Brynäs IF

728149 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF-Modo Hockey 17/11-12

« · 1535155 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Modo Hockey 17/11-12
Mina åsikter om matchen:

- Modo var totalt sett bättre än Brynäs, men Brynäs borde ändå ha vunnit matchen. Lauritzen får inte bränna det läget i sudden.

- Lauritzen har raderat ut Lindholm i Brynäs powerplay. Där måste Tommy Jonsson agera.

- Domarna var som vanligt kassa åt båda hållen.

- Försvarsspelet över hela banan var alldeles för dåligt. Backuppsättningen består av flera backar som inte är ES-mässiga och då måste forwards jobba hårdare för att det ska hålla.

- Honken gjorde en av sina sämre insatser. Synd, han är superviktig med tanke på hur svag backupen är.
Kommentera

munkas: i en båt som sjunker?
Kommentera

Landslagsuppehållet kommer lägligt nu för Brynäs!

Nej, jäklar - det har ju just varit...

Kommentera

BRYNÄS4EVER NR1: Om du är så jävla korkad att du köper biljetter utan vinstgaranti så får du faktiskt skylla dig själv...
Kommentera

foppa78: Lugn, båten är bara halvfull med vatten. Vi har fortfarande en intakt åra och styrman är bara salongsberusad. Flytvästar finns tyvärr inte, men väl en badanka med pyspunka. 
Kommentera

munkas:hahaha asg!
Kommentera

Peja: Ja, Lauritz borde inte spela PP över huvud taget, hans inåkningar är alldeles för omständiga och han tar avslut i dåliga lägen. Även om han drog in en puck mot Lhc.

Och leder man 2-0,4-2 och 5-4 ska det va vinst. Tycker ändå Honken dödar vårat momentum två gånger om och ger bort matchen.

Kommentera

Davey_22: Denna match var Honken en slips i målet MEN det är fortfarande vårat div 2 försvar som måste förstärkas på minst 2 st platser även en eller helst två forwards skulle behövas in men vi ror på utan med en åra snart inga och en eka halvfull med vatten som munkas sa!
Kommentera

munkas: Ähh, det är lugnt. Vi studsar tillbaka nästa match, kanske med en förlust men ändå.......
Kommentera

Huge:Har väl f..fan inget med garanti att göra , bara stolthet för laget , i dag såg vi åter att det finns otroligt stora problem på backsidan , och ledningen gör inget åt det , så det blir väl 8 torsk innan matchen , , vilka förutsättningar det blir för fest ute då hmm nope , Vi åker till gävle flera ggr per år och det innebär bokning av hotell för hela helgen då , det man förväntar är ju att det visas lite aggerande från ledningen ,

Om dom torskar för att motståndarna är bättre är en sak , men när det är Sundlöv å co som sätter ribban på hur bra laget ska vara och den ribban är åt helvete för låg utan att det sker något ,

Så någon garanti vill jag inte ha ,, det är en del av spelet , men att Sundlöv å co inte ger laget en ärlig shans , DET är en anna sak ,

Kommentera

sylf: Var det gratis inträde idag? med tanke på att det var 7400 på matchen.
Kommentera

Vänta nu. Backarna sköter ju sig exemplariskt!!

Vi tog ju som bekant in Gunnar Persson för att ta ytterligare ett steg framåt. Det blev två steg bak. Gunnar Persson är lika nödvändig för oss som Challe Berglund är för Djurgården.

Kommentera

Gurra88: var Honken full eller????
Kommentera

BRYNÄS4EVER NR1:

"i dag såg vi åter att det finns otroligt stora problem på backsidan, och ledningen gör inget åt det"  Hur vet du att inget görs? Har du frågat någon i ledningen? Det är faktiskt inte så svårt att göra och kommer man med vettiga frågor kan man också få vettiga svar, det har hänt mig flera gånger.

Kommentera

arnio: Mellan andra och tredjeperioden så måste han druckit en 4-5 öl.  Glömde bort att det var hockey i tredje och körde dodgeball istället. Hans otroligt snygga hopp i split försök var nog det underligaste målvaktsingripande jag sett. Eller ingripande förresten... 3 solklara tavlor. Men trots det borde vi ha vunnit om vi inte haft så bedrövligt backspel och herregud, tre mot noll skall vara mål.

Kommentera

Man kan tyvärr konstatera att den korta filten är tillbaka...
Kommentera

renen: Nej, de var där för att supporta sitt lag och är de inte halvhjärtade medgångssupprtrar så kommer de igen.
Kommentera

Gurra88:

Jag tror de flesta tycker att backuppsättningen Brynäs började säsongen med var lite tunn, Löv, Berglind o Djoos är ju inte nåt och skrämma motståndarforwards med direkt. Långtidsskador på SB, DP, L J har så här långt ersatts av Cody Franson.

Vad tycker du, Gurra, att Gunnar Persson har fått för material att utveckla och jobba med?  Ursvagt att raljera om Gunnars insats som så här långt måste liknas vid nån form av "mission imposible".

Kommentera

Tväst: Jag tycker att Brynäs har en bra tabellplacering sett till laget man ställer på banan. Den backuppsättningen i kombination med chansningarnas chansning som backup till en skade/sjukdomsdrabbad förstakeeper är inte direkt ultimat...
Kommentera

Peja:

Visst är det väl som du säger, kanske är det lite överoptimistiskt men jag tror att om ivf SB o DP kommer tillbaka innan backresterna går under av överansträngning så kan det nog bli bra...... ivf bättre. Honken är ju normalt mycket säkrare än han visade igår. Det måste ju va så att hela laget känner den osäkerhet som backarna allt för ofta utstrålar.

Kommentera

Tväst: Men tyvärr verkar inte kommunikationen mellan GP och JL då fungera iom att förvarsspelet ofta blir hönsgård modell större där backar och anfallare tappar positioner, glömmer markeringar, räknar inte hem osv. Var två-tre gånger igår när 3 Brynäsare stöter på samma Modospelare uppe vid blå, inte så konstigt att det blir ytor då. Anfallsmässigt så fick Gunde, Löf, Berglind och Franson godkänt igår, försvarsmässigt var ingen av dem speciellt bra. Djoos och framförallt Sunken är rena katastrofer för närvarande, åt båda håll. När SB och DP kommer tillbaka så är de främst de två som bör petas. Frågan är bara om det räcker nu när självförtroendet börjat vika....
Tror vi behöver ett nyförvärv i januari.
Kommentera

Huss:Vad gjorde Honklen på ena målet?Såg ut som han försökte likna Salo med det där hoppet!
Kommentera

11/12 Okej backspel som leder till SM-guld. 12/13 Carlsson, Ekholm och Andersén ut. Backcoach Gunnar Persson in plus NHL-backen Cody Franson och AHL-räven Dennis Persson. Facit: Hönsgård match efter match.

Fel slutsatser? Jag vet inte säkert men en del andra här inne vet garanterat säkert.

Kommentera

Tväst: Möjligt.. Men då hade det varit lämpligare att lägga GP:s lön på en back. Bättre att dra in på onödiga utgifter
Kommentera

Anders Berg: Herregud...

Persson har gjort en halv match. Sen Bertilsson borta länge. Å Lasse som man trodde stenhårt på innan vetskapen om hans reumatism. Kan skadeelände ha spelat in Herr Berg?
Kommentera

Gurra88: "Bättre att dra in på onödiga utgifter"

Hade det inte varit bätte ifall Sundlöv ställt ett ännu sämre lag på isen iår, jämfört med det värdelösa gäng som tog guld i våras?
Det hade blivit klart billigare och dessutom mer eller mindre garanterat ännu ett guld...

Kommentera

bradberry: Handlar mest om ren psykologi i dagsläget.
Jag menar: mot LHC gjorde alla allting rätt och jobbade som ett lag, igår såg vi inte så mkt av den varan.
Så vad beror sånt på? Spelarna kan ju inte gärna ha glömt bort hur dom ska uppträda rent konkret och fyskiskt på isen över en natt?
Alla skador har skapat dålig kontinuitet och trygghet, vi har aldrig hunnit bygga upp nåt som känns stabilt i vårt spel.
Igår var det tyvärr Honkens obligatoriska plattmatch som till stor del avgjorde, även om försvarsspelet överlag inte såg bra ut heller.
När vi gör våra psykologiska ledningsmål två gånger om så kastar Honken in pucken omedelbart, sånt tar extra hårt på ett redan sargat psyke.
Jämför med ex fjolårets trygga spel, då vi vände massor av underlägen tack vare självförtroende och trygghet i spelet.
Som Seger säger: det är en process som alla lag går igenom lite då och då, bara att jobba vidare och försöka hålla sig till sin gameplan och inte börja plottra alltför mkt i jakten på enkla lösningar.
Kommentera

Huss: " Hans otroligt snygga hopp i split försök var nog det underligaste målvaktsingripande jag sett."

Vill nog försvara Honkens försök till ingripande i det fallet.
Ser mer ut som att han reagerar instinktivt på styrningen och försöker göra sig stor genom att göra ett lite hopp och samtidigt sära på benskydden.
Oturligt nog så styrs pucken dock ner just mellan de benskydd som annars skulle ha stoppat puckfan.
Dom två långskotten var dock solklara tavlor, inget att snacka om.
Känns som att Honken tappat lite, kanske dags att matcha Rahm lite hårdare än hittills.

Kommentera

Det är jobbigt att konstatera att man gått från Svenska mästare till att bli ett skitlag. Jag trodde och hoppades på att vi skulle fightas om en topp 4:a plats med har fattat att slutspel som vanligt är en bonus. Det är tillbaks till vardagen och den sedvanliga ökenvandringen när det gäller Brynäs.

Kommentera

Huge: Finns ingen advokat i världen som kan ta sig an Honken där. Enda anledning för en målvakt att hoppa är när man vunnit en extremt viktig match alternativt men är extremt långt ute och anfallaren försöker lobba över honom.
Här är tre alternativa förslag varför han gjorde som han gjorde:

1. Han övade lindyhopp/bugg

2. Han är livrädd för ormar och trodde den rullande pucken var en orm

3. Han hade vunnit på 50/50 lotten och ville fira lite.

Det han skall ha cred för var den grymma sidledsförflyttningen och skridskoparaden i andra när Modo kom 2 mot 1. Men vad hände i pausen mot 3e...

Kommentera

Visst kan man klaga på GP och TJ men det är ändå den eminenta sportchefen som har ansvaret för vilket mtrl som dem har att jobba med. Sundlöv har lyckats ett år som sportchef tack vare Silfverberg och en form toppad målvakt. År efter år med misslyckad trupp och värvningar detta är vad jag anser. Tittar på åretslag så är det helt obegriplig att man ställer upp med kanske seriens sämsta backuppsättning som regerande svenskamästare...
Kommentera

Rossa:Bra talat håller med till fullo , men fy , passa dig för att kritiser Sundlöv å co , det är som att svära i kyrkan ,
Kommentera

Rossa: kanske seriens sämsta det är seriens absolut sämsta backuppsättning!
Kommentera

Till alla som gnäller sönder tangentbordet har jag två frågor:

Vad hände med Brynäs efter det att vi tog serieledningen och vann den där ET-matchen i okt? Efter det har vi rasat samman.

Hade vi seriens sämta backar då också eller vad beror kräftgången på?

Kommentera

Zappaholic: Skador, tunn trupp och en ledning som vaktar plånboken med navy seals team six!

Före ET-matchen så hade vi en sprudlande offensiv och jag tycker inte försvaret var outstanding före det heller! 

Kommentera

foppa78: Jag tror som du att skador har stört vår trupp som är ganska tunn. Andra lag förstärker med seniorspelare, vi fyller på med junisar istället. Vad detta gör i längden vet vi inte än. Jämför vi med förra säsongen så skiljer inte nämnvärt vad gäller insläppta mål. Däremot gjorde vi fler mål och vi vann matcher trots att vi släppte in flera mål. Det gör vi inte i år.

Där ligger skillnaden tror jag. Målfabrikationen. Kollar vi inlägg för exakt ett år sen gnälldes det rejält på försvarsspelet då också. Kan vi inom kort få tillbaka Bertilsson, ganska snart Persson och så in med en back till. In med Lindbäck i målet och Bäckis samt en etablerad NHL-forward på anfallssidan.

Där är mitt recept till patienten Brynäs...

Kommentera

Zappaholic: Mora är nära att göra klart med Bobby Ryan, enligt Expressen. Hyfsad förstärkning. Såg honom live förra året och han håller världsklass rakt igenom.

Redigerad kommentar

Kommentera

Peja: Vi sitter lugnt i båten...
Kommentera

Zappaholic: Spelmässigt såg ju inte Brynäs allt för vassa ut ens i serieledning. Det var främst tack vare Honken som vi vann flera jämna matcher. Årets lag har hittills inte varit i närheten av guldversionen, vilket är ganska naturligt om man jämför spelarna vi tappat med spelarna vi tagit in.
Kommentera

Jajjen: Precis får vi två målvakter som börjar svikta så är vi chanslösa!!!
Kommentera

Peja: Kan bli riktigt kul om NHL ställer in säsongen och elitserielagen får skrapa ihop resterna på marknaden. Nästan så man vill säga "rätt åt er" om det inte vore för att det kan bli Brynäs som drar den stora nitlotten som det kommer innebära med kvalspel i år.
Kommentera

foppa78: Tror dock inte Honken kommer svikta...han gör ju plattmatcher några gånger per säsong. Detta var en. Han är stabil annars.

Kvalspel finns inte på kartan. Vilka lag av Rögle, AIK, Timrå eller Växjö kommer gå förbi oss?

Kommentera

Zappaholic: Jag är inte så kaxig blir inte spelet bättre så går hissen neråt fort!
Kommentera

Zappaholic: Tittar vi på de senaste 10 matcherna, nästan halva serien så här långt, är det bara Rögle av lagen du räknar upp, som är sämre. Vi är 8 poäng sämre än Timrå, 6 poäng sämre än Växjö. Lirar Brynäs likadant de 20 nästa matcherna...

Så här dags förra året trodde jag inte att Brynäs skulle vinna SM. Jag trodde inte heller att Djurgården skulle spela i Allsvenskan i år. Det här är idrott, tror man att det räcker med att hoppas, då går det åt h-vete.

Kommentera

Huge: Janne och Tommy klarade det själva förra året. GP har en gång blivit sparkad från föreningen och har väl inte visat någonting här egentligen. En helt onödig utgift som man skulle lagt på en back. Testa att kom med något annat.. Även att du börjar bli till åren kommen.
Kommentera

Gurra88: Du har ju själv satt nivån på vad som känns trovärdigt i dina analyser, iom ditt berömda citat från förrra säsongen.
Så varför ska vi i fortsättningen tro att dina analyser är så mkt bättre?

Du ser ju inte ens dom enklaste samband, utan tror att allt hänger på EN tränare.
GP behövdes inte lika mkt förra säsongen, då vi hade ett klart bättre material på försvarssidan att jobba med.
Den här säsongen blev DP indisponibel nästan omgående och sen tvingades LJ kasta in handduken, nåt man heller inte räknat med.
Klart att sånt sätter käppar i hjulet för vilken backtränare som helst, när man samtidigt tvingats ersätta dessa med egna juniorer och en iofs bra värvning i Franson.
Att du sen verkar tro att försvarsspelet enbart handlar om vad våra backar gör på isen, visar än mer hur okunnig du är om hockey i allmänhet.
Kommentera

Huge: haha.. Vi hade inte på något sätt ett överjävligt försvar förra året. Men man gjorde det bästa av situationen och Tommy och Janne fick ihop det oerhört bra. Vi tappade våra två bästa backar och ersätter dem med en backtränare:/ oerhört märkligt. Men det tycker förstås inte du. Gunnar har aldrig visat något i Brynäs och är oerhört överskattad. Men han passar väl bra in på fikarasterna.. En ännu bättre idé gör, de borde göra sig av med gunderson och ersätta han med en assisterande backcoach ..
Kommentera

Gurra88: Förstår inte varför Sundlöv ringde dig nån gång i våras och ville ha din expertåsikt i frågan?
Å andra sidan: du sa ju att Sundlöv värvat ihop det sämsta lag vi nånsin ställt på isen, så jag kan förstå ifall han tvekade att ringa dig när det gällde anställningen av GP....
Kommentera

Den dåliga trenden startade i omgång 14, för 10 omgångar sedan.

Omgång 14 blev "vi av med" Lars Jonsson.
Omgång 16 blev "vi av med" Simon Bertilsson.

Sedan dess så har vi varit tvungen att kontinuerligt spela med de
backar som i starten på säsongen räknades som sjunde och åttonde back.

Med Fransons intåg så räknas väl de som åttonde och nionde back.

Av de som man, med all friska, skulle räkna som de 6 ordinare backarna
så har vi för tillfället tillgång till 3 av dem.

Det kan ju vara en förklaring.
Man kan då välja att värva ersättare till de skadade spelarna.
Men vad gör man då när/om alla spelare blir friska.
Då har man för stor trupp.
Om NHL blir inställt helt, så har man handlat in en samling halvfigurer
och kan inte plocka alla godbitar från "godisbutiken".

Det är nog trots allt inte helt lätt att vara sportchef.
Om man nu inte kan se in i framtiden och få facit redan nu.

Kommentera

Huge: jag gjorde en felbedömning tack vare plågsamma år med en polack vid rodret. Förluster på viktiga spelare. Jag såg Inga inlägg från dig om att vi skulle vinna guld. Din tomte.

GP är århundradets obändigaste värvning
Kommentera

« · 1535155 · »