1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587612 inlägg · 6216 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1578705 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi

T T: Ok, tack!

El Maco: Vilket alternativ tror du är mest fördelaktigt?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: I dom 80 räknades lånet till arenaköpet in, ett lån som redan betalas av kommunen enligt köpeavtalet. Eller nåt sånt...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Men hade vi inte skulder på 80 miljoner? Vad hjälper dessa 35 miljoner då?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Det kanske blir samma visa igen fast tvärtom: Det är rätt att sälja arenan nu men blir ändå fel senare. 
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: för mig finns inget att fundera över. Naturligtvis är det bästa att kommunen köper tillbaka arenan. Då kan man 'göra rätt för sig' gentemot sina fordringsägare och det måste skapa bättre förutsättningar inför framtiden att få fortsatt stöd från näringslivet. Även om många uttryckt sig positiv att Timrå IK får börja om så är jag tämligen övertygad om att många företag är rätt 'förbannad' över att inte få betalt för det dem levererat.
Sedan undrar jag hur man ska få fram kapital vid en rekonstruktion? Visst kommer det att komma in pengar i sponsring och rättigheter m.m. men det ska ju bedrivas allsvensk hockey också, och det kostar slant det också.
Nu får man en rätt stabil grund att stå på när likvider finns så att man klarar av att göra rätt för sig och inte hamna i tidningar för uteblivna betalningar i alla olika former.

Sedan vet man rätt lite om upplägget med kommunen. Får föreningen hyra arenan mot att man också i fortsättningen sköter driften? Kommer det att kosta mer än bara driften (ska man betala ränta på de pengar kommunen betalar för arenan?). Hur kommer en eventuell uppgörelse med banken att se ut? Kan man förhandla vad jag förstått den dyra ränta man har idag eller kommer den ligga kvar?

Många frågor blir det men min övertygelse är att det absolut bästa för föreningen är det nya upplägg som kommunen presenterat. Blir väl ett nytt möte i KU inom kort och då hoppas jag att man kan presentera detta i ett skarpt läge. Jag gillar upplägget.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Så vilket är bäst då? Eller minst dåligt. Fullfölja rekonstruktionen eller släppa arenan?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Nu!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
kennas: Nädå, jag lovar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
:Bragd-Birger:Glöm inte bort informationsmötet i morgon 18:30
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Sjukt: erixon!!!!! Vad fan!


En sak som verkligen säger hur dålig ekonomi vi har är gunno, zäta fick snacka och dra i sponsorer endå har intr gunna ens 150k!


Sen ska jag sluta kräva dec/jan värvningar! Fyfan vad dom drar in pengar bara för dom är lediga då! Så jävla ful jävla stil!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Icing-Ove: Nånting fishy måste det vara. Förhoppningsvis klarnar alla såna här frågetecken under rekonstruktionens gång.
Byken upp på bordet, till den sista brunrandiga filsingen. Att lönelistorna lagts ut i sin helhet är bra och en självklarhet. Vänder man sig till skattebetalarna för att reda upp sitt Lyxfälle-beteende har man skyldighet att redovisa allt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Får bara känslan av Obol-härvan som snurrade vid den tiden. Var väl främst Luleå som drabbades. Frågan är om klubbarna (kanske även Timrå) fick stå för utbetalningarna efter att Obol kraschade.... ?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Staten... Så nu är man med och betalar de där lallarnas löner?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Anonymous: äh, det var ju bara en tt artikel.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Härligt... till och med Dagens Industri skriver om Timrå IK. Kanske första gången? och även sista...?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Ok, nu har jag läst expressenartikeln och förklaringen varför gamla spelare är med. Pengar från en pensionsfond som betalas till spelare via Timrå och därför omfattas av lönegarantin? Låter helsnurrigt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Förstår inte riktigt hur du menar. Timrå betalar väl inga pensioner till f d spelare? Blir ganska dyrt efter sisådär 30 år som klubb då...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

"Sedan att det fattas namn, att gamla pensionsutbetalningar felaktigt finns med o s v vill jag blunda för."

Jag vet inte om Jimmy syftar på just precis detta med spelare så som Gahn men det skulle ju kunna finnas fel i ST:s sammanställning också.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Sundhetstecken iaf att TIK inte gör som LIF och börjar prata om bojkott mot media som publicerar lönelistan. Jag tror dock inte att vi har hela bilden, nu är det bara det mest negativa.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Dream Team: Brist på insyn, frånvaro av granskande journalistik...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kongo: Ja, men varför i allsin dar fick de ansvarsfrihet? Leka Ebberöds bank trodde jag tillhörde barndomen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Dream Team: Medlemmarna?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Det kan inte tänkas att det är löpande pensionsutbetalningar?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Bragd-Birger: Man undrar ju lite vilka som suttit och beviljat tidigare styrelser ansvarsfrihet på dessa grunder?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
T T: Men alltså, den där listan...om det är dom utbetalningar som omfattas av lönegarantin betyder det att Timrå fortfarande betalar sisådär 200 papp i månaden till gamla spelare? Då kan man snacka om att släpa efter. Lind, Cassel och Gahn spelade ju inte förra året precis.
Herreminje. Snacka om att leva på kredit. Graden av pinsamhet är smärtsam.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Lista i Dagbladet i dag. Robban, Casselståhl, Micke Lind, Gahn och Magnus Nilsson kan se fram emot att få ut gamla fordringar.

Några exempel:

Bagarn 60000
Crippe 90000
Bello 98000
Pelle 80000
Jonte 65000
Montén 90000
Nolander 80000
Nubben 64000

Hagos har de lyckats missa...




Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

TikAlltid:

Jag uppfattar det inte som att han klagar på de som "kryddar" sina inlägg, tvärtom saknar han dem och undrar vart de tog vägen. Eller?

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
John K: kanske tröttnade på allt negativt!

Ska du klaga på dom som klaga och på dom som du kallar det "kryddar" sina inlägg? Logiskt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

hubbenorlen: Alldeles rätt Hubbe! Och vart tog alla vägen som "kryddade" sina inlägg med "-FÖR TIMRÅ IK, I MED- OCH MOTGÅNG!"

Nu är det framtiden som gäller. Till elitserien skall vi återvända, det är bara en tidsfråga så är vi där.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: Precis. HS har fan inte förändrats ett dugg egentligen. Är jävligt trött på folk som ska "lämna" hela tiden. Och vi är redan på botten. Vad fan blir bättre av att fortsätta klaga?
Jag har varit förbannad efter bittra förluster och spytt galla hör inne, men bara under en kväll.
Att fortsätta vräka ur sig negativa saker dag efter dag...jag fattar det inte.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RED DEVILS: Finns en massa småföretagare som förlorat pengar och allt är lika olyckligt. Sen har väl Timrå köpt bussresor i femtio år och ska förhoppningsvis fortsätta med det. En av idéerna med en rekonstruktion är att föreningen ska leva vidare. Leverantörer torskar inte allt (som de skulle ha gjort om det blev konken) och får behålla en framtida kund. En del relationer kommer krascha ändå men vad tycker du är alternativet? Pinsamt, javisst, men det är en rätt öppen dörr att sparka in.

Som donator till spelarjakten har jag inga problem med hur den funkar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
hubbenorlen: Hempen är också inne på det där, förlorarmentaliteten, jante regerar. I det här fallet är det förvisso inte särskilt bra, tvärtom är det mesta som rör Timrå IK f.n åt helvete. RED DEVIL har kanske även privata skäl att vara upprörd, som fordringsägare. Vad vet jag? Det kanske är anledningen till hans bitterhet.

Dock blir jag så in i h-e less på dels HS-gnället (det är vare sig färre skribenter här nu jmft med för typ 10 år sen eller sämre kvalité på det som skrivs. Snarare tvärtom) dels när vi själva, lagets Supportrar, också måste ägna oss åt att sparka in vidöppna dörrar.

Jag fattar inte vad man vill uppnå med det? Samla ihop en mobb irl om man är så j-a bitter och tåga mot kansliet ist för att kräkas här. Här vill vi prata nystart och försöka hitta de mikroskopiska korn av positivism som möjligen kan finnas.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: Just den där typen av beteende var en av det mest bidragande orsakerna till att jag flyttade från Sundsvall. 
Det gnälls nåt förbannat i den där staden med omnejd. Det klagas och snackas skit tamefan hela tiden.
Det är liksom aldrig bra.  
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RED DEVILS: Det är när man läser sånt som "supportrar" som du skriver man förstår varför Leksand anses ha Sveriges bästa supportrar och inte vi.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Den planerade bussresan blir i vilket fall som helst av. Jag har fått inbjudan och allt skall ske som det var beskrivet tidigare. Idag ringde en person på kansliet upp och stämde av att allt var grönt inför resan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RED DEVILS: Men herregud vilken jävla crybaby du är. Gör som andra dramaqueens härinne, spela martyr och dra. Ja..Timrå IK är en patetiskt illa skött förening. Har iaf varit, framtiden får utvisa om det blivit bättring med det. Men allt det där vet vi ju redan, vad blir bättre av att ytterligare, som supporter(?), vomera över det? Det gör ju övriga Sverige jävligt bra åt oss, vore det inte trevligare om vi ägnade oss åt att försöka hitta nåt som liknar tillförsikt?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Snoop: Tydligen så verkar dom ju inte ännu ha lärt sig ett skvatt, när man går till en som har fodringar på 500.000 som skrivs av med 375.000kr och frågor om sponsring till en resa...

Sjukt var bara förnamnet.

Men jag lovar att inte störa er mera, för tydligen så är det ju som vanligt här inne på forumet. Jag förstår att det inte är så många kvar på detta forumet nu för tiden.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Finns ingen anledning att kasta nå mer bensin på elden, det har gått åt helvete med ekonomin och det är bara hoppas att korten kommer upp på bordet så småningom, man får lära sig nåt i allt detta och tror Timrå IK som förening och även vi supportrar kommer gå stärkta ur detta, Timrå IK är en klassisk förening och vi ger aldrig upp !!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
RED DEVILS: Ja vi är många som undrar hur det kunde gå så här fel. Sen vet jag inte hur konstruktivt det är i dagsläget att som du, i skenet av en massa "insideinfo", dyka in här och i inlägg efter inlägg spy ur sig det alla redan vet. Dvs att TIK fastnat i lyxfällan likt t.ex Leksand och misskött sig i samma utsträckning. Skämmigt och patetiskt men det är ju som det är. Gjort är gjort och nuvarande ledning gör vad de kan för att rensa i träsket. Lite moral tycker jag ändå de visar när de håller en väldigt ödmjuk ton inför frmtiden och gör allt för att inte måla upp hybrisförväntningar utan pratar långsiktighet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Spelarjakten, hur kunde det bli så fel?

Timrå IK slog på trumman och tiggde pengar till spelarjakten, men nu när man ser att Smolenak endast får ut maxgränsen 178.000kr från lönegarantin så undrar jag vad som gick så fel?

Det känns som om TIK plockade in pengar för spelare som sedan användes till andra skulder, jag trodde dom pengarna var öronmärkta för spelarlöner...

Undra hur mycket pengar som Smolenak gick miste om? Inte för att han var värd så mycket mer efter prestationen men TIK har ju själva hävdat att man inte skulle göra en LIF. 

Tycker hela den här soppan luktar riktigt illa, och om spelarna nu inte får ut sina pensioner så är det riktigt bedrövligt ifrån klubben.

Finns ett bussbolag som är kraftigt missnöjd på TIK med fodringar på 500.000kr, undra om dom tar sparkcykeln nästa säsong till matcherna? (som grädde på moset så har även TIK besökt bussbolaget och frågat om sponsring. LOL)

De som köpte spelarjakt paketet och fick en WM resa på köpet, undra om den blir av och vilket bussbolag som isåfall kör?

Hur kunde det gå så här illa, 80milj i skulder och 260pers som skall ha lönegaranti, jag trodde de flesta som jobbar på matcherna jobbade för tex ungdomssektionen...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: det man kan säga rent generellt om ekonomin för de lag som åker ur är att det är nåt sjukt när hela föreningars existens ska stå på spel vid en eventuell nedflyttning i seriesystemet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

mikenomad:

Jag bryr mig inte om hur andra sköter sin ekonomi faktiskt, snackade med rätt högt uppsatt idrottsledare här i Uppsala som sa att " Rotar man riktigt djupt i de flesta stora föreningar inom svensk hockey så hittar man garanterat nåt som inte är ok " 

Tyvärr är det nog så. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mattias - 74: Kör hårt. Tänker fr.o.m nu inte ha fler åsikter om hur andra lag agerar och sköter sin ekonomi. ;)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

mikenomad:

Lika bra och satsa rejält när vi ändå är där nu ;) 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Carl Lejonkräk: Mmm...det gjorde ju det och jag var högst delaktig. Bara att lomma iväg med pudelsvansen mellan benen nu...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
skoskavf:fast här på forumet spånades det ju en del om hur Leksand gällande deras ekonomi  skulle hånas inför mötet i Timrå.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
skoskavf: Tackar. Ska erkänna att jag var lite ironisk..vi är några härinne som gnisslade rätt rejält mot räddandet av Leksand, det får man äta upp idag. Nu är man glad att den egna klubben verkar räddas men står där med skammen. För skäms, det gör jag idag!

Men vi ska polera vårt rykte och komma tillbaka. Det är, faktiskt, en ganska inspirerande utmaning!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek: Klart att man kan vara kritisk. Det är även jag. Jag tror att problemen vi har/hade är liknande dom ni har.  Kan tänka mig att ni också betalat ut ganska mycket i löner, precis som vi gjorde. Tror att det sett mycket värre ut om vi inte fått in Tommy Salo som sportchef. Löneavgifterna på spelare har sjunkit ganska mycket.

I mina ögon so är Timrå en förening som ska finnas i Elitserien. Men samtidigt så tror jag att det är nyttigt med några år i Allsvenskan. Nu får ni chansen att bygga om från grunden och bli ett lag. Speciellt då ni har bra juniorer som får en bättre chans att slå sig in i laget och bilda en ny grund.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
skoskavf: jag har väl varit rätt kritisk till vad Leksand gjort och går igenom. Tycker att det är bedrövligt dåligt att stat, kommun m.m. ska städa upp efter en förening som misskött sin ekonomi. Och lugn, jag är minst lika besviken på hur Timrå IK skötts under en rad av år. Jag tycker synd om leverantörer som levererat en produkt/tjänst och sedan inte får betalt för det, förutom en bråkdel då.
Detta är skitdåligt och ett dåligt betyg på dem som hållit i pengar och som organisatoriskt skött föreningen.

Men, likt allt annat här i livet så är alla värd en andra chans. Ni har tagit den, återstår att se hur den förvaltas, Timrå IK är på väg in i den, och resultatet ser vi framledes.

När jag 'gick an' som värst mot er så ska jag vara ärlig och säga att jag inte var insatt i er organisation eller något alls mer än kanske hur truppen och tränartrojkan var utformad. Det ber jag om ursäkt för. Samma sak är det med Timrå IK men där är jag mer insatt i hur föreningen har skötts och där finns det en hel del i övrigt att önska. Det har jag också uttryckt min frustration över. Däremot tycker jag att föreningen med tillsättningen av Nolander och Andersson också med det bevisat att man nu vill ta ett ansvar med människor som brinner för Timrå IK och som också besitter det mesta för att det här ska bli bra.

Så det var det där med en andra chans. Jag tycker verkligen att Timrå med dagens organisation är värd en andra chans och hade säkerligen tyckt exakt samma sak om jag var Leksing. Nu blickar vi framåt, du som Leksandssupporter och jag som Timrådito. Leksand hör hemma i Elitserien och jag hoppas att Timrå bevisar att det är där de också hör hemma.

Lycka till.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

mikenomad: Ja, det är skönt att det finns supportrar som gör annat än att klanka ner på andra lag. Ser faktiskt inte vad det skulle vara bra för.

Alla supportrar har ju samma kärlek till sporten.

Har aldrig klankat ner på ett lag med dålig ekonomi och lär aldrig göra det heller. Tycker att det ska avgöras på isen. Det är mest sportsligt.

Lycka till i Sveriges hetaste serie och jag säger detsamma, satsa med förnuft. Hoppas att ni bygger ihop något från grunden så att ni kanske kommer tillbaka med bra ekonomi om 2-3 år.

Kommentera

« · 1578705 · »