Brynäs IF

730593 inlägg · 7961 ämnen

Kvalserien

« · 999177 · » Till forumet

Sv: Kvalserien
Huge: JA mr Huge nu är det klart det som vi seriösa tyckare och hockeykännare anat under en längre tid: Att det blir spel i kvalserien igen!

Denna säsong har du återigen försvarat Brynäs med näbbar och klor, mot onyanserade tonåriga läktarcoacher. Men vilka hade rätt? Är säsongen succe, godkänd eller fiasko?

Liksom 2003 och 2005, då vi oxå hamnade i kvalserien, måste denna säsong anses vara ett rejält fiasko!

Ditt starkaste argument till att Brynäs gör rätt är ju att: "Proffs vet bättre än läktarcoacher". Men frågan är om de verkligen gör det. Brynäs har varit så dåliga man kan vara, man har kommit sist i den serie där man spelar, ett sämre resultat går inte att uppnå!

3:e gången gillt i kbalserien på 2000-talet och all den lilla trovärdighet som du haft har försvunnit. Var en man för en gångs skull och erkänn att du har haft dyngfel om Brynäs hela den här säsongen!
Kommentera

GävleLasse: Har hört lite ryckten att Bäckman ska vara en kandidat för brynäs i kvalet ! kan de stämma tro ??!!
Kommentera

Ove Myling: Haha...
Så du utser dig till seriös tyckare och hockeykännare bara för att du råkat få rätt i att det blir kvalseriespel?
Tja, gapar man i 10 säsonger och svartmålar allt och alla och siar om KS i varje inlägg så är det klart att sannolikheten att man får rätt nån gång är rätt så god.
Men tyvärr: det säge öht inget om din ev seriositetet eller dina hockeykunskaper.

Och ja: vi har kommit sist i en mkt tuff och jämn serie.
En klar besvikelse för ALLA, inklusive undertecknad.
Vi alla någotsånär sansade bedömare (och dit räknar jag alltså inte dig och ditt anhang) trodde att vi hade en bra chans denna säsong att placera oss ett snäpp högre än fjolårets åttondeplats.
Men tyvärr, många saker har gått snett och vi är isf djävligt många som erkänner att vi hade fel i våra förhoppningar.
Men grattis till dig då: som hade rätt i din spådom.
Kommentera

Projta: Vem ryckte och i vad?
Kommentera

Huge: "Tja, gapar man i 10 säsonger och svartmålar allt och alla och siar om KS i varje inlägg så är det klart att sannolikheten att man får rätt nån gång är rätt så god."

Ja, det måste man ju säga! Jag har haft rätt tre gånger! Inte illa för en onyanserad tonåring!
Men tydligen har ju inte Brynäs gjort något fel, trots att dom gång efter annan tillhör Elitseriens bottenskrap. Nej, man ska lita på dom, dom är ju proffs!

"Och ja: vi har kommit sist i en mkt tuff och jämn serie.
En klar besvikelse för ALLA, inklusive undertecknad.
Vi alla någotsånär sansade bedömare (och dit räknar jag alltså inte dig och ditt anhang) trodde att vi hade en bra chans denna säsong att placera oss ett snäpp högre än fjolårets åttondeplats."

Jo, men vilka fick rätt? Var det ni "sansade bedömare" eller mitt "anhang"?
Ja, du magistern en smula självinsikt skulle inte skada vare sig dig eller Brynäs. Dags att inse att ingendera har mycket vettigt att komma med!
Kommentera

Enaranger: "För att ta sig upp från allsvenskan behövs en trupp som är elitseriemässig.
Med ca 50 miljoner att kapa i utgifter inför en kommande säsong
i allsvenskan så lär alla förstå att det är i stort sett ett omöjligt uppdrag."

Du missar ju en detalj. Förutsättningarna du nämner har varit desamma under alla år, dvs. dom allsvenska lagen har aldrig haft samma ekonomiska förutsättningar som elitserielagen. Lika förbannat har AS-lagen snott minst en ES-plats varje år. Det går att bygga ett lag av Brynäs kapacitet till halva priset. Vilket lagen i årets kvalserie tyvärr kommer att bevisa. Men det betyder också att Brynäs, som givetvis kommer vara rikast i AS nästa säsong, har stora chanser att sno tillbaks ES-platsen. Det handlar "bara" om att bygga rätt med dom resurser man har. Därför är högsta prioritet att hitta nya byggherrar.
Kommentera

Huge: Pucken menar tydligen att Sundlöv skulle gått ut i tidningen och redogjort för orsaken till sin sjukskrivning. Osmakligt! Har Pucken gått med i Spanska Inkvisitionen? Finns väl ingen fri medborgare som förväntas schavottera i medierna med sin sjukdom. Jävla pöbeljounalistik! Kan nån kolla upp när Puckot var sjukskriven sist så vi kan ställa några frågor? Hemoröjder, bakfull, dryparn? Ut med språket!

"Ditt statistikrunkande ger ingen normalt funtad person ngt för."
"Tidigare säsonger har var för sig haft sina egna unika förutsättningar, så man kan inte säga någonting egentligen om hur det kommer att sluta detta år."
(Hela inlägget borde sparas som ett varnande exempel för omvärlden. Skolorna borde använda det i undervisningen i samband med att man informerar om riskerna med att inte använda kondom, att köra bil rattfull och att spå framtiden i kaffesump.)

Jag kan se George W. Bush framför mej när han fick tjänstemännens underlag som varnade för att gå in i Irak eller Adolf Hitler som gav fan i de avskräckande fakta som hans rådgivare tog fram inför operation Barbarossa. Båda reagerade ungefär som du.

Jag har sagt det förut: Du är för fan farlig!

"Men mitt svar innehöll väl även sakliga argument och inte bara nedlåtande kommentarer?"

Omvärlden gör vågen!
Kommentera

GävleLasse: Nja, köraöversnacket tror jag inte så mkt på. Isf kan det snarare ha handlat om ett gradvis övertygande och argumenterande från Boork och Sundlövs sida om att en utveckling av spelet var nödvändigt, sett till både sponorernas och publikens reella eller inbillade krav.
Och med tanke på att laget hade fått den plattform av stabilitet som eftersträvats så tycker jag inte att utvecklingsidéerna kändes speciellt kontroversiella utan snarare naturliga.
Sen vet jag inte om det skulle vara en efterhandskonstrukion?
Man gick väl redan innan säsongen startat ut med att försöka ta tag i spelet på ett annat sätt, dvs spela lite mer offensivt?
När jag talar om offensiv idé så inbegriper det naturligtvis även att försvarsspelet ska utvecklas så att det passar den nya idén.

"Först när förlusterna radades upp vågade man med stöd av de dåliga resultaten säga sitt hjärtas mening. Ännu en följd av en för "hård" linje när det gäller lyhördheten från Boork."

Skulle snarare vilja säga att spelarna gömt sig bakom de dåliga resultat som dom själva till stor del varit skuld i, genom att visa sitt ev missnöje och det alldeles för sent.
Nu tog man dessutom rotationssystemet som motiv till kräftgången, trots att detta i ett relativt tidigt skede frångicks.
Spelarna har enligt min mening kommit alldeles för billigt undan, samtidig som det är svårt att kritisera ledningen för att inte gå på tränarens linje.
I de lägen finns oftast inget annat att göra än att byta tränare.
Hur dumt och ologiskt det än kan verka.
Kommentera

Izah: "Har noterat att du tror att det var sista matchen i ES på länge för BIF, så talar en sann pessimist!"

Yeah right! John Pohlman spår regnväder imorgon. Jävla neggo!

Brynäs visar alla tecken på ett blivande allsvenskt lag. Långa formsvackor under serien, bottenlösa svackor under delar av matcher, fullständigt viljelöst vissa matcher, totalt oorganiserat försvarsspel, målvakter som är betydligt sämre än KS-motståndarnas (t.o.m. Luleå har ju en målis som kan spika igen då och då), en organisation som upplevs som om den är utan ledning och handlingskraft (hur fan kan man titta på när laget spelar 11 matcher i rad utan seger, 11 matcher! = en femtedel av serien) och dessutom är vi sämst i Elitserien.

Har Brynäs oflyt blir det Mora som hänger med till KS. Det enda ES-lag Brynäs hade rått på i en kvalserie är Luleå. Mora har faktiskt chansen att fixa KS. Deras försiktiga gnetspel skulle funka bra i KS. Luleås och Brynäs svängdörrshockey kan bara sluta på ett sätt.

Östblom tycks vara en riktigt bra kille med stort brynäshjärta. Skulle Sundlöv beskriva sina känslor för klubben skulle det givetvis låta likadant. Jag tvivlar inte på deras brynäshjärta men nu verkar dom i en bransch där deras insats bedöms efter verksamhetens resultat och facit säger att dom har misslyckats. Riktigt ordentligt. Båda måste ersättas och i Östbloms fall omgående.
Kommentera

rackham: "Koorken ES 07/08 är ett exempel på minusvarianten."

Koorken ES 05/06 och Koorken ES 06/07 är exempel på plusvarianten.
Är det den senaste prestationen dvs. 1/5-dels säsongen 07/08 eller dom två hela säsongerna med goda resultat som betyder nåt? Har han bränt allt förtroende under dom 11 matcher han senast var boss eller kommer spelarna ihåg hur bra det flöt på under 100-talet matcher åren innan?
Kommentera

Huge:
"Vi har ingen klubbdirektör.
Vi har en sportchef.
Vi har ett Ok lag, som av olika anledningar underpresterat.
Vi är inte det sämsta laget i klubbens historia.
Vi har en tillfällig tränare (med största sannolikhet)
Vi har pengar."

Ja, och krig är fred, frihet är slaveri osv
Kommentera

Jajjen: Du behöver en egen gästbok!
Kommentera

Jajjen: Bortsett från att jag håller med dig ang Pucken och hans svammel så begriper jag inte hur du kan likställa Bush´ och Hitlers agerande med Enarangers statistiksnack?

Bush och Hitler tog kalkylerade risker när dom bestämde sig för att agera.
Vad har det med Brynäs ev chanser i en kvalserie att göra?
Som jag säger: varje säsong har sina egna förutsättningar och att en KS är jobbig och tuff har väl ingen förnekat.
Men Enaranger drog ju den absoluta och kategoriska slutsatsen från tidigare kvalserier att Brynäs nu redan är klara för allsvenskan, baserat på just sin statistik.

Men om man tittar på en annan statistik, som säger att Brynäs har 100% utdelning när det gäller att klara en kvalserie och ta sig tillbaka till ES, varför drar han isf inte fram de siffrorna?
Statistik som statistik....
Kommentera

Jajjen: "Ja, och krig är fred, frihet är slaveri osv"

Förstår till fullo att du i egenskap av överdriftsbenägen och onyanserad skribent tycker det, men vi andra som är lite mer nyanserade inser att det finns graderingar mellan de båda ytterligheterna.
Kommentera

Hört lite rykten om att månsson ska ha skrivit på för frölunda.
Kommentera

okänd:

Blir intressant och se hur många av era spelare som lämnar för andra klubbar om ni åker ur.

Widing och Brendl är väl 2 st kan jag tänka mig.
Kommentera

mattias - 74: Ja Leksand har ju ett uttalat intresse för Hedemorakillen. Men först skall en liten detalj klaras av.. en kvalserie. Drömen vore om Brynäs och Leksand går vinnande ur den striden.
Kommentera

mattias - 74:

Varför är det intressant för dej?
Kommentera

Bissett19: Tung dag idag, väldigt många Leksingar har tinat fram och vill prata hockey nu.
Dom har varit tyst hela säsongen.
Men det är väl så, man får väl igen för gammal ost. :)
Kommentera

Huge: "vi andra som är lite mer nyanserade"

Hoppas det inte innefattar dig, du är ju den störste läktarcoachen, onyansen personifierad härinne!
Kommentera

Bissett19:

Det bara är det.
Kommentera

okänd: Ja, det stämmer, han har skrivit på för sillstryparna. Kasta ut honom ur omklädningsrummet fort som fan!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

sylf: Månsson blir inget större tapp i alla fall. Sedan han iklätt sig rollen som någon slags playmaker så har det gått stadigt neråt. Han är inte den typen av spelare. Han är en grovjobbare inget annat.
Kommentera

Huge:
Enaranger har en teori. Han underbygger den med statistik. Han försöker alltså motivera varför han tycker som han gör. Inte alltför vanligt på den här sidan.

Din reaktion (som du delar med andra välkända analytiker som Hitler och Bush) på ett sånt försök: ”…du inte verkar ha nåt intresse av en seriös debatt…”
Kommentera

Macahan: Leksingarna är ena jävla kaffemuggssupportrar. Dom har hållit en låg profil hela säsongen men nu ploppar dom upp som svampar. Helt plötsligt är man skitintresserad av laget och vad dom har för sig. Igår, när Brynäs match knappt hade slutat ploppade det upp ett inavel här och välkommnade oss till en allvarligare värld. Jävla mongon!
Kommentera

GävleLasse: Näe, jag skiter i om han försvinner, han har inte tillfört nånting på hela säsongen. Han har försökt axla Bäckis mantel den dumme fan. Good luck I say!
Kommentera

sylf: Om ryktet stämmer så kommer han att hamna i en brunkarkedja tillsammans med Martin Plüss och Micke Holmqvist. En intressant kedja men inte pågrund av Månssons deltagande.
Kommentera

Jajjen: Spelar det nån roll ifall han försöker underbygga sin teori med statistik, när varje säsongs uppsättning av KS-lag ändå har sina unika förutsättningar?
Jag kan ju isf kontra med annan statistik: vi har hittills alltid lyckats ta oss tillbaka till ES efter kvalspel.
Eller gäller inte den statistikvarianten och isf: varför inte?
Kommentera

sylf:

Klockrent av Masken:

Trött på: 

"Att se spelare som Mathias Månsson i Brynäs, som åker omkring som om han vore en fridlyst blåsippa.

Han måste ha glömt bort varför han kom med i landslaget i fjol, då han spelade ett fysikt spel och tog skitjobbet framför kassen. I år tror Månsson att han blivit en speldosa och åker mest omkring och gnäller"

Kommentera

GävleLasse: Han kommer att hamna i en brunkarkedja med all säkerhet. Men framför allt kommer han att tjäna pengar!! Räkor finns överallt, vad finns annars att locka med? Englandsfärjan? Dont think so!
Kommentera

sylf: Japp, nu är dom plötsligt vaken igen.
Var ju lugnt och skönt under tiden. Hoppas innerligt på 6 poäng mot dom i kvalet.
Kommentera

sylf:

Kungsportsavenyn.
Kommentera

Bissett19: Woww!
Kommentera

Huge: Om vi vänder på det! Varför skulle den "goda" trenden ha mindre sannolikhet att slå in än den "onda".

Två trender lika trovärdiga på sitt sätt. Är glaset halvtomt eller halvfullt?

Vad talar för emot?
+ En sak som brukar vara signifikativt för lag som åker ur ES är dåligt PP och BP. Inget som Brynäs har roblem med, tvärt om.
+ Inga problem med produktionen framåt.

- Risken att Brynäs fortsätter att göra enkla misstag i egen zon.
- Målvakternas ojämna insatser. Markström har visserligen haft en jämnare nivå men släpper konstant in i snitt 3 mål per match. Hur stor blir skillnaden mellan Leksand och ES motstånd?
- Risken att Brynäs blir ihjälkontrade när man ligger på för hårt.

Sen har vi ju alltid faktorer som skador, formtoppar- och dippar.
Kommentera

Huge: Alla vet att varje KS har sina unika förutsättningar. När man har konstaterat det kan det vara intressant att kolla hur styrkeförhållandet AS/ES har sett ut i kvalserien historiskt. På dom senaste 10-12 åren har minst ett ES-lag i snitt ramlat ur. Trots varje KS unika förutsättningar. DET kan man göra en prognos utifrån.

Att Brynäs har deltagit 3 gånger sedan -96 med olika lag, mot olika lag går inte att dra några som helst slutsatser av när det gäller årets KS. Lika lite som att Modo borde vinna i år bara för att man vann senast.

Tips: gå en grundkurs i statistik.
Kommentera

Ja inte skulle jag direkt sakna Månsson om han gått till Frölunda. Vore kul att se Kankan köra över Månsson...
Kommentera

GävleLasse: Brynäs siffror i PP och BP betyder ju inte mycket i en kvalserie :)
Men jag förstår vad du menar, klart är det är bra att dom bemästrar spelet i dom formerna.

Men hur många mål släppte Brynäs in i PP? Var ju farligt bakåt ganska ofta.
Kommentera

Macahan:
1MODO Hockey540
2Djurgårdens IF541
3Södertälje SK543
4Luleå HF544
5HV 71545
6Linköpings HC546
 Skellefteå AIK546
 Timrå IK546
9Färjestads BK547
10Mora IK549
11Brynäs IF5410
 Frölunda HC5410
Kommentera

Projta:

Ähh skitsnack. Skulle Bäckman bli tränare i Brynäs så river jag tröjan.
Kommentera

Bissett19: Tackar!

Där har dom något dom kan bli bättre på :)
Kommentera

Bissett19: Något MODO är bäst på?! Bisset, du har gjort min kväll.

I övrigt kan man bara konstatera att sett från utsidan så känns detta som den mest ovissa kvalserien på länge.
Kommentera

Poffa: Optimist!
Kommentera

Jajjen: "Att Brynäs har deltagit 3 gånger sedan -96 med olika lag, mot olika lag går inte att dra några som helst slutsatser av när det gäller årets KS."

Nä, och det lika lite som att det går att dra några slutsatser av att 1 ES-lag alltid åkt ur.
Det jag vänder mig emot och som du uppenbarligen ännu inte har begripit är att Enaranger fastställt att 1 ES lag kommer att åka ur, och att det är vi.
Och det fastställandet underbygger han med statistik.
Kan mkt väl bli så men något faktum är det de facto ändå inte.
Prognoser eller vad fan du vill till trots.

Tips: lär dig skilja på sak och sak.
Kommentera

Macahan: "Där har dom något dom kan bli bättre på :)"

Ja, fixar dom till den detaljen tror jag Brynäs har goda möjligheter att knipa 6:e platsen i kvalserien.
Kommentera

Gäller allsvenska regler i kvalserien? Jag tänker på t.ex. målkameror och icing. Finns det mer som skiljer?
Kommentera

munkas: Ja, nu var det väl inte så att jag fäste allt för stor vikt vid ju det.
Men dom släpper till mycket kontringar i PP.

6:e platsen?!?!
Ska väl vinna hela serien?
Kommentera

munkas: Dina inlägg når rekortlåg nivå. Är det säkert att du inte är Leksing? ;)
Kommentera

T T: Vad jag tror har dom väl inte målkameror i allsvenskan.
Hur det är i kvalserien törs jag inte svara på.
Kommentera

Huge: Jag påstå att två ES-lag åker ut. En slutsats jag drar efter att ha sett Elitserien bli allt sämre, allsvenska lag satsa allt mer, hur Brynäs och andra ES-lag haft stora bekymmer med mediokra AS-lag i tidigare kval. Men framförallt har jag sett Brynäs den här säsongen. Fortsätter Brynäs att spela som man gjort i en genomsnittlig seriematch är vi helrökta.

Har han "fastställt" att Brynäs åker ur? Är det du som brukar snacka om onyanserad? Han spånar väl om utgången av kvalserien som alla oss andra. Fastställt!
Kommentera

Macahan:
Kutym är i idrottssverige då det kvalspelas mellan olika nivåer, så är det den högre nivåns regler som gäller.
Hur det är i detta fall tänker jag inte ta gift på.
Kommentera

« · 999177 · »