Brynäs IF

727963 inlägg · 7962 ämnen

Luleå Hockey-Brynäs IF 4/12-17.00 Coop Arena

1317242 · » Till forumet

Sv: Luleå Hockey-Brynäs IF 4/12-17.00 Coop Arena
GävleLasse: "Huge: Det roliga är att OM man valt att köra på med Svedberg en match till så hade du stöttat det beslutet hela vägen in i kaklet.,"

Och Gävle(låna ut Järnkrok)Lasse hade förmodligen kritiserat för att vara tvärt emot.
Ni är för söta.
Kommentera

Huge: Hur ska någon annan än greiss själv säga hur hans psyke är? Vem vet förutom Greiss själv vart hans gräns går? Tror knappast att han varit med om några liknande säsonger.. där han fått en sån urusel start.. Där han knappt lämnat flyget innan man vill att han ska spela match med laget.. Och dessutom efter ett långt matchuppehåll..

Man gjorde bort sig, riktigt märkligt att du inte kan se de.. Jag kan se frestelsen att de ville köra med Greiss, men jag kan inte se behovet i läget där svedberg i matchen innan släppt in endast ett mål. De va inte nån panik och greiss borde spelats in på sunt sätt..
Kommentera

GävleLasse: Har aldrig bett dig byta nån ståndpunkt.
Den röda tråden har hela tiden varit frågan huruvida man kategoriskt kan kritisera beslutet som togs.
Jag menar att det finns saker som talar både FÖR och EMOT att man lät Greiss spela.
Du säger att det öht inte finns nåt som talar FÖR.
Om du nu inte har ändrat dig helt plötsligt så är jag ledsen; du kritiserar isf beslutet kategoriskt.
Kommentera

Huge: Kritiserar beslutet kategoriskt? Jag sa min stånd punkt sedan har du vänt och vridit på det hela. Det finns ingen som helst anledning att byta åsikt om det nu.

Grejen är att man chansade och misslyckades med den. Åkte på stordäng som grundlades genom två väldigt taffliga ingripanden från Greiss. I matchen efter var man i princip tvungna att köra vidare med Greis för att inte paja honom totalt. Torsk då med efter två riktiga blunders av Greiss.

Som den röda tråden var i den här diskussionen. JAG ansåg då och anser nu att man hade för brått med Greiss. PUNKT!
Kommentera

GävleLasse: Morsning.
Jag har öht inte stöttat nåt av alternativen in i nåt kakel, om det nu undgått dig.
Jag menar att Svedberg hade varit ett helt Ok val, om man främst ser till den specifika matchen mot SSK och då han gjorde en bra insats i matchen före.
Samtidigt menar jag att det är svårt att kritisera beslutet så kategoriskt som du gör, eftersom det finns andra faktorer som talar FÖR det beslut man tog.
Om inte annat så visar väl spelet just nu att man måste ha gjort nåt rätt när man lät Greiss stå.
Vårt nuvarande spel är ju det enda konkreta kvitto vi har sas.
Hur det hade sett ut om Svedberg hade stått istället vet vi ju inte, det blir ren spekulation.
Kommentera

Huge: Det roliga är att OM man valt att köra på med Svedberg en match till så hade du stöttat det beslutet hela vägen in i kaklet.,
Kommentera

GävleLasse: "och man gör panikbytet ändå..."

Men det är ju det snacket som är så överdrivet, vilket gör att din argumentering redan från start havererar.

Greiss gör ett par halvtaffliga ingripanden, helt klart, men i huvudsak är det ju uteförsvaret och en del oflyt som gör att målen trillar in.
Det är lätt att glömma bort i debatten.
Man hade nog ändå fått en relativt bra bild av Greiss under de träningar han trots allt genomförde innan matchen mot SSK.
Och på basis av den bilden så beslöt man att låta honom spela istf Svedberg.
Nån tokchansning, som du försöker säga att det var, tror jag inte att det handlat om.
Hade man varit riktigt osäker på Greiss status så hade man självfallet väntat ytterligare nån match, det säger ju om inte annat det sunda förnuftet. Speciellt med tanke på att Svedberg som sagt gjort en bra insats i matchen före.
Har man ovanstående som underlag så tycker jag att det är svårt att kritisera beslutet så kategoriskt som du gör.

Kommentera

Huge: Men om det är långsiktigt så är det väl inte någon panik så att han knappt hinner hänga upp kavajen förrän det skall åkas till Södertälje att spela match. Hade Svedberg gjort en plattmatch innan så hade jag köpt det. Men nu visade han bra klass och man gör panikbytet ändå...

Har man en långsiktig plan så kunde man gott väntat en eller till och med två matcher...
Kommentera

GävleLasse: "Och samtidigt säger man indirekt till vedberg, Du gjorde en bra match igår men nu får du nöta bänk.."

Visst är det så.
Men so what?
Svedberg begriper väl för fasiken att han inte blev bänkad pga sin senaste insats?
Det viktigaste är ju att man kan motivera sitt beslut på ett sätt som Svedberg har förståelse för?
Och när man klarlagt att det handlar mer om långsiktigt tänk och nödvändigheten att ge Greiss matchträning så snabbt som möjligt, så är jag rätt så säker på att Svedberg är tillräckligt professionell för att inse att man gjort rätt.
Att han sen självfallet är besviken över att inte få chansen igen efter en fin insats, är en annan femma.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Och samtidigt säger man indirekt till vedberg, Du gjorde en bra match igår men nu får du nöta bänk..

..Vi får nämligen in en matchotränad tysk så vi tänkte chansa med honom...

*serpentin*
Kommentera

arnio: Brynäs har 2 halvskapliga målvakter och har dessutom spelat väldigt släpphänt i försvaret.
Greiss värvas som tilltänkt förstemålvakt men är otränad.
CZ/Alcén bedömer att han ändå kan debutera efter ett par träningar och att det måste ske snabbt eftersom det är just matchträning han behöver i första hand.
Där har du EN anledning till varför man låter Greiss debutera redan mot SSK.

En annan anledning kan vara vårt dittills dåliga försvarsspel.
Genom att låta en matchotränad målvakt debutera så sätter man press på uteförsvaret att hjälpa sin målvakt lite extra, vilket säkert var en baktanke från CZ/Alcéns sida. Att spelarna sen såg ut att ha glömt ev överenskommelser om att hjälpa Greiss i hans första match, är en annan femma.
Tror iaf att man hade föresatsen att göra det.

Det enda vi med säkerhet VET är att det mesta gått framåt efter SSK-matchen, även om det blivit ett par bakslag (tänker främst på insatsen mot AIK hemma).
Nu uppträder hela laget på ett helt annat sätt överlag och som du säger: både Greiss och Svedberg på G.

Och nu kommer det underbara:
Med ovanstående händelseutveckling som underlag drar vårt småländska hockeyorakel slutsatsen:

"Ledningen gjorde bort sig"

Säg så här: om ledningen i det här fallet "gjorde bort sig" när resultatet blev ett bättre och stabilare spel överlag, så får man gärna fortsätta att "göra bort sig" via fler liknande beslut.....

Kommentera

Gurra88: " Han verkar ha skakat av sig de. Och det visar väl att han som du säger har ett starkt psyke. Men det kan man knappast veta innan.. Ledningen gjorde bort sig, men det kan du förstås aldrig inse.."

Morsning.
Så du tror på fullt allvar att man värvade Greiss utan att öht ta reda på nånting om honom vad gäller hans starka resp svaga sidor som målvakt?
Psyket är nog ngt av det första man tittar på, skulle jag tro, och den biten tror jag man varit minst orolig för eftersom hans starka psyka och förmåga att hela tiden fokusera på nästa puck, nästa skott och nästa match, som bekant har framhållits extra från bl.a tidigare lagkamrater och tränare.
Mao: vi har med en Markantyp att göra här.
Så ditt snack om "det kan man knappast veta innan" ekar väldigt ihåligt.

Kommentera

Anders Berg: "Förstår du?"

Det frågar du en snubbe som klampade in och tyckte förlusten mot LHC var skitskön?
Kommentera

arnio: Vet inte om du har svårt att förstå vad jag skriver? När det kommer till ishockey är Brynäs IF fortfarande laget jag håller på - men mitt intresse har svalnat avsevärt. Jag gissar att det är min insändare i GD/Arbetarbladet, som du inte läst ordentligt. Gör det. Eller inte. Jag håller på Brynäs men jag bryr mig inte allt för hårt hur det går för laget. Förstår du?
Kommentera

Anders Berg: HV vann igår, grattis
Kommentera

Gurra88: "Absolut inte.. Långt ifrån. Men det kan inte finnas nån som tycker att det fanns anledning att peta Svedberg när han släppte in ett mål matchen innan.. Om sen Svedberg släppt in 7 mot södertälje (vilket knappast vore troligt) då hade man kunnat börja matcha in Greiss..

Många viktiga poäng tappade.. Av rena misstag från "kunnigt" folk"

Jag tycker snarare med facit i hand att NC gjort rätt. Nu är både Greiss och Svedberg på G. Hur det gått om han matchat annorlunda vet vi inte.
Kommentera

Jag har dock full förståelse för att tysken inte spelar i San José Sharks...
Kommentera

Gurra88: Ponera att Svedberg stått mot SSK och gjort en lika dålig match som Greiss gjorde. Jag kan sätta mina ädlare delar på att du även då skulle sågat CZ vid fotknölarna. Sätter du emot?

Allt är så mycket lättare med facit i hand.
Kommentera

Huge: Större under har hänt.. Han verkar ha skakat av sig de. Och det visar väl att han som du säger har ett starkt psyke. Men det kan man knappast veta innan.. Ledningen gjorde bort sig, men det kan du förstås aldrig inse..

Men greiss är på gång, och kommer i bli viktig när det vankas streckstrider..
Kommentera

Gurra88: "det kunde knäckt honom totalt.."

Avdelning: noll koll.
Av det man hört och sett av Greiss så verkar det vara en målvakt med mkt stabilt och bra psyke. Lite av en Markantyp i det fallet, om du frågar mig.
Att han skulle bli knäckt av en liten motgång i form av ett par billiga mål som han släpper in i sin första tävlingsmatch på ett halvår, är ju bara befängt att tro.

Kommentera

arnio: Absolut inte.. Långt ifrån. Men det kan inte finnas nån som tycker att det fanns anledning att peta Svedberg när han släppte in ett mål matchen innan.. Om sen Svedberg släppt in 7 mot södertälje (vilket knappast vore troligt) då hade man kunnat börja matcha in Greiss..

Många viktiga poäng tappade.. Av rena misstag från "kunnigt" folk

Bra match mot luleå, håller jag med om.

Redigerad kommentar

Kommentera

Gurra88: Bra att du har facit på allt. Värdens bästa läktarcoach?

Kanonmatch av brynäs mot Lule ska sägas (jag är ju ändå i den tråden). Helt rättvist och inget snack om saken. Friläget för Luleå på slutet drar ned betyget något. Brynäs måste lära sig att spela stabilt i ledning.

Redigerad kommentar

Kommentera

arnio: Greiss hade mått bra av att få landa i gävle först innan han börja stå.. det kunde knäckt honom totalt..

"Världens bästa ledning är det din utnämning eller?"

Haha, ja de kan du ju tro
Kommentera

Gurra88: "Greiss är bra, men han behövde tid. Konstigt att inte världens bästa ledning såg de."

Greiss behövde matchträning och det fick han direkt. Världens bästa ledning är det din utnämning eller?
Kommentera

Gurra88: "arnio: Med andra ord. Den som har fetast lönekuvert och mest meriter ska spela, även om de är dåliga?"

Så enkelt är det inte men visst ska man ha tålamod med de man vet har en extremt hög högstanivå. Får man inte dessa spelare i form så är det kört att nå långt frampå vårkanten. Självklart så ska de som lyfter höga löner få sina chanser, i alla fall om de ger allt för laget och visar rätt attityd.
Kommentera

Huge: Med tanke på att du inte protesterar högljutt efter en förlust så utgår jag från att du är Djurgårdare. Det är ju hos dem dina biljettpengar hamnar i alla fall ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Skämt? Hur tror du man går igenom saker och ting i dagens hockey? Som upplysning så kollar laget ALLTID på video och går igenom sekvenser som varit bra/dåliga.

De sitter givetvis inte och kollar en hel match som du tycks tro utan på sekvenser.

Så bara för att jag inte protsterade högljutt så hade jag viss förståelse? *ASG*

- HÄR! Ta ett halmstrå----
Kommentera

GävleLasse: Som sagt: tycker bara att det är lite märkligt att du öht inte har den minsta lilla förståelse för att man lät Greiss spela.
Med tanke på alla de skäl jag redan angett.
Och med tanke på att jag inte hörde några kraftfullare protester från din sida angående beslutet innan matchen spelades, så låter det osannolikt att du inte skulle haft en viss förståelse trots allt.

Att låta honom se på film och därigenom försöka lära sig spelet i ES, är det nån sorts skämt du försöker dig på?
Kan förvisso vara till viss hjälp men inget slår väl ändå the real thing sas: dvs att själv spela och lära sig den hårda men enda vägen.
Och eftersom det som sagt var matchträning som var det primära målet så anser jag att det inte hade gjort nån större skillnad om man nu väntat till nästa match.
Snarare tvärtom: bättre då att ta tjuren vid hornen så snabbt som möjligt och låta honom debutera så fort som möjligt.
Kommentera

Huge: Aftonbladet har hittat två av årets värsta målvaktstabbar från vår kär Greiss inledande matcher. Och kollar man mot södertäljevideon är det inte många av skotten som ser otagbara ut . Greiss är bra, men han behövde tid. Konstigt att inte världens bästa ledning såg de.
Kommentera

Huge: Nä det va till Gurra
Kommentera

mk: Hur får du ihop det där med Nemesis och Huge?
Jag hade ju själv inga invändningar mot att man spelade Greiss i den matchen. Och jag har inte några invändningar mot det idag heller.
Så hur får du det till en efterhandskonstruktion från min sida?
Kommentera

Gurra88: Hade du en invändning mot att man spelade Greiss i
den matchen. Om du inte hade det så, hur kan du sitta här och
håna ledningen för att dom valde Greiss?

Det visar bara att du är i samma klass som din Nemesis, Huge
ifråga om att komma med efterkonstruktioner.
Kommentera

Gurra88: Det var snarare så att uteförsvaret i flertalet matcher visade att man inte höll måttet just då.
Märkligt hur du verkar glömma bort en sån sak.
I princip borde man istället gnälla på att CZ lät uteförsvaret fortsätta spela alltför optimistiskt och det var deras fel att vi inte vann matchen.
Kommentera

Huge: Den stora skillnaden vore att man hade haft chansen att ge Greiss lite mer tid att se hur man vill spela och hur det svenska spelet spelas. Han har ju själv sagt att det är ett helt annorlunda spel mot vad han är van vid. Inte lika mycket skott och liknande.

Så genom att spela Svedberg så hade han haft chansen att se matchen och få en liten uppfattning. Man hade även hunnit med att låta honom se lite mer film så att han fått lite mer kött på benen.

Så VARFÖR skulle nu ledningen ha så brått med att lyssna på fansen i just det här fallet? I andra fall så brukar ju du stötta att man INTE gör det. På grund av att de är yrkesmän och endast okunniga samt att journalisterna är murvlar som vill sälja lösnummer. etc. etc
Kommentera

Huge: Det va inte enbart första matchen. han visade i flertalet att han inte höll just då..

"Att dessutom sitta och utgå ifrån att det minsann hade blivit vinst mot SSK bara Svedberg hade fått vakta kassen, är lika patetiskt och spåkärringaktigt som ditt övriga resonemang."

Absolut inte, men vi hade iallafall haft en ärlig chans med en för stunden superhet svedberg.
Kommentera

Huge: "Felet" var att Greiss inte spikade igen mot SSK, hade han gjort
det hade vi inte haft denna diskution.Fanns det nån som var emot att han skulle spela mot SSK. Kom gärna fram med det inlägget, annars är det bara efterkonstruktioner. Saker som gör att vi har tappat ytterligare en sansad medlem.Lägg ner nu!
Kommentera

Gurra88: Greiss åkte knappast direkt från Arlanda till Södertälje, om du nu tror det.
Han hade trots allt ett par dar på sig innan han debuterade.
Hade han nu varit så otroligt påverkad av resan, tidsomställningen osv så hade han självklart sagt ifrån.
Efter en samlad bedömning från både Greiss och ledningens sida så kom man fram till att spel mot SSK ändå var värt ett försök.
Att du och andra sen i efterhand sitter och är efterkloka är enbart patetiskt att se och höra.

Och skulle det nu bli så att vi missar ex en slutspelsplats med 1 eller 2 poäng så är det självklart så att det är just SSK-matchen som du kommer att skylla på och ingen annan match.
Att dessutom sitta och utgå ifrån att det minsann hade blivit vinst mot SSK  bara Svedberg hade fått vakta kassen, är lika patetiskt och spåkärringaktigt som ditt övriga resonemang.

Redigerad kommentar

Kommentera

Huge: Nämn en målvakt som hade sagt, njaa, jag väntar nog gärna.. Alla målvakter vill stå, annars så hade man inte spelat på denna nivå..

Ledningen gjorde bort sig kraftigt.. Får bara hoppas att poängtappet inte får konsekvenser när det vankas streckstrider..
Kommentera

GävleLasse: Tycker bara att det är märkligt att du inte kan se ett enda litet skäl som skulle kunna tala för att man gjorde rätt som lät honom spela mot SSK.
Ex att Greiss själv velat spela och sagt sig vara beredd eller att han faktiskt kan ha sett helt Ok, av det lilla man sett på träning innan matchen mot SSK.
Jag är dessutom inte så säker på att det hade gjort nån större skillnad om man väntat till matchen efter, eftersom det i huvudsak handlade om att ge honom matchträning så fort som möjligt och inte nån annan träning.
Och då kunde man lika gärna börja på direkten, som jag ser det.
Kommentera

Huge: Så om nu ledarna är nöjd med Svedberg och han har precis gjort en bra insats. Varför då kasta in Greiss innan han ens kunnat träna med laget på ett vettigt sätt? Det luktar som panik.

JAG anser att man borde ha väntat med att köra honom tills matchen efter SSK. Just på grund av att Svedberg gjorde en bra match precis innan.
Kommentera

arnio: Med andra ord. Den som har fetast lönekuvert och mest meriter ska spela, även om de är dåliga?
Kommentera

GävleLasse: Du har själv suttit härinne och propagerat för hur viktigt det är att ex göra fansen nöjda, helst med bra spel men även med hjälp av bra och intressanta nyförvärv.
När vi så helt plötsligt och lite sensationellt värvar en meriterad och mkt lovande NHL-målvakt, som dessutom får mkt beröm i media av spelarkollegor och i ett läge när våra andra målvakter varit kraftigt ifrågasatta, så anser du alltså att det är fullständigt obegripligt att han får debutera mot SSK och att det inte finns nån som helst förståelse för ledningens beslut?
Jag förmodar dessutom att Greiss själv varit så pass professionell att han tackat nej till spel pga ex tidsomställningsproblem, om han nu kände att det vore bättre att vänta nån match.
Mao: det har väl varit ett beslut som tagits i samråd med Greiss, där man beslutat sig för att iaf försöka, då man bedömt chanserna att det skulle funka som relativt stora.

"Ledarna? Jag trodde att NC var nöjd med Svedberg"

Det här handlar ju inte om det, som jag ser det.
Klart att dom varit nöjda med Svedberg, men när en sån här chans dyker upp så kan jag förstå att Svedberg trots allt får stå åt sidan för tillfället.
Och det tror jag definitivt att även Svedberg förstår.

Mao: beslutet att ta hit Greiss grundar sig i första hand på en försäkran om att förstärka målvaktssidan när en sån här chans nu dyker upp, främst med tanke på framtiden men självklart också i ett kortare perspektiv.
Och då känns det självklart att BB får gå istf Svedberg, vilket jag tror de flesta håller med om.

Kommentera

Huge: Ja jag tycker det. Har man själv flugit från Amerikas västra delar så vet man hur jobbigt det är med tidsomställningen. Samtidigt så hade inte EN match gjort någonting.

Ledarna? Jag trodde att NC var nöjd med Svedberg... Har du fått några indikationer på att så inte är fallet? och OM det är så, varför gjorde man sig av med BB och inte Svedberg?
Kommentera

GävleLasse: Men det var inte det jag frågade om.
Kan du ärligt påstå att det var ett odiskutabelt felbeslut att låta honom spela, med tanke på kraven, förväntningarna och förhoppningarna hos både fans, spelare och ledare?
Kommentera

Huge: Jag hade haft full förståelse för att man ville avvakta med honom tills hemmamatchen. I och med att Svedberg gjorde en bra match precis innan så kändes det inte så akut med Greiss.
Kommentera

GävleLasse: Och jag tyckte ungefär samma sak, bara att jag kanske inte var lika säker som du på att det var så stor chansning.
Men kan du samtidigt ärligt säga att du öht inte förstår beslutet att ändå låta honom spela?
Med tanke på kraven, förhoppningarna och förväntningarna från både fans, spelare och ledare?
Kommentera

Huge: Jag skrev att man gjorde en stor chansning i att starta Greiss så tidigt innan han hunnit komma tillrätta i sin nya miljö.

Jag sa att man borde låta Svedberg stå med tanke på att han gjorde en väldigt bra sista match innan Greiss kom.
Kommentera

GävleLasse: " Huge talar emot sig själv så det sjunger om det. Svedberg spelade kanonbra i sista matchen innan Greiss kom. Sedan har det varit skakigt värre under en ganska lång period. Nu har Greiss gjort ett par riktigt bra matcher och äntligen blivit varm i kläderna. Då väljer man Svedberg. Något som Huge givetvis hyllar... i efterhand.

Hade man valt att fortsätta med Svedberg när Greiss kom så hade han hyllat det. Hade man kört in Greiss som ytterforward så hade Huge hyllat det."

Patetiskt att höra.
Var och när har jag hyllat nåt i efterhand?
Jag hade en känsla innan matchen mot Luleå att Svedberg möjligtvis kunde vara aktuell.
Nu råkade jag få rätt och hade mkt lätt kunna sitta här och säga: vad var det jag sa?
Men det gör jag inte.
Konstaterar bara, mot bakgrund av både resultatet i matchen och Svedbergs insats, att beslutet var korrekt.

Och när det gäller agerandet vid Greiss ankomst så är du ute och cyklar även där. Som vanligt.
Jag tyckte då att det var helt Ok att låta honom spela mot SSK, trots att han var matchotränad. Och det tyckte säkert dom flesta härinne.
Samtidigt tror jag att de flesta även ansåg att det var en risk vi tog, men att det kanske var värt ett försök med tanke på alla förväntningar och förhoppningar som framförallt vi fans hade, men säkert även övriga spelare och ledare.

Såvitt jag vet så har du själv inte haft några större invändningar mot beslutet att låta Greiss spela mot SSK, jämfört med vad de flesta andra härinne har haft.
De flesta inser nog att beslutet var svårt att ta.
Att du nu i efterhand på ett kategoriskt sätt sitter här och kritiserar beslutet är bara för mycket.

Kommentera

sylf: Skulle vara intressant att se statistik hur spelarna på 20 år klarar sig i NHL. Hur många hamnar i AHL och hur många återvänder?
T.ex. sade thoams Johansson på Canal+ igår att det är bättre att vänta tills man har etablerat sig ordentligt i ES inna man sticker.
Kommentera

GävleLasse: Alla tränare har sina starka och mindre starka sidor. Det mindre starka sidorna måste dom utveckla och det vore konstigt om inte tränarna fösökte utvecklas lika som spelarna försöker.
Även tränaren har en chef och utvecklingssamtal genomförs med jämna mellanrum. Sportchefen får säkert signaler från spelarrådet vad som behöver utvecklas hos tränaren om inte tränaren har redan förstått signalerna direkt från spelarna.
Kommentera

1317242 · »