Micce-målvakt och Wikegård ger sin syn på Greiss och matchen igår.
ca 2.30 in i första klippet
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Huge:"Dom försöker rensa med en höjdpuck och två av deras gubbar tokchansar/tjuvar och går för en spelvändning.
Nu får Dacke bara halvträff på pucken med sin hand så den dimper ner perfekt framför en av deras chanscheckare.
Hade han fått helträff på pucken så hade deras två tjuvar gått bort sig med ett jätteläga för vår del istället och hade han missat pucken så hade vår egen kille som säkrade hemåt varit först på pucken."
Farlig spelvändning genom handpassning då eller? Sega Dackell hade aldrig hunnit få ordning på grejorna. Han var ju helt ur balans. Det ENDA rätta han kunde ha gjort var att säkra hemåt och hjälpt backen...
teddykgb: Men är det inte rätt så typiskt att när det djävlas så djävlas det ordentligt sas.
Ta Dackells handstoppning som exempel.
Vad fan ska han göra i det läget?
Dom försöker rensa med en höjdpuck och två av deras gubbar tokchansar/tjuvar och går för en spelvändning.
Nu får Dacke bara halvträff på pucken med sin hand så den dimper ner perfekt framför en av deras chanscheckare.
Hade han fått helträff på pucken så hade deras två tjuvar gått bort sig med ett jätteläga för vår del istället och hade han missat pucken så hade vår egen kille som säkrade hemåt varit först på pucken.
Snacka om små marginaler.
För att inte tala om halvräddningen som Greiss sen gör.
Pucken halvräddas men studsar på insidan av benskyddets vinkelstoppning nere vid hans vänstra skridsko. Och naturligtvis så studsar pucken snett inåt bakom Greiss istf att studsa rakt fram eller åt höger.
Och då hade deras gubbe aldrig nått trissan öht.
Visar som sagt hur otroligt små marginaler det kan handla om ibland.
Redigerad kommentar
Huge:Fel och åter fel... I de intervjuer jag hörde så skulle man hjälpa den nya målvakten, och HÅLLA IHOP LAGET.. det gör man inte genom att man far runt som yra höns OCH blir bestraffade på grund av individuella misstag.
Skall man då som tränare låta laget fortsätta i samma stil? Jag tror att dina förhoppningar om att han skulle vara en kunnig tränare återigen har motbevisats å det grövsta. Det är jävligt lätt att vara tränare när det går i medvind men när det inte går som man planerat och måste göra förändringar så kan vem som helst här inne göra ett minst lika bra jobb.
Redigerad kommentar
teddykgb: Jag undrar hur han tänkte där. Jag hoppar högt och stoppar pucken, jagkommer säkert hinna landa och få ordning på grejerna innan någon kommer och sätter press..
Juiormisstag av en sk rutinerad spelare.
Dackell är i mina ögon en föredetting.
Zzz:Enligt intervjuerna jag såg så var gameplanen att man skulle spela tryggt och ge Greiss en bra start. Detta genomfördes med att bjussa på massor av spelvändningar och klantade till det i egen zon med tappade puckar och öppen gata genom mittzonen. Det fanns ingen struktur alls i spelet. De fladdrade runt och raggade puck precis som du är inne på. Så man kan ju undra varför Cz valde att inte ta timeout efter 2-0.
Hade han tänkt att spara den för att man skulle ligga under i slutet av matchen? Är det inte bättre att försöka få ordning på laget så tidigt som möjligt istället för att låta tiden gå?
Fullkomligt ologiskt enligt mig.
Redigerad kommentar
SH:Det är lite skoj att höra snacket och ha sett matchen. Jag menar de är ju långt ifrån sin gameplan och blir bestraffade omgående. Först på grund av att Dackell skall försöka sig på ett konstnummer. Man blir fan mörkrädd...
Vart tog timeouten vägen när man uppenbarligen inte höll sig till utsatt gameplan?
Bissett19: "Klart som korvspat att det var rätt att ställa Grajsen i mål..."
Håller med, även om jag tycker att Huss ändå har en poäng.
Problemet var ju inte Greiss utan alla övriga på isen.
Hade man agerat enligt uppgjord plan så hade han sannolikt inte behövt åka på den här käftsmällen.
Och det var ju faktiskt osannolikt märkliga mål han släppte in, det måste man samtidigt komma ihåg.
Förutom att han såg ringrostig och lite släpphänt ut emellanåt, vilket knappast underlättade.
Men om man nu med facit i hand gärna hade sett Svedberg i kassen så gör man som sagt helt rätt som låter Greiss få förtroendet igen mot AIK.
Ger mig fan på att han kommer att spika igen...
Huge:Man släpper in flest mål i ES.. finns det utrymme för vilohelger då? Det är dessutom knappast så att man haft onormalt mycket matcher. Tvärt om.
Som jag ser det så hade man gott kunnat köra träningar och inte legat på sofflocket i tron att problem löser sig självt.
CZ pratade om att man inte haft ledigt på två månader. Brynäs tränar ett par timmar om dagen..Har haft match två ggr i veckan. Det enda stället de får valkar v det "arbetet" är i häcken.
Peja: "Det känns inte seriöst att slappa när konkurrenterna bibehåller formen via matchspel."
Du har redan fått ett bra svar av "teddykgb" tycker jag.
I tillägg kan väl sägas att alla lag har olika upplägg vad gäller fysbiten, dvs när man lägger upp planeringen för säsongens viloperioder, hårdkörning osv för att på så sätt försöka styra när man ex vill ha en formtopp. Dessa upplägg bygger väl dessutom på erfarenheter från tidigare säsonger och jag har väldigt svårt att se hur tränare/fystränare isf skulle lägga in en omotiverad "slapparhelg" (din anm) om man inte ansåg att den var bra för truppen, även om vilohelgen nu ev inte varit planerad och ingått i det upplägg jag talar om härovan.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Peja: "Ja, HV är ju ett fantastiskt exempel på en trupp som tränar stenhårt, jag menar de har ju fått ut otroligt mycket av sitt spelarmaterial den här säsongen..."
HV är ett fantastiskt exempel på en trupp som likt alla andra lag tar lediga helger och liknande breaks en eller ett par gånger per säsong, därför att tränare/fysansvariga anser att det gynnar laget. Svårare är det inte.
Med ditt resonemang härovan så kan man lika gärna vända på steken:
HV har kanske inte fått ut så mkt av sitt material den den är säsongen men börjar nu komma igång på allvar.
Kanske delvis med hjälp av den lediga helg som "teddykpg" talar om.
Mao: ditt antagande att Brynäs lediga helg per automatik dels skulle ha varit orsaken till förlusten mot SSK eller att vi i stort har inlett säsongen knackigt, har ingen som helst bäring som jag ser det.
Det enda vi vet är att såna här break sannolikt gynnar varje lag i det långa loppet.
Och ibland även i ett kortare perspektiv, vilket HV:s vinst direkt efter en ledig helg bevisar.