Brynäs IF

727630 inlägg · 7961 ämnen

Silly season 2012/2013

« · 1466404 · » Till forumet

Sv: Silly season 2012/2013
Huge: Sakfrågan? Vilken sakfråga? Det enda du vill ha sagt med ditt inlägg är ju att den här gången hade du rätt. Och då måste du bräka ur dig en massa dynga som absolut inte tillför en bättre stämning här.

Hur länge orkar du?
Kommentera

Huge: Kan ju passa å att påminna dig om att karisellen med alkoholtillståndet skedde under hans ledning.
Så nära var ruinen...
Kommentera

70 Rodrigues: Men hade du något belägg för att kalla honom för wannabe och Ja-sägare eller tog du det ur luften?

Det finns några härinne, inkl du Tony, som är väldigt snabba att klanka ner på nya beslut eller satsningar som klubben gör. Inget fel med det, och du säger ju nedan att du har fel i det här fallet. Men gällande diskussionen nedan om sannorlikhet att man till slut får rätt om man hela tiden står på dig åt det posetiva eller negativa hållet så kommer man ju väldigt mycket lindrigare undan i fallet där man haft en negativ utgångspunkt.

Det som är mest trist med det här forumet är att man redan innan en diskussion kan säga vilka som kommer att tycka vad eftersom vissa alltid är negativa och vissa alltid posetiva. Det är två indroktinerade läger som inte kan ha en öppen utgångspunkt i diskusionen vilket gör det hela till ett närmast ett ideologiskt schabbel istället för en diskussion om Brynäs.

Kommentera

Burken: "Vilken sakfråga?"

Har du missat den?
Frågan om ledningen verkar ha varit kompetent eller inte.

Och då måste du bräka ur dig en massa dynga om att det finns en matematisk sannolikhet att ex ledningen kommer att göra rätt, bara man hävdar det tillräckligt länge.
Ett bräkande som absolut inte tillför en bättre stämning härinne, när vi nu alla gläds åt de positiva siffrorna som ansvariga har lyckats uppnå.

Hur länge orkar du?

Kommentera

Zzz: Med tanke på att hur det hade sett ut åren innan och ständiga besvikelser och folk som byttes ut så hade jag inga större förhoppningar att det skulle bli bättre, jag var grymt besviken helt enkelt, det var ofta mycket snack o liten verkstad när det gällde Brynäs. Nu ser det jävligt bra ut och jag hoppas att det håller i sig och att det smids medans järnet är varmt och att framgången fortsätter?
Kommentera

arnio: Ja, Sundlöv borde absolut bytas ut, 7-8 år som han väl haft sin befattning nu.
Kommentera

Tråkigt att läsa att ni ska lämna den linje som varit er framgångsrik, nämligen att producera egna talanger och låta dem blomma ut i er förening. Förutom att den gett er framgång denna säsong så har den även gett klubben en identitet och en linje. Samt även ett bra kapital på banken.

Nu ska ni värva ihop ett lag, finns ju många fina lag som itakt med framgångar och en något större plånbok sett sig lite för fina för att hålla på att ge juniorer chansen.

MODO de senaste 10åren.

Frölunda under andra halvan av -00talet. 

2 klubbar som tappade huvudet när deras talanger blev bra och gav framskjutna placeringar i slutspel. När dessa spelare lämnade för NHL gjordes inköp på inköp från andra klubbar och ligor, resultatet vet ju alla. Frölunda har väl tappat ca 60milj och inte spelat en SM final på några år. Vi i MODO lyckades få till ett guld ett år då några spelare kommit hem, innan och efter det har det handlat om magsår för oss supportrar. Dock bör man nog erkänna att SMguld året för oss handlade om en bra vår och slutspel, höstsäsongen gjorde ingen glad.

Vafan är det med våra klubbledare? Finns det några kronor i ett hörn så ska de brännas omedelbart. Sköter de sin egen ekonomi på samma sätt?

Kommentera

Clarence: man ska sluta på topp sägs det ju. Nä allvarligt, är det någon gång han inte borde bytas ut så är det ju nu.
Kommentera

spud: Hahaha ska vi värva ihop ett lag och sluta producera talanger? Vem har sagt det? Sundläv har sagt att det ska värvas ersättare till ett par tre spelare, thats it. Sen fylls det ju på bakifrån som vanligt.
Kommentera

spud: Om det är Sundlövs uttalande om att vi ska ersätta Larsson och Silfverberg utifrån och att man inte kan lita på att egna produkter hela tiden kommer att utvecklas som man önskat, så känns det som att du har övertolkat Sundlövs uttalande en aning.
Tror absolut att vi kommer att fortsätta på samma linje i fortsättningen, kan inte se nåt i Sundlövs uttalande som tyder på nåt annat.
Kommentera

arnio: Mm det är så det brukar låta. Får väl se om 2 säsonger hur mycket ni har på gång upp och i vilken riktning ert kapital är på väg.. 
Kommentera

spud: Brynäs ska inte värva ihjäl sig, men man kan inte ersätta svenska VM-spelare med juniorer. Det vore framförallt inte rättvist för juniorernas del att omedelbart kasta in de i så betydelsefulla roller. Man kommer ju inte att chockhöja spelarbudgeten med 10-20 miljoner, det kommer att handla om ett fåtal extra miljoner som går till ett fåtal namnkunniga nyförvärv.
Kommentera

spud: Men nu är det ju inte så att Brynäs ska värva ihop ett helt lag, det låter så på dig. Att ersätta toppspelare som Silfverberg och Larsson är omöjligt att göra via de egna leden, Silverberg är kanske ES bästa forward.

Brynäs kommer att fortsätta fylla på med egna juniorer men det är ju omöjligt för dem att komma in och bli toppspelare direkt. De behöver tid på sig och under tiden måste man värva spetskompetens.

Silfverberg har spelat i A-laget i 4 säsonger, han var inte samma spelare första säsongen som han är denna säsong.

Kommentera

70 Rodrigues: Ja du var knappast ensam om att vara besviken men att utan belägg kalla nyrekryter för öknamn blir ju väldigt osakligt. Sen kommer det inte att se så här bra ut för alltid, det är något vi kan vara säkra på. Redan nästa år kan vi vara nere vid strecken och fightas igen. Jag tror inte att man klarar en så stor omsättning på spelare på ett år. Men då gäller det att komma ihåg att det är klubbens långsiktiga arbete som är viktigt och inte enbart det kortsiktiga.
Kommentera

MarcusElving: Här träffade jag rätt.

Om nu ni ska ersätta dessa spelare utifrån. Vilka spelare ersatte Silverberg och Larsson? Alltså vilka fick lämna efter förra säsongen för att ni skulle få plats med dessa spelare i första linan denna säsong? 

Kommentera

spud: Jag håller med dig även om jag tycker du överdriver en del. Men visst finns det en fara att man börjar försöka ersätta unga spelare med etablerade nyförvärv från alla världenshörn som inte levererar och dränerar ekonomin. Jag tycker du tar utmärkta exempel på Frölunda och Modo som helt slarvat bort sin ledande position som talangfabriker. Det är bättre att ta ett steg tillbaka och bygga nytt på samma sätt istället för att försöka laga hål.

Redigerad kommentar

Kommentera

Zzz: Som tur är så är ju inte alla stöpta i samma form och när man är grymt besviken så är det lätt att vräka ur sig saker utan att vara särskilt saklig.
Kommentera

70 Rodrigues:

Hur saklig var du när du sågade att Sundlöv gjort klart att TJ skulle bli ny headcoach?
Kommentera

spud: Förra säsongen drog Eero Somervouri ett stort lass i offensiven, sedan hade vi Magnus Kahnberg, just förra säsongen lyckades han väl inte så bra dock. Silfverberg och Järnkrok hade faktiskt varit med ett tag redan förra säsongen och kunde ta ganska stort ansvar.

För två säsonger sedan hade vi Somervuori, Stephen Dixon och Kahnberg som drog ett riktigt stort lass, så nog har vi haft spelare utifrån medans grabbar som Silfverberg, Järnkrok och Larsson har fått ta tid på sig.

Det är ju inte förrän denna säsong som Silverberg, Järnkrok och Larsson har blivit redo att leda laget. Det tar tid.

Tror du att vi kan slänga in Emil Molin i första linan nästa säsong och tro att han ska ersätta Silfverberg rakt av? Nej, klart att det blir glapp vissa säsonger som man måste fylla ut med spelare utifrån.

Kommentera

Zzz: Ja, i en önskevärld hade vi förstås kunnat fortsätta i all evighet med att vaska fram jättetalanger som i lagom takt kommer att fasas in i laget och där dom hela tiden kommer att vara omgivna av ett lagom antal rutinerade och etablerade stomspelare.
Men så ser det ju inte ut i verkligheten.
Ibland tvingas man kanske att ta nåt etablerat utifrån, utan att fördenskull frångå sin huvudprincip och gameplan: att i så stor utsträckning som möjligt ersätta med egna produkter.

Kan som sagt inte se hur man av Sundlövs uttalande om att värva etablerat i det här fallet, drar slutsatsen att vi skulle vara på väg att lägga ner hela vår juniorsatsning med allt vad det innebär.
Kommentera

MarcusElving: Ne det är klart att det måste in spelare för att fylla upp truppen när någon drar. 

Men min känsla är att Sundlöf kommer lätta på lädret och vänja sig vid det. Men jag har ingen spåkula, tiden får utvisa! 

Hoppas bara balansen blir bättre till nästa säsong. :) 

Kommentera

Huge: Men det kan nog vara svårt som Sportchef nu när mna nått en högre nivå att ta ett steg tillbaka och tacka nej till en etablerad spelare för att ge plats åt talanger även i tider när man har pengar. Det är ju inget svårt val att göra när man är bankrutt men att göra detsamma när man har ekonomi för att gå en annan väg kräver tydlighet och disciplin.
Kommentera

spud: Ja det håller jag med om, klart att det finns en risk. Men jag hoppas att Sundlöv och övriga ledningen inte glömmer bort hur vi blev framgångsrika efter många års harvande i botten. 

Det finns ju exempel på lag som har fått lite storhetsvansinne när ekonomin glöder, precis som du skriver. Jag hoppas verkligen att Sundlöv inte värvar mer utifrån än det som verkligen behövs.

Redigerad kommentar

Kommentera

spud: kasta inte vatten i egen hink min vän.
Kommentera

Bissett_19: Läs vad jag skrev tidigare om besvikelse. Har du alltid varit saklig i dina inlägg?
Kommentera

Huge:"

Burken: "Vilken sakfråga?"

Har du missat den?
Frågan om ledningen verkar ha varit kompetent eller inte.

Och då måste du bräka ur dig en massa dynga om att det finns en matematisk sannolikhet att ex ledningen kommer att göra rätt, bara man hävdar det tillräckligt länge.
Ett bräkande som absolut inte tillför en bättre stämning härinne, när vi nu alla gläds åt de positiva siffrorna som ansvariga har lyckats uppnå.

Hur länge orkar du?"

Och som vanligt så kör du din rappakalja där du ställer samma fråga tillbaka. Hur var det nu då? Hur hade ekonomin sett ut om man tvingats till att föllfölja sina åtaganden med at bygga en C-hall?

När det gäller dyngan om "matematisk sannolikhet" så var det faktiskt du som tog upp den. Visst är det bättre att få läsa dina påhopp när någon haft fel angående sina prognoser om hur det kommer att gå för Brynäs- Hellre det än att läsa dina bortförklaringar som vi fått leva med de senaste 8-10 åren.

Kommentera

70 Rodrigues:

Brukar oftast ge personen/ledaren/spelaren i fråga åtminstone en chans att visa upp sej,innan man tar fram sågen.
Ollas fick ju även han en skopa av dej när han knöts till laget.
Var du besviken då med?
Kommentera

Undrar hur det blir med Wännström nästa säsong?

Han är ju utlånad från St.Louis men behöver nog ett par år i Elitserien först.

Kommentera

Inte förens nu han börjar producera i A-Laget så han behöver nog en säsong till i ES. hoppas verkligen han stannar! :D
Kommentera

Burken: Hade kommunen uppgett rätt uppgifter hade Brynäs säkert byggt C-hallen vid det här laget. Nu hade man gjort fel vilket tvingade Brynäs till investeringar.
Kommentera

Zzz: Det där får du gärna utveckla. Enligt vad jag minns så fick Brynäs söka dispans och omförhandla avtalet på grund av att de inte hade råd att bygga en C-hall.
Kommentera

Burken: Kommunen hade uppgett fel driftkostnader vilket gjorde att Brynäs fick göra investeringar för att få ner kostnaden. Sen om det är hela anledningen vet jag inte men det är därför det knorras.
Kommentera

Zzz: Det låter mer som att man använt detta som argument när man gjorde om avtalet. Men det förvånar mig inte, det var ju många felkalkyleringar när arenan byggdes.

Men i avtalet stod att Brynäs förbundit sig att bygga en ny hall vilket man inte kunde fullfölja.
Kommentera

Burken: Ja men som sagt, eftersom kommunen inte uppgett rätt uppgifter gällande driften vilket gjorde att Brynäs tvingades göra investeringar (detta kan du google) så anser man sig inte ha råd med C-hallen eftersom kalkylen fallit. Vart sanningen ligger i detta vet vi inte, men vi vet att kommunen inte har drivit frågan särskilt hårt.

Kommentera

Zzz: Normalt så ligger det ju byggherren till last att göra kalkyler på driften av sin fastighet. OM man endast litat på kommunens siffror så är det ju lite klantigt.

Men man lyckades ju ge skulden på kommunen så det är ju positivt för Brynäs.

Kommentera

HappyX3: Jo, han tar absolut inte en plats i NHL just nu så hoppas han stannar 1-2 år.
Kommentera

Tycker det inte är så lyckat av Johan Larsson att i februari gå ut och tala om att han med bestämdhet lämnar Brynäs efter säsongen. Sånt bör man hålla inne med till det är färdigspelat.

Jäkligt synd i alla fall att han tycks vara helt förlorad. Tror, som jag skrivit tidigare nån gång, att han aldrig återvänder till Brynäs igen.

Kommentera

Clarence: Äh, alla visste ju redan att Larsson hade bestämt sig... förutom möjligtvis "fansen" här som bara är upptagna med tjafs om allt annat än hockey.
Kommentera

Peja:

Och Silverberg som redan i September berättade att han åker över nästa säsong,fan vad dåligt gjort=)
Kommentera

Bissett_19: Ekholm har väl också klargjort att han ska över (igen) efter säsongen...
Kommentera

Bissett_19:"Brukar oftast ge personen/ledaren/spelaren  i fråga åtminstone en chans att visa upp sej,innan man tar fram sågen.

Ollas fick ju även han en skopa av dej när han knöts till laget.
Var du besviken då med?

Vet inte riktigt vad du är ute efter Jocke? Har sågat flera spelare och har givetvis haft fel ibland men oftast rätt, men det är klart att du tar upp felen just nu. Du är ju själv jävligt duktig på att såga, men det har du tagit via sms o inte skrivit öppet här i gb:n, undrar varför?

Kommentera

Hoppas verkligen att Sundlöv tittar runt på defensivt duktiga backar, gärna tuffa sådana, killar som kan hålla rent framför buren och smälla på riktigt ordentligt :-)
Kommentera

70 Rodrigues: Jag hoppas att Brynäs väljer att inte förlänge med Lauritzen, han är inte alls värd alla pengar.
Kommentera

Hescores: Han lär nog öka sina lönekrav, frågan är vad Sundlöv är villig att betala, det får ju inte dra iväg alltför mycket, får ju inte påverka övriga värvningar. Det känns som att Lauritzen löser det problemet själv o drar till KHL.

Redigerad kommentar

Kommentera

Burken: " Hur var det nu då? Hur hade ekonomin sett ut om man tvingats till att föllfölja sina åtaganden med at bygga en C-hall?"

Ingen aning hur ekonomin isf sett, men förmodligen inte så bra.
Så det var väl en jädra tur att kommunens felkalkyler upptäcktes av den kompetenta ledningen, annars vete fan hur det hade gått.
Åter ett skäl att ge ansvariga cred för ett bra jobb.
Att, som Zzz sen säger, kommunen inte fortsatte driva frågan och satte hårt mot hårt sas, kan ju vara ett tecken på att man insåg sitt misstag med felkalkylen vilket kan ses som ett litet erkännande att man fört föreningen bakom ljuset, även om det säkert varit omedvetet.

"När det gäller dyngan om "matematisk sannolikhet" så var det faktiskt du som tog upp den."

Det var det inte alls, det var DU som skrev så här när jag tyckte att "lallarna på åsen" konstigt nog hade gjort ett bra jobb:

"Det vore väl konstigt om du inte fick rätt nångång efter att ha tjatat om deras kompetens i 8 år."

Vad är det om inte ett påstående om att det bara skulle handlat om en matematisk sannolikhetsfråga innan jag skulle få rätt?
Även om det iofs bara var en sannolikhetsfråga innan jag skulle få rätt så är det knappast därför som jag hela tiden tjatat (din anm) om ledningens kompetens. Det har jag gjort därför att jag hela tiden trott att resultatet av deras arbete skulle bära frukt till sist, och nu har det gjort det.
Svårare är det inte.

"Visst är det bättre att få läsa dina påhopp när någon haft fel angående sina prognoser om hur det kommer att gå för Brynäs"

Ja, tänk vilka hemska påhopp jag står för, hörrudu.
Här har du och många andra i flera år sysslat med diverse påhopp på i stort sett alla i föreningen och när sen elaka Huge lite försynt påpekar: "vad var det jag sa?", när det visar sig att ledningen hela tiden har gjort rätt, så förstår jag att du och övriga kritiker måste känna er oerhört kränkta och påhoppade.
Finns det möjligen nån krisjour för påhoppande fans som själv känner sig påhoppade, som du/ni kan vända dig/er till?

Kommentera

Huge: Hur hade Brynäs ekonomi sett ut om C-hallen byggts? Enkelt att svara på. Föreningen hade haft 30 miljoner kronor mindre. Och vad det hade inneburit för hockeylaget behöver man inte vara Einstein för att fatta.
Kommentera

Clarence: "Låt oss vänta på den sportsliga riktigt stora framgången innan vi berömmer för mycket, käre vän..."

Men när det handlar om att såga, då behöver man inte vänta...

Du får Nostradamus att framstå som en ståuppkomiker.

Kommentera

Jajjen: "Men när det handlar om att såga, då behöver man inte vänta..."

*ASG*

Enda negativa med den klockrena kommentaren är att jag är jävligt avundsjuk för att jag inte kom på den själv...   ;-)
Kommentera

Jajjen: Såga?? Du gör ditt bästa för att framstå som löjlig... 
Kommentera

Clarence: ...och du behöver inte ens anstränga dej
Kommentera

« · 1466404 · »