Brynäs IF

722760 inlägg · 7954 ämnen

Forum

« · 2718401 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: A propósito de nada
Blå grottan: Jag tror vi kommer bli starka i PP. Känns ändå som vi blir ganska starka i PK också? Men blir fundersam vad planen blir. Just med defensiven. Vi har ju dock många tvåvägs, så inte bara offensiv spets bland forwards, men backarna? Vi vill spela med puck så klart, men man får ju räkna med att det inte bli så lätt mot topplagen. Gubbarna har nog en plan med allt. CEDA och Djoos ska väl vara defensivt skickliga också.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Ja, Djoos och Ceda kommer garanterat
spela point i 1:a och 2:a PP. Det kommer bli spännande att se Brynäs Powerplay kommande säsong. Det är två mycket skickliga backar, så man får tro att båda PP-enheterna kommer hota.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Tror inte det handlar om förtroende. Handlar nog mer om vad han klarar av. Tror SHL gått upp en nivå sen hans 40p-säsong. Han är bra i PP men tror det finns andra som kan gå före.
Ja du kan ha rätt, men jag tror inte att Ölund spelar PP.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: tror kinnvall efter förra året jobbat in mycket förtroende kapital hos tränarna men hoppas jag har fel, sen så hoppas jag att scott inte spelar pp hoppas på någon annan som en ölund
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Jag har en viss oro när det kommer till Kinnvall. Vet hur det var för honom senast i SHL. Är orolig över att han ska få det för tufft i SHL. Men vi får väl se. Jag skulle inte sätta honom i PP på förhand. Kopacka SKA vara med i pp. Där framförallt tror jag han kommer skina. Han får mer yta. Djoos och CEDA känns givet, och kanske Axel.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Mogel: Nepp för tycker potentialen i kinnvall som skytt är högre och visat mer i shl, men samtidigt får kopacka starta som skytt tycker jag det är rätt också, men problemet var att det finns bara ett visst antal platser att slåss om och tror kopacka till en början skulle må bra av att bara bli van bli tempot i Shl och inte känna press att producera.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Jag tänker något sånt här vad gäller PP:

Vi har väl på förhand 2 skyttar med erkänt bra skott
- Jacke
- Kopacka

Sen har vi CEDA och Djoos på point.

De bör väl också stå i varsitt PP

Då blir uppställningen så här.


PP 1 med skytt från vänster

Vänster: Silfverberg
Slott: Scott (iom att han är rightare)
Bakom mål: Rödin
Playmaker från höger: Indrasis
Blå: CEDA

PP2
Playmaker från vänster: Lindblom
Bakom mål: Schroeder
Slott: Larsson (iom att han är leftare)
Skytt från höger: Kopacka
Blå: Djoos


Vad som är PP1 och 2 är väl irrelevant. Men måste ju matcha klubbfattning på skytt och gubbe från playmakerpositionen för att kunna skjuta direktskotten.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Så kopacka som utan tvekan var vår bästa pp spelare förra året platsar inte ens i någon av formationerna?
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: hur tror ni powerplayuppställningarna blir då?
Mina två ser ut i första djoos point, Lindblom och silfverberg varsin kant Larsson framför mål och rödin bakom. I andra ceda point, schroder och kinnvall varsin kant ölund framför mål och indrasis bakom.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62: Tror Brynäs vill gå på 4 så starka kedjor som möjligt. I slutändan är fördelningen av istid i special teams viktigare än om man är i #3 eller #4 i spel 5mot5, om man matchar ganska jämnt där. Tror Brynäs avsikt är att ha 4 starka kedjor och fördela istiden jämnare än vad man gjorde i HA, där den svaga fjärdekedjan ofta fick väldigt lite istid. Det är nog avsikten att fjärde (vilka de nu än blir) ska spela 5 minuter/match 24/25.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Alltså Sara Sjöström på 100 m frisim, OS GULD, helt magiskt 🤘🇸🇪🇸🇪🥰

Sen pingisen:

Bara åtta timmar efter jätteskrällen mot världsettan Wang Chuqin ställde Truls Möregårdh sig i bordtennishagen igen.

Den här gången stod Cheng-Jui Kao från Taiwan, rankad 20 i turneringen, en placering lägre än Truls Möregårdh.
.
Han vann åttondelsfinalen mot Cheng-Jui Kao med 4-1 i set, och blev med det klar för OS-kvartsfinal

Grymma bollar i dom matcherna, helt magiskt 🤘🇸🇪🇸🇪
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Ingen säger direkt att Ölund är sämre hockeyspelare än Vesel. Du måste nog se kedjorna på ett annat sätt. De har olika egenskaper. Jag skulle snarare sätta Ölund i fjärde för att han känns tyngre och mer fysisk än Vesel. Sen tycker jag Vesel har mer spets än Ölund, det betyder inte att Ölund är dålig. Vill gärna ha en tung fjärdekedja som är jobbig att möta. Kedja 1-3 ska producera poäng. Kedja 4 ska nöta sönder motståndaren och flytta upp spelet. Så ser jag det
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Det har du all rätt att känna. Som sagt, när två spelare är så pass jämna kokas det ner till personlig preferens. Du är team Ölund, jag och Jugge är team Vesel. Du kommer inte vara ensam om Team Ölund 👍
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Jag har framfört mina argument gällande Vesel vs Ölund, så ”I rest my case ” för att inte göra långbänk av det…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SuneMangs: jo men känner mig mer trygg att ha ölund som man vet vad man får i SHL med kopacka och Trivigno som är debutanter i SHL och som man inte vet vad man får gör att jag känner mig tryggare med den femman än med vesel där och tror vesel blir bättre i shl av att spela med scott än med kopacka och Trivigno också
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: I grund och botten är det två jämna spelare på samma position. Vesels poänggörande ihop med den jämna nivån han höll hela säsongen gör att jag hellre ser honom som tredjecenter. Brynäs gjorde sin absolut sämsta period när han var skadad dessutom.

I grund och botten är det som sagt två jämna spelare och det mals nog ned till personlig preferens vem man föredrar. Vesel tekar bättre, är jämnare och gör mer poäng, därför är jag team Vesel. Med det sagt är Öla ingen dålig hockeyspelare. Det enda jag inte gillar med Öla är att han är en usel tekare.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Man kan ha spelare i fjärde som är bättre i de flesta aspekter än spelarna i tredje. Har inget med poängproduktion att göra.
Beror helt på vilken uppgift man vill att fjärde resp tredje ska lösa. Fjärde kan få en av lagets svåraste uppgifter att lösa som sin uppgift - stoppa motståndarnas förstaline - då sätter man dit spelare med den kompetensen. Kan vara mycket kompetenta spelare (t ex Ölund).
Förstår 100% varför Gällstedt är ovillig att sätta nummer på kedjorna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: så ölund som säsongen innan vi åkte ut hade varit med landslaget två år i rad är för dålig i en tredjefemma, glöm inte att GÄLLSTEDT även sa i en intervju att ölund är en sån spelare som spelar exakt så som vi vill ungefär så sa han. Så då kan ju masken sagt vesel är lagets DNA men det har dom ju också sagt om ölund så jag vet inte jag, tycker ölunds tyngd med kopackas tyngd och Trivigno tyngd och orädsla att gå mot mål gör den femman mer intressant än med vesel som jag tror mår bättre med mindre press och få spela med en erfaren shl forward i scott än att spela i en femma med ingen shl erfarenhet alls med kopacka och Trivigno smart.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SuneMangs: Precis, Vesel är ju ingen spelare som åker runt och smäller på. Medan Ölund ihop med Scott och säg Lindblom jr skulle kunna bli en riktigt tung och fysisk kedja.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: Jag är team Vesel också, vad gäller tredjecenter. Sen tycker jag att Scott kan ta tekningarna i fjärde och sen låta Ölund centra därefter. All respekt till Öla (jag älskar karln), men i SHL är han nog inte bättre än fjärdecenter.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Vesel gjorde 14p på 46 matcher i ett helt kaosartat HV säsongen 22/23. Det är väl ungefär siffrorna som Ölund brukar ligga på i SHL också.

Trodde att Ölund skulle få ett offensivt lyft i HA, men det kom aldrig. Jag tycker att Vesels egenskaper kommer bättre till sin rätt som 3:e center och Ölunds som 4:e. We can agree to disagree…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: men du kan inte säga så i SHL, i HA ja då är vesel bättre än ölund och borde få starta som tredjecenter men nu i SHL så blev han bänkad i Hv när han var där så han platsade inte ens i hans förra lag i SHL som var en plats högre upp än oss då, och sen har ölund gjort mer än vesel, sen att han är lagets dna så är de ju bättre att ha han i en fjärde med skott som han har kemi med innan, det spelar ingen roll vad vi tycker för ledarstaben tycker just nu som mig och det var därför vesel tänkte längre innan han skrev på då han visste vilken roll han skulle få
Kommentera

Sv: A propósito de nada
OveJärnkrok: Jag kollar inte Gene Simmons, men dricker bärs och whiskey, så skål för Markus Kankaanperä!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Aaaa: Vesel är helt enkelt en bättre hockeyspelare än Ölund, det bevisade han hela förra säsongen. Masken sa ju till och med att Vesel var lagets DNA. Det är ingen diss mot Ölund, han skulle vara seriens bästa 4:e center och jag tycker hans egenskaper lämpar sig bättre där.

Kör man Vesel som 4:e så tappar man en stor del av hans offensiva uppsida tror jag. Dessutom hade Kopcka kemi med Vesel också innan han började spela med Ölund.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Man får besätta kedjorna efter vad man har som mål att uträtta.
Vill man ha en tuff 4:e för att tygla motståndarnas bästa formation så bör kanske Ölund med Scott och Trivigno sättas in mot dem.
Vesel, Kopacka och ? får då gå i ”tredje” mot sämre motståndarformationer.
Eller så testar vi att sätta in vår första mot deras första och försöker få dem att rätta sig efter oss istället.

”Give up a little to win a lot more” som något NHL-lag satte upp på en vepa inför första ispasset för nåt år sedan. D v s laget före jaget.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jugge: vet inte vad alla får ifrån att vesel skulle vara bättre som tredjecenter än Ölund? Vesel har bevisat noll i SHL medans ölund som tredjecenter får tre år sen eller om två fick chansen i landslaget och var inte direkt tredjecentern som var problemet när vi åkte ut, sen tror jag kemin kopacka-ölund som skapades förra säsongen ska behållas och sen lägga till Trivigno där så går den femman för mig väldigt mycket mer spännande än med vesel som center
Kommentera

Sv: A propósito de nada
honken21: ” Fan... så taktlöst att sätta ihop Silfver-Jordan-Oskar direkt. Signalerna det skickar både till spelarna själva och fansen. På vilket sätt är det rimligt att sätta förväntningar på denna trio som en förstakedja-producerande enhet. Finns frågetecken kring alla tre gällande produktion. Okej... vi får hoppas att chansningen går hem. Men kan slå väldigt fel ut och påverka hela säsongen.”

För mig är det självklart att den kedjan ska testas mot SHL motstånd. Jag tror att Gällstedt åtminstone börjar med att göra så lite förändringar som möjligt för att bygga vidare på den fina kemin från förra året.

Det betyder följande tills det visar sig att något inte funkar:

Rödin-Larsson-Indrasis
Silfverberg-Schroeder-Lindblom
Kopacka-Ölund-Trivigno
Scott-Vesel-Lindblom/Lejon/NY

Jag tycker man ”slösar bort” Vesel i 4:e. Jag skulle gärna se en ren NA kedja i 3:e med Kopacka-Vesel-Trivigno.

Ölund passar bättre i 4:e ihop med Scott och någon till. Det var länge sedan vi hade den kompetensen i 4:e.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
J F K: Ja har blivit någon slags sanning att Blomqvist skulle vara någon grym tränare när fallet inte är så. Han verkar vara en bra ledare men har ännu mycket att lära taktiskt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
honken21: Är ju flera som sa att Brynäs var ett SHL lag i HA förra säsongen, vilket har varit planen. Sätta spelet, och sen fortsätta med samma spelupplägg och bygga upp det i SHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
mattias - 74: HV har Anton Blomqvist som tränare. AIK var det topplag som hade överlägset sämsta underliggande siffrorna i HA ifjol. Försvaret var som en Schweizisk ost. Anfallsspelet byggde mest på individuell skicklighet.

Dvs, jag ser verkligen inte hur HV ska få spelet att fungera. Blomqvist fick aldrig till det i AIK. Inte ens nära.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Är och kollar på Gene Simmons och dricker bärs. Så skål för Jonas Floberg!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Hoppas du får rätt. Att att ha som utgångspunkt vad som funkade i HA, när man ska spela i SHL, känns sådär.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
jt:

Sådana spelare stjälper mer än hjälper oavsett hur bra dom är

Att rekrytera Abbot var det bästa Hv kunde göra

Jag tror ni blir årets flipp. tippar 5 - 6 om ni får spelet och funka
Kommentera

Sv: A propósito de nada
honken21: Jag förstår din oro och håller delvis med dig, samtidigt som Gällas starka ställning är att det inte finns en första, andra, tredje kedja och kanske inte en fjärde heller. Jag tror att det kommer gå bra ändå. Det finns mycket rutin och skills i kedjan, och mycket potential i andra kedjor också. T.ex Silfverberg kommer att prestera på ett eller annat sätt, som tvåvägs. Det kommer i slutändan öppna upp för mer offensiv också. Det är vad jag tror
Kommentera

Sv: A propósito de nada
JawKee: Får hoppas att de lever upp till de (orimligt?) höga förväntningarna, helt enkelt. Alla inkl de själva förstår vad det innebär när man sätter de tre namnen ihop. Risken med att göra så här tidigt tänker jag är att de får en dålig känsla om det går knackigt och att det påverkar deras spel resten av säsongen. När det faktiskt är rimligt att ha tålamod med dessa tre. Finns tillräckligt med skills hos övriga forwards för att mixa kedjorna mer och testa deras offensiva förmågor ändå. Utan den onödiga pressen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
honken21: Det är ju inte direkt så heller att det slutgiltigt att det kommer vara så. Men troligtvis så blir det säkert så. Det är ju bara träning. Får se på försäsongsmatcherna hur det ser ut. För mig kittlar det lite mer med Lindblom - Larsson - Silfverberg.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
honken21: Jag tycker det är smart. Det är ju bara så som man kan skapa kontinuitet i (de andra) kedjorna. Dessutom borde de tre kunna komplettera varandra bra sett till egenskaperna.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
jt: När en spelare och klubb befinner sig i en en konflikt "uppdagas" det alltid massa dåliga saker om spelaren. Det låter väldigt konstigt att er överlägset bästa spelare som också blev lagkapten helt plötsligt är ett ruttet äpple. Det finns alltid två sidor av myntet.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Fan... så taktlöst att sätta ihop Silfver-Jordan-Oskar direkt. Signalerna det skickar både till spelarna själva och fansen. På vilket sätt är det rimligt att sätta förväntningar på denna trio som en förstakedja-producerande enhet. Finns frågetecken kring alla tre gällande produktion. Okej... vi får hoppas att chansningen går hem. Men kan slå väldigt fel ut och påverka hela säsongen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
jt: Hade ingen aning om att AP var en diva. Då backar jag HV:s beslut till 100%.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Svensson_62:
Det är hårt men man får ha i åtanke att Abbott gör det som är bäst för laget och inte för den enskilde individen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
jt: Lite som när Boorken rensade i BIF
Kommentera

Sv: A propósito de nada
SuneMangs:

Man ska dock tillägga att AP är som ett gift för gruppen. Sanningen är att förra säsongen så spelade Hv som bäst när AP var skadad, då slöt dom samman som grupp. Han har skills i absoluta topp av Shl och det går inte ersätta så det är givetvis ett enormt tapp.

Men han är en diva och det bubblar nu upp saker som varit dolt och det accepterades av Nubben men nu med Abbott vid rodret så är det slut på det.

Nu är det laget före jaget som gäller och klarar du inte av att vara med på gemensam träning och ska särbehandlas så är det tack och hej!

Det kommer bli en tuff säsong för oss men ombyggnationen som skulle skett när vi gick upp börjar nu och tror dom flesta fans accepterat detta.

Ni i Brynäs känns som att ni gjorde läxan med organisationen och lagbygget när ni gjorde eran blixtvisit i HA medans vi gjorde precis tvärtom.

Förövrigt jävligt kul att ni är tillbaka, tror ni kommer göra en bra säsong
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Intressant artikel av Höken gällande André Petterssons vara eller inte vara i HV. Diva anyone?…
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Det var då för väl!
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Erat: ” mycket möjligt! Örebro, HV, Malmö och Modo, dom fyra kommer få slåss om överlevnad.”

Det känns väl som en väldigt trolig botten 4. Är väl enbart Malmö som jag känner har möjlighet att ”skrälla” lite. Men då vill det till att Liljanders ersättare till Koukkanen och Pajuniemi blir lika lyckade och det känns tveksamt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Peja: Det går att se på puckpedia om man söker på spelare. Så vitt jag kunde se har ingen av våra nya honom som agent. Men vet inte om jag sökte på alla. En annan bra sida är Capwages. Nu när capfriendly är uppköpt.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Gusten: Enligt EP har inte Pilkos agentur någon spelare i Brynäs. Så vitt jag kan se ingen spelare som varit i Brynäs de senaste åren heller - med undantag för Anders Lindbäck. Agenturen har en till agent.

När man skummar igenom deras spelare känns det som att de har otroligt många i KHL.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Tigerhjärta: Håller med. AP har varit HV:s lok de två senaste säsongerna. Troligtvis den spelare i hela SHL som varit viktigast för sitt lag. En sån tung spelarförlust som gör att man får revidera sitt säsongstips. Nu blir det kval... igen.
Kommentera

Sv: A propósito de nada
Jag hoppas ingen av våra spelare har den där Pilko som agent. Någon som vet?
Kommentera

« · 2718401 · »