1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590643 inlägg · 6217 ämnen

Vart är vi på väg?

« · 977503 Till forumet

Sv: Vart är vi på väg?
Bragd-Birger: Offensiva, spelskickliga backar är något nästan alla elitserielag saknar och skulle vilja ha fyllt på med.
Men alla TIKare som inte vill ljuga för sig själv och andra kan lätt se att vi inte spelar en lika rolig/underhållande/offensiv/frejdig hockey längre.
Grundfilosofin har ändrats!

Jag tycker du har fel när det gäller antalet plattmmatcher (p.g.a. inställning/attityd). Kommer direkt på två HORRIBLA matcher där man helt slutade spela. Mot både Luleå och Mora borta ledde man med 4-1 och bestämde sig sedan för att istället ägna sig åt allmänhetens åkning...
Jag som supporter har oerhört svårt att acceptera sådant! Eller rättare sagt det går inte.

Dessutom, överbetalda? Ja det är de (spelarna) så klart om du jämför med oss 'vanligt' arbetande människor.
Kommentera

Bragd-Birger: Så jävla skönt att höra.
Det gnälls som fan här inna just nu. Inte (bara) den här tråden utan i hela forumet. Dags att även vi som supporters skall kliver fram nu och visar hjärta nu.
Kommentera

The great one: Omsättningsmässigt ligger vi klart under VF, LHC, HV, FBK, Modo och Brynäs. SAIK vet jag inte riktigt hur dom ligger till, men deras ombyggda arena för dom klart uppåt på listan. Men ok. Botten ligger vi inte i.

En av de bästa trupperna på pappret håller jag med om, men ditt påstående om att 'det enda frågetecknet var Charles Berglund' är historieförfalskning. jag skulle vilja påstå att ett större - och betydligt mer uppenbart - problem med truppen är balansen mellan backar och forwards. Framåt har vi talang/kunnande i överflöd. Backsidan är dock helt befriad (undantaget Moe som nu börjat komma in i truppen på allvar) på spelskickliga, uppspelskapabla backar. Detta anser jag dels var ett större frågetecken på förhand, dels bringar fler poängtapp än att Challe ser oödmjuk och stockholmsk ut i PPV-intervjuerna.

Angående att 'reta sig på spelare som inte gör sitt yttersta varje match' har jag redan diskuterat den saken. Tycker samma nu som då: det där är projicering. Andelen plattmatcher (där laget uppvisat en tvivelaktig inställning) är inte fler i år än tidigare år. Men här inne är så klart spelarna överbetalda, bortskämda divor om dom blivit utmanövrerade av en motståndare.

Däremot håller jag med om att den här trenden, dvs att lätt bli utmanövrerade av lag som stänger mittzon, är synnerligen bekymmersam. Här har Challe och laget ett hästjobb framför sig. Det är i dagsläget allt för enkelt att slå sönder Timrås (statiska) speluppbyggnad. Men så fan att det beror på slöa spelare, eller en oödmjuk ledarfilosofi.
Jag vidhåller det jag, återigen, skrivit tidigare: hade vi haft Strålman kvar i truppen hade den här diskussionen aldrig uppkommit. Hans kvaliteter hade tillfört eoner i spelet över hela banan.

Slutligen: det där med 'två förluster från en sjundeplats' är så klart sann. Lika sann som 'en vinst från andraplatsen'. Vad bevisar det? Att Timrå inte är berättigad att vara ett topp 4-lag? Löjligt. Även om vi torskar i dag med 14-0 är det fullt möjligt att en full trupp efter uppehållet bärgar så många poäng som behövs för att säkra en topp 4-placering. Och notera: man behöver inte höja sig speciellt mycket räknat i poängsnitt från de spelade 44 omgångarna för att uppnå det. Detta trots att vi uppnebarligen spelat som skit.
Men det hade så klart varit perfekt om vi kunde värva tebaks Kenta till nästa säsong. Då behöver vi inte lägga massa energi på vår backsida, utan kan förlita oss på ett bländande klapp-klapp alldeles oavsett backarnas spelförmåga. Supernice.
Kommentera

El Aka Ali: Det är bara att Titta på Djurgården, deras ålders generation blir bara bättre och bättre hade Timrå haft en lika ungt lag med så lite rutin hade jag varit mer än nöjd med en 7 plats på 61 p. De bladar och och ger men de kan krossa lag också vilket Timrå aldrig har gjort denna säong 7-1 segraran lyser med sin frånvaro....

Tråkigt men sant, ska man tänka långiktigt ska man etablera yngre killar som varit i organisationen i fyra år som sedan drar till NHL då har vi klirr i kassan må jag säga, detta är kanske framtida visionen, för mig är den mycket välkomnande, det verkar iofs som vi är påväg dit dessutom 86-line plus 91:or i laget, Timrå kommer inte se sin undergång i och med Nubbens avgång, bara en annan strategi som förhoppnigsvis lyckas, annars är det tack och hej till elitserien. Den dit är det långt kvar. vi håller på att bli ett topp lag eller är rättare sagt ett topplag i elitserien i våra bästa stunder. Jag tror att Challe kommer ge oss Guld under hans tränar kariärr här i Timrå, va så säker inte i år och inte nästa men det sista och tredje kommer bli guld..
Kommentera

The great one: Klockren beskrivning som alla borde kunna skriva under på!!!
Kommentera

Bragd-Birger:

Omsättningsmässigt ligger vi väl inte alls i botten. Inte heller i den absoluta toppen heller, men strax bakom.

Angående dom senaste dagarnas fräna kritik mot TIK och sättet vi spelar på är kanske inte så konstigt. På pappret hade vi en av dom bästa trupperna i modern tid inom klubben.
Allt utom topp fyra skulle kännas som ett misslyckande. Frågetecknet var den nye tränaren Challe berglund.
Ett relativt oprövat kort inom dessa sammanhang. Berglund upprepade gång på gång att "kenta" hade lagt grunden med sin offensiva spelidé och att han skulle fortsätta på den inslagna vägen.

Denna offensiva hockey har tyvärr lyst med sin frånvaro hittils. Det var ju det vi blev kända för när vi kom upp till Elitserien i början av 2000-talet. Att vi vågade spela en attraktiv och offensiv ishockey fast vi var nykomlingar, och att vi aldrig gav upp. Sedan har ju detta lyst som en röd tråd genom hela föreningen fram tills i år. Skulle vilja citera Jan-Erik "Biffen" Nilsson från matchprogrammet mot SSK:

"-Vi har ett spelarmaterial som kan slåss om SM-guld, men jag är inte imponerad av det jag sett hittils den här säsongen. Jag tycker inte att "Challe" utnyttjar materialet på rätt sätt och använder fel taktik"

Nu har vi uppnått omgång 44 och ligger på en 5:e plats med endast två förluster ifrån en 7:e plats. Denna placering beror på att vi vinner hälften och förlorar hälften. Gör man det är man inget topp fyra lag.

En annan sak som kan reta folk är att spelare som får årslöner varje månad inte gör sitt yttersta i varje match. Det är egentligen det enda jag kräver, att alla spelare kämpar 100% varje match. Hade vi gjort detta och legat på samma placering som idag, har jag inte kunnat vara missnöjd. Men jag vet också att om vi gjort detta så hade vi lätt varit topp fyra.

Ramsan, "vi är timrå och vi ger aldrig upp" känns inte trovärdig längre.

Det var nästan det enda man hörde från kenta johansson varje dag:

"Alla spelare måste gå till jobbet varje dag, kämpar vi minst lika hårt som motståndarna så har vi en bra chans att vinna"

Ödmjukhet var nyckelordet. Detta är inte direkt "challes" starka sida. Kan erkänna att jag själv framfört kritik mot "kenta", men med facit i hand så var det idiotiskt att sparka sveriges bäste tränare, fast han ville fortsätta.

Du skriver att vi tappat ödmjukheten, kanske det. Men vi är inga nykomlingar längre...
Kommentera

250kg kärlek: "Nubbens" strategi kan man ju ha vissa synpunkter på. Gissar att för många var den för dyrbar. Kanske därför att det blir Frölunda framöver. Likaså känslan för Uffe. Tror att det blev lite för mycket av det goda som inte slog så bra som förväntat. Kanske hade varit bättre att fullt ut koncentrera på den lite yngre årgången.
Kommentera

Att vi är skadebenägna i år igen kan ingen ha invändningar på, det enda jag kan säga är att om Hynning hade varit kry hela säsongen så hade vi legat bättre till. Är det bara jag eller fler som lider med Hynning, han var den värvning jag så mest framemot att få se denna säsong.

Bit ihop kom igen till nästa säsong eller nu snarast, jag längtar efter att få se en skade fri Hynning!
Kommentera

Bragd-Birger: Nej, jag vet inte heller om Uffe hade varit ett bättre alternativ. Jag tycker fortfarande att Challe är ett riktigt beslut från föreningens sida. Jag inbillar mig att om Challe får något år på sig så kommer han att växa in i tränarrollen ytterligare. Det enda som jag kanske har en liten invändning mot är i så fall att Challe fick ett spelarmaterial att förfoga över, som inte går av för hackor. Jag får känslan av att det inte alla gånger är lika lätt att förfoga över många stjärnor i stället för spelare som kanske har mer att bevisa. Och där kan det vara en fördel om man haft erfarenheten från sådant tidigare (mer än det Challe har).

Nu är det som det är, vi har det vi har. Challe hade kunnat få det betydligt lättare om vi sluppit alla dessa skador. Det är ju inte vilka som helst som gått sönder. Han har gjort det jag tycker vi kan förvänta oss av honom.

Det är bara att hoppas att det inte tar hus i helvete om det skulle visa sig att Nubben drar p.g.a. att han så gärna hade sett Dahlén I Timrå IK och att den möjligheten inte rent praktiskt gått att genomföra.
Kommentera

250kg kärlek: Det fanns nog en möjlighet i det, om jag får våga mig på en ogrundad spekulation. Blir han tränare i VF får vi väl ytterligare en hint om riktigheten i detta antagande.

Har dock svårt att känna någon bitterhet över att han i s f gått oss förbi. Vad i hans gedigna tränarbakgrund skiljer sig från Challes? VF hade ju Calle Johansson som ass för ett par säsonger sedan, och det blev väl ingen succé. Därefter har man svajat oerhört i vilken profil tränaren ska ha: från Lundh till hetsporren Bäckman, därefter en lugn erfaren Melin...och nu en oprövad förstetränare med ass-meriter från NHL. Har lite problem i att se varför Dahlén är en given demontränare i elitserien med den bakgrunden/de förutsättningarna i sin (ev) nya klubb. Och därför svårt att se varför han skulle vara att föredra framför Challe i Timrå. Men det är klart: han skriver inte om trav och lyckades inte pricka in Timrå som elitseriejumbo inför säsongen 01/02. Mer än nog för somliga härinne, misstänker jag.
Kommentera

Jag vill inte på något sätt förringa Challes insatser i Timrå IK. Jag tycker han har gjort det man kan förvänta sig av honom. Föreningen hade kunnat välja på ett annorlunda sätt, typ att plocka in en på papperet mer meriterad tränare. Valet ligger dock i linje med hur Timrå IK skulle jobba. En ny fräsch tränare som besitter en hel del kunskap som dessutom kontrakterats på lite längre sikt.
Men, och den frågan känns rätt befogad: Ulf Dahlén verkar ha öppnat för jobb i Sverige. Det faktum att Nubben och Dahlén har en del ihop får mig att fundera i banor som: hur sannolikt är det att Uffe hade varit delaktig i Timrå IK i framtiden?
Kommentera

lincoln: Kan ingen här med kontakt till spelarna säga det till dom , överbetalda är dom ju så det räcker och blir över och då måste man visa lite hjärta , säg det nån av er som känner folk i laget!!
Kommentera

Nybbe: Nästan klockrent....
Kommentera

Bragd-Birger: Kan dock förstå många av supportrarna som inför denna säsong, precis som jag själv, hade förväntat mig att det hela skulle gå betydligt mer smärtfritt. Topp 4 kändes givet på något sätt.

Men återigen drabbas vi av skador, på fel spelare dessutom. Grädden på moset är ju det här med Nubben och all turbulens som råder inom klubben för tillfället.

Jag förstår frustrationen. Men jag kommer inte lägga mig ner och somna in för det.

Men samtidigt håller jag med dig om att alldeles för många inlägg är åt helvete för negativa, och dessutom fullständigt felaktiga. Ute-och-cyklar-inlägg om du så vill.
Kommentera

Konceptet:

Förhoppningsvis är det så men när Lill-Kenta fick kliva åt sidan för att det behövdes en ny röst i omklädningsrummet så var tankegången helt fel tycker jag.

Eftersom sista säsongen han var tränare gick i stöpet pga alla skador så fick han ingen riktig chans att coacha alla nya spelare som kommit till laget.
Istället är det Challe som gör ett tappert försök men det känns inte tillräckligt.

Vi var en lagmaskin med Kenta, det är vi inte nu och därav mina ??
Kommentera

haggen: Är du inte lite väl överdramatisk nu. Er dragningskraft försvinner inte bara sådär. Nubben har byggt upp något enastående i Timrå som någon annan kommer att förvalta och kanske till och med förädla vidare.
Kommentera

Hur ska vi lyckas vara kvar i ES i framtiden?

Först gör man sig av med sveriges bästa tränare sedan försvinner sportchefen. Det som återstår med timråhjärta är Sanny, som också är på väg bort.

Utan hjärta i klubben uteblir framgångarna.
Vad ska locka stjärnor till TIK framöver, Travchalle?

Vart tog lagmaskinen Timrå vägen som var dess signum?
Manderville, Kapanen, Nordgren och briljante Krykov som alltid satte laget främst, faan vad bortskämda vi var....

Hur tänker Johansson & Co, hur skärrade är de i dagsläget?
Har de hållit för hårt i pengasäcken?

Kulan är i rullning och det rullar utför......
Kommentera

Kul tråd !

Jag är nog rätt tråkig. Jag är fortfarande nöjd med att vi spelar i ES, men har ändå som mål att vi tar oss till slutspel. Där kan allt hända.

Det finns supportrar som kräver guld eller "bara" final, men det gör inte tråkiga jag.

Jag tror att det blir MoDo-HV71 i final och det baserar jag på att jag tycker att de har bättre målvakt/backar än vad vi har.

Ja, vart vi är på väg vet jag väl inte, men hoppas på att vi blir ett stabilt slutspels-lag med ett publiksnitt på nära 6000.

Närmast väntar förhoppningsvis tre poäng mot ett svårspelat Luleå.
Kommentera

Bragd-Birger: Ni är på väg dit Brynäs GB befunnit sig sedan säsongen 02/03. (med något mindre gnäll 06/07 då vi låg top4 i stort sett hela säsongen)

Vad gäller BIF tror jag det är dags "att göra en Timrå" - dvs bygga nytt från grunden i Allsvenskan. Något står inte rätt till i dagens upplaga....
Kommentera

Bragd-Birger:

Jamen precis!
En dag för ett par säsonger sedan upptäckte jag att jag var mer upprörd över en förlust än glad över en vinst...

Vinst = Pust, skönt, bocka av...mer lättad än lycklig
Förlust = Hustrun får sota, sur hela kvällen dålig sömn

Det var helt enkelt inte kul längre.

Det är bra med engagerade supporters, men som Bruce Springsteen sa: "En sorgsen sång kan vem som helst skriva - försök skriva en glad om du kan"...

Men kom igen...vi är i ES, vi är i toppen... Vi har Rikus handleder...Regins uppåkningar...Bagarns boxplay... Robbans bök...Sannys täckningar....

VI ÄR TIMRÅ OCH VI GER TAMEJFAN INTE UPP... speciellt inte efter några rykten och ett par tre förluster!

Lite godis:
2007-09-29 15.00 Modo Hockey - Timrå IK 1-4 (0-2, 0-1, 1-1) 7 600
2007-10-25 19.00 Timrå IK - Brynäs IF 3-5 (2-2, 0-2, 1-1) 5 318
2007-10-29 19.00 Mora IK - Timrå IK 2-5 (0-1, 0-2, 2-2) 3 876
2007-11-29 19.00 Timrå IK - Linköpings HC 3-1 (0-0, 3-0, 0-1) 4 922
2007-12-01 18.30 Djurgårdens IF - Timrå IK 1-3 (0-0, 0-1, 1-2) 5 016
2007-12-06 19.00 Frölunda Indians - Timrå IK 0-4 (0-1, 0-3, 0-0) 11 317
2007-12-30 16.00 Färjestads BK - Timrå IK 3-6 (1-1, 1-1, 1-4) 7 889
Kommentera

73Sjöbba: fightingspiriten ska det givetvis stå ditt fyllo!
Kommentera

Bragd-Birger:
Den där groggen visste vart den skulle! :)

Jag har inga problem att ta en förlust, det jag däremot har problem med är hur man förlorar. Många gånger så kan åtminstonde jag tycka att fightspiriten saknas och då kan jag bli upprörd, skylla på domare, oslipade skridskor och hur dum motsåndarna är, är inte min melodi.
Lika stor som hysterin i denna GB kan vara så lika lite tolerans från dom missnöjda respekteras.

Tar en grålle till medans jag är i stöten :)
Kommentera

lincoln: Den här gästboken blir mer och mer klimakteriebetonad. Oavsett hur relevant alla dessa sågningar må uppleva sig vara. Av den anledningen kan jag önska en återgång till ett mer sansat utgångsläge. Finns det någon logik i att Timrå - ett lag på den absolut understa delen vad gäller omsättning och publikt underlag - ska vara ett säkert och garanterat topp4-lag från september till mars?

Jag känner själv att FBK-syndromet gör ständiga attacker mot mitt hockeypsyke. En förlust är oerhört svårsmält. Alla matcher potentiella segrar och - förutsatt att laget spelar som man kräver - något som ska jävligt mycket till för att det inte ska realiseras. Två förluster i rad är magsårsframkallande. Tre i rad utlöser stormvågor av 'sparka!'-drifter. Tre vinster i rad är ett normaltillstånd, förutom att det alltid går att gnälla om att de kommit till på ett tråkigt sätt och att ett antal spelare ändå inte presterat vad man anser sig kunna begära av dom.

Jag kan, rent egoistiskt och inte bara läsbarhetsmässigt här på Hockeysnack, längta tillbaka till the good ol' days. Slutet av förra århundradet och början på detsamma. Jävligt nära i tiden, men ändå eoner bort. Då var det cojones bland inläggsskribenterna inklusive undertecknad. Man hoppades på segrar, man skrek av glädje när de kom och man grät förtvivlat över de omständigheter som rövade en från poäng.

Face it. Timrå ä r i dagsläget ingen maktfaktor inom svensk hockey. Likförbannat är man där uppe och fajtas. Detta faktum borde få oss att bli lite mer såsom vi kräver att våra företrädare på isen ska vara: ödmjuka.
Det är vi inte i dagsläget.
Kommentera

lincoln: Kunde inte sagt de bättre!!
Kommentera

73Sjöbba: Respekt - Men håll med om att balansen i denna gästbok inte längre är ens i närheten av relevant...
Kommentera

73Sjöbba: Instämmer till fullo, välformulerat, sansat och väldigt klokt inlägg!
Kommentera

lincoln: TIKare har lyxproblem....Som Brynäsare har man riktiga problem.

Viss skillnad att gnälla om ligger top4 jämfört med en skakig 10:e plats...
Kommentera

73Sjöbba:
P.S. Nu går jag ut i garaget och skruvar på 4hjulingen och dricker en grogg och mår lite gott D.S.
Kommentera

lincoln: Mycket bra inlägg Lincoln!!!
Kommentera

lincoln:

Jag känner mig sisådär missnöjd. Inför denna säsong var jag överlycklig över värvningarna och insåg att det här måste vara det starkaste laget i Timrå sedan lockoutsäsongen. Nu i efterhand så har det inte levt upp till mina förväntningar. Kanske det beror på att jag inte är ett lika stort håkkiorakel som många andra skribenter här på HS, kanske att Challe inte får ut vad jag har väntat mig av laget. Poängen med det är att som många andra inklusive mig anser detsamma och att underhållningsvärdet har skjunkit.
Det verkar som att vissa bestämmer att man inte får vara missnöjd och i så fall, vart går gränsen för att få uttrycka sitt missnöje?
Jag har absolut inte givit upp denna säsong och är övertygad om att när slutspelet närmar sig så kommer laget att höja sig och bjuda upp till dans.
Jag stöder Timrå i den mån som passar mig och min vardag, som heltidsarbetande småbarnsförälder så kan det bli begränsat både tidsmässigt och ekonomiskt.

Jag tycker att Nubbenaffären borde ha sköts snyggare, framförallt av vår nuvarande sportchef utan att veta säkert vad som ligger bakomför.

Over and out!
Kommentera

bäver:
Samma här, tiksupportrarna här börjar mer och mer likna patetiska martyrer.
Kommentera

lincoln: instämmer till fullo
Kommentera

ÄH VA FAN NU FÅR NI GE ER!!!!!

Nu är jag så jävla less på att höra alla möjliga varianter av vilken vinkel skeppet kommer ha nör det bryter ytan på sin väg ner mot botten. You all and you're fuckin' negative waves....

Lyssna på oss - HUr fan låter detta??? Vi blir ju ett jävla åtlöje i hela landet - och då menar jag inte för händelserna i sig, utan för denna obändliga vilja att begå harakiri, skära upp strupen på sig själv, masochistiskt piska sig själv etc etc. VAFAN ÄR DET MED ER??????

Jag oroar mig för att vi torskat tre i rad...jag kan säga att jag oroade mig en del när vi torskade 7 i rad eller nått i inledningen av serien för två år sedan...och för den delen ännu mer när vi förlorade 75 i rad kvalserieåret då Kimmo och Z räddade oss...MEN NU??????

Va fan...nu är vi en maktfaktor i Svensk hockey - pendlar mellan 2-5 plats och aspirerar på guld! Jag vet att vi för en diskussion kring backarnas kvalitet, Challes system, att laget inte får ut allt etc etc...MEN DET FÅR VÄL FAN VARA NÅN MÅTTA PÅ SKITSNACKET!!!!!

Vad tror ni Modo fansen sa vid den här tiden i fjol??? JA - jag vet att vi har problem, men det låter ju som att vi redan begått brottet, dömts och avtjänar straffet???

Årets lag kommer att gå till slutspel. Vi är ojämna, som alla andra lag...men uppenbarligen jämnare än merparten av våra kollegor. Samma pinnar som LHC, FBK, banjon... - Om man ska vara trovärdig i sin kritik måste den ha rim och reson.

Kom ihåg att det inte är många år sedan vi skulle ha givit en arm för att vara i denna position. Missförstå mig rätt nu:

- Nubbenfrågan skall lösas
- Laget kan mer
- backarna har offensiva brister...
- Riku är bäst i världen och måste stanna!!!

Men samtidigt måste vi komma ihåg att dagens TIK inte är en dagslända. Vi är här för att stanna! Vi står inte och faller med Nubben - Hur stor han än är - Vi stod inte och föll med Z heller.

NU Får det bli lite skärpning i trådarna. Jag blir fan i mig beklämd nör jag läser inläggen av alla självmordbenägna domedagsprofeter och deras jävla tjat om att allt är fel - fan, fan, fan, FAN va trött jag blir!!!!

Skärp er - Stöd Timrå nu - Stöd laget!!!

SMÅLAND KOM TILLBAKA : Allt är förlåtet

För att citera Captain Yellowbeard: "We are never more dangerouse than when we're dead"

;=))
Kommentera

Nybbe: Ja Nubben verkar inte ha lyckats så bra ändå. Lika bra att Frölunda tar han då.
Kommentera

Vart är vi på väg?
När man tittar på vårat lag kan man inte förstå att vi kan vinna ,ambitionen att vinna SM-guld kanske finns, men att göra det kan man endast göra med GUDS hjälp inte ens då.... man måsta vara realist!!!!
Backar: 2 stycken Finlands-färjor, 1 sjunkande, 1 stilla stående ,1 på nytt född, 1 före detta ,1 med betong-armar,1 tandlös, 1 ung lovande
Centrar:1 Grym 1 Strulande 1 Ytterforward
Forward:3 Kör så länge dom orkar, 2 ungdomlig antusiasm, 1 för gammal
2 finnar som inte klarar sig utan varandra, 1 frustrerad, 1 bror ,2 sjuka
Målvakt :1 lovande, 1 som inte får stå.
För att detta lag skall vinna, skall alla dessa ha en bra dag..Därför vinner vi inte alla matcher , män dom håller oss spänning skall vi missa slutspel eller vinna SM..glömde Tränaren :1 Gök,fågel eller fisk
Kommentera

« · 977503