ha hittat en bra defensiv modell. Vi behöver dock EN tränare som kan kombinera båda delarna..
Känslan säger mig att Ante är så övertygad om att hemvändarna kan lösa offensiven själv och att det saknas en tydlig offensiv spelidé istället.
Sputnik: Man behöver som du skriver inte mobba och strö salt i såren. För jag är övertygad om att Emil själv är ytterst medveten om sitt tillkortakommande. Men såklart är det hans status som hemvändare som gör att han ändå inte kapas med fotknölarna. En import med det här kontraktet kopplat till hans prestationer hade man ju satt sig ner och diskuterat möjligheten att gå skilda vägar redan nu
mikenomad: Hans status som hemvändare är nog grunden till att han varit bofast i topp 6 hela säsongen. Hade det stått nått annat namn på tröjan så hade han hamnat i samma sits som Halloran.
Sputnik: Ja det är väl självklart. Halloran var ju en import som inte höll måttet och han fick lämna. EP är en hemvändare som fortf är kvar trots att han inte presterar så facit finns ju. Vad är syftet? Om det är rätt eller fel att importer får kicken lättare?
Sputnik: Är väl inte konstigt att man har större tolerans för ”sina egna”, sin ”närhet” än vad man har för det som är längre ifrån en. Emil kommer härifrån, han har tagit vägen upp via oss. Vi vet vilken högstanivå han besitter och vill/hoppas/främja att han ska få fram den. En inhyrd legoknekt har vi inte lika stor koll på. Där kan vi också ifrågasätta om hjärtat är på rätt plats på ett helt annat sätt.
Det är precis som att vi tenderar reagera hårdare när det är krig i Ukraina, än när det är krig i Botswana. Det är närmare oss. Eller att vi tenderar vara mer förlåtande, eller orsakssökande om en familjemedlem begår ett brott, än om vi läser om någon i tidningen som gjort det.
DJ Hemp: Med lite distans till matchen så är det uppenbart att vi inte är påslagna tillräckligt. Konsekvensen blir att vi inte hinner med riktigt. Vi får inte tid att skjuta, tid att passa och motståndarna skapar för bra lägen i vår zon. Hade vi inte lite detta problem med Freddan också? Ngr andra saker jag funderar över: EP, varför är svackan så lång? Han är en oerhört kompetent forward som har många år kvar i toppen. Är han en grubblare?
Det går inte spela JJ så här mycket med ett ev slutspel annalkande. Tyder på stor osäkerhet när Freddan inte törs chansa med ngn annan.
Hemmaplan, varför är vi så odugliga hemma? Spänner man sig, klarar man inte pressen?
Uppehållen, ett stort problem som gör att vi tappar fart och tabellplacering varje gång.
Jag tycker att Ante saknar lite pondus, jävlar anamma i sitt ledarskap. Jag tror inte han är en coach som spelarna känner att oj nu vill vi leverera för Ante för annars jävlar. Han har mycket annat men inte det. En mjukistränare.
Hemvändarna, skillnaden mellan succé och fiasko är hårfin. Kom hem, ha långt välbetalt kontrakt, du vet vad du har. Det finns en tanke att spelare i den positionen kanske inte gör sitt yttersta varje dag. Man blir bekväm. En spelare på utgående kontrakt är en bättre spelare 9ggr av 10. Hoppas inte alla dessa långa dyra kontrakt blir en belastning för oss.
Nu förväntar vi oss ett explosivt Timrå på Tisdag. Kan inte annat efter förnedringen igår :) Det kräver jag som betalande supporter på plats. Jag tror starkt på seger.
jå1: Syftet är att det inte håller om Emil.P inte kommer vara bättre än så här med så många år kvar på kontraktet. Det är en alldeles för tung lönepost som upptas annars.
Man slipper ju helst en Johan Sundström situation..
kulltorp: du skrev "Det går inte spela JJ så här mycket med ett ev slutspel annalkande. Tyder på stor osäkerhet när Freddan inte törs chansa med ngn annan."
Tycker du Ante coachar så uselt att du börjar kalla honom Freddan? 🤣
Öppetmål: Ja givetvis är alla människor och stänmer det år det ju inte alls konstigt heller. Nått verkar inte stämma i allafall. Givetvis vill jag ju helst se Emil lyckas också!
Vi får hoppas han gör en Alvarez och återuppstår till nästa säsong!
Labban: har ni tänkt på att ofta när vi diskuterar Timrå och spelsätt så verkar det bara finnas ETT spelsätt. Vore det inte bra om man åtminstone hade TVÅ? Ett för att gå på attack och fixa en 2-3 måls ledning och sedan ställa om till igelkottförsvar. Eller om man möter Saik eller FBK borta så kan man börja igelkotten och sedan jaga. Kollar man på speciellt våra matcher så är det ju ändå så det ser ut hela tiden. Känns liksom inte som man har varken plan A eller B, utan mer att man bara följer matchutvecklingen. Mot Växjö senast var det Timrå som styrde hur matchen skulle se ut men resten av matcherna (efter nyår) har vi mestadels bara anpassat oss till vad som händer i matcherna.
Har inte ledarna fått gå den här flummiga jävla Steven Covey kursen "De 7 goda vanorna". En grej den kursen tar upp är att man ska vara proaktiv och inte reaktiv. Och till er som vet vad jag talar om så tycker jag att EP är ruta Q4 just nu...
Angående presskonferensen prioriterade tydligen ST bort den. Enligt SHL's regler ska det vara presskonferens efter vsrje match, men Timrå sket tydligen i den denna gång. Coacherna ville väl inte stå och skämmas inför Malmö och media. Roligare när man vinner. Nu har styrelse, Torines och Kimmo K. en del att fundera över. Timrå IK är knappast något självspelande piano. Sätta ointresserade spelare på läktaren är ju inget alternativ. För tunn trupp för det. Men kvasten lär gå betydligt hårdare efter säsongen än vad jag såg för någon månad sen. De flesta på utgående kontrakt får skeppas, och några kontrakt måste brytas. Coachstaben räcker inte heller till. Vet inte hur deras kontrakt ser ut, men något måste ske. Jag är otroligt besviken.
kulltorp: "Jag tror inte han är en coach som spelarna känner att oj nu vill vi leverera för Ante för annars jävlar. Han har mycket annat men inte det. En mjukistränare."
Låter som samma kritik som Graham Potter får i Chelski. Förlegat tänk kring vad effektivt och lyckat ledarskap innebär.
Potter och Ante gör helt klart rätt i sin linje.
Potter har dessutom ett klockrent citat som Ante kan parafrasera:
" If you think that you can start a coaching career in the ninth tier of English football and get to this point now with Chelsea in the Champions League without getting angry, or being nice, then I'd suggest you don't know anything about anything." "
Men en heltidsanställd idrottspsykolog vore som alltid något för föreningen, om så inte för spelarna så kanske en del andra i föreningen kan lära sig om vad ett lyckat ledarskap innebär.
Sputnik: Jag tror att det är lättare att skicka en import till Modo. Sen är det helt klart jobbigt för oss om EP inte lyfter mer än så här med tanke på hans kontrakt.
Sputnik: exakt .. alla behandlas inte lika.. långt ifrån..vissa som presterar noll och inget flyttas ned i hierarkin såpass att de själv begär sig bort ifrån klubben...andra tillåts trots att de presterat exakt lika uselt husera i första och andra linan närapå halva säsongen.. spela pp och sånna saker. Det är så uppenbart så t.o.m en blind och döv skulle se hur spelare särbehandlas .
Man behöver inte skicka iväg EP från klubben. Däremot så måste man ju kunna markera med en bänkning eller mindre speltid. Inte att få fortsatt förtroende gång på gång. Men jag tror inte Ante är kapabel till detta. Man sätter inte laget främst.
Pinaceae: nä ingen gapar och skriker väl mer än Bulan i Luleå och än så länge ligger de efter oss i tabell, trots att Daniel Ek pumpar in pengar till spelarbudgeten.
Men nog skulle jag kunna tänka mig nån lite "rivigare" person än Molle, brevid Ante. Vad gör grin-Bert Robertsson nu förtiden? Jonte Hedström har ju t o m erbjudit sig hjälpa till gratis när vi skulle kvala. Styf kanske kan pendla om han vill vara kvar på högsta nivå men ändå nära hem?
Nisse på Mon or: ja det är ju otroligt proffsigt och seriöst? 🤔Det är Tydligt att den här föreningen har riktigt långt att vandra innan man kan se sig som ett stabilt shl lag.
The great one: Nu jämfördes han med Halloran och han blev kickad. Jag vet inte vad Ante är kapabel till. Men av det man läst sig till angående Emil är att han verkar ha en tendens att gräva ner sig när det går tungt. Ante kanske anser att en bänkning inte kommer hjälpa Emil därav fortsätter ge han förtroende för att på den vägen lyfta honom. Det finns såklart omständigheter som gör att det ageras olika kring olika spelare som vi inte vet om iaf.
Absolut kan det vara så, saker som vi inte känner till osv. Men känns ändå som han fått sina chanser nu. Kanske skulle han känns mindre press om han får göra några matcher i 4:e linan. Det skadar ju inte att testa. Vi behöver en EP i form, speciellt nu när vi har wedda borta.
Nisse på Mon or: Ritar Mittbenan lika sakta på tavlan som Sture snackar? Äh, det får ta sin tid. Ni ligger ju inte sist och Freddan har ju flytt till Norge.
jå1: nu ska jag försöka att inte låta som en ”livets hårda skola”-gubbe men EP’s självkänsla är sekundär. Det här är en lagsport, man måste se till HELA lagets bästa. Och då menar jag inte att vara taskig mot EP som uppenbarligen har en riktigt tung period men alltså kom igen. Andra spelare blir åsidosatta för att han ska hitta tillbaka till en storform som i BÄSTA fall är ett poängsnitt på nånstans runt 0,5-0,6 poäng/match. Så det är ju ingen ”franschise player” vi snackar om heller.
Alla vill så klart att han ska hitta tillbaka till storformen så fort som möjligt men jag tycker man ska vara försiktig med vad man offrar på vägen genom att ge honom oändligt med tålamod och en gräddfil. Jag tror man riskerar att andra spelare känner att det är lönlöst att avancera i laget och få större roller och då kanske vi tappar spelare som vi hade velat behålla.
Ska man vara lite taskig just nu så kan man bedöma Timrå som en klick ”gamla polare” som bestämmer och som känner varandra (Lander, ante, Dahlén, EP och MPS. Sen har vi en bunt finnar som alla har ”Kapanen” inristat i pannan och sen har vi övriga. Det kanske inte är så det är i verkligheten, alla kanske är skitbra polare med alla och lagkemin är utmärkt, men vill man spekulera lite så skulle man kanske kunna presentera det så?
297: exakt.. Walli och Hartmann har bägge ur alla aspekter presterat bättre än EP under en längre tid men lyckas ändå aldrig peta EP ifrån topplinorna eller ifrån på spel .. Hartmann har vi lyckligtvis under kontrakt .. men Walli kommer vi troligen ha stora problem att få behålla om vi inte erbjuder honnom regält höjd lön...tyvärr...
Hur fan ska vi vänn på dä här??? Leksand Linköping Oskarshamn Brynäs Rögle Alla lag som krigar vid sträcken som vi! Jag kan ännu int förstå hur vi kan va så kass som vi är nu! Tråkigt att vi ä som sämst nä dä gäll!😕
Mycket bra skrivet. Hade velat formulera något liknande, men har bara inte förmågan i nuläget. Vaknade upp i ångest i morse och kom sedan att tänka på att hockeyn från igår kan ha bidragit, dock utan att vilja skylla på den.
För att snacka matchställ: Fint att man hedrar Pride-veckan. Tycker dock att inslaget med regnbågens färger gjorde sig bättre på Malmös bortaställ, som i övrigt främst bestod av svart och vitt. Men det kan inte hjälpas.
Ironiskt nog visade vi antagligen upp säsongens hittills minsta stolthet i spelet när vi bar detta symboliska matchställ till ära för Pride-veckan. Tredje periodens igår hade snarare skammens prägel över sig.
Långt ifrån omöjliga matcher på papperet. Precis som den igår. Handlar bland annat om klyschor som att ta det hårda jobbet (spelarna) och våga ta obekväma beslut (tränarstaben).
SMÅLAND: ska vi hamna topp 6 bör vitroligen vinna 3-4 av de som är kvar. Ska vi spela Play in måste vi nypa iaf 2 som absolut minst. Som vi spelade i går så vinner vi nog inte 1 heller. .
DJ Hemp: Viktigt att försöka distansera sig till hockeyn i perioder också. Vet inte vad supportrar förväntar sig men det känns som att det sträcker sig med ett spann från ”SM-guld” till ”klara kontraktet”. Det jag, halvt undermedvetet, drömde lite om för denna säsong är en sån där SM-semi som vi hade mot HV71 när dom var som bäst där vi kämpar och sliter till 100% men inte räcker hela vägen. Det tycker jag var en realistisk dröm.
Det har ju dock blivit en stegvis revidering av den drömmen när man ser att det uppenbarligen är nåt som är trasigt i laget. Hade vi varit ett NHL-lag hade man sagt att vi är i ”rebuild”-läge just nu. Men då har vi typ truppen klar redan inför nästa säsong så det blir den sedvanliga timråångesten även denna gång känner jag 😅
297: ” Ska man vara lite taskig just nu så kan man bedöma Timrå som en klick ”gamla polare” som bestämmer och som känner varandra (Lander, ante, Dahlén, EP och MPS. Sen har vi en bunt finnar som alla har ”Kapanen” inristat i pannan och sen har vi övriga.”
Så kan det ju vara. Men vad hjälper det att bara konstatera saken? Om det är så hur ska det lösas?
Men vi kan bara inte spela så uselt som vi gjorde igår resten av säsongen. Så jävla dåliga är vi inte. Har svårt att se hur vi ska gå helt poänglösa från dessa drabbningar. Motståndet är definitivt överkomligt, så det är bara fullt fokus från start till mål som gäller. Vi behöver ha något att fira nu och då snackar jag inte bara om nytt kontrakt.
Lyckas ganska bra med den distansen under uppehåll, men när det spelas tre matcher i veckan är det lätt att tankarna styrs till hockeyn och får smått orimliga proportioner speciellt nu när allting ska avgöras. När forumet dessutom är lättillgängligt via mobilen läser man ju titt som tätt. Kan inte vara många inlägg som man missar och här finns ändå en del tänkvärt.
Befinner mig ungefär där jag också. Då vi mötte HV i tre slutspel i rad 2008-2010 och i alla fall förtjänade att vinna andra gången. Svider faktiskt ännu den där sjätte matchen 2009 om jag ska vara ärlig. Hur svårt kan det vara att underkänna ett mål på grund av överkörning av målvakten? Å andra sidan kanske vi hade torskat ändå. Slutade ju delvis att spela efter den tidiga 2-0-ledningen.
Ja, det blir en ganska odramatisk silly season denna gång. Största skillnaden blir väl att SCA tar över arenanamnet. Förhoppningsvis ett lyft i sig.
kan vi ladda om?
tveksamt