Jag hoppas att jens_88 inte tar illa upp när jag startar en ny tråd om denna match. Det ser bättre ut med rätt datum och det är också lättare att hitta igen den vid senare tillfälle om man skulle vilja det.
Jag tror tyvärr på förlust i denna match. Det blir 1-5 och MoDo´s ASS-kedja gör tre mål.
Kopierar över ett inlägg till denna tråd med rätt datum.
**
Spanarn: Jag hoppas verkligen att Hedström sätts in tillsammans med Hynning och Wandell.
Tycker inte man ska splittra på en sådan framgångsaga som formationen med Tenki Pyrret och Svensson.
Hedström ska inte spela center, NEJ NEJ NEJ!! Han ska spela forward med Hynning och Wandell, dessa tre grabbar tror jag alla har lite av sama mentalitet och skulle inte bli förvänad om dessa tre skulle kunna ösa in poäng.
Hoppas bara att Pärssinen kommer tillbaka, en vacker dag, då får tyvärr 19 flytta på sig.
Sedan måste jag yttra mig i en annan fråga, tyvärr så handlar det om Backe, men är inte han pricken över i:et när det gäller att få utespelarna på plan att verkligen tappa tron, hans agerande vi gårdagens första mål och tredje, är nog av de sämsta jag sätt. Dessa ska han bara ta. Vad är det för fel på Backe, skulle han inte bli bättre med Mika Tarvainen, denna säaong, han har blivet 100 ggr sämre i mina ögon. Han skapar en oro och visar ingen trygghet. Klart att våra backar i dessa situationer blir ängsliga, och de överarbetar gärna vissa situationer, just för att de inte vågar släppa skott på Backe. De litar inte på honom antingen så släpper han in skitmål, eller så släpper han farliga returer.
När ska Backe börja ta puckar på rikigt. Nej denna kille är ÖVER med stora bokstäver. hoppas bara Åkerlund kommer tillbaka i samma form som tidigare så får backe sitta på bänken!
Tryggmålvakt är det viktigaste ett lag kan ha, detta har inte Timrå iform av Backe.
Hälge: Inte en chans att vi torskar. Ge lill Norsken ett par tryckare så han blir skitnödig, och Bagarn retar Skröder och Sussi till vansinne. Se där, då har vi utplonat första kedjan:) Någon energi behövs inte läggas på Werner, då han är sämre än vanligt.
Problemet med Backlund är att han säljer sig lite väl billigt ibland på anfallarens första move. Till exempel på första målet igår går han så långt ut att han lämnar målet helt öppet sedan.
Sedan har inte grabben bästa självförtroendet i elitserien nu. Dock så har han, vad jag kan minnas, tre raka segrar?
Jag tror på en bra chans mot Modo i morgon. De är ett lag som spelar bäst under press och det har de verkligen inte på sig just nu. Är inte Niklas Sundström sugen på att lira vinner TIK.
Vad det verkar så får Pyörälä fortsatt förtroende som center imorgon, med all rätt, och då hoppas jag att Jonte kliver in i Wandells lina så att Bagarns kedja med Axelsson och Sundh blir intakt igen. Den trion måste upp, upp, upp och vad kan då passa bättre än att sätta ihop dem igen? De ska jobba, jobba, jobba och köra skiten ur motståndarna. När det gäller Mäkiahos vara eller icke vara så ser även jag att han lika gärna kan gå in och ta en fajt som att han får att nöta bänk för på tre linor platsar han ej och man vill ju inte heller se honom på bekostnad av nån i fjärde.
Laken: Jag hoppas hellre Mäkiaho naglar fast Fru Sussie så dom får bära av han del för del... Sedan så i efterspelet drar han med sig Skröder i ÅRETS FIGHT! som han självfallet vinner på knock...
Det var nästan så jag hade hoppats på att han skulle spela när han kom hit..
actionleif: Instämmer. Någon sa att det är konstigt att jonte ska vara en helig ko och stå över kritik men detta gäller väl minst lika mycket mr Backlund? I år säger statistiken att han är seriens sämsta målvakt och i år känns det verkligen inte som att statistiken är missvisande eller att det bara skulle vara backarnas fel. Igår får han, i min mening, ta på sig två mål som praktiskt taget är rena missar från hans sida. Med laget vi har idag och med självförtroendet som vacklar skulle vi behöva att han släpper max två puckar på hela matchen och då räknar jag även in dom otagbara.
Det känns lite orättvist att jontes "föredettingstatus" verkar vara en vedertagen sanning för dom flesta medan Backlund har slutat vinna matcher åt Timrå för länge sedan. Jag sätter ett lillfinger på att hans nästa klubb inte kommer att vara en klubb i högsta serien. Om säsongsmålet från ledningen är top-4 även nästa säsong så är det nog tyvärr inte bara en ledande center som måste krita på utan även en förstamålvakt. Att göra 3:e flest mål framåt i ligan och samtidigt släppa in flest puckar är tyvärr konstgjord andning.
Olle: Johan Backlund ligger på fjärde plats då det gäller hur många räddnigar han har gjort i år i ligan jämfört med andra målvakter han ligger även på fjärde plats vad gäller hur många skott han har fått på sig. De målvakter som ligger före är Bjurling, Holmkvist och krizan. Dvs Backlund har räddad fler puckar än rögles målvakt, brynäs målvakt Linköpngs målvakt osv och haft fler skott på sig.. Ser du inte sambandet där? Det är defensiven som har vacklat vilket leder till att backlund fått mer skott mot sig en tex Marklund vilket leder till fler insläppta mål ... ganska logiskt va? slutsats laget måste ha tajtare defensiv och Backlunds skall inte ensam kritiseras. Sedan vill jag påpeka att hela laget har varit i en svacka det lär även påverka Backlund mentalt eller? Jämför Liv med nu och i fjolårets slutspel och jämför sedan hur Hv spelar som lag nu och då .. ser du något samband? Men jag håller givetvis med på att vissa puckar ser inte helt otagbara ut men skulle du och jag se fbks brynäs eller alla andra lags matcher skulle vi säkert se deras målvakter släppa in puckar som vi tycker inte ser helt otagbara ut.. Försök se lite objektivt
maskot: ja jag brukar ju alltid kolla på någon repris match efter timrå matcherna .. jag ser 2 matcher omgång kan man säga. och visst har vi haft ett bedrövligt försvar i många matcher. alltid tvåa på returerna . och det är inte bra.. speciellt inte eftersom det alltid kommer en retur ... jag tycker mej kunna se att det är betydligt oftare än hos många andra målvakter.. men backe hittar nog formen snart
Det finns en finess i det du säger om andra målvakter. Jag tycker till exempel att Hynnings skott i går inte såg helt otagbart ut. Hade Backe släppt in det hade man kallat det "tavla" här på HS. Nu sköt Hynning i skäret, hade lite folk runtomkring sig och siktade ypperligt. Men, men. Moe dunkade på ett slagskott i helt öppet läge! Borde inte Hadelöv ha nupit det?? Visst kan jag hålla med om att Backe inte ser ut som han ligger på topp. Men statistiken visar inte bara hans kvaliteter (eller brist på kvaliteter om man vill) den visar kanske lika mycket på ett försvarsspel som stundtals har sett ut som ett gäng polacker i bärskogen.
Rent generellt tycker jag att det är lågt att såga enskilda spelare i omgång 16. Den som sågades omgång 16 förra säsongen klev kanske fram senare på säsongen. Det var många här som sågade Kokko jäms med skridskoskaften. Kalle K är en av de mest utskällda spelarna i TIK:s historia. Tenkrat var en ren felsatsning enligt många. Ganska många har dissat Sanny gång på gång på gång genom åren.
Jodå! Jag tycker att dom skall prestera! Jag är också brydd på Dennis P? Och vad gäller Jonte så tycker jag att han måste få en ärlig chans att bevisa sin kvalite innan man börjar spekulera i att lösa kontrakt. En Jonte i fin form är en våt dröm för varje hockeysupporter.
maskot: Enligt hockeyligan så ligger backe på en 22:a plats när det gäller räddningsprocent, vilket borde vara den mest relevanta formen av statistik för ändamålet, med en räddningsprocent på 88,16. Det är sämre än de flesta backupmålvakter. Om du vill ha en mer objektiv bedömning så kan du väl fråga något annat lags supportrar. Det är klart att det är mentalt påfrestande för alla i laget när det går dåligt men faktum är att hans räddningsprocent inte är mycket bättre förra året heller (90.84% = 13:e plats i ligan).
Backlund har gjort många riktigt bra matcher i Timrå men dom kommer allt mer sällan (och då menar jag inte bara denna säsong). Subjektiv my ass, jag ogillar inte backe på något sätt, allt jag säger är att han inte är en målvakt för ett lag som har ambitioner att nå en top 4 placering och ta sig till en sm-final. Jag kan omöjligt vara den enda som ser så på saken.
Som någon redan sagt, backe har tills Åkerlund frisknat till, att spela upp sig rejält, annars bör han nog nöta bänk ett tag framöver.
Olle: Skulle räddningsprocent vara en avgörande information om klassen på en målvakt så skulle skotten behöva komma ifrån en puckmaskin från samma håll och med samma hårdhet för alla målvakter.
Räddningsprocent är ett gemensamt verktyg för att mäta både försvarsspel och målvaktsspel. För en hög siffra så måste båda delar vara bra.
Olle: Om Backe befinner sig i en formtopp skulle han visst kunna ta oss till en SM-final (med hjälp av övriga i laget så klart). Se på slutspelet förra säsongen då var han väl riktigt bra?
Hälge: Men vilken jävla tur att det står i rätt ordning, för det är ju riktigt jobbigt att titta när inlägget är skapat och då se när matchen var, och sedan finns det ju inte 28 månader eller hur .. men är man trångsynt så...
Janken: Smart tänkt och delvis rätt, dock har ju Backe en sämre räddningprocent även fast inte det spelar särskilt stor roll, men däremot att han släppt in mest mål i ES, och faktum är att många av SAIKS fans har klagat på Hadelöv så, jag tror att det är få fans som inte tycker det är en tavla om en målvakt släpper in ett inte helt otagbart skott såvida att inte målvakten vart lysande säsongen igenom..
T T: Aha, på så sätt. Det förklarar varför jag inte fattade det där med 28 månader, trodde det var någon ny tideräkning som börjat. Ungefär som när de i Nordkorea ändrade tideräkningen till x antal år efter Den Store Ledarens födelse.
Olle: Nej men det lastar jag inte endast Backlund för... Vi räckte inte riktigt till som LAG helt enkelt mot HV71 i semi'n. Men han vann ju t.ex. kampen mot Krizan i kvartsfinalerna.
Det jag menar att självförtroende och formtopp kan göra en jäkla skillnad.
JimmyH: Vad är det du säger, att det inte går att dra några slutsatser av en målvakts kvalitéer utan att väga in hur hårt och hur bra motståndaren skjuter? Jag säger inte att räddningsprocenten är ensamt avgörande men kanske den mest rimliga statistiken som kan sammanfatta hans/hennes spel?
Inte för att stirra sig blind på detaljer men jag har svårt att tro att exempelvis Bjurling och Enroth i SSK, som båda toppade statistiken förra säsongen, fick lättare skott på sig än Backlund eller hade överdrivet bättre förvarsspel än Timrå. Jag skulle tom kunna sträcka mig till att säga att dom båda fick svårare skott på sig eftersom timrås forwards var betydligt hetare än deras egna. Självklart är det inte bara backes fel och självklart har försvarsspelet haft stor inverkan på statistiken i år men ingen kan väl förneka att backe har gjort en svag säsong än så länge? För det är ju långt ifrån bara försvarsspelet som ska bära hundhuvudet.
Angående senaste matchen så säger du själv att backe "kunde ha tagit" 1:an och 3:an. Jag beskriver samma mål som tavlor från backes sida. Oavsett i vilka ordalag man beskriver situationerna så är vi överens om att han förmodligen skulle tagit båda puckarna och det är exakt sånna mål som dagens Timrå inte har råd att släppa in om man ska bärga tre pinnar, speciellt inte på bortaplan. Alla måste "chippa" in och missförstå mig inte, nu när försvarsspelet sakta börja ta någon sorts form så hoppas jag VERKLIGEN att också backe börjar chippa in snart för att nå framtida segrar. Backe har en tendens att vara ett riktigt monster i målet många matcher i slutspelet. Backe behöver sudda ut "serielunk" som står skrivet med tuschpenna i pannan på honom och plocka fram det där slutspelsmonstret redan nu för Timrå IK är långt ifrån klara för något slutspel denna säsong...
Laken: Han vann välförtjänt mot Krizan och mot HV var vi numret mindre på i stort sett alla positioner. Det var långt ifrån backes fel att sagan tog slut där det gjorde. Vad jag menar är bara att nu börjar det ha gått så långt att vi behöver den där formtoppen mitt i serielunken, för att ens komma till slutspel i år. Laget vänder i självförtroende nu, fan till och med Skogs börjar visa sig från sin goda sida, det är dags att även backe gör det.
Olle: Det har du helt rätt i att alla måste vara på topp om vi skall kunna räkna med slutspel.. Men det jag reagerade på i ditt inlägg tidigare idag var att du ansåg att Backe inte ens håller elitseriklass och det känns något ogenomtänkt att utala sig så MOT VÅRAN MÅLVAKT som suporter, då er det bättre att stötta. Förövrigt var krizan helt grym igår så vinst kräver 100% på Topp för hela Tik i morgon ink Backis
maskot: Jag står för min åsikt att jag inte tror att han är målvakten som kommer att ta laget till SM-final, om det sker så tror jag att det snarare är laget som tar backe till en final. Jag skulle inte gråta krokodiltårar om man såg sig om efter en ersättare till honom när kontraktet är till ända, han ser inte alls ut att ha roligt där ute. Jämför hans sega sidledsförflyttningar och hängande huvud med Åkerlund som tex mot HV borta hoppar rakt upp i målet och försöker nicka ut en puck som går ca 3,5 meter ovanför hans huvud. DET är den hunger och intensitet en målvakt ska ha, jag tycker inte att backe har det.
Som jag sa, jag ogillar inte alls backe på något sätt, jag lider snarare med honom, men man måste ju se till lagets bästa också. Många andra killar i laget har fått lämna för kollektivets bästa (av olika anledningar), Martinnen kanske är det senaste exemplet på detta, nu har ju backe inte misskött sig utanför banan (vad jag vet) men rent sportsligt tycker jag att han börjar se väldigt trött ut. Nu är det ju mycket kvar av den här säsongen och jag hoppas att jag blir motbevisad!
Olle: Hur gammal är Backlund? 25-26? han borde ju närma sig toppen rent karriärmässigt tycker man. Åkerlund är 22 va? Han kan nog säkert bli en förstemålvakt om 1-2 år.
Olle: Jag kan inte annat än att hålla med om att Åke gjort storstilade insatser. Men rent generellt är det ett ganska vanligt fenomen att andra målisen när han väl får chansen håller en grym nivå i spelet för att sedan även denna mattas av efter några matcher och bli mänsklig igen. I fallet Åke kan man ju hoppas att detta inte blir generalliserbart. Så Slutsatsen vi båda antagligen kan vara överens om är att konkurens är nyttigt så det är självklart tråkigt att Åke är skadad.
Berglund: 27 är han, va? Jag hoppas på Åkerlund och tycker att det känns som att Timrå står vid ett vägskäl i frågan. Endera behåller man honom och låter han och backe slåss på allvar om spaden eller så rekryterar man en erfaren målvakt och får acceptera att Åkerlund kanske drar vidare, det är ju lite problematiskt att se riktigt potential i grabben när han aldrig får stå. Det ska bli spännande att se hur Challe coachar målvakterna när Åkerlund är tillbaka.
maskot: konkurrensen i målvaktsfrågan tycker jag känns livsviktig i Timrå, jag hoppas att han matchas hårdare på allvar nu. Jag tycker rent av att han borde fått hoppa in mitt i några matcher under säsongens gång. Nu har han väl bara stått 3 matcher men jag tycker snarare att det ser ut som att backe är andramålvakten...
Berglund: Visst kommer Åkerlund vara förste målvakt om 1-2 år, men inte i Timrå,,
Förklaringen är enkel, finns ingen målvakt med förståndet och äran i behåll som vill utsätta sig för det, då det räcker med att släppa ett par puckar som backar skulle rensa bort, så blir man kapad personligt av sina egna så kallade supportrar som vet bässt hur det är att vara målvakt, och som vet hur lätt alla puckar är att ta,,
Harryhaffa: Eller så sticker han därför att backe släpper 5 puckar och han blir inte inbytt ändå? Allt jag menar är bara att han förtjänat större förtroende än vad han fått, man måste väl kunna kritisera, ifrågasätta och diskutera kring spelare och ledare utan att alla hela tiden skall uppfatta allt som en förbannad häxjakt?
Det tenderar att bildas två läger. De som diskuterar kring ämnet, kritiserar argumenten eller kommer med invändningar. Sen finns det dom som sticker sitt huvud i sanden och totalt ignorerar diskussionsämnet, för att, via omvägar, idiotförklara författarna.
Varför förklarar du inte för mig varför du tycker att jag har fel istället för att påstå att jag går till personangrepp på spelare? Vad jag vet så har jag kritiserat Johan Backlund för sina sportsliga engagemang och specifikt uttryckt att jag inte vet någonting alls om hans förehavanden utanför banan.
Olle: I Nordamerika så bedöms målvakter mest efter antalet vinster. Där skulle man aldrig skriva ner en målvakt som stått i tre raka vinster på det sätt som du gör.
Räddningsprocent och insläppta mål per match är dock de bästa statistiska hjälpmedel vi använder i Sverige. Jag tycker dock inte att vare sig Björn Bjurling eller Jhonas Enroth var bland elitseriens två bästa målvakter förra säsongen.
Det bästa hjälpmedlet mot att bedöma målvakter tycker jag är att titta på dem på plan. Hur, var och när de räddar puckarna?
JimmyH: Nu kan man ju bara spekulera i hur en nordamerikansk representant hade uttryckt sig angående Backlund men själv är jag lite av en annan åsikt, jag, som du också säkert gör, ser två matcher per natt och jag tycker att man är betydligt mer rak och frikostig i sina kommentarer angående spelare, ledare och domare, speciellt i studiosammanhang.
Jag ser också alla timråmatcher så jag kan ju bara anta att vi har olika fundamentala åsikter i frågan. Mina tankar om Backlund sträcker sig inte heller bara över denna säsong, jag tycker att det känns mer relevant att se vad han kan bidra med i fortsättningen med tanke på klubbens uppsatta mål för framtiden.
Jag vill inte att mina åsikter skall sammankopplas med någon sorts sågning vid fotknölarna, däremot så tycker jag att målvaktsfrågan är ytterst relevant, speciellt i dessa dagar när det är populärt att kritisera ickeproducerande spelare i klubben, något jag själv också säkert överdriver då och då. Jag tror inte riktigt på Backlund men det betyder ju inte att jag kommer att sitta och sura när/om han får ordning på grejorna och börjar spika igen.
Olle: Olle alla dina inlägg rörande våran målis ställer jag mig bakom. Att inte folk ser hans brister när han match efter match gör samma misstag är märkligt? Nått han förbättrat i år är spelet med klubban. Men vi kommer aldrig spela en SM-final med Backe i mål. Det skulle givetvis vara skoj om Backe fick igen käften på mig med en stormatch mot Modo:)
Heja Petr skjut som satan ! Genom mål och ut på gatan.......
Att folk inte har insett att det är Timrås försvarsspel som varit den stora syndabocken hittils, det spelar ju ingen roll om vi så skulle ställa in självaste Patrick Roy i sin prime. En målvakt kan bara spela så bra som det egna försvarsspelet tillåter
Att folk hänger ut Backlund och påstår att han inte ens håller elitserieklass är skrattretande. visst, han kanske skulle tagit nån puck till mot skellefteå, men han vann ändå "målvaktsmatchen" mot Hadelöv...Backlund har dessutom 3 raka vinster, som tidigare nämnts.
Men det är väl som vanligt på det här forumet, det räcker med att motståndarna gör mål så fullkomligt vimlar det av "KvAlSeRien Nästa!!!!!!!!!!!!" inlägg här.
JimmyH: Jag är egentligen inget stort fan av statistik men för att öht kunna nå någon konsensus så måste man ju hitta gemensamma "mätinstrument". Visst jag håller med om att det kanske är mer komplicerat än bara räddningsprocent, jag förstår vad du menar med att titta på spelaren och se hur han agerar från situation till situation men i min mening så bäddar det för en miljon olika åsikter och föga utrymme för objektivitet.
Statistiken fungerar kanske inte så väl som empiriskt underlag när det gäller sportsammanhang men det är åtminstone någon sorts riktlinje för att kunna bedöma en spelare.
ralus: Min gode herre, jag ber dig ödmjukast att orka läsa det satans trådhelvetet och inte förvanska mina ord. Jag sa aldrig att Backlund inte håller elitserieklass, vad jag vet så sa jag att jag trodde att hans nästa klubb inte kommer att spela i högsta serien, jag satte mitt lillfinger på spel och detta var helt enkelt min subjektiva åsikt. Jag är väl den enda som har sagt något avlägset i närheten av det du nu beskriver så rikta din kritik mot mig istället för att generalisera och lyncha alla som har en åsikt i frågan.
Dessutom anser jag att du har fel. En målvakt kan spela bättre än vad det egna försvarsspelet tillåter.
JimmyH: Det har du ju naturligtvis rätt i men för att kunna tillskriva mätobjektet något värde bör man ju i detta fall kunna sätta det i relation till något annat än sig självt, i detta fall så anser jag att andra lags målvakter fungerar som en god grund för en jämförelse. Resultatet kan ju kanske variera beroende på inom vilka tidsramar man undersöker och på kort sikt så kan jag köpa ditt andra exempel, på lång sikt anser jag att ditt första exempel ger tydliga bilder av att något är fel, med tanke på vilka ambitioner Timrå har rent sportsligt.
Olle: Om vi ska prata räddningsprocent så hade väl Backlund en högre procent förra säsongen än vad Kapanen någonsin uppnådde i timråtröjan. Hur tolkar vi det?
Är det nån här som kommer ihåg hur stabil Backlund såg ut dom första matcherna i serien? jag kommer inte riktigt ihåg men har ett minne av att jag tyckte han spela riktigt bra då. Jag är nöjd så länge vi vinner matcher men när Åkerlund är skadefri tycker jag nog man kan prova han några matcher igen och se vart det bär så att säga. Såvida inte Backlund har vunnit alla matcher tills dess.
Faktum är att av alla målvakter som stått i timråburen sedan återkomsten av elitserien ligger Backlunds två hela säsonger han spelat på plats 1 och 2 i statistiken för räddningsprocent. 06/07 hamnade han dessutom tvåa i serien vad gäller insläppta/match. Förra säsongen 4:a i samma liga.
Den här säsongen öppnade Backlund - enligt mitt sätt att se saken - säsongen bra. Tvingades släppa en hel del puckar p g a ett horribelt försvarsspel. Möjligen hade detta en icke alltför positiv inverkan på självförtroendet. Utbytt mot FBK, därefter Åkerlund tills denne blev skadad. Tebaks i buren igen, under sköna former i den härliga matchen i Ängelholm. Märkligt nog verkar inte heller den upplevelsen haft den där boosten som man anser sig kunna kräva av sin sil till målvakt.
Nu på slutet: tre vinster för laget, och en Backlund som kämpar för att ta sig ur sin formbotten. Hur det går med det står skrivet i stjärnorna, men jag har personligen svårt att se att den självklara slutsatsen av allt det här är att Backlunds elitseriekarriär är över och att han kommer att lira med laget i stan nästa säsong.
Jag tror tyvärr på förlust i denna match. Det blir 1-5 och MoDo´s ASS-kedja gör tre mål.
Lehtonen gör Timrå´s mål.