1150x200-brynasbanner.jpg

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1742037 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
6984: Jag trodde man skulle ta in en bättre målvakt nu när Starkbaum lämnade. För det var målvaktssidan som var det största problemet den här säsongen. Laget gjorde fyra mål, men lik förbannat förlorade man matcherna med 5-4. Vi förlorade matcherna genom tidiga mål som slank in på både första och andra skottet, så hade vi genast uppförsbacke på 2-0 efter 2-3 minuter...

Vi går från att ha två målvakter som släpper in slumppuckar varje match till två målvakter som släpper in slumppuckar varje match, dvs ingen skillnad. Då kan man ju tycka att det var onödigt att göra sig av med Starkbaum och istället ta in Rautio om det ändå inte kommer att ge någon märkvärdig skillnad... Det handlar ju bara om pengar, det är det som lyser så starkt igenom. Jocke kanske begär 300k/mån och Rautio 150k/mån så då faller ju valet självklart på det billigare alternativet...

Jag trodde Bengtzén hade lärt sig något av vår säsong + tex Modos - Utan en riktigt bra målvakt så kommer man ingenstans... Det bästa hade varit att satsa på en toppmålvakt som ger laget en chans att vinna, men men, nu har vi två skakiga målvakter som det känns otryggt med...
Kommentera

bradberry:
Vi siktar på SM i starkt målvaktspar, Brad.
Precis som målvaktsparet Lasse & Johansson i Frölunda, Joel & Lassi i Luleå, Markus & Svensson i Skellefteå och Chris & Nilstorp i Växjö.

Som back up plan har vi: alla lag i slutspel.

En bra start.
Kommentera

Vill inte röra upp känslorna för eller emot Rautio men kan ge min syn på honom.
Han är i mina ögon någonstans mellan 1:a och backup. Idealet vore 2 vakter som delar 50/50 utan inbördes ranking.
Rautio är som ett bollplank, puckarna studsar och tyvärr har han storleken emot sig. Vore han rörlig i sidled och läste spelet bättre genom att gå ut och möta skyttan som Lassinantti gör vore storleken inget problem. Nu vet varenda skytt i SHL att på Rautio skall man hänga den högt för där är det öppet. Kanske kan eran erkännt duktiga målvaktstränare slipa bort den defekten?
Detgersig......
Kommentera

Chris11: Underskattar du inte Sandström lite väl mycket? Visst, han hade ett dåligt slut på säsongen. Det sa till och med Bengtzén i intervjun.

Men det berodde till stor del på att han fick stå 10 av de 13 sista matcherna också. En matchning han helt enkelt inte klarade av. Men om du tittar på hans insatser före februariuppehållet var han riktigt bra. Han gjorde få tabbar och gjorde även en del matchavgörande räddningar.

Han är redan nu en bra målvakt med lagom mycket matchning. Rautio verkar vara en målvakt som Bulan litar på, så Sandström kommer nog inte bli lika hårt matchad under så korta perioder igen. Sedan ska vi inte glömma att spelare i hans unga ålder utvecklas oerhört fort. Mycket kan hända över en sommar.
Kommentera

någon får väll stalka Stefan och Bulan till USA, har haft Mark Arcobello som en drömspelare i några år, inte lyckats i NHL blir lite misshandlad av lagen tycker jag, har nog med storleken att göra, I SHL tror jag att han skulle kunna mäta sig med Broc Little
Kommentera

Skrubben: Mot Djurgården borta och HV hemma i september så minns jag att han var riktigt bra, då tänkte jag woow, här här vi nya Markström. Sedan, ju längre säsongen gick och ju fler matcher han fick spela så blev han bara sämre och sämre. Han började släppa in skott utifrån som till och med Reideborn i Modo hade tagit. Skotten gick rätt igenom plocken och kroppen. Nu i slutet av säsongen när han nästan fick stå varje match så rasade han ihop. När vi ledde med två mål så skulle han tamejfan släppa in tre mål så vi förlorade matcherna i slutminuterna. Det gick inte en match utan en grov tavla.
Det jag såg av Felix de senaste 30 matcherna var inte positivt, han måste ha brutit ihop efter JVM när han inte fick förstaspaden och släppte in 8 mål i den enda matchen han fick stå.
Jag skulle gissa på att Felix ras berodde på att han hade det tungt mentalt. Borde vara något som Pekka kan lösa...
Kommentera

DansbandsWolf: Tycker du har helt rätt. Jag har extra mycket koll på målvakterna i SHL då jag själv tidigare varit målvakt och jag kan säga såhär: Trots att Rautio haft bra statistik så är han ingen trygg målvakt som rör sig bra och åker mycket skridskor. Rautio är mer en målvakt som är ute och simmar och arbetar nära kassen. Det förlorar han mycket på då han är så pass liten som han är. Längs isen och runt plock/stöt så är han bra, men det är just ovanför axlarna och handskarna som han är dålig. Där släpper han in ofantligt mycket mål.
Jag är tveksam om Pekka kan skola om en 30-årig Rautio till en (ofta stående) hybridmålvakt (typisk Pekka-målvakt). Vi får väl se men det tror jag knappast.
Kommentera

Chris11: Kolla Honken, 49 år omskolad och bättre än någonsin.
Kommentera

Nu tycker jag att vi lämnar diskussionen om målvaktsfrågan därhän. Vi får helt enkelt hoppas att det blir bra med Sandström/Rautio

Vad tror ni om Gustaf Thorell? Han verkar ha bra storlek och verkar ha ganska bra fart i sitt spel. Produktionen i verkar ju helt OK den med men man får komma ihåg att det är i Allsvenskan han har spelat så jag tar det med en rejäl nypa salt.

Jag undrar hur Bzulan har tänkt där. Nån annanstans är tredje- eller fjärdeformationen kan jag inte tänka mig att han skall spela. Det börjar bli trångt om platserna i de formationerna nu an man tycka.
Kommentera

7225: Honken hamnade i den berömda "Zonen" och spelade långt över sin normala förmåga. Vi har sett det förr. Till exempel 2012 när Svedberg dominerade i kassen under slutspelet. under seriespelet låg han på strax under 90% och det är inte godkänt i SHL sammanhang. Men det verkar många glömma bort och ser hans insats i slutspelet som nån slags måttstock. Sedan bör tilläggas att AIK hade lite av "Brynässjukan" där ineffektiviteten gör alla målvakter till monster.
Kommentera

6984: Det som kännetecknar en bra målvakt är att hen vinner de viktiga matcherna och är bäst när det gäller. En sån som Brynäs hade behövt i årets slutspel och till kommande säsong.
Kommentera

5915: Någon som kan länka till bra klipp på David Rautio och Gustav Thorell??
Kommentera

6984: Gustaf Thorell har gått under min radar tyvärr.
Kommentera

6984: På ett sätt så är det bra att det blir Rautio i kassen istället för Eriksson. Om man bortser från att Eriksson är en bättre målvakt, en matchvinnare och tungan på vågen i en tight play in eller kvartsfinal, så har ju Alcen aldrig jobbat med Rautio förut så jag tror definitivt att det kommer gagna Alcens utveckling som målvaktstränare mer än om man valt Eriksson. Det känns bra.
Kommentera

6984: Thorell verkar vara en riktig grovjobbare som ger 110% både på träning och match. Sanny tyckte att det skulle bli superintressant att se honom i Brynäs då han såg upp till Thorell när han spelade i FBK.
Gustaf är väl ingen poänggörare direkt, men han har skrapat ihop lite poäng i allsvenskan och norska ligan.
Kan bli bra i SHL. Bengtzén har lyckats med allsvenska värvningar tidigare så vi får lita på honom här! :)
Kommentera

7225: Du har ett djup i ditt tänk som en vattenpöl i saharaöknen. Ser ingen poäng att försöka förklara för dig.
Kommentera

Lag nästa säsong:

Rautio - Sandström
Extra:Johansson

Salmela - Andersén
Bertilsson - Zanetti
Kilström - Carlsson
Pudas (Sundqvist)
Extra:Ersson

NY - NY - Lindblom/Johnson
Johnson/Lindblom - Blomqvist - Smotherman/NY
Pa.Westerholm - Granström - Po.Westerholm
Thorell - Enterfeldt - NY/Alcén
Extra:Weigel?, Mannberg, Ölund & Boqvist
Kommentera

Pettisbif: Jag skulle kunna tänka mig Grana i förstaformationen. Grymt viktigt att ha en bra tekare i första formationen. Tänk alla gånger förstakedjan byts in vid en offensiv tekning.
Kommentera

Zappaholic: "munkas: Vet inte om vi har bredare spets. Det återstår att se. Ringde en kompis från Karlskoga för en stund sen och där tycker de att de blivit av med sin bäste spelare. Han trodde Thorell skulle göra riktigt bra ifrån sig i SHL.

Men vad vet han. Han är bara en okunnig läktarcoach."

Du vet väl om att du driver med dig själv och Huge när du skriver sådär va?
Kommentera

munkas: Snälla munkas...det var precis därför jag skrev det. Driver man med andra så kan man lika gärna driva med sig själv emellanåt.

Prova, det är ganska så befriande :-)
Kommentera

Zappaholic:
Exactemente... om du försöker införa lite humor bland alla domedagsprofetior lovar jag att backa upp dig! ;-)
Kommentera

HitTheLights: Så du anser att det är rätt läge att använda det nu?
Hur ska vi värva då?
Ska det värvas en hen till Brynäs herr A-lag eller till Brynäs dam A-lag?

Ja så gör vi. Vi värvar killar till damlaget och kallar dom hen.
För könet spelar ju ingen roll. Eller?
Kommentera

mk: Du verkar ha missförstått en smula :-)
Kommentera

SnowKing: Jag brukar inte skriva så många domedagsprofetior :-)
Kommentera

Zappaholic:
Jag vet... finns andra som tar det ansvaret! ;-)
Kommentera

Zappaholic: Ok, bra att du förstod.👍 Du passade väl på att berätta för din kompis att du inte ger ett jota för hans åsikter om Thorell också va? Jag menar så att han är införstådd i att det endast är yrkeskunnigt folk med lång erfarenhet som kan ha relevanta synpunkter på spelare. Men jag antar att en sån mening sitter djupt rotad i ryggraden på dig eftersom du skriver den till oss här på forumet ett par gånger om dagen.
Kommentera

munkas: Vet du vad munkas...du kan väl ta och plocka fram lite citat där jag ett par gånger dagligen skriver att det endast är yrkeskunnigt folk som har relevanta synpunkter. Gör gärna det. Jag kan vänta en stund och se vad du hittar.

I annat fall tycker jag du kan adressera ditt inlägg till någon annan och ta och tänka efter en extra jävla gång innan du missriktar dina syrligheter.

Tack!
Kommentera

Här är en som är ledig som kanske skulle passa Brynäs ?
Kommentera

micke63: För dyr.
Kommentera

7225: Man spar ju mycket på namntrycket på tröjan i alla fall ;)
Kommentera

5915: Det som gör åtminstone mig minst sagt avigt inställd till BZs agerande är hur han tycks resonera publikt i GD:
"– Sedan tar vi även hänsyn till Felix. Ska man ta in en så bra målvakt som Jocke Eriksson slår man nästan undan fötterna på en ung målvakt som Felix. Vi tror på Felix även om han hade det lite tungt emellanåt den här säsongen."
Det betyder alltså:
1) BZ säger alltså att Jocke E är en bättre målvakt en Rautio (ingen överraskning där inte)
2) Rautio är Felix benchmark, inte Jocke E. Så policyn är att ge våra juniorer möjligheter genom sämre konkurrens istället för att sporra dem mot tuffaste motstånd?
3) BZ och Bulan lämnar medvetet en klassmålvakt utanför ekvationen för att det "hindrar" Felix utveckling och riskerar därmed laget före jaget?
4) Vad tycker Rautio om detta?

BZ skulle bara stängt igen sin glappande trut och hänvisat till att Jocke E blir för dyr i förhållande till den totala budgeten. Enkelt, klart och utan att trampa någon på tårna.
Kommentera

2064: "2) Rautio är Felix benchmark, inte Jocke E. Så policyn är att ge våra juniorer möjligheter genom sämre konkurrens istället för att sporra dem mot tuffaste motstånd?"

BZ menar nog inte att ge våra juniorer möjligheter genom sämre konkurrens. Han menar att det är bättre att de (I detta fall Felix) får stå fler matcher och vad jag förstått så utvecklas man mer genom att spela matcher än att bara träna.

Sen vet man aldrig hur tidningen har vinklat det hela. Kan vara så att BZ sade att huvudanledningen var att Jocke var för dyr men att det också spelade in att Felix utvecklas bättre om han får stå mer.
Har lärt mig genom åren att man INTE kan lite 100% på vad som står i en tidning.
Kommentera

7720: Precis, vilket Felix indirekt får göra när han når Rautios nivå (som är en sämre målvakt). Alltså inte för att han kommer upp i de nivåer LAGET behöver för att nå långt i ett slutspel.

Det är ett direktcitat, alltså kan man lita på det. Det är därför jag blir upprörd. BZ måste lära sig att tänka innan han pratar.
Självklart är det en avvägningsfråga gällande målvaktsvalet och därför räcker det med att konstatera att Jocke E vore ett väldigt trevligt alternativ om pengarna fanns där. Nu devalverar han Rautio och lyckas samtidigt dissa Sandström....
Kommentera

2064: Det liknar ju lite den situation vi hade 2008/09 när Sundlöv inte signade Honken för att vi hade Markström och Lindbäck.
Kommentera

2064: Jobbigt att vara sportchef. När hen inte uttalar sej i media får hen skit för det, när hen gör ett uttalande borde hen sagt nåt annat.
Kommentera

5915: Vet du inte vem som är sportchef i Brynäs eller?
Eftersom du skriver hen?

Vill upplysa om att han heter Stefan Bengtzen.

Hen används när man inte vet vilken person som
kan avses i ett specifikt ärende.
Eller?
Kommentera

mk: Jag gissar att HAN bara ville provocera. Sånt brukar rendera i följder om det upprepas..
Kommentera

Zzz: Efter en säsong i kvalserien och med en väldigt risig ekonomi så var förutsättningarna annorlunda.
Kommentera

2064: Och när vi väl har förutsättningarna och kassakistan full med guld så sumpas det bort ändå. -Här Sunken, ta ett nytt kontrakt. Vill du ha fyra eller fem år?
Så jävla irriterande.
Kommentera

mk: Jag pratar om sportchefer i allmänhet. Annars hade jag skrivit BZ. Eller menar du att alla sportchefer är män?
Kommentera

Här snackar vi SHL och Brynäs. I det fallet så är ALLA män så HAN fungerar utmärkt. Om du vill skriva om andra sporter så hänvisar jag dig till respektive bok.
Kommentera

5915: Haha, precis.
Både Powerfade och mk provocerar alltså genom att diskriminera kvinnliga sportchefer och utgå ifrån att det bara är män som kan sitta på en sån post.
Ska vår moderator därmed varna sig själv för att han skrivit ett provocerande inlägg då, eller hur funkar det? 👊😉
Kommentera

Huge: Icke alls. Precis som jag skrev så är det BRYNÄS och SHL som diskuteras i den här boken.

Punkt.
Kommentera

2064: Vi får väl tro att det sporrar dom istället"
Kommentera

6984: Ok.
Så om jag för ett principiellt resonemang kring ex tränare i allmänhet och deras problem, vilken bok måste jag då skriva i om det inte är Ok att diskutera en sån frågeställning härinne?
Kan vara bra att veta, menar jag....😉
Kommentera

munkas: Väntar med spänning på alla citat du hittat från mig.

*tar fram popcorn och cola*
Kommentera

Huge: Testa gränser? Jag har haft en skitdag på jobbet i dag så pröva mig,...
Kommentera

6984: Men Mittzon talar ju om sportchefer i allmänhet och då menar han således även BZ, så jag förstår inte riktigt hur du tänker? Isf har han väl diskuterat Brynäs och SHL, eller?
Kommentera

Huge: 1 2 3......
Kommentera

« · 1742037 · »