Brynäs IF

728050 inlägg · 7962 ämnen

Södertälje SK - Brynäs IF Lördag 1/11-08

« · 1082772 · » Till forumet

Sv: Södertälje SK - Brynäs IF Lördag 1/11-08
Kanske dags att Sundlöv anmäler den/de agent(erna) som rekomenderade
Dixon och Vas till SVT:s Plus, med Sverker Olofsson.

Här är Plus ledord från SVT:s hemsida:
Skojare och lurendrejare går inte säkra när Plus granskar
orättfärdigheter åt konsumenterna.

Föreställ er inledningen på Plus som tar upp detta fall:
Signatur...
Speakertext: I dag tar vi upp fallet med Michael, som i somras, efter
att i flera månader letat efter en förstecenter, blev uppringd av
agenten X, som sade att han hade en ung utvecklingsbar tvävägscenter
till salu. I dag några månader senare visar det sig att inget av det
agenten sade stämmer. Michael är mycket besviken och vill häva köpet.
Vi har agenten i studion.

Sverker inleder:
- I somras ringde du upp Michael och påstod att du hade en ung
utvecklingsbar center som skulle passa honom perfekt. Men det
visar sig att ingenting av det stämmer. Michael känner sig lurad och
vill nu ha en förklaring. Jag ställer nu frågan direkt till dig. Ska det
vara på det viset, va va...
Kommentera

GävleLasse: Ja något måste hända i kedjorna nu. Alla kedjor spelar på samma sätt, inga tydliga roller mellan kedjorna. Lite raka rör och klara besked. försöka få fram egenskaperna mera hos spelarna. Syns iaf inte på isen för närvarande, det brukar synas annars. Misstänker att Hansenkedjan har defrollen, med Molin, men konstigt balanserad med Lauritzen, utpräglad offensiv spelare, det är typiskt hur jag menar.

En defensiv lina som man matchar konsekvent mot någon av motståndarens två vassate, med order om att välja hemåt när de är minsta osäker, ligga rätt och stenhårt jobb.

En riv och slit kedja, med dumping och smälla på backarna som huvuduppgift. Vas har svårt med kringelekrok spelet ala Elitserien, så använd hans 95 pannor här.

En kreativ spelförande kedja (första kedja) försöka iaf.

En, ja säg tvåvägskedja en "andra kedja" i mentaliteten
Kommentera

MickeB: "Tyvärr av samma "säkra" källor som jag tidigare hört att det finns pengar och öppning för en någorlunda klassvärvning, har jag nu hört att det inte finns."

*ASG*

"får hoppas på Lauritzen."

*ASG*
Kommentera

Enaranger: Eller Lyxfällan: hur man kör en idrottsförening i graven på 4 år.
Kommentera

sylf: Ja vi får hoppas på Lauritzen
Kommentera

Jajjen: " Eller Lyxfällan: hur man kör en idrottsförening i graven på 4 år".

Nja nästan 10 år men graven skiter iofs i det
Kommentera

KalPa har släppt sin kanadensare Vince Bellissimo, hans poängproduktion har varit lysande de senaste säsongerna, kanske i lite sämre ligor, men skulle vara en bra förstärkning för Brynäs.

Skynda Sundlöv, starta faxen!!!

Justja, det finns ju inga pengar :( glömde helt bort det.. ASG!
Kommentera

Jajjen: Hela föreningen andas desperation just nu, skulle tro att sunklök sitter med luren i handen och funderar på att ringa försäkringskassan i detta nu, om han inte redan gjort det. NC´s desperata försök i början på 3:e perioden och bytet av målvakt vittnar inte om nåt annat. Laget spelar som det bottenlag dom är, och kommer att förbli om inget görs. Naturligtvis kommer inget att hända då Sunklök inte har nåra pengar och kunskap, och vi sitter i skiten igen i april. Matchen idag bar ett pajastecken, ett lag i spillror, en ledarstab i spillror. en förening i spillror. Jag tycker NC bör avgå. Han har duttat med laget och endast de över 68 år(typ) har fått spela. T.e.x Granis, Emil får knappt spela trots att de är de enda som förmår att sätta press på motståndet. Molin,Herman,Hansen,Hietanen,Svanberg,Vas,Lind,Lindbäck,Dixon, etc mfl etc borde alla ges en enkel till Svalbard!
Kommentera

sylf: skrämmande vilket kort minne många har. värva en målgörare - moahahaha. vem f-n som är målgörare tror ni vill komma till pajasbrynäs? klubben som på 10 år lyckats bryta ner ett av sveriges starkaste klubb- och varumärken till en symbol synonym med lättja, klantighet och svågerpolitik. och om vi skulle lyckas lura hit en målskytt, hur lång tid tror ni det skulle ta innan han antog den bajskorvsbruna nyans som kännetecknar en bif-spelare på 2000-talet?
släpp markan till en annan klubb innan bajskorvarna pajar honom för all framtid. lägg ner föreningen och skänk hallen till nån konståkningsförening.
Kommentera

MickeB: "Men visst kommer Brynäs igen. Frågan om tillräckligt mycket bara. Ser ihåligt ut, speciellt när självförtroendet har naggats rejält. Kan det återfås i tillräcklig grad? En viktig del av spelet är det iaf. Spännande att se."

Ja, ett bra självförtroende kan man förlora snabbt men tar oftast lång tid att bygga upp igen.
Spelarna är mentalt trötta efter den fina inledningen då skärpan fanns där och spelarna agerade som ett lag och man tog individuellt korrekta beslut i alla lägen.
När allt flutit på en tid så börjar man till sist att småfuska med småsaker och när sen motståndet börjar få upp ångan och är på väg åt andra hållet, dvs uppåt, ja då förlorar man.
Och sen är den negativa spiralen ett faktum.
I såna här lägen är självförtroendet inte bara en viktig del i spelet.

Det är allt.
Kommentera

sylf och AVGÅ:

Undrar varför jag kommer att tänka på en tonårig finnig läktargaphals med noll idrottslig bakgrund men som ändå vet exakt hur allting ska skötas, när jag läser era inlägg?
Kommentera

Bengt Persson AB/GD en sån kappvändare man vill ju bara spy då man läser den skit han skriver och allt han svänger i beroende om det går bra eller dåligt.
Kommentera

RavenLord: Persson, liksom de flesta sportmurvlar har själva aldrig sysslat med idrott men har ändå järnkoll och vet hur allt ska skötas.
Nu är det tydligen dags för CZ att avgå.
För några omgångar sedan var han kung.

Håhåjaja.....
Kommentera

Huge: det undrar jag också, då jag för egen del möjligen endast skulle kunna erkänna mig skyldig till det sista av dina fyra påståenden.
Kommentera

Huge: Ja det sista man ska göra är att sparka CZ det är den fega enkla kortsiktiga lösningen som görs bara för att det ska se ut som man gör nått ut mot Media och fans men hur stor effekt brukar det ha?

Förväntningarna från start var att klara sig från kvalserien men nu tror BP och många andra att man har ett stjärnlag som man ska få ut mycket mer av och ligger man inte itopp 4 är det läge för sparka folk

Om vi gått från botten upp till nuvarande plats skulle det ses som bra

Tabellen är grymt jämn och många lag kommer att befinna sig i toppen för att sedan rasa ner i botten och tvärtom gå från botten upp i topp..roligt är det iaf med jämn serie och att inte de förväntade lagen ligger i topp just nu
Kommentera

MarcusElving: eller Kirby Law som är ett annat alternativ.

Galghumorn flödar: Likheten mellan en Gröna Lund, Liseberg och Brynäs?
Alla har fritt fall....
Kommentera

Jaha då var det en ny dag med ett underbart väder här i Stockholmstrakten. Med lite distans till gårdagens match så har den värsta frustrationen lagt sig och ny ser man fram mot nästa match.

Jag tycker, tillskillnad från igår att NC ska vara kvar, han kan nog få ordning på laget igen.

Däremot vidhåller jag att Markström alltid ska stå, han är en mycket bättre målvakt än Lindbäck och skapar också ett lugn bland utespelarna.

Dixon och Vas har verkligen kört fast och där måste NC försöka hitta lösningar för att få fart på dessa två, som någon var inne på så skulle Vas ingå i en checkingline där han bara behöver kötta fast motståndarna i anfallszon. Varför inte para ihop honom med Widing och Dixon.

Att se Hansen och Molin i nästan alla PP är för mig obegripligt, det händer ingenting framåt.

Hiettanen är en gåta, han gör inte många saker rätt, dyker det är dags för en bänkning.

Widing trampar luft mest hela tiden men jag tror att hans speed hämmas av att han aldrig får passningar när han har farten uppe, det är på tok för mycket puckduttande i förstalinen.

Då var det dags att släppa segerreceptet:

Mål: Markström

Förstalinan:
Andersen, Jonsson
Vas, Dixon, Widing

Andralinan
Nolander, Hiettanen ?
Dackell, Sundström, Lauritzen

Tredjelinan:
Carlsson, Sundqvist
Sandin, Granström, Silfverberg

Fjärdekedjan:
Molin, Hansen, Alcén
Kommentera

RavenLord: Det är bara Pucken och andra hjärndöda förståsigpåare som i nuläget börjar yra om sparkning. Inget att bry sig om.
Skulle tränaren få gå så fort laget hamnar i en formsvacka så hade Kyrö, Dahlén, Strömberg, Challe och några till varit borta vid det här laget.

Som du säger: några lag har redan varit i svackor och vänt och fler står på tur.
Tänker närmast på Rögle.
Endast turen och motståndarnas ineffektivitet (Brynäs) samt nonchalans/ineffektivitet (Modo) har räddat dom på slutet.
Kanske lite payback från vår vändning därnere då det var VI som hade flytet.
Kommentera

AVGÅ: "det undrar jag också, då jag för egen del möjligen endast skulle kunna erkänna mig skyldig till det sista av dina fyra påståenden."

Men bara möjligen alltså.
Vilket innebär att jag inte är speciellt långt från sanningen vad gäller gapande finnig tonåring utan idrottslig bakgrund?

Fast om det nu inte heller stämmer utan anser dig vara en normalbegåvad sansad supporter med hyggligt idrottsliga baskunskaper så är det isf än mer förvånande att läsa dina åsikter...
Kommentera

rafalski: "Då var det dags att släppa segerreceptet:"

Nååå, var har du receptet?
Kommentera

Huge: "Det är bara Pucken och andra hjärndöda förståsigpåare som i nuläget börjar yra om sparkning. Inget att bry sig om".

Ja att det är på tok för tidigt att ta prata om sparkning osv, håller jag helt med.

Men Niklas Cz visar tydliga tecken på att inte palla för trycket med klantiga uttalandet samt generalfelet att stirra sig blind på de starkaste namnen och ge dem allltid mycket istid, helt frånkopplat dagsform osv. Paniktendenser och inte det lugn och metodiskt tänkande som en elitseriecoach behöver ha, inte minst med den tunna trupp Brynäs har, där det gäller att tänka efter både en och två gånger för att ha krafter distansen ut.

Så jag tror det är mer tränartrion som behöver detta uppehåll, för laget är ändå på väg uppåt i form tycker jag.

Det är upp till bevis. Han måste skärpa till sitt pokerface, hitta ett lugn utåt avskija munnen från hans känslostormar. Annars är han utan jobb när mörka november är till enda, det är tyvärr hur jag känner.

Det börjar lukta Tomas Jonsson.
Kommentera

sylf: Har nu även fått klart för mig att pengar till nyförvärv finns idagsläget. Problemet är att Brynäs vill/vågar inte sätta sprätt på dem, eftersom man befarar att de behövs för att få ett nollresultat eller bättre framåt vårkanten.

Sedan får vi se vilka pengar Brynäs har för att ersätta den ålderstigna stommen. Läs Lind, Molin och Danielsson. Dackell lär nog fortsätta ett år till iaf. om inte det blir Allsvenskan då vill säga.

Hur som helst, viktigt att utvecklingskurvorna är branta, för slagstyrkan i nästa års trupp ska kunna bli bättre än årets och inte sämre.
Kommentera

MickeB:

Sedan tre månader har vi också en scout på halvtid... det blir intressant att se när han börjar göra avtryck i verksamheten...
Har han scoutat fram Lauritzen tex? Eller är det CZE? Sundlöv?

Någon som har sett hans avsiktsförklaring ang jobbet?
Kommentera

MickeB: Har jag fattat det här rätt?
Brynäs har seriens och tidernas billigaste budgetlag.
Denna säsong siktar Brynäs på ett "nollresultat eller bättre".

Var ska pengarna till ett bättre lag till nästa säsong komma ifrån? Ett publiksnitt på 8.000? 100 nya sponsorer?
Kommentera

rackham: Nej inte sett någon avsiktsförklaring ang Sjöddas jobb. Men det är nog hela registret från juniorer "hockeygymnasiekandidater" till seniorer i sverige och säkert utlandet också. Mycket allsvenskan vet jag iaf. Ungdomsturneringar.

Lauritzen har Brynäs bra koll på sedan tidigare. Vet att man allvarligt var med i budgivningen om honom förra våren, när han spelade i Bofors, men valde LHC istället. Dessutom har man väl fått ytterligare insideinfo som bekräftar den bild de hade, av Niklas Cz som hade honom i Bofors.
Kommentera

Jajjen:Ja du har fattat helt rätt. Brynäs har relativt sätt seriens billigaste budgetlag (minst budget av samtliga lag för första gången någonsin) och får vara glada om ett nollresultat uppnås.

Utvecklingen på många spelare måste bli bra, för att laget ska ha en chans att bli bättre och hävda sig bra i serien. Köpa till sig ett bättre lag finns inte på världskartan.
Kommentera

MickeB:

Man kanske skall räkna in utvecklingsansvarige Thelin i scoutingstyrkan också... han behöver säkert mer att göra förutom Sommarhockeyskolan...
Kommentera

Jajjen: Men sedan kan man ju naturligtvis för samma pengar träffa bättre i de nyförvärv man gör, än vad man gjort i år, som det ser ut just nu iaf.
Kommentera

rackham: Thelin har nog inga problem att få arbetsdagarna att gå med att föra dialog med alla skolor, pyssla med scheman, stöd i utbildningen så ungdomarna kan pussla ihop hockey och civilutbildning. Dessutom mycket annant som hör 15-18 åriga killar till, långt hemifrån i vissa fall, säkert lite extra farsa:)
Kommentera

MickeB:

Dialog med skolor?
Pyssla med scheman?
Stöd i utbildningen? (SYV?)
Extra farsa?

Vad gör skolan?

Går det att fylla en heltid med detta...?
Måste finnas utrymme för scouting!

Och så är det ju Utby som är ansvarig för Sommarhockeyn, god damnit...
Kommentera

MickeB:

Tidigare var även U16-tränaren anställd på heltid. Vet inte hur det är i år... med där måste det också finnas tidsutrymme för scouting.

Tidigare fanns det dessutom både en ungdomskommitté och en juniorkommitté till förfogande för att avlasta tränare (sociala frågor, boende, marknad) osv. Vet inte hur det är för närvarande...
Kommentera

MickeB:

För att försöka sammanfatta det hela finns det en hel del resurser att använda (inkl J18 och J20 tränare) för att scouta.
Det handlar om att rikta resurserna och att jobba konsekvent.

Sundlöv, ansvarig, agenter, administration
Sjödda, seniorscouting
Thelin, ansvarig ungdoms- och juniorscouting
Juniortränarna, juniorscouting
U16-tränare, ungdomsscouting
+ Brynäsnätverk i landet

Eller?
Kommentera

MickeB: Det är ju inte direkt en majoritet av J20-spelarna som har flyttat långt hemifrån, eller flyttat hemifrån överhuvudtaget. Brynäs tar väl in cirka 2 spelare per årskull från andra distrikt. Det handlar uteslutande om spelare som är landslagsmässiga eller åtminstone snudd på att vara det i sin årskull.

Jag tycker att scoutingen och framförallt attraktionskraften hos Brynäs gymnasieupplägg verkar vara bättre än någonsin. Simon Bertilsson är en grym 91a, Johan Larsson och Victor Berglind är riktigt bra 92er.
Kommentera

Jag tycker ärligt talat att det vore på sin plats att ge Bertilsson chansen i en match. Svanberg gör ingen människa glad och Hietanen spelar som en kärring. Några backar som bedöms som ungefär likvärdiga som Bertilsson i J20-serien har spelat i elitserien den här säsongen och gjort det på ett godkänt sätt.

Självklart behövs det nyförvärv. Om det inte finns resurser i dagsläget räknar jag med att klubben försöker frigöra resurser genom att bryta kontraktet med någon eller några underpresterande spelare som inte presterar tillräckligt bra sett till sina löner.

Utöver de rent spelmässiga egenskaperna som man skulle önska från ett nyförvärv tror jag att det vore nyttigt för laget att få in en ny energiinjektion - någon som spelar respektlöst och sprider mod.

Lauritzen-Hansen-Molin blir en konstigt ihopsatt kedja i och med att ingen ytterforward driver på mål. Och ingen är en speciellt bra avslutare, även om Lauritzen lyckades hänga dit en igår. Men för mig är det framförallt det som är problemet, alltså att ingen driver på mål. Både Lauritzen och Molin placerar sig hellre en bit ifrån kassen.
Kommentera

MickeB: "Köpa till sig ett bättre lag finns inte på världskartan."

Om det stämmer (vilket det tycks göra) - hur f-n ska vi kunna konkurrera med AIK, Leksand, Malmö, Västerås m.fl., m.fl. som faktiskt tycks ha fattat att elitidrott handlar om resurser? Vi har ett lag som är viktigt och intressant för människor i hela Sverige, ett hemmasnitt som är bättre än för hälften av elitserielagen - laget är helt enkelt en produkt med ett högt marknadsvärde. T.o.m. när vi är usla som dom senaste åren. Varför kan inte organisationen omsätta det i resurser? Dagens situation är inte värdigt en förening som Brynäs.

"Men sedan kan man ju naturligtvis för samma pengar träffa bättre i de nyförvärv man gör, än vad man gjort i år, som det ser ut just nu iaf."

Du sammanfattar Sundlövs skuld i Brynäs situation just nu.
Kommentera

Jajjen: "Du sammanfattar Sundlövs skuld i Brynäs situation just nu."

Absolut.
Det är Sundlövs fel att vi hamnat i en svacka, inget snack om saken.
Du glömde hans skuld i finanskrisen och klimatförändringarna osv....
Kommentera

Huge: Nu snackar jag långsiktigt. Alltså inte ditt perspektiv med "en match i taget".
Kommentera

Jajjen: Hade du resonerat långsiktigt så borde du ha tagit främst ekonomin under Sundlövs tid i beaktande.
Vi har redan diskuterat och analyserat de flesta värvningar han gjort och kommit fram till både ris och ros.
Inget anmärkningsvärt dock som skulle skilja honom från dom flesta sportchefers insatser vad gäller flippar kontra floppar, som jag ser det.
Kommentera

Jajjen: Det är många lag som är i samma situation som Brynäs. Men Brynäs just i år minsta budgeten, efter att Brendl stack, som de inte ersatt. Så visst är Brynäs konkurrenskraftiga, för att spela i Elitserien. Men inte med några marginaler. AIK och VIK inte i närheten av Brynäs.

Sedan med nyförvärven så har de bara gått en fjärdedel av säsongen ännu. Tycker vi åtminstone ska ge dem en fjärdedel till på sig att visa vad de går för. Det tar tid ibland över en säsong, se Sundström. Det är väl upp till tränaren att kunna få fram egenskaper också, exempelvis efterlyser jag att få se Vas i en mer enkel och rakt spelande kedja, med dump och smälla på backar, riv och slit. Brynäs kedjor har just nu det gemensamma att vara otroligt omständiga, där pucken bara måste spelas in strax över blålinjen.
Kommentera

Peja: Ja du, tippar att du blir bönhörd, angående Bertilsson. Skulle inte bli förvånad alls om han släpps fram i matchen imorgon, åtminstone några byten. Vi vet om några timmar, förmodligen:)
Kommentera

Huge: Brynäs har ingen vass stomme, så varje nyförvärv som kommer in måste, redan från start,kunna bära sig själv, så att säga, till skillnad mot lag som Modo, LHC och HV, där de kanske räcker att hålla klubban i isen i rätt omgivning för att hårddra det.
Kommentera

MickeB: Ja... och vem är ansvarig för att bygga lagets (inklusive stommen) om inte den värvningsansvarige... Det är förjävligt att Brynäs stomme är gamla gubbar som inte orkar tagga till i fler än 20 matcher per säsong.
Kommentera

MickeB: Årets nyförvärv presterar som budgeten antyder. Men att man inte lyckades utnyttja investeringen i ny hall till att höja spelarbudgeten är obegripligt. Och förra året hade Sundlöv mer pengar än den genomsnittliga elitserieklubben men lyckades med konststycket att dels ge oss kvalspel, dels sänka ekonomin.

"AIK och VIK inte i närheten av Brynäs."

Vi var nog några här som sa samma sak om Rögle för ett år sen. Om inte Brynäs vänder ekonomin kommer vi spela i samma serie inom 4-5 år.

Huge: Att bygga ett lag för kvalspel med för lite resurser kan nog du också. Jag vill ha en sportchef som kan göra skillnad. Vad är Sundlövs bidrag?
Kommentera

Huge: Det är väl knappast Sundlövs fel att vi har en formsvacka?
Visst det kanske är hans fel att vi har en massa medelmåttor i laget MEN det är dom som ska prestera på isen, inte Sundlöv.
Kommentera

Peja: "Självklart behövs det nyförvärv. Om det inte finns resurser i dagsläget räknar jag med att klubben försöker frigöra resurser genom att bryta kontraktet med någon eller några underpresterande spelare som inte presterar tillräckligt bra sett till sina löner."

Det värsta är väl att Sundlöv inte verkar fatta när spelare underpresterar. Att vi i dagsläget skulle ha en sådan "stark" person i klubben som styr (läs. Sundlöv) att våga sparka spelare tror jag absolut inte på. Du såg väl när Boork ville sparka spelare (Wahlberg, Vesa, Miettinen) s¨å fick ju Sundlöv "pess i bôx".

Titta när Frölunda sparkade Holmqvist, han presterade inte och då hade inte Norberg/Adrihan några problem med att sparka honom. Dom tyckte det var skönt att bli av med en säkerhetsrisk. Sådan är inte Sundlöv och att vi därför skulle sparka spelare tror jag ligger långt bort.
Kommentera

Huge:Alltså jag menar att framgång föder framgång har du pengar, kan du köpa bra spelare, som i sin tur ger dig större felmarginaler för att andra värvningar inte ska bli floppar. Tvärtom inte så mycket pengar, sämre stomme, så måste du bära dig själv och kanske andra och leverera poäng omelelbart eftersom det är svårare att gömma sig i ett lag som förlorar ofta än ett lag som vinner.
Kommentera

Peja: Ja inte alls bra att stommen är gamla gubbar
Kommentera

Nu vänder det känner jag. HV kommer att få smaka på Brynäs hockeygodis.
Det är bara att vara TÅLMODIG SÅ KOMMER POÄNGEN och nu är det nog dags. Markan kommer att spika igen och Loren ger Brynäs lite mer stake i offensiven.
Det enda negativa jag kan se i Brynäslaget modell 08-09 är Janos Vas som jag inte riktigt tycker hålle måttet. Kanske Sundlöv kan spana efter något lag som vill byta rakt av mot någon annan lirare som kört fas`t...

Fan Brynäs ligger FEMMA så nu måste vi vara optimistiska, slutspel blir det jag är helt säker.

Tips 4-0 mot HIV
Kommentera

Jajjen: Skulle gissa på att Brynäs var 8-9 ifjol i budgetligan.

Skulder kan vara bra att ha, i en bransch och i en tid av hög lönsamhet. Ishockey hör knappast till den kategorin. Gissar att Brynäs omsätter 110-120 miljoner denna säsong, medan exempelvis Rögle kanske 50-70 miljoner ändå bättre spelarbudget, för de har sundare ekonomi med mycket mindre skulder.
Kommentera

Jag var präktigt sur efter matchen igår, men nu gäller det att se framåt. Som den obotlige optimist man är hoppas man att det kommer en ketchup-effekt i matchen mot HV, sista matchen före landslagsuppehållet. Det finns en gräns för hur länge oflyt håller i sig. Jag tror på 4-1.
Kommentera

« · 1082772 · »