1150x200-brynasbanner.jpg

Lagbygget 2013/2014

« · 1587031 · » Till forumet

Sv: Lagbygget 2013/2014

Jajjen:

Nu är ju inte Brynäs ensamma om att underprestera året efter guldet togs, dessutom finns det ju några olyckliga omständigheter runt förra säsongens genomklappning. Tycker nog det är lite tidigt att påstå att Brynäs skulle ha försatt chansen att etablera sig i toppen.

När det i stort sett är regel att lagen dräneras på talanger varje år blir det mer o mer ett vågspel att bedömma vilken trupp man har från år till år.

Att man missar nåt år eller två tror jag tyvärr man får ha överseende med. Som jag ser det är det väldigt svårt och framför allt dyrt att gardera sig för varje scenario.

Kommentera

Tväst: Och du, jag minns också hur det såg ut när Brynäs saknade pengar. Det påminner jäkligt mycket om nu. Lågbudgetvärvningar och kvalserietips...
Kommentera

Tväst: Ja, jag vet inte heller varför Skellefteå och Luleå passerat Brynäs med råge, men det jag vet med säkerhet är att det inte är pengarna som tagit lagen till toppen. Det är två skitlag i två skitbyar. Pengar har dom tjänat nu när dom etablerat sej. Nåt som Brynäs också har (hade?) chansen att göra när man var på topp.
Kommentera

Jajjen: Vi har ju iaf turen att få behålla Nordan och Basse. Dom får väl anses som stjärnor här i SHL, iaf om man kikar i lönekuvertet..
Kommentera

Jajjen:

Jag tror inte jag är rätt man att uttala mig om varför.... vet inte ens hur stora spelarbutgetar resp. lag har. Men små orter som indentifierar sig med sitt elitlag är nog beredda att till varje pris som helst stötta.... t.o.m. komunerna går ju i vissa fall in med pengar o olika former av stöd. 

I Skellefteå gick ju man ur huse för att se första isträningen, såklart att sponsorer gillar att synas med ett så starkt stöd.

Jag tycker det är klokt av Brynäs att vara försiktiga med pengarna.... hur det såg ut när inga pengar fanns minns jag alltför väl.

Hur laget sett ut om Elias stannat kvar vet inte jag, måste vart en stor besvikelse att han lämnade med så kort varsel. 

Du är besviken på att Larsson går rakt in i Brynäs lag..... vi får väl se när/om T J har alla friska att välja bland. Helt klart ses Larssson som en breddspelare i första hand. 

Kommentera

Rodrigo: Förmodligen tar han med lätthet en plats på tre femmor. Då är han en bra värvning. Men vad det säger om laget är en annan sak.
Kommentera

Jajjen: tycker Larsson varit rätt bra, ja. Men inte så bra att han skulle få kontrakt över hela säsongen.
Kommentera

Rodrigo: Larsson har sett bra ut när han lirat. Bara skrämmande att en dussinlirare i laget som åkte ur serien förra säsongen, med lätthet snor en plats i årets Brynäs.
Kommentera

Tväst: Har Luleå och Skellefteå bättre förutsättningar än Brynäs och Gävle att skaka fram pengarna? Skellefteå är en håla uppe i norr som etablerade sej i ES låååångt efter Brynäs. Luleå har varit ett dussingång i ES lika länge som Bynäs men nu plötsligt har dom lyckats etablera sig i toppen av serien. Pengar? Är det så enkelt att skaka fram pengarna varför gör inte Brynäs det? Växjö står på tur att etablera sej i toppen. En tidsfråga innan lag som Malmö och Djurgårn spelar i ES. När kommer Brynäs elitsatsning?

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: öhhh, jag skriver om saker är positiva eller negativa. Det här var en negativ grej, inget mer med det? Inte som att jag gnäller så fort Sundlöv gör något, tyckte det var relativt bra att ta in Larsson från början. Att ha honom över hela säsongen? Inte bra.

Inget mer med det.
Kommentera

Jajjen:

Varför får t.ex. Luleå o Saik behålla sina spelare? 

Pengar, så klart.... hellre mer speltid här än tveksamt i en bättre liga.... trivs med rollen man fått i laget.... trivs i stan o med lagkamrater.... 

Men, det är väl ändå ganska marginelt? de allra flesta tar väl erbjudandet  och flyttar om man får chansen?

Kommentera

Zappaholic: det är väl baksidan av att få fram så
Stora talanger som Brynäs lyckats med. Holloway
och Möller har ju spelat därborta utan att
lyckas speciellt bra Ericsson börjar ju komma
till åren och är väl nöjd...
Kommentera

Jajjen: Har inget bra svar. Uppenbart är att de klarar i flera säsonger att behålla sina stjärnor, vilket inte vi lyckas med lika bra. Vi har kontinuitet i rollspelare och brunkare, lag som Luleå och SAIK har kontinuitet i sina fixstjärnor. Frågan är hur de lyckas behålla sina stjärnor och vi tappar dom?

För mig är det ofattbart att NHL-lag plockar över unga svenska spelare som inte tar plats i lagen, medan spelare som Holloway, Möller, Jimmie Ericsson etc harvar vidare i SHL.

Kommentera

Zappaholic: Varför har t.ex. Luleå och Skellefteå fixat det?

Jag gillade aldrig att Brynäs sågs som nedflyttningskandidat under hela 00-talet. Jag gillar det inte nu heller.

Kommentera

Jajjen: vad som hände? En övertro på juniorerna samt en oförmåga att värva etablerade forwardsstjärnor?
Kommentera

EskilstunaLasse: "Ja det är säkert en trevlig kille. Men hur har han funkat på isen? Det är väl ändå det som är det avgörande."

Nä, det är säkert Larssons agerande som mysgubbe vid sidan av som varit det avgörande, och inte det han presterat på isen.
Så måste det vara....
Kommentera

Zappaholic: då behöver han ju inte rätta dig... ;)
Kommentera

Zappaholic: Vafan vare som hände? För två år sen svenska mästare med lysande framtidsutsikter och hyllade för att spela framtidens hockey. I dag lirar vi styrspel med en trupp som genomgående tippas som bottenlag och en del elitseriemotståndare tror att Brynäs får kvalspela. Brynäs huvudkonkurrenter för två år sen anses fortfarande som topplag. Samtidigt hävdar föreningen konsekvent att vi är i toppen för att stanna.

Antingen har Brynäs ett antal genialiska, framtidsinriktade hockeystrateger i organisationen eller så lever och verkar Bagdad-Bob i Gävle.

Kommentera

Rodrigo: Jag inbillar mig ingenting, jag läser bara inläggen och slås av att det mesta du lyfter fram är negativa saker...rätta mig om jag inte har fel.
Kommentera

Zappaholic: som jag påpekade innan tyckte jag ändå det var en rätt bra lösning att skriva try-out med Larsson och det skulle också vara rätt okej att ha med Larsson den tid när Granström inte är med. Jag påpekade liksom att jag var negativt inställd till ett kontrakt över hela säsongen och positiv till ett korttids-kontrakt så om du försöker inbilla dig att jag gnäller bara för att gnälla, så har du fel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Rodrigo: Finns det något som är positivt eller är glaset lika heltomt hela tiden?
Kommentera

I korthet: Det är så jävla jobbigt att heja på det här laget ibland.
Kommentera

Ja, man förstod ju att Sundlöv skulle skriva kontrakt över hela säsongen, verkligen ingen överraskning. Tror till och med att jag påpekade förut att det antagligen skulle bli en förlängning över hela säsongen och inte bara den tid Granström är borta. Det känns spontant, inte så bra. Känns som att man inte hade förlängt kontraktet om man fått Ramstedt... Så nu är känslan att man får en spelare av Larssons klass istället för en spelare av Ramstedts klass, inte alls bra.

Men är det någon som kan påstå att Larsson har varit så fenomenal att han förtjänar en förlängning över hela säsongen? Eller ska man ändå förstärka laget ytterligare?  Verkar ju dessutom som att alla utom Granström kommer vara med nu mot Leksand. Annars är väl Lauritzens skadebenägenhet ett frågetecken, men att ersätta Larsson med Lauritzen? Jag vet inte.

Redigerad kommentar

Kommentera

tjugo8: haha, "smällt" in i gruppen? Alltså kommit in med dunder och brak, tacklat allt och alla, kanske därför vi har haft så mycket skador!? ;)

Om han däremot "smält" in i gruppen så har han ju anpassat sig bra bara...
Kommentera

tjugo8:Ja det är säkert en trevlig kille. Men hur har han funkat på isen? Det är väl ändå det som är det avgörande. Sundlövs pioriteringar verkar vara på andra nivåer än att bygga ett slagkraftigt lag.
Kommentera

Idag blev det klart att Alexander Larsson förlänger sitt kontrakt med Brynäs IF. Det try-out kontrakt Larsson fick i augusti, som gällde till den 7 september, har nu mynnat ut i en förlängning över hela säsongen.
- Vi tog hit honom för att fylla det tomrum som blev efter Granström och Alex har gjort det riktigt bra. Det är en bra kille som smällt in i gruppen på ett bra sätt och därför väljer vi att förlänga kontraktet med honom, säger Michael Sundlöv.
Kommentera

16m

Speculations from media on the upcoming hockeyseason. Stats, changes etc. But what about the mentally, teamspirit, stand up for each other.

Kommentera

70 Rodrigues: Är det så? Jag har inte läst något om längden någonstans. Det som Sundlöv sa tidigare var att en lyckad try out skulle leda till ett kontrakt som sträckte sig så länge Granström beräknades vara borta.
Kommentera

Zzz: Nu gäller ju Larssons kontrakt resten av säsongen. 
Kommentera

Huge:

Vi fick i och med årets värvningar omvärdera ordet spets känns det som. Nokelinens framgång kommer hänga mycket på om han får vara hel, vilket tyvärr är långt ifrån säkert sett till ganska färska skadeproblem. Bara att hålla tummarna.
Kommentera

Huge:

Nåja som vanligt var kanske att överdriva något.
Kommentera

70 Rodrigues: Är Larsson verkligen en dålig värvning? Av det som sagts tidigare så ska han in och erstätta så länge Granström är borta. Alltså det är inte aktuellt med ett kontrakt över en hel säsong. Tror inte att många stjärnor går med på att skriva ett kontrakt på 3-4 månader. Jag tycker han känns bra, en etablerad SHL spelare. Dessutom tycker jag Larsson har varit bra dom matcher han spelat. Får han dessutom vara skadefri och träna och spela kontinuerligt så bör det ju knappast bli sämre.
Kommentera

Huge: Glömde faktiskt Nokelainen när jag satt och skrev. Tror på honom också. Hoppas bara att han är hel och inte drar på sig skador. Han är riktigt bra!

Kommentera

mattias - 74: Nej, jag har inte glömt AIK. De har ett bättre lag än förra säsongen, och gjort en riktigt riktigt bra värvning i Ramstedt. Därutöver kommer nye NHL-backen. Tror de klarar en tiondeplats, minst.
Kommentera

Zappaholic:

Har du helt glömt AIK? Jag tror dom kommer dyngsist i SHL. Leksand och Örebro samt Lakers slåss om att slippa kval tillsammans med AIK.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zappaholic: Förmodar att du med "spets" främst avser offensiva spelare, vilket gör att en spelare som Nokelainen verkar ha glömts bort.
Där kan vi snacka spets och en spelare som kommer att bli enormt nyttig för laget.
Tror att han kommer att bli den bästa värvningen i hela SHL och den enskilda spelare som lyfter sitt lag mest.
Ska iaf bli kul att se Sweatts omtalade skridskoåkning, han måste ju vara spelsugen utav bara h-e vid det här laget.

Kommentera

Zappaholic Det är just avsaknaden av spetsvärvningar som oroar. Hade det värvats spets så hade Larsson funkat. :
Kommentera

70 Rodrigues: Jag tror ändå att Larsson kommer göra bra ifrån sig i Brynäs. Han är ju lite av samma spelstil som Granström. Men det klart, de utlovade spetsvärvningarna på forwardssidan har ju uteblivit. Så här tror jag om säsongen:

Sweatt och Scott kommer göra bra ifrån sig, och jag gillar värvningen av Brodin. Kilström är en riktigt stabil värvning likaså. Saknaden av poänggörare är ett stort problem, samtidigt är backsidan stabilare. Målvaktssidan är jag inte riktigt lika orolig för. Jag tror nämligen att J.J tar spaden från Rahm och konkurrerar med Honken om förstaspaden. Så bra är han.

Placeringsmässigt då? Topp åtta är rimligt, topp sex ingen omöjlighet, topp fyra är osannolikt. Jag ser oss som bäst femma och sämst åtta. Luleå tar guldet. Leksand och Örebro kvalar...
Kommentera

Rätt så väntat att man förlängde Larssons tryoutkontrakt.
Han har sett bra ut, verkar vara en smart center med bra arbetskapacitet.
Inte speciellt dyr heller, vi verkar få mkt för pengarna.
Extra plus att han, trots den olyckliga skadan, under ett par matcher och under träning har fått nyttig erfarenhet av hur laget tänker spela.
Ett klokt val av Sundlöv, som vanligt.
Kommentera

Marknaden måste vara "död" alltså?
Kommentera

TobiasR:som sagt, endast ett drömscenario= inte realistiskt 
Kommentera

Alexandra tippar Luleå som svenska mästare.
Kommentera

Linus Wickman: 29 lag mena jag såklart. Vet inte vart jag fick 31 från xp
Kommentera

Linus Wickman: Nej men det finns 31 andra lag i nhl och något lag är säkert intresserade av honom. 
Kommentera

TobiasR:Om det bli nhl så blir det inte anaheim, de har både hiller och fasth samt en grym talang i john gibson. 
Kommentera

Inte omöjligt att vi får se Johansson och Hanses (Almtuna) nästa säsong =)

Men tippar på Honken och Johansson.
Kommentera

Linus Wickman: Andersen kan vi nog glömma. Han var väldigt bra i ahl förra säsongen och det dröjer inte innan han får chansen i NHL. Sen så ska johansson helt klart vara en av målvakterna. Vem den andra blir återstår att se :)
Kommentera

TobiasR:Drömscenariot hade varit Johansson och Andersen som målvaktspar nästa säsong. Sen ta in möjligtvis Sandström beroende på om någon av ovan lämnar.
Kommentera

HappyX3: Självklart är felix den mest talanfulla men jag tänkte på utespelare. Felix Sandström är den bästa målvakten sverige fått fram på flera år. Kan bli hur bra som helst. Sandström och johansson, satan vilka målvaktstalanger vi har :)
Kommentera

« · 1587031 · »