Brynäs IF

726974 inlägg · 7960 ämnen

Silly season

« · 709049 · » Till forumet

Sv: Silly season
Vem blir det nu då som andrekeeper?
Kommentera

Huss: Jag håller mina tummar för att det blir Sperrle.
Kommentera

Huss: Gissar på Sperrle!!
Kommentera

Huss: Florerar väl en del rykten om Sperrle ?
Kommentera

Huss: Tror inte ens Backlund funderade på Brynäs eftersom han vill vara 1:a och inte någon båsöppnar.
Kommentera

65selander: Vi får hoppas att det blir en målvakt av rätt bra klass iaf, så att "Honken" får jobba lite för 1:a spaden!!
Kommentera

65selander: Ungefär som i Korhonens fall då, hoppas dock att vi kan hitta en keeper i ungefär samma klass som honom. Johan behöver konkurrens om platsen som förste målis.
Kommentera

70 Rodrigues: mm, vad det har låtit från Sperrle i år är han inte alls sugen på att öppna båsdörr, tror han blir kvar i Mora.
Kommentera

Gynge är 100% klar enligt Sundlöv. Härligt!
Kommentera

Falken: Men inte Angell... Ohärligt ;)
Kommentera

Klar? Vore ju ruskigt bra iaf :)
Kommentera

70 Rodrigues:
Intressant, kollar man Brynäs här så står Angell redan med som våran spelare!
Kommentera

Flynt:
Och där var länken oxå.
Kommentera

Flynt: Ser bra ut..men det är väl inte bekräftat från Brynäs ännu att övergången är 100% klar?
Kommentera

brynästigern: Dom stressar nog inte om det är klart. Men låt oss hoppas att det verkligen är klart!
Kommentera

Flynt: Med tanke på att vem som helst kan tipsa sajten om nyförvärv och att källan fortfarande är expressen och endast expressen så förändrar detta ingenting.

Sebastian Karlsson stod även han som klar för några dagar sedan men togs bort efter dementi från Brynäshåll...
Kommentera

GävleLasse: Jag tror vi får vänta på tidningen imorrn, om det finns någon säker källa så är det gävletidningarna
Kommentera

Jag anser att Brynäs spelar ett högt och farligt spel inför 06/07 med det här nästan uteslutna allsvenska värvandet. Att vi har ännu en prövningarnas säsong framför oss håller åtminstone jag redan på att preparera mej för...
Kommentera

AD: Den som lever får se...
Kommentera

GävleLasse: I intervjun med Sundlöv på Svenska Fans är det samma sak. Locket på gällande Sebastian Karlsson men bekräftelse av Gynges övergång.
Apropå det undrar jag om det finns info om hur J-18 / J-20 trupperna ser ut nästa säsong. Finns det talanger som är villiga att ta sig till A-laget den vägen också (med tanke på hur många agenter som ringt Sundlöv här under våren..)?
Kommentera

Clarence: Det "nästan uteslutna allsvenska värvandet" består hittills av en (1) spelare från AS, och han är dessutom ännu inte klar för spel.
Och om han (Angell) nu blir klar, så tror jag nog att många andra ES-lag sneglar lite avundsjukt på oss i det fallet....
Kommentera

Clarence: "Att vi har ännu en prövningarnas säsong framför oss håller åtminstone jag redan på att preparera mej för..."

Tänk att eländet aldrig tar slut.....

Fy för den elake Leif Boork som drar ned oss i fördärvet.....

Har du redan börjat fylla dosetten med stesolid??
Kommentera

Huge: Såja, såja... Någon Angell i Brynäs tror jag inte det blir. Han överväger även andra , och förmodligen bättre sockrade, bud. Men en klart intressant spelare det är det, även om man inte sett om han håller på elitserienivå, förstås.
Kommentera

JanT: "Har du redan börjat fylla dosetten med stesolid??". Svar: Ja!
Kommentera

Huge: Om man ser till värvningarna under Borks styre så tycker jag Clarences uttalande är helt korrekt. Även om några spelare just inför nästa säsong råkar komma från ligor i samma klass eller i de flesta fall t.om sämre än allsvenskan (norska ligan, en kanadensisk juniorliga, tyska andraligan) samt en världsback från Mora så framgår ändå poängen. Nästan alla har väl en sak gemensamt, Bork känner grabbarna från allsvenskan, det är deras kapacitet vi känner till och såvida inte samtliga överraskar och överpresterar kommer Bork återigen leda dessa killar i allsvenskan. Det är väl ganska synd när vi har en av sveriges finaste hockeyarenor och för första gången på länge har de ekonomiska musklerna att kunna konkurrera med de stora klubbarna i elitserien...
Kommentera

micke: Jag förstod nog Clarence poäng mkt väl, men anser ändå att hans farhågor är lite överdrivna. Ungefär lika överdrivna som jag tycker att dina egna lite negativa bedömningar om spelarna är.
Kommentera

Huss: När det knappt finns matnyttig info om spelarna i A-laget så vore det väl magstarkt att hoppas på mer info om junisarna.
Kommentera

micke: " Det är väl ganska synd när vi har en av sveriges finaste hockeyarenor och för första gången på länge har de ekonomiska musklerna att kunna konkurrera med de stora klubbarna i elitserien..."

Ekonomiska muskler? Är det TV pengarna du tänker på så är det väl ganska smart att få in pengarna innan man spenderar dem...

Du har säkert redan satt sprätt på julilönen ;)

En av sveriges finaste hockeyarenor? Är du från framtiden? Ta en titt...
Kommentera

GävleLasse: Vem av byggjobbarna är det som dricker Vodka Redbull?......:-)
Kommentera

GävleLasse:
"Ekonomiska muskler? Är det TV pengarna du tänker på så är det väl ganska smart att få in pengarna innan man spenderar dem...

Du har säkert redan satt sprätt på julilönen ;)"

Vet inte hur många ggr jag ska behöva förklara det här, men men.

Återigen: Alla klubbar gör en budget inför en kommande säsong, man gör en kalkyl och räknar på hur många kronor man får in och hur många man gör av med. Med hjälp av dessa siffror har man en ekonomisk kostym och vet hur mycket pengar man kan lägga ut på ex spelarlöner. Mao så värvar ALLA lag spelare för pengar man inte har men räknar med att få in under säsongen, i form av biljettintäkter, sponsorer och kringförsäljning. Detta resonemang tror jag alla förstår.

När det gäller det nya luckruativa TV-avtalet så blir det såklart inte en självklar fördel för BIF eftersom alla elitserielag får ta del av samma kaka. Däremot är såklart dessa extramiljoner en fördel om man ska konkurrera om löner med andra ligor i europa.

De ekonomiska musklerna menar jag kommer från Läkerol Arena, i mina ögon kommer det i den närmaste framtiden bara finnas 3-4 lag som har möjlighet till samma höga omsättning, nämligen lagen med en liknande arena i egen ägo (FBK,LHC och kanske även HV/MoDo) samt VFHC som drar fulla hus varje omgång i Scandinavium. Nu talar jag såklart enbart om de ekonomiska framgångarna, dessa måste såklart gå hand i hand med kloka ekonomiska beslut, värvningar och mängd andra eventualiteter för att kunna resultera i sportslig framgång.
Man kan dock inte blunda för det faktum att i de flesta fall har "ekonomiska muskler" (kombinerat med de andra ingridienserna) inneburit sportslig framgång för de klubbar som haft dessa (se bara på FBK, HV och LHC efter sina arenabyggen eller Percys pengainflöde in MIF i början på 90-talet)

Jag anser alltså att vi redan från nästa säsong kommer få en större ekonomisk kostym och hade hoppats att detta faktum skulle avspegla sig på klubbens målsättning och spelartrupp. Nu gör det inte det, det tycker jag är fel.

"En av sveriges finaste hockeyarenor? Är du från framtiden? Ta en titt..."

Jo, en bild från ombyggnationen i dammet ger ju mycket till diskussionen. Såvida inte BIF har anlitat ett gäng svartjobbare från Polen så törs jag sträcka mig så långt till att säga att Läkerol Arena kommer bli en av Sveriges finaste arenor utan att behöva kalla mig en siare. Man har helt enkelt kopierat framgångskoncepten från Kinnarps Arena, Löfbergs Lila och Cloetta Center, t.om använt samma enteprenör, man har tagit lärdom från alla dessa projekt och kan på så sätt få bukt med de barnsjukdomar de har haft.
Kommentera

Huge: "Jag förstod nog Clarence poäng mkt väl, men anser ändå att hans farhågor är lite överdrivna. Ungefär lika överdrivna som jag tycker att dina egna lite negativa bedömningar om spelarna är."

Jag kan inte minnas ha gett några negativa bedömningar, eller bedömningar alls, om spelarna. Jag bara konstaterar det faktum att BIF:s värvningar till huvuddelen består av spelare med lite eller ingen erfarenhet av spel i elitserien eller liknande liga. Som alla vet kan steget från allsvenskan/norska ligan/transatlantisk juniorliga osv till eliterien vara väldigt stort, ofta t.om FÖR stort, även om du har varit en stjärna i den liga du tidigare spelat i. Vi (jag), har med andra ord ingen aning om hur de kommer lyckas i elitserien. Ser man till historien brukar som sagt steget upp vara stort för de flesta och därför måste killarna överraska och överprestera för att BIF återigen inte ska behöva slåss i kvalserien för sin eliterieexistens. Det är en rejäl chanstagning helt enkelt, och i mina ögon en helt onödig sådan eftersom resurser finns för ha värvat kvalificerade toppspelare.

Själva satsningen som sådan tycker jag inte är fel, jag tycker det är toppen att klubben får in fräscht blod och unga lovande spelare. Däremot behöver inte ALLA nyförvärv vara "unga, lovande 20+-åringar", jag hade gärna sett att man värvat ett par toppnamn, spetskompetens. Det hela mynnar väl helt enkelt ut i vilken målsättning man har för nästa säsong, min var en topp-6 plats och semifinalspel medans Borks tycks vara "undvika kvalserien" igen...
Kommentera

micke: Vi vill alla ha in spetskompetens. Men vad har egentligen Brynäs att erbjuda dessa "stjärnor" förutom en hög lön? Att de skulle blanda sig i guldstriden med ett par bra förstärkningar tror jag inte på, nog heller inte bra hockeyspelare. Risken att man får tag på "floppar", överbetalda 30+ divor som är mätta på hockey och som i brist på annat väljer det fetaste anbudet. Inte för att de lockas av andra orsaker.

Jag ser det så här: Brynäs håller idag på att bygga upp en ny sportorganisation med allt vad det innebär. Kan Brynäs "hålla ut" ett år till och låta en stomme utvecklas av det lag vi har idag och sedan succesivt förstärka laget år efter år. Då får den sportsliga organisationen tid på sig att etablera in arbetssätt, rekrytera scouter och allt annat som behövs för att bli en fungerande enhet. Brynäs har idag gått på alltför många "floppar" genom åren för att man skall vara nöjd, speciellt när det gäller den sk. "spetskompetensen". Viitakoski är ett lysande exempel på en sådan satsning. Låter man Brynäs få igång organisationen under ett år och sedan gör en satsning genom att "byta ut" flertalet av de "toppspelare" som vi har idag. Sjödin, Lind, Dackell, Molin och de andra som får förlängda kontrakt som "belöning för lång och trogen tjänst". De kan säkert hävda sig i laget i ett år till men efter det så måste man satsa på spetskompetens som är yngre.

Skall man lägga ner pengar och energi på att dra igång en reform inom det sportsliga i Brynäs så skall fokus ligga på det och sedan skörda frukten av denna under kommande säsonger. Då har vi inte bara verktyget (läs pengar ambition), utan även kunskapen att använda verktyget på rätt sätt.

Det kommer säkert vara en del som reagerar på att jag "vänt" en del i mina åsikter om hur laget skall byggas. Men jag tycker fortfarande som många här att Brynäs behöver spetskompetens på både back- och forwardsidan. Skillnaden nu är att jag efter en del funderande kommit fram till lite andra slutsatser om hur och när man skall göra den "stora" satsningen.
Kommentera

micke: Läkerol Arena kommer säkert att vara en av Sveriges finaste arenor när den är klar. En förutsättning för att kunna fylla den med publik omgång för omgång är dock att Brynäs presterar bra resultat på isen. Därigenom kommer också en stor del av intäkterna in i klubbkassan. Kika bara på lag som t ex Färjestad och HV71.

I Leksands fall hjälpte inte en ny arena, det sportsliga fungerade ju inte som bekant. Däremot vet jag inte hur Leksands ekonomi ser ut men de lär ju tappa en hel del i intäkter nu när de trillade ner i allsvenskan.
Kommentera

brynästigern: Men hela poängen med att skaffa en arena är inte att man skall få in mer publik och på så sätt få in mer pengar. Huvudanledningen är att man skall dra in pengar på andra evenemang än hemmamatcher.

Jag menar alltså att arenan i sig skapar en förutsättning att få in ekonomi för att förstärka laget så att det blir bra nog att locka en stor publik. Detta tror jag kommer att ske, på sikt. Men att gå runt och hoppas på att arenan kommer att vara välfylld under serielunken den kommande säsongen är att vara lite väl naiv i sina förhoppningar.

Kan Brynäs öka sitt publiksnitt med 1000-1500 så får vi vara nöjda.
Kommentera

GävleLasse: Självklart betyder en ny arena att man kan använda den till andra evenemang också. Konserter och andra tillställningar drar ju också in pengar. Nu tror inte jag att arenan kommer att vara fullsatt i varenda match precis men snittet kommer att öka det är jag övertygad om. Det är många utanför Gävle som kommer att vara nyfikna på arenan.
Kommentera

brynästigern: Visst kommer den nya arenan att locka till sig publik. Nyhetens behag etc. Men det kommer att ta ett tag innan man får samma genomslagskraft som tex FBK som många tagit som exempel. De har under många år haft ett slagkraftigt lag, arenan byggdes redan när de hade ett bra lag. Så att jämföra sig med FBK i nuläget kan vi inte, även fast det kan vara frestande att göra jämförelser då Karlstad och Gävle är ganska lika i storlek. Hade Brynäs haft en ordnad ekonomi och en arena färdig inför säsongen 99/00 så hade det sett annorlunda ut idag.
Kommentera

GävleLasse: Visst kan du ha rätt i det..framtiden lär utvisa hur det blir med den nya arenan och ekonomin i Brynäs. Det är kanske dumt och jämföra BIF med två av Sveriges rikaste klubbar men det var bara ett par exempel som jag tog upp
Kommentera

brynästigern: Ja men främst med tanke på i vilket läge FBK befann sig i 2001 när arenan invigdes. Ett etablerat lag med ett flertal landslagsmän i truppen och en ordnad ekonomi med ett sparkapital är två stora anledningar till att FBK fyllde sin arena från dag 1 och har sedan haft lätt att få in en stor publik.

Brynäs befinner sig i ett helt annat läge så man kan egentligen inte jämföra med någon. Det enda man kan jämföra med är sig själv, vart stod vi för tre år sedan, vart står vi nu. Har klubben gått framåt sedan dess? Genom såna jämförelser får man en mer rättvis bild om Brynäs utveckling.

Men sedan måste man ju hela tiden visa att man vill utveckla sig på samtliga plan och det har varit många vackra fraser om mycket utan att det händer något. Det finns många pukter som Brynäs brister rejält i. Framförallt så är det brister med informationen till medlemmar om vad som händer i Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: Det är en sak som jag definitivt saknar. Information till medlemmarna om vad som händer inom klubben. Om man jämför Brynäs nu och för 3 år sedan så tycker jag nog att vi har gått fram lite sedan dess. Åtminnstone verkar det som det händer mer inom organisationen just nu, men jag håller fullständigt med dig om att informationen till medlemmarna om vad som sker i klubben borde vara bättre.

Det är bara att hoppas på en ljus framtid för Brynäs IF både sportsligt och ekonomiskt sett.
Kommentera

brynästigern: Visst finns det mycket att önska när det gäller Brynäs. Kommunikationen mellan styrelse och medlemmar fungerar inte alls. Brynäs sköts idag som ett företag där vi medlemmar mer liknar anställda.

För rent krasst, är man en förening så skall väl målsättningar och andra viktiga beslut fattas av medlemmarna, och inte endast av stryelsen.

Nej, det är ett bevis på att föreningsliv och elitidrott inte går ihop längre. Det kanske är läge att tänka om helt när det gärller Brynäs som "förening" när man ändå sköter allt som ett företag (vilket man måste för att komma någonstans inom elitidrotten)
Kommentera

GävleLasse: Så sant som det är sagt...
Kommentera

Angående publikintresse kanske det går att jämför med Elfsborg här i stan. Den nya arenan som stod klar våren 2005 gjorde att snittet ökade från cirka 7.000 till 11-12.000, trots att gulingarna gjorde en ganska medioker säsong förra året.

Hv gjorde en katastrof-säsong 04-05 men hade ändå ett snitt på näst intill fullsatt (7.000).

Självklart kommer den nya arenan att öka snittet betydligt redan från början, men det är vikitgt att Brynäs inte tar det för ett självspelande piano.
Sportpublik är ett lättfångat och lättflyktat folk som ständigt kräver uppgradering av upplevelsen av att gå på idrott (nya spelare, pubar eller vad det nu kan vara).

Slutligen. tack Gävlelasse för att du är vår hovfotograf..
För oss som bor på andra sidan jorden är det högtidsstunder att få en glimt inifrån palatset.
Annars har vi i och för sig webkamerorna........
Kommentera

Pelle Borås: Jag tror inte att själva arenabygget var det stora orsaken till att intresset ökade så pass mycket som det gjorde...

Huvudanledningen stavas nog snarare Svensson.
Kommentera

GävleLasse:
Självklart hjälpte det till. Men intresset hängde i sig även när han blev skadad och var borta i över en månad. Och Svensson var inte hela sanningen. Intresset för Elfsborg och arenan sköt i höjden under våren redan innan det blev klart att han skulle komma.

Tyvärr har vi ingen Svensson i Brynäs. Går det lika bra med Månsson?
Kommentera

GävleLasse: "Vi vill alla ha in spetskompetens. Men vad har egentligen Brynäs att erbjuda dessa "stjärnor" förutom en hög lön? Att de skulle blanda sig i guldstriden med ett par bra förstärkningar tror jag inte på, nog heller inte bra hockeyspelare. Risken att man får tag på "floppar", överbetalda 30+ divor som är mätta på hockey och som i brist på annat väljer det fetaste anbudet. Inte för att de lockas av andra orsaker."

Hög lön är väl vad de flesta lag "bara" ha att erbjuda. Man hade väl iofs dessutom kunnat haft den nya arenan och skapat lite "drag under galoscherna" som en ytterligare lockelse.
Ett par "stjärnor" kanske inte är tillräckligt för att blanda sig in i guldstriden nästa säsong, men om vi hade dessutom haft ett par sådana från förra säsongen hade vi haft en vass stomme som tillsammans med alla "hungriga, lovande 20-åringarna" mycket väl kunnat blanda sig in i guldstriden. Om inte redan nästa säsong så åtminstone till den efter. F.ö kan så kan en "stjärna" även vara tungan på vågen som avgör om det blir kvalspel eller inte, en utpräglad målskytt som kan göra fler än tio mål på en säsong. Se bara hur många matcher en sådan som ex Kallio har avgjort med sin giftiga bössa.

Risk för floppar finns alltid. Ska vi därför aldrig någonsin värva en etablerad spelare utan enbart värva killar från allsvenskan, eftersom man kan ju inte floppa om man inte har några förväntningar på sig? Lika ofta är det såklart tvärtom, att en etablerad spelare gör det man förväntar sig av honom eller t.om över det, då är det plötsligt en succévärvning. F.ö kan väl en 20-årig Spets eller Skoog floppa lika gärna som en 30-årig Jamie Ram eller Tyler Arnarson.
Det viktiga såklart är ju att man har en bra scoutingverksamhet och är ytterst noggran med vilka man värvar. Detta saknas väl totalt idag antar jag. Vi har Sundlöv med liten eller ingen koll alls åsså har vi Bork som enbart kan värva spelare han har haft koll på under sin tid i allsvenskan.

"Jag ser det så här: Brynäs håller idag på att bygga upp en ny sportorganisation med allt vad det innebär. Kan Brynäs "hålla ut" ett år till och låta en stomme utvecklas av det lag vi har idag och sedan succesivt förstärka laget år efter år."

Själva satsningen som sådan är jag som sagt inte emot, men det innebär inte att jag tycker alla beslut är rätt. ALLA spelare som värvas behöver som sagt inte vara oprövade 20-åringar utan jag hade föredragit om man fixat ett par etablerade namn, gärna en målskytt, en kvalitetscenter och en stjärnback. T.ex istället för att värva sex lovande 20-åringar varav två ändå måste lånas ut till allsvenskan hade man kunnat värva fyra stycken löften samt en etablerad, rutinerad 30-åring. Exempel från årets silly season, istället för en 28-årig allsvensk center från norska ligan kunde man har värvat ett betydligt starkare namn med bra facit från elitspel. Istället för en 29-årig back från TPS som var långt ifrån deras bästa back hade man istället värvat ett riktigt toppnamn, jag är nämligen av åsikten att ska man värva utländska spelare ska de helst inte vara till utfyllnad av laget utan dom ska ha en topposition. Istället för en 25-årig utfyllnadsback från Mora hade vi kunnat värvat en mer lovande kille eller en betydligt bättre kille.

Dessa oprövade spelare och på papperet svaga, orutinerade lag ser jag som en rejäl chansning, en chansning vi egentligen inte behöver ta eftersom resurser finns att förstärka laget med flera starka namn (speciellt då en målskytt). Går det åt fanders och vi får slåss nere i botten får dessa lovande 20-åringar en jäkligt tung börda att bära, och hyperviktiga bottenmatcher med kniven på strupen där laget måste toppas är väl knappast vad som är bäst för deras utveckling. Just sådana matcher (liknande slutspelsmatcher) där just rutin och individuell skicklighet är sådant som ofta avgör tillställningarna. Det vore onekligen trist att få husera i allsvenskan nästa år, då kommer ju ändå dessa lovande spelare sticka illa kvickt och satsningen är helt förgäves...

Ps. Till alla som tycker om att dra fram lösryckta citat ur inlägget och påpeka felaktigheter: Jag har generaliserat rejält för att poängen ska gå fram. Ds.
Kommentera

micke: "Istället för en 29-årig back från TPS som var långt ifrån deras bästa back hade man istället värvat ett riktigt toppnamn, jag är nämligen av åsikten att ska man värva utländska spelare ska de helst inte vara till utfyllnad av laget utan dom ska ha en topposition."

Dags att inte döma Hulkkonen i förväg, har pratat med ett antal finnar som har stor koll på finsk hockey & "Hulken" och de har bara gett han lovord, ta och skaffa lite fakta innan du börjar trycka ner spelare.

"Ett par "stjärnor" kanske inte är tillräckligt för att blanda sig in i guldstriden nästa säsong, men om vi hade dessutom haft ett par sådana från förra säsongen hade vi haft en vass stomme som tillsammans med alla "hungriga, lovande 20-åringarna" mycket väl kunnat blanda sig in i guldstriden."

Ännu ett onyanserat inlägg, vi har precis kommit till slutspel efter att ha lidit kval o 10e plats i fyra år i rad och du vill ha ett guldlag till nästa säsong? Tillåt mig smålé.

" F.ö kan väl en 20-årig Spets eller Skoog floppa lika gärna som en 30-årig Jamie Ram eller Tyler Arnarson. "

Visst kan de det, och visade sig att Skoog floppade med, men ge Spets ett år till innan du kan döma han. Han var på klar uppgång i slutet av serien. Jag törs säga att Spets gör 20 poäng nästa säsong.
Och visst kan de nya 20-åriga spelarna floppa men skillnaden på att värva Hansen (som är 26, jag vet) och Arnason/Ram skiljer nog ett par hundratusen eller mer troligt; "Miljoner" så vi har råd att de oprövade korten floppar.

--------------------------------------

Ps. Brukar inte ofta skriva och kritisera andras tycken o idéer men ditt inlägg fick mig att reagera.
Kommentera

AD:
Långt inlägg var det ; ) ....
Kommentera

Jaha då ska tydligen Widing byta till tröjnummer 41. Är det ett tecken på att det inte blir nån Angell? :(
Kommentera

AD:
Japp, det tog inte lång stund förrän någon genast skulle rycka ut en lösryckt mening i inlägget och hugga på det utan att förstå poängen...

"Dags att inte döma Hulkkonen i förväg, har pratat med ett antal finnar som har stor koll på finsk hockey & "Hulken" och de har bara gett han lovord, ta och skaffa lite fakta innan du börjar trycka ner spelare."

Hjälp, vad jag dömde "Hulken" och tryckte ner honom, det var nog en av de grövsta sågningarna av en spelare jag läst. Din källa verkar ju vara kanonsäker, "ett antal finnar med stor koll på finsk hockey", då är ju saken klar. Det är väl bra att Hulkkonen får lovord av dessa, det är deras åsikt, förmodligen skulle inte alla finnar ge Hulkkonen samma lovord. Jag å andra sidan skulle även ge Lavins eller Sundqvist lovord om någon frågade, de är duktiga habila elitseriebackar, men det gör dom knappast till den kvalitetsback jag efterlyser. Likaså gör "dina finnars lovord" knappast Hulkkonen till detta. Att reaktionerna från media och personer i Sverige som har koll på finsk hockey (det finns faktiskt sådana också) att BIF har värvat denna "toppback" totalt har uteblivit tar jag också som ett tecken på att Hulkkonen inte är den back jag efterlyser. Att denna 29-åring under hela sin karriär dessutom lyckats skrapa ihop 4 landskamper kan väl kanske oxå vara ett tecken.
Jag vill f.ö minnas att Jokeritfans nästan överröste en viss Jamie Ram med lovord, inte faen blev han bättre för det..
Näe, dina finska vänner har självklart rätt och du satte verkligen dit mig, all fakta talar ju onekligen för det. Poängen, som du självklart valde att inte ta åt dig, var att jag tycker BIF kunde ha värvat en betydligt bättre back. När jag säger det så menar jag inte att Hulkkonen är usel eller hur du nu försöker vända det...

"Ännu ett onyanserat inlägg, vi har precis kommit till slutspel efter att ha lidit kval o 10e plats i fyra år i rad och du vill ha ett guldlag till nästa säsong? Tillåt mig smålé."

Onyanserat om man som du väljer att rycka en lösryckt mening ur ett stycke och hugger på det istället för förstå poängen.
Poängen som alltså är, om vi förra säsongen och denna hade som strategi att värva ett gäng hungriga lovande spelare (vilket vi har) och dessutom kunde värva några riktiga klasspelare på alla platser så ser ingen omöjlighet till varför vi inte skulle kunna bärga ett sm-guld inom ett par år. Du som nu sitter och smålér, förklara gärna varför detta skulle vara en sådan omöjlighet?

"Visst kan de det, och visade sig att Skoog floppade med, men ge Spets ett år till innan du kan döma han. Han var på klar uppgång i slutet av serien. Jag törs säga att Spets gör 20 poäng nästa säsong.
Och visst kan de nya 20-åriga spelarna floppa men skillnaden på att värva Hansen (som är 26, jag vet) och Arnason/Ram skiljer nog ett par hundratusen eller mer troligt; "Miljoner" så vi har råd att de oprövade korten floppar."

Nej, Spets är ingen flopp, han behöver bara 100 matcher på att acklimatisera sig och komma in i spelet. Leska i SSK däremot var ju enligt många här en megaflopp och visade bara hur idiotiskt det är att värva meriterade utländska spelare. Leska som f.ö fick hela sex (6 !) matcher på sig att bevisa vad han kunde, dessutom fick han spela på fel position. Jo, jo... Det är skillnad på flopp och flopp.
Vad en spelare har i lön är egentligen oväsentligt huruvida han floppar eller inte. En meriterad spelare som floppar, får dåligt med istid eller t.om bänkas kommer han vilja lämna klubben, och klubben vill såklart bli av med honom. Eftersom efterfrågan på meriterade spelare i europa är stor är det inget problem för honom att byta klubb och vips så är den lönekostnaden borta. En allsvensk gnuggare som floppar däremot är det inte lika lätt för, jag tror t.ex inte ngn schweizisk klubb är så sugen på ex Spets och de allsvenska lagen har inte råd att kunna ta in en spelare med elitserielön. Resultatet blir en utlåning där BIF får betala dubbla löner, både till den utlånade spelaren och hans ersättare som värvas.

"Ps. Brukar inte ofta skriva och kritisera andras tycken o idéer men ditt inlägg fick mig att reagera."

Vad bra. Är det inte just det ett diskussionsforum är till för?
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Gusten:Vi får hoppas att det inte betyder nåt,jag tror att Nic spelade i tröja nr 8 i Frisk Asker under Norgetiden,så han tar förhoppningsvis den om han ritar på,eller ska Öhrstedts tröja upp i taket?......:-)
Kommentera

« · 709049 · »