Brynäs IF

730585 inlägg · 7961 ämnen

Kvalserien

« · 999025 · » Till forumet

Sv: Kvalserien
Wayne Gresky: "Jag vill berömma dig för din fina historiska genomgång."

Jag med.
Han ska absolut ha cred för det som är sakligt i inlägget.
Men jag vill inte berömma honom för nedanstående kategoriska slutsatser:

"Så med tanke på att Brynäs lär komma sist i elitserien och att
klubben är i total upplösning, organisatoriskt och ekonomiskt,
så spelar Brynäs, på lördag, sin sista elitseriematch på väldigt
länge,"

Det har inget med saklighet att göra.
Och ingen har väl kunnat undgå att se att AS-lagen satsat hårdare och hårdare.
Men det gäller att man också kan se att ES-lagen i KS ofta inte är så pjåkiga dom heller, i en jämförelse med AS-lagen.
Kommentera

Huge: Visst är det så, inget snack om att KS blir ett helvete i år, kanske den tuffaste någonsin, men att dra fram statistik över gamla kvalserier bevisar ingenting då det är precis som Huge påstod, alltid nya unika förutsättningar.

Den säger väl lika lite som statistiken att Brynäs överlevt kvalserien 100 % av gångerna dem spelat den.
Kommentera

Huge: Bemöt i så fall hans slutsatser med sakliga argument istället för att bemöta hans inlägg med diverse nedlåtande kommentarer. Jag är själv för positivt tänkande. Man ska aldrig ge upp innan slutsignalen gått. Men det går att framföra sin optimism på ett mycket snyggare sätt.
Kommentera

Huge:

Många verkar ju överens om att det kanske är nyttigt för Brynäs att starta om och byta ut sin ledning m.m om ni nu förpassas till AS.

Kanske behövs nåt år i AS för att starta om. Leksand försöker ju kanske Ni också borde det.

Boorken i båset? Halva gänget säger ja och halva Nej typ. Inte bra med sådan trist harmoni i laget inför kvalseriespelet.
Kommentera

Så är det, man kan inte leva på gamla meriter, statistik eller en tro att något skall gå ena eller andra vägen.

optimisten har oftast lika mycket fel som pessimisten - men så mycket roligare.
Kommentera

En liten jämförelse:

Tomi Pettinen Juuso Hietanen
Jan Houkko Tommy Sjödin
Jonas Elofsson Jörgen Sundqvist
Elias Granath Niclas Andersén
Herman Hultgren Markus Kankaanperä
Richard Jackman Nicholas Angell
Daniel Nielsen Peter Nolander
Libor Prohazka Antti Hulkkonen

Leksands försvar inger inte direkt respekt, däremot är de starkare gällande sista utposten. Om Brynäs forwards vågar ta fighten och vara i "ansiktet" på Belfour då bör vi slå Leksand.
Kommentera

mattias - 74: "Boorken i båset? Halva gänget säger ja och halva Nej typ. Inte bra med sådan trist harmoni i laget inför kvalseriespelet."
Sen bör frågan ställas huruvida spelarna borde ha något att säga till om. Det är ingen jäkla koncensus demokrati i idrottsföreningar. Föreningen tillsätter en tränare, som spelare har du bara att anpassa dig...
Kommentera

Pucken i Arbetarbladet:

"Som vanligt är det Brynäs stora problem.
Hade sportchefen Micke Sundlöv varit tydigare i telefonsamtalet med vår reporter Daniel Sandström hade spekulationerna undvikits.

I stället var Sundlöv oförskämd på ett arrogant sätt mot en reporter som skötte sitt jobb. Några timmar senare sa han till Expressens Karin Skogh att han gått in i väggen.
Hade han berättat det för Sandström hade mycket undvikits. I stället lade han ut dimridåer och låter Sandström leka gissningsleken. Att media sedan spekulerade vilt om sportchefens tillstånd är enbart hans eget fel.
Tydlighet, käre Sundlöv. Tydlighet."

Haha..
Så Pucken eller Sandström hade alltså avstått från att spekulera vad som låg bakom Sundlövs sjukskrivning, bara Sundlöv själv hade sagt att det bara handlat om att han gått in i väggen?
Tillåt mig att småle en smula, min käre Puck.
Kommentera

Huge: Läste det, journalister kan man alltid lita på att de leverrerar sanningen- NOT!
Kommentera

Davey_22: "Den säger väl lika lite som statistiken att Brynäs överlevt kvalserien 100 % av gångerna dem spelat den."

Jo, men DEN statistiken är ju positiv och till vår fördel, sas.
Och det intresserar inte dödgrävare och svartmålare.
Kommentera

Huss: Men det förutsätter att Brynäs börjar agera rätt ute på banan. Det räcker inte att ställa namnen mot varandra, om Brynäsarna inte utför saker som "markera", "försvara blå", "klubban i isen " och annat oerhört rudimentärt, skulle de kunna heta Fetisov hela gänget. Det positiva är väl att det inte kan vara raketvetenskap att göra grunderna rätt.
Kommentera

Huss: Så du sitter och detalj granskar bilderna på HS :-))
Kommentera

Wayne Gresky: "Bemöt i så fall hans slutsatser med sakliga argument istället för att bemöta hans inlägg med diverse nedlåtande kommentarer."

Kan hålla med om att de lät lite väl hårt så här i efterhand.
Men mitt svar innehöll väl även sakliga argument och inte bara nedlåtande kommentarer?
Jag blir ju själv ofta utsatt för samma argumentering när jag försöker hålla en saklig och seriös nivå i argumentationen, så det kanske är en aning förståeligt att även jag ibland tappar humöret?
Kommentera

Huge:
Till skaran som "stöttar" sundlöv kommer även nu "masken"... det var ganska överraskande..NOT!!
Kommentera

Huge: "Jag blir ju själv ofta utsatt för samma argumentering när jag försöker hålla en saklig och seriös nivå i argumentationen,"

Hmm,nåja. Du har inte haft några egna argument utan du har hela tiden utgått ifrån att allt Boorken, Doffen, Sundlöv eller någon annan i Brynäs organisation alltid gjort rätt. "Tränade ögon hos en etablerad elitserietränare" kallade du visst OÖ's insatser som tränare för någon månad sedan...

Kvalserien då? Ja det blir tufft men vi fixar det. Varför? Brynäs ligger där de ligger på grund av en rad omständigheter och som jag skrivit förr så bär målvakterna en stor del av skulden. Tittar man på Timrå så har de i vanlig ordning haft mycket skador, deras målproduktion har inte varit något som man skriver hem till mamma om. Skillnaden ligger i målvaktsspelet. Hade Brynäs haft en målvakt som legat på samma nivå som mittenlagens målvakter så hade vi aldrig befunnit oss i det läge där vi nu är. Att skylla på defensiven kan man göra till viss del men i slutändan så är det målvakternas dåliga insatser som har sänkt oss.

Många pratar om att det är extra mycket press på just Brynäs. Har inte MIF en enorm press på sig? Med lämnade ultimatum från Percy Nilsson om att man har EN chans till att ta sig upp sedan kommer hans stöd att minska rejält. Med en ny arena på gåg så tror jag pressen är enorm på MIF.

Leksand då? Ja, med tanke på att de är tippade att vara storfavoriter i KS så blir det lite att leva upp till. På det så går treårskotrakten för logerna ut efter den här säsongen. Vad händer om man gör som förra årets kvalserie. Då "starka Leksand" inte var så starka. Vi har ett bättre lag än förra året heter det, precis som det hette inför kvalserien förra säsongen.

Tufft blir det men jag tror vi fixar det. Oavsett tabelläget så är Brynäs ett målfarligt lag och lär inte bli mindre målfarliga mot AS lagens försvar som till stora delar består av ratade backar som inte höll måttet i ES. Försvarmässigt finns det massor att önska när det gäller Brynäs...Men samtidigt så är motståndet bra mycket sämre än vad vi stött på under säsongen.
Kommentera

GävleLasse: Så sant så!!! Det är väl mer eller mindre samma lag som förra året förutom att det då fanns en stabil och skicklig målvakt!
Kommentera

GävleLasse:

Å ja vi skall nog se till att sätta käppar i julen för er :)
Kommentera

mattias - 74: Vilken tur att KS spelas under påsken då.... ;-)
Kommentera

Det vill till att Brynäs, mot alla odds, fixar en elitserieplats.
Hörde på lokala nyheterna, för en stund sedan, att allsvenskt
spel innebär minst 43 miljoner kronor i minskade intäkter
och att Brynäs troligen låg 10 miljoner under budget den
här säsongen.

Alla förstår vad det skulle innebära vad gäller nästa säsongs trupp.
För att ta sig upp från allsvenskan behövs en trupp som är elitseriemässig.
Med ca 50 miljoner att kapa i utgifter inför en kommande säsong
i allsvenskan så lär alla förstå att det är i stort sett ett omöjligt uppdrag.
Kommentera

Enaranger:

Källa/länk?
Kommentera

GävleLasse: "Du har inte haft några egna argument utan du har hela tiden utgått ifrån att allt Boorken, Doffen, Sundlöv eller någon annan i Brynäs organisation alltid gjort rätt."

Det där är lika överdrivet som att jag skulle påstå att DU hela tiden utgått ifrån att alla i organisationen alltid har gjort fel.
Min utgångspunkt är att alla som jobbar inom organisationen har bättre kunskaper och är bättre insatta vad gäller förutsättningar osv, än vad både du, jag eller nån annan härinne är.
Om jag då för det mesta håller med om de beslut som tas, är det då nödvändigtvis detsamma som att inte ha några egna argument?
Eller menar du att ett "eget argument" alltid måste var det samma som att inte hålla med den s.k sakkunskapen?

I övrigt håller jag med om det du säger ang framtiden i KS och jämförelsen med AS-lagen.
Kommentera

Huge: "Det där är lika överdrivet som att jag skulle påstå att DU hela tiden utgått ifrån att alla i organisationen alltid har gjort fel.
Min utgångspunkt är att alla som jobbar inom organisationen har bättre kunskaper och är bättre insatta vad gäller förutsättningar osv, än vad både du, jag eller nån annan härinne är"

Skillnaden ligger på ett annat plan. Jag bildar mig en uppfattning utifrån vad jag ser och hör samt utifrån mina egna värderingar. Med detta som utgångspunkt skriver jag mina argument. I många fall så har jag inga som helst empiriska bevis för det jag skriver utan det är helt enkelt slutsatser som jag själv kommit fram till. Visst, det är analyser från en lekman men det är MINA åsikter som jag står för.

I ditt fall så letar du fram saker som sägs från Brynäshåll som du håller som empiriska och orubbliga. Även fast det är analyser och slutsatser ifrån en organisation som gjort grova missberäkningar på flera plan under ett antal år nu.

Hur länge har jag hävdat att Sundlöv och Boork gjode fel, något som de själva erkänt nu? Hur länge har du hävdat att de som "proffs" vet vad de håller på med?
Kommentera

Huge:

Tyvärr, Magistern, är din trovärdighet lika med noll baserat på din argumentation om alltings förträfflighet under säsongen.

Det finns en och annan i detta forum som har lyft (minst) ett varningens finger, och nu är vi rätt logiskt med tanke på alla (jävla) felbeslut där.

KS.

Det innebär att andra har mer trovärdighet än dig, och det (nästan) oavsett hur argumentationen sett ut.

Självrannsakan... och lärande, Magistern...
Kommentera

rackham: Ledsen, men jag har inte talat om vare sig alltings förträfflighet eller kaos/förfall. Jag anser bara att sanningen ligger nånstans mittemellan och att det är överdrifter som inte tjänar ngt syfte, mer än att försöka svartmåla det mesta ännu mer.

Som jag flera gånger påpekat: förlängningen med Boork vara lite av ett vågspel och kunde ha slutat hur som helst, och resultatet ser vi nu.
Därmed inte sagt att ALLA beslut som sen tagits under resans gång har varit (jävla) felbeslut. Det är nog lite mer komplicerat än så.
Kommentera

rackham: Hur tänker du nu? Allt är väl frid och fröjd, BIF har gjort precis allting rätt sen kan man inte rå för otur och skador på nyckelspelare. Hade inte tex Gynge ont i en axel på försäsongen?

Nä Huges teorier/förklaringar har varit klockrena det enda man oroar sig för är att hur ska det gå nu när det hitintills perfekta aggerandet från BIFs sida tagit oss ända till kvalserien?? Kan det månne bara bli sämre?
Kommentera

Lunkan: Ikväll/ i morgon presenteras den nye tränaren. Återstå att se vad spelarna tycker eller om dom ska spela sitt eget spel. Förhoppningsvis kommer det även fram att spelare i dagens lag signat för konkurrenter. Åt helvete med såna spelare, låt dom dra direkt!
Kommentera

Huge:

Det där innehöll inget lärande från din sida... Magistern.
Kommentera

Lunkan:

Jajamän, finns det inte en sång med Tom Petty (?) "Free falling"...
Kommentera

Huge: Dina förklaringar är tydligen slut nu. Du kan ju inte ens försöka svara på vad som är fel i det jag skrev igår.

Vi har ingen klubbdirektör
Vi har ingen sportchef
Vi har ett uselt lag
Vi är det sämsta laget i klubbens historia
Vi har en tillfällig tränare
Vi har inga pengar

Var i detta ligger sanningen mittemellan. Och hur får man nåt liknande till annat än kaos/förfall? När vi startade säsongen hade vi en målsättning att vara topp4.
Kommentera

sylf: Jag var ner till en kall B-hall å beskådadedagens träning en stund. Molin ser ut att vara utanför laget efter slashingen över hans handled så det har blivit en del förändringar.

Nolander och Danielsson verkar vara tillbaka i alla fall. Några nyheter i matchningen kunde även skönjas.

Backpar:
Nolander | Carlsson
Kankaanperä | Hulkkonen
Sjödin | Andersén
Hietanen | Sundqvist (troligtvis fjärde backpar)

Kedjor:
Dackell | Hansen | Brendl
Widing | Hauthonen | Månsson
Alcén | Sundström | Persson
Angell | Danielsson | Hermansson 
Kommentera

sylf:
Vi har ingen klubbdirektör.
Vi har en sportchef.
Vi har ett Ok lag, som av olika anledningar underpresterat.
Vi är inte det sämsta laget i klubbens historia.
Vi har en tillfällig tränare (med största sannolikhet)
Vi har pengar.
Kommentera

sylf: " Förhoppningsvis kommer det även fram att spelare i dagens lag signat för konkurrenter. Åt helvete med såna spelare, låt dom dra direkt!"

Jag laddar bössan!
Kommentera

sylf:

Hela tanken med att det behövs en ledare i en grupp är att det måste finnas en person som bestämmer vad som skall hända och som de andra följer av egen fri vilja för att det tror på ledaren och det han/hon säljer.

Alltså är det upp till en ledare att hitta vägar som gör att gruppen följer honom/henne.
Att få folk mot sig har aldrig vunnit några stora slag.

Däremot har det levererats under när ledare har fått gruppen att överträffa sig själv.

Herb Brooks (?) OS -80 är ett exempel på plusvarianten.
Koorken ES 07/08 är ett exempel på minusvarianten.

Typ.
Kommentera

rackham: Och då frågar man sig: trodde spelarna på Boorks idé om att utveckla spelet inför denna säsong och tanken på att spela med en större trupp?
Kommentera

Huge: Med tanke på reaktionen så hade de inte förankrat sina idéer hos spelarna. Jag kan tänka mig att de informerat spelarna om hur de tänkt sig med sitt nya upplägg men ingen av spelarna vågade opponera sig. Av förklarliga skäl. Boork har ju visat med vilka metoder han behandlar oliktänkande i ett lag.
Kommentera

Huge:

Vi har pengar= Har vi? vad vet du om det?
Vi har ingen kludddirektör= Nej, just det
Vi har en sportchef= ok, en oduglig sådan som gått in i väggen
Vi har ett ok lag som underpresterat= Har vi? och förklara isf vad underprestera är.
Kommentera

GävleLasse: Än viktigare, hade han förankrat sina idéer hos spelarfruarna?
Kommentera

rackham: "finns det inte en sång med Tom Petty (?) "Free falling".."

Jojomensan. Sen gjorde han också "I won't back down". Den borde dåna i omklädningsrummet under KS.
Kommentera

sylf: Förhoppningsvis kommer det INTE fram att spelare i dagens lag signat för konkurrenter
Kommentera

Lunkan: Skulle det visa sig att det finns någon spelare som signat för ett annat lag så är det ju bara en stor skandal.
Kommentera

Jompe: Han har även gjort hits som:

Breakdown

Even The Losers

Don't Come Around Here No More

Med andra ord så borde det här vara den officiella kvalserieskivan för varje brynässupporter med självrespekt (och utan).

www.cduniverse.com/search/xx/music/pid/1103619/a/Greatest+Hits.htm
Kommentera

Wayne Gresky: Du missade hans senaste hit: Shut the F**k Up.
Kommentera

Hela den här säsongen är katastrof och ett stort jävla skämt!
Kommentera

GävleLasse: Men borde inte reaktionen från spelarna då ha kommit i ett betydligt tidigare läge? Naturligtvis så borde man ha varit mkt noggrannare i sina sonderingar hos spelarna vad gäller spelidén. Men spelarna själva måste ju också ta på sig en ett visst ansvar i det fallet.
Min huvudpoäng och käpphäst är ändå att man inte klarat av att genomföra den idé man haft. Och när spelarmaterialet sen har varit anpassat till denna idé så har det skitit sig, när det börjat gå lite trögt.
I allmänna termer nånting ditåt.
Kommentera

GävleLasse: Vilka vill vi då helst ha med oss ner i KS?
Luleå eller Mora?
Känns lite som att välja mellan pest eller kolera, men jag tror att Luleå skulle passa oss bäst, rent spelmässigt.
Å andra sidan så vore det kul att få se Leksand svettas i 2 daladerbyn.
Kommentera

Huge: "Min huvudpoäng och käpphäst är ändå att man inte klarat av att genomföra den idé man haft. Och när spelarmaterialet sen har varit anpassat till denna idé så har det skitit sig, när det börjat gå lite trögt.
I allmänna termer nånting ditåt"

Krävdes det 54 omgångar för dig att komma till den slutsatsen eller är det faktumet att det inte finns några halmstrån kvar som får dig att ta bladet från munnen?

Den "sena" reaktionen  från spelarna kan knappast sägas vara orsaken till det onda utan snarare en följd.
Kommentera

Huge: Jag väljer nog Luleå, just på grund av att vi har haft lite lättare mot dem. men det är lite som du säger.. hängning eller gaskammare...
Kommentera

GävleLasse: 54 omgångar? Jag har väl hela tiden hävdat att försöket att spela mer offensivt har varit den största boven i dramat.

Den sena reaktionen gällde specifikt rotationssystemet eftersom jag är övertygad om att samtliga spelare varit helt inställda på och införstådda med att spela mer offensivt denna säsong.
Spelarna borde alltså mkt tidigare ha opponerat sig mot försöket att rotera spelare, om det nu hade varit en så viktig sak för dom.
Det borde ha gjorts redan när förslaget kom upp första gången.
Kommentera

Huge: Om det nu var ett förslag. Det kan gott och väl ha varit så att Boork mer eller mindre kört över både spelare och Sundlöv med sin idé. Jag är övertygad om att den kommer från Boorken från början. Hur Sundlöv har agerat är mer svårtolkat. Har han köpt saken med hull och hår eller har han vikt ner sig och visat e enad front utåt? På nåt sätt så känns det som att reformen var ett krav från Boork när man förlängde med honom, därav sparkningen.

Vad jag menar är att styrelsen har agerat väldigt konstigt. Vadan denna totala helomvändning från att låta Boorken städa med ett flertal omskriva och omdiskuterade sparkningar som följd till att "lyssna" på spelarna den här gången. Det gick ju vägen senast när man valde Boorkens linje. Vad fick ledningen att göra denna kappvändning?

Ja du har haft det offensivare spelet som grundtes till debaclet. Min fråga är då. OM nu Boorken ville ha ett offensivare brynäs varför inledde han serien och spelade hela försäsongen med en defensiv 1-3-1 uppställning? Jag tror snarare att man "blev" offensivare genom att man inte tog samma defensiva ansvar i gruppen. Detta kombinerat med att nyförvärven var mer offensivt lagda alternatvt inte bra nog defensivt är svaret. Visst har Boork sagt att man försökt att vara mer offensiv i sitt spel med det känns mer som en analys gjord i efterhand än något man gått ut med från början.

Visst borde spelarna sagt ifrån tidigare men som fen öljd av Boorkens tidigare handlingar mot oliktänkande så har jag full förståelse att spelarna valt att hålla missnöjet inom gruppen istället för att yppa något till ledningen. Först när förlusterna radades upp vågade man med stöd av de dåliga resultaten säga sitt hjärtas mening. Ännu en följd av en för "hård" linje när det gäller lyhördheten från Boork.
Kommentera

« · 999025 · »