Brynäs IF

727991 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]

« · 1769230 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Peja: Haha, ja visst är det fantastiskt. Känns nästan som att vissa har hört från sin pappa att den där Huge minsann sa det och det... :-)
Hur är det man brukar säga i såna här lägen?
Bättre ökänd än okänd? :-))
Kommentera

Mittzon: Jag har varit på bortamatcher där 3-4 Brynäsfans har varit på plats. Det är liksom inte fest på bortastå vart Brynäs än kommer. Det som är bra är att Brynäsfans inte verkar bråka oavsett om man är 4 eller 400 pers på plats. Det som jag försöker säga är att även om Brynäs är förhållandevis populära ute i landet (brukar väl bli 3:e mest populära utanför sin hemstad efter Luleå och Leksand i tidningarnas undersökningar) så är man ändå störst i Gävle med omnejd. Men som sagt, det är lika lätt och billigt att se matcherna på tv om man sitter i Bomhus som om man sitter i Bullerbyn.
Kommentera

Powerfade: Visst är det så. Oavsett så vill jag påstå att både ettan och tvåan är tuffare att hantera än trean. Rautio har ju läst passningen till Widing men hinner inte riktigt över för att täcka, och skottet är dessutom av mkt hög klass och sitter perfekt intill stolpen.
Att Rautio sen ser mer förbannad och besviken ut efter trean än vid dom andra, får man väl dessutom lägga på kontot "alla målvakter vill stoppa ALLA puckar, inget annat är godkänt...."
Typ... :-)
Kommentera

Peja: Tvivlar du på att behovet av stöd är större i SHL?
Kommentera

Huge: Det mest fantastiska är ju att folk kommer ihåg vad du förutspådde om Ram och Svanberg. Nästa år blir det väl 15 år sedan som Ram spelade i Brynäs...
Kommentera

Peja: Kolla SHL-lagens bortasnitt sedan 60-talet. Brynäs har i särklass bäst bortasnitt av alla. Alltid bland de tre bästa. Går du på bortamatcherna märker du också att det inte bara är i Göteborg bortapubliken älskar Brynäs.
Kommentera

Mittzon: Menar du att Leksingarna känner större plikt att stötta sitt lag i SHL än i Allsvenskan?

Det kommer aldrig att gå att jämföra Brynäs och Leksands publiksiffror över tid om kriteriet är att de måste spela i samma serie, av den enkla anledningen att Leksand aldrig lyckas hålla sig kvar.
Kommentera

Huge: det kan väl även förklaras med läget i matchen. Man har precis kvitterat och 40 sekunder efteråt så får Rautio fiska ut en puck från sin kasse.
Kommentera

mk: Är väl ändå en viss skillnad på uttalandena om Ram/Svanberg och ex Zaborsky/guldlaget, eller hur?
I det första fallet handlade det ju mer om en förhoppning baserat på tunna fakta, jämfört med dom andra två, vilket väl säger sig självt.
Visst, glashussnacket får jag väl till viss del acceptera men både Ram och Svanberg hade i ärlighetens namn inga lätta uppgifter i ett turbulent lag som hade problem med det mesta.
När det gäller Zaborsky och guldlaget så har man tvärtom haft ett klart bättre underlag när man bedömer det hela. Guldlaget bestod av ett gäng yngre spelare på väg upp och som året innan redan visat att dom skulle bli att räkna med.
Zaborsky har så här långt gjort allting rätt, utom att måla. Det hade han tydligen även problem med i Finland, där det också dröjde till den åttonde matchen innan han spräckte sin målnolla.
Jag menar då att om man har dessa fakta som underlag, har ett någorlunda hyggligt hockeyöga och kan bedöma en spelare utifrån ett bättre underlag än vad jag hade i mina fall, då förstår jag inte hur man kan dissa guldlaget som gurra gjorde och dessutom förutspå att Zaborsky inte kommer att spela i Brynäs efter jul.
Kommentera

Peja: Du jämför alltså Brynäs i SHL med Leksand i AS? Ange en säsong när LIF haft sämre publiksinitt än BIF när man spelar i samma serie.

Och Leksand har inte fantastiska publiksiffror. Det är Brynäs som har oförtjänt dåliga publiksiffror.
Kommentera

Mittzon: "Med tanke på det stöd Brynäs har på bortamatcherna känns det märkligt att laget inte uppskattas mer av gävleborna. Resten av landet älskar föreningen. Vad Gävle gillar är oklart."

Det är svårt att jämföra hemma- och bortastöd. Om du kollar på förra säsongens hemmasnitt på ca 5600 så är det ju aldrig någonsin så många Brynäsfans på en bortamatch. Det räcker med 500 för att det ska uppfattas som ett starkt stöd, vilket går att förstå. Det finns liksom inte 10 000 Brynäsare i Göteborg som garanterat hade haft säsongskort om de hade bott i Gävle. Men det finns absolut ett förhållandevis starkt stöd för Brynäs i de trakterna.
Kommentera

bifhjärta: "Vad är det som är så himla roligt med hockey i Leksand då som gör att folk går på matcherna där? Och inte i Gävle? Dom är ju inte direkt överrösta med framgång senaste åren så det kan inte vara det...snälla berätta skillnaden."

Förra säsongens publiksnitt i grundserierna:
Brynäs 5610 personer
Leksand 4576 personer

Du kanske kan berätta varför din perception av Leksand är att de har så fantastiska publiksiffror?

Självklart har de mycket folk till en början när de är tillbaka i SHL, alla nykomlingar har väl fullsatt den första tiden?
Kommentera

Enaranger: "Angående att sänka priserna.
Så länge konkurrenterna har samma priser och drar mer publik."

Brynäs ligger ju i mitten av publikligan och har varit i samma trakter i tabellen de senaste säsongerna. Om man jämför med konkurrenterna är inte publiksiffrorna så dåliga som folk här inne försöker göra gällande. Däremot är arenan för stor.
Kommentera

Lunkan: Men då blir det som du tänker.. Tar axeln i huvudet så är det tackling mot huvudet. Här är det ju trots allt en bra tackling i första läget där "rekylen" av tackling tar huvud mot huvud. I min bok ingen ful tackling även om den tar illa.
Kommentera

Angående att det är mycket folk på matcherna mot Leksand.
Det kan ju vara så illa att merparten av de där
ca 3000 extraåskådarna som går på de matcherna,
är såna som håller på Leksand.

Angående att sänka priserna.
Så länge konkurrenterna har samma priser och drar mer publik.
Då kommer ju en sån åtgärd att ytterligare försämra vår
ekonomiske konkurrenskraft gentemot våra motståndare.
Exempelvis är: 4000 x 300 > 7900 x 150.
Och i verkligheten så har det visat sig att det är först
när biljetterna kostar ca 50 kr som det blir fullt, bara
för att det är billigt.

Sen är jag inte heller säker på att det kommer att ge
fler åskådare (mer intäkter) på matcherna, genom att
stänga de övre etagen. Visst, upplevelsen för de som
är där blir kanske bättre. Men om det blir mindre chans
att få tag på en "mittenplats" på en långsida. Då struntar
kanske ännu fler i att gå på matcherna.

I och med att vi "bara" fått in en ytterligare huvudpartner
jämfört med förra säsongen (som dessutom redan var parter
på en "lägre" nivå) och att antalet partners totalt kanske
blir färre till den här säsongen. Då pekar ju faktiskt rätt
mycket på att det blir ytterligare ett minus på några miljoner.
Och då ligger vi verkligen i riskzonen för att få stanna i SHL.
Det är då kanske bara en finalplats som kan rädda ekonomin.
Kommentera

Lunkan: Har du öht fattat vad jag försökte säga? Verkar inte så.
Jag menar att Rautio såg ut att lasta sig själv mer vid trean än vid dom andra målen. Trots att det var ett kanonskott från Widing. Jag försöker mao påvisa utifrån R:s reaktion efter målen, att dom första två var svårare att hantera än trean, där många verkar tycka tvärtom.
Kommentera

Zappaholic: Tvärtom. Felix är ett bra komplement till Rautio.
Kommentera

Lunkan: Det där resonemanget räcker ju inte heller..jag menar även om eller när Leksand går dåligt i 30 omgångar..så kommer folk o tittar ändå..och då borde nyhetens behag lagt sig lite...
Kommentera

Huge: Varför skulle Rautio vara så "besviken och förbannad på sig själv" när han enligt dig inte gjort något fel, det var ju i stort sett otagabara skott?

Logistik resonerat magistern!
Kommentera

Huge: Eller att Jamie Ram blir årets målvakt.
Eller Ola Svanberg blir en bra Elitserieback.

Eller No:1. Att en när man förlänger med en kontrakterad spelare. Då kan man räkna spelaren som ett nyförvärv😃😃

Kasta för guds skull inte sten i glashus.
Kommentera

Huge: Ingen otagbar puck, absolut inte. Hade Rautio räddat alla tre så hade det inte ens behövt vara kanonräddningar.
Jag misstänker att Rautio (och Sandström mot Leksand) liksom utespelarna inte riktigt var på tå. Här har Bulan lite att jobba på för att tända laget till de "lättare" matcherna.
Det är sådana här matcher som kan ge lite andrum och självförtroende ( även om denna vändning också gav det förstås) om man lyckas avgöra lite tidigare och sedan vinna med några puckar.
Bättre skärpa från start i alla matcher tack!
Kommentera

mk: Ettan ser han nog aldrig samtidigt som pucken ser ut att toucha Bertil en aning, av repriserna att döma.
Ser ut som att Bertil täcker "FÖR bra" sas, dvs står mitt i Rautios synfält. Dennes agerande och kroppsspråk antyder iaf att han bara försöker täcka så mkt nät som möjligt när han inte ser pucken.
Låter inte sannolikt att han släpper ett sånt vinkelskott oskymd.
Tvåan känns mer som trean, ett bra avslut i ett egentligen bättre läge än det Widing hade. Rautio såg dessutom mer besviken och förbannad ut på sig själv efter trean än tvåan. Efter ettan och tvåan såg han mer uppgiven ut sas, som om han inte kunde göra så mkt mer än det han gjorde.
Känns mest lite konstigt att så många fokuserar på dessa mål och verkar glömma bort att han till sist räddade oss i slutet med två förmodat matchavgörande ingripanden.
I övrigt var det nån som sa att Z inte blir kvar efter jul.
Det uttalandet kan bli lika klassiskt som Gurras bedömning av guldgänget 2012, "det sämsta lag Sundlöv nånsin ställt på isen...." 👊😀
Kommentera

Huge: Nrj Widings ska hn inte ta. Däremot både ettan och tvåan. På bägge målen står han på knä. Iom han är kortbså skjuter man högt. Alla mål gick den gen idag. Så..
Kommentera

Zappaholic: Märkligt att Rautio bedöms utifrån jobbiga lägen att hantera, enbart när han INTE lyckas stoppa pucken. Att han sannolikt räddade oss i slutet när det gällde, glömmer kritikerna tydligen att nämna.
Ännu märkligare är resonemanget vid ex trean. När Widing satte liknande kanonskott i Brynäs, ja då var det minsann otagbara rökare han levererade. Aldrig nåt snack om uselt keeperagerande då inte. Och det kom från samma bedömare som nu helt plötsligt tycker att målvakten borde ha räddat. Logiskt? Inte mkt, va..... 😀
Kommentera

bifhjärta: I Leksand är det nytt med SHL, nyhetens behag helt enkelt. I Gävle har man lirat på hösta nivå sedan Hedenhös...
Kommentera

Pettisbif: Håller med dig delvis om Rautio men samtidigt kom han upp stort med några fina räddningar i tredje perioden. Mot Växjö var han grym så jag känner att vi har en stabil målis som är ett fint komplement till Felix.
Kommentera

Peja: Vad är det som är så himla roligt med hockey i Leksand då som gör att folk går på matcherna där? Och inte i Gävle? Dom är ju inte direkt överrösta med framgång senaste åren så det kan inte vara det...snälla berätta skillnaden.
Kommentera

Peja: det är inte damhockeylaget supportrarna har en relation till. Än.

Med tanke på det stöd Brynäs har på bortamatcherna känns det märkligt att laget inte uppskattas mer av gävleborna. Resten av landet älskar föreningen. Vad Gävle gillar är oklart.
Kommentera

Pettisbif: skönt att höra. Vart orolig där.

Angående 1a målet får dom nog dela på de rautio och Berra. Berra skulle inte stått där å screenat men rautio hade iof all tid i världen att reagera. Jaja så kan de gå. Vi vann iaf å de är väl de som är huvudsaken.
Kommentera

Mittzon: Jag tvivlar på att det i grund och botten handlar om det. Om det bara handlar om att ställa upp för Leksand så borde de ha lika mycket publik dammatcherna etc, men så är det ju inte...
Kommentera

Inkazar: Clark spelade nästan hela 3e...? Dock är Blomman vassare att stänga matcher så brukar Bulan göra i slutet av matcherna för att behålla ledningen.

Jag var på matchen och två mål skänker Rautio bort.. tyvärr! 1a är absolut ingen styrning på Berra, däremot skulle väl Berra ha täckt bättre och Rautio skulle stått bättre placerad!

Btw.Rautio fick en 3a i Gds betyg... hur tänker dom ang Spelar omdömen?? Haha
Kommentera

Peja: inte fan går nån på Leksands matcher "för att ha roligt". Man går för att man ställer upp för sitt lag. Det är vad support handlar om.
Kommentera

Peja:

Man ställer inte ens upp på "ställa upp hockey"... höhö.
Kommentera

Helrätt att skärma av övre sektioner. Det efterlyste jag för längesen.
Kommentera

bifhjärta: Jag tror att man börjar i fel ände om man tänker som du gör. "Nu dags för Gävle att ställa upp". Tror inte särskilt många går på hockey eller andra evenemang för att "ställa upp". Folk gör det ju för att ha roligt. På samma sätt antar jag att du kollar på Brynäsmatcherna på tv för att det är roligt, inte för att det är din plikt att "ställa upp".
Kommentera

Rodrigo: Är det inte så att vi svenskar ofta har förutfattade meningar i "SHL vs AHL"? Fram tills nyligen trodde väl många att SHL var världens näst bästa liga.
Kommentera

Rodrigo: vart kär i Paille redan under svarta mot vita. Och den förälskelsen håller i sig!!

Grym 3e period idag! Sån jävla skillnad iår. Vi orkar åka ända in i kaklet vilket gör att vi "kan" va sämre 1&2 och ändå vinna. De kunde vi inte ifjol.

Smolk i glädjebägaren: vad hände med Clark? Blomman lirade på hans kant i 3e va? Hoppas inget allvarligare hänt. Dom där jävla Bibic bröderna är bland de värsta som finns i SHL idag. Jävla dyng-grisar
Kommentera

Rodrigo: Ja han var totalgrym idag! Bra att Brynäs agerar angående publiken..tycker dock att Brynäs gör allt dom kan för att få upp siffrorna...nu dags för Gävle att ställa upp.
Härliga 3p idag! Godnatt på er, mot Karlskrona på Torsdag! Härligt med livehockey!
Kommentera

Skrubben: Jag hade tokfel om Paille, verkligen. Hans poängproduktion senaste säsongen i AHL var rätt usel dessutom att han verkade vara rätt rätt stel med händerna fick mig att tvivla. Men han är snarare rätt rörlig av sig och tekniken är väldigt bra. Det i kombinationen med farten gör honom väldigt farlig. Idag hade han också ett friläge i numerärt underläge, han har verkligen varit giftig framåt, och borde göra ett par mål, i den spelformen.
Kommentera

Lunkan: Oturlig smäll, men tror vi resonerat annorlunda om det var vi på Rögle. Han sätter visst dit huvudet lite onödigt. Men tveksamt om det är utvisning. Vi måste läsa regelboken vi med.
Kommentera

mattiask: otur ja men ponera att det skulle vart axeln och inte huvudet som knockade pow, hur skulle vi resonerat då? Jag tycker inte dansken gör något för att undvika kollisionen, man borde vara ansvarig för sin egen kropp
Kommentera

Huge: Håller med.
Tycker dock Rautio bör ta deras första iallafall. De andra är svåra.
Som du säger med Bibic.. ingen utvisning i min bok. Mer oturligt och tur att han ej blev borta utan kom tillbaka!

Härlig seger som sagt, och gött att vi ändå kunde sätta dit 4-3 målet med tanke på den dominans som var.
Kommentera

Skrubben: håller med. Pathrik var matchens lirare.

Men herregud, Lindblom. Vilken jävla chef i slutet. Urtypen för en framtida NHL-spelare med sin styrka vid sargerna och puckkontroll. Den offensiva tacklingen var Foppa-klass. Hans sista år i Brynäs?
Kommentera

Otroligt skön seger! Men jag håller inte med Björn Oldeen om att Brynäs var dåliga de två första perioderna. Det var väl snarare så att man växlade upp till ett enormt bra spel i tredje perioden. Herregud vad bra vi spelade!

Anledningen till att det blev så spännande som det blev var Rögles enorma effektivitet. Dom hade kanske 4-5 heta målchanser och gjorde mål på 3 av dom. Dessutom gjorde Rautio tveksamma ingripanden på samtliga mål.

Tittar man spelmässigt tycker jag att vi var totalt överlägsna Rögle idag. Inte minst skottstatistiken tyder på det, då vi sköt dubbelt så många skott som dom.

Pathrik Westerholm spelade som en gud idag. Herregud vilken speed han har genom mittzon. Två assist idag plus ett skott i ribban. Brorsan var också bra (som vanligt) och Zaborsky ser mycket mer rapp ut än tidigare. Hans bästa match hittills enligt mig. Den här kedjan faktiskt makalöst bra. Det blir ALLTID en farlighet i anfallszon när dom är inne på isen.

Dessutom visade Paille än en gång hur tokfel alla experter hade om honom. Grymt snabb på rören, och även fin klubbteknik många gånger. Här kan Bengtzén visa upp ett stort långfinger mot hela hockeysverige som i princip skrattade när det blev klart med den här värvningen.
Kommentera

pastorn: Speciellt inte tisdagar...
Kommentera

Att se matcher live på vardagar är utdöende, folk har inte tid eller lust. Spelar ingen roll vad dom gör, folk kommer se matchen hemma bekvämt framför tv. Den gamla generationen som åkte till rinken är på väg bort.
Kommentera

mattiask: Ja, vi malde ner dom till slut. Skönt att Rautio kom upp stort i slutet med 2 matchavgörande(?) räddningar. Om han nu ska ha skit för deras mål (vilket jag tycker är helt fel) så ska han också ha mkt cred här.
Tur att Ponthus kom tillbaka, förmodligen bara en sårskada efter en oturlig krock huvud mot huvud med Bibic. Inget ojuste där som jag ser det.
Rögle giftiga hela tiden med sin förstafemma, syntes att dom var taggade efter 5 raka förluster. Visste att det skulle bli en tuff match, tänk om flera kunde inse att det inte finns några usla "bottenlag" som vi bara kan slå genom att ställa ut skridskorna.
Kommentera

Peja: Helt klart är att folk vill gå på match när dem vet att det blir mycket folk och bra drag.
Kommentera

« · 1769230 · »