Brynäs IF

723274 inlägg · 7955 ämnen

Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär

« · 2733535 · » Till forumet


Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja:
Ja, flertalet lag är inte satta än.
Kan vi inte trada till oss Hoffa i LHC...!?
Kamp och jävelskap behöver vi mer av, Lex Granström.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Tigerhjärta: Ja det mesta är sagt, men tillslut var det ett ribbskott ifrån oavgjort. Kollade matchen på Olearys och fans från olika lag var ganska eniga om att straffen var makabert utdömd.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Auchinleck: Jag har själv svårt att acceptera LHC som topplag, känslomässigt känns det som ett lag vi alltid ska kunna ha efter oss i serien. Har dock fått inse att de faktiskt slutade sexa i fjol och förstärkt laget ganska bra. I går saknade de också Rasmus Rissanen och Nick Shore vilka ansluter senare. Tror inte de är några utmanare om guldet men fjolårets serieplacering är nog inte omöjlig.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Farsang: 70/40% sa Bull... ;-)

Tycker Ohlsson gör en helt ok insats med. Även Källgren gör det bra.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Intressant att kolla istiderna i premiären.

Blir per automatik en snedfördelning mellan special teams när man spelar så mycket mer BP än PP.

Lite överraskande att Ölund bara spelade 12:40.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Scerban: Tror det kommer bära eller brista på målvakterna. LHC är nog inget givet topplag men jag tror dom är där på gränsen och balanserar.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Butter: Ohlsson spelade bara 6 minuter, klart minst i laget, och deras kedja blev ofta tillbakatryckta. Förmodligen berodde istiden på att han inte spelade BP. Väldigt lite involverad offensivt. En stabil insats, om man ska vara snäll i bedömningen. Linköping fjärdekedja var klart bättre.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: En viktig detalj att jobba med är ju antalet utvisningar som laget tar. Stort problem om man konstant tar fler utvisningar än motståndarna.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Blå grottan: Man kan väl säga att den här domaren såg ut att ha ett gott öga till framförallt Kovacs, exempelvis tripping-utvisning när han föll var uppenbart felaktig och jag tror inte ens han själv ropade på utvisning, men det är klart att flera av utvisningarna var klantiga av Brynässpelarna. Exempelvis Indrasis utvisning på offensiv blå var oacceptabel.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja:
Ständigt dessa fjärdekedjor...
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Scerban:
Ett mittenlag. ✅️😀
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Tyckte vi gjorde en ok bortamatch igår där det bästa var det starka intrycket av att Jack Kopacka håller för SHL.
Hans målsinne och skapande av målchanser kommer att bli väldigt viktigt framöver..
På den negativa sidan så fanns ju en del nygamla SHL spelare som efter ett år i Allsvenskan såg ut att behöva vakna till och inse att det inte går att vara bekväm i SHL.
Vesel visade dock motsatt inställning och han var ju väldigt bra igår.
Viktigt att få en ok start på serien och ta lite poäng så vi är med när Djoos och Dastous är tillbaka..
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Var på plats igår och jag antar att det redan nämnts en massa gånger men Silfverbergs 1-0. Herregud vilken känsla att stå där och skrika "Oh Ah Silfverberg", fullständigt magiskt. Blev ju tyvärr en rätt kortvarig glädje iom att LHC snabbt kvitterade men ändå, efter en natts sömn och man kunnat skaka sig av förlusten är det nog det jag främst tar med mig från igår.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Silfverkroken: Känns nästan lite för bra för att vara sant att det är just han som gör säsongens första mål också. Känns verkligen som att han kommer göra en riktigt bra säsong.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Silfverkroken: är väldigt positivt överraskad av Kopacka visade att han är redo för SHL sen att han fick näta med ett riktigt klassavslut.Det kommer att bli en trevlig säsong.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: Trippingutvisningen var horribel. Men jag är lite orolig för Bertilsson. Vi vet att 33 inte är en ålder för en back, men det gäller framförallt skridskoskickliga backar. Jag älskar Berra, han har en fysisk dimension vi behöver och han slår bra första pass vid speluppbyggnaden. Men igår såg han vilsen ut och han var sen in i situationer mycket pga hans sega skridskoåkning. Börjar det gå för snabbt? Ska han verkligen gå in top 4 när alla backar är skadefria? En premiär lever alltid sitt egna liv, men jag hoppas han studsar tillbaka mot Örebro och visar att min oro är obefogad.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
HitTheLights: problemet kanske är att han inte inser än att han är lite segare.

Tar tränare det med han det så kanske han anpassar sig efter det och spelar mer på smartness och väger av situationer bättre.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Stör mig något grönjävligt på hur mediasverige ser på, och pratar om backar. Det är alltid så svart/vitt. Antingen är dom defensivt lagda och gör 0 poäng eller så är dom offensiva och gör poäng. Har en back gjort massa poäng så förutsätts det att backen inte är defensiv.
Men så som jag ser det så går vi mer och mer hela tiden emot att de flesta backar är tvåvägsbackar och då strävar man efter att hitta en balans mellan de två.

D'astous pratas det om som att han är främst en offensiv back, kanske för att han gjorde så mycket poäng i Liiga förra säsongen, men jag tror att han kanske ännu mer är en defensiv back, och det kommer visa sig under säsongen. Djoos har själv sagt att han först och främst prioriterar defensiven, även om han troligtvis gör en massa poäng så tror jag hans fokus kommer ligga på defensiven.
Det snackas ju om att Brynäs är alldeles för offensivt lagda på backsidan men jag tror inte riktigt att det är så eller kommer se ut så. Sen kan jag ha fel, absolut.

Har för mig att jag hört att Skellefteå bygger på liknande sett, med just tvåvägsbackar som är skickliga i båda ändar. Vissa bygger ju mer med defensiva backgeneraler.
Vad är er tanke om det?
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
HitTheLights: Jag älskar Simon Bertilsson och kommer göra det tills jag dör, men jag tycker att det var tydligt redan säsongen när vi åkte ur att han hade svårare och svårare att hänga med i tempot redan då.

Som tur är kan han som back leva på bra positionering och speluppfattning ett tag till, längre ner i hierarkin. Jag tänker att om exempelvis en sån som Per Svensson i Timrå kan spela i SHL-hockey så klarar nog Bertilsson ett tag till också.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Inget snack om att Berra är en back som kan spela tredje backpar och BP. Men håller med om att han inte kan logga 20-25 minuter längre. Våran backsida är ändå ganska stark det är många som går före nu.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
SuneMangs: Ja det kommer att bli en rejäl huvudvärk för Alcén -26 när kontraktet går ut.
Då krävs det 1 år i taget, och inte 2års kompiskontrakt.

Där är nog första rejäla testet hur sentimental Alcén är.
Samma nästa år med Kinvall. Vilken lön och position kräver han?
Anton blir nog lättare med position iaf, redan iår så ser man ju att han en annan plats.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
JawKee: Hockeysiffror skrev några intressanta rader om Axel Andersson angående detta. Han har kanske inte varit någon poängspruta, men hans rörlighet och egenskaper i spelet med puck gör att han verkar ses som en ”offensiv” back. Egentligen har han varit en av HA:s bästa defensiva backar.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Kollade om matchen och efter att ha gjort det ändrades min uppfattning något. Igår kändes det som att vi mest trampade vatten och var ganska ihåliga, lite Hockeyallsvenska liksom men det andra intrycket är ändå att det syns att vi har någon slags SHL-grund i oss, okej borta-spel för det mesta egentligen. Å andra sidan när man kollar vilka backar de spelade igår med Rissanen och Myrenberg borta och noterar att Worge-Kreü och Erik Norén svalde de stora minuterna för deras del (efter Fantenberg), så tänker man ju bara att vilka fan är dom? Får en att undra hur matchbilden ska bli när vi ställs mot vad många kallar ligans bästa backuppställning på lördag..

Spelare som behöver vara lite bättre:
-Schroeder (Får såklart ge honom ett gäng matcher)
-Indrasis (kanske samma där)
-Berra-Kinnvall behöver hitta en högre nivå
-Sen blev man lite avundsjuk på energin från deras fjärdekedja, undra om våran kan bli tillräckligt bra..

För övrigt jävla härligt att få se grabbarna kriga på i SHL-matcher igen!
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Rodrigo: Spännande. Postade en länk annan analys för ett tag som visade samma sak. Tror Axel kommer att bli väldigt värdefull för oss.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Rodrigo: Typexempel på det jag menar.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
JawKee: En helt annan sak, Jack Kopacka var bland de bästa spelarna igår. Bör han flyttas upp och få fler spelminuter??
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Scerban: håller med dig. Jag tycker också att Axel gjorde en bra match. Där hoppas jag att vi har en spelare som kommer att vara säsongens stora genombrott
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
I mina ögon var det till stor del utvisningarna som, även om Linköping var kassa i PP, gjorde dem framåtlutade och gav momentum i främst andra perioden. T ex Indrasis och Larssons utvisningar går att undvika om man försöker vara lite smartare. Brynäs FÅR INTE ge bort så mycket gratis i SHL. Hoppas verkligen att man pratar om detta.

Annars är jag inte särskilt orolig alls, faktiskt. Finns så mycket kvalitéer i vårt lag.

Silfverbergs mål, gåshud och glädjetårar. Och mäktigt att spela riktig hockey i riktiga arenor igen. Satt och njöt i första perioden.

Trivigno-Kopacka blir ett bra vapen i särskilt bortamatcher. Kul att de hittade kemi.

Våra två toppkedjor behöver förstås steppa upp. Har svårt att se att det inte ska ske. De hade lite oflax igår också.

Kändes helt ok med backparen och Källgren. Sparkapital i Djoos och Charlie.

Men utvisningarna... nej. Var SMARTA Brynäs. Håll huvudet kallt (även om jag vet att det är svårt för inte minst Larsson och Rödin).

Kärlek till er alla brynäsare, lång härlig säsong framför oss! <3
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
mk:
Truppen behöver uppgraderas varje år om det skall bli ett lyft i tabellen. Sentimentala förlängningar finns det inte plats för. Inte en sentimental sportchef heller om klubben skall ta upp konkurrensen med de bästa. Och det är dit vi siktar?
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
honken21: "Våra två toppkedjor behöver förstås steppa upp. Har svårt att se att det inte ska ske"

Jag håller med till 100%. Den jag än så länge är mest tveksam till där är Schroeder. Ska så klart inte ge upp på honom än men han har ju knappast imponerat på försäsongen heller, inte ens mot HA-lag. Hela den kedjan känns ju som att de har en del att bevisa (inte bara i går när laget i stort var ganska blekt under långa stunder).
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Blå grottan: tycker han ofta är bra! Men jag tror han är på rätt plats i Laget ihop med Ölund.

Tror heller inte han hade gjort det så mycket bättre med 18 minuter jämfört med dryga 12-13 han har nu. Så mycket som han åker skridskor så tror jag att det stjälper mer än det hjälper med 6+ minuter mer.

Ser heller inga spelare från första och andra kedjan som kan kliva ner i hierarkin och göra det bra i en låg kedja
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Auchinleck: Jag har ändå svårt att se Alcen bryta upp med ”en av Europas bästa backar”…
Bertil kommer troligtvis fira sin 40-årsdag iklädd Brynäströja, på isen.
Låst ämne


Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
SuneMangs: Tror att Bertilsson har en framtid som breddspelare och skulle gärna förlänga med honom, men då måste han ju ha ett kontrakt därefter också. Alcén måste lägga ner tänket om att Bertilsson är någon slags superback, om han inte redan har gjort det.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Gavve: Jag är tveksam till både Schroeder och Indrasis som spetsspelare i SHL. Förhoppningsvis kan de göra OK säsonger, jag tror att Brynäs har för avsikt att ersätta de med yngre/bättre spetsspelare till nästa säsong.

Schroeder var ju lite av en nödlösning när man var sena in på marknaden och Indrasis kontrakt förlängdes automatiskt när Brynäs gick upp. För att få Indrasis i HA behövde man liksom ha med honom i SHL också, det var dealen. Båda är riktigt bra spelare, men jag är skeptisk till att man verkligen kommer vilja ha kvar de som SHL-spetsspelare till nästa säsong.

Med det sagt var både Schroeder och Indrasis rimliga rekryteringar sett till omständigheterna. Om man jämför med andra centrar som andra SHL-lag har värvat, så står han sig OK i den konkurrensen. Jag hoppas att Brynäs håller koll på Chad Yetman i den tjeckiska ligan, om han funkar där också skulle jag gärna ta honom till SHL nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Hörde att fisker Mölgaard blir borta i minst 8 veckor.

Undra om det blir bud krig om Kalle Kossila för Örebro och HV71 nu då🤔
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: Tror dock att Schroeder kan växa in småningom men Indrasis blir flopp. Tror att det går för fort för honom i SHL.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
lapad: Ja, jag tror också att Schroeder kan göra en OK säsong, men har ändå svårt att se honom bli den där spetscentern som man verkligen vill ha där uppe i hierarkin. Tror han kan göra cirka 30 poäng.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: Tyvärr så är Brynäs plånbok knappast fylld med dollars då vi värvat/plockat hem en del stora namn och dessa kostar. Sedan beror ju såklart på hur mycket publik Brynäs lockar till hemmamatcher.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: Kommer Oskar igång så kan han nog få Schroeder att se bra ut. Kunde han göra det med Jensen så går det med Schroeder med.
Tror Indrasis växer in i det. Tvivlar inte alls på honom
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
JawKee: Ja, Schroeder kan säkert vara ett bra komplement till Lindblom etc om de rycker upp sig, men du vill helst ha en förstacenter som drar med sig andra och inte någon som behöver dras med av andra.

Jensen var väldigt spelförande och initiativtagande när han var som bäst. Spelade med en otrolig fart.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
lapad: Handlar nog inte så mycket om pengar. Indrasis och Schroeder är knappast lågbudgetspelare. Handlar nog mer om att Indrasis redan var signad och att centermarknaden var skral när Schroeder hämtades in. Att Frölunda valde att behålla Ruohomaa sa ganska mycket om hur centermarknaden såg ut då.

Rent generellt tycker jag det var synd att Brynäs inte värvade fler spelare från HA. Säkert hade många redan skrivit på för andra SHL-klubbar när Brynäs blev SHL-klara, men jag tror man hade kunna fyndat fler än bara Axel Andersson (som jag tror kommer visa sig bli ett riktigt bra nyförvärv...).
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: sen betalar nog Rapperswill stor del av Schroeders lön enligt Höken.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja:
Vi har ju rimliga förväntningar den här säsongen enligt Han Som Bestämmer så det du är inne på är framtiden. Utvecklingsbara spelare. Skills som räknas mer än namn och NHL-rutin. Ja, eller en truppmix på toppnivå för vinna ett slutspel.
Alcéns stora projekt de kommande åren. Skall vi kalla det Brynäs 2030?
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: Jag ser inte att Schroeder är förstacenter. Jag ser Larsson på den platsen. Men det återstår att se.
Ja det har du kanske rätt i, Schroeder är nog den jag tror på minst i laget. Står väl mellan honom och Bobby. Men vill ändå tro att dom kan klara steget.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Indrasis har varit väldigt konsekvent på att göra poäng genom hela sin karriär, och även på hög nivå. KHL var en stark liga innan den blev bojkottad på sättet som den är nu. Jag tror han kommer komma igång och göra en hel drös med poäng. Han vinner inte någon poängliga dock. Men han kommer bidra. Det är jag helt säker på.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Peja: ” Spelade med en otrolig fart.” Var nog ingen som frivilligt tog rygg på honom. 🙂
Appropå det fanns det förr en motortidning i Sverige som hette just Fart. Var inte kul för deras journalister när de skulle presentera sig på tjänsteresor i England. Men kul för engelsmännen.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
JawKee: Nu när jag äntligen kan se matcherna.
Så förstår jag mer vad ni är inne på...
Jag har mina förväntningar inställda på att klara kontraktet iår, utan kval. Lyckas det så är jag nöjd.
Med dom förväntningarna så tyckte jag nog ändå att Bobby gjorde det bra igår, inte jätte men bra.

Syntes att det var nervöst och jobbigt i andra, när man kom helt fel mest hela tiden..
Sen i tredje så bevakade väl LHC mest och därför så fick Brynäs övertaget på ett annat sätt.
Jag ser ändå oerhört fram mot Örebro, den kommer visa åt vilket håll säsongen kommer gå.
Poäng är ett måste, inte krav, men måste.
Det är skillnad på det tycker jag.
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
Påtal om centrar.

Såg ett klipp från upptaktsträffen nu där Roger Rönnberg fick frågan om att värva vilken spelare som helst från ett annat lag i SHL.

Han valde Johan Larsson💪🏼
Låst ämne

Sv: Matchtråd: Linköping - Brynäs - säsongspremiär
mk: Jag tror vi alla kommer att behöva ha lite tålamod de första 5-10 matcherna. Det blir lite mer intressant att se hur vi står oss mot motstånd som Örebro, Malmö, Modo, Hv och kanske Timrå, eftersom det är dom lagen vi mest troligt slåss längre ner i tabellen.
3-2 förlust mot Lhc ser jag garanterat som godkänt.
Jag tror vi växer in i säsongen. Men jag tror det är viktigt att ha samma förväntningar och kravställning som du har. Målet är att undvika kval och hålla oss kvar. Allt över det är en bonus. Det är nog lätt att dras med lite väl med de namn vi fått in.
Låst ämne

« · 2733535 · »