Brynäs IF

723732 inlägg · 7956 ämnen

Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)

« · 880629 · » Till forumet



Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Vafan är det som händer!? Jag är i chocktillstånd. Det känns som att det är för tidigt att döma någon, jag väntar tills Brynäs har gett ett officiellt svar på tal ( för det kommer väl?).

En sak är säker dock, detta stinker jävligt illa...oavsett vad som hänt så ger det här JÄVLIGT mycket badwill.

"Han erbjuder sig att sänka sin avtalade lön som blivande sportchef för att i stället få en rättvis lön som spelare nu. Dumt kan tyckas men han vill ju så gärna spela ett år till!"

Låter lite skumt och framförallt jävligt kortsiktigt. Har Sjödda hamnat i nån ekonomisk knipa så han måste få lös pengar på en gång?

Som avslutning så måste jag säga att jag har svårt att känna sympati med nån vars fru skriver ett snyftbrev. Förnedringen är total...

...det skjuts för lite i dagens hockey....
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Gusten: Troll.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Gusten:

Jag tror inte man åker till Florida om har dåligt med cash.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Fan va illa! Blir så ruskigt less på Brynäs, ska det vara så jävla svårt att ge en tro tjänare ett värdigt avslut.

OCH hur fan kan det finnas fyra spelare som tjänar bättre än Sjödda? Villka är det? Hutonen, Brendl, Dackell, men vem är de/den andra?? Och varför tjänar dessa bättre än Sjödda? Lojalitet och hjärta belönas visst inte i Brynäs.

Det måste finnas utryme i organisationen för Brynäs förmodligen starkaste varumärke tillsammans med Bäckis. På marknadsavdelningen sitter Janne Larsson, vad fan har han åstakommit som inte Sjödda skulle kunna göra likabra?
Jag förstår att inte sportchefs jobbet är aktuellt. Sjödda skulle kunna ha lagt av för 3-4 år sedan och haft jobbet. Men Brynäs kan inte stå på "on hold" och vänta på att Sjödda ska lägga av.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: "Huge: Man blir ju inte ett dugg överaskad att du kommer in och försvarar Brynäs...

De gör ju alltid rätt."

Intressant iakttagelse i frågan, med tanke på att du själv har exakt samma syn på saken som JAG har.
Sluta nu att alltid försvara Brynäs och påstå att dom alltid gör rätt...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Det normala för en sportchef vore väl att förlänga kontrakten med dom bästa och viktigaste spelarna först. Men mormor öser in breddspelare med skyffel och sen när våran viktigaste spelare ska signas, då är visst pungen tom. Nu är mitt förtroendekapital för mormor 0, om det inte är mr direktör själv som kör över allt och alla.

Det här stinker kattskit, fy fan om dom slarvar bort Brynäsikonen nr 1 i modern tid som man har följt i alla lag i ca 20 år.
Då >}?"¤&*:^¨
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Huge:
förtydligande (blev visst lite mkt text medklippt i mitt inlägg):
jag har inte tagit slutgiltig ställning innan bägge parter beretts möjlighet till kommentarer (wake up Lokalpress!)

Dock tror jag att vi tenderar att gå åt samma håll m vår ståndpunkt där iaf jag anser att man kanske inte ska vara för emotionell o nostalgisk o blint tro på snyftvalser som påeldas av inkompetent lokalpress
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Dags för ett supporter upprop??

Rensa i leden och ge Sjödin upprättelse!!

Har haft detta på känn sedan Sundlöf blev sportchef, men trodde i min enfald att man löst Sjöddas framtid.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Dåliga alternativ i omröstningen. Vad göra om man tror henne men tycker att det var fel att gå ut med historian nu?
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
kacken: men hur kul kan det vara för Sundlöf då? Ja detta är ditt jobb för att du har varit en hyffsad profil för BIF, men snart, när han vi tycker mer om än dig lägger av. Då får du göra nåt annat.

Man lovar fan inte bort ett jobb som någon annan redan har. Allra helst ett såpass viktigt jobb som sportchef.

Är det bara jag som tycker att sportchef mer och mer liknar en belöning för lång och trogen tjänst istället för att vara det viktigaste jobbet i en klubb mellan säsongerna.

Fast det kanske inte var sakfrågan riktigt, jag håller ju med om att det var pissigt gjort mot Sjödin också. Men konflikten rår ju de krakarna för som lovar bort ett jobb som en form av belöning och löneförmån typ..
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: Nu har Aftonbladet fått utt en artikel i ämnet, konsigt att man sällan får tag på dom ansvariga när det gäller.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Sundlöf vick ju jobbet som sportchef för att ha det fram till att Sjödda tillträdde. Nu har Sjödda förlängt sin karriär två ggr. och Sundlöf har plötsligt fått ett treårskontrakt.

Brynäs har satt sig själv på pottan. Och Sjödda är nog på väg att göra sig själv otänkbar till en viktigare tjänst inom Brynäs.

Det Bästa för alla vore kanske om Sjödda kunde spela en säsong till och sedan skaffa ett jobb utanför Brynäs.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)

Verkar vara lite strul med Aftonbladets hemsida för stunden

Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
spud: Det man får ha i åtanke är hur viktig sportchefens roll var när tjänsten utlovades till Sjödda. När det begav sig så var sportchefens roll ganska liten och många klubbar i ES körde till och med utan den rollen.

Det känns som att Brynäs helt enkelt har lovat för mycket. Detta borde man givetvis kunna kringå genom att ge Sjödda en framskjuten roll i organisationen fast kanske i en annan skepnad än just sportchef.

Man får helt enkelt titta på vad Sjödda kan och vad han passar in bäst. Det ligger ju i allas intresse att Sjödda gör ett bra jobb.

Som det känns så har Brynäs en alltför stor organisation idag och den borde bantas ner. Allt för mycket pengar försvinner till personer som brukar kallas för "pappersvändare" och "pärmbärare" inom företagsorganisationer.

Att skälla på Tina Sjödin som i det här fallet har agerat på ett ganska kontroversiellt sätt vore lika dumt som att helt tro på hennes historia. Oavsett vad man tycker om det så är det i viss mån förståeligt att hon går ut med vad hon gjort. Det handlar om hennes make, pappan till hennes barn och inte "bara" och backen Sjödda. Jag kan mycket väl tänka mig att hon har haft en jobbig period sett ur sin synvinkel. Att hon tar ställning FÖR Sjödda är ju inte så konstigt.

Oavsett så måste detta nå en lösning, detta är inget som man kan tysta ner. Det ska bli intressant att följa utvecklingen.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: "Det Bästa för alla vore kanske om Sjödda kunde spela en säsong till och sedan skaffa ett jobb utanför Brynäs."

Det bästa för DIG menar du väl. Du vill gärna att han spelar för Brynäs en säsong till sedan skiter du i vad som händer...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
73Sjöbba:
...ännu konstigare att slask-journalisterna i Gävle inte bemödar sig att; 1. Söka andra part för möjlighet till kommentar. 2. Skriva att de utan framgång sökt andra part för möjlighet till kommentar.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse: Nej jag menar för alla, för Brynäs, för Sjödda och för fansen. Problemet är kanske att det är svårt att hitta ett jobb som han trivs med och med rätt betalning.

Är det inte Sjödda som kör utan agent?
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: Så Sjödda skall alltså glatt spela en säsong till och sedan bara skita i de löften han fått av Brynäs?

Ja, Sjödda är sin egen agent...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: Det tycker jag inte. Det är inte det här ärendet som är unikt utan allmänt när det stormar upp runt en händelse så har det sökts utan framgång. Och då kan det vara viktigare saker än så här.

En sportchef utan mobil?
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: Det Tina skrev var väl en slags form av insändare och det Pucken skrev var väl en krönika..

Nu ligger ju Gävletidningarna nere (så lägligt) så det är svårt att kolla.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse: Jo det vore kanske det bästa det. Kan ju inte vara så kul att ta ett jobb och veta att arbetsgivaren inte vill ha en där.

Kanske en agent skulle ha varit bättre för Sjödda i detta läge än att han får ta dessa ytterst svåra förhandlinlingar med en gammal polare.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse:
Syftade på Daniel Sandströms artikel
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: Det är väl som med allt annat inom brynäs organisation. Det är två läger, ett för och ett emot.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Hoppas bara att Tina Sjödin sov på saken innan hon skrev brevet, för det kan nog smyga sig på lite ångest annars...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: aha ok.. jag får läsa den när tidningen kommer upp igen då. För jag tror det var det Pucken skrev som jag läste...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse: Arbetarbladet funkar.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Bissett19: jo jag såg det...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Kunde inte drömma om Brynäs fortfarande sköts så amatörmässigt. En nyckelperson som borde haft hög prioritet får höra, ta samma villkor ett år till för pengarna är slut.. Finns det någon budgetprocess i Brynäs??

Kent-Åke eller vad du heter, det är bara att söka nytt jobb för i Brynäs är du körd!!!
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Icing-Ove: "Hoppas bara att Tina Sjödin sov på saken innan hon skrev brevet, för det kan nog smyga sig på lite ångest annars..."

Så sant och vad säger Tommy om han inte kännt till det hela? Blir han pissed på Tina?

Och vad säger det om Tommy om han kännde till brevet? Mitt uppe i förhandlingar som det är.

Jag säger inte att jag inte vill ha Sjödda i organisationen men börjar det inte bli lite mycket gamla profiler där igen?
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: Så här skriver aftonbladet...

"Fåordig klubbordförande
Brynäs klubbordförande Kent-Åke Eriksson är fåordig när sportbladet.se når honom på söndagsförmiddagen. Detaljerna i Tinas brev vill han inte kommentera utan hänvisar till att förhandlingarna fortfarande pågår.
– Jag har noterat det hon skrivit men kan inte säga mer än att vi för diskussioner.
– Tommy har fått vårt bud och ska ta ställning till detta. I dagsläget är det upp till honom om han godtar villkoren.
– Det här är förhandlingar som pågått hela våren.
Påståendena att Tommy Sjödin nekats en löneförhöjning och efter karriären erbjudits en tjänst som biljettförsäljare vill Eriksson inte bemöta.
– Inga kommentarer.
Sportbladet.se har också sökt sportchefen Michael Sundlöv, men utan framgång."

Inga kommentarer är ju precis vad man brukar få..

Locket på i vanlig ordning.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse: Bra att Kent-Åke har noterat det hon skrivit i alla fall.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: Ja han satte väl morgonkaffet i halsen som alla andra...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse:
kvällspressen bemödar sig iaf att söka/skriva att de sökt personer
locket på fr Brynäs är förståligt, ganska sunt att inte förhandla via lokal-/kvällpress
ska bli intressant att höra intervjun med sjödins barn i morgondagens lokalpress

nu bär det ut i solen o 17 Gefle på ppv...
fortsättning följer garanterat...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
73Sjöbba:
...gävle-journalisterna skrev ju inte att de hade sökt Brynäs utan framgång...det var liksom det som var min poäng...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Huge: "Jag tror dessutom att du är inne på själva kärnfrågan: löftet till Sjödda om en tjänst efter karriären. Men problemet är ju att vi inte vet hur det löftet är skrivet i kontraktet eller om det ens handlat om ett löfte som specifikt gäller just jobbet som Sportchef?
Det kan ju handla om ett svävande och inte speciellt konkretiserat löfte till Sjödda, som gavs INNAN Sundlöv blev ordinarie SC och dessutom innan den nya organisationen trädde i kraft."

Det är ju i alla fall ett skriftligt avtal och dessa brukar ju inte vara svävande. Det tycker ju inte på att det varit det i alla fall då det verkar som att man har nog med kött på benen för att gå vidare till domstol i ärendet.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: Det utesluter ju inte att de försökt...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse:
nej visst, men isf är det ännu mer slask-journalistisk som bara VILL skildra en sida

sant & relevant
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: jag tog bort din "nya" tråd... det bidde ju fel i alla fall.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
tjugo8: Visst, men det kan ju bero på mycket. Kanske att de fått "Inga kommentarer" från Brynäshåll allt för många gånger så förtroendet är slut. Det är helt enkelt inte någon idé att söka dem för en kommentar.

Du ska se att gävlejournalisterna kommer att skriva om HELA historien i morgon. Det lär bli en följetong.

NU är det läge för brynäs att kalla till presskonferens...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse: Oavsett vad som händer nu så har ju iallafall Sjödin ryggen fri, med tanke på Tinas brev, när han skriver på för ett annat lag, förhoppningsvis oss. :)
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
arnio: Tror att Tommy kände till brevet och att han bestämt sig för att dra. Om han kännt att det funnits bra möjligheter att stanna så hade han säkert gjort det klart för frun, "vi har en bra förhandling, det löser sig" eller liknande...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Det mest förvånande med den här historien är att fru Sjödin går ut i media. Vad är nästa steg? Fru Sundlöv ger sin version imorgon? Att två förhandlande parter inte är överens är vardagsmat. Jag har hittills aldrig varit överens med min chef om vilken lön jag borde ha. Det enda som är säkert är att det innebär badwill för föreningen. Och lite märkligt är det att man redan överskridit lönebudgeten för nästa säsong (enl. fru Sjödin). Jag som trodde att ekonomin redan nu var rejält mycket bättre. Pengarna räckte ju bara till Brendl.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Hur var det med Jonas Höglund som fick sin lön halverad inför nästa säsong med FBK? Är det nån som vet vad hans fru skrev i lokaltidningarna i Värmland? Eller Wernbloms fru inför flytten till Skellefteå? Renberg är inte gift, va?
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Huge: Hur skulle Brynäs kunna ha märkt att Sundlöv är mycket mer lämpad till sportchefsjobbet än Sjödin? Hur kan någon veta hur bra sportchef Sjödin skulle vara? Svårt att jämföra dessa utan att veta det...

Det är en skam att de lovar honom jobbet som sportchef för att sedan ändra till att sälja biljetter.

Sportchef är ett kul och välbetalt jobb. Sälja biljetter är ett tråkigt jobb för fruntimmer med medioker lön.

Oavsett vad du (Huge) säger så är det illa att bryta ett löfte. Speciellt till en Brynäs-ikon.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
GävleLasse: "Det är ju i alla fall ett skriftligt avtal och dessa brukar ju inte vara svävande. Det tycker ju inte på att det varit det i alla fall då det verkar som att man har nog med kött på benen för att gå vidare till domstol i ärendet."

Både och, skulle jag vilja säga.
Det skriftliga avtalet kan ju ha varit formulerat på ett sätt att man kan tyda innehållet lite olika.
Att Sjöddas hustru nu uttalar sig om att man går till domstol om det krävs, betyder ju inte att man automatiskt skulle få rätt vid en rättslig prövning.

Jag tror annars att du är helt inne på rätt spår i ditt tidigare inlägg.
Man har helt enkelt inte hittat ngn lämplig syssla för Sjödda och man vill heller inte kasta ut barnet med badvattnet sas, dvs göra sig av med Sundlöv som man anser ha gjort ett mkt bra jobb.

Snacket om biljettförsäljare känns ju bara för töntigt och bara ännu ett försök av populisisk media att rikta in sig på detaljer som gagnar deras sak.
Att ledningen lagt locket på, tyder på professionalitet och att man inte vill idka pajkastning via media.
Och den hållningen bör respekteras i alla lägen, oavsett om Brynäs nu gjort fel eller inte.
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Peja: Det är en skam att de lovar honom jobbet som sportchef för att sedan ändra till att sälja biljetter.

Visst är det skamligt med brutna löften. Men vad ska Brynäs göra? Ska dom sparka Sundlöv? Sparke en legend för en annan? Sjödda får en utbildning som utlovat på 3 år för att sedan bli sportchef, vad är problemet? Kanske är en hockeyspelare inte kompetent nog att gå direkt från isen till ett sådant jobb.

Brynäs problem var att dom lovade bort jobbet till sjödin från början. Sedan hade dom väll aldrig kunnat tro att Sjödda skulle spela tills han var 42! Skulle Brynäs stå på "on hold" tills Sjödda bestämt sig för att sluta eller som dom nu gjort skaffat sig en bra ersättare? Vad hade varit alternativet?
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Zzz: "Men vad ska Brynäs göra? Ska dom sparka Sundlöv? Sparke en legend för en annan? Sjödda får en utbildning som utlovat på 3 år för att sedan bli sportchef, vad är problemet? Kanske är en hockeyspelare inte kompetent nog att gå direkt från isen till ett sådant jobb. "

Vad fick Sundlöv för utbildning då som gjorde honom till en kompetens sportchef? Vad finns det för utbildning?

Jag sökte nyss några utbildningar, "sportchef" fanns inte på HiG i alla fall...

Brynäs borde fixa en ny tjänst, typ scout eller dylikt. Biljettförsäljare, det är ju för fan ett skämt.

Sjödda kanske spelade längre än vad Brynäs trodde, men samtidigt var/är det väl sagt att han ska bli sportchef när han slutar spela? Inga tidsbestämmelser alltså...
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Till alla som hänger upp sig på jobbet som biljettförsäljare:

Det är vad fru Sjödin skrev i sitt brev. Om klubben på allvar erbjudit Tommy att sätta sig i en biljettlucka så är det naturligtvis ett helt sanslöst sätt att behandla honom, men jag har svårt att tro att det är vad som har hänt här. Klubbens kända position i frågan är att man gett ett kontraktförslag och att man väntar på svar, något annat vet vi inte.

Angående Tommy som sportchef:

Som någon skrev har rollen fått en mycket större betydelse de senaste åren. Att gå direkt från isen till jobbet som sportchef är ingen självklarhet. Tänk senariot att det bli som alla verkar önska, klubben ger efter och Tommy får jobet. Efter halva säsongen visar det sig att han är totalt olämplig för jobbet, något ledningen redan visste. Vad gör man då? Sundlöf har gjort ett bra jobb hittills och att ersätta honom med någon helt utan erfarehet (av arbete vid sidan av isen, inte ishockey...) är kanske ingen bra ide. Som någon sa, tjänster ska inte skapas för att trygga sysselsättningen för gamla trotjänare, tjänster ska gynna organisationen.

Jag väntar på att det kommer något konkret offentligt uttalande från ledningen....
Kommentera

Sv: Sjödin ser ut att fortsätta 1 år till :-)
Peja: "Vad fick Sundlöv för utbildning då som gjorde honom till en kompetens sportchef? Vad finns det för utbildning?

Jag sökte nyss några utbildningar, "sportchef" fanns inte på HiG i alla fall...

Brynäs borde fixa en ny tjänst, typ scout eller dylikt. Biljettförsäljare, det är ju för fan ett skämt.

Sjödda kanske spelade längre än vad Brynäs trodde, men samtidigt var/är det väl sagt att han ska bli sportchef när han slutar spela? Inga tidsbestämmelser alltså..."

Han är väll förmodligen självlärd, vilket kanske inte har fungerat riktigt bra eftersom man vill göra på ett annat sätt nu. Men utbildningen blir förmodligen att lära sig Sundlövs jobb ordentligt. Vilket jag tycker är korrekt. Haha nej sist jag kollade hade inte HIG några sådanna utbildningar heller.

Scout tycker jag låter perfekt, men av någon anledning blir det inte så. Men är det någon som på fullt allvar tror att Sjödin kommer att sitta i luckan och sälja biljetter?

Visst var det sagt så, men vad hade varit alternativet? Haft den gamla sportgruppen kvar? Kanske ställde Sundlöv krav på ett längre kontrakt,och vad fanns det då för alternativ? Ta in ännu en vikarierande sportchef? Hade Sjödda lagt av för 3-5 år sedan som dom flesta gör så hade han varit sportchef för Brynäs nu, tack och lov gjorde han inte det och därför spelar Brynäs i elitserien och Sjödin är utan jobb..
Kommentera

« · 880629 · »