Brynäs IF

727815 inlägg · 7961 ämnen

Försäsongsmatcher 2013

« · 1583267 · » Till forumet

Sv: Försäsongsmatcher 2013

EskilstunaLasse: Det finns inget man kan ta ut från gårdagens match. Första matchen för säsongen och laget har inte ens gått igenom taktiken för offensiven. Varför försöka tolka det och få fram det som var negativt? Hur var dina tankar under förra säsongen när vi torska mot Almtuna som regerande svenska mästare? Sen ledde vi serien efter 12-13 omgångar. Visst det spåra ur sen, men försäsongen säger absolut ingenting om vad laget kommer att prestera under säsongen.

Passa på o njut istället för att hockeysäsongen är igång igen.

Kommentera

Huge: Så säg oss vem som ska stå för målproduktionen och den riktiga spetsen i Brynäs!!!
Kommentera

KevinNa : "men försäsongen säger absolut ingenting om vad laget kommer att prestera under säsongen."

nä precis.
Såg ju HV te.x som gick som tåget under försäsongen och sedan vek ner
sig i kvarten för 3e året i rad :P

Man kan ju alltid hoppas att TJ tar in såpass med information nu
så att han kan ändra till ett vinnande koncept när det börjar dra ihop
sig?! Fast me tanke på hur han ändrade(eller inte ändrade) när det
började gå utför senast så ska man absolut överväga hans roll inom organisationen.
Kommentera

Huge: Ja, det finns skäl att misstänka att så är fallet när det kommer likadan kritik från folk som sett Scott spela väldigt många matcher.
Kommentera

KevinNa :Jag skiter fullständigt i resultaten. Det ENDA som är intressant är TENDENSER jag ser. Exempelvis att det ser lika dant ut som under merparten av förra säsongen.

Ineffektivt och att man väljer att snurra nere i hörnen istället för att gå på mål.

Ska man spela en ishockey som går ut på fart och fläkt så håller det inte att snurra nere i sarghörnen. Då skall man gå på snabba avslut och återerövra pucken. Det är tredje året med TJ vid rodret och spelarna borde ha någon form av spelsystem i ryggmärgen vid det här laget. Det är väl inte obligatorisk lobotomi i Brynäs efter varje säsong?

Kommentera

EskilstunaLasse:

Jag tror du blandar ihop nyförvärven lite? Den som Canucksfansen kritiserade för klena avslut var så vitt jag vet Sweatt, inte Scott som ju tillhörde Toronto.

Kommentera

Oskar Lindkvist som skriver om hockey på Nöjesmix ställde frågan vad det fanns att säga om Scott på twitter till en av de mest kända hockeybloggarna i Toronto, Steve Dangle. Svaret löd ordagrant:

He´s leaving?!?! That´s disappointing but I wish him well. Good scorer, hard worker. Deserves more success.

Kommentera

tompap71:ja kanske det...då har vi TVÅ som inte har bra avslut i så fall. För Scott gjorde allt rätt igår, fram tills det ar dags för avslut ;-)
Kommentera

EskilstunaLasse: "Ja, det finns skäl att misstänka att så är fallet när det kommer likadan kritik från folk som sett Scott spela väldigt många matcher."

Du menar Dangle?
Torontos mest ansedde bloggare?
Ja, han låter ju jävligt kritisk mot Scott...

Kommentera

Huge:Så nu har du sett EN som verkar positiv.. Great! Han måste ju ha rätt...
Kommentera

Huge: 0,18 mål per match förra säsongen är respektingivande. Det ger hela 10 baljor på 55 omgångar..

Shitpommfritt!!

Kommentera

EskilstunaLasse: Nä, han måste inte ha rätt.
Men om jag får välja mellan vad en ansedd Torontobloggare säger och vad en läktarcoach som har för vana att överdriva det mesta och se tendenser baserat på en första träningsmatch tycker, så förbehåller jag mig rätten att lyssna mer på den förstnämnda.
Kommentera

Huge:Trots att stasen säger något helt annat? Jag tror att du och Sundlöv delar samma hjärna... ;-)
Kommentera

EskilstunaLasse: Ja, förutom att se tendenser utifrån nån träningsmatch eller ett felpass så har du en annan paradgren: statsrunkande.
När du dessutom prognosticerar Scotts kommande produktion i SHL på det han gjort i en helt annan liga med ett helt annat spel och där vi dessutom inte vet vilken roll han haft i laget, ja då blir det ju än mer komiskt.
Om jag ska våga mig på en kvalificerad gissning baserad på allmän hockeykunskap så tror jag isf att Scott kommer att få betydligt mer tid på sig i SHL när chanserna dyker upp och att hans produktion därmed kommer att öka i motsvarande grad.
Kommentera

Scott hade en defensiv roll ifjol i ett av AHLs sämre lag. Han spelade mycket box-play osv. I Brynäs ska han fungera mer som en tvåvägsspelare, självklart går det inte riktigt bedöma föregående stats med kommande då det kommer ges fler tillfällen till mål kommande säsongen i sin offensiva roll. Om han tar vara på tillfällena eller ej får vi se efter ET.
Kommentera

Huge: Så, nu har alltså den ansedde bloggaren siat om framtiden och berömt honom för sina kommande bedrifter i Brynäs?

Ditt argument baserades på det han skrev om Scotts insatser i Marlies på liten rink och med ett annat spel.

Vilken roll får Scott i Brynäs? En förutsättning för att han ens ska få speltid i första eller andra kedjan är ju att han producerar. Eller ska man nöta vidare med honom i PP och i en framskjuten kedja ändå och "vara tålmodig" Först ge honom 10 matcher, sedan 20, sedan innan jul för att tilll sist tycka att han behövde ett år för att aklimatisera sig.

Så brukar ju det låta från ditt håll. Så blända mig med dina kunskaper nu...

Kommentera

EskilstunaLasse:

Jo, Scott är väl inte den ultimata snipern, fast i ärlighetens namn, hur många avslut hade han igår, ett eller två? Lite hårt att såga honom baserat på det. :)

Vad gäller hans stats förra säsongen så ger de ingen bra bild pga NHL-lockouten. Under tiden den pågick hade han en väldigt begränsad roll i en shutdownkedja. När den sedan hävdes flyttades han upp till en offensiv line och började producera, minns inte siffrorna men säkert 90% av hans målskörd kom under den tiden. Sedan blev det 7 mål på 9 matcher i slutspelet.

Nej, han är förmodligen ingen Holloway, men jag tycker nog han förtjänar några chanser till innan vi dömer ut honom som en kass avslutare. :)

Kommentera

HappyX3: Scott kommer absolut göra en hel del poäng. Han verkar ha riktigt nice händer. Sen om han gör 30p eller 50p det får tiden visa. Måste bara säga att vår backuppsättning är riktigt bra. Våra 2 första backpar håller högsta klass Gunde-Bertil och Kilström-Sunken. Vi blir jobbiga att möta iår, de är en sak som är säker. Sen gör Lauritzen 50p och dominerar i PP om man får drömma lite ;)
Kommentera

tompap71: Det är prcis det jag menar. Han hade flera chanser att ta ett avslut men valde att passa pucken istället. Är man sniper så skjuter man oftare.

Säsongen innan snittade han 0,28 mål per match

Kommentera

EskilstunaLasse: Vi har ingen sniper i laget, så är det bara och det är något som kommer att märkas under säsongen. Har vi tur så kanske Sundlöv hittar någon ersättare för Lindholm, är dock tveksam till att han lyckas med det.
Kommentera

70 Rodrigues:Spontant så känns det som att det har varit en jävla övertro på Lindholm med. Visst, han är en grym talang men Carolina satsar långsiktigt på honom så det är inget "bevis" på att han skulle vara en spelare man står och faller med.

årets Brynäs är en annonym gegga

Kommentera

Skulle peta Molin och sätta in O.Lindblom och låta Harju spela som snajper och inte behöva vara med så mycket i speluppbyggnaden. Om Scott skulle bli lyckad så skulle vi ha tre snajpers.
Kommentera

Kahn:Spela som sniper? Det är inte en position, det är en spelartyp Nåt som saknas i dagens Brynäs
Kommentera

EskilstunaLasse: Jag vill påstå att Harju är en sådan spelartyp som inte skall kväsas så mycket av att vara med i speluppbyggnaden, han är en avslutare. Oskar Lindblom har potential att bli bättre än Harju. Scott dömer jag inte ut som snajper efter en match.

Inte fan var Bissett med i uppbyggnaden av spelet. Det var Larsson, "Molla",Djoos och Löfström som skötte det. En snajper avslutar spelet.

Kommentera

Kahn:et lät som om du inte hade riktigt koll på det i ditt första inlägg. Men nu ser jag att du har koll.

Visst, Harju hade den rollen i Luleå tillsammans med Omark, men utan honom har han knappast sett ut som en sniper.

Jag dömer inte ut Scott efter en match. Jag menar bara att det ninte finns några tecken på att han skulle vara en sniper. Hans rörelsemönster och puckkontroll plus även hans stats visar på att han är mer av en snajdare som spela fram till en sniper.

Kommentera

EskilstunaLasse: OK
Kommentera

En fundering. Visst borde antagningarna till Brynäs hockeygym vara officiella nu? Inte hittat någon info om vilka som kom in!!
Förutom den framgångsrika -97kullen från Gävle borde väl några stockholmare och 2 norrbaggar komma in som de senaste åren?? 
Kommentera

EskilstunaLasse: "Så, nu har alltså den ansedde bloggaren siat om framtiden och berömt honom för sina kommande bedrifter i Brynäs?"

Inte alls.
Jag hänvisade till vad den ansedde bloggaren tycker om Scott som spelare: hårt arbetande och med bra avslut.
Ett avslut som han förmodligen inte fått chans att visa pga spel i en mer defensiv lina i ett av AHL:s sämre lag.
I Brynäs lär han få en annan roll och definitivt mer tid på sig att behandla pucken alt avsluta, jämfört med vad spelare normalt har i NHL/AHL.
Därav min kvalificerade gissning om att hans produktion kommer att öka i SHL.
Och därav min undran varför du pekar på hans stats i AHL och pga dessa drar slutsatsen att han kommer att producera likadant i SHL.

Läs om, läs rätt.

Kommentera

En annan fundering: Varför finns inte försäsongsmatcher och tävlingsmatcher för J-20,J-18 och U-16 upplagda på hemsidan?  Har ringt till Thelin men ingen förändring.
Kommentera

Huge: Om en spelare har den rollen brukar man ha fler mål än assist. Men vi får helt enkelt avvakta och se. Jag hoppas att han gör 100000 mål men är som sagt skeptisk.

Hans rörelsemönster igår var mer Micke Lind än Tom Bisset om man säger.

Kommentera

EskilstunaLasse:

Du har faktiskt en bra poäng där, för någon renodlad sniper är inte Scott. Men även Micke Lind gjorde en del mål. ;)

Kommentera

EskilstunaLasse: Jaså?
Brukar man ha fler mål än assist om man har en mer defensiv roll som spelare? I min bok är det precis tvärtom.

Rätt så ointressant att bedöma en spelares rörelsemönster efter en första träningsmatch där Scott är ovan med både isytan, medspelarna och spelsättet.
Kommentera

haha tog ett tag men nu har jag hittat listan!! ;)
2 stockholmare men inga norrmän alltså!?

Hela sju stycken i denna trupp har alltså fått representera landslaget (dock i låg ålder).
Störstsa stjärnorna här måste väl ändå vara Felix Sandström (G) och Jens Löke (F)! 

http://www.hockeymagasinet.com/2013/06/04/hg-pa-hm-brynas-4/

Kommentera

Så sitter man på balkongen i kvällssolen med en Lynchburg Lemonade (http://www.drinksmixer.com/drink4471.html) o ska avnjuta period 1 bif-lif från igår...

...och så bara tuggar reprisen på datorn men går som en oljad blixt i min Iphone...???

Nån som kan det där med Data och kan hjälpa en gammal man...???

Redigerad kommentar

Kommentera

Jag tror verkligen att Lindblom skulle göra bra ifrån sig. Väldigt smart spelare som har näsa för målet, kanske inte någon spelare som man märker av speciellt mycket men som sagt killen är en målskytt som alltid ser ut att hitta målet. Skulle uppskatta om brynäs lät han lirara någon match under försäsongen.
Kommentera

tjugo8: det är nått visst med iPhone. Tänkte det samma när det gnälldes över sändningen igår och jag satt och 'avnjöt' den utan ett hack på min iPhone....
Kommentera

KulaShaker: IPhone är ju kanon men skärmen är ju lite väl liten för att hockeytittande, låter  lite löjligt faktiskt.  Det måstr ju vara omöjligt att se pucken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge:En mer defensiv roll? Är det vad du tror att Sundlöv har haft i åtanke när han värvade Scott? Snyt dig!

Skall man se på statsen och bilda sig en uppfattning om vilken spelartyp han är så är det ju solklart att man kikar på +/- om det gäller en defensiv spelartyp. Man lägger mest fokus på insläppta mål.

Spelsättet? Men de hade ju inte tränat nåt spelsätt. Allt gick på det som finns i ryggmärgen. Så är det NÅN gång man har chansen att se hur en spelare rör sig på isen så är det väl då, INNAN de blir uppstyrda av en massa taktiska detaljer.

Kommentera

TobiasR: "Skulle uppskatta om Brynäs lät han lirara någon match under försäsongen."

Det är väl dessvärre upp till Carolina :(
Kommentera

Sheena Punkrocker: Han menar Lindblom.
Kommentera

Huge: det var på tiden... ;)
Kommentera

EskilstunaLasse: ":En mer defensiv roll? Är det vad du tror att Sundlöv har haft i åtanke när han värvade Scott? Snyt dig!"

Inte alls.
Det var ju därför jag skrev att han är värvad för en annan (mer offensiv roll), jämfört med den han haft i AHL.
Sundlöv och värvningsgruppen har naturligtvis noterat Scotts offensiva kvaliteter och insett att hans stats varit tagna i en mer defensiv roll, en roll han förmodligen blivit ålagd utan att själv ha valt den.
Läser du inte inläggen du svarar på?

Kommentera

DavyDjoos: Måste vara nåt fel på den där artikeln.
Hur kan man hitta nåt man aldrig tappat?   ;-)
Kommentera

Huge:Så Sundlöv och värvningsgruppen har alltså sett det staffen för Mariles och Leafs missat totalt och använt honom som en mer defensiv roll?

Din övertro på Sundlöv överträffar allt.

Kommentera

EskilstunaLasse: Om du tänker ett steg längre så kanske du inser att Marlies sannolikt haft bättre spelare än Scott för den offensiva biten, och att Scott (trots sina goda offensiva kvaliter) även passar bra för lite mer defensiva uppgifter.
Vilket stämmer rätt bra eftersom han verkar vara mer av en tvåvägsspelare än utpräglat offensiv avslutare.
Det handlar inte om nån övertro, mer om tro på vad en välkänd Torontobloggare säger jämfört med vad du kokat ihop hemma på kammaren efter att ha kollat Scotts stats.
Kommentera

Huge:Jag baserade det jag skrev från början på det jag sett hittills. Att han verkar vara mer en kreativ spelare än en avslutare.Vilket du verkar hålla med om. Men var det inte så att Scott har värvats för att ge offensiv spets?

Ansedda bloggare i all ära men vad hände med dina favoriter bland bortförklaringar. Att de måste få tid att anpassa sig till stor rink etc.

Gäller inte det nu när en bloggare har gett honom så fina vitsord, utan att ens veta om att han skrivit på för Brynäs...

Järnkoll alltså ;-)

Kommentera

EskilstunaLasse: "Men var det inte så att Scott har värvats för att ge offensiv spets?"

Jo.
Vem har trott eller påstått nåt annat?

"Ansedda bloggare i all ära men vad hände med dina favoriter bland bortförklaringar. Att de måste få tid att anpassa sig till stor rink etc.
Gäller inte det nu när en bloggare har gett honom så fina vitsord, utan att ens veta om att han skrivit på för Brynäs..."

Jo, gäller inte det ALLTID?
Att alla spelare som kommer till en ny liga, ett nytt land, ovana med stor is och det mesta i övrigt, bör få lite tid för anpassning innan man kan förvänta sig en normal prestation?

Redigerad kommentar

Kommentera

Nu vet jag inte hur hårt värvningsgruppen ligger i men Sundlöv kan inte ha sett så många matcher med Scott att han skulle ha koll på att han hade dolda offensiva egenskaper.
Med tanke på det Sundlöv sagt verkar han mest lite halvt streamat lite matcher i AHL-slutspelet. Och då kanske ändå inte fokuset har legat 100% på Scott utan han har antagligen spanat in andra spelare också. Sundlöv kan alltså på inget sätt ha någon egen riktigt uppfattning om att Scott skulle vara en riktig spetsspelare offensivt, vilket han värvades som.

De andra klubbar som också, ungefärligt, har semifinals-ambitioner (men även tex nykomlingen Örebro) som har värvat spets från AHL har ju istället tagit bland de mest offensivt skickliga spelarna i sina respektive AHL-lag, eller ja, till och med i hela AHL, spelare i poängliga-toppen. Medan även man också har sett värvningar med spelare som producerat bättre än offensivt i AHL än Scott för ett par år sedan, tex DiBennedeto i Örebro, Tambellini i Modo och såklart Rakshani i Växjö. Det mer vettiga man hade kunnat göra hade ju varit att satsa på en sådan som Scott, en man tror kan ha dolda egenskaper och som kan passa bra in i en offensiv roll, på stor rink, i SHL, för att sedan gå på ett mer säkert offensivt kort.

Nu har man värvat två spelare som, som offensiva spetsspelare, är riktiga chansningar och såklart kan det gå otroligt bra för båda men chansen är ju också större att det inte funkar alls och då får vi antagligen ett helvete till säsong. Och då har jag en känsla av att Tommy Jonsson är den första som får gå, men vad ska han egentligen göra, med det här spelarmaterialet, är ju frågan.

Det är bara att hoppas på att allt löser sig.
Kommentera

Rodrigo: vänta och se, allt handlar inte om stats.
Kommentera

Kommer european trophy att gå att se någon stans?
Kommentera

« · 1583267 · »