Brynäs IF

726261 inlägg · 7958 ämnen

Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19

« · 2754643 · » Till forumet


Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Knallhatten: Den var fin. Det lilla helvetet försökte lipa sig till en utvisning, men det hade han inget för.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Är det någon som vet varför det inte finns några höjdpunkter från matchen på SHL.se?
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Anders Berg: Råkade du söka på Växjö-Frölunda kanske?😄
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Anders Berg: vet ej, men här har du en video
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Anders Berg: Det finns om du går in på matchen. www.shl.se/article/ytkasll-403dd/view
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve: Tack! Jag kollade ”efter match” och ”video” men det stod - alldeles nyss att det inte fanns någon. Märkligt.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Härlig artikel💪🏼
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: Sanny är även han positiv till Brynäs. Kul att läsa hyllningar! Sen kommer det nog komma tunga perioder även för oss måste vi komma ihåg.

www.expressen.se/sport/blogg/sannylindstrom/2024/10/20/for-forsta-gangen-pa-lange/
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Såg någon nämna på twitter om Timrås back speltider mot HV71.

Hur ska dem orka spela såhär en hel säsong?

*Antar bara att dem spelar såhär ofta med tanke på att man gör det mot dåliga Hv71*

Känns som att dem kommer bli slitna som fasiken runt 20-30 matcher 😮‍💨
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: Beror ju på att flertalet är skadade just nu. Inget långsiktigt problem om de kommer tillbaka snart.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Vill inte provocera på något sätt.
Men diskussionen om att Danielsson var rätt för Almtuna och Almtuna var rätt för Danielsson medan Alcen var fel för Brynäs så tycker jag det är tydligt att 1, alcen hade och har kompetens - inge snack.
2. Hade Brynäs legat i botten så hade troligen någon form av värvning kunna gjorts, men nu Almtuna å Danielsson - hur mycket kan man göra där utöver hoppas på det man har, vilket självklart kan vända med mycket tur.

Men jag hoppas på att Almtuna och Nicky kan bygga vidare i HA till nästa säsong.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Peja: Didrik tillbaka på torsdag, och Erixon är också dag för dag!
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Tom Topp: Ebba då?
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Bara av nyfikenhet. Någon som vet något kring Marcus Björk? Har han pensionerat sig ?
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Attila: Rehab efter skada. Ryktas spela senare med sin bror i AIK som en mjukstart på vägen tillbaka.
Hörsägen - vet ej om det stämmer.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Svensson_62: Har hört att han har siktet högre än HA. Hade nog hamnat i Brynäs om det inte vore för Söderströms återkomst.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
xxx BIF xxx: fint lag, men bättre att ett sånt lag åker ur allsvenskan, dem har ju knappt någon publik alls!
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Uppsala kommun har en befolkning av 245 tusen invånare. Ändå har Almtuna klart sämst publiksnitt på 829 åskådare förra året. Då var ändå Djurgården och Brynäs på besök och sålde i stort sett ut arenan.

Förstår inte hur intresset kan vara så förbannat lågt i en av Sveriges största städer..
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
xxx BIF xxx: Nej, Alcén hade inte kompetens men glädjande nog verkar han ha det nu. Bra för honom och dåligt för Brynäs att han fick lära sig jobbet från grunden när han redan hade en positionen. Brynäs hade knappast den organisationen runt honom att man hade råd med det.

Danielssons tillsättning i Almtuna är en helt annan sak. Det är inte att attraktivt uppdrag och de kunde knappast locka någon med relevant erfarenhet.

När det gäller värvningar under säsongen, så tror jag Almtuna främst hoppas på SHL-lån, som till exempel Larsen eller Johanesson när han blir hel igen.

Om Brynäs fortsätter att leverera fina resultat och ser en möjlighet att åstadkomma någonting i slutspelet, så gissar jag att kommer försöka bredda framåt. Lite som man gjorde med Robertsson förra säsongen. Med de här publiksiffrorna lär pengarna rulla in ganska fint också.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: Verkar inte vara en idrottsstad - hur är det med fotboll t ex?
Vi kanske ska vara glada för det - vill inte ha en Uppsalaplastlagskonkurrent med 245000 supporters och stor lokal sponsormarknad blomma upp mindre än 1 timme från Såtraåsen (som ett mega Växjö) . Bättre om BIK istället blommar upp och ”stör” FBK och Örebro gällande supportrar, talanger och sponsorer.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Svensson_62: "Verkar inte vara en idrottsstad "

Ändå blev Uppsala kommun utnämnd till Sveriges främsta idrottskommun i januari i år (avser alltså 2023 så klart). Studenternas vann även årets idrottsarena.
www.uppsala.se/kommun-och-politik/nyheter-och-pressmeddelanden/2024/uppsala-utsedd-till-sveriges-framsta-idrottskommun/

När det gäller fotboll har de IK Sirius i Allsvenskan. Bandy är ju rätt populärt där också (Sirius där också).
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Svensson_62: Uppsala är ju en stor studentstad och som bekant är ju inte studenters köpkraft speciellt stor. Men ändå, med det publikunderlaget borde Almtuna ändå ha större publik. Sen är ju hallen skräp också iofs.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Svensson_62: Så länge Almtuna spelar i Gränby kommer de aldrig att bli ett attraktivt lag att sponsra av den enkla anledningen att det är en fördjävligt dålig publikupplevelse som aldrig kommer locka några marginalåskådare, tvärtom har den avskräckande effekt även för inbitna hockeyfans. Vet inte om du har varit där, men jag skulle nästan likna den vid Gavlerinkens B-hall.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve: När det gäller Sirius i fotbollen drar de väl hyfsat med publik men det är nog relativt jämförbart med Brynäs och då dopas de lite av matcherna mot Stockholmslagen som drar 10 000 (som arenan tar). Bandyn är kanske relativt populär men bandy är också en liten sport. Snabb googling och de verkar snitta runt 1000 åskådare vilket knappt är mer än vad Almtuna drar. Detsamma gissar jag gäller Storvreta och innebandyn. Tycker verkligen hockeyn och Almtuna borde ha potential att växa om de gör saker rätt.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Jugge: Det där går att vända lite på också. På samma sätt som det är en studentstad så är det också en akademiker stad. Många som bor kvar där som tjänar väldigt bra. Så jag tror inte att om man slår ut det är Uppsalabon är särskilt ekonomiskt begränsad.
Låst ämne


Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve: Storvreta innebandy?? Plus två andra lag i andraligan
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Peja:
Almtuna har en förmåga att bränna pengar de inte har. Utan välvilliga donatorer hade de varit borta från kartan.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: Jag bor ju i uppsala och hockyn har aldrig riktigt satt faste här.. även när almtuna var och nosade på en elitserieplats sässongen 08/09 tror jag det var så var ändå inte riktigt nå hockeyfeber i staden..

ishallen är ju ett skäl som många vart inne på men hockeykulturen finns inte riktigt här.. innenbandyn och fotbollen på senare år lockar mer.. men almtuna tycker ja ändå vart en bra lillebror till brynäs i form av utlåningar etc..
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Apropå utlåningar, vad fan gör Kasper Larsen fortfarande i Gävle?

Man har Viktor Persson ett bra tag till.

Utöver det så blir snart Kinnvall eller Lindstein 7:e back.

Har ju svårt att tänka mig att Gällstedt vill ha kvar Larsen istället för att låna ut han så han får spela hockey.

Så känns som ända anledningen är att ingen verkar vilja ha honom🤔
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Peja:
”Nej, Alcén hade inte kompetens men glädjande nog verkar han ha det nu.”

Men hur kan du säga att Alcen inte hade kompetens? Ärligt, vad vet du om det när du har argumenterat för att andra (som danielsson) har haft det? Vilken kompetens hade han saknade han som han lärt sig så bra nu?

Scouta spelare? Han har levt hockey hela sitt liv, där kunde inget fattas.

Ekonomin? Han hade universitetsstudier i ekonomi. Mer än de flesta nya sportchefer.

Något som sades från början var kontaktnät. Men hur svårt är det att hitta en manager efter man scoutat en spelare? Det är inget argument?

Ekonomin var låst. Svedman lade sig i tränarrekryteringar. Osv. Det ställde till det för honom när vi åkte ut. Och någon måste åka ur - oavsett vem som sitter som sportchef.

”Danielssons tillsättning i Almtuna är en helt annan sak. Det är inte att attraktivt uppdrag och de kunde knappast locka någon med relevant erfarenhet.”

Men det är inte min poäng. Bla du har argumenterat för att Danielsson är rätt man på rätt plats medan Alcen inte var det. Jag menade att det var dåligt både för Danielsson och Almtuna.
Danielsson hade/har mindre budget (så hans värvningar måste slå väl ut i större utsträckning än i en stor klubb som Brynäs där en felvärvning kan vara mer förlåtande)
Nu sitter parterna där och kan inte göra mycket åt situationen. Visst kan en utlåning komma från det blå men inte kan man bygga en verksamhet på att det ska komma utlåningar som räddar bristande ekomiska muskler. Det förstår du väl. Och inte heller en sådan är gratis skulle jag tro. Sen är väl alla klubbar glada om rätt utlåning kommer -
oavsett om det är från NHL/AHL annan shl klubb eller HA. Eller hur?
Danielsson hade många platser att fylla men fick inte laget på plats speciellt i tid utan var väldigt sen - så att han hade tillräcklig kompetens för att vara en bra nybörjare på platsen oavsett klubb kan kanske också ifrågasättas nu.

Jag hävdar att vi ser beviset nu på att Nicky och Almtuna inte var vad de både egentligen behövde. Sen kanske ingen ville ha Nicky till en tjänst inom hockey när han blev för gammal att tjäna pengen på isen och ingen ville bli SC i Almtuna så det blev en dålig nödsituation för båda parter - och då hamnar man nog sällan i topp.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Peja: ”Så länge Almtuna spelar i Gränby kommer de aldrig att bli ett attraktivt lag att sponsra av den enkla anledningen att det är en fördjävligt dålig publikupplevelse som aldrig kommer locka några marginalåskådare”

Fast det där är ett gammalt förlegat synsett på sponsring idag.
Idag sponsrar man för att erhålla kvalitetutmärkelser (bla syns det när Brynäs kör på med en bra start där man inte syns på utövaren) för att kunna vara en leverantör/samarbetspartner till andra företag. Företag måste bla påvisa samhällsnyttan mm. Det kan man lätt göra om ”sponsorobjektwt” ligger utanför ekonomiska zonen.
Sen sponsrar företag såklart ff för att synas. Men då handlar det nog om mindre bidrag från mindre företag.

Men för biljettpengen från besökare så har platsen betydelse - hur lätt är det att komma dit och tillbaka, parkeringsmöjligheter, bussförbindelser osv osv

Uppsala har invånarna, det är relativt dyrt att bo där om man ska hålla sig från de sämre områdena. Så underlaget finns för att lyckas bättre ekonomiskt, men inte ishockeykulturen tyvärr.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
xxx BIF xxx: ” Men hur kan du säga att Alcen inte hade kompetens? Ärligt, vad vet du om det när du har argumenterat för att andra (som danielsson) har haft det? Vilken kompetens hade han saknade han som han lärt sig så bra nu

Det är enkelt. Jag har aldrig argumenterat för att Danielsson kom in med alla nödvändiga kunskaper, däremot har jag påstått att han var en bra rekrytering sett till vad Almtuna kan locka till sig. Precis på samma sätt som en spelare som är på tok för dålig för Brynäs kan vara en kanonvärvning för Almtuna. Det blir bara oseriöst att lägga samma ribba på Almtunas och Brynäs rekryteringar som om de har samma möjligheter att rekrytera kompetens.

Alcén har själv varit inne på att Erika Grahm lärde honom väldigt mycket om sportchefsjobbet första året han var på posten. Så när du intalar dig att Alcén minsann visste allt innan han fick jobbet, så argumenterar du inte bara emot mig utan också Alcén själv. Du kan ju bortse från mina åsikter, men är det verkligen rimligt att din föreställning om Alcéns kompetenser är mer pricksäker än hans egna syn på sina egna kompetenser?
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
xxx BIF xxx: Enkel fråga. Har du varit i Gränby ishall?
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Peja: Den är så vacker! Jag passerar den flera gånger om dagen! Vilken ynnest!
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Biljetter köpta till Växjö - Brynäs =) vet långt ditt men man ska inte vänta =)
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve:
Svårt att gnälla på Brynäs representation i Sannys veckolag också
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Horace76c: 4 av 7 Brynässpelare (inklusive tränare) i veckans lag. Skaplig utdelning. Otroligt kul att Axel får en plats också, själv var jag nog mer inne på Lindstein sett till hans prestation kontra förväntningar men Axel (som spelar med Lindstein) är hur grym som helst också.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Uppladdat:

450x300-img4848.jpegimg4848.jpeg

Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Slaven82: Kors i taket! Vi får passa på att njuta lite... :)
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
KalleTeodor: Vi hyllas även i hockeymorgon av Heino och de andra :) Fint!
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
SaggeBoy: På lördag blir det äntligen säsongsdebut i Erp´n, ser ut att bli slutsålt, ska bli så jäkla kul😃
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
KalleTeodor: Tycker det Sasse skrev i sin krönika i fredags är så himla bra skrivet (citatet är ju från Alcén dock) och något jag håller med om till 100% med tanke på vad vi supportrar (och föreningen) varit med om senaste åren.

"”Never too high. Never too low”, är ett uttryck sportchefen Johan Alcén brukar slänga sig med. Det han menar är att ingen ska sväva iväg när det går bra. Men dyk heller inte för djupt när det går dåligt."

Gäller att vara glad när vi vinner men inte tro att vi är oövervinnerliga för det och att ej heller deppa ihop och tro på kvalserien för att vi har en dålig match (eller 2 eller 3).
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
JawKee: haha 8 skott ....
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve: På tal om ”glad när man vinner”.
Något som jag tycker är lite anmärkningsvärt är att nästan varje gång en spelar i Brynäs intervjuas så nämner de att de tycker vi ”spelar en rolig hockey”.
Känns som en nyckel i att få med sig spelare i sitt system är att det ska vara just roligt.
Mikkos hockey var ju ett typexempel på den motreaktion som en tråkig hockey tillslut mynnar ut i. Det var kul första säsongen för att hockeyn var någorlunda vägvinnande, men när verkligheten kom ikapp och vårt spel blev synat så vart det både ineffektivt och tråkigt för spelarna.
Något som i sin tur resulterar i att varje spelare kör sitt race och tummar på spelsystemet.
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Gavve: Det reagerade jag även på, med citatet. Ludde P i sin intervju efter matchen var noggrann att poängtera: "Man får inte bli för hög, eller för låg" vilket säger mycket om att man fått spelarna att köpa in på den metodiken. Mycket bra jobb av ledarstaben!
Låst ämne


Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
JawKee: Har du en tidsstämpel?
Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19 Låst ämne

Sv: Matchtråd Luleå - Brynäs 2024-10-19
Farsang: “Uppsala kommun har en befolkning av 245 tusen invånare. Ändå har Almtuna klart sämst publiksnitt på 829 åskådare förra året. ... Förstår inte hur intresset kan vara så förbannat lågt i en av Sveriges största städer.”

Tror två saker spelar in. Dels har en stor andel av befolkningen flyttat till Uppsala i vuxen ålder för studier/forskning. Man har redan favoritlag då och det är inte Almtuna. Som jag – född och uppväxt i Gävle, var Brynäsare när jag flyttade hit och kommer att vara det livet ut.

Sen är Almtuna en dåligt skött förening med återkommande kriser, även om de vissa år fått fram bra tränare/lag. Ett exempel: Häromåret lade Almtuna ner damlaget för att spara pengar, resultatet blev att arena-sponsorn hoppade av och istället gick in som huvudsponsor för det Uppsala-lag som tog emot de klubblösa dam-hockey spelarna (Uppsala hockey). Det som var tänkt som en besparing för Almtuna blev en ekonomisk förlust på grund av förlusten av en stor sponsor.
Låst ämne

« · 2754643 · »