1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590789 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-02-23

« · 2478593 · » Till forumet

Sv: Timrå IK - Skellefteå AIK 2023-02-23
roger_sundsvall: ja alltså det här med 6e platsen var väl inget vi trodde stenhårt på innan säsongen även om laget såg spännande ut, MEN eftersom vi legat topp 6 mer än halva jävla säsongen känns det ändå som en besvikelse om vi bara slutar topp 10. Trenden just nu ser dock mer ut som att vi ska vara jäääävligt glada om vi räddar oss kvar i topp 10.

Men oroa er inte, jag har lösningen. Vi ska använda ett gammalt citat från Anders Hedberg när han var expert kommentaror på TV3 i nåt VM för evigheter sedan:
"SKJUT! mot mål, på mål, i mål, så blir det mål"

Speciellt den delen att de ska skjuta "i mål" är ju genialisk. Är det nån som berättat det för laget?
Låst ämne

Andersson: Det stämmer! Jag tänkte bara 35 år bakåt. Glömde bort tiden då man kunde skjuta en långfösare och den gick in för att målvakterna hade så små skydd.
Låst ämne

{DenRöda Jo det är kanonbra , men svenska rekordet har Kenta Nilsson och det lär stå sig ett tag till , 131 poäng
Låst ämne

DenRöda: Vore bra om han berättade för sin storebror hur man gör poäng!
Låst ämne

Elias Pettersson trendar mot 107p sett till hur hans poängsnitt ligger på över hela säsongen. De senaste 10 matcherna har han gjort 19p. Fortsätter han på samma nivå så lär han bräcka 120p vilket gör honom till den bäste svenska poänggöraren någonsin under en säsong i NHL. Det om något är häftigt!
Låst ämne

mikenomad:
precis
8.a är okej nöjd,playin o nån/några xtra matcher
till nästa säsong krävs uppgradering
av vissa spelare,som idag håller HA klass
Låst ämne

DenRöda: Fyfan, 6 ångestmatcher kvar och vi har allt att förlora. I flera omgångar har vi varit på kvartsfinalplats. förlorar vi allt nu och inte tar oss till slutspel är jag jävligt besviken
Låst ämne

sargad: Exakt! Min tolkning på hur det sett ut under denna säsong är att vi är:
95-100% 12 matcher.
80% 15 matcher.
65% 15 matcher.

Väldig ojämna insatser, och det finns tillfällen då vi kan se ut som topp3. Efter varje uppehåll blir det ännu värre och vi är i botten och skrapa.

Gårdagens match var 80%. Hade vi spelat lite smartare på off-blå och kanske leta mer spel bakom motståndarmål så hade vi kunnat få till mer chanser.

Skellefteå fick iväg 13 skott på oss hörrni. Mål 1 och mål 2 är "slump" och såklart individuell skicklighet av deras backar. Deras Forwards hade inte en chans så deras backar fick kliva fram i banan för att bräcka vårat försvar.

Trots förlusten så tyckte jag Timrå spelade bra! Jävlar vad dom vill vinna till varje pris. Dahlén är på G. Han är het!! Har saknat hans svarta ögon i avgörande situationer. Senast i kvalet uppåt hände det.
Låst ämne

mikenomad: Kan man ju säga, tror det är mer troligt att vi kmr till slutspel nästa år, kändes lite smått overkligt att vi skulle behålla plats 6 då vi kvalade förra året, timrå som förening behöver tid att etablera sig så är det bara tyvärr
Låst ämne

roger_sundsvall:.eller vi ligger 8:a, vi är så pass bra ;-)

Rindells högsta vs lägsta nivå är en väldig skillnad.
Ett par matcher har han sett ut att vara för bra för SHL. Håller i och bär upp puck på ett mästerligt sätt och skott eller flippar från blå fastnar nästan aldrig på första motståndare.
I några matcher är han helt anonym, osynlig och blir ofta "uppäten" i egen zon.
I och för sig är väl lägstanivån något som hela laget behöver jobba på. Om vi kunde komma upp 5-10% bättre i majoriteten, säg 3 av 4, av våra dåliga matcher skulle det göra väldigt mycket.
Låst ämne

roger_sundsvall: Slutar vi 8:a i grundserien är jag nöjd med plus i kanten. Igår fick vi god hjälp av övriga resultat. Kanon med oavgjort mellan Luleå-Rögle och extra till de sistnämnda, även om det tar emot så var såklart Oinks seger över Clöbben guld värd, Läxandstorsk mot fbk och att HV slog Öret gjorde inte heller ont. Hyggligt glapp nedåt ff och beskedliga 3 p upp till 6:e
Det k a n gå
Låst ämne

vi ligger 8.a i tabellen
vi är inte bättre
så ere
Låst ämne

Bee: Jag skulle i så fall offra Erixon före Skägget.
Låst ämne

Spelare som ska bort Lundin Andersson Mieho Alvarez Boyce Stenqvist Palola även Pettersson som han spelat de senaste 20 matcher men lär inte hända. Måste in med spets till nästa säsong för att bli ett stabilt SHL lag Drömmar Hållander Lodin och två PP backar
Låst ämne

Fortsätter på min inslagna, säkert ouppskattade roll som domarkritiker. Mest för att jag är så skenheligt spyless på att dessa topplag ska ha så sinnessjukt mycket med sig som bara ska accepteras med ”dEt hÄnDeR aLLa”. Det mesta av vår insats och matchen i helhet har blivit sagt med så jag bänkar mig från den diskussionen.

Utöver en 2-3 solklara utvisningar i första perioden, där SAIK lyckades få med sig det enda PP:et, hade vi ju en sleewfoot som jag fann mycket underligt att den inte renderade något. Eftersom jag var där live och var fly förbannad i 55 minuters aktiv speltid har jag inte lyckats med min rutin att titta på situationen igen 1500 gånger. Någon som minns när detta hände?

Är jag helt från vettet, eller överträffade SAIK sig själva ikväll med dykningar och klubbtapp? Vi var ett gäng på 15 personer som alla turades om att resa sig upp åtminstone ett par gånger när Dijonsenaps skridskor mirakulöst försvann. Var inte alltid domaren gav gehör som tur var, men till syvende och sist fick de ju ändå ett par med sig via denna hedersvärda, inövade taktik.

Sist men inte minst har vi länken nedan. Inte för att det kanske avgjorde matchen, eller ens påverkade poängutdelningen det minsta, men denna meterssolklara offside som dukar vägen för matchens sista mål, är ju för fantastisk. Sveriges högstaliga i hockey damer och herrar. Rättskipningsparodiernas Mekka!

Men ”dEt jÄmNaR uT SiG”. ”sAiK hAr oCkSå fÅtT dOmSlUt MoT sIg”.

Godnatt!
Låst ämne

kattan: nu vill ju Timrå som sagt enligt rykten skriva kontrakt med han .. antagligen till samma eller lägre....enligt mig är han långt ifrån tillräckligt bra för att vara tänkt i en tredjefemma ...iaf om vi ska höja nivån i klubben och höja ambitionsnivån inför nästa säsong.. .
Låst ämne

Greven: Jag står fast vid att skotten måste komma snabbare. Ska det hända måste vi bli bättre på att skapa ett halvt skärs yta i offensiv zon. Just nu har vi jättesvårt att spela oss ur pressen, vilket leder till många skott som slängs runt eller i närliggande täck.
Låst ämne

Jobba sent igen då…

Såg just färdigt.

Gick tåget ikväll?

Jag tycker man ska sluta tävla för en topp 6 jag tycker Kapanen och Ante ska lansera en plan för att nå en plats i ingenmansland!

Det är bättre än ifjol.

Det blir tydligt att när serien ska knytas ihop och det börjar bli viktigt, ja då räcker vi inte till.

Då spelar JJ lite som om det var försäsong och backarna drar ner tempot lite för mycket heeeela tiden.

Passningsspelet rakt över blir faktiskt bajs!
Farten på rören är helt borta.

Ingen annan än Walli klarar av att åtminstone åka jämt skägg med motståndarbackarna.

Ingen. Verkligen ingen utmanar och vill något utan det är utsida, vända hemåt chansa en pass. Ibland till medspelare oftast inte.
Backarna tar inte snabba avslut så dom får aldrig igenom ett skott.

Vi går på filmningsfällor hela jävla tiden.

Och jag kan bara säga: SLUTA SPELA DUTTAR HOCKEY MED ARMAR OCH KLUBBOR!

Det är så förbannat löjligt enkelt att få med sig utvisning genom att som Saikfjanten mot Palola, släpp klubban. Det är ingen slashing värd 2 min. Det är en petning. Men det räcker för det är så jäääääävla enkelt för en horzebra att ta den utvisning.

SLUTA SPELA MED KLUBBA NÄR MAN INTE HAR PUCK!

klubban kan då användas till balans, bryta puckar täcka skott/blocka skott och passningar.

Enkelt!

Diciplinera er!

När vi hade en period i andra halvan av 2a där vi faktiskt var lite förbannade och smällde på, Lander, Mieho, Hanzl, Walli, Pääjärvi och faktiskt även E P! Ja utöver Didde och Svensson. Då går det bra! Inga filmningar, psykologiskt övertag, Saik ur balans.

Sedan kryper vi tillbaka och duttar i tredje…

Rindell var tragisk med pucken idag tyvärr!
Hade behövt hans kapacitet att hålla puck.
Eronen missade ALLA! lösa puckar och var som ett rådjur i hellyset me pucken…

Åkte sakta med den och blev fastchecka varenda jävla gång det fanns chans att vända spel eller gå ur zon iaf.

Fall framåt?

För vi kom i gång med produktion?
För vi blev rejäla i egen zon igen?
För vi tog tag i passningsspelet?
För att vi fick fart i vår offensiva rörlighet?

Nope!

Vi dög inte, vi var faktiskt inte så nära.

Men 1-3? Två gubbar offside? Saik privilegierade fuckfaces!

Det är inte tufft att vara domare i svensk ishockey! Det är en jävla dröm!

Att vara chef inom polisen? Det är tufft!

Men men! Det kändes rätt så rättvist ändå!

Släpp nu drömmar om slutspel!

Slappna av och spela av säsongen! Det blir bättre än ifjol!
Har vi en jävla tur kanske ett avslappnat spel leder till att Timrå från nov 22 kommer fram igen.

Då kändes det som att man spelade.

Inför nästa säsong får man fan lösa en tränare eller konsult som kan dra upp tydliga riktlinjer på hur ett ansfallspel ska se ut.

Timrå försöker men hittar fan inga farliga ytor att hitta på något på utöver Dahlén! Han är den enda i Timrå som rör sig utan puck i anfallen för att få yta.

Alla, ALLA andra rör sig längs sargen och söker gröt!

Den enda som vinner på det är fakking Erixon som då har chans att pricka en passning.

Japp nu har jag spytt i affekt igen!

Så kan det gå.
Alldeles oavsett, kämpa Timrå!

På lördag tar vi Malmö!
🌹🤍❤️🌹
Låst ämne

Sonnenberg: Just nu är vi 8 . åttan möter nian ,i detta fall mögle . Hur skulle det gå ?
Låst ämne

Karlsson74: Du skrev ”ett billigt alternativ i 4e” Han tjänar ju över 100 tusen i månaden. Normalt sett brukar spelare i 4e tjäna runt 30-70 i månaden. Som sanny alltid säger, 4e kedjan ska vara billig.
Låst ämne

Bee: Jag tror Hanzl kommer lyfta sig i slutspelet. Han var kung i våras, visserligen i negativt kval men han kommer bli bättre när det börjar gälla något.
Låst ämne

Greven: Om vi också räknar att SAIK's målvakt har ca 92 % räddningar upptäcker man under 20 skott med största sannolikhet INTE räcker till seger
Låst ämne

Labban: Räkna också att vi har ett antal skott som inte träffar mål alls. Efter 2 perioder var det 11-2 i missade skott har jag för mig, 13-12 i reell skottstatistik. Vi träffar alltså målet bara på drygt varannat skott. Alldeles för dåligt. Skott i täck, skott utanför ger dålig återbäring
Låst ämne

RunarUp: Ja, verkligen. Dom verkar ha en egen regelbok. Finns det någon som kan förklara för mig hur idioten INTE får 2+2 när han slår av kubbjäveln i utvisningsbåset??? Det var dessutom bara en av alla regelvidrigheter, filmningar, förstärkningar, interference, fasthållningar m.m.
Låst ämne

kattan: behver man gå ner i lön för att spela i fjärde.. vad har du fått det ifrån? Det jag hört är att Timrå vill förlänga med Andersson .därav resonerade jag så.. .hurvida man vill sänka hans lön har vi ingen aning om..
Låst ämne

Karlsson74: Går Andersson frivilligt ner mycket i lön då menar du? Undra hur man tänkt med Oliver, fortsätter man låna ut honom eller vill man försöka spela igång honom på allvar, lär få sina chanser att visa upp sig på försäsongen iaf, samma med Värmhed.
Låst ämne

kattan: Andersson är nog tänkt som ett billigt alternativ i en fjärde... Ny center och hållander in... Plus ev nån till forward .på back blir det enligt rykten Bernhard ifall Modo inte går upp. och En ny ev nån ny ist för Eronen .och Juel på målvaktssidan.. blir väl fem sex st..🙄
Låst ämne

Per HApps: Nu är det ju inte bara bara att riva upp ett ganska fett femårskontrakt sådär över en eftermiddag. Särskilt om det som Landers är lite baktungt där mer av lönen kommer säsong 4-5.
Låst ämne

Synct: Vi har bara 22 skott på mål framåt, varav många kom i slutforceringen. Det är inte direkt så att Skellefteå går bort sig framåt heller och tappar hemjobbet. Ska vi spela på det tillknäppta sättet vi spelar nu behövs det nog någon tanke hur man ska skapa något framåt också, annars blir det som idag vi förlorar med 2-3 puckar mot bra lag. Just nu känns det som det inte riktigt finns någon spelidé framåt.
Låst ämne

Laken: EP kan omöjligt vara kvar. Så vida han inte kostar under 50 lök i månaden
Låst ämne

The great one: Fjärde sämst på att göra mål, fjärde bäst på att inte släppa in mål.

Och det från att ha legat rätt bra till i målligan före jul. Inte konstigt att grabbarna blir lite hängiga när vi hamnar i underläge, det krävs ju nåt alldeles heroiskt för att göra mål just nu.
Låst ämne

roger_sundsvall: Alvarez, Walli, Lundin, Andersson, Stenqvist och Eronen, Palola har inte kontrakt.

Det surras om att Timrå vill förlänga med Andersson, och Walli. Resten lär nog inte bli kvar. Kapanen sa för ett tag sedan att det handlar om 2 till 5 platser att fylla truppen med. Hade man fått önskat så är det absolut MINST 5 platser.
Låst ämne

Synct:

Defensivt ja, men tyvärr har vi ju inte förmåga att kombinera det med en bra offensiv. Känns som fokuset blir enbart defensiven och vi inte får fart framåt. Minns skillnaden mot för när lill-kenta implementerade sitt spelsystem med hög forecheck och fart framåt för att bibehålla farten i hemgångarna. Nu blir det en bra defensiv men vi orkar ju knappt anfalla istället. Finns väl typ 9 lag i serien nu som gjort fler mål än oss. Vi är ju inte direkt framtunga som det sägs.
Låst ämne

Tikarn97: jo det var bra i den största delen av matchen . förutom vid målen där försvarsspelet var under all kritik...
Låst ämne

eronen
men prio, walli walterholm ska va kvar
tjänstefel annars
resten bye bye
Låst ämne

roger_sundsvall: www.eliteprospects.com/team/11/timra-ik?sort=contract

Titta längst till höger under CNTRCT och notera alla där det står 22/23.

Av dom är det väl egentligen bara Eronen och Walli man är sugen på en förlängning med. Walli definitivt, Eronen om han inte är för dyr.
Låst ämne

Andersson: Nej, men det är ju inte defensiven som faller ihop då. Det är ju att vi inte gör mål.
Låst ämne

har inte 100% koll
vilka har Inte kontrakt nästa säsong??
Låst ämne

Bee: Dom behövde inte fler heller
Låst ämne

Tikarn97: Skellefteå har 14 skott på mål på hela matchen, måste väl typ vara det lägsta dom haft i år, då är det klart vi gjort det bra defensivt överlag.
Låst ämne

Tikarn97: Över 60 minuter var det ju bra. Man sjabblar till det vid två tillfällen och SAIK är ett topplag som pangar in två puckar direkt.

Hade de några fler lägen på hela matchen?
Låst ämne

Tikarn97: Fyra fastfrusna vid 0-2
Låst ämne

Ante tyckte försvarsspelet var bra ikväll på presskonferensen. ÅH HERREGUD säger jag bara..
Låst ämne

roger_sundsvall: Alvarez har ryckt upp sig men håvar in för mycket pengar för det arbete han gör. Han sitter enligt uppgift på ett kontrakt för 150+ i månaden vilket han inte gör skäl för.

Pääjärvi spelar ju å andra sidan tydligen för skosnören och buljongkuber, så gör han att man får mer plats med spets på andra ställen tycker jag han gör ett rätt habilt jobb. Lite samma som Alvarez fast mycket billigare.
Låst ämne

roger_sundsvall: Mieho lär nog inte flytta någonstans om inte han vill hem till Finland själv. Kapanen tror ju uppenbarligen på honom i och med 2 års kontraktet.

Tror Kapanen har lite mer tålamod med "sina egna" värvningar.
Låst ämne

roger_sundsvall: pääjärvi borde ut han med. .. måste upp i kvalite på rätt mycket om vi ska ta nästa steg....en del bode bytas även på backsidan.
Låst ämne

Bee: håller med
men emil petersson blir kvar
alvarez har ryckt upp sig
men tror inte han blir kvar
e.andersson, out
lundin tyvärr,han har de svårt i shl
stenqvist out
palola out
mieho out
päjärvi hm, tveksamt
Låst ämne

She: " matchen "
Låst ämne

Karlsson74: vilken kanal gick matchen så man kan se reprisen
Låst ämne

She: Jag har gnällt på EP i typ tre månader nu och inte fått någon på mig, tror det är lugnt.
Låst ämne

« · 2478593 · »