Brynäs IF

727837 inlägg · 7961 ämnen

Lockout 2012

« · 1520112 · » Till forumet

Sv: Lockout 2012
Huge: För x antal år sedan kom Hockeyligan överens om att alla ES-klubbar skulle ha J20-lag. Vilket Färjestad struntade helt i när de "gick sin egen väg" med div1 och så vidare. Nu har de dock skaffat ett J20-lag igen, eftersom de märkte att det var bättre.
Kommentera

Peja: Du förstår, enligt Huge gäller detta bara i vissa fall.. Man måste fråga honom innan i vilka fall som man ska vara lojal eller inte.
Kommentera

Peja: Det blev jobbigt för Huge så han drog.. Otippat?:)
Kommentera

Ja, nu kan vi här inne ändra inriktning på diskussion. Från OM det borde bli "lagligt" att plocka in lockoutspelare eller inte. Nu kan vi ju spekulerar om vilka vi vill se i laget då det bevisligen är öppna spjäll nu när Modo bröt linjen. Vill säga: Tack Modo där! :)

Jag röstar för:
Bäckis (såklart), MoJo (absolut om han vill), Joni Pitkänen (defensivt bra back) och Henrik Tallinder (även han duktig defensivt). Lindbäck ser jag inget behov av nu då Rahm gjorde så pass bra från sig igår och Honken är ju ändå förste målvakt å har varit överdrivet bra när han stått nu i inledningen. Så ser ingen direkt nödvändighet att plocka in Lindbäck nu, men kommer skada på nån av Honken/Rahm så är han såklart ett bra alternativ.

Kommentera

Anders Blank: sen kan vi alltid önska oss en liten shejk med djupa fickor sen så kan vi kolla efter 4-5 st nyförvärv :)     När 30 stora påvar med sina korggossar inte kan komma överens overseas hur ska då 12 små påvar i svensk hockey komma överens. Nej trodde aldrig jag skulle säga detta men jag saknar Fagerlund på den tiden hade iallfall Förbundet nån som helst makt att hålla ordning på dom men som det är nu så är det lite som en åsanisse film....
Kommentera

Peja: Har ingen koll på hur turerna gick i HL när man tog beslutet om J20 för x antal år sen, men jag antar att HL vid den tiden inte hade den viktiga betydelse för dom gemensamma intressena , som den har idag då allt har blivit så mkt mer kommersialiserat och ekonomiberoende. Mao: HL har idag en viktigare roll än då, vilket gör att man anser det vara viktigare att följa de gemensamma besluten idag, jämfört med då.
Kopierar in ett svar jag fick via bubbla från en tillförtlig källa som verkar ha koll på saken:

"Vad jag minns så gick inte FBK emot Hockeyligan avseende J20 laget, är inte ens säker på att det är HL som beslutar inom den frågan, tror det är förbundet. Oavsett vilket så röstades en dispens fram som gällde FBKs rätt att under en prövotid ha sina juniorer i ett div1 lag istället, allt i demokratisk anda. Dispensen prövades med jämna mellanrum och folk från förbundet var och synade verksamheten, lite mer kött på benen i denna länk www.vf.se/node/1289 Så det är fel att säga att FBK gick emot ett majoritetsbeslut, det hade inte gått, normala klubbar rättar sig efter demokratiskt fattade beslut, oavsett vad man tycker om dem, det är så demokrati fungerar. Vad jag minns så gick inte FBK emot Hockeyligan avseende J20 laget, är inte ens säker på att det är HL som beslutar inom den frågan, tror det är förbundet. Oavsett vilket så röstades en dispens fram som gällde FBKs rätt att under en prövotid ha sina juniorer i ett div1 lag istället, allt i demokratisk anda. Dispensen prövades med jämna mellanrum och folk från förbundet var och synade verksamheten, lite mer kött på benen i denna länk www.vf.se/node/1289 Så det är fel att säga att FBK gick emot ett majoritetsbeslut, det hade inte gått, normala klubbar rättar sig efter demokratiskt fattade beslut, oavsett vad man tycker om dem, det är så demokrati fungerar."

I princip är det självklart att man bör hålla en rak linje och inte kräva lojalitet i vissa lägen, när det passar ens egna syften.
Men som sagt: mkt beror på resp frågas dignitet sas och hur pass viktig medlemmarna anser den vara, sett till det gemensamma intresset.
I lockoutfrågan känns det som om frågan har varit väldigt viktig, vilket kanske bevisas med att man t.o.m hotat med sanktioner om beslutet inte efterlevs av nån av medlemmarna i ligan.

Kommentera

Gurra88: "Det blev jobbigt för Huge så han drog.. Otippat?:)"

Klart att man måste logga ut ibland och få lite vila.
Jobbigt att tvingas förklara sina inlägg 14 gånger för nån som inte har läsförståelse...

Kommentera

Huge: "Vad jag minns så gick inte FBK emot Hockeyligan avseende J20 laget, är inte ens säker på att det är HL som beslutar inom den frågan, tror det är förbundet"

Så varför skulle det inte vara förbundets ansvar att besluta i denna fråga?
Kommentera

Gurra88: Fråga förbundet, inte mig.
Det var ett svar på Pejas inlägg om J20 och att Loob skulle ha trotsat ett majoritetsbeslut vid en omröstning om saken i HL.
Och nu visar det sig att HL tydligen inte ens var inblandade, ja att det inte ens var nån omröstning.
Lite svårt att gå emot ett majoritetsbeslut när man inte ens haft nån röstning...
Kommentera

Gurra88: Loob ville i alla fall lämna Elitserien och starta en ny liga, inte så lojalt kanske?
Kommentera

arnio: Man behöver tydligen inte vara lojal vid ett sådant fall, allt enligt Huge
Kommentera

"• Men är det rimligt att Bäckis spelar här om han kostar 800 000 i månaden?

– Man får ju se hur lång tid det är kvar av säsongen då. Det är sju månader just nu, så då skulle det handla om 5,6 miljoner med din beräkning. Det går inte att säga något nu, men vi kommer att göra allt för att han spelar för oss. Och eventuellt några till, säger Hans-Göran Karlsson."

Kommentera

arnio: I pappersupplagan kan man även läsa hur mycket Lindbäck, Johansson och Alzner skulle kosta att försäkra. Där snackar vi betydligt mindre summor.
Kommentera

Peja: Hur mycket?
Kommentera

Ska bli inressant o se vad som händer framöver.
Kommentera

70 Rodrigues: Man får väl hoppas att den är över till jul iaf.
Klart det är kul med tillskott i es, men det är jävl**t kul att titta på NHL matcher oxå :)
Kommentera

mattias - 74: En hyfsad förstärkning som dem verkligen behöver :-)
Kommentera

70 Rodrigues:

Dom jagar Grossman också enligt deras sportchef.

Kommentera

mattias - 74: Å fan, ja dem behöver ju verkligen all hjälp dem kan få, har ju öppnat sådär.
Kommentera

mattias - 74: Hagelin betalar sin försäkring själv vilket är värt att notera en dag som denna.
Kommentera

I SAIK:s forum på Svenska Fans skyller man på att Sundqvist höll i Alms klubba och fick olyckligt klubban i ansiktet. Sundqvist borde fått en tvåa också för holding the stick. 

Tragisk inställning...

Kommentera

Jag tycker att Bäckström ska betala sin försäkring själv. Har man över 50 mille i årslön så är det inte ett problem. Jag tycker att Bäckis ska visa lite kärlek till Brynäs, föreningen som borde vara i hans hjärta, och  betala själv.

Kommentera

Qvarre: Du menar alltså att Bäckström ska betala uppemot en miljon kronor per månad för att få spela hockey?
Kommentera

mattias - 74: Tragiskt. En junior får ju mindre speltid. Och dessutom ett korttidskontrakt som är så skadligt för svensk hockey.
Kommentera

Jajjen:

Lite konstigt att de flesta nämner juniorer hela tiden att det är dom som allt som oftast drabbas av att man tar in NHl spelare,  ingen nämner dyra importer som kostar pengar och som underpresterar, finns massa exempel, en junis skall spela för att det platsar och inte bara för att den är " en talang "

Kommentera

Jajjen:

Borde han inte ha råd med det? ;)

Kommentera

mattias - 74: Linköping är väl ett praktexempel. Förra året hade man inga problem med att ta in två odugliga tjecker, del av säsongen dessutom. Helber låg lågt med juniorsnacket då. Otroligt att juniorperspektivet har fått sånt genomslag i lockoutdebatten.
Kommentera

mattias - 74: Borde inte 90.000 gävlebor ha råd att fylla Läkerol Arena varje match?
Kommentera

Jajje

Ja, det tycker jag..I alla fall bidra med tanke på att det inte spelar någon roll för honom.

Även om han nu betalar en mille i månaden så har han 42 mille kvar och det bara för ett års " arbete " och det är mer än vad de flesta av oss kommer att dra in under en livstid. För honom betyder de pengarna nada och han får deeutom ynesten av att få spela för Brynäs och få fansens kärlek  för honom småpengar.

Kanske tänker jag fel..

Kommentera

Qvarre: Jag tycker vi kan ställa samma krav på alla brynäsare. Tjänar du 20.000 i månaden borde du lägga 5-6.000 varje månad på Brynäs. Annars brukar det ju låta "det är i slutet på månaden då kanske inte alla har råd med en biljett för 200 kronor".
Kommentera

Jajjen:

Håller inte alls med dig där då 240 00 år och 50 mille per år är olika välrdar. För Bäckis spelar det ingen som helst roll ekonomiskt att själv betala försäkringen men det klart att det är skönare att ha ett högre saldo på kontot än att ge tillbaks till de som hjälpt honom till de som honom till dessa framgångar.

Redigerad kommentar

Kommentera

Qvarre: "Även om han nu betalar en mille i månaden så har han 42 mille kvar och det bara för ett års " arbete ""

Fast Bäckström får ju inte någon lön från NHL under en Lock-out.
Kommentera

Jajjen: Klart att Bäckis inte ska behöva spela mer eller mindre gratis sas, men Qvarre har absolut en moralisk poäng i sitt resonemang.
Bäckis hade mkt väl kunnat spela nån annanstans, ingen tvingar honom att spela i just Brynäs eller ens i ES.
Här handlar det om en unik situation där lockoutarna ges en extra chans att dra in pengar, en chans dom normalt sett aldrig skulle ha fått på en normal arbetsmarknad sas.
Därför känns deras problem som ngt lyxartade och i-landsrelaterade.
Så varför kan man då inte begära att dom av moraliska skäl hjälper till med en stor del av de pengar som det kostar för resp klubb att ta hit dom under lockouten?

Kommentera

Qvarre: Du tycker att han ska kliva in och betala 6-7 miljoner samtidigt som han har noll kronor i inkomst?
Hur han har hanterat/bundit upp tidigare inkomster har vi ingen aning om.
Kommentera

Spinningswede:

Hagelin är för mig ett föredömme som verkligen visar hjärta för den förening som har en stor del i hans framgångar men alla tänker och är olika.

Skit samma, i kväll tar vi Timmrå annars kommer jag att avgå med omedelbar verkan.

Redigerad kommentar

Kommentera

Jajjen:

"juniorperspektivet"

Jag ogillar när man försöker förenkla en svårbedömd balansgång.... 

Om en sportchef värvar in tre dyra spetskompetenser som man förväntar sig skall styra i PP o rent allmänt göra skillnad..... då tror jag att man är beredd att vänta ett antal matcher för att förhoppningsvis få valuta för alla pengar man satsar.

Eller är det nån naturlag att "stjärnorna" automatiskt blir bra om en junior tar platsen på isen? 

Kommentera

Spinningswede:

Skall Bäckis betala tillbaka till Brynäs genom att stå för försäkringen själv?

Jag kan bara göra jämförelsen med mitt eget idrottsliv som säkert liknar många andra amatörers exempel.

Efter en lång karriär i lägre serier både på gräs o is så har i.v.f. jag sett det som självklart att betala tillbaka till föreningen som jag uppfostrats i. Det har handlat om styrelseuppdrag jobb med ungdomar m.m.

Alltid ideellt..... aldrig några bensinpengar.... aldrig några telefonpengar.... behöver väl inte skriva att all utrustning betalats själv genom åren.

Om man alltid haft en "normal lön" så kanske man kan gämföra mitt exempel med att "mångmiljonärer" betalar sin försäkring själv.

Är medveten om att jämförelsen kanske haltar en aning ;-)

Kommentera

Qvarre: Med 240.000 om året borde man ha råd att gå på varje hemmamatch. Eller är det bara högavlönade som ska visa klubbhjärta?

Själv tycker jag att Bäckis borde spela i Brynäs karriären ut. Han har så mycket pengar på banken att han klarar sej ändå. Några miljoner hit eller dit spelar försås ingen roll.

Kommentera

Tväst: "Jag ogillar när man försöker förenkla en svårbedömd balansgång"

Det är ju precis det Hockeyligan har gjort.

Kommentera

Huge: Begära? Du är mycket för kollektiva lösningar. Hockeyligan ska bestämma åt Modo och vi ska begära att NHL-spelarna betalar delar av sina löner. En riktig produkt av folkhemmet.
Kommentera

Jajjen: jag tror nog att det finns andra anledningar än rent ekonomiskt att inte Läkerolen är fylld oftare. Folk går inte så ofta på ishockey därför att dom inte vill eller för att annat krockar. Det kan vara skolarbete, träningar, barn att ta hand om eller att kärringen bokat in nån jäkla parmiddag som är helt omöjlig att avboka.
Att folk inte har råd tror jag är bara en av många orsaker till att publiken inte är större än den är, underhållningsvärdet på matcherna är en annan.
Kommentera

arnio: Är man brynäsare går man på Brynäs hemmamatcher för att stötta laget. Av klubbhjärta.
Kommentera

arnio: Att varje match kan ses på tv "kan" ju också vara en orsak till att folk inte går på matcherna...
Kommentera

Jajjen:

Det var inte Hockeyligans bedömning jag avsåg..... det var mar en kommentar till "när lockoutspelare skall in så är det juniorer som förväntas få flytta på sig"

Som "problemet" ser ut nu i.o.m. Steens matchande i Modo så antar jag att Sportchefernas beslut helt blir en fråga om hur ekonomin skall lösas, svårt att se några lag som skulle låta bli att ta in förstärkning om alla andra gör det.

Kommentera

Tväst: Kan vi begära att NHL-spelarna tar sina egna kostnader förstår jag inte vad klubbarna väntar på. Är det bara Hockeyligans förbannade kollektiva principbeslut det handlar om?
Kommentera

Peja: fast samtidigt så är ju publiksiffrorna inte lägre nu än innan alla matcher gick på tv
Kommentera

arnio: Men folk är tjockare...
Kommentera

Jajjen: bra skrivet där.
Kommentera

Jajjen: "Du är mycket för kollektiva lösningar."

Nja, det vet jag inte.
Tycker däremot att kollektivet av lockoutare gott kan stå för sina försäkringar själva.
Och motivet tycker jag är klockrent: dom har frivilligt utsatt sig för en skaderisk när dom kommer hit och spelar, en skaderisk dom aldrig hade behövt ta hänsyn till om dom gjort som alla andra under en lockout: vilat och avvaktat utvecklingen.
Ok om dom uppbär marknadsmässig lön i ES under konflikten, dvs marknadsmässig ES-lön, men försäkringen tycker jag faktiskt att dom borde stå för själva.
Kommentera

« · 1520112 · »