Brynäs IF

727639 inlägg · 7962 ämnen

Slutspel 2010

« · 1260918 · » Till forumet

Sv: Slutspel 2010

tompap71:I och med att Gävle har ett lån hon kummunen för investeringen av arenan så äger kommunen arenan tills den är betald...

Svårare än så är det inte

Kommentera

Huge:"Vilka 8 evenemang har man budgeterat för där bara 2 stycken isf har blivit verklighet?
Hur ser konkurrenssituationen ut på evenemangsmarknaden vad gäller andra konkurrerande arenor?"

Relevansen i det? Var väl LA vi pratar om och Bif va eller? Spelar det nån roll i Bif kassa vad te x Timrå gör i sin hall?

"Ingen aning om vad den kostar, men du antyder iaf att den är dyrare än att ha Sjödda anställd. Hur vet du att värvningsgruppen isf är dyrare i drift?
Skulle snarare tro att den är billigare, eftersom den såvitt jag vet består av några trotjänare/eldsjälar och folk som redan har andra avlönade uppgifter.
Tror inte att dom jobbar gratis men några större summor tror jag inte att det handlar om. En anställd och avlönad Sjödin tror jag drar mer i kostnader."

Så enligt dig så kostade en 50% tjänst som Sjödda hade lika mycket eller mera än vad värvningsgruppen kostar?!
Är det det DU tror?

"Och för att kunna beta av en sån sak och göra en vettig utvärdering så måste man vara insatt i hur jobbet sköts i en ES-förening som Brynäs."

Är väl bara att läsa hur mycket + &- vi ligger på dom olika områderna.
Vad vi vet är ju att dom bantat ner personal på matcherna i både restaurangerna och barerna och minskat anslaget till A-truppen i omgångar.
Hur mkt mindre får J & U och Damerna? Hur mkt mindre kostar kanslit med personal vad har bantas där??
Kommentera

Tväst:

Wikipedia godkänns inte som tillförlitlig källa, kan ju vara skriven av en leäckxing. ;) artikeln i fråga ser också ut att behöva en uppdatering.
Kommentera

Tväst:

Upplecksade? :)

Redigerad kommentar

Kommentera

mattias - 74:
Här e d väl läge för en del av oss att rodna en aning, upplecksade av en Läxing ;-)
Kommentera

arnio:

Från wikipedia

Placering Gävle, Sverige
Ägare Brynäs Arena AB
Hemmalag Brynäs IF (ishockey)
Kapacitet 8 265
Kommentera

GävleLasse: "Hur skall man sälja en arena till kommunen som redan äger den?"

Har du verkligen missat att det är Brynäs som äger Läkerolen?
Kommentera

GävleLasse:

Såvitt jag vet så äger Brynäs arenan, om dem nu inte sålt tillbaka den till kommunen under det senaste året, men det borde man ju ha hört talas om isf?
Kommentera

Lindström: "Enkelt bara att titta på vad marknad kostar och vad dom drar in. Har man budgeterat 8 evenameng men lyckas få in 2 ST är det bra?"

Vilka 8 evenemang har man budgeterat för där bara 2 stycken isf har blivit verklighet?
Hur ser konkurrenssituationen ut på evenemangsmarknaden vad gäller andra konkurrerande arenor?
Hur många evenemang kan vi arrangera i LA, till ett pris som gör att Brynäs går med någorlunda vinst?
Många frågor som jag utgår ifrån att du har svar på, innan jag bedömer om man gjort tillräckligt för att dra in evenemangsintäkter.

"Till att börja med, sen den sk värvnings gruppen vad kostar den? Dom hade inte råda att ha EN person (Sjödda) på heltid tidigare då Sjödda hade 50% på marknad å 50% på scouting så hur fan dom kan försvara "gruppen" vore trevligt att se."

Ingen aning om vad den kostar, men du antyder iaf att den är dyrare än att ha Sjödda anställd. Hur vet du att värvningsgruppen isf är dyrare i drift?
Skulle snarare tro att den är billigare, eftersom den såvitt jag vet består av några trotjänare/eldsjälar och folk som redan har andra avlönade uppgifter.
Tror inte att dom jobbar gratis men några större summor tror jag inte att det handlar om. En anställd och avlönad Sjödin tror jag drar mer i kostnader.

"Bara att beta av vad dom gör på kansliet och vad dom tillför kontra vad dom genererar."

Och för att kunna beta av en sån sak och göra en vettig utvärdering så måste man vara insatt i hur jobbet sköts i en ES-förening som Brynäs.
Dessutom bör man väl ha nåt att jämföra med, ex hur man jobbar i andra föreningar med likvärdiga förutsättningar, bla ekonomiskt.
Har DU den insikt vi talar om?

Kommentera

GävleLasse:

Är det kommunen som äger arenan? Gott, då borde det inte vara någon belastning för Brynäs.
Kommentera

Qvarre: Hur skall man sälja en arena till kommunen som redan äger den?
Kommentera

Gurra88:Du frågade vad jag hade gjort och du fick ett svar på några av de saker jag gjort.

Jag försöker inte tjäna några extrapoäng. Men höjer samtidigt ett varningens finger..

Kommentera

Om nu arenan är en ekonomisk katastaof för Brynäs så får de sälja den till komunen eller någon annan Intressent.
Kommentera

GävleLasse: Inbördes beundran?

Vad spelar det för roll när du ändå inte tar upp de saker du skriver här i forumet på årsmötena? Blir likförbannat samma sak som för min del
Kommentera

Gurra88:

-Ideellt arbete för Brynäs

- Besök på ett flertal årsmöten

- Stött Brynäs ekonomiskt genom ett antal säsongskort

etc...

Kommentera

GävleLasse: Okej.. Så din kritik du skriver här är okej, detta till trots att du inte nämner det på årsmötena..? Vad är skillnaden på dig och mig ?
Kommentera

Gurra88:Jag går på årsmötena och röstar på saker som jag tycker känns vettiga. Fast jag hafr inte varit på ett årsmöte sedan 08 nu.

Har legat ute på jobb då...

Kommentera

GävleLasse: Vet inte om jag behöver gå på årsmöten för att få vädra min åsikt här i ett forum?

Vad gör du själv på årsmötena.. ? Kommer du vädra dina åsikter om en för stor organisation i förhållande till spelarmaterial? etc
Kommentera

Huss: Ja eller ha säljare som enbart har provosion istället.
Kommentera

Huge: Enkelt bara att titta på vad marknad kostar och vad dom drar in. Har man budgeterat 8 evenameng men lyckas få in 2 ST är det bra?
Till att börja med, sen den sk värvnings gruppen vad kostar den? Dom hade inte råda att ha EN person (Sjödda) på heltid tidigare då Sjödda hade 50% på marknad å 50% på scouting så hur fan dom kan försvara "gruppen" vore trevligt att se.
Bara att beta av vad dom gör på kansliet och vad dom tillför kontra vad dom genererar.
Kommentera

Huge: Iom att vi äger anläggningen så har vi ju också ett dotterbolag där det måste finnas anställda som vaktmästare m.m. som annars varit kommunanställda. I relation till detta så är det inte anmärkningsvärt stor.
Säljsidan måste vara bred, det är där vi kan dra in pengar (dvs så länge det finns en attraktiv produkt att sälja)
Kommentera

Huss: "Jag tycker att det är väldigt intressant att man hela tiden gör de stora besparingarna på A-laget istället för att minska ner på organisationen. De har en lika stor organisation som de 4 stora utan att de är i närheten av dem rent omsättningsmässigt. Så istället för att minska/effektivisera organisationen så urholkar de klubbmärket och den produkt de skall sälja genom att göra besparingar där. Detta rimmar väldigt dåligt med de målsättningar de går ut med till medlemmar, tilltänkt publik och sponsorer, nuvarande och tilltänkta.

Det håller inte att devalvera klubbmärket genom att urholka produkten. Skall man ha en bred organisation så MÅSTE denna göra sig nyttig och föra klubben framåt. Inte trampa på samma ställe och bli ifrånåkta av klubbar som satsar framåt."

Gävlelasses egna ord.
Hur bred är Brynäs organisation jämfört med övriga lag?
Är den oproportionerligt stor och isf så pass stor att en slukar enorma belopp varje säsong?
Vilka poster ska man isf spara in på, utan att det påverkar det sportsliga resultatet?
Många frågor blir det och hittills har jag inte fått ett endaste konkret exempel på vem eller vilka som är överflödiga i organisationen, eftersom det tydligen är just organisationen som är en stor bov i dramat.

Kommentera

Huss: Vi är på god väg. Vi är på god väg.
Kommentera

Jajjen: Det kan vara läge att lägga om föreningens inriktning. Lägg ner hockeyn och bli ett fastighetsbolag istället...
Kommentera

Huss: Arenan ÄR boven.

Spelarbudget i förhållande till omsättning
Djurgården 57%
Skellefteå 42%
Luleå 36%
Färjestad 36%
Frölunda 35%
Södertälje 35%
Rögle 35%
HV71 35%
Timrå 34%
Modo 32%
Linköping 27%
Brynäs 26%

Inget lag har sämre förutsättningar än Brynäs (i ES dvs.)
Kommentera

Huge: Det GävleLasse hakar upp sig på är spelarbudgeten för A-laget i relation till föreningens omsättning. I det avseendet så är den faktiskt anmärkningsvärd liten. Arenan kan vara boven.
Kommentera

Jajjen: Luleå har en bra spelare på gång som får Somervouri att verka som en korpspelare...
Men AIK skrämmer inte, inte heller Timrå. SSK däremot har stärkt rejält på backsidan så de ser bättre ut i år, trots att Klasén försvinner.
Kommentera

Huge: Årsredovisningen kommer väl snart, då kan du ju läsa själv!
Kommentera

Jajjen: Här kommer ytterligare en som är nöjd med det mesta.
Dock inte med Gävlelasses brist på dokumentation vad gäller den käpphäst han haft sen ett par år tillbaka: organisationen.
Enligt honom verkar Brynäs organisation vara en jättelik hydra som slukar enorma pengar varje år.
Det lustiga är att vi aldrig fått nåt annat än lösa påståenden om att så skulle vara fallet. Vore det inte på sin plats med en redogörelse för vilka personer/poster som kostar såna enorma summor varje år och varför man isf skulle vara överflödiga i organisationen? Ser även fram emot en redogörelse för hur det ser ut i andra lag, eftersom det gjorts jämförelser med dessa.
Det är väl det minsta man kan begära som utomstående lekman, när ngn kommer med tvärsäkra påståenden om brister i just organisationen.
Kommentera

sylf: Skärpning. Nu är du lite väl positiv igen. Utan Rögle är jag inte alls så säker längre.
Kommentera

Jajjen: Som det brukar, Brynäs räddning blir att det finns lag som är sämre, inte att man själv blir bättre!
Kommentera

sylf: Det mest lovande som hänt för Brynäs del under Silly är att Challe ska träna Modo. Sånt ger hopp. Och att Luleå storsatsar och presenterar 6 korpspelare på en gång. SSK och Timrå däremot ser omänskliga ut, med brynäsmått. Och AIK har Rudslätt.
Kommentera

Jajjen: Ja, jag är skitnöjd, alltid:-)
Kommentera

sylf: Du är inte bara optimist. Du är nöjd också.
Kommentera

Jajjen: Ja, möjligen att vi kan snudda vid TIK, SSK också vad gäller den biten.
Kommentera

sylf: Tvivlar jag inte på. Det nya TV-avtalet bör ju höja spelarnas löner rätt ordentligt. Allt är tyvärr relativt. Det viktigaste är hur mycket konkurrenternas spelarbudgetar ser ut. Skulle förvåna mej mycket om nåt annat lag än AIK, kanske Luleå, är i närheten av Brynäs budget.
Kommentera

Jajjen: "där har du också den enda trovärdiga förklaringen till nästa års budgettrupp"

Det är ingen budgettrupp, den kostar ju mer än nånsin.......
Kommentera

GävleLasse: "De har en lika stor organisation som de 4 stora utan att de är i närheten av dem rent omsättningsmässigt."

Där har du fel. Också. Är det nåt ekonomiskt nyckeltal där Brynäs kan konkurrera så är det just omsättningen. Vi är bara 12 resp. 15% mindre än FBK och Frölunda men nästan 40% större än t.ex. Skellefteå. Den sanslöst överdimensionerade omsättningen beror givetvis på kostnaderna för arenan.

Sen vore det intressant att se statistiken över elitserielagens organisationer, alltså den som du sitter på.
Kommentera

Zzz: Tror det var tänkt hela tiden, att sommarträna med A-laget ingår i deras utvecklingsschema. Fler än Larsson kommer att göra det. Men att sommarträna och spela enstaka träningsmatcher är ju inte samma sak som att få en ärlig chans. Även om de presterar på samma nivå som de etablerade kommer det överlägset enklaste beslutet för coachen att vara att ta bort de som inte har A-lagskontrakt när truppen "bantas" inför säsongen.

Redigerad kommentar

Kommentera

GävleLasse: ”…så kan man ju undra över beslutet att ens bygga en Arena.”

Har du legat nergrävd dom senaste åren? Arenabeslutet är det största misstaget i föreningens historia och kommer att tvinga Brynäs på knä. Man missbedömde fullständigt kostnaderna för driften av anläggningen, intäkterna från kringarrangemangen och intresset från sponsorer och publik. Ett genomuselt och katastrofalt beslut.

Där har du också den enda trovärdiga förklaringen till nästa års budgettrupp (ja, alla års budgettrupper fr.o.m. nu). Och är det ingen budgettrupp har nån räknat jävligt fel på lönekontoret.

Ja, jävlar! Jag – nöjd? Jag tackar för berömmet men såna slutsatser får mej att undra om du är läskunnig.
Kommentera

Zzz: Säkert nåt som uppkommit i samband med all positiv media i samband med JVM
Kommentera

Enligt hemsidan ska Johan Larsson sommarträna med a-laget. Någon som vet om det var tanken från början eller om det beslutats nu efter skriverierna?
Kommentera

GävleLasse: Helt rätt, inget fel på att ha mycket unga egna spelare. Däremot saknas killarna som ska backa upp dom och tillföra spets. Calle och Rödin kommer nog att funka. Wännström, Rohdin, Ekholm, Berglind etc vet ju ingen hur det kommer att funka med. Kanske Sjödda och Janne får byta om i november?
Kommentera

Huss:Problemet är inte antalet juniorer. Problemet ligger i kvalitén hos de "etablerade" spelarna...

För många alibispelare som är "bra defensivt"

Kommentera

GävleLasse: Så sant, så sant. Seniliteten är galopperande...

Sundlövs plan är enkel. A-truppen kommer bestå av 60% juniorer. NC kommer inte ha något val annat än att spela dem mycket.
Kommentera

Huss: Nej det var väl längre fram, inför andra matchen borta som han började att ge de hungriga spelarna mer speltid...

Kommentera

GävleLasse: Men var det inte det han gjorde från match 3 och framåt mot DIF?
Rödin, Järnkrok och Silfver fick eoner av speltid. Dixon/Dacke bänkades osv.
Sent skall syndaren vakna...
Kommentera

arnio: Nu är det varken spelare eller ledare som grundlägger de förutsättningar som behövs för att ta sig vidare ett snäpp i utvecklingen.

Den dag Cz slutar läsa vad som står på ryggen på spelarna och coachar utifrån vad spelarna utför på banan under just den perioden så är mycket vunnet.

Kommentera

sylf: Jag tror knappast att varken tränare eller spelare var nöjda med att torska mod Djurgårn i kvarten, TRAMS!
Kommentera

GävleLasse: Japp!!!

Vad som behövs är spelare/tränare som tänker tvärtom!
Kommentera

« · 1260918 · »