1150x200-brynasbanner.jpg

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1740963 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Zappaholic: Jo jag tror det ;-)

Jag såg att Simon Löf har fått gå från Vita Hästen.

"Simon Löf hade meriter från Brynäs, där han bland annat varit med och blivit svensk mästare, när han kom till Norrköping. I Vita Hästen har han haft en del skadeproblem.

– Han har varit mycket skadad och inte riktigt motsvarat förväntningarna. Vi hade väl önskat att han skulle ha tagit för sig mer på alla plan, säger Jensen."

Alla talanger blommar inte ut. Det ska bli intressant att se vart han hamnar. Div 1 skulle jag tro...
Kommentera

honken21: Det handlar väl mer om vad lagen som är intresserade erbjuder. Är luleå intresserade så lär prislappen hamna där nånstans. Minns att Rödin stannade i Brynäs trots att Luleå erbjöd honom en högre lön och han hade väl 280 k, det är i alla fall vad som snurrat i olika forum.
Kommentera

6984: Simon skulle funka perfekt, skadebenägen o tunn😂😂😂😉
Kommentera

70 Rodrigues: Granström ser bra ut. Blir en fin förstärkning.
Kommentera

70 Rodrigues: kom igen, varför skriver du så?
Kommentera

7225: Granis har mest istid av alla forwards i Luleå. Det säger en del...
Kommentera

Är Sweatt skadad igen?
Kommentera

Kopparjimmie: Hans magmuskelskada var visst riktigt allvarlig. Det är inte ens säkert att han kan spela mer ishockey...
Kommentera

6984: David Westlund fick sparken från Karlskrona. Där snackade man också om skadeproblem. Tycks vara en omskrivning för att man inte är tillräckligt bra.
Kommentera

5915: Haha, ja det verkar i alla fall vara ett populärt skäl ;-)
Kommentera

7225: For Fuck sake, take a chillpill😂😂😂😂
Kommentera

6984: Fingertoppskänsla av Bengtzén att släppa honom efter förra säsongen 😉
Kommentera

Chris11: rolig jämförelsen rödin och Ryan, han kan definitivt ersätts rödin.

En annan intressant sak är vad som hände när Örebro inte lyckades ersätts Ryan förra säsongen. Från att vara årets överraskning, med Ryan, gick man till att bli årets besvikelse utan Ryan.

Kan bli samma visa för Brynäs om rödin inte ersätts
Kommentera

Ove Myling: Fattar din poäng. Men Örebro blev långt ifrån "årets besvikelse" i SHL denna säsong.
Kommentera

Ove Myling:

En annan rolig detalj när vi pratar Örebro är att de spikade sin trupp tidigt inför förra säsongen. Vart ingen större succé.
Kommentera

Valde inte Ryan Örebro specifikt för att de hade någon speciell kyrka i närheten?

Chansen därmed väldigt låg att han går någon annanstans, religion brukar vara viktigt för de troende...
Kommentera

Brynäsgubbe: Noah Welch kan det va nåt?
Kommentera

7225: salmela före han alla dagar i veckan, han har ju inte ens dominera på nå vis mot Leksand ens och inte i Shl med Modo heller.

Han va grym i slutspelet för Växjö och trissa upp sin lön därefter.
Hade han vart billig ok men inte nu
Kommentera

7225: om man vill spela boxplay oftare så är Noah Welch utmärkt att ha i laget. Han är expert på att dra på sig onödiga utvisningar.
Nja, Bengtzén, ta helst inte in någon alls från Modo!
Kommentera

Chris11: Jag såg att DIF hade värvat över Reideborn... Vilket KAP! hahahaha
Kommentera

Får vi inte behålla Salmela hade Welch kunnat vara något. Salmela måste vara prio 1.
Kommentera

6984: Hoppas att vi får möta ett Djurgården med Reideborn i kassen nästa slutspel.
Kommentera

6984: ja SHL:s sämsta målvakt den här säsongen... Dum värvning haha
Kommentera

Chris11: Ja, det känns som att det finns bättre alternativ...
Kommentera

7225: Brynäs skulle sin vana trogen låta honom göra sin livs match ;-)
Kommentera

5915: Kontraktet gick ut, förlängdes inte, man kan inte få sparken från ett jobb man inte har. Opererad för en underkroppsskada och efter det skar en skridsko upp vaden på träning. Endast 9 matcher på grund av skada. Låter inte som en omskrivning.
Kommentera

Kobebif: Jag känner till allt det där. Det är fakta. Min kommentar utgick från allt jag sett av Westlund. Kalla det en samlad bedömning.
Kommentera

7225: DIF kanske har bättre målvaktstränare!?
Kommentera

Auchinleck: "Man funderar vad Thure W skulle ha sagt om vår nyintroducerade värvningsfilosofi och lagbyggesmodell..."

Inte så svårt att räkna ut, om Thure nu var en normalbegåvad analytiker:
Gällande värvningar så var Brynäs banbrytande när det gällde värvningar utfrån och kunde därför i många år och innan andra lag började göra likadant, dammsuga hela Norrland på talanger och locka dom till Gävle.
Idag är det helt andra förutsättningar, men lagbyggena ser nog rätt så lika ut nu som då: en blandning av spetsspelare och komplementditon.
Så du behöver mao inte fundera så mkt mer på vad Thure W skulle ha sagt, du har fått svaret härovan av mig istället... :-)
Kommentera

pjåtor: Ja kanske det, han har tidigare tränat både Julius Hudacek och Anton Forsberg.
Kommentera

Huge: ..."en blandning av spetsspelare och komplementditon"

Med den stora skillnaden att den dåvarande blandningen var till 75-80 % spetsad. Resterande beståndsdel av kompletterande art.
Dagens blandning har en ungefärligen motsatt innehållsförteckning...
Kommentera

70 Rodrigues: Bra om det börjar hända saker. Uppräknade nya i artikeln är dock inga spelare som sammantaget kommer lyfta laget med tanke på flera av dem som är förlorade.
Kommentera

70 Rodrigues: En förstecenter måste in också, förhoppningsvis två målskyttar och en kompetent center.
Kommentera

Clarence: Smotherman, Granis och Thorell kommer tillföra tyngd till laget som i mitt tycke vägt lite lätt i anfallszonen. Nej, de lyfter väl inte laget men det är de nog inte värvade att göra heller, åtminstone inte Granström och Kvävaren. Thorell vet jag för lite om för att uttala mig om.
Kommentera

ellis: Ja, det är ju det som är min poäng: vad är det för mening med att sitta och jämföra Thure Wickbergs förutsättningar på 60- och 70-talet med BZ och de förutsättningar som han och andra sportchefer arbetar under?
Wickberg och Brynäs var ju pionjärer när det gällde hur man tränade, spelade och även när det gällde värvningar. Hur svårt var det i det läget att locka till sig dom bästa på varje position, när vi inte hade nån konkurrens på värvningsmarknaden från andra lag?
Och då har jag ändå inte räknat in ekonomin i det hela, en sak som idag är betydligt viktigare än den var under Thures tid.
Så att sitta och jämföra då och nu och försöka visa på hur mkt sämre dagens sportchefer är jämfört med Thure Wickberg, är ju egentligen fulltständigt ointressant.
Kommentera

Huge: Spelarna kräver ju lite mer än ett halvtidsjobb, en spelarjacka och ett par playboydojjor för att spela idag. ;-)
Kommentera

6984: Haha, precis...
Hade själv två par playboyskor på den tiden; ett par i mocka och ett par i läder.
Till nåt av skoparen gick man omkring i ett par stora rutmönstrade och utsvängda gabardinbyxor med slag på byxbenen.
Sen toppade man det med en midjelång brun jacka i manchester med glittriga fickbeslag och dragkedja.
Nåt halvtidsjobb hade man inte på den tiden, det var gymnasium och ekonomisk linje på Borgarskolan som gällde.
Har därefter alltid undrat vad fan jag gjorde där, har aldrig varit intresserad av siffror och ekonomi.
Men det är en annan historia.... ;-)
Kommentera

Huge: Så du har varit hallick? Det kunde man inte tro hahahah
Kommentera

Huge: Auchinleck menar att Brynäs signum, kalla d gärna varumärke, har varit "klapp klapp", spelintelligens, finurlighet och mjuka handleder. Även under sämre år så har vi varit något av ett lirarnas lag och att detta var något Ture Wickberg byggde upp med egna produkter och en värvningsskicklig Breit Hellman. Klubben inristade en identitet som till viss del finns kvar även idag, än så länge... Bengtzéns boforsinriktning kombinerat med Bulans spelfilosofi innebär att Brynäs är i en förvandling till ett gnuggarlag som med muskler, aktiv forecheck, snabba skridskor och boforsmentalitet skall få sina motståndare på fall. Rätt eller fel?
Vad man gör dåligt anser jag är att man inte utstakar en vision. Att berätta vad klubben står för och uttala långsiktiga målsättningar. Jag saknar SAIK- tänket där man fostras i samma spel från p14. Om nu Brynäs skulle staka ut en sådan filosofi... Skall vi då långsiktigt satsa på Bengtzéns boforsspel eller skall vi ha ett spel som ligger närmare klubbens identitet sedan Thures dagar...?
Kommentera

bradberry: Det är väldigt enkelt. Det är betydligt dyrare att bygga ett lag med finurliga tekniker som producerar mycket än att bygga ett lag med hårt arbetande spelare. På spapshjälmens tid så kunde vissa spelare åka åttor runt motståndarna idag är är hockeyn som en hel annan sport. Lägg upp två youtubeklipp bredvid varandra och jämför. Det är riktigt roande att se hur ickefysisk hockeyn var då. Nu snackar vi innebandy.
Kommentera

bradberry: Jag tycker absolut inte att vi måste ha någon röd tråd i verksamheten genom att alla lag har samma spelsätt.
Får vi fram bra spelare så kommer de att ta plats i A-laget ändå och så svårt kan det ju inte vara att lära sig ett spelsystem. Viktigare att vi utbildar juniorerna bra i teknik, skridskoåkning osv.och ser till så att de får bästa möjliga förutsättningar att bli bra hockeyspelare. Vi behöver inte stöpa Juniorerna samma form utan vi bör utveckla spelarnas individuella färdigheter och även främja kreativitet vilket är viktigt i dagens hockey.
Kommentera

bradberry: Ähh, kan inte se nåt som visar på att Bulan och BZ försöker gå mot en mer brunkarinriktad hockey, bara för att vi saknat lite tyngd i laget och man nu försöker få lite mer balans mellan tyngd och lätthet/snabbhet genom att värva de spelare som tydligen verkar vara klara. Thorell är väl isf ett bra exempel, där får vi ju tydligen både tyngd och fart som det verkar.
Det behövs isf lite mer långtgående förändringar i både värvningar och spelsätt för att övertyga mig om att Bulan och BZ håller på att lägga om visionen man redan stakat fram: att spela en fartfylld och kreativ hockey där det är VI som ska styra skeendet på isen och inte anpassa oss efter vad motståndaren gör.
Tror knappast att visionen att spela den typen av "SAIK-hockey" har ändrats pga dom här värvningarna, vare sig på senior- eller juniornivå.
Kommentera

7225: att ha en linje på spelsystem genom hela juniorverksamheten ända upp i A-laget må vara en god tanke, men helt ogenomförbart. Det kanske funkade i Ajax på 80-talet och i Barca där man skolar in unga talanger i allt från spelsätt till en värdegrund som skall representera Barca.
Men då måste man ju hitta tränare som passar för den spelstilen. Det blir svårt med tanke på att man brukar byta tränare oftare inom hockeyn än inom fotbollen.

Nej, jag är inne på din linje. Gnugga grunder som klubbteknik, skridskoåkkning OCH tacklingar. Jag tror man måste börja tidigt med tacklingövningar och samtidigt banka in respekten för motståndarna när man tacklar. Jag tror att det är viktigt.
Kommentera

Zappaholic: Kan BZ hitta någotsånär fullgoda ersättare för Rödin och Scott så ser det riktigt intressant ut.
Isf har vi en bra offensiv förstafemma tillsammans med en förmodat ännu bättre andrafemma då Westerholmarna utvecklats och känns mer etablerade.
Sen får vi in lite mer tyngd och elakhet istf flyktade Vrana, Brodecki och Olden, en trio som av olika anledningar haft det jobbigt och inte riktigt levt upp till förväntningarna. I jämförelsen mellan Smoothie/Granis/Thorell och Vrana/Brodecki/Olden så måste man ju titta på vad den senare trion de facto uträttat och om den förra kan göra det ännu bättre. Känns som att de nya isf borde ha en klart bättre chans att isf lyfta laget jämfört om den flyktade trion hade varit kvar.
Starky ut och Rautio in känns rent spontant som en förbättring.
Att Sandström sen fått nyttig rutin och borde ha utvecklats ytterligare gör att vi får ett bättre och jämnare målvaktspar.

Som sagt: mkt hänger på vad BZ kan vaska fram istf Rödin och Scott.
Känns orealistiskt att han ska lyckas hitta nåt likvärdigt eller ännu bättre, men blir det nåt i närheten så kan den lilla "försämringen" kompenseras av allt det andra som jag upplever som en förbättring iom att laget genomgående har blivit mer jämnstarkt över samtliga femmor och vi inte kommer att bli så beroende av förstafemman som vi varit den här säsongen.
Kommentera

bradberry: Luleå under Rönnqvist och Bulan var ju ett skridskoskickligt, energiskt och väldigt hårt fore- & backcheckande lag, som dock vägde lätt och som i stort sett aldrig fullföljde tacklingar eftersom man då tappar fart i backcheckingen. Det som Luleå saknade var tyngd och spetskompetens. Då tog man in Anton Hedman men även skickliga spetsspelare som Klasen, Olausson och Arlbrandt som ju verkligen levererade i Luleå. Det många som trodde att Klasen och Olausson inte skulle passa in i Luleås hockey men tvärtom fick de ut sitt offensiva spel samtidigt som de utvecklade sitt spel utan puck. De utvecklades till SHL-spelare av toppklass under Rönnqvist & Bulan, jag tror det var mycket tack vare deras coaching och taktiska upplägg.

Också anmärkningsvärt att Luleå hittade så många bra spelare i allsvenskan under den tidsperioden. Som t.ex Gunnarsson, Olausson, Klasen, Enterfeldt, Fälth, Hjalmarsson hade 1 SHL-säsong innan han kom till Luleå och blev landslagsspelare per omgående. Så jag skulle inte avskriva Thorell som många gör, mest eftersom de inte känner till honom.

Gunnarsson hade varit väldigt intressant för Brynäs om det inte vore så att man verkligen måste få in spetsbackar på de sista backplatserna. Han kan ju betydligt mer än vad han har fått ut sedan han lämnade Luleå.
Kommentera

Huge: Nu är det ju inte bara Brynässpelare som utvecklas utan alla lag som haft talanger och spelare från AS, så det är nog lite av status quo där. Jag hoppas att Rautio (OM det nu blir han) åtminstone kan hålla en jämnare nivå än Starky. Det var just de där skitmålen i jämna matcher som var ett stort energitapp under förra säsongen. Jag väntar mig inga underverk från vare sig Rautio eller Sandström men hoppas givetvis på ett steg i rätt riktning.

Att Pecka är en duktig målvaktstränare är det inte tu tal om men det finns ju en lång rad exempel på målvakter som INTE vuxit under hans vingar. Man får inte glömma bort att flertalet av Peckas adepter har varit stora talanger.

Ja, att ersätta ett radarpar som Rödin och Scott blir inte lätt. Vi får helt enkelt hoppas att BZ hittar rätt i sina värvningar. När det gäller Smoothie så vill jag avvakta, jag har helt enkelt inte sett så mycket av honom för att göra en bedömning. Granis gillar jag. Han har sin stil och jag gillar verkigen hur han lyckas krypa innanför skinnet på motståndarna. Något som tvillingarna verkar vara duktiga på med. Så där kanske vi har en hel kedja med retstickor som dessutom säkert kan göra en del mål framåt med.

Thorell vet jag inte ett jota om så vi får se hur det går för honom.
Kommentera

Huge: Det bästa Bengtzén kan göra i mitt tycke, är att värva så säkra kort som möjligt som ersättare i förstakedjan.

Vi minns ju hur t.ex. Modo inför denna säsong skulle bygga en stomme av spelare som var chansningar rakt av. Med den strategin kan hela lagbygget krascha rakt av. Bengtzén ersatte Andersén med en spelare som han visste höll hög klass på SHL-nivå. Jag hoppas han tänker likadant när han ska ersätta Rödin och Scott.

Det är givetvis dyrare att värva spelare som är erkänt bra på SHL-nivå. Men med tanke på vilka löner som försvinner, så borde vi ha råd med åtminstone två spetsspelare. Ge t.ex. Simon Hjalmarsson ett treårskontrakt på 250 tusen/månad. Det är förhoppningsvis ett bud som väldigt få lag i SHL är beredda att matcha. Att Bulan dessutom känner honom sedan innan, borde också ge oss en fördel.
Kommentera

Skrubben: Jag hoppas på Emil Pettersson. 26 poäng den här säsongen för Modo, jag tror han skulle göra minst 40 i Brynäs. Ung, hungrig och ruggigt skicklig. Sätt honom med Johnson och ytterligare en spetsspelare. Lägg stora cash på Jocke E, Salmela och Andersén. Men kommer nog inte hända...
Kommentera

Peja: Ja, jag vill också ha in Pettersson. Problemet är att jag inte riktigt ser var han ska få plats. Jag tror det är långsökt att se honom som en förstacenter redan nu (säkerligen om 2-3 år), och på resterande centerpositioner är det fullt tyvärr. Kanske om Patte Westerholm kan spela på en kant, med Pettersson som center?

Men det skulle vara jäkligt kul att säkra upp Pettersson på 2-3 år. Jag tror han kommer bli riktigt bra i SHL.
Kommentera

« · 1740963 · »