Brynäs IF

728142 inlägg · 7962 ämnen

Boork avgår sparkas

« · 928736 · » Till forumet

Sv: Boork avgår sparkas
Huge: "Nja, både och faktiskt. Allt beror nog på vad motiveringen är, och den kommer vi väl att få reda på så småningom."

"Citatet" "säkert finns anledning att sparka honom" var min egen tolkning av ovanstående, så det kan jag stryka om du opponerar dig.

Varför var det plötsligt "både och faktiskt"? Du och resten av experterna tyckte ju att han skulle vara kvar?

Mycket, mycket vindflöjel...
Kommentera

"Varför var det plötsligt "både och faktiskt"? Du och resten av experterna tyckte ju att han skulle vara kvar?"

Om man ser till spelet och hur den biten funkat så tycker jag inte att Boork skulle ha lämnat skutan.
Jag tycker inte heller att han borde ha fått gå ifall det bara handlar om nån enstaka spelare (Goltuppen i Expressen) som inte pallat för trycket och vikit ner sig.
Men om det handlat om ett utbrett missnöje bland i stort sett samtliga spelare så är det självklart att han måste gå, då situationen isf blir ohållbar. Men den förklaringen håller jag för osannolik och den är dessutom inte på nåt sätt bekräftad.
Hela historien måste ju vara mer komplicerad än att det bara skulle handla om brist på kommunikation mellan tränaren och spelarna (hur många?)
Spelarna måste ju nån gång under processen ha varit med på det upplägg som vi försökt praktisera? När Boork då är konsekvent med det man kommit överens om så är det kanske lätt att börja gnälla när man för det första kanske inte får så mkt speltid och när det samtidigt börjar gå troll i spelet.

Som sagt: det finns saker som talat för en avgång men även saker som talat emot.
Sammantaget tycker jag dock att man tagit ett förhastat beslut om du pressar mig på frågan om avgång eller stanna kvar.
Kommentera

Hade varit bättre att vänta till efter förlusten imorn med att sparka boork (?)
Kommentera

Burberry: Visst hade de kunnat vänta till efter veckans Timråförlust också men Brynäs har tydligen nån knekt i rockärmen.
Kommentera

Magico: Kan jag hålla med om. Ingen har väl missat Månsson som idag står i tv och halvgråter. Men på goya i lördags efter förlusten, verkade han ha jävligt trevligt iaf..
Kommentera

Burberry: hur inskränkt får man bli? Det är väl en jävla skillnad. Om dit liv är så innehållslöst att det viktigaste av allt är hur det går för Brynäs så skall du nog ta och se över din situation.

Jag tycker Månsson gör en hedervärd sak att ta sitt straff. Rättsväsendet tyckte att han skulle straffas för en um sak han gjort på fyllan och han tar sitt straff utan att försöka slingra sig.

Väldigt rakryggat gjort.
Kommentera

Det är nästan tragiskt det man kan läsa på GD..
Är det verkligen så, att några äldre kan pajja ett helt lag så kanske man ska kicka dom istället för Boorken.
Är nog inte så svårt att förstå varför Molin varit petad när han förmodligen inte var bästa vän med Boorken.
Kommentera

Tycker att krönikan härintill under "Nyheter" är klockren.
Hamrin har säkert en bråkdel i lön jämfört med ex Wennerholm, när det borde vara omvänt...

Se länk
Kommentera

Huge:

Tycker att krönikan härintill under "Nyheter" är klockren.
Hamrin har säkert en bråkdel i lön jämfört med ex Wennerholm, när det borde vara omvänt...

Antar att du nämner det för att han tycker som du i fallet boork ?
Kommentera

Huge:
Kan inte annat än instämma med dig. :)
Kommentera

mattias - 74: Ja, det var liksom vitsen med det hela att skriva just "klockren" eftersom jag håller med...
Kommentera

Krönikan utelämnar ju dock fadäsen i Södertälje som förmodligen blev den stora sprickan...och där är vi väl nästan alla överens om att Boork fick lite hybris.

Man kan ju tycka vad man vill om situationen, att spelarna skulle tagit direktiven på ett proffsigare sätt eller att Boork skulle vart mer ödmjuk i sin lagguttagning, i vilket fall som helst tappade han spelarnas förtroende och situationen blev ohållbar. Så att de skiljdes åt var nog det enda rätta.

Nu återstår det att se om Brynäs riskfyllda beslut i att låta två oprövade kort styra skutan kommer bära frukt eller cementera oss i botten.

Jag tror på ingenmansland.
Kommentera

Davey_22:

Som situationen blev i Brynäs nu så vart nog enda utvägen att entlediga Boorken från sina arbetsuppgifter.

Skulle nog kunna tro att det blir en uppriyckning av Brynäs men frågan hur långt det räcker...
Det är ju i grunden ett bra lag som borde kunna ligga i mitten av serien, så nu är det verkligen upp till bevis för dom gamla intrigmakarna i Brynäs spelartrupp. ;)
Kommentera

Davey_22: Instämmer i stort.
Spelarna (vissa) har inte pallat med att ställa upp på de direktiv man själva måste ha varit med på från början och det tror jag är roten till mkt av problemen. Man har helt enkelt inte haft vare sig tålamod eller tillräckligt med ödmjukhet när planerna väl började sättas i verket.
Sen måste man komma ihåg en mkt viktig bit i det hela: dom små marginalerna.
Tittar man på ex "fadäsen i Södertälje" som du kallar den, så kastar Markus in 0-1 efter 16 sekunder och sen följer han upp med att mer eller mindre kasta in 0-2. Därefter gör vi en helt Ok match och kunde lika gärna ha fått med oss nån poäng hem.
Och bara ett oavgjort resultat där hade sannolikt stärkt både självförtroendet kring spelet och spelarnas tro på spelidén i stort, men nu torskade vi och resultatet togs då genast som intäkt för att både spelet var värdelöst samt att hela upplägget var värdelöst.
Att Boork sedan gick tillbaka och matchade mer normalt efter denna match verkar också ha glömts bort, inte minst av spelarna.

Ja, det ska bli intressant att se hur dom nya kvastarna tacklar läget.
Eller nya förresten? Spelidén lär ju bli densamma i stort, men det positiva och samtidigt lite riskabla tycker jag är att den påstådda "spelarmakten" i laget nu kanske kan rädda oss, iaf i ett kortare perspektiv.
Oavsett vad anledningarna är till att många underpresterat så gäller det ex att få igång en spelare som Brendl. Han har ju i stort sett varit totalt osynlig. Kommer fel till alla skottlägen, förivrar sig och ser allmänt stressad ut. Kanske man måste ge honom mer utrymme för misstag och spela lite mer på det sätt han gjorde i Mora?
Men då är det ju upp till nämnda spelarmakt och även tränarna att gemensamt acceptera detta och lite mer sas "serva" Brendl i syfte att få honom att producera mer. Kanske inget bra upplägg på längre sikt men i ett kortare perspektiv kanske det är nödvändigt?
Kommentera

JBlom: Nja, det är väl tiden som får utvisa om spelare som Sjödin och Molin verkligen är "förbrukade" eller bara underpresterat så långt i år.
Kommentera

Huge:

Ok, tack för att du redogjorde för din ståndpunkt.

Själv tyckte jag också att Boork skulle vara kvar, fram tills att det började sippra ut fler och fler rykten om spelarnas nästintill myteriartade inställning till han ledarskap.
Kommentera

Hipp hipp hurra att Boorken fick dra :-)

Hade hellre sett laget så här ikväll:

Målvkater: Sperrle(Korhonen)

1:a Sjödin-Nolander Dackell-Lind-Molin

2:a Kankaanperä-Hietanen Widing-Hauthonen-Brendl

3:e Angell-Andersén Danielsson-Hansén-Månsson

4:e Spets-Karlsson-Hermansson

Extra: Johansson, Sundqvist
Kommentera

Huss: Underprestation helt klart, i kombination med att dom inte blir yngre direkt. Alla är dock vinnarskallar och vill spela hela tiden. Sen har man kanske från början varit lite naiva och trott att man själva (som Wikegård är inne på) skulle kunna hantera läget med att ex tvingas sitta på bänken nån match, även om man gjort en bra insats i matchen före.
Under försäsongen funkade det bra eftersom man dels hade lite skador och ändå var tvungna att går runt på kort manskap men även för att det då inte var allvar och inte gällde liv eller död.
Vilket det de facto kan sägas göra varje match i serien, när det är så jämnt mellan lagen.
Kommentera

Cicero: Ja, och då spelar det liksom ingen roll hur mkt rätt eller fel tränaren nu gjort:
Avgång är då den enda lösningen. Man kan ju inte tvinga spelarna att ställa upp på nåt dom inte anser funkar. Hur mkt man än tycker att dom är överbetalda gnällspikar eller intrigmakare.

Hela historien är ju djävligt komplex men jag tycker faktiskt att Tomas Ros sammanfattar det rätt så bra i sin blogg:

"Boork sparkad.
Eller Boork entledigad.
Eller Boork lämnar Brynäs.
Många versioner av samma sak.
Leif Boork kommer i alla fall inte att träna Brynäs något mer.
Lätt att sitta efteråt och vara präktig och säga att det var rätt beslut.
Brynäs vann det mesta på försäsongen, men det gick åt helvete efter omgång 2.
Så är det inom hockeyn – stolpe in eller stolpe ut.
Nu hade Boork och Brynäs stolpe ut."

Ibland behöver det faktiskt inte vara svårare än så.
För tittar man på några matcher där vi förlorat knappt men ändå inte varit sämre än motståndaren, så kan man inte bara ignorera det faktum att vi mkt väl hade kunnat haft ytterligare minst 6 poäng i bagaget och då hade läget och diskussionerna kring både Boork och spelet varit helt annorlunda.
Kommentera

Huge: "Underprestation helt klart, i kombination med att dom inte blir yngre direkt. Alla är dock vinnarskallar och vill spela hela tiden."
I dessa två herrars fall undrar jag om det inte är åldern som börjar ta ut sin rätt. Sjödin var fantistisk förra året men är en skugga (och knappt det) av fjolårets jag. Ove var redan förra året en fallande stjärna och nog glimtar han till då och då men inte tillräckligt för att rättfärdiga en plats på Alcéns eller Gynges bekostnad. Jonathan Carlssons insats mot Timrå var nog också bättre än vad Sjödda har presterat i år.
Visst är de vinnarskallar, och det behövs verkligen i detta utsatta läge, men frågan om de verkligen har kapaciteten längre. De handlar ju inte bara om de måste ta en plats utan de har även pressen på sig att lyfta övriga laget.
Kommentera

Huss: Håller med dig där Huss, Det är upp till bevis för Sjödin och Molin, dem har inte levererat hitills och framför allt Carlsson har imponerat på mig med jämna mellanrum.

Mickis : Låter så olikt den bilden man har av Dacke, men samtidigt kan jag förstå han...Dackell i form är landslagsklass all the way.
Kommentera

Nu sticker jag och jobbar på sågverk några timmar, låt mig inte finna nåt annat än en diskussion om vår senaste 3poängare när jag glider in ikväll hehe..

Go Boys !
Kommentera

Huss: Ja, det ligger mkt i det du säger.
Tittar man på det dom faktiskt presterat i matcherna så går det inte att bortse från, hur mkt ikoner dom än må vara.
Nu tror jag iofs att ex Sjödda kan mkt bättre men frågan är som sagt HUR mkt bättre? Hoppas att det varit en tillfällig svacka som även han måste få ha rätt att hamna i. Han kan ju iaf inte klaga på att ha fått för lite istid, trots att han bänkades mot SSK.
Även Ove kan mkt bättre och han är förhoppningsvis rejält laddad inför kvällen.
Pressen som spelarna nu satt på sig själva måste bara ge resultat, men det finns ju inga garantier. Serien är så oerhört jämn och mitt i allt elände så har ju resultaten ändå gått vår väg sas, vad gäller några av de lag som vi "normalt" sett ska ha bakom oss. Det är väl bara SAIK som gått oväntat bra hittills.
Kommentera

Huge: "Det är väl bara SAIK som gått oväntat bra hittills"

Får nog lägga till DIF där också.
Kommentera

70 Rodrigues: Tolkar jag det som en antydan till löfte om att du inte kommer att börja grina varje gång som motståndaren gör första målet?

Djurgården har alltid en förmåga att fixa det hela, trots att dom på förhand är baissade i tipsen.
Dom har ett riktigt bra lag med en mix av grovjobbare och matchvinnare.
Deras nye back Ossi Väänänen hade jag gärna sett i Brynäs.
En Timonenlight som tacklar så det står härliga till.
Deras placering är jag inte speciellt förvånad över.
Kommentera

Huge: "Tolkar jag det som en antydan till löfte om att du inte kommer att börja grina varje gång som motståndaren gör första målet"

I dom schizofrenas värld så kan man tydligen se allt.
Kommentera

70 Rodrigues: Ja, du verkar ha insikt i den världen eftersom du kan se det.
Men då vet jag: du kommer att fortsätta grina alltså...
Kommentera

Huge+70 Rodrigues: Det här är underhållning på hög nivå :-D
Kommentera

Kung_Sjödin: Snarare på låg nivå... ;-)
Kommentera

Citerat ur Arbetarbladet:
" Officiellt heter det att Leif Boorks efterträdare Olof Östblom och Tomas Thelin ska leda laget tills vidare. Men frågan är den duon får förtroendet resten av säsongen.
– Just nu jobbar vi inte med någon annan lösning, säger Brynäs ordförande Christer Sundin. "

Om detta stämmer så är det mycket, mycket, mycket oroande!
Kommentera

Huge: "Ja, du verkar ha insikt i den världen eftersom du kan se det.
Men då vet jag: du kommer att fortsätta grina alltså..."

Det lär du aldrig få veta med huvudet så far up.
Kommentera

Huge: Spännande det här med tränaravgång, sparkning eller vilket man nu vill kalla det. Frölunda kallade det för entlidigande (stavning?). Och minsann skulle Lundh vara kvar i föreningen tiden ut. Undrar om det var någon som absolut trodde på det i det läget.

Känns väl samma sak tycker jag om Boork.

Men nu till det jag egentligen vill ha sagt. Varför blir det alltid tal om Wikegård som efterträdare så fort en tränare får sparken eller lämnar sitt uppdrag. Är det någon som kan förklara storheten med Wikegård. Brukar ofta vara supportrar som namedroppar hans namn. Nu även krönikörer och "proffstyckare".
Kommentera

Brendl missade två frilägen och sköt massa skott utanför/över i förra matchen. Han kommer till, men behöver flyt och självfröende för att börja producera.

Däremot lagets veteraner, med undantag för Dackell, har varit usla. Det är bara kasst att Molin får ta en plats av Alcén/Gynge.
Kommentera

Peja: Håller med Alcen har inte gjort bort sig däremot kanske Ove kunde ta Spets eller Björnes plats.
Kommentera

Vet inte om ni har haft detta uppe (orkar inte läsa in mig på hela tråden :-)) Men jag har sett någonstans att er klubbledning hävdar att Boorken ska fortsätta jobba inom föreningen kontraktstiden ut. I en intervju på dalarnastidningar.se (länken) så hävdar dock Leif själv det motsatta. "Mitt kontrakt gäller enbart för A-laget, alltså inga andra uppdrag i föreningen."
Kommentera

Enligt profeten, oraklet och sanningsvittnet Wennerholm så ska någon av spelarna ha reagerat så här när Boork redogjorde för laguppställningen mot Sodertalje:

"En av de ledande brynässpelarna opponerade sig kraftigt mot Boorks laguttagning och skrek:

– Tror du att det här är någon jävla lekstuga! "

Vem tror ni det var?
Kommentera

Kung_Sjödin: Spets!
Kommentera

Kung_Sjödin: Tippar på Sjödda
Kommentera

Kung_Sjödin: Dackell, precis innan han gjorde kaffeved av klubban
Kommentera

Kung_Sjödin:
Tror INTE det var Brendl...
Kommentera

Kung_Sjödin:
Dackell å strax där efter drag han sönder klunbban i sargen... :)
Kommentera

Stig Salming som "konsult" i båset med sin beryktade svarta blick skulle nog också kunna skrämma igång en o annan underpresterande höginkomsttagare i laget.
Kommentera

Fundamentals:
Men å va seg ja var då. :)
Kommentera

JBlom: Har du modem?:)
Kommentera

Fundamentals: Det är samma fråga som "Har du problem?:)"

hoho
Kommentera

Fundamentals:
Hehe nä men jag fick telefon så jag han inte skriva in tillräckligt fort... haha
Kommentera

GävleLasse: "hur inskränkt får man bli? Det är väl en jävla skillnad. Om dit liv är så innehållslöst att det viktigaste av allt är hur det går för Brynäs så skall du nog ta och se över din situation."
Haha nu är det väl endå du som sitter här och surrar hela dagarna och inte jag.
Kommentera

70 Rodrigues:

Nu är det spelbart oxå på vem som tränar Brynäs från 1 Januari.

Expekt:

Olof Östblom/Thomas Thelin 1.15

Wayne Fleming 3.75

Niklas Wikegård 9.00

Göran "Flygis" Sjöberg 10.00

Johan Tornberg 10.00

Robert Nordmark 20.00

Stephan "Lillis" Lundh 20.00

Unibet:

Olof Östblom/Thomas Thelin 1.10

Niklas Wikegård 7.50

Robert Nordmark 25.00

Lars "Osten" Bergström 30.00

Michael Sundlöv 40.00

Jan Larsson 50.00

Kommentera

Bissett19: Tror stenhårt och önskar att det blir Fleming :-)
Kommentera

« · 928736 · »