Brynäs IF

728194 inlägg · 7961 ämnen

Söderkisar spekulerar och raljerar...

« · 953829 · » Till forumet

Sv: Söderkisar spekulerar och raljerar...
Peja: Det är lätt att blanda ihop klubbhjärta och eldsjäl. Men det är två helt olika saker.

Att det finns många eldsjälar i Brynäs är solklart,  man får inte glömma alla supportrar i supporterklubbarna, De som hjälper till kring matherna på olika sätt och ala ledare/föräldrar i juniorverksamheten. DÄR finner du de riktiga eldsjälarna.
Kommentera

GävleLasse: Jag förstår vad du menar, men det är ju lite svårt att ha en åsikt om eldsjälarna kring olika föreningar. Det finns givetvis många i varenda, men jag har ärligt talat ingen aning om det finns fler eldsjälar i t.ex Luleå än i Skellefteå. Därför tänker jag på spelarna i lagen, som man trots allt har koll på. Sjödin hade kunnat tjänat mer pengar någonannanstans på 2000-talet, men han har valt att spela i Brynäs hela tiden. Sen är ju det som hände i somras bara förjävligt, men det är en annan femma :)
Kommentera

Peja: ""Välskött förening" borde dock inte ha så många röster, det tyder på okunskap. Däremot "Eldsjälar" tycker jag gott kunde ha fått fler, med tanke på Sjödin, Molin t.ex. Ok dessa är inte längre toppspelare men de är eldsjälar."

Knappast. Vad är det som kännetecknar en eldsjäl? En person som lägger ner massor av tid och kraft på ideellt arbete eller en person som lyfter en sjuksköterskas halva årslön i månaden?
Kommentera

Huge: "men det verkar ändå som att det huvudsakliga syftet varit att försöka få fram det allmänna omdömet om LAGET och inte om föreningen i övrigt."

Vad gör då de alternativ som jag tog upp på undersökingen? Det är bara att inse. De vill inte höra några negativa saker om det organisatoriska. Att man spelar tråkigt och liknande tål man tydligen att höra.

Du brukar skrika om nyans... I denna undersökning saknas den verkligen.
Kommentera

GävleLasse: Fast när man tänker varumärket Brynäs tänker man ju tradition - det är trots allt just traditionen som skiljer Brynäs från många andra föreningar.

Att "Tråkhockey" kom så högt upp känns lite trist, men samtidigt är Boork en förespråkare av tråkig hockey och därför känns det ganska logiskt.

"Välskött förening" borde dock inte ha så många röster, det tyder på okunskap. Däremot "Eldsjälar" tycker jag gott kunde ha fått fler, med tanke på Sjödin, Molin t.ex. Ok dessa är inte längre toppspelare men de är eldsjälar.

Jag håller för övrigt med om att Brynäs borde ge de unga chansen. Jag förstår inte vad Huge syftar på att Brynäs skulle vara missnöjda med angående Andersén. Det finns betydligt mer att vara missnöjd med, med andra spelare, såsom Sjödin och Johansson.

Mitt enda klagomål mot Andersén är att jag tycker att han ska spela ÄNNU tuffare, även om han redan är bland de tuffaste i Brynäs. Men han behöver komma in i elitserietempot för att kunna spela sitt fysiska spel till fullo och det har jag förståelse för.

Såg förresten på Växjö-Bofors igår. Måste säga att Mattias Karlsson verkligen har utvecklats sedan tiden i Brynäs, numera är han en säker fältherre med ett bra skott och alltid hårda, perfekt slagna passningar. Verkligen en framtidsspelare.

Månsson och Angell blev landslagsspelare när de gick från Bofors till Brynäs - kan Karlsson bli den tredje?
Kommentera

GävleLasse: Nä, helt klart så känns det lite konstigt att man inte haft med ex "misskött förening" e dyl, bland alternativen. Några hade säkert röstat på det men det verkar ändå som att det huvudsakliga syftet varit att försöka få fram det allmänna omdömet om LAGET och inte om föreningen i övrigt.
Och då tror jag att resultatet mkt bra speglar det som allmänheten fortfarande förknippar laget med, nämligen traditioner.
Tror inte att några som ev röstat på misskötselalternativet hade ändrat nämnvärt på slutresultatet.
Kommentera

65selander: För att inte tala om Tords klassiska mål i en match vid VM i Ljubljana 1965 (eller var det Wien 1967?), där han har pucken bakom motståndarmålet och agerar passare, dvs genom en cirkelrörels tar med sig pucken och 2 st motståndare hängandes på ryggen och trampar runt för att slutligen forcera in pucken i kassen.
Undrar om det inte var L-G Björklund och Rolle Stoltz som då myntade uttrycket "Tord Lundström agerade passare..."

Det var på den tiden när ryssarna alltid spelade i offensiv zon oavsett motstånd, utom när Brynäskedjan var inne på isen. Då fick dom öva defensivspel... :-)
Kommentera

Huge: Ser man på de alternativ som kan tolkas som negativa så är samtiga saker som sker på isen. Var är motsatserna till "välskött förening", "professionell förening" och sahällsengagerad förening"?

Jag tog inte upp detta i mitt första inlägg för jag förstod att du skulle skriva och tala om att det minsann fanns negativa alternativ... ;)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Har varit på party med Vissa kändisar och många upplevde Tords draging framför målet .... vänsteer till höger ett antal gånger innan den satt. Ingen av dessa är Brynäsare men ändå så har de beundran för de gamla Brynäs.
Kommentera

GävleLasse: Om du tittar i sammanställningen över svarsalternativ så hittar du iaf 6 stycken som är negativa.
Resten är väl en blandning av positiva och mer neutrala, som det känns.
Att det vinnande förslaget skulle bli just traditionsrikedom ser jag som klart logiskt, med tanke på just traditionerna.
Det handlar nog om att de äldre dom röstat är inne på samma linje och att de yngre kan sin historia... :-)
Kommentera

Peja: Skrattretande. Vart finns de negativa motsatserna. Vågar man inte ha med några såna. Traditionsrikedom? Exakt vad är det som är tradition i Brynäs. Den fina tradition man hade på 60 och 70 talet är vi ju inte i närheten av idag. för det är väl den man hänvisar till...
Kommentera

Huge: Jag vet inte vem det är som utser kaptenen, bara att jag tycker att Sjödda inte är vidare aktiv i båset. Att Andersén skulle lida av något Simon Skoog syndrom är befängt. Skillnaden ärmilsvid. Skoog kom från HV med ett bottenkört självförtroende medans Andersén är ung och ambitiös. Han ville lämna allsvenskan för spel i Elitserien. I god förhoppning om att ryktet om att man gav unga spelare chansen i Brynäs. Ett rykte som sedemera visat sig vara väldigt felaktigt. Hade han valt ett lag som tex djurgården så hade han fått speltid i massor. De vågar ju i alla fall spela in sina talanger som de lockat till sig.

Att locka till sig talanger för att sedan låna ut dem är inget vinnarkoncept. När man befinner sig i en situation som Brynäs är i nu så måste man ta in unga spelare och prägla dem till bra spelare genom förtroende. Om inte annat så är det ju ett väldigt bra sätt att skapa klubbhjärta hos spelarna, något man kan ha nytta av länge.
Kommentera

GävleLasse: Det viktiga är väl vad spelarna själva anser, iom att det förmodligen är dom som utsett lagkaptenen.
Så länge Sjödda väljer att spela så kommer han att förbli laget kapten, det är jag fullständigt övertygad om. Såvida han inte själv väljer att överlämna hedersuppdraget åt nån annan.
Även om han naturligtvis tappat i slagstyrka efterhand så är han fortfarande en förebild både på och utanför isen, och det är det viktigaste för en kapten.

Andersén har enligt uppgift en stor potential men man är inte nöjda med det han hittills visat. Här verkar det alltså röra sig om att det är Andersén själv som det hänger på, alltså ngn form av "Simon Skoog-syndrom" sas.

"Men att ersätta Molin och Dackell med Gynge och Salle är ju så befängt att jag inte tror att Myling var speciellt seriös i det påståendet."

Ja, för hans egen heders skull så får man väl hoppas att du har rätt.
Att de äldre bärande spelarna så småningom måste fasas ut och ersättas är ju så självklart så det behöver man väl öht inte ens nämna.
Frågan är bara när?
Kommentera

"Traditionsrik förening", dessa ord hamnade i topp bland Jerlovs Kommunikations undersökning på SvenskaFans gällande vilka imageord i en fördefinerad lista som respondenterna fick välja när det handlar om Brynäs.
Kommentera

Huge: Vad är det som säger att det är någon av de fyra som skall bli kapten? Det finns några bra ledare i laget. Personligen så tycker jag att Sjödda inte agerat så bra som ledare. Han går sällan i båset och ingjuter mod och styka i sina lagkamrater. En som gör det ofta är Sundström.

Givetvis så är Myling totalt fel ute när han påstår att dessa fyra spelare som han tar upp skulle fylla upp tomrummet efter de gamla spelarna. Jag kan gå med på att Andersén säkert skulle kliva fram på ett bra sätt om han fick förtroende och i så fall göra ett bra jobb. Att han skulle kunna ersätta DJ är det inget snack om. Kanske skulle Karlsson även han göra det. Sjödda är i sina stunder bra, men han har tappat massor, speciellt i fart och allt han gör går i slow motion idag. På sikt så kanske både Andersén och Carlsson kan ersätta även Sjödda.

Men att ersätta Molin och Dackell med Gynge och Salle är ju så befängt att jag inte tror att Myling var speciellt seriös i det påståendet.

Men jag tror att om man skall framåt som lag så måste man ersätta dessa "stjärnor" med nya stjärnor, spelare som kan ta tag i saker och vinna matcher åt Brynäs.
Kommentera

Ove Myling: Ledsen min vän, men så länge du inte backar upp dina åsikter med nån motivering så kan man inte ta dig på allvar.
Får vi höra din motivering till varför Gynge/Salle/Andersén/Carlsson skulle göra lagt mkt bättre, ifall man låter dom ersätta Dackell/Sjödda/Danne/Molin?

Vem av de fyra skulle isf ersätta Dackell?
Vem av de fyra skulle ersätta vår lagkapten, med allt vad det innebär?
Typ...

Nä, din analys i den här frågan är lika ihålig, svartvit och okunnig som när du försöker analysera övriga saker (ekonomi, ledningens kompetens osv).

Förhoppningen om att Ram skulle bli årets värvning var just inget annat än en optimistisk förhoppning, och inget annat. Liksom liknande uttalanden om ALLA nyförvärv alltid bara kan bli förhoppningar.
Att man sen spetsar till det hela genom att uttrycka sig lite självsäkert (och naturligtvis med en släng av glimten i ögat) verkar tonåringen(?) inte ha begripit.....
Kommentera

GävleLasse: Tror faktiskt att han spelat upp sig sen han odlade det där helskägget.
Kommentera

Huge: "jag kan bli sportchef. min första åtgärd blir att sparka Sjödin, DJ, Dackell och Ove Molin och ersätta dem me de spelare vi har utlånade."

"Säga vad man vill: du är iaf inte rädd för att offentligt skylta med din totala okunnighet. Det hedrar dig...."

Ja du huge...det är inga utvecklingsbara landlagslirare jag nämner. hela den här kvartetten har ju hitills visat att man inte håller måttet som ledande spelare i en klubb med målsättning att komma bland de fyra bästa.

Okunnighet, skulle inte tro det. Åsikter baserat på verkligheten och förankrat i statistik, ja tack. Men å andra sidan svarar jag ju mannen (?) som säger att: tabellen ljuger...och att "Jamie Ram blir årets värvning". Där kan man snacka om okunnighet. Dock helt utan heder...
Kommentera

Bissett19:

Löfström-Sunken
Kommentera

GävleLasse:

Host: h192n2-e-a12.ias.bredband
Sunken har intagit Per Löfströmrollen a´la -99 i PP.

Där slutar väl jämförelserna?

Djoos-Hieta
Löfstr&oum l;m-Hieta

Bissett-Brendl
Larsson-Lind
Molin-Björne
Kommentera

sniper: Jag tycker även att Hietanen imponerar. Man glömmer lätt bort att killen är väldigt ung...
Kommentera

GävleLasse: Ja Sunken är den som varit bäst sedan han kom tillbaka efter att han fick stå över några matcher. Framåt imponerar Brendel mer och mer, bra passningsspel och räckvidd.
Kommentera

sniper: Det är svårt att få fram rättvisa siffror. Man kan ändå konstatera att flera av våra backar har haft en ganska dålig säsong. Sunken har verkligen spelat upp sig under de senaste matcherna.
Kommentera

GävleLasse: Nej de siffrorna har jag inte tillgång till. Men där kanske du kan hjälpa mig?
Kommentera

sniper:Tog du hänsyn till vilken sorts speltid de fått? Det är ju en viss skillnad mellan BP och PP...
Kommentera

GävleLasse: Ja du har rätt i att man bör ta hänsyn hur mycket speltid de fått. Detta kom jag fram till:

Antal spelade minuter mellan poäng

Juuso Hietanen 39
Niclas Andersén 45
Daniel Johansson 49
Nicholas Angell 53
Tommy Sjödin 62
Markus Kankaanperä 77
Jörgen Sundqvist 129
Peter Nolander 170
Kommentera

Bissett19: Han fick ju mycket beröm av Virus i lördags mot Timrå. Matchen igår, speciellt andra perioden så var ju hela laget dåligt. Den enda som utklassade allt i att vara dålig måste vara domaren. Faan vilken kass jävel det var.
Kommentera

Lövva:

Han har haft en blek säsong(lixom hela Brynäs) så här långt,men de sista matcherna sen han har tussats ihop med Angell har det sett bättre ut.

Förhoppningsvis får han en liten boost av landslagsäventyret o börjar spela upp sej framöver.
Kommentera

Bissett19: -8 på Nolander var ju en mindre smickrande siffra. Tyvärr visade han nog igår varför han har så mycket i minus.

Märkligt, de flesta Brynäs matcher som jag har sett tycker jag han har varit bra. Skenet bedrar uppenbarligen
Kommentera

sylf:

Typ.

RnkSpelarePosMaMålAssistUtv+/-IstidPoäng
1Johan AlcénRW1926868:548
2Pavel BrendlCE27151164315:4126
3Niclas AndersénLD18031427:373
4Mads HansenLW262730117:609
5Juuso HietanenLD274935118:5213
6Jörgen SundqvistRD282144113:493
7Richard GyngeLW100001:280
8Ove MolinRW213818013:0511
9Lars-Erik SpetsLW25352708:408
10Tommy SjödinRD262744021:369
11Sebastian KarlssonLW27211007:363
12Markus KankaanperäLD222453-221:026
13Janne HauhtonenRW2631120-214:0314
14Jonathan CarlssonRD70025-38:300
15Johannes SalmonssonLW9012-35:191
16Alexander SundströmCE19146-39:175
17Daniel WidingCE2710481-312:4914
18Daniel JohanssonRD283630-315:569
19Nicholas AngellRD152318-417:445
20Björn DanielssonLW241931-415:4410
21Daniel HermanssonRW26138-78:514
22Mikael LindCE27111216-718:1323
23Andreas DackellLW273518-719:458
24Mathias MånssonRW255824-817:2113
25Peter NolanderRD273322-818:606
Kommentera

GävleLasse: Och +/-
Kommentera

65selander:han glömde även att ta med hur många matcher de spelat...
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Juuso (stavning) har verkligen klivit in i laget. Ang Huttens arbete så är det också en Mannerheim som verkligen har stärkt sina aktier. Som sagt var, på tisdag så ser vi om det är Olle eller Mobben som drar taktiken.
Kommentera

sniper: Du glömde Hietanen. Han har gjort 13 poäng.
Kommentera

Bissett19: "Exakt,vad är det för jobb D.J gör?"

Poäng backar

1 Daniel Johansson 9
2 Tommy Sjödin 9
3 Markus Kankaanperä 6
4 Nicholas Angell 5
5 Peter Nolander 3
6 Jörgen Sundqvist 3
7 Niclas Andersén 3
8 Jonathan Carlsson 0
Kommentera

Lövva: Ja de vill göra sken av det i alla fall. Det ären sak att säga i en intervju att man är missnöjd med sin insats men en helt annan att göra en bättre insats i matchen efter intervjun.
Kommentera

65selander: Mycket hänger ju på hur det går den här säsongen. Skulle vi hamna i en situation där det gått till ytterligheterna, att vi antingen vann SM guld eller åkte ner i AS så skulle det nog bli korsdrag bland de äldre spelarna.
Kommentera

wap.hockeysnack.com
För man skall lyckas på plan så skall man tycka det är kul att spela. Vi lär ju få se på tisdag hur uppehållet har förvaltats. Jag tror dock att Dacke fullföljer sitt kontrakt.
Kommentera

GävleLasse: De flesta spelarna är ju missnöjda över sina egna insatser när laget spelar dåligt, speciellet lite äldre spleare som skall vara ledare i laget.
Kommentera

Huge: Det hänger ju på vilka krav han har på sig själv. Han kan ju knappast vara nöjd med vad han åstadkommit så här långt. Han har ju i alla fall gett intryck av det i intervjuer
Kommentera

GävleLasse: Ser öht inte ngn anledning till varför Dackell skulle lägga av efter denna säsong. Enda anledningen skulle väl isf vara att han ledsnat på att spela hockey, och det tror jag inte mkt på.
Kommentera

stefanalno: Du verkar ju veta var felet ligger. Tala då om hur vi ska rätta till det!
Kommentera

Peja: Nog tycker jag att Molin har tillfört en hel del den här säsongen. Fast han är ju absolut ingen spelare som man skall förlänga med nästa säsong. Dackell har ju kontrakt även nästa men fan vet om han inte lägger av efter den här.

Kommentera

Ove Myling: Du skulle inte gå plus i kassan då du skulle behöva lösa spelarna från kontraktet, det skulle bara sluta med att du hade en tunnare och mer orutinerad trupp. Men du kan inte ha vart seriös väl..
Kommentera

Besviken på årets säsong så här långt? Förra året var Brynäs den kanske största positiva överraskningen i Elitserien. Vi förlorade bara 17 matcher av 55. Nära att knäcka en av storfavoriterna i kvarten. Till i år tappade vi Bäckström men värvade åtminstone en spelare med stjärnstatus och flera andra som vi hade anledning att tro skulle bidra till att höja Brynäs ytterligare i år. Dessutom gick ekonomin som på räls.

Det är omöjligt för en utomstående att avgöra vilken av alla möjliga orsaker som gör att Brynäs fortfarande hackar. När nån tvärsäkert påstår att han vet vems felet är då har man med Gud att göra eller ännu en virrpanna. Desto viktigare att organisationen kan "felsöka" själv.

Höstens utveckling får mej att tänka på en historia jag hörde häromåret. När Brynäs fixade en av huvudsponsorerna i samband med arenabygget var en polare med i samband med förhandlingarna. Han var också med när en av våra elitseriekonkurrenter tecknade ett liknande kontrakt med polarns uppdragsgivare. Han (helt hockeyneutral) var mycket förvånad över den skillnad i professionalism som berörda föreningsgubbar visade (både bland styrelsefolk och anställda) från dom två föreningarna. Om jag minns rätt menade han att det var som att jämföra en korvmoj med Volvo AB när det gällde affärsmässighet. Brynäs var alltså korvmojen. SÅNT gör mej skitskraj. I värsta fall förklarar det den eviga bristen på pengar, hockeyns (tillfälliga?) förfall i Brynäs liksom Reanders avgång. I bästa fall är klåparna borta, svackan tillfällig och draken bara väntar på att få lyfta i motvinden.
Kommentera

Huge: Fast av spelarna han nämner så är det egentligen bara Dackell (i boxplay) som verkligen har tillfört någonting den här säsongen.
Kommentera

Ove Myling: "jag kan bli sportchef. min första åtgärd blir att sparka Sjödin, DJ, Dackell och Ove Molin och ersätta dem me de spelare vi har utlånade."

Säga vad man vill: du är iaf inte rädd för att offentligt skylta med din totala okunnighet. Det hedrar dig....
Kommentera

Bissett19: Lyfter en hygglig lön, jobbar inget alls.Skitenkelt!
Kommentera

Ove Myling:
Intressant, men behåll Dackell någon ytterligare säsong
Kommentera

sylf:

Exakt,vad är det för jobb D.J gör?
Kommentera

« · 953829 · »