Brynäs IF

723723 inlägg · 7956 ämnen

Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!

824887 · » Till forumet


Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
rafalski: En ganska jämn match där avgörandet är skärpan i avsluten.

Bäckström ensam med målvakten= Vinkelskott ingen utdelning.
Dackell ensam med målvakten= Försker lägga pucken mellan benen utan att lyckas
Johansson och nån till ensamma med målvakten= Johansson föröker dra målvakten utan att lyckas.

Sen hade vi ett antal fler chanser där ett mål inte hade varit ett helt omöjligt resultat.

Domaren Persson skämde i vanlig ordning ut sig med missade utvisningar åt båda hållen. Klantiga utvisningar av Widing och sedan vid en tekning så drog man på sig ett lagstraff för felaktig tekning.

Nåja, Linköping hade mer att spela för och det syntes i närkamperna. Deras mål kommer av missade markeringar , deras första får Bäckis ta på sig som släpper Emwall ensam i slottet när båda backarna är nere i kortsargen. Kristan får ta på sig det tredje där han går ut bakom kassen och vinglar till det. Signifikativt för baklängesmålen var bristen på fysik framför kassen.

KRONWALL!
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
rafalski: Skönt iaf att det inte blev vi som fick epitetet "det lag som LHC vände trenden mot".
Eller så var det kanske en litet trendbrott för deras del, så det blev oavgjort.
Var själv i Globen och såg DIF-Modo och enligt radiosporten så var vår match både underhållande och svängig. Främst bakåt, där det enligt rapporter var svängdörrar emellanåt.
Skönt iaf att gå till långvila utan en förlust i sista...
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Lite av besvikelsen har lagt sig, men det känns surt att tappa en pinne med så lite kvar, blir spännande och se vad läktarchoacherna har att säga om matchen och domare Perssons insats.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Apropå back så är Linus Morin återkallad till Brynäs enligt länken.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
micke: "Jag har f.ö aldrig skrivit att du kritiserat ngn att klacken gjorde bättre jobb eller hade en annan målsättning på 80-talet. Du fabricerar ju bara saker Huge.

Har du rökt på eller har du bara svårt att förstå?"

Jaså, vem är det som egentligen rökt på och fabricerat?
Hur förklarar du isf dina följande ord, där du påstår att jag skulle ha kommit med expertråd om hur klacken ska göra:

"och en annan som enbart följer Brynäs IF via text-tv och aldrig ens kommit i närheten av en hejaklack, kommer med expertråd huruvida hejaklacken ska rycka upp sig."

Du har inte bara svårt att förstå utan du har tydligen också jätteproblem med att komma ihåg vad du själv sagt. Generellt sett f.ö ett symptom hos personer som just har för vana att röka på (lite för ofta...)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Huge: "Förslag på vad som ev bör göras eller vad som är orsaken till att saker och ting inte är tillfredställande behöver ju inte vara synonymt med att man kritiserar de som faktiskt ändå försöker att göra ngt."

Alldeles nyss skrev du ju att du INTE hade gett några förslag eller råd, utan enbart "pekat på eventuella problem som kan ligga bakom de orsaker vi diskuterar bla bla bla".
Jag har f.ö aldrig skrivit att du kritiserat ngn att klacken gjorde bättre jobb eller hade en annan målsättning på 80-talet. Du fabricerar ju bara saker Huge.

Har du rökt på eller har du bara svårt att förstå?
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
micke: "Ungefär som att jag skulle skriva: "Gå på en Brynäsmatch innan du ens törs uttala dig på ett brynäsforum."

Exakt, för det är ju på den nivån du diskuterar.
Förslag på vad som ev bör göras eller vad som är orsaken till att saker och ting inte är tillfredställande behöver ju inte vara synonymt med att man kritiserar de som faktiskt ändå försöker att göra ngt.
Var det så svårt att förstå?
Ditt snack om din egen insats i klacken på 80-talet insinuerar ju dessutom att ni då skulle ha gjort ett bättre jobb än vad man gör idag?
Jag tror nog att dagens klackmedlemmar i stort har exakt samma målsättning som då: att supporta sitt lag med olika medel.
Jag tror dessutom att klacken idag var ungefär lika aktiv och stor som den är i dag.
Och det baserar jag enbart på texttvtittande.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Diskussionen bryr jag mig inte i, den är inte relevant för mig. Tycker det bara är en lustig notis hur klacken tycks ha förändrats sedan jag var med för över 15 år sedan...

(F.ö så var jag med i BT för nåt år sedan enbart för att få åka med på bortamatcher med rabatterat pris. Dessa resor är skoj, jag har t.om en BT jacka jag vann på en sådan resa)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Huge:" Lär dig att skilja på sak och sak innan du uttalar dig."

Ungefär som att jag skulle skriva: "Gå på en Brynäsmatch innan du ens törs uttala dig på ett brynäsforum."
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
micke: "Det är välan en fråga för BT och det skiter jag faktiskt i."

Uppenbarligen inte iom att du lade dig i...

Fast det kanske var diskussionen som retade dig.. för den handlade ju inte om Brynäs... ;)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
micke: Nä, du har inte förstått saken rätt. JAG pekar bara på de ev problem och orsaker som kan ligga bakom det vi diskuterar, dvs principiellt sett. Har öht ingen kritik att framföra vad gäller HUR man skött eller BÖR sköta saken. Lär dig att skilja på sak och sak innan du uttalar dig.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Det är välan en fråga för BT och det skiter jag faktiskt i.

När jag själv var med i klacken som knatte (i slutet av 80-talet början på 90) var själva kärnpunkten i hejaklacken att heja fram laget under matcherna. Det gjorde man genom att stå i en klack och sjunga hejaramsor samt kasta snusdosor på motståndarklacken.
Idag kanske hejaklacken är annorlunda, där t.om vice ordförande sitter på sittplats, jag vet inte...
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: "En lösning med utlåning av talanger istället för ett J20 lag alltså.."

Inte nödvändigtvis. Jag tycker att ett J20-lag är utvecklande för spelare, men kanske inte för bra sistaårsjuniorer. Dessa är bättre att låna ut till Hockeyallsvenskan.

Däremot div1 är för mycket lattjo-nivå. Dit vill jag inte se någon lånas ut.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
micke: Det som stämmer är att den som sitter och vill följa hockeyn är involverad i BT i egenskap som Vice Ordförande...

Avgör själv om jag är lämplig att föra en diskussion omsaken.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
arnio: Nja, snarare en ekonomisk. Det kanske vore bättre att satsa på en bredare J18 rörelse med fler lag. Detta skulle kännas som en naturligare lösning i och med att man satsar på hockeygymnasiet.

Detta skulle innebära att man behåller de spelare som känns intressanta och samtidigt värvar in talanger från andra lag.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Om jag har förstått det här rätt så har vi två personer, en som aldrig står i klacken och skriker utan "vill följa hockeyn" och en annan som enbart följer Brynäs IF via text-tv och aldrig ens kommit i närheten av en hejaklack, kommer med expertråd huruvida hejaklacken ska rycka upp sig.

Stämmer det?
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: en ideologisk fråga detta.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
arnio: tja de får väl söka sig till andra klubbar i de lägre divisionerna helt enkelt.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Man kan ju låna ut de bästa men hur blir det med de som inte är mogna för seniorhockey?
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Peja: "Personligen tror jag att det är mycket utvecklande för spelarna att spela i Hockeyallsvenskan, speciellt när de får spela mycket som duon ovan har fått i Nybro. Hade gärna sett att Brynäs lånade ut fler killar; kanske rentav alla sistaårsjuniorer som har potential att "bli något."

En lösning med utlåning av talanger istället för ett J20 lag alltså..
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse:

"Vad gäller Gynge så spelade han med J20 i början på säsongen men ledningen ansåg att han skulle utvecklas bättre i Nybro...Kanske är det ett experiment, en del av en utvärdeing av den egna A-jun verksamheten..."

Det var väl snarare så att Gynge var på tok för bra, men inte fick plats i A-laget. Han var inte ensam om detta - Linus Morin var/är väl i exakt samma situation?

Nu tar Brynäs tillbaka Morin innan transferfönstret stänger, men det beror väl på att mängden backar i truppen är liten, vilket man inte kan påstå om mängden forwards.

Personligen tror jag att det är mycket utvecklande för spelarna att spela i Hockeyallsvenskan, speciellt när de får spela mycket som duon ovan har fått i Nybro. Hade gärna sett att Brynäs lånade ut fler killar; kanske rentav alla sistaårsjuniorer som har potential att "bli något."

Det ska bli intressant att se hur Brynäs gör nästa säsong med de spelarna so har varit mycket bra i årets J20-serie (även om den inte är över ännu), men som förmodligen inte är redo för elitseriespel. Tänker främst på Götz, Ellebo, Sunna och Belin (möjligt att jag har glömt någon).

Angående Gynges skridskoåkning så kan man ju inte påstå att han åker ifrån Marian Gaborik, men han är inte så seg som du försöker göra gällande. Dessutom - om så vore fallet - så finns det massa spelare som har klarat sig ändå genom åren. Speciellt i powerplay kan man vara en enorm tillgång och jag tycker det är uppenbart att Gynge är något utöver det vanliga.

Sedan att du skriver att Gynge inte passar in i Boorkens Brynäs kan man visserligen förstå då han oftast vill ha skridskostarka spelare, men samtidigt har de ju faktiskt värvat killen och man värvar väl ingen som man inte tror på.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
arnio: Hur tror du rekryteringen går till när det gäller Juniorhockey på elitnivå? Tror du att Brynäs satsar milonbelopp på att ge ungdomar ett alternativ till att ränna på stan? När det gäller J20 verksamheten så är det EN grundtanke, att få fram talanger till brynäs EGNA verksamhet.

Nu skriver jag för tredje gången på jävligt kort tid om frågan jag ställer mig frågan om det är värt att ha en verksamhet i A-juniorer utan om man skall göra som t ex Färjestad. Att satsa på B-juniorer på ett mer omfattande sätt och slussa ut de spelare man tycker är intressanta till Div 1 klubbar för vidare utveckling. Man skippar alltså ett steg på juniornivå.

Avkastningen på juniorerna är för liten för att det skall gagna Brynäs helt enkelt. Skall vi motivera en dyr verksamhet med att vi fått fram Bäckis?
Hur mycket har Bäckis kostat, vad får vi för honom.Hur mycket har Brynäs fått tillbaka av Bäckis under de snart två säsongerna han spelat?

I underhållningsvärde, massor. I marknadsföringssyfte en hel del...Men rent krasst så är det en förlustaffär när man inte får fram mer än en "Bäckis" för varje femtonårsperiod.

Sätt dig ner och gör en lista på alla spelare som Brynäs tagit upp från J20 under de senaste tre-fyra åren och jämför den med en lista på hur många spelare som varit med och spelat med J20 laget. Det är en försvinnande liten del av spelarna som blir nåt.

"Idrotten är så mycket mer än elitdelen och jag tror att ungdomshockeyn betyder oerhört mycket för ungdomarna i Gävle och förhoppningsvis så får de som lirar hockey nåt annat att göra på kvällarna och ränna runt berusade på stan."

Hur många klubbar finns det i Gävle som bedriver ungdomsverksamhet? Vart tror du pengarna från T ex 50/50 lotterna tar vägen? Köper kansliet räkmackor för pengarna? Nej, de går direkt till mindre klubbar i Gävle just med ambitionen att stötta dem i deras arbete med att ge ungdomar ett alternativ till en meningsfull fritid.

I övrigt så har Brynäs även andra verksamheter för yngre ungdomar, hockeyskolor , knatteverksamhet osv...Dessa ska givetvis vara kvar.

Diskussionen gäller J20 verksamheten, inget annat.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: "Så bara för att en del av verksamheten ligger på ideell basis så kostar det inget?

Vad tror du att J20 laget gör av med i kompositklubbor på en säsong? Vad kostar det att resa och bo på hotell under en säsong. Vi pratar om flera miljoner som plöjs ner i J20 laget.

Alltså, skall vi få avkastning för dessa miljoner så måste man få fram talanger som fyller på underifrån..."



Min poäng är ju just att J-20 laget inte finns till av ekonomiska själ.
Att det kostar en slant med J-20 är trots allt en investering i ungdomen som kanske betalar sig på annat sätt än ekonomiskt.

Ska vi skrota all ungdomsverksamhet tycker du? J-18? Knattehockey?

Idrotten är så mycket mer än elitdelen och jag tror att ungdomshockeyn betyder oerhört mycket för ungdomarna i Gävle och förhoppningsvis så får de som lirar hockey nåt annat att göra på kvällarna och ränna runt berusade på stan.

Måste avsluta med att skriva att Niklas Bäckström bevisat att J-20 kan få fram elitspelare också. Innan Niklas lägger rören och klubban på hyllan så kan det vara åtskildiga milioner kronor som Brynäs har tjänat på honom, kanske följer fler i hans spår....
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
arnio: "Ungdomsverksamheten är väl ändå en verksamhet som Brynäs har på ideall basis. Ingenting säger att spelare från Brynäs juniorlag skall ha förtur i Brynäs A-lag gentemot spelare som fostras på annan ort."

Så bara för att en del av verksamheten ligger på ideell basis så kostar det inget?

Vad tror du att J20 laget gör av med i kompositklubbor på en säsong? Vad kostar det att resa och bo på hotell under en säsong. Vi pratar om flera miljoner som plöjs ner i J20 laget.

Alltså, skall vi få avkastning för dessa miljoner så måste man få fram talanger som fyller på underifrån...
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Ungdomsverksamheten är väl ändå en verksamhet som Brynäs har på ideall basis. Ingenting säger att spelare från Brynäs juniorlag skall ha förtur i Brynäs A-lag gentemot spelare som fostras på annan ort.

Det är fantastiskt viktigt för Brynäs som en symbol för Gävle har möjligheten att erbjuda unga killar att spela hockey i Brynäs där de kan fostras till bra människor och inte bara till bra hockeyspelare.

Att J-20 och A-laget nu går riktigt bra är en indikation på att hockeyn i Gävle är het och kommer att öka intresset för ishockey hos ungdomarna ytterligare. Ju Bättre A-laget och J-20 går desto större blir intresset för kidsen att spela hockey i Brynäs och det kommer att leda till att fler talanger kommer fram.

Låt de Bästa spela i Brynäs A-lag och låt J-20 vara kvar i all evighet även om det aldrig någonsin kommer fram en elitseriespelare därifrån.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Huss: Tja det kan man fråga sig. vad gäller Alcén så verkar Boork tycka att han mår bäst i att spela med Brynäs J20 och med A-laget om vartannat. Sunna vet man inte hur det blir med. Han fick ju en hel del chanser inför förra säsongen men som det verkar så har han "flyttats ner" i rangordningen.

Vad gäller Gynge så spelade han med J20 i början på säsongen men ledningen ansåg att han skulle utvecklas bättre i Nybro...Kanske är det ett experiment, en del av en utvärdeing av den egna A-jun verksamheten...

Det får visa sig.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Exakt, men om ledningen tror mer på Sandin och Sunna, varför spelar inte dessa i Nybro, Almtuna eller något annat Allsvenskt lag?
Strategin är måhända inte glasklar eller så bedöms de inte riktigt redo ännu....
Kan också vara alternativ 3 dvs att J-20 serien bedöms ha ett högt värde och det därför är viktigt att ha ett framgångsrikt lag där.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Huss: Visst har de det.. Men dessa är inte skolade i J20 verksamhet utan talanger från FBK's B-juniorer (J18) där de mest lovande satts på "förädling" i Div 1 lag som Skåre. Och det är dit jag vill komma.. skall vi lägga ner ett antal miljoner på J20 verksamhet så måste man se till att man får ut nåt av det. Annars kan man lika gärna lägga ner den verksamheten.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Huss:

Kunde inte sagt det bättre själv, Huss, kunde inte sagt det bättre själv... = )
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
VBgr: Förutom det faktum att det är väldigt få i Dalarna som vill prata hockey numera..
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
rackham: Trams, Rackham, trams ;-)
Varför skulle ungdomsverksamheten vara en så helig ko?
Se på FBK, leder serien och har ett knippe unga talanger på gång.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Gusten: Härligt att bo i Dalarna samt vara Brynäsare. Trivs faktiskt med tillvaron idag:-)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Gusten:

Jupp, en till som vänder ryggen åt hembygden ;-)

Är väl helt ok om han bor i leksandland förstås då ;-)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
VBgr: Ah en Dala-Brynäsare! Härligt :)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Test bara, grabbar o tjejer!
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Huss:

Mångfald, Huss, mångfald...
G-Lasses poäng är ju att de egna juniorerna borde vara extra intressanta att prova i a-lagssammanhang istället för att prova andra lags juniorer.
Annars kan man ju skrota den egna verksamheten om bara andra lags juniorer tenderar att duga på a-lagsnivå.
3-4 miljoner får man en bra spelare för varje år...


Ankan
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
rackham: Visst vore det bra om vi kunde ta fram, fostra och lotsa in så många talanger från J-laget till A-laget som möjligt. Men att det helt plötsligt skulle blivit en guldgruva att ösa ur är att gå till överdrift. Samma överdrift som att Sandin/Sunna skulle vara bättre än Gynge....
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse:

Hear, hear!



Ankan
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
mattiaskarlgren: Men gör inga poäng? Killen har haft ganska begränsat med speltid och är fortfarande lovande.

Spelare som man ska förvänta sig produktion av VÄRVAR man...men då i form av etablerade spelare. Killar som skall spela 0-0 och ses som framtidsspelare ska man ta från de egna leden i så stor utsträckning som möjligt. Det är min filosofi...

Det håller inte att man tar fram en "bäckis" vart 15:e år och sedan "slänger bort resten av talangerna" bara för att man vill satsa på killar i samma ålder från andra lag.

Jag utgår från att du har sett Gynge spela, eller kollar du enbart på stats? Gynge fick flera chanser på försäsongen och imponerade inte på mig.. ej heller på Boork som genast strök honom till fördel för Alcén. Som det känns just nu så är Sunna och Sandin hetare kandidater än Gynge.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
mattiaskarlgren: Det som talar för Gynge är ju att han besitter en förmåga att göra mycket mål.En rätt viktig ingrediens i Hockey:)
Den grabben vet ju verkligen vart målet står.
14+14 på 29 matcher i Allsvenskan är bra.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Visst håller jag med dig, men det är ändå nått som säger mig att Gynge kan lyckas i ES. Alcén har varit bra det senaste men gör inga poäng, Spets har blivit riktigt bra sedan han kom men gör inga poäng han heller.. Så frågan är om Spets får nytt kontrakt, jag tror inte det.

Visst är det skillnad mellan ES och AS men en bra omgivning för Gynge så kan även han lyckas.. :)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Å andra sidan har Alcén fått en hel del chanser utan att leverera några poäng på A-lags nivå. Gynge har trots allt visat sig kunna producera även på Allsvensk nivå, till råga på allt i ett bottenlag.
Ge bägge chansen...
Almtorp, Lind (ljumskarna) och Bicek försvinner. 1-2 nya ansikten in.

Spets i sig är ett frågetecken. Han höjt sig minst ett snäpp i år, framförallt defensivt, men saknas gör fortfarande förmågan att även kunna leverera framåt.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
mattiaskarlgren: Problemet med Gynge är att han är på tok för långsam i nuläget. Speed på skridskorna är ganska svårt att träna in. Att han "öste" in mål i Hammarby J20 förra säsongen och att han gjort en del poäng i Nybro i år borgar inte för att han skall kunna göra samma sak i ES nästa säsong.

Alcén har imponerat de senaste matcherna i A-laget. Han har ett mycket bättre tramp på rören och har ett väldigt bra skott om man skall jämföra Alcén och Spets. Gynge har ett fint målsinne men han håller absolut inte måttet i defensiven (för långsam på rören) i ett Boorkiskt Brynäs.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Tycker inte att Brynäs ska skicka iväg Gynge då han gör en hel del poäng och jag tror han håller samma klass som Alcén ungefär, så varför skicka iväg honom?

Sedan så är tränarfrågan det viktigaste som du skriver, vilken spelstil/taktik och även till framtida spelare så vet killarna innan dom skriver på att BIF har Boorken i båset och att man måste ge gärnet för att få spela, det höjer spelarna och vi kan på sikt bli riktigt bra, men vem ska ta över efter Boork sen då? det måste ju bli en liknande tränare, varför inte Wikegård?
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Nåja, Spets tackling stillastående mot en djurgårdare i Globen gick inte av för hackor. Det var lite "välta ko" över det momentet,
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Peja: Just med tanke på att Alcén är en egen produkt. Skall brynäs fortsätta att köra med J20 verksamhet så måste man även ge ett antal spelare en ärlig chans i A-laget. Annars kan man göra som FBK. Lägga all fokus på B-juniorerna och sedan låna ut dem till Div 1 klubbar i närområdet, Valbo, Borlänge, Tierp eller liknande.

Det kostar aldedes för mycket att bedriva J20 verksamhet för att sitta och ta in talanger i samma ålder utifrån.

Visst försvarade jag spetsen för hans insat. Men han är en av spelarna (grovarbetarna) som man måste flytta på för att inte ha en absurt stor forwardsbesättning. Behåller man Spets så måste ju någon annan flytta på sig. Alcén gör Spets jobb precis lika bra alla dagar i veckan. Fast Alcén har bättre "verktyg" i sitt skott och kunskapen att kunna dela ut en tackling som får en motståndare ur balans.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Med vilken motivering anser du att Alcén bör få en ärlig chans, men INTE Gynge? Det är väl snarare Gynge som borde få det nu när han har dominerat i J20 och även varit mycket bra i Allsvenskan.

Spets, Bicek, Almtorp kan de skicka iväg... Minns jag sa det för någon vecka sedan men då försvarade du Spetsen.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: ajdå, det där lät inte bra hoppas att du har fel ;)
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
Jompe: Det som känns mest angeläget är att lösa tränarfrågan. Har man den löst så vet man vilken typ av "mentalitet" tränaren har och vilken spelstil/taktik han förespråkar. En fortsättning med Boork är förstås det smartaste för det känns som att det inte finns några heta alternativ för dagen. Med Boork blir även lagbygget enklare för då är det bara att fortsätta på inslagen linje. Med en ny tränare så kan det bli en hel del nya roller för våra befintliga spelare, precis som med t ex Molin när Boork kom, då blev det en defensivare uppgift för vår smurf.

Men ovavsett tränare så vill jag se att man förstärker på backsidan och behåller Angell. Sjödda lär fortsätta ett år till. Lavins och Niklas Andersson byts ut till bättre spelare.

På forwardsidan så ser jag gärna att man tar upp Alcén på allvar och skickar iväg Spets Bicek och Almtorp. Alternativt även Gynge. Jag tror att vi måste se över möjligheten att bereda väg för våra egna produkter istället för att ta in juniorer från andra lag. Gör man inte det så kan man lika gärna lägga ner J20 verksamheten.
Kommentera

Sv: Bör Brynäs förstärka laget med en defensiv back? Motivera!
GävleLasse: Håller helt med om lagbygget. Under den här säsongen har vi spelat ihop ett lag som förmodligen kommer att fungera ännu bättre nästa säsong. Det finns många yngre spelare med AS-bakgrund som nått ES-kapacitet den här säsongen och som mycket väl kan ta ett steg till nästa säsong. Lind är ett frågetecken, men min gissning är att han kör en säsong till. Det är bakåt vi ska förstärka. Framåt ser det bra ut (förutsatt att Hutten får i växeln, vill säga).

Mormors stora jobb inför nästa säsong är alltså inte att titta på finnar på video utan att säkra förlängning på de spelare vi vill ha kvar.
Kommentera

824887 · »