Brynäs IF

724439 inlägg · 7957 ämnen

Bild på nya arenan!

« · 499323 Till forumet


Bild på nya arenan!
Den första bilden på nya arenan är nu officiell. Vad tycks?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: En klockren reflektion på ditt Brynäshjärta...
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Vad f-n är det med dig egentligen?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
70Igor: Trotsåldern....
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Ha ha, fan vilken humor. Är denna bild baksidan av Gavlerinken eller?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
70Igor: Jag tycker det blev bättre än väntat.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Redhat: Nej, framsidan på nya...
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Ok. Men jag tycker att du gjorde Molin lite för stor.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..............
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
AD: Det är klart att du ska skratta! Det måste man kunna göra i dessa svåra tider...
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Lite humor skadar aldrig. Bilden är faktiskt lite rolig och jag fick mig ett gott skratt mitt i allt elände.

Tack för det munkas, dessutom tror jag inte du är så negativ som ditt nick gör gällande. Jag tycker mig ana glimten i ögat!?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Beezer: Tack för din vänliga ord. Kul att nån har lite humor här på forumet.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Kan du inte klippa in en bild på Elias? Eller varför inte Tony Mårtensson och Henrik Petré när de skrev kontrakt med BIF härförleden? Kanske Malmström på väg till Malmötåget? Visst är det skönt med en alldeles egen liten värld....
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Apropå humor munkas; Sundlöv lyckades hitta 5 "hokki-spelare" förra veckan utan din hjälp! Det var väl inte så dåligt, säg?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
munkas: Haha, det där är humor det!

..Men visst ser det lovande ut! Jag har bokat säsongsbiljetter på den där omkullvälta träbänken, strax ovanför Molin på bilden. Det ska bli spännande att följa alla matcher i höst. Det ryktas om slutsålt när Tegs SK gästar i september.

Mot bättre tider!
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Det är tur att du finns och som du säger i din presentation "gör din röst hörd". Kul att se hur intensivt du jobbar för att rädda BIF från den "okunniga, okritiska massan" av supportrar. "Det finns ju inte så mycket mer att göra än att klaga och gnälla". Kort sagt; mycket intressant teori du har om hur man skall få BIF på fötter, lite SadoMasochism över det hela. Den man älskar agar man... Fan vet om du tycker om Brynäs IF. Jag är skeptisk till dig i allmänhet och mycket skeptisk till din presentation i synnerhet.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
JanT: Men slappna av lite. Allt är inte på liv och död och i synnerhet inte Brynäs.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Det är viktigare än så!
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico:
är du och munkas siamesiska tvillingar?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
JanT: Magico, roxico (notera likheten mellan namnen) och det gänget är illustrationer av Gävlesyndromet. Går man in och läser frågorna till Keb i GD är 70-80 procent av dem hopplöst neggoknarrande om hur värdelöst allt som har att göra med Brynäs är. Brynäs IF är slagpåsen och syndabocken i stan. Man säger att det är värdelöst folk som jobbar i organisationen, de kan ingenting om hockey och alla är svågrar med varandra. Man uttalar sig vitt och brett om saker man inte har den blekaste aning om. Hade man haft den minsta inblick i hur styrelsen och kretsen kring styrelsen jobbar hade man ändrat åsikt på tre nanosekunder.

Det är alltså ett syndrom, Gävlesyndromet. Man lider med den gamla anrika föreningen som sitter fast i smeten.

Det finns problem i föreningen. Men Magico, roxico kommer aldrig att bli en del av lösningen. För att bli det måste man kunna tänka en konstruktiv tanke.

Var finns stoltheten?

KÄMPA BRYNÄS!
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Jompe:
Är fenomenet med att man bränner upp Syndabocken varje år en form av rit inom Gävlesyndromets ramar?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Jompe:
En bra sak som skedde vid matchen mot Linköping var det medlemsråd som bildades med personer från alla 3 supporterklubbarna. Nästa möte skall vara i Februari.
Här finns det chans att ta upp frågor, idèer samt funderingar. Bara att hoppas man verkligen tar tillvara på denna möjlighet när brynäs försöker komma närmre supportrarna..
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
stefan Bskv: Är det inte den här veckan som man har lovat besked om arenan?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Mickis: Saxat ifrån Brynäs hemsida:

"Förhandlingar med Gävle Kommun pågår i ett som vi tycker mycket positivt klimat. Förhandlingarna är i nuläge inte slutförda. Tidpunkten för när det kan ske påverkas bland annat av faktorer som ligger utanför Brynäs IF:s beslutsprocess.

Självfallet är det i vårt intresse att snarast komma till ett avgörande i arenafrågan. Det har florerat olika uppgifter om tidsschema i pressen. Från vår sida kan vi i dagsläget inte precisera när besked kommer. När förhandlingarna är slutförda kommer styrelsen i Brynäs IF att ta slutlig ställning till avtalsförslaget mellan kommunen och Gavlerinken Fastighets AB. Vi arbetar med ett projekt i storleksordningen 160 miljoner kronor. Vår uppgift är att ta ansvar både kort- och långsiktigt för föreningens bästa.

Vi räknar med att det inte skall dröja speciellt länge innan vi kan återkomma med utförligare information."
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: "Men slappna av lite. Allt är inte på liv och död och i synnerhet inte Brynäs."

Lite svårt att ta ditt avslappnarsnack på allvar.
En avslappnad person har i regel ett avspänt, och därmed lite mer realistiskt och förnuftigt förhållande till saker och ting.
Grundtemat i din presentation här på HS, förutom en massa nostalgisvammel och en helt obefogad totalsågning av nuvarande ledning, kan sammanfattas i följande citat:

"Det finns inte så mycket man kan göra mer än att klaga, gnälla och på alla möjliga sätt visa missnöje."

Är det inte bättre att du "kommer ut" och erkänner din "läggning" som gnällspik och dödgrävare, istf att som nu försöka framstå som seriös och
nyanserad?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Huge: Ja nyanseringen han står för får mig omgående att tänka på filmen Fyra nyanser av brunt.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Jompe: Du hittar ingen fråga till Keb som jag författat. Ändå hittar du så mycket gnäll på hans sida.. konstigt. Ja, vilka dumskallar va?

Är det ett fenomen, eller ett syndrom som du kallar det, som är unikt för Gävle? I det lysande resonemanget gör du gällande att det först och främst bara är Gävlebor som skriver till Keb och att Brynäs är en slagpåse för allt som är dåligt i stan.

"Man uttalar sig vitt och brett om saker man inte har den blekaste aning om." "Det är alltså ett syndrom, Gävlesyndromet."

Kan du inte berätta lite mer om det där, professorn?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Keb gör ett hästjobb men jag tycker att han tenderar att inte ta ställning. Han är lite försiktig precis som att han inte vill stöta sig med någon. Jag tycker nog att många av de inlägg man läser kommer från fler ställen än Gävle. Många inlägg saknar geografisk märkning, är det dem du förmodar komma ifrån Gävle?

Att han skulle vara en slagpåse är helt fel. Vore han det skulle han sluta för det han gör är på frivillig basis.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
 
Magico/Huge
 
Erat privat tjafs om det ena eller andra kan ni ta privat så slipper vi andra läsa om det!
 
/Moderator
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: " Ändå hittar du så mycket gnäll på hans sida.. konstigt. Ja, vilka dumskallar va?"

Bevisar väl bara att det är fler än du som är nyanslösa och lever i det förgångna.
Bara för att 1 miljard flugor gillar skit, så betyder väl inte det att skit är bra.
Typ...
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Huge: Hehe, jag får väl inta högre doser.. Oj, nu försvann mitt meddelande som jag precis skrev lika snabbt som Daniel Johansson går på en kroppsfint.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Mitt försvinner nog lika snabbt... :-)
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
65selander: Det är ju fler som är inblandade och diskuterar?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Tänk att Du visste att jag är professor... Kanske någon häst är hemma, trots allt.

Du uttalar Dig ofta vitt och brett om bland annat (men inte bara)
- spelarvärvningar
- de ekonomiska förutsättningarna för spelarvärvningar
- styrelsearbete
- sportkommittéarbete
- marknadsarbetet

Om Du menar att Du har god förstahandskunskap om någon av de här punkterna så ska jag gärna ta tillbaka vad jag sade.

Ett syndrom är egentligen något man säger att enskilda individer lider av, men i det här fallet vill jag använda det på vad jag uppfattar som en extrem kollektiv jante- och knarrmentalitet i Gävle. Du hittar ingen annan klubb i elitserien som har så många knarriga supporters. Inte ens MIF-gänget håller på som man gör i Gävle. Ingen stolthet över att man har en av Sveriges absoluta toppföreningar inom sin kommun. Bara hacka, klanka, "visa sitt missnöje" som Du skriver i Din pres, om jag inte minns fel.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
GävleLasse:
Förstår din synpunkt över KEB. Man får ta han för vad han arbetar för.
Han tillför ju egentligen ingenting i sin frågespalt.
Jag tycker det är bättre att vi vänder oss till det medlemsråd som blev tillsatt vid matchen mot Linköping med våra frågor samt funderingar..
Det kommer säkert mer information kring detta senare till vem man kan vända sig med frågor.

En debatt skall givetvis ske på diverse debatter, men det är viktigt att även den kommer fram till föreningen, o här väntar jag mig mycket av det tillsatta medlemsrådet..
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Jompe: "Inte ens MIF-gänget håller på som man gör i Gävle."

Nej, men det kan ju bero på att Malmö helt är i avsaknad av riktig hockeykultur. Brynäs var mitt uppe i sin glansperiod när MIF kom till världen.

Men visst; "Du hittar ingen annan klubb i elitserien som har så många knarriga supporters".

Stämmer, och det får vi tacka vår hockeyhistoria för. Både du och jag, munkas och Huge och alla andra inser, och anser, att Brynäs inte bara är hästlängder sämre idag än för 30 år sedan utan också på väg utför - om inte något görs för att bryta trenden (fel?). Ni anser att klubben gör så gott de kan, utan någon som helst egentlig insikt i vad föreningen gör på kansliet. Ni har ett för mig märkligt tålamod medan jag anser att klubben i-n-t-e gör så gott de kan, tillika utan någon som helst insikt i vad föreningen gör på kansliet. Det är det vi kan diskutera och är det vi diskuterar. Ingen av oss vet vad som sägs bakom stängda dörrar men vi ser det ser sker på isen. Bedrövligt, säger jag.

"Ingen stolthet över att man har en av Sveriges absoluta toppföreningar inom sin kommun."

Brynäs är ingen toppförening. Jag är stolt över de guld föreningen tagit och jag skulle gärna se att de tar fler men med den utveckling av hockeyn som har skett de sista decennierna är det bara att konstatera att Brynäs inte hängt med. Alla håller med mig där (fel?). Jag kan inte sitta på min nötta bänkplats i Gavlerinken och säga att "det är bara att ta nya tag". Det räcker inte! Det krävs ett helt nytt tänkande för att driva hockeyförening på toppnivå på 2000-talet. Kanske, kanske är Brynäs på rätt väg? Ni tror säkert det - jag VILL tro på det - men inget vittnar om det. Därför visar jag mitt missnöje. Därför menar jag att klubben fortfarande är omodern och kanske hopplöst efter – åtminstone med nuvarande ledning/kultur.

Men jag, liksom ni, vet inte vad som sker bakom stängda dörrar. Vi ser det vi ser, vissa ser det de vill se. Döm själva vem som är vem.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Det var ju ett riktigt bra inlägg! Grattis.

"Vi ser det vi ser, vissa ser det de vill se. Döm själva vem som är vem."
Nej--ALLA ser det de vill se. Det gäller både Dig och mig. Skillnaden mellan Dig och mig är att jag ser ett halvfullt glas, Du ser ett halvtomt.

Kalla mig konservativ, men jag menar att det är en bra regel att inte prata om det man inte vet ett jota om. Vi kan alla se hur bra/dåligt laget spelar, och vi kan alla ha åsikter om det. Men det blir bara dumt när styrelse och sportledning inkompetensförklaras på löpande band av skribenter som inte kan veta hur förutsättningarna för besluten ser ut.

Jag tror att vi är på rätt väg, Magico, men att det går sakta, alltför sakta. Brynäs var sena med att professionalisera sin organisation, få en hyfsad arena och många andra saker. Man har fortfarande en organisationskultur som hyllar det obetalda, frivilliga arbetet. Vi behöver proffs på alla platser i organisationen. Här finns hur mycket som helst att göra. Jag tror alla kan göra en positiv insats, Du menar att det bästa man kan göra är att knarra. Där skiljer vi oss åt.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Mycket du skriver har substans och mycket är helt rätt. Men att påstå att Brynäs är på väg bakåt är väl ändå inte rätt. Åren innan har ekonomin varit grymt dåligt skött. Detta är åtgärdat och enorma insatser har gjorts av både insamlande fans och även marknadsföringsavdelningen på Brynäs kansli för att få ett slut på det problemet. Att detta skulle vara ett steg i fel riktining har jag svårt att se. Jag har även noterat att många i ledande ställning har bytts ut mot nytt folk, även det måste ju ses som ett steg i rätt riktning. Rent konkret, vad mer begär DU för att tycka att Brynäs går åt rätt håll? Det skulle vara intressant att få veta.

Nog tycker jag att det har vänt och så sakteliga börjat peka uppåt för Brynäs som förening. Nu återstår bara att vi lyckas vända den negativa trenden rent idrottsligt och det ska inte vara en omöjlighet med tanke på nyförvärven som kommit.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: Håller med dig till tusen %. Kan säga lite mer. Är t.ex ekonomiansvarige civilekonom? Och inte vilken civilekonom som hellst.
Titta på de andra klubbarna i ES. Hur ser bemanningen ut där? De absolut bästa klubbarna är också bemannade därefter. Är det så i Brynäs? Kan det kanske vara en av anledningarna till att det är som det är?
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
GävleLasse: Jag håller väl kanske inte heller direkt med om att brynäs går åt rätt håll. Kolla bara de senaste tio säsongerna. Brynäs har missat slutspel i fem av dessa och då är ändå inte årets prestation medräknad. Detta facit är sämst av samtliga föreningar. De nya lagen som t.ex. Linköping, Mora och Timrå är då inte med i statistiken men dessa föreningar verkar ju inte direkt lida av någon kris.....Djurgården, för att ta ett exempel har under de senaste tio åren som sämst kommit femma i grundserien.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: klockan 14.02 idag hände det något! Äntligen ett vettigt och välformulerat inlägg från Magico. Fortsätt väldigt gärna i den stilen.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
GävleLasse: Enligt mina beräkningar försvann ca. 10 miljoner kronor i eget kapital samt lika mycket i rörelseresultat mellan årsmötena 2001-2003. Nuvarande styrelse har gjort en bragdinsats och hämtat upp ett underskott på ca. 10 miljoner på 1 år. Inte konstigt vi har svårt att hänga med i svängarna.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
GävleLasse: "Nog tycker jag att det har vänt och så sakteliga börjat peka uppåt för Brynäs som förening." "Att detta skulle vara ett steg i fel riktning har jag svårt att se. Jag har även noterat att många i ledande ställning har bytts ut mot nytt folk, även det måste ju ses som ett steg i rätt riktning. Rent konkret, vad mer begär DU för att tycka att Brynäs går åt rätt håll? Det skulle vara intressant att få veta."

Om det pekar uppåt för Brynäs har det absolut inte märkts på något sätt. Den ekonomiska situationen har blivit bättre, ja, folk har bytts ut på kansliet, ja, och nya spelare har kommit in, ja. Ändå ser Brynäs årgång 04/05 skrämmande dålig ut. Alltså tycker jag att det är helt fel att säga att Brynäs är på rätt väg, vi närmar oss i alla fall inte nåt annat lag. Vad annars räknas egentligen än det sportsliga?

För att Brynäs, rent konkret, ska "gå åt rätt håll" måste de skapa en modern, professionell organisation likt Frölunda, Färjestad och de stora grabbarna. Jag vill inte se förra årets tredjelinecenter bossa i båset som är polare med halva laget och yngre än lagkaptenen på isen. Det måste ske riktiga satsningar. Visst, det är bra att "stjärnorna" Honken, Dackell och Wahlberg kommit hit i år men ingen av dem är här som ett resultat av lysande värvningsförmåga av Sundlöv. De kom ändå. Övrigas kvalitéer kan verkligen diskuteras.

När Kyrö säger att han fortfarande siktar på slutspel och säger att laget är tillräckligt bra för Elitserien (innan senaste värvningarna) blir jag bara förbannad. Det är så dumt, förvisso ett korkat spel för medierna men han lurar ju ingen (förutom nån enstaka i detta forum). Vad Brynäs behöver göra, rent konkret, i detta olustiga läge - inför nästa säsong om de mot förmodan håller sig kvar - är att kolla på de lag som också har ansträngd ekonomi, dvs. är i "Brynäs klass" eller i närheten. Ta t.ex. Luleå. De påminner om Brynäs med olikheten att de år efter år tycks klara sig till slutspel och inte minst vara stabila som lag. Inget stjärnlag men det är ju inte Brynäs heller. Vad gör de rätt och vad gör Brynäs fel?

Börja där, stabilisera laget och klubben, spela några slutspel och kanske, kanske kan Brynäs vara ett stabilt mittenlag om 8-10 år. Det som talar emot är givetvis det vi ser idag. Klubben tycks skötas så jävla dåligt, laget är uruselt och åker kanske ur (tufft att komma tillbaka) och inte minst det faktum att lagen ovanför Brynäs också lär bli bättre med åren precis som den totala kvalitén på hockeyn. Det blir svårt milt uttryckt.

Men det är inte fy skam att ha ett topplag i Allsvenskan heller. Vi får väl kanske börja resonera så snart istället.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
Magico: "Om det pekar uppåt för Brynäs har det absolut inte märkts på något sätt. Den ekonomiska situationen har blivit bättre, ja, folk har bytts ut på kansliet, ja, och nya spelare har kommit in, ja. Ändå ser Brynäs årgång 04/05 skrämmande dålig ut. Alltså tycker jag att det är helt fel att säga att Brynäs är på rätt väg, vi närmar oss i alla fall inte nåt annat lag. Vad annars räknas egentligen än det sportsliga?"

Som vanligt, ett perspektivlöst , onyanserat trotsålderstänkande:
"Jag vill att ALLT skall hända exakt NU och inget annat...."

Man måste utgå från vad den nya ledningen haft för förutsättningar.
Inget annat.
Och hur ska du ha det egentligen?
Är inte den förbättrade ekonomiska situationen ett tecken på att det går framåt?
Är inte en förnyad organisation ett tecken på att man har ambitionerna att bli bättre?
Bara en dödgrävare kan tolka dessa saker som ngt negativt.

Beträffande laget så har du också till största delen fel.
Laget "ser" helt riktigt dåligt ut. Med betoning på "ser".
Detta är till största delen lockoutens fel, som jag ser det.
Lotteriet har slagit olika i lagen, och därför måste man ta denna säsong med en nypa salt.
Vid en normal säsong hade vi inte bara närmat oss andra lag, utan även förmodligen gått förbi en del.
Att ta denna KalleAnka-säsong som intäkt för att allt är dåligt, är inte seriöst och vittnar om dålig insikt.

Helt plötsligt drabbas du av en tillfällig(?) blixt av insikt och konstaterar:

"Börja där, stabilisera laget och klubben,"

Det är ju precis detta som den nya ledningen har börjat arbeta med.
Vi vanliga dödliga fattar att det inte går på 1 säsong.

I nästa andetag är du tillbaka i ditt ologiska dödgrävarresonemang:

"Det som talar emot är givetvis det vi ser idag. Klubben tycks skötas så jävla dåligt,"

Din logik går som sagt inte av för hackor:
Först konstatera att den ekonomiska situationen har blivit bättre, och sedan såga de som är ansvariga för den förbättrade situationen...
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
magico: Så du är både glad och stolt att Brynäs förlorar så att ditt "tips" går in. Magico, här är ett tips från mig...

BYT LAG!

Gå till FBK Frölunda eller nån annan av de "stora grabbarna"

Bara genom att läsa de argument(?) du bemötte mig med gav mig ett gott skratt. Hur många år tror du att det tagit Frölunda att bygga upp den organisation de har i dag?

"Alltså tycker jag att det är helt fel att säga att Brynäs är på rätt väg, vi närmar oss i alla fall inte nåt annat lag. Vad annars räknas egentligen än det sportsliga?"

Om inget annat än det sportsliga räknas...vill jag inte höra nånting annat än just det sportsliga ifrån dig. För allt jobb som gjorts för att få en stabil ekonomi, som ÄR fundamentet för idrottliga framgångar är ju sååå dåligt.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
GävleLasse:
Hm..rätta mig gärna om jag har fel, men det har inte tagit Frölunda mer än några år att bygga upp sin organisation och sitt kapital, det är inte många år sedan de hade skulder på ca 30 miljoner.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
TIKbiff: Nej det är sant... Detta är väl första året Brynäs haft plus i kassan så då har vi några år på oss då. För det är ju från i år som organisationen gjorts om och nytt folk tillsatts, eller?

Du får inte glömma att föutsättningarna skiljer sig en smula. Frölunda har sitt Scandinavium som tar in 12000 i ett Göteborg med nästan fem gånger så många invånare än Gävle har säkert inte varit en nackdel i det jobbet.

Jag även tänka mig att det är en smula lättare att få in sponsorer med de förutsättningarna.

Tålamod är ordet.
Kommentera

Sv: Bild på nya arenan!
GävleLasse:
Självklart har ni det, fortsätt bara på den inslagna vägen, inga idiot dyra värvningar utan satsa på kanske lote mer okända namn som passar in i LAGET, det är så Timrå nu byggt upp sitt lag och även sitt kapital som man börjar få på bankboken.
Även så har man ju den filosofin eller har haft iaf att man inte har idiothöga löner utan bonusar som faller ut hur långt man tar sig i ett slutspel t.e.x
Det är bara att hoppas att det vänder för er snart så grabbarna kan få lite självförtroende OM det skulle bli en kvalserie.
Kvalserien kan vara ett helvete, trust mee, i know...
Ekonomiskt så är det ju ofta en bonus i kassan (såvida man inte budgeterat med ett slutspel) men för nerverna så är det nog bättre att hoppas på "ingemansland" när serien är slut.
Kommentera

« · 499323