Brynäs IF

728199 inlägg · 7961 ämnen

Brynäs IF-Skellefteå AIK 18/2 2012

« · 1468733 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF-Skellefteå AIK 18/2 2012
Jajjen: Glid inte från ämnet nu utan håll dig till sakfrågan:har det handlat om nåt medvetet eller systematiskt försök att få bort just Järnkrok från de spelare du tar som exempel?

Holtet är ex i mina ögon en inte speciellt ojust spelare, tvärtom.
Har väl knappast varit föremål för några DN-åtgärder genom åren heller, vad jag vet.
Återstår frågan: var Holtets tackling mot Järnkrok mer ett utslag av otur/slump eftersom det kommer från en spelare som i övrigt aldrig varit känd för att vara speciellt ful?

Eller var det en ful tackling från en i grunden ful spelare som skickligt döljer ditt fula spel och bara plockar fram dom riktigt fula sakerna när det verkligen behövs, ex när man vill plocka bort en av motståndarens viktigaste spelare inför ett ev slutspelsmöte?

Du väljer att benhårt tro på det senare, jag är väl lite mer tveksam och utsluter inte att du i viss mån kan ha rätt men i grunden tror jag i det här fallt ändå på det förra scenariot.
Kommentera

arnio: Hur stora fördelar har Brynäs vunnit dom gångerna?
Kommentera

Jajjen: glöm inte de gånger Brynäsare skadat andra lags spelare, var det medvetet då också?
Kommentera

Jajjen: Notera att ingen av Holtets skridskor är i isen.
Kommentera

bradberry: Fan, nu blev jag på bättre humör igen.
Räknar isf med att Kroken är tillbaka igen lagom till sista hemmafighten innan slutspelet.
Förstår samtidigt Jajjens upplägg: målar du först allt i svart så blir ju sen minsta grå nyans ett positivt besked...   :-)
Kommentera

bradberry: Vi får nog anledning att återkomma till det.
Kommentera

Huge: Nej, jag säger ju det. Bara en slump att det handlar om Järnkrok. Hockeyspelare är snälla grabbar som vill sina motståndares bästa. Det är bara ute i stora vida världen som människor är utstuderade, lömska och beredda att skada.
Kommentera

Jajjen: "Utgå från två månaders frånvaro. Så är allt annat positivt."

- Tycker du kör me lite domedagsprofetia... Varför måla fan på väggen? Kasta yxan i sjön?

Säg ett uttänjt ledband. Säg normalt 4 veckor. Tänk Järnkrok är ung. Tänk läkkött... Tänk 2,5 vecka... Tänk slutspel... Tänk guld...
Kommentera

Jajjen: Minns inte hur situationen med Holtet såg ut så jag har lite svårt att uttala mig där.
Att ex Danielsson delar ut en ful armbåga säger heller inte så mkt, det gör han ju rätt så ofta, oavsett vilka han möter.
Kommentera

arnio: Var det naiv nån sa?
Kommentera

70 Rodrigues: detta påminner lite om Bertilssons tidigare tilltag och vi ska nog vara lite försiktiga innan vi snackar om uppsåt att skada. Det blir lite att kasta sten i glashus av det hela, hockey är en tuff sport och tyvärr så sker sånt här ibland. Att vara tuff är att inte gnälla utan katt nyta näven och ge igen genom att vinna på isen
Kommentera

bradberry: Utgå från två månaders frånvaro. Så är allt annat positivt.
Kommentera

Peja: Ja, ibland undrar man varför dom öht ringer för videokoll.
Förmodligen pga rädsla att det av nån anledning ska bli fel och då är det ju alltid bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite sas.
Men som sagt: ibland blir det nästan komiskt.

Sen vete fan om jag håller med om att det skulle vara ett solklart fall för disciplinnämnden, hur olyckligt drabbade vi än blivit av skadan.
Är det verkligen ett solklart fall av medvetet försöka att skada?
Möjligtvis att nämnden isf kommer fram till att Ericsson borde haft en tvåa för bentacklingen och ytterligare en tvåa för skadan, nåt mer utöver det kan jag inte se att nämnden kan komma fram till med hjälp av de bilder och det utlåtande från Ericsson som man isf har till sitt förfogande.
Kommentera

Huge: Förmodligen var det en slump att Holtet plockade bort Järnkrok förra slutspelet. Och att Danielsson sänkte samma spelare med en armbåge tidigare i höstas. Järnkrok är ruggigt skicklig och väger typ 50 kilo. Snacka om given måltavla för motståndarna. Jag hoppas inte Jonsson och co är lika naiv som du.
Kommentera

Borde finnas en sekretessbefriad liveblogg från röntgenavd. på Gävle sjukhus. Fan! Man har svårt att vänta. Vill ha besked om hur allvarlig skadan är och det NU! :)

Var tror ni man ska välja för forum om man vill vara uppdaterad? gd.se? HS?

Eller så åker jag upp personligen. Har 2,5 km dit... :)
Kommentera

Helt uppenbart ökar godtycket ju fler domare som är på isen. Fyra domare har knappast inneburit att bedömningarna blivit bättre. Däremot gör dom olika bedömningar av vad dom ser och ingen vet vad som gäller. Puck out är dom jävligt duktiga på däremot. Inför endomarsystem!

Kommentera

Jajjen: Som Rodrigues helt riktigt påpekar: bara Ericsson själv vet om det var ett avsiktligt försök att skada eller inte.
Så både dina och mina åsikter har väl egentligen lika mkt bäring vad gäller ev trovärdighet i det här fallet.
Det finns som sagt bra argument för båda ståndpunkterna, det enda vi med säkerhet vet är som du säger: 20% försämrad kapacitet i vårt lag om han nu inte hinner komma tillbaka i tid.
Kommentera

Huge: Kändes inte som att domarna var särskilt skarpa igår. Komiskt att domaren som stod parallellt vid mållinjen i samband med Larssons mål kände sig tvungen att ringa för att kolla om pucken var inne. Kunde fan se hur lätt som helst från läktaren att det var mål...
Kommentera

tobhund: Ja, att 4 domare trots allt lyckades missa bentacklingen är iofs lite anmärkningsvärt. Men det känns väl ändå lite som en akademisk fråga i det här läget. Vi fick iofs inget 5 mot 3-läge som vi borde haft men avgör ju å andra sidan matchen i ett senare läge och tar 3 pinnar.

Men som sagt: ändå anmärkningsvärt att ingen av domarna signalerar för nåt regelvidrigt.
Måste helt enkelt bero på att ingen av dom har bedömt det som nåt regelvidrigt. Har svårt att se hur samtliga domare skulle ha stått så dåligt till att dom inte sett incidenten och därmed heller inte kunnat blåsa för nåt ojust.
Kommentera

Peja: Helt riktigt. Jag förutsätter att de sköter sitt jobb och tar tag i saken!
Kommentera

Huge: Lindholm har ett par år kvar till Järnkroks nivå. Om han nånsin kommer dit. Brynäs är 20% sämre utan Järnkrok. Inte bara för hans saknade poängproduktion. Silfverbergs produktion kommer minska liksom seriens bästa PP. Lite enklare för motståndarna med bara Silfver att koncentrera sej på.

Det fanns två spelare som är helt oersättliga i Brynäs. Järnkrok och Silfverberg. Som av en slump råkade Ericsson paja en av dom. Nedrans otur.

Kommentera

Zappaholic: Ett solklart fall för disciplinnämnden.
Kommentera

70 Rodrigues: Egentligen är det struntsamma om det var med mening eller inte. Järnkrok är skadad oavsett. Det värsta är domarnas insats. En del gapar efter 2 min, en del efter 2+2. Så här säger regelboken:

Regel 536 i Svenska Ishockeyförbundets officiella regelbok:

En spelare som med kneeing skadar sin motståndare ska efter domarens omdöme ådömas:
- Större straffet + automatiskt Game Misconduct penalty, (5+GM)
eller
- Match penalty (MP)

Ericsson borde alltså, förutom att skämmas som en hund, fått game. Utöver det ska han ha en fet jävla trynsmäll!!

Kommentera

bradberry: Visst är det så. Jag kräver heller inte ett Järnkrokuppträdande anno 2012 av Lindholm, tycker bara att det kan vara en bra chans för honom i det här läget, iaf att man bör testa.
Tänk, det är väl själva fan att vi ska åka på nåt sånt här igen inför ett slutspel?
Finns det nån rättvisa i världen så handlar det om max 4 veckor och ett uttänjt ledband och som du säger: ett snabbt rehab...
Kommentera

Varför är det så otroligt att Ericsson medvetet skulle var ute efter att skada Järnkrok? Det finns idioter överallt så även i ES. Varför överhuvudtaget göra en medveten(det verkar de flesta vara överens om) bentackling om han nu inte var ute efter att skada Järnkrok, alla spelare vet, precis som Huge säger att det kan och oftast blir svåra skador efter en bentackling. Det är ju perfekt att plocka bort Järnkrok från ett slutspel, det minskar ju våra chanser ganska så rejält. Man kan visserligen bara gissa, men jag är som sagt ganska övertygad om att Ericsson var ute efter att skada/plocka bort Järnkrok. Hur det verkligen ligger till vet bara Ericsson själv.
Kommentera

Gårdagens bentackling var inte snygg. Om det var med avsikt eller ej låter jag vara osagt. Det går snabbt i dessa situationer. Han fäller ju inte ut benet men jag tycker inte heller att han gör något för att undvika smällen.

Det som jag tycker är mest upprörande är dock domarnas insats. Fyra man lyckas missa bentacklingen. Det var dessutom inte det enda grova regelbrottet som missades.

En kompis svär på att han hörde följande på P4 igår kväll:

Detta är trafikredaktionen som bryter för ett akut meddelande. Trafiken på E4 varnas då fyra blinda män färdas i bil i riktning från Gävle och söderut. Bilen de åker i är märkt "Svenska Ishockeyförbundet, funktionär" Eftersom alla i bilen är blinda uppmanas övrig trafik till försiktighet.

Kommentera

Jajjen: Anledningen till att det inte blev nån "hämndaktion" kanske berodde på att det från övriga spelare inte uppfattades som nåt medvetet försök att skada. Hade det däremot varit ett uppenbart fult försök att medvetet skada Kroken så är jag rätt säker på att vi hade fått se ett rejält slagsmål därute, i de lägena brukar inte spelarna vara nödbedda. Speciellt inte om det gäller en skada på en av lagets absolut bästa och viktigaste spelare.
Sen kan man ju diskutera om det hade varit värt ett par avstängningar, med tanke på läget i tabellen och kampen om viktiga poäng.
Säger en som sitter bredvid och inte har adrenalinet sprutande ur öronen därute på isen när sånt här händer...  :-)
Kommentera

Huge: "och varför skulle inte Lindholm kunna göra samma resa, med början nästa match"

Problemet är att vi behöver en Järnkrok anno 2012 och mindre en Järnkrok anno 2010... Hur bra än Elias tar chansen kan han inte fylla Calles lucka. Låt oss hoppas på snabb rehab...
Kommentera

bradberry: Jag tror inte Jämtin och dom andra skitspelarna heller är ute efter att skada. Men dom spelar så fult att det är oundvikligt att motståndarna skadas. Helt ointressant vilket uppsåtet är - Ericsson knätacklar Järnkrok så att hans säsong avslutas i förtid.

Brynäs bästa/näst bästa spelare borta från slutspelet. Ericsson kommer att fortsätta spela och bidra till Skellefteås framgångar i slutspelet. Självklart skulle nån i Brynäs kvittat skadorna redan igår.

Kommentera

70 Rodrigues: Precis!
Kommentera

Bissett_19: "Besked från Linus Norberg:

"Järnkroks skada är allvarlig.
Läkarna är bekymrade"

Hmmmm...

Hur vet man direkt efter matchen att den är allvarlig, om ingen grundligare undersökning genomförts?

Och är inte alla matchläkare bekymrade i såna här lägen?

Försöker Linus jobba till sig ett jobb som rubriksättare i kvällsmedia?
Kommentera

bradberry: Nä, nåt avsiktligt försök att skada tror inte jag på heller.
Ser däremot ut att vara en avsiktlig bentackling och bara det i sig tycker jag är bedrövligt, eftersom alla spelare känner till riskerna och vilka svåra konsekvenser det kan bli i skadeväg.
Och som Rodrigues är inne på: spåren förskräcker sas.
Ericsson har alltid varit lite småful och vårdslös och det spelar säkert in.
Kroken har dessutom lite oflyt iom att hans kroppstyngd skiftat till vänster ben i samband med åkriktningsförändringen samtidigt som skridskoskenan fortfarande är fast förankrad i isen.
 Hade han bara hunnit skjuta ifrån nån hundradels sekund tidigare med vänster ben så hade tackling förmodligen knappast märkt, ev en lårkaka i västa fall.
Enormt viktigt i det här läget att ex Dackell kommer tillbaka och att Granis spelavbrott igår var en säkerhetsåtgärd.
Som nån var inne på: en bra chans för Elias Lindholm att slå igenom.
Han är väl i ungefär samma läge Kroken och Silfverberg var när dom fick chansen och varför skulle inte Lindholm kunna göra samma resa, med början nästa match?
Kommentera

bradberry: Det är din uppfattning.
Kommentera

70 Rodrigues: Det som inte syns på bilden är att Järnkrok precis bytt åkriktning hundradelen före.

Tycker din analys luktar aningen subjektiv... Klart han inte var ute efter att skada. Det märks inte minst på hans reaktion direkt efteråt då han var framme och bad om ursäkt etc.

Solklar utvisning naturligtvis och riktigt dåligt av domarna att missa det. Frågar du mig skulle han ha 2+2 med tanke på allvarliga följder.

Men avsiktligt?

-Nej!
Kommentera

På den här bilden så är det lättare att se än på de rörliga bilderna att det är uppenbart vad Ericsson tänker, kolla på kroppsspråket, inte fan ser det ut som någon som försöker att undvika en smäll? Är övertygad om att den jävla grisen var ute efter o skada. Det är ju inte första gången Ericsson grisar.
Uppladdat:

450x300-bentackling.jpgbentackling.jpg

Kommentera

70 Rodrigues: Japp och det som stör mig jävligt mycket är att Ericsson får spela vidare och inte en enda brynäsare är på han och hämnas om man får säga så, inte ens när Järnkrok får tacklingen och ligger där på isen så är det inte en jävel som söker upp Ericsson TROTS att han står böjd över Järnkrok och tittar och spelar helt oskyldig helt jävla otroligt!!!

Marcus Elving: Kan du inte blocka Spud från våran gb är du snäll? 

Kommentera

arnio: Nu är det ju så att det inte bara är Järnkrok som är borta och nog fan såg det ut som att mongo Ericsson gjorde det på flit. Det var just sådana här skador på viktiga jag var orolig för när jag tidigare ville ha förstärkningar.
Kommentera

arnio: Kan inte glädjas riktigt åt vinsten igår det första man tänkte på när man vakna var Järnkrok vinsten känns inte alls viktig:-(
Kommentera

Jajjen: Brynäs kan klara sig utan Järnkrok, Järnkrok kanske är tillbaka om några veckor, tacklingen var olycklig men knappast medvetet utförd för att skada, nu gäller det för Brynäs att köra på och inte fokusera på detta utan bara mala på och låta andra kliva från.

Redigerad kommentar

Kommentera

Bissett_19:Hahaha ja där inne är det inte många rätt!!
Kommentera

Hoppas verkligen Järnkroken kommer tllbaka till slutspelet! Annars blir det svårt..

Kommentera

Vinsten ikväll helt ointressant. Säsongen tog slut ikväll vid niotiden när seriens spelskickligaste center plockades bort för resten av säsongen av en talanglös lappjävel. Nån som tror att det är en tillfällighet att samma spelgeni skadas allvarligt av motståndare två säsonger i rad? Och domarkåren står bredvid och garvar.

Nån som har adressen till Ericsson?

Kommentera

Förstår inte riktigt oron längre.. Tommy Jonsson har gjort oss till elitseriens bästa lag.

Det enda man kan göra är att lägga skitåren bakom sig, och njuta av det som sker:)

Kommentera

arnio: Vad skrev spud? Verkar ha blivit raderat här
Kommentera

foppa78:

Ditt inlägg i deras bok blev raderat.
Modos GB håller verkligen Nordkoreaklass.
Där sitter man att kammar varann medårs 24 timmar om dygnet och tycket bara att Modo är otursdrabbade över tabellplaceringen.
Kommentera

Clarence: Min hittils har du ju "dunderfel" med samtliga av dina profetior så du kanske ska vara lite mer sparsam med dom?

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Nej, nån kvalserie blir det inte som tur är, där har vi våndats tillräckligt tre ggr under 00-talet.

Laget har presterat klart bättre än jag trodde, det är jag inte sämre man än att erkänna. Men jag tycker den produktiva kvalitén finns på för få forwards, i ännu högre grad nu ifall Calle Järnkrok är ur räkning, jag tycker att måvakts- och försvarsspel är lite för opålitligt och jag tror inte laget är tillräckligt "hårt",  fysiskt eller mentalt/pondusmässigt, för att lyckas.

Sen vore det självklart toppen om jag hade dunderfel, men jag tror tyvärr inte att jag kommer ha det.

Kommentera

Clarence: Så Johan Larsson är ingen riktigt bra center tycker du? Varför duger inte Nordqvist och Hansen som 3:e resp. 4:e center?
Kommentera

arnio: Det har jag redan gjort jag har förklarat vilken patetisk liten parasit han är ok att tjafsa oss fans emellan men när man hånar och gläds åt att en spelare blir skadad på detta viset så blir jag totalt vansinnig!!!
Kommentera

foppa78: hade jag inte varit blockad i modoboken så hade jag gått in och terrorbombat den som hämnd för Spuds kommentar, men kanske någon annan kan göra det?
Kommentera

« · 1468733 · »