Brynäs IF

724793 inlägg · 7958 ämnen

Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

« · 1310314 Till forumet


Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Om Kahnberg, Nordqvist och Granström är bort imorgon så vill jag se forwards så här:

1:a Silfverberg-Järnkrok-Somervuori

2:a Dackell-Hansen-Rödin

3:e Rensfeldt-Larsson-Wännström

4:e Sandin/Rohdin-Sundström-Lauritzen
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: Ser bra ut, det finns ju iof inte så mågna att spela med =).

Skulle gärna se Larsson - Sundström - Wännström ihop igen. Tyckte dom såg bra ut igår när Granström tog Kahnas plats.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: Vad tycker du om förslaget på utlåning av Järnkrok då?
Låter det vettigt?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Tycker att Järnkrok ska vara kvar, men att det köps in en center av hög klass, för det lär behövas vad det lider.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Zzz: Tycker att Wännström är lite väl uppskriven, trots en skaplig insats igår.
Dribblade lite väl många gånger i farliga lägen, som mkt väl kunde resulterat bakåt (främst i första).
Sen kan man inte undgå misstanken att den lyckade coachningen kanske mer var ett resultat av alla skadorna och tvånget att vaska om, än en medveten coachning som kanske hade sett annorlunda ut om inte skadorna inträffat?
Nån ställde ju frågan på presskonferensen och CZ medgav att skadorna tvingade fram vissa åtgärder som fick ett lyckat resultat.
Men som sagt: utan skadorna kanske vi hade vunnit med fler mål, vem vet....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: Centrar av hög klass kostar stora pengar.
Dessutom har vi en Nordan som börjar visa lite av det han kan.
Bara det nu inte är nåt allvarligt med handskadan, så har vi redan en center av hög klass i vardande.
Plus en Järnkrok som står på tröskeln och stampar.....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Tycker ändå Wännström tillför väldigt mycket. Han driver på mål hela tiden och är inte rädd att smälla på. Sen visar han prov på övermod när han ska dribbla i mittzon i första perioden, han gör bara 5-6 minuter igår dessutom. Trots att man får hjärtstillestånd när han gör sina dribblingar så är det jävligt kul att se vilket själv självförtroende junisarna kommer in med. Likaså Johan Larsson. Jag ser hellre att dom vågar för mycket och håller i pucken istället för att bara kasta iväg den i räddsla för att göra misstag. Det måste vara ett väldigt bra klimat i laget när dom unga spelarna vågar spela på det sättet.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Zzz: Absolut. Missförstå mig rätt: Wännström är en viktig kugge i det enorma enerigpådrag som ju fäller HV igår. Deras backar får aldrig nån ro att lugnt spela upp pucken genom mittzon.
Det är nyckeln till hur man slår ett lag som HV. Bra coachat av CZ, som vanligt.
Ville bara tona ner de lite väl höga betyg han har utkvitterat av vissa efter gårdagens insats.
Dom ska självfallet fortsätta att utmana, speciellt nu när vi börjar få ordning på defensiven och våra rutinerade spelare är med på noterna när junisarna drar igång cirkusen...    :-)
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: "Bra coachat av CZ, som vanligt."

Kan du utveckla det där lite. Vad jag kan minnas har hans eminenta coachning lyckats vid ett tillfälle tidigare den här säsongen, vid ett tiotal matcher, minst, har det gått precis åt helvete mycket på grund av usel eller obefintlig coachning. Igår tvingades han dessutom göra nåt då 3 st utgick.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
sylf: Ja, och han tvingades att coacha som han gjorde.
Med lyckat resultat.
Mao: bra coachat.
VSB.

I övrigt känns de meningslöst att försöka utveckla nåt för en som tror att alla förluster beror på dålig eller obefintlig coachning.
Det är ju på den nivån dina analyser oftast ligger.
När dom inte håller ännu lägre nivå.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Anser du att Czarnecki har coachat dåligt eller inte alls någon gång?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: Han har säkert gjort coachmissar, som alla andra tränare.
Vore mig förmätet som amatör och med i stort sett noll kunskap eller insikt i jämförelse med en ES-tränare, att som läktarcoach sitta härinne och tvärsäkert tala om för just en ES-tränare hur han bör inte inte bör coacha.
Men lyckligtvis verkar det finnas en uppsjö av självpåtagna ES-coacher härinne som vet mkt bättre än ex CZ.
Fascinerande dock att ingen av dom verkar träna ett ES-lag själva, med den enorma kunskap man iaf enligt sig själva verkar besitta....

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge:

Var väl inte mycket coachning alls igår,eftersom Brynäs tappade tre forwards såpass tidigt i matchen så rullade man på med samma tre formationer.
NC sa även det på PK:n efter match.

Nu vill man ha besked hur pass allvarliga skadorna var från igår.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Patetiskt!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Bissett19: Ja, och gårdagens coachning har jag ju redan kommenterat.
Den var självfallet delvis tvingad pga skadorna men det gäller ju likt förbannat att få ihop det som är kvar på ett maximalt sätt.
Och som jag även påpekar: det kunde ju lika gärna ha sett ännu bättre ut med ordinarie manskap på banan, dvs utan skador?

Bara att hålla tummarna nu och att det bara handlar om nån lättare stukning på Granis och ingen ledskada på Nordan.
Nån av alla påstått insatta härinne måste väl han nån sorts kontakt med massören?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: ingen fara skedd. vi dubblar med dackell och hansen imorgon
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Gurra88: Ja, spelar ingen större roll, han coachar på som vanligt, bra!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Gurra88: Gärna för mig. Med tanke på ev fortsatta skador på 3 viktiga spelare så blir Dackell och Hansen än mer viktiga, och kommer säkert att få den dubbla istid som förmodligen krävs borta mot Skellefteå.
Kan sen Dackell som vanligt briljera med assists liknande den som Eero bestods med vid 1-0 så gärna för mig.
Synd att Hansen inte fick kröna sin fina match med att sätta friläget.
Kom tyvärr lite för nära målvakten för att hinna lyfta upp pucken i taket.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

sylf: "Ja, spelar ingen större roll, han coachar på som vanligt, bra!"

Precis.
Tur att han coachade på som vanligt igår och rullade vidare på tre femmor istf att börja plottra.
Då hade det kunnat gå riktigt illa.....

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Synd att man vet redan innan att Hansen inte gör mål på ett sånt friläge..Ja herregud vilken briljant pass av dackell.. det tog bara 23 matcher för honom.. ska vi vänta 22 matcher på nästa PP-poäng? värt att vänta, bara man får se en sån pass.

Ser redan fram emot omgång 46, för då får  vi se en sån pass av dackell igen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: "sylf: Ja, och han tvingades att coacha som han gjorde.
Med lyckat resultat.
Mao: bra coachat.
VSB."

Kan du inte gå in och titta på presskonferensen från igår där NC uttalar sig om sin (icke)coachning?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues:Kan bara tala om att Sandin blir inte kvar..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
faceoff: Jävligt tråkigt. AS eller elitserien? Leksand?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huss: Slå inte undan benen på gurun nu!!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Gurra88: pessimist
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
faceoff: Tycker också detta är trist. Jag har gillat honom och trodde faktiskt att han skulle slå igenom ordentligt i år..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
arnio: realist... Lever inte i nån drömvärld bara för att vi vinner en match... Dackell har varit totalt urusel i spelformen.. Och jag luras inte av en sidledspass.. Prestationen stog Somervuori för..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Huss: "Kan du inte gå in och titta på presskonferensen från igår där NC uttalar sig om sin (icke)coachning?"

Men det är ju det jag gjort.
Jag var väl den första härinne (paradoxalt nog) som kommenterade just coachningen och att den mer kanske var ett utslag av tvungenhet pga skador än att CZ tänkt sig att matcha som han nu gjorde ifall Nordan, Kahna och Granis hade varit kvar på isen.

Men det utesluter väl inte det som jag utvecklade vidare i inlägget om VSB:
han coachade ju trots skadorna så att det blev lyckat och att vi till sist vann matchen.
Men det finns säkert CZ-hatare som får det till att även DEN coachningen bara var påtvingad.
Isf pga vad, är det dock ingen som vet....

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Gurra88: Nä, men du kastar dig in i din negativa svartmålande skikastarvärld så fort vi förlorat en match.
Då är det minsann inte tal om nån enstaka insats som det inte går att dra några slutsatser av.

Och sen är det väl sjävlklart att det var Eero som ensam stod för prestationen.
förvisso lite svårt att se på bilderna, men om man tittar riktigt noga så syns det att det faktiskt är Eero som passar fram till sig själv.
Undrar om det inte var Eero som dessutom skickade in 3-0, fast det såg ut som Silfverberg.....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Kan tänka mig att Sandin försvinner till Timrå, han blir nog Björn Svenssons ersättare.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: "Nä, men du kastar dig in i din negativa svartmålande skikastarvärld så fort vi förlorat en match."

Det va att väl att ta i i underkant. Vi låg näst sist innan föregående match..

Vad är svårast.. att sätta en puck bakom en bra målvakt, eller att slå en sidledspass på 3 meter?.. Det är frågan på tiokronorsnivån.. Men jag känner mig inte säker på att du klarar den.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
hahii: fast nu ska de ju köpa den där Murly eller vad han nu heter.

Annars kan vi byta Svensson mot Sandin
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Gurra88: Nä, jag klarar inte den frågan.
Du kanske kan hjälpa mig?
Som tränar fotboll på hög nivå.....
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
arnio: Fast Murley är ju istället för Sonnenberg.
Varför ska vi ha Svensson i Brynäs ?
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Dackell har haft en nyckelroll i powerplay och den spelformen har inte varit tillräckligt bra den här säsongen. Självklart är han en av de som bör motta hårdast kritik för detta. Dackell är inte längre en av Brynäs bästa spelare, men jag sörjer inte det. Att de yngre förmågorna tar över allt mer är en naturlig process och ingenting negativt, speciellt inte för ett lag som till står del består av duktiga unga spelare som är redo att axla manteln efter gammelgäddorna.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Frågan är vilka av dom unga killarna som blir kvar nästa säsong, sportchefen(förhoppningsvis en ny sådan) lär få bråda dagar när det gäller att få ihop ett slagkraftigt och BÄTTRE lag.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Vad nu det har att göra med att jag är hyfsat framgångsrik som fotbollsspelare..

Somervuori får iväg ett perfekt skott, Dackell slår en tremeterspass i sidled. jag hoppas att du ser vad som krävs mest.. är väldigt glad att det inte va ombytta roller.. För då hade vi haft en perfekt pass, och sen ett skott i magen från Dackells håll..
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Zzz: Ingen högoddsare direkt om Sandin försvinner.
Ligger väl inte i nån av parternas intresse att han nöter bänk i Brynäs.
Det bästa vore om det inte blev nåt ES-lag, om man får resonera lite egoistiskt.
Men Frölunda skulle säkert behöva en Sandintyp i laget......
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
70 Rodrigues: I de flesta fallen handlar det nog inte om Brynäs, utan om hur mycket spelarnas utvecklas. Om de har en realistisk chans att ta en plats i ett NHL-lag kommer de ju att åka över, men jag tror inte de väljer AHL före BIF.

Ekholm, Silfverberg, Rödin och (ironiskt nog) Rensfeldt är väl de som är hetast för sina respektive NHL-klubbar inför nästa säsong.

Andersén och Somervuori har kontrakt som går ut och bör erbjudas förlängt...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Båda dom borde få förlängt!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Det är väl bara att ta av hatten för Dackell som igår gjorde sitt första poäng i PP.

Men man får aldrig glömma att vissa spelare, sin dåliga statistik till trots, är riktigt bra oavsett vad de åstadkommer.

OBS! Ironi!
Kommentera


Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Peja: Somervouri kanske har ändrat sig, men när han skrev på för Brynäs sa han att denna säsong skulle bli hans sista utomlands.
Det skulle inte förvåna mig om Färjestad är och rycker i Grumssonen Andersén.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Peja: "Dackell har haft en nyckelroll i powerplay och den spelformen har inte varit tillräckligt bra den här säsongen. Självklart är han en av de som bör motta hårdast kritik för detta."

En otroligt enögd iakttagelse.
Såvitt jag vet så är man 5 st som delar på ansvaret i PP, även om speluppläggaren är navet sas.
Och då talar vi enbart om spelet när man väl kommit in i anfallszon och satt upp sitt PP.
Det är nog liiiiiite mer komplicerat än att bara EN spelare har ansvaret för allting (styra spelet, avsluta, säkra hemåt osv )

" Dackell är inte längre en av Brynäs bästa spelare, men jag sörjer inte det. Att de yngre förmågorna tar över allt mer är en naturlig process och ingenting negativt, speciellt inte för ett lag som till står del består av duktiga unga spelare som är redo att axla manteln efter gammelgäddorna."

Gammelgäddorna är fortfarande en mkt viktig förutsättning för att alla unga duktiga spelar ska få chansen att axla dessa mantlar.
Vad lägger du isf in i begreppet "bästa spelare"?
Dackell kanske inte är den bäste spelaren när det gäller vissa saker men absolut en av den viktigaste på många plan. En oumbärlig lagspelare och pådrivare som fortfarande håller hög klass.
Ser man inte en sån elemäntär sak så är det beklämmande.

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Självklart handlar det om samtliga spelare, har väl inte sagt något annat heller. Och det är aldrig bara en spelare som har en nyckelroll. Men när de andra gör sitt jobb och screenar bort motståndarlagets BP-spelare, och Dackell ändå misslyckas (tappar pucken när han är oattackerad eller gör någonting med dålig tajming) är det hans fel och inte medspelarnas. Och det har vi sett många gånger den här säsongen. Det är ett lagspel, men varje spelare har ansvar över vad han gör.

Har aldrig påstått att gammelgäddorna är oviktiga, men de är leder inte laget som tidigare. Det är inte längre de "som måste göra det" om laget ska kunna vinna. Många av de unga spelarna är inte längre några utfyllnadsspelare. Ekholm och Silverberg är faktiskt landslagsspelare, om du har missat det.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Peja: Det har blivit nån sorts självuppfyllande profetia att Dackell minsann misslyckas i exakt varenda PP han sätter upp.
Man ser det man vill se helt enkelt.
Han har väl dessutom succesivt fått mindre istid i den spelformen, vad jag vet.
Så kritiken är som vanligt enögd och onyanserad.
Liksom mkt annat härinne.

"Har aldrig påstått att gammelgäddorna är oviktiga, men de är leder inte laget som tidigare. Det är inte längre de "som måste göra det" om laget ska kunna vinna. Många av de unga spelarna är inte längre några utfyllnadsspelare. Ekholm och Silverberg är faktiskt landslagsspelare, om du har missat det."

Nä, jag har inte missat att Ekholm och Silfverberg glädjande nog är två undantag och inte några utfyllnadsspelare, om du nu har missat det.
Men både gammelgäddorna och dessa två spelare ihop med övriga bildar ett team som alla leder laget.
Och om det är några som isf skulle leda laget mer än andra så är det just gammelgäddorna. Dom är basen och motorn i laget, hur tråkigt och oglamoröst det än kan låta.

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Du har nog missat att "gammelgäddorna" är i minoritet... De blir färre och färre, och får allt mindre betydande roller på isen. Visst är de fortfarande betydelsefulla, men det är ju befängt att påstå att Dackell gör lika mycket nytta på isen och är lika viktig nu som tidigare säsonger. Alla kan se att han har blivit sämre och att de unga killarna har blivit bättre.

Och varför är Mads Hansen viktigare än t.ex Calle Järnkrok? Kom inte med argumentet att Hansen och Dackell alltid möter motståndarnas bästa kedja, därför att alla som ser på matcherna kan själva se att det är ett argument som helt och hållet saknar verklighetsförankring...
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010

Peja: " Du har nog missat att "gammelgäddorna" är i minoritet... De blir färre och färre, och får allt mindre betydande roller på isen. Visst är de fortfarande betydelsefulla, men det är ju befängt att påstå att Dackell gör lika mycket nytta på isen och är lika viktig nu som tidigare säsonger."

Dackell kanske inte producerar lika mkt i poängväg längre, men produktion handlar ju inte enbart om det. Trodde jag att du begrep.
Han är fortfarande lagets hjärta och själ, en pådrivare och förebild för framförallt dom yngre som är på väg upp.
Dom har nog djävligt mkt att tacka bl.a Dackell för skulle jag tro.
Han är därför fortfarande minst lika viktig på isen som han varit tidigare.
Ryktet om hans begynnande dalande stjärna är därför betydligt överdrivet, för att travestera Mark Twain.....     :-)

Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: Som sagt, jag har aldrig sagt att de är oviktiga, men mindre viktiga och mindre framträdande än tidigare. För några år sedan var Dackell lagets i särklass bästa tvåvägsforward och en 40+are var lagets i särklass bästa back. Så är det inte längre.
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Huge: "Dackell kanske inte producerar lika mkt i poängväg längre, men produktion handlar ju inte enbart om det. Trodde jag att du begrep."

Minus 9 i statistiken är det att han producerar mål åt motståndarna du tänker på isf? Vid 2 tillfällen har han stått och såsat vid blålinjen i PP vilket har resulterat i baklängesmål, senast mot Frölunda hemma, för att ta ett exempel.

"Dom har nog djävligt mkt att tacka bl.a Dackell för skulle jag tro."

Ja, det var ju j-ligt klara besked över vad han bidrar med! Nog, skulle jag tro! Haha!
Kommentera

Sv: Skellefteå AIK-Brynäs IF 25/11-2010
Ove Myling: Nu hade väl Dacke -11 för en månad sedan så det går ju åt rätt håll.

PS.

Glöm inte att kasta ruttna ägg på Sandin näst gång vi möter Timrå.
Kommentera

« · 1310314