Brynäs IF

727970 inlägg · 7962 ämnen

Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]

« · 1769309 · » Till forumet

Sv: Brynäs IF–Rögle BK [2016–10–18]
Huge: Tycker på repriser under matchens gång att Bulan säger något i stil med "David..för fan" på 0-1 målet. Ingen aning vad han tyckte om sista målet.
Men samtidigt är det precis som du säger, han kommer upp stort och gör bla en ruggigt fin sidledsräddning i sista perioden när vi jagar en kvittering/ledning. Minns ej vad det stod just där.
Visst nu kan man väl säga att han släppte två billiga igår men tittar man på det stora hela så har han gjort det mycket bra Rautio - annat går inte säga.

Det jag dock tror att en del supportrar är "störda" över vad gäller Rautio kontra JE är något av följande.
Har man chansen att plocka hem en egen produkt - så gör man det i första hand.
Eftersom att JE varit över i NHL så känner folk att han per automatik är en klart bättre målvakt. Är han verkligen det?
JE har trots allt "bara" stått 1 NHL-match.

Klart att JE är en riktigt bra målvakt - och JAG var en av dom som hellre såg JE än Rautio och då framförallt för att han var egen produkt och samtidigt en bra målvakt.
Men det jag sett av Rautio hittills är att jag gillar det jag ser. En väldigt lugn, atletisk och stark målvakt.
Dock en fråga.. Varför har målvakter överlag MEN framförallt Brynäs målvakter så jävla svårt att släppa ut pucken för? Vet ej hur vissa av dom varit innan de kom i Peckas träning men Markström, Sandström, JJ, Honken osv är målvakter som knappt aldrig släpper ut pucken till backarna för att slippa en defensiv tekning!
Kommentera

Skrubben: Helt sjukt om Boqvist spelar imon...var i Karlskrona förra säsongen och det var där han gjorde shl debut..magiskt
Kommentera

Mittzon: "Om det bara är underhållningen som är intresssant varför gå på matcherna öht istället för kolla på tv? För fyrverkerierna? Varmkorven?"

Hockey på plats är en halt annan grej, man har ju en helt annan överblick över banan och ser inte bara det kameramannen filmar på.
Hockey är bättre på plats så är det bara. Det är förstås bekvämare att stanna hemma, man kan zappa om det går åt skogen, man slipper bilköer också är det billigare förstås.
Kommentera

Riktigt kul att få se Boqvist om Ponta inte spelar imorgon.
Kommentera

Peja: Tanken har slagit mej men släpper den snabbt när jag upplever stämningen i Gavlerinken tillsammans med 3.800 åskådare.

Brynäs har lägst biljettpriser i SHL (med risk för att du vill jmf med AS och div 1), hur skulle en 50-lapp kunna motivera nån att lämna tv-soffan? Hur skulle Brynäs kunna hantera inkomstbortfallet?
Kommentera

Peja: Jag håller med dig helt och fullt. en annan aspekt är ju vilka alternativ man har om man inte vill tillbringa kvällen hemma med familjen. Jag vill tro att det finns många fler alternativ som konkurrerar i Gävle än i en avkrok som Leksand. En annan aspekt är hur många besökare en match får om bortalagets supportrar går på matcherna. Hur skulle tex Djurgårdens publiksnitt se ut om Brynäsarna valde TV'n istället för att se matchen live?

Nej, "plikt" är absolut inte ett ord man kan använda. Det känns mer generellt sett som att det är ett uttryck för frustration från supportrarsom av naturliga skäl som tex det geografiska läget inte kan se så många matcher som de önskar. Och tycker att Gävleborna inte visar den uppskattning jämt emot Brynäs som de skulle göra om de bodde i Gävle. Detta sett ur en hypotes där man glömmer förutsättningar som jobb, familj och ekonomiska förutsättningar.
Kommentera

Mittzon: Det är tack vare oss i Gävle som Brynäs finns överhuvudtaget, men det har du nog aldrig tänkt på....

Det är en annan typ av upplevelse att se matcher live. Jag tror att nästan alla tycker det är roligare att se matcher live än på tv, men det finns andra omständigheter att ta hänsyn till (framförallt pengar och tid). Det är en balansgång där jag tror att lägre biljettpriser skulle kunna få pendeln att väga över från tv till matchbiljett för många.
Kommentera

Powerfade: I grund och botten handlade diskussionen om hur man ska angripa "publikproblematiken". Mittzon menar att det är Gävlebornas plikt att gå på Brynäsmatcher och att typ Leksandsfansen uppfyller sin plikt i högre utsträckning. Jag menar att problemet inte går att angripa med "plikt". Det blir väldigt svårt att motivera folk på det sättet.

Min utgångspunkt är att folk går på hockey eftersom man tycker att det är roligt. Och att man började intresserade sig för hockey eftersom det är roligt. Och att man måste ha den utgångspunkten när man försöker höja publiksiffrorna. Folk lägger tid och pengar på roliga fritidsintressen intressen, inte för att göra sin "plikt".
Kommentera

Peja:

Finns bara en sak som gäller...
Spela ln i april.

Oavsett corsi, skynken, stukade fotleder eller vem som är åtets hackkyckling.
Kommentera

Det känns tråkigt att man nu gett upp förhoppningarna om att få fina publiksiffror i Gavlerinken Arena. Vad kommer detta innebära för framtida satsningar på laget? Kan man guldsatsa med ett snitt och intäkter från 4 000 personer per hemmamatch? Tråkigt.
Kommentera

Peja: Om det bara är underhållningen som är intresssant varför gå på matcherna öht istället för kolla på tv? För fyrverkerierna? Varmkorven?

Jag åkte 40 mil tor för att se Rögle en tisdag. Skiter fullständigt i underhållningen. Jag vill ge Brynäs mitt stöd på plats. Inte plikt, bara kärlek.

Ni i Gävle vet inte vad det innebär att älska sitt lag.
Kommentera

Powerfade:

Bästa idén på länge!
Corsitipset!
Ställ det gärna mot läktarcoachtips i allmänhet och se vad som skiljer...

Saida
Kommentera

Mittzon: Fast din utgångspunkt är ju att folk går på hockey på grund av att de känner en plikt att gå. Varför är då serietillhörighet relevant? Är plikten större när Leksand är nykomlingar i SHL än när de håller på gå i KK i Allsvenskan?
Kommentera

Rodrigo: Kör man med en slips i ribban så är ingenting omöjligt.
Kommentera

Peja: Om vi tillåter oss att jämföra publikintresset mellan seriesystemen kan vi väl lika gärna jämföra oss med andra länder också. NY Rangers har betydligt bättre publikstöd än Brynäs. För att inte tala om stödet Münchenborna visar för sitt Bayern.

Sen de byggde sin nya arena har masarna aldrig haft lägre snitt än Brynäs när de spelat i samma, jämförbara serie. Oavsett säsongsinledning.
Kommentera

bifhjärta: Publiksiffra sett utifrån förutsättningar är väl det mest logiska... eller?
Kommentera

bifhjärta: Som sagt, vilken serie man spelar i är irrelevant om utgångspunkten är att folk går på matcherna på grund av att de känner en plikt att gå. Plikten är ju mot klubben/laget och inte mot serien. Men du kanske inte heller tror på "pliktteorin"?
Kommentera

Steenm: Haha, En spambot blir veckans mest aktiva skribent...
Kommentera

Peja: tja...du kan ju börja med att jämföra dom åren där lagen ialf spelat i samma serie. Det minsta man kan begära.
Kommentera

bifhjärta: Hur tycker du att man ska jämföra Brynäs och Leksands publiksiffror över tid då?

Men om tesen är att folk går på hockey på grund av plikt så är det irrelevant vilken serie laget spelar i.
Kommentera

Rodrigo: "Man kan hitta på massa psykologiska saker kring detta med, men Malmö kommer att börja tappa, det började redan igår. Skulle man inte veta att räddningsprocent och skottprocent är fluktuerande hade man försökt sia om att det har något med deras psyke att göra. När det inte alls är sant."

Nej givetvis är det inte alls sant. Men väl en bidragande orsak. Samtidigt får man räkna in så många andra bidragande orsaker. Scouting av spelsystem, skador, formkurvor osv osv.

På kul (om du har tid och lust). Du kan väl tippa utgången av nästa omgång med hjälp av corsi.

SAIK-Örebro
Rögle-Luleå
Frölunda-Leksand
Karlskrona-Brynäs
Djurgården-Linköping
Växjö-Färjestad

En på pappret förhållandevis ganska enkel omgång ;-)
Kommentera

Kul att det händer något i Färjestads forum för en gångs skull ...
Kommentera

Powerfade:
"Men om det blir mindre chans att få tag på en "mittenplats" på en långsida. Då struntar kanske ännu fler att gå på matcherna"
Överhängande risk att det kan bli så....

Men om man ändå skall sy upp gardiner, sy upp några till.
Behåll några bänkar på övre i mitten, då blir ju säkert de med säsongskort på övre gladare. Det borde va det enklaste o billigaste att försöka med... blir det ingen märkbar förändring återgå till som det är nu..... fundera över säsongen och prova nåt annat till nästa säsong!
Kommentera

bifhjärta: Haha, jag har inte kollat på den statistiken men Leksands PDO borde ha varit skyhög i den matchserien. Ska egentligen vara omöjligt att vinna på det där sättet men ibland leder det ena till det andra och tillslut så blir det så.
Kommentera

All statistik åt sidan..det bättre laget vinner alltid i slutändan. Ja förutom den gången då Läxsand slog ut Modo i bäst av 7...😂 jag undrar jag vad Modo hade för corsi efter dom 7 matcherna..
Kommentera

Powerfade: Jag försöker inte ge svar på några idrottspsykologiska frågor. Siffror är bara en objektiv bedömning av spelet, därför är det intressant att Brynäs hade 70% i corsi, det förtydligar Brynäs dominans i matchen. Ibland visar inte heller antalet mål allt.

Man kan hitta på massa psykologiska saker kring detta med, men Malmö kommer att börja tappa, det började redan igår. Skulle man inte veta att räddningsprocent och skottprocent är fluktuerande hade man försökt sia om att det har något med deras psyke att göra. När det inte alls är sant.
Kommentera

Rodrigo: Ställ dig frågan. Hade Brynäs gjort fler mål om tex Zab, Gunde inte haft måltorka? Nu bröt iofs Zab sin igår så vi får hoppas att han får göra sin honör ofta i vinter.
Kommentera

Rodrigo: Det är precis det jag har velat säga hela tiden. Ishockey är så mycket mer komplext än bara siffror. Dessa är resultatet av alla dessa aspekter som utgör spelet ishockey. Men de besitter absolut inte svaret på de frågor som uppkommer av detsamma.
Kommentera

Powerfade: Det där går ju att vrida och vända på tills man får den matchbild man vill ha. Borde inte Brynäs ha gjort fler mål pga Dansk har varit dålig och därmed också har ett stukat självförtroende? Eller ville han ha revansch efter den dåliga starten i serien och kom därför upp stort i sista perioden? Går att sia om allt möjligt.
Kommentera

Rodrigo: Precis. Men vad mötte vi? Ett lag med stukat självförtroende som tappat ledningen flera gånger under matchen. Åter igen, det mentala...
Kommentera

Powerfade: Inte nödvändigtvis. Spelet i sista perioden igår var inte så böljande, utan en ganska konsekvent press från Brynäs håll, med många skottförsök och skott på mål.
Kommentera

Inkazar: Många skott innebär ett mer böljande spel vilket renderar i fler skott mot egna målet. Då kommer baklängesmålen med i samma veva. Så vad vill vi ha? Ett vinnande spel eller en liga mer fler mål generellt?
Kommentera

Powerfade: just precis. Då innebär ju det att om ett lag skjuter 2ggr så mycket skott kommer, i regel, göra ungefär dubbelt så mkt mål.
Mao har effektivitets snacket ändrats en hel del.

Brynäs s% är just nu 10.14% i 5v5 + PK (Kan inte få PK skott i SHLs statistik tyvärr.. )
Kommentera

Peja: Jämförde du nyss AS med SHL i publiksiffror..? Tycker diskussionen kan ta slut där då😥
Kommentera

Inkazar: Det är väl ganska logiskt iom att målvakterna brukar ligga på ett snitt runt 90%
Kommentera

Powerfade: jodå. Det är ju en stor skillnad i det nya statistik tänket. Alla har kommit fram till att 15-20% s% inte håller i längden. Och att ett lag med 5-6% kommer bli bättre. Alla lag har en tendens att snitta runt 10% över en säsong i 5v5.
Kommentera

Powerfade: Gunderson gjorde iaf 2 assist igår :)
Kommentera

Rodrigo: Och fler skott ger sämre procentsats i effektivitet..vilket sällan brukar vara positivt i statistiksammanhang.
Kommentera

Powerfade: Skottprocent är fluktuerande. Flytmålen kommer slumpmässigt. Därför ger fler skottförsök fler flytmål. Enkelt förklarat.
Kommentera

Powerfade: Det är precis det du pratar om som är tjusningen med hockey.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det jag menar är vad som händer i skallen på de som agerar ute på isen. Är man i en negativ spiral som verkar man alltid kunna hitta vägar att förlora. Precis som att man får "flytmålen" med sig när man har medgång i spelet.

Eller om vi bryter ner det på spelarnivå. Zaborsky är en erkänt bra målskytt men starten han haft i Brynäs har varit blytung när det gäller målskyttet. Han har bränt lägen som han normalt skulle ha målat på. Vad händer i skallen på en sån spelare? Vad rör sig i Gunderssons huvud nu? Saker som direkt påverkar vad som skrivs i statsen.

Många, även jag känner en frustration över vår dåliga utdelning i PP. Men är det så konstigt att det påverkas när man använder sig av spelare som befinner sig i en mental uppförsbacke efter måltorka?
Kommentera

Powerfade: Det finns annan statistik än Corsi också, till exempel målvaktsstatistik och skotteffektivitet och sånt som gör att corsi inte alltid speglar resultatet även om Corsi över tid ger en graf som överensstämmer relativt bra med med verkligheten.
Kommentera

Rodrigo: Ändå vann man bara med uddamålet... Med andra ord. Hockey är så mycket mer komplext än stats..
Kommentera

Inkazar: Ja man kanske borde göra det. Fast jag är ju inte "kunnig" bara en läktarcoach ;-)

Jag menar det handlar om ganska uppenbara saker som dessa "kunniga" herrar i kostym borde ha kunnat komma fram till själva. De förändringar man gjort har inte gjorts i rätt riktning under de senare åren. Skybaren är ett bra exempel. Riktad mot ett publiksegment som har råd att både gå på hockey och att plöja ner några hundra i ölkonsumtion. Men bidrar de till stämningen värst mycket? Det är fortfarande massor av tomma stolar ute mot hörnen.

Nej det är mot den stora massan man måste sätta in stora åtgärder. Och för att fylla dessa stolar så måste man göra det möjligt att SE matchen.

Valet mellan att stanna hemma och SE HELA matchen på TV eller att ta sig till rinken och betala för att bara se vissa delar av det som händer på isen är för mig väldigt enkelt. Att Gävleborna gör samma val märker vi ofta på hemmamatcherna.

I min värld så är det restaurangen och dess placering som är den stora boven.
Brynäs borde fråga sig. Driver de en restaurang med hockeyunderhållning eller driver de en hockeyverksamhet med möjlighet att äta en bit mat?
Kommentera

Brynäs hade en corsi på 70% i den här matchen (77 av 110 skottförsök). Där kan man snacka om dominans.
Kommentera

Enaranger: Brynäs drar ju hyffsat med folk, mer än flera andra lag i ligan. Mer än SAIK och mer än Skellefteå till exempel.
Gävle kommun har ca 100 000 innvånare och går 5000 pers av dessa (i snitt) på hockey 2 ggr i vackan så är det ju inte så att ingen bryr sig.
Kommentera

Powerfade: tycker du borde framföra dom åsikterna i ett mail till stark!
Kommentera

Enaranger: "Sen är jag inte heller säker på att det kommer att ge
fler åskådare (mer intäkter) på matcherna, genom att
stänga de övre etagen. Visst, upplevelsen för de som
är där blir kanske bättre. Men om det blir mindre chans
att få tag på en "mittenplats" på en långsida. Då struntar
kanske ännu fler i att gå på matcherna."

Det är precis vad utfallet kommer att bli.

Man gjorde en rutten analys när man planerade för arenan. Dels när det gäller det uppskattade publikintresset och även när det gäller designen. En eventarena som man knappt har några event i som renderar i hundratals platser med begränsad, och i vissa fall riktigt dålig sikt är för mig RIKTIGT dåligt planerat.

- Man bör man istället ha bygga om det undre etaget så att man kan se HELA spelplanen från utkanterna av långsidorna.

- Man bör se över lösningen för restaurangen. Det går inte att ha en helt tom kortsida under större delen av matcherna bara för att en biljett skall ingå i paketet. Bygg istället en bardel ut mot kanten så kan de få restauranggästerna som vill se hockey efter maten kolla därifrån. Resten av kortsidan kan gott vara vanliga platser. För ponera att spelet har hackat, man ligger under med ett par kassar inför tredje perioden. Hur många av matgästerna väljer att stanna för att hjälpa fram laget?

Och så vill Brynäsledningen stänga den övre etagen för att skapa mer stämning. Hur tänker man där? Gör om gör rätt!!

Ta den här säsongen och försök med andra medel. Bygg om den undre etagen EFTER säsongen och stäng (vid behov) den övre etagen nästa säsong.
Kommentera

Mittzon: "Tvivlar du på att behovet av stöd är större i SHL?"

Absolut. Behovet var klart större när Leksand spelade i Allsvenskan. Då höll de ju till och med på att gå i konkurs. Förra säsongen slogs Leksand i botten av Allsvenskan ganska länge faktiskt, då var behovet av stöd enormt stort.

När Leksand spelar i SHL brukar deras publiksiffror vara höga under säsongsinledningen. Precis som hos andra nykomlingar. Därefter dalar de i takt med motgångarna på isen. Precis som hos andra nykomlingar. Många (men kanske inte du) lever i en illusion att Leksand har fantastiska publiksiffror men så är det inte.
Kommentera

« · 1769309 · »