Jajjen:
Jag tror inte jag är rätt man att uttala mig om varför.... vet inte ens hur stora spelarbutgetar resp. lag har. Men små orter som indentifierar sig med sitt elitlag är nog beredda att till varje pris som helst stötta.... t.o.m. komunerna går ju i vissa fall in med pengar o olika former av stöd.
I Skellefteå gick ju man ur huse för att se första isträningen, såklart att sponsorer gillar att synas med ett så starkt stöd.
Jag tycker det är klokt av Brynäs att vara försiktiga med pengarna.... hur det såg ut när inga pengar fanns minns jag alltför väl.
Hur laget sett ut om Elias stannat kvar vet inte jag, måste vart en stor besvikelse att han lämnade med så kort varsel.
Du är besviken på att Larsson går rakt in i Brynäs lag..... vi får väl se när/om T J har alla friska att välja bland. Helt klart ses Larssson som en breddspelare i första hand.
Tväst: Har Luleå och Skellefteå bättre förutsättningar än Brynäs och Gävle att skaka fram pengarna? Skellefteå är en håla uppe i norr som etablerade sej i ES låååångt efter Brynäs. Luleå har varit ett dussingång i ES lika länge som Bynäs men nu plötsligt har dom lyckats etablera sig i toppen av serien. Pengar? Är det så enkelt att skaka fram pengarna varför gör inte Brynäs det? Växjö står på tur att etablera sej i toppen. En tidsfråga innan lag som Malmö och Djurgårn spelar i ES. När kommer Brynäs elitsatsning?
Redigerad kommentar
Jajjen:
Varför får t.ex. Luleå o Saik behålla sina spelare?
Pengar, så klart.... hellre mer speltid här än tveksamt i en bättre liga.... trivs med rollen man fått i laget.... trivs i stan o med lagkamrater....
Men, det är väl ändå ganska marginelt? de allra flesta tar väl erbjudandet och flyttar om man får chansen?
Jajjen: Har inget bra svar. Uppenbart är att de klarar i flera säsonger att behålla sina stjärnor, vilket inte vi lyckas med lika bra. Vi har kontinuitet i rollspelare och brunkare, lag som Luleå och SAIK har kontinuitet i sina fixstjärnor. Frågan är hur de lyckas behålla sina stjärnor och vi tappar dom?
För mig är det ofattbart att NHL-lag plockar över unga svenska spelare som inte tar plats i lagen, medan spelare som Holloway, Möller, Jimmie Ericsson etc harvar vidare i SHL.
Zappaholic: Varför har t.ex. Luleå och Skellefteå fixat det?
Jag gillade aldrig att Brynäs sågs som nedflyttningskandidat under hela 00-talet. Jag gillar det inte nu heller.
Zappaholic: Vafan vare som hände? För två år sen svenska mästare med lysande framtidsutsikter och hyllade för att spela framtidens hockey. I dag lirar vi styrspel med en trupp som genomgående tippas som bottenlag och en del elitseriemotståndare tror att Brynäs får kvalspela. Brynäs huvudkonkurrenter för två år sen anses fortfarande som topplag. Samtidigt hävdar föreningen konsekvent att vi är i toppen för att stanna.
Antingen har Brynäs ett antal genialiska, framtidsinriktade hockeystrateger i organisationen eller så lever och verkar Bagdad-Bob i Gävle.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Speculations from media on the upcoming hockeyseason. Stats, changes etc. But what about the mentally, teamspirit, stand up for each other.
Huge: Glömde faktiskt Nokelainen när jag satt och skrev. Tror på honom också. Hoppas bara att han är hel och inte drar på sig skador. Han är riktigt bra!
Zappaholic:
Har du helt glömt AIK? Jag tror dom kommer dyngsist i SHL. Leksand och Örebro samt Lakers slåss om att slippa kval tillsammans med AIK.
Redigerad kommentar
Jajjen:
Nu är ju inte Brynäs ensamma om att underprestera året efter guldet togs, dessutom finns det ju några olyckliga omständigheter runt förra säsongens genomklappning. Tycker nog det är lite tidigt att påstå att Brynäs skulle ha försatt chansen att etablera sig i toppen.
När det i stort sett är regel att lagen dräneras på talanger varje år blir det mer o mer ett vågspel att bedömma vilken trupp man har från år till år.
Att man missar nåt år eller två tror jag tyvärr man får ha överseende med. Som jag ser det är det väldigt svårt och framför allt dyrt att gardera sig för varje scenario.