Rip Kirby: Ja och den "omtalade" skribenten hade ju aagard som nån slags måttstock. Att han minsann producerade likvärdigt som våra "stjärnor" förra säsongen.
Den lilla detaljen han missade var ju att typ hela hockeysverige snackade om våra underpresterande forwards, plus att Aagard aldrig spelat i SHL förut och inte heller visat upp att hans poängstim inte var en engångsföreteelse.
Nej de flesta såg völ att Modos bygge var lite smått naivt med alla de plockat in från AHL etc som inte varit några poängsprutor förr.
Bara kolla på Olofsson med. Hade väl aldrig producerat mer än typ 30 poäng förr i SHL? Njae Hinken har lite att bevisa i min bok.
Laget ligger förmodat i mellanskiktet spelarbudget mässigt. Men det känns som han är en Nubben light som försökt värva spelare som helt plötsligt skall blomma ut på den här nivån. Visst att man värvar nån sån spelare. Men hela deras förmodade "spets" tillhör ju typ den kategorin. Lite om och men lirare.
Perreman: Precis. Det finns en nyckelpunkt kvar. Att verkligen få till bortaspelet! Men det tror jag kommer komma mer och mer.
Det viktigaste är trots allt också att vi spelar så bra hemma. Då kommer folket och kommer folket så får vi in värdefulla pengar för att bygga upp ekonomin och att kunna värva mer när det behövs!
Sputnik1: Oerhört skönt att vi kunde knäppa SAIK på näsan igår, ett för kvällen bra SAIK också. Hoppas vi kan tugga på som vi gjort framöver också, då borde vi kunna klämma in oss topp-6 och kanske skaka om topplag i slutspel.
Men en annan otroligt viktig poäng med segern igår: "Good teams don't lose twice in a row"
Costanza: En viss "omtalad skribent" i er bok tog verkligt hög höjd för en soccefylld säsong för Modo. Vad detta erbarmligt naiva tips kommer ifrån vet jag inte. Er succéfyllda försäsong? Kanske det. Att Henrik Gradin höjer sina EGNA nyförvärv till skyarna? Kanske ännu troligare Men här brister det ju någonstans i trovärdigheten på slutprodukten. Väldigt mycket dessutom.
Ett exempel. Lukas Jasek: Han var "bra" i Oskarshamn. Ett Oskars som kom sopsist i SHL förra säsongen, men som otroligt nog ändå lyckades pressa HV71 i sju matcher i kvalet. Lukas Jasek (draftad av Vancouver Canucks), på väg mot 30 fyllda, hade innan tiden i OINK gjort mycket poäng i den finska ligan. Han har även provat lyckan på andra sidan Atlanten och då med spel i AHL och Utica Comets, där han faktiskt spelade tillsammans med Jonathan Dahlen under säsongerna 2017-18 och 2018-19. Nu har Jonte Dahlén i den skadefria ordningen han inte befinner sig i för tillfället väl ändå bevisat att han kan hålla en ganska stabil poängnivå och har efter ett antal försök lyckats skina igenom även på SHL-nivå.
Den här resan har väl litegrann Lukas Jasek framför sig, tänker jag, innan han på något rättvist sätt ska kunna ses som en bärande och bidragande spelare i SHL. Då duger det inte att som Henrik Gradin göra analysen efter en halvt som halvt framgångsrik tid i AHL, med spel i den svagare finska ligan och Pelicans (prisad i All-Star Team.. wow), samt spel i kråkslottet Oskarshamn.
Placerar du då som sportchef Lukas Jasek med hans bakgrund som ett av ditt eget lags främsta offensiva kort med en tydlig kravbild gör du direkt misstaget att du sätter en väldigt stor press på spelaren ifåga. Detta i SHL, som är en av de allra starkaste ligorna i Europa, med en väldigt hög nivå på toppspelarna. Ett rakt igenom ogenomtänkt uppdrag om du frågar mig.
Jokinen ska ha en stor eloge för det han tagit till Timrå, en helt annan träningskultur och större press på att våra stjärnor faktiskt måste leverera. Han håller på att få fart på Dahléns karriär och nog kan han gå en chans i NHL om han fortsätter på den inslagna vägen(?)
Hållander har jag alltid vetat haft det där lilla extra som ingen annan i ligan har, stor stark och mycket fart (påminner om MacKinnon ibland) han kommer spela NHL igen.
mikenomad: Nu är jag här och skiter i att vi ligger sist. Helt välförtjänt. Sen vet jag inte varför jag hamnade här. Kanske vill hänga med hockeypolare som vinner matcher -
Tom Topp: Tycker framförallt det var stor skillnad på hur Jokinens aproach när framställde FBK efter deras överkörning av oss. Det var inga krussiduller. De var mer redo, bättre på alla plan.
Han sa också i efterhand att skulle han tittat på matchen ännu en gång så hade han nog ändå landat i att det var ett väldigt bra FBK vi mötte för kvällen.
Hur som haver så tog vi förlusten på bästa sätt. Det går ju knappt att jämföra insatsen då mot igår.
Sen kan vi väl bekräfta att vi är på riktigt nu i allafall. Har svårt att se hur vi skall falla igenom totalt. Om inte skadorna hopar sig vill säga. På ett eller annat sätt kommer vi ju få se på slutspelshockey, topp 6 eller play in.
Jag kan ju garantera att det inte finns många lag som vill möta oss om vi spelar som igår i allafall.
sargad: Är det någon i SAIK som skulle behöva en uppsträckning så är det Jonathan Pudas. Sur och dryg jävel. Måste vara en påfrestning att ha honom i samma lag vid sidan av isen.
Nisse på Mon or: han var väl bara sur över förlusten, och att saik hade blivit totalt överkörda! Sedan måste jag hålla med Sargad. Det borde ha stått 3-0 efter halva matchen!
The great one: Ja absolut. Sen måste vi ju bevisa över i allafall 20 omgångar för övriga SHL lagen att vi är på riktigt och inte bara en fluga.
Robert Ohlssons "arroganta" aproach är väl en indikation på att han är en vinnarskalle och att han ställer höga krav på sitt lag. Men visat lite mer ödmjukt intryck kunde han ju gett.
Det mest positiva jag tog med mig var att han kallade detta för en "slutspelsmatch".
Jag tycker själv att detta är vår klart bästa match än så länge denna säsong och en styrka att vi kan gå vinnande ur en sådan. Speciellt då matchen hade så många ansikten. På sättet vi kan reda ut att matchen gick i vågor efter ca halva matchen spelad och hår dominans.
I min boknär en sådan här vinst mer karaktärsdanande än en utklasningsseger där motståndarna kanske hade en mindre bra kväll. Nu mötte vi faltiskt ett SAIK som gick på alla cylindrar och kunde ändå vinna!
Nisse på Mon or: Ja, han utstrålar både arrogans och oro på samma gång. Bara hans veckade panna och fullständigt bekymrade anlete gör att det ser ut som han just fått veta att han själv måste lösa både mellanösterkonflikter och Ryssinvadsionen inom en vecka.
Hans kommentar om Brandsegg var ju sådär också. Möjligen är han(Brandsegg) en sån där kaxig typ som måste tas ner lite av de runt omkring honom för att inte sväva iväg. I så fall kan man förstå det njugga utlåtandet.
Hörde från matchen i går och presskonferensen. Kanske bara jag, men Robert Olsson känns arrogant och har överlägsen attityd. Han berömde visserligen Timrå, men ändå.
Vilken respons på den inte dåliga men lite sämre Stångebro-matchen. 100% över hela gänget. Om man anstränger sig för att hitta något mindre bra så borde det stå 3-0 efter halva matchen. Kul och viktigt att Juel gör det så bra och får vara med att vinna en toppmatch. Kan någon lägga ut länk på Sheriffens propp, måste finnas på Youtube nu eller? Hållander :-)
Nu njuter man för fulla muggar. Hoppas vi slipper några längre skador förutom Pilö. Mitt uppe i euforin petar jag in mäster Lill-Kents "ödmjukhet".
Nu är i och för sig lite partisk i det här fallet (som gammal lärare till berörd spelare), men jag störde mig som fan på Robert Ohlssons kommentar om Michael Brandsegg-Nygård igår.
Vi pratar trots allt om en ung spelare som nyligen hemkommen från Nordamerika SHL-debuterar mot ett Timrå IK som stundtals spelar ut SAIK. I mina ögon var Brandsegg-Nygård en av Skellefteås bättre spelare igår. I intervjun efter matchen muttrar Ohlsson småsurt "han kan bättre", och sedan är det inte mer med det. Tycker han förtjänade något lovord i alla fall.
För övrigt tycker jag att Jokinen skulle gett Ohlsson en gnuggis på presskonferensen efter matchen, p.g.a. ovannämnda uttalande.
Turkiska Tiken : Jag hade dock kunnat se Pettersson mellan Wedin och Hållander faktiskt. Vet att man inte ska röra den kedjan egentligen men tror EP hade tillfört en helt annan offensiv dimension än vad Lander gör. Lander tillför såklart mer tyngd och balanserar upp den kedjan på ett bra sätt, men hade varit spännande att se Wedin - Pettersson - Hållander.
lungan: Om jag får gissa, så tror jag Pettersson går in med Pääjärvi och Walli i en 3e. Vem som står utanför är lite klurigare faktiskt. Möjligtvis att det hade stått mellan Eisenmenger och Johansson? Inte ett lätt beslut om vi hamnar där dock.
Om vi vänder på frågan kring Kapanen, hur skulle det påverka om han kom tillbaka, vem skulle få färre minuter och vilka skulle Pettersson spela ihop med? Och vem skulle bli 13:e?
Angående gårdagen måste man ju även berömma Juel för en grymt bra insats och där han får visa sin klass. Välförtjänt har han väntat på sin chans. Vi har två bra keepers helt klart.
Sputnik1: Bara att inse näringskedjan. Kul för finnkillen att det går bra. MoDo kunde ju ha haft ett PP med Hedman-Sedin-Sedin-Forsberg-Näslund om de inte stuckit iväg ;-)
Ja vi kan nog räkna bort honom nu. Han fick även spela BP. Han verkar brinna för att få spela där borta även (förståligt) men man hade ju hoppats att han brunnit mer för att försöka vinna en titel med sin moderklubb och sin far, plus ett till VM för Finland hade nog varit bättre för hans utveckling långsiktigt. ”Ett år till” brukar ju vara normen men han är 21 och hans kontrakt tickar på så det är väl där skon klämmer för Montreal.
mikenomad: Kan som inte förstå hockeyspelare. Väger man 99 kilo så måste det väl vara jäkligt kul att göra sargreklam av en motståndare. Jag skulle då hopptackla med min enda magruta.
mikenomad: Kanske du kan mer hockey än George. Kanske din brutta lärt dig var trissan ska sitta. Modano och jag älskar varann. Tacklingar och griseri borde ju vara krav när spelarna får höra att de får lira den kvällen.
Costanza: Nyss hemkommen här. Jag visste redan när ni halkade runt i HA att Bernie inte har psyket för riktig elitidrott. Önskade upp er i SHL av just den anledningen, enär han annars hade spelat hos oss. Är så oerhört tacksam att så inte blev fallet. Jag vet sånt lite före de flesta eftersom jag kan hockey med plus meny
TIK_TIK: George är nu vaken. Två Lövenbrudar ligger bredvid naken. Du har väl rätt vad gäller de spelare jag vill ge en chans att hinna motbevisa mig under säsong. Försöker själv att vara cool och positiv långsiktigt då MoDo har gigantiska problem dessa dagar. Börjar undra om inte Bernie lirar för mycket dataspel på nätterna. Påminner om mig och alkohol. Vaknar upp slö, ofokuserad.
söder över: Sen ser jag inte att han kan konkurrera ut någon center i Habs nu heller, sen har dom 10 rightare, Kapanen exkluderad, vilket är ganska galet. Han kommer nog komma hit så småningom.
söder över: Jo, men lite orättvist att han får visa upp sig som vinge, men det är ju för att Laine är skadad. Det är ganska stor skillnad ändå med defensivt ansvar osv.
Kan inte hitta en regel som tar bort denna sen jag såg den men som sagt så går dom helt mot Olivers egna vilja isåfall och även om jag inte vill tro det så har Montreal ett eget sätt att operera så det är frågan hur mycket dom värdesätter det i jämförelse med att spela Oliver tills en av deras skadade spelare kommer tbx
söder över: Jag tänker att det här blir min sista kommentar i frågan (mest för att det inte riktigt leder nånstans). Jag vet inte om det är medvetet eller omedvetet man försöker missförstå och när argumenten börjar närma sig "ah men dom ... | #Läs mer ·
Den lilla detaljen han missade var ju att typ hela hockeysverige snackade om våra underpresterande forwards, plus att Aagard aldrig spelat i SHL förut och inte heller visat upp att hans poängstim inte var en engångsföreteelse.
Nej de flesta såg völ att Modos bygge var lite smått naivt med alla de plockat in från AHL etc som inte varit några poängsprutor förr.
Bara kolla på Olofsson med. Hade väl aldrig producerat mer än typ 30 poäng förr i SHL? Njae Hinken har lite att bevisa i min bok.
Laget ligger förmodat i mellanskiktet spelarbudget mässigt. Men det känns som han är en Nubben light som försökt värva spelare som helt plötsligt skall blomma ut på den här nivån. Visst att man värvar nån sån spelare. Men hela deras förmodade "spets" tillhör ju typ den kategorin. Lite om och men lirare.