Brynäs IF

730647 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF - Färjestads BK 4/3-16

« · 1732475 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF - Färjestads BK 4/3-16
7225: Vi kommer inte ha en chans ikväll!!!
Kommentera

Forsberg 1978: Vad skönt, då slipper vi alltså ditt gnäll härinne ikväll?
En gnällspik mindre under match mao, inget ont som inte har nåt gott med sig...
Kommentera

Chris11: mycket bra analys. Det mentala är 20% av prestationen. Tyvärr verkar Bulan o ledningen ha svårt att ringa in problemet just nu. Att skylla på otur håller inte. Vi har sämst form av alla.
Tror Bulans tjurighet har skapat oro i truppen. Varför i h-e får t ex Felix starta matcha efter match?
Kommentera

Huge: Gnällspik jag? Joråsatt....
Kommentera

Huge: det finns ett annat sätt att slippa folk som öppet visar sin besvikelse här och det är att hålla sig härifrån. Kolla på en deckare eller nåt.

Gärna en lång jävel, eller ännu hellre en serie. ;-)
Kommentera

7044: Att ringa in problemet är nog inte så svårt: vi har tappat en oerhört viktig förstafemma som varit "loket" i laget. Sånt blir väldigt avgörande i längden när man möter likvärdiga lag i jämna matcher där en vass förstafemma ofta blir tungan på vågen. Den drar dessutom med sig andra spelare och en positiv spiral uppstår.
I ett lite kortare perspektiv (den senaste månaden, typ..) har nog dom 2 snöpliga förlusterna mot HV och Rögle kostat mkt i både poäng och mental kraft.
I övrigt (förutom första perioden mot Malmö senast) har det ju sett Ok ut rent spelmässigt men inte blivit den utdelning vi varit förtjänta av.
Tror inte på att Bulans tjurighet har nåt med saken att göra, spelidén är ju att försöka spela likadant hemma som borta och spelsättet tar hårt på materialet i längden. Alternativet hade isf varit att Bulan släppt på sin ev tjurighet och börjat spela extremt defensivt styrspel, och det tror jag knappast man börjar fundera på bara för att det av många andra orsaker än spelsystemet går trögt just nu.
Man måste komma ihåg att vi försöker införa ett mer långsiktigt och konsekvent spel och i princip bara är på nybörjarstadiet ännu, då det här är Bulans första säsong där han på allvar fått chansen att göra det man föresatt sig att genomföra.
Hade vi haft en säsong där Salmela, Bertilsson och Rödin istället hade fått skador som känts mer "normala" både vad gäller tid och typ av skada, så hade det förstås sett helt annorlunda ut i nuläget. Och då har jag ändå inte nämnt Ollas frånvaro, som lagt extra lök på laxen så här i slutskedet när vi redan har problem så det räcker på skadesidan.

Ang Felix: han är under utveckling och har gjort det bra med några undantag.
Han är som alla målvakter beroende av utespelarna, vilket tydligt visade sig mot LHC och Malmö. 2 kanonskott av Thuresson och ett vasst avslut av McDonell var knappast mål som Felix ska ta på sig, det var den undermåliga insatsen av utespelarna som bäddade för den förlusten.
Kommentera

Forsberg 1978: Ja, du kanske inte är av den värsta sorten men ändå.
Om jag säger gnällnubb då, det kanske är en rättvisare bedömning... ;-)
Kommentera

370: Vet inte, men det känns inte så intressant eftersom han inte är vår bärande spelare på samma vis som Salmela.
Kommentera

6984: Besvikelse är ok att visa tycker jag. Att skriva skit på fyllan som man sen måste be om ursäkt för känns mindre ok, detsamma gäller när man hånar egna ledare och spelare, sätter öknamn på dem. Likaså när en av hackkycklingarna fick en skada och någon hoppades den skulle vara allvarlig. Sånt är helt åt helvete.

Att vi skribenter hackar på varann inom rimliga gränser tycker jag liksom hör till.

Ja, du förstår nog vad jag menar. Att moderera oss måste vara ett litet helvete:-)
Kommentera

370: Brödrosten har inte tillfört ett jota. Det känns som den värvningen var ett rejält höftskott. Att ta in en spelare med dåligt självförtroende till ett lag som är precis lika kantstött och hoppas på att det ska bli en boost är som att hoppas på ett mirakel av bibliska proportioner.
Kommentera

Zappaholic: Helt sant, men inget säger ju (vilket du säkert redan vet) att poängsnittet inte går att direkt översätta med Salmela i laget eller utanför.

Så att do you math som du bad oss göra är ogörligt, då så många andra variabler inte är lika..

Har du kollat poängsnitt med Rödin och Salmela i laget kontra med enbart Salmela ?

Har du räknat in motståndarnas skador i trupperna?

Om inte går det inte att "Do your math"

Det enda vi med säkerhet vet är att sedan Salmela kom tillbaka från skadan har beynäs inte tagit en enda poäng eller gjort mål.

Det ändras nog så småningom dock
Kommentera

Huge: I går VAR det bara otur, jag är helt övertygad.
Kommentera

Zappaholic: Tajmingen Zappa, Tajmingen.. Att som huge komma in i efterhand utan att ens ha sett den första delen av matchen mot malmö och börja skriva nedvärderande saker om redan förbannade skribenter gör det inte lättare att moderera den här boken.

Som jag ser det så är det ett större "brott" att göra så än att kalla ledare och spelare för en massa saker. Det förekommer inom all sport och är mer eller mindre vedertaget. Om man då som du och huge går in och "försvarar" de påhoppade spelarna med att ge tillbaka med samma mynt mot skribenterna så hamnar det i ett annat läge. Om man då anser sig vara "större" än att sjunka ned till att skriva en massa skit här i boken så är det bättre att visa det genom att INTE sitta och köra något sandlåderace mot ett antal skribenter.

Går de över gränsen så blir det konsekvenser. Vilket en icke nämnd skribent fått känna av nu. Vi får se om han är saknad här ikväll...
Kommentera

6984: Word! Ställer mig helt bakom dina ord.
Kommentera

370: "Helt sant, men inget säger ju (vilket du säkert redan vet) att poängsnittet inte går att direkt översätta med Salmela i laget eller utanför."

Helt rätt.
Men man måste ju kunna anta hur stor påverkan varit på lagets spel och produktion med Salmela utanför laget, jämfört med Brödrostens sannolika påverkan på spel och produktion.
Den sistnämnde har ju dessutom i princip bara varit en ersättare rent numerärt för Rödin, då ingen har krävt att han ska axla dennes mantel rakt av och producera likvärdigt.
I princip har du dock helt rätt: det är alltid svårt att avgöra hur stor betydelse en spelares när- eller frånvaro har på lagets spel oc produktion, men när det gäller så pass erkänt skickliga spelare som Salmela så blir nog jämförelsen i det här fallet ändå väldigt rättvis och sannolikheten att vi hade legat betydligt högre upp i tabellen med Salmela i laget, väldigt stor.
Kommentera

6984: Om alla beter sig civiliserat så är det ina problem 👼
Kommentera

6984: Så förolämpningar har alltså med tajming att göra?

Skriver man dem i rätt ögonblick är det ok, skriver man dem i fel ögonblick kam man bli avstängd.

Jag är inte dummare än jag fattar vad du menar, men du tror inte att vara konsekvent kan vara en väg att gå...
Kommentera

Zappaholic: Men vad är konsekvens för dig? En skribent kallar en spelare eller ledare för nånting. Säg en omskrivning av hans efternamn. Då hoppar ni in och försvarar. Vart var ni när Blomman kallade Broadhurst för Brödrosten? Jag gissar att du skrattade lika gott som jag. Men hade ni varit konsekventa så hade ni gett tillbaka mot Blomman. Nu gjorde jag en rejäl hårddragning, men jag tror du förstår poängen.

Men att kalla nån för "grinig femåring" för att denne är arg och besviken och ger tillbaka med samma mynt mot denne känns inte speciellt moget. Att vara mogen vore i så fall att visa gott omdöme och agera som en vuxen.

Att man sedan sitter och rackar ner på skribenter och kallar dem okunniga när de kommer med sina reflektioner angående hockey så går man i min bok ett ännu värre "brott" Då går du emot hela idén med den här sajten. Att diskutera/prata hockey på lekmannanivå. Jag vill att vem som helst ska kunna lägga fram sina synpunkter på hockey utan att bli påhoppad av ett fåtal och bli kallad för okunnig eller nåt värre. Speciellt när det inte kommer något mer än en svepande motivation om att yrkesfolk vet bättre och att de är i princip felfria. Gör man det så går man helt emot vad den här sajten står för och då undrar jag vad man ens gör här. Gillar man inte att läsa åsikter och idéer så kan man logga ut här ifrån och sätta sig på någon annan sida istället. För mig är det ett större brott än att kalla spelare och ledare för sopor eller nåt liknande.
Kommentera

370: Man behöver inget poängsnitt som stöd för att förstå att Salmela och Rödin har en ENORMT stor betydelse för Brynäs. Det räcker med att ha sett några hockeymatcher.

På samma sätt som man bara behöver ett uns av hockeykunnande för att förstå att FBK är svensk hockeys utfyllnadslag. Dom bidrar inte till nånting för hockeyns utveckling eller SHL:s intresse. Dom bara tar upp en plats.
Kommentera

6984: Brödrosten är väl inte nedsättande utan bara ett smeknamn likt Djorre eller nåt..
Kommentera

5915: FBK spelar i särklass Sveriges tråkigaste hockey. Nu sträcker man på sig på olika håll och kallar det "effektivt" och hyllar den hockeyn. Men med normalt flyt igår så hade Brynäs vunnit med klara siffror. Att gå in och köra nån slags igelkottsförsvarshockey mot ett lag som är skadeskjutet både fysiskt och psykiskt är inget annat än hockeymord.
Kommentera

7225: Hur långt är ett snöre? Vem sätter gränsen för om ett smeknamn är nedsättande eller inte? Som det är här på HS så verkar det mer hänga på VEM som skriver än vad som skrivs.
Kommentera

Huge: Ja sannolikheten är nog stor, men att räkna ut den är inte så enkelt som vissa gör gällande..

Snart börjar iallafall slutspelet och då är troligen Salmela med, då testas tesen i skarpt läge.

Tidig match idag i Karlstad och fördel ligger väl tyvärr på Brynäs..
Revanschlusta samt det faktum att de fått tillbringa natten i egen säng istället för att vara på resande fot väger nog över. Samt förstås att Salmela är på isen.

Får viska heja Lule ikväll så kanske vi mot alla odds ändå hamnar top6
Kommentera

5915: Vinnarkultur som andra vissa lag saknar har de dock, vad man än anser om dem.
Kommentera

Sån vinnarkultur hade för övrigt Brynäs en gång i tiden, men nåt hände på vägen som ändade detta. Tror det var pengarna.
Kommentera

6984: "Gillar man inte att läsa åsikter och idéer så kan man logga ut här ifrån och sätta sig på någon annan sida istället."

Men det borde väl isf gälla omvänt sas?
Om gnälliga skitkastande raljerande femåring nu inte gillar att nån raljerar över dom och påpekar hur omoget man uppträder, då kan väl dom lika gärna logga ut härifrån så att vi andra som inte vill höra gnället och skitkastande får diskutera mer vuxet och seriöst?
Är det inte lite skrattretande att dessa gnällspikar är verkar vara så otroligt känsliga och lättstötta, att dom inte klarar av att elaka Huge kliver in då och då för att säga vad han tycker om deras uppträdande och ev kunskaper?

Sen begriper väl jag och dom flesta att man inte kan göra så mkt åt saken i såna här forum, vem som helst kan ju regga sig och skriva vad han vill, inom regelverkets gränser.

"Att man sedan sitter och rackar ner på skribenter och kallar dem okunniga när de kommer med sina reflektioner angående hockey så går man i min bok ett ännu värre "brott" Då går du emot hela idén med den här sajten."

Nu hänger jag inte riktigt med.
Om jag gör en reflexion om en person och säger att "du är okunnig" utifrån mina egna bedömningar, exakt VAD är det isf som är att racka ner på den personen?
Det tycker du alltså är allvarligare än att nån sitter och säger "BZ är en pajas" eller liknande?
Kommentera

6984: Sunt förnuft, det vore otroligt märkligt om spelarna i Brynäs hade ett nedsättande smeknamn på en lagkamrat och än mer märkligt om man skulle bli avstängd på HS om man använder samma smeknamn på en spelare som hans lagkamrater använder.
Kommentera

Huge: Jaså du, så "gnälliga skitkastande raljerande femåring", "gnällspikar ", "du är okunnig" från ditt just skrivna inlägg ska man se mellan fingrarna med enligt dig, Mr Självgod?
Kommentera

6984: Det är väl en jävla skillnad att kalla någon för Brödrosten än att håna någon?? Jag förstår din poäng men jag gillar inte jämförelsen.

Jag personligen har inget emot åsikter och idéer men jag tycker det är helt åt helvete som vissa beter sig.

Och jag förstår inte hur du kan tycka det är mer ok att kalla spelare för idiot, sopa etc än att kliva in i forumet och säga att den skribenten skriver som en sopa eller som en idiot. Det finns ju inget personangrepp där.

Nåja, jag lägger ner diskussionen. Jag kommer fortsatt irritera mig på folk som jag tycker går över gränsen och jag kommer skriva det också. Du får väl stänga av mig om jag gör övertramp.
Kommentera

Huge: "Nu hänger jag inte riktigt med.
Om jag gör en reflexion om en person och säger att "du är okunnig" utifrån mina egna bedömningar, exakt VAD är det isf som är att racka ner på den personen?
Det tycker du alltså är allvarligare än att nån sitter och säger "BZ är en pajas" eller liknande?"

Ja om du gjorde det. Men du spelar din gamla skiva om att de minsann är kunniga yrkesmän och inte någon läktarcoach. Du har alltså egentligen inte en åsikt utan förlitar dig på att Brynäs hela tiden gör rätt, oavsett.

Jag och mina medmoderatorer gör våra dagliga försök att städa upp bland de värsta inläggen och gör ibland nödvändiga åtgärder. Har då Brynäs gjort en katastrofinsats under en period (som du inte ens sett) och stämningen i boken är långt ifrån bra. Tycker du att det är ett bra tillfälle att skriva en massa provocerande inlägg om femåringar, gamnackar och allt vad det är?

Om, eller snarare NÄR du tycker att ett inlägg är kränkande eller liknande så finns det en funktion här att använda. Genom att anmäla inlägget. Den finns för att du inte skall agera som nåt slags egenutnämnd medborgargarde och dela ut "bestraffningar" till höger och vänster på inlägg som inte passar dig.

Jag börjar mer och mer luta åt att bli hårdare i mina bedömningar och det lär få följder. Med längre avstängningar på återfallsförbrytare. Speciellt såna jag vädjat till att ta reson via PM.
Kommentera

6984: Hear, hear !
Kommentera

6984: Jag tycker absolut du kan ta till hårdare tag om du vill. Forumet kommer rätta in sig och de som inte gör det självsanerar ju sig själva så att säga.

Jag vill bara förtydliga att jag egentligen inte klagar på din moderering. Bra att lite sådana här diskussioner kommer upp och du klargör hur du tänker.
Kommentera

Zappaholic: Det är en ganska svår avvägning. Blir man för nitisk så riskerar jag att döda forumet helt. Men som jag skrev till huge så finns det en anmälningsfunktion att använda istället för att själv ge tillbaka på de inlägg man tycker går över gränsen.

Idag har jag förhinder att vara speciellt aktiv. Men jag kan ju alltid läsa i efterhand när jag ligger hemma och är bakis. Och kanske blir det en väldigt lugn söndag här inne på grund av att det stora antalet har blivit avstängda.

Vi får se..
Kommentera

6984: Du gör ett ypperligt jobb 👍🏼👍🏼
Kommentera

6984: Jag lovar att jag ska sköta mig ;-)
Kommentera

ellis: Spelar nog i första femman ikväll ;)
Kommentera

Zappaholic: Ja annars blir det mycket tid över till familjen en tid framöver ;-)
Kommentera

6984: En gammal skivas innehåll behöver väl inte vara felaktigt bara för att den spelas om och om igen?
Och som jag säger: vad är problemet med mitt ev provocerande emellanåt?
Är DET mer provocerande än allt skit och gnäll som jag och många andra upplever som verkligt provokativt?
Den allmänna inställningen verkar vara att det är gnällspikarna och skitkastarna som är nån sorts likare och rättesnöre för var nivån ska ligga och där det är provocerande om nån kommer och stör i deras gnäll- och skitkastarvärld.
Ett omvänt och märkligt fenomen, iaf i mina ögon.
I övrigt har hag inget att gnälla på.
Du gör ett bra jobb och får gärna bli hårdare i din bedömning. Det för ju iaf det goda med sig att jag inte lika ofta känner mig manad att säga vad jag tycker, vilket säkert blir till glädje för en del....😉
Kommentera

Huge: " En gammal skivas innehåll behöver väl inte vara felaktigt bara för att den spelas om och om igen?"

Nej innehållet kanske inte är felaktigt. Problemet är att den spelas om och om igen ;-)
Kommentera

Huge: Problemet Huge är att du ser inte skillnad på vad du gör. Om man sitter och kollar på en match , så inte sitter man tyst hela tiden.
Man häver ur sig svordomar, skäller på domare, spelare och bär sig allmänt dumt åt.
Speciellt om man skulle titta på sig själv efteråt. Komma in då som du gör och berätta vad jag ska tycka om mitt supporteskap.
Det är att be om trubbel. Jag vet att ALLA härinne älskar Brynäs.
Kom inte och skriv på näsan hur jag är för då kan vi kalla dig en sur gammal gubbe varje gång.
Det är inte så kul.

Ha de..
Kommentera

mk: "Man häver ur sig svordomar, skäller på domare, spelare och bär sig allmänt dumt åt."

Fast man behöver i så fall inte skriva det på ett forum, sen är det bara en liten klick som beter sig illa under matcherna inte alla som du verkar tro.
Kommentera

7225: Håller helt med. Det är en sak att till exempel sitta med några burköl i vardagsrummet och vräka ur sig skit. En helt annan att bestämma sig för att skriva smörjan i ett forum.
Kommentera

Zappaholic: Men att skriva samma slags smörja till de fåtal som skriver smörjan är ok?
Kommentera

Zappaholic: Jag skriver i båda fallen. Ska man inte skriva när det blir mål heller?
Då skriker man ju hemma oxå. Så att man skrämmer slag på vargen och valpen😃
Kommentera

6984:

Men du skjuter ju bredvid målet.

Tänk dig två barn i en sandlåda. En kastar sand i ögonen och slår till den andre. Vad gör man då? Ja, jag lyfter ur det första barnet och "tar det i örat" och den får en ordentlig tillrättavisning innan situationen blir värre.

Känns inte så smart att låta det första barnet hålla på ostört för då kommer det andra barnet att bete sig ungefär på samma sätt.

Med din logik så verkar du ju bli argare på det andra barnet som till slut tröttnar och kastar sand tillbaka.

Ologiskt värre...
Kommentera

Något nytt om Simon "Skadan" Bertilsson? Är hans säsong över eller?
Kommentera

Lesky: Simon tränade med laget igår och såg rapp att, dock röd tröja på honom.

Otroligt löjligt av dig att lägga till "skadan" när du skriver om Bertilsson, där diskvalificeras du som riktig supporter för mig i alla fall.
Kommentera

Oj vad det tjafsas här inne då=)=)
Kommentera

bifhjärta: Ska vi fokusera på kvällens match? Står Felix? Är Kilas med? Var spelar Broadhurst och Vrana? Porseland?
Kommentera

Bläddrade bland gamla tidningar och fann detta:
i.imgur.com/NdwxMZn.jpg

Känns jävligt längesen ändå :)
Kommentera

« · 1732475 · »