1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588047 inlägg · 6217 ämnen

Timrå IK:s ekonomi

« · 1537723 · » Till forumet


Sv: Timrå IK:s ekonomi
Lumber Jack: Rumour has it att modokonomin är allt annat än bra just nu. Men ni har ju ju redan så stora lån på arenan att mer pantbrev blir meningslöst så där får ni lösa kassaflödet på annat sätt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Mycket bra, kommunen ställer upp!

Gör även kommunen i norr men vart går pengarna där?;)

"Öviks Energis moderbolag Rodret föreslår nu att fullmäktige i Örnsköldsviks kommun ska ge Övik Energi ett aktieägartillskott på 725 miljoner kronor för att lösa energibolagets ekonomiska kris. I praktiken innebär det att kommunen tar över ett lån från bolaget och betalar räntan på 25 till 29 miljoner kronor per år, enligt kommunalrådet Elvy Söderström(S)."

Hallandsåsen Delux!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
haggen:härlig ränta, haha fyfan ;D
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
haggen: 725 miljoner! Shit! En katatrofal etanolspekulation och ett överdimensionerat kraftvärmevärk, väl? Jag tycker Timrå kommun ska lägga pengarna de sparat på att inte hålla på med sånt på Timrå IK istället. För 725 miljoner i klubbkassan ska ni få se på grejor.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
På radion pratades det återigen om Timrås problem att betala ut löner (pensionsdelen) till spelarna. "Nollan" sa att utan lån kommer de inte i kapp.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: Jaha, då blir svackan lite lättare att förklara.
Kommentera


Sv: Timrå IK:s ekonomi

Hälge: när du säger så, undrar man om det går att rädda timrå ik... 

med den trupp man nu förfogar över klarar man ändå inte av pensionerna...

det är tungt...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

söder över:

Kom väl inte som någon överaskning..

Ungefär som att bocken kommer att brinna i Gävle

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Mäster T: fast det som Nollan säger känns helt ok ändå...

en del i att få allt på plats för en hållbar framtid är att inte ha en dyrare trupp än vad som plånboken klarar av.

och att bygga en framtid med skulder i bagaget till spelare och företag känns ju inte särskillt långsiktigt. 

det är väl redan för sent för några bra lösningar så att låna upp pengar bara för att nollställa det som varit är kanske det enda rätta även om det känns lite grekiskt...

iom pantbreven så blir juh lånet så absolut billigt som det kan bli men skulden finns juh kvar ändå...

synd att det inte lyfts fram tydligare att Timrå IK inte är ensamma om att ha problem med pensions inbetalningarna...

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

söder över: Det händer väl aldrig....det är ju liksom "baaara" vi.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Ibland funderar man på om det inte är lika bra att lägga ner den här klubben... men bara ibland.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
söder över: Vi får verkligen hoppas att de pantbrev som nu föreningen fått går att belåna på någon bank. Det är säkert lättare sagt än gjort att 'bara sådär' gå in på banken, slänga upp pantbreven och casha ut sedlar. Historien om Timrås mångåriga problem med likviditeten har säkert inte passerat bankerna obemärkt förbi och det lär innebära att det kommer bli tuffa diskussioner mellan parterna innan man kommer överens, förhoppningsvis ett positivt sådant för Timrås del.

Hursomhelst är det utomordentligt viktigt att man en gång för alla slipper det här med outbetalda pensioner, släpande fakturor och annat som påverkar föreningen negativt.  Jag ska inte säga att lagets sämre prestationer den senaste tiden beror på detta, men en sak är säker och det är att sådana här saker inte för något positivt med sig, enbart negativa saker.

Jag upplever det som att Nollan har fungerat bra i sin roll som klubbdirektör och inte tagit några överilade beslut och ej heller handlat i panik. Även om vi inte kommit så långt in i serien och det är mycket kvar, så har man - enligt mitt tycke - agerat metodiskt och inte skitit på sig för minsta lilla.

Jag tycker också att det sätt föreningen jobbat sedan bytet av klubbdirektör och ordförande visar prov på att man förstått allvaret och att man påbörjat arbetet med att bygga upp föreningen långsiktigt vilket rimligtvis bör tilltala den bank/banker som eventuellt kliver med på tåget.
Det viktigaste nu är att komma väl påläst med en långsiktighet i sina mål så att man kan presentera en hållbar utveckling där föreningen på sikt ska bli framgångsrik på alla plan.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Mäster T: Jag förstår hur du tänker och jag skriver under på att det är väldigt tråkigt att det hela tiden kommer fram negativa saker kring föreningen som gör att man känner en viss uppgivenhet.
Men, det vi ser nu, är ju konsekvensen av år av konsumtion med pengar man inte riktigt haft. Eller år av felaktiga beslut eller år av en tveksam plan för hur man skulle styra föreningen. Sånt tar tid att få ordning på.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek: Tamigfandet bästa jag läst på länge! Föreningens mål måste vara att jobba vidare försiktigt och långsiktigt. Målet lär vara det. Jag tycker fan att det finns lite hopp i allt elände.

Att panikbänka folk känns lika smart som att låsa WC-dörren för en pissnödig. Varm i byxan en kort stund för att sedan bli satans mycket värre.

Jobba nu vidare lugnt och stilla. Vinna någon match här och där igen. Be en bön för att NHL-idioterna kommer igång när Djurgården, Västerås och alla andra byggt tillräkligt sköna korthus med storfräsare.

Blir det trots allt kvalserie och totalt NHL-haveri, DÅ måste den rödvita spetsen förstärkas med typ publik och sponsorälskandes "zätas och andra avslutare.

Det är då vi ska lyfta draken i motvinden!

Vi andra borde fan under tiden stötta och åter stötta!!! 0-1 mot miljonklubben VF har sina poänger i ett sådant perspektiv...

Gnäll har fan aldrig gett historien några framgångar!

Jag är och förblir en stolt rödvit supporter! Timråtröja på! Dessutom ska jag köpa en ny när jag åker hem till Medelpad till jul. Köper fan nya till hela familjen!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Smokey: Precis, man måste berömma gänget som spelar för oss med tanke på det investerade kapitalet.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Smokey: Jag gillar dig. Exporer ångorna når ända hit. :)

Men jag köper allt som du säger.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Smokey: Ibland känns det som att många gått omkring i någon sorts förnekelse att sanningen inte alls är den som uppdagades och redovisades en bra bit innan den här säsongen. Det ska värvas, helst spelare i Corso-Pyörälä-klass, detta trots att kassan sannolikt aldrig varit så tom som nu. En grej som påverkat det hela är det faktum att laget gått bättre än det som på förhand känts realsitiskt och då går supportrar 'nuts' och kräver/önskar precis det som en förening på mer eller mindre obestånd måste undvika, nämligen att agera, genom att köpa för pengar man inte har. Jag tycker föreningen stått stark fram till nu och hoppas dom gör det hela vägen.

Naturligtvis hoppas jag, precis som du, att NHL kommer igång så fort som möjligt. För det kan mycket väl bli så att vi står där framåt våren med en kvalserie framför oss, med lag som har mycket namnkunniga spelare, där vi står med ett lag som kanske får svårt att hävda sig mot dessa pjäser. Även om det lär bli så att Timrå i det läget också kommer att förstärka så behöver det inte innebära att det bli bra. Det kan ju bli precis tvärtemot.

Jag tror det var Jimmy H som sa att vi måste ha en ekonomi att vi klarar en degradering. Och på det sätt föreningen agerar nu så tror jag att möjligheten är störst om vi följer den inslagna vägen. För hur än det är så skulle det suga fetpung att åka ur men det är knappast värre än en konkurs. Då känns det slut, på riktigt.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Mäster T:

Hoppas inte era ekonomer är lika dumma i huvudet som dom som sitter hos mitt kära Leksand.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mattias - 74: Nä dom håller på att reda ut den här skiten nu.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mattias - 74: Har dålig koll på kommunala verksamheter i Timrå kommun men tycker att det bör läggas ner en skola eller två så att pengarna kan ges till hockeyklubben.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

250kg kärlek: Det viktigaste är att vi blir kvar i ES, så 1 eller 2 värvningar blir ett måste tror jag och det har vi råd med på bekostnad av att ett kval blir mycket svårt igen tror inte att det går lika lätt en gång till (tok tur senast).

Hur många tror att vi kommer tillbaka inom 1,2,3 år med våran ekonomi och vårat spelar matrial, dom är lätt lurade .

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nybbe: Naturligtvis är det roligast att se hockey på högsta nivå, d.v.s. elitseriehockey. Men om det skulle innebära att föreningen måste chansa mer än vad man igentligen kan göra inom den ram för vad ekonomin tillåter, nja då 'sejfar' jag nog hellre och är beredd på x antal år i SA. Det är en jädra balansgång, helt klart.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Minskar inte alla intäckter , mindre publik mm  och sedan har vi samma trupp kan vi då gå plus tror inte det  , det är det samma  som att betäcka ett skit sto med en skit hingst och tro att man får ett bra föl som ska vinna på V75 kanske Dannero , vi är som en liten travtränare  som har fått fram en bra häst en gång och hoppas att man får in fler hästar och kanske en till stjärna och fler hästägare med mycket pengar . Travtränaren ( Timrå ) behöver  1 eller 2 nya hästar nu för att överleva .
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nybbe: Det där med hästarna var årets bästa jämförelse! Till och med så att jag fattar. Lite som om man blåser cigarettrök ner i en halvfull Explorer för att tro att det ska bli rökigare på slutet. Alltså, man blir garanterat rökig, men inte rökig på samma vis som rökig Whisky. Alltså typ.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Smokey: Din var minst lika bra..
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nybbe: Hahaha, redan börjat sippa på helgens wirre?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Nybbe: jag fattar galoppen. Men det stora bekymret här är att ungefär de närmaste sörjer en förlorad travtränare medan tusentals människor skulle sörja om Timrå IK gick i graven. Ungefär där ligger skillnaden.

Jag vill att det finns ett liv även efter detta år, du väljer att gå all in och skiter i vad som kan hända om man sätter på sig spenderbyxera och faktiskt misslyckas.

Jag är mer trygg med Nollan och Andersson vid rodret även om jag vet att det skulle bli mer rock'n'roll me dig i förarsätet.

;-)
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Det är fler klubbar som brottas med ansträngd ekonomi. Anrika Tingsryd tigger också pengar från kommunen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

ALLA: Många gånger har jag läst rykten här om Timrå IK's ekonomi och att det blir konkurs inom några dagar om vi åker ur.

HÄR har ni svaren från vår klubbdirektör:

http://hockeypuls.se/nyheter/1.5726254-timra-tappar-34-miljoner-kronor-vid-degradering

Läs nu detta och bilda er egen uppfattning.

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Jag sa ju det där för några dar sen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Vägen är utstakad. En riktig Joyride vad det verkar.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
mikenomad: Du med dina Roxette åsyftningar. Come join the Joyride.......
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Hahl Bundy: Ja men nu kommer svaren från klubbdirektören själv.

Får vi bara banklånet så klarar vi det här!!

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Kan det inte bara bli klart med banklånet!!
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Laken: Det där om tappet på 34milj har väl alla hockeynördar som kan nåt om hockey vetat hela tiden om man åker ur elitserien så tappar man den summan man får av hockeyligan vid elitseriespel tillhör man allsvenskan är man auto-loser....slut
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
bobrov: det största problemet med att bli ett skapligt allsvenskt lag är som jag förstår det en väldigt stor ryggsäck med skulder som funnits och växt under en rad av år. Föreningen har levt över sina tillgångar och till slut måste man ta ansvar för det och det hade varit lättare med fortsatt elitseriespel än att åka ur och mer än halvera sin omsättning.
Det hade garanterat varit lättare att överleva som förening om man inte åkt ut, även om bankerna inte beviljar några lån. Som förening hade man kunnat anpassa kostymen ytterligare då man får dessa massa miljoner för TV-rättigheterna. Rent hypotetiskt hade man kunnat sänka lönekostnaden för truppen till 15-20 miljoner och på så sätt säkert kunna arbeta ikapp det man ligger efter med.

Bara att hoppas att föreningen överlever detta och att Timrå IK får fortsätta med spel i allsvenskan, riva dyra kontrakt, och bygga nytt. För som det känns så är ett flertal av de kontrakt som skrivits väldigt kostsamma om man sätter det i relation till vad dessa spelare som sitter med kontrakt levererar på isen.

Det gäller som sagt att överleva, att lösa den likvida krisen. Då andas jag, trots allt, en framtidstro om att det kan bli roligare på sikt än det man varit med om de senaste 3-4 åren.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Ja i terorin. I praktiken(högst troligt scenario) hade fortsatt spel i ES med lågprislag lett till ytterligare en säsong med tidig "avsågning" och lite publik och med konsekvensen dålig ekonomiskt resultat och ännu billigare trupp året därpå osv i nedåtgående spiral. Det enda som skulle kunna bryta mönstret hade varit att med ett lågbudgetlag lyckas prestera så pass att man skulle vara med i slutspelssträcksracet ända in i omgång 55. Då... hade vi kunnat fixa en vändning utan stt gå ner i AS och "börja om".
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Bra. Snyggt.

Amen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Ja mycket bra sammanfattat.
Hoppas nu bara att det är någon bank som vill låna ut till oss.
Annars känns vi ganska vändstekta
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
sargad: så är det. Men om valet hade varit att spela i Allsvenskan mot att på något sätt få fortsätta i Elitserien och lite försiktigt försöka jobba ikapp det underskott föreningen byggt upp under åren så hade i alla fall jag sett att man fortsatt i Elitserien. Den krassa sanningen är den att det just nu känns högst osäkert om vi ö h t kommer få med oss någon/några banker på vår resa i AS.
Tror dessutom att det varit lättare att få med sig någon bank om vi varit kvar i Elitserien.

Det känns, återigen, rent ut sagt förjävligt att vi hamnat i denna situation då jag tycker att den sittande styrelsen med Nollan och Andersson i spetsen är rätt personer. Nollan som brinner för Timrå IK och antagligen skulle pantsätta sig själv för överlevnad och Andersson som jag känner sedan en tid tillbaka som en mycket klok och noggrann person. Nu är det inte dom som satt oss i denna sits utan det är andra personer och det är just det jag tycker känns extra tungt att de ska behöva reda ut. Nu är det naturens gång och det är liksom bara att gilla läget. Jag hoppas det inte knäcker dem. Jag tror på dessa herrar, jag tror på föreningens överlevnad och jag är övertygad om att det kommer något gott ur detta när bekymren är lösta.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
250kg kärlek: Snyggt levererat igen.

Amen.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi

Skarin: Dubellamen :-)

Off-topic: Tyvärr så verkar en av regionens andra storföreningar tagit rygg på Timrå. Ska de bli derby mot SSK på Bergsåker IP nästa vår? Vem trodde det för ett år sedan. 

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
sargad: Ska de göra en Trelleborgare?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
När vi konkar...hur långt ner i seriesystemet får vi då börja om?
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hahl Bundy: Ja efter en riktig konkurs finns det inget att ställa på isen.
När alla fodringsägare tagit vad de vill ja finns nog inte ens isen kvar.
Då är det över

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hahl Bundy: Västerås försvann helt och fick börja om som Vik ungdom i lägsta regionala serien om jag inte minns helt fel.
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hahl Bundy: E On Arena! Sveriges största division 2 arena kanske.......Varenda match är ett derby. Kramfors, Ånge, Järpen...
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hahl Bundy: Div.2 tror jag
Kommentera

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Timrå Icon: Vi ombildar och kallar oss Wifsta/Östrand. Cirkeln sluten.
Kommentera

« · 1537723 · »