Brynäs IF

727643 inlägg · 7961 ämnen

Sv: Silly season 2016-2017

« · 1740319 · » Till forumet

Sv: Sv: Silly season 2016-2017
Jaken: Han har ju några månader på sig innan säsongen drar igång igen 😉
Kommentera

Sportbladet säger att Rautio är klar nu. Hoppas att det är ett aprilskämt :/
Kommentera

Chanzone: Man lånar inte ut en fullt frisk och oöm defensiv back som fortfarande håller bra klass. Och om det dessutom gäller en spelare som är mkt av lagets själ och hjärta och ett föredöme på isen genom sin inställning, så blir förslaget än mer obegripligt.
För mig får han vara hur omodern som helst i sitt spel, om det nu är omodernt att visa stort hjärta och i övrigt göra ett fullgott jobb på isen.
Att han ofta skulle gå bort sig mer än många andra känns inte heller som nåt mer seriöst och med fakta väl underbyggt påstående.
Kommentera

Powerfade: Enligt AB. Rautio klar . Helvete !!!!
Kommentera

Powerfade: Kanonbra ifall Bertilsson inte kan provsvinga fullt ut.
Hoppas det fortsätter så, då slipper vi iaf se några onödiga utvisningar för hög klubba där han i frustration svingat mot nån motståndare....
Kommentera

mk:Står ju att Bertil har kontrakt till 18/19 så att det är ett 1+2 känns tveksamt.
Kommentera

Huge:

Synd att han så sällan får vara ett föredöme på isen. Men Simon är ju fortfarande relativt ung. Att man nu knutit upp honom på ett sådant långt kontrakt, borde ju betyda att man bedömer att man fått bukt med hans envisa skadebekymmer.
Kommentera

Jan Grismöbel: Förstår inte varför folk här inne klagar om Rautio kommer.
Vi har Felix som är en supertalang, om vi tar in Ericsson så kommer han inte kunna blomma ut. Hur ska han kunna ta speltid från Ericsson?

Tror det här blir Svedberg succé!
Kommentera

När man får "nyheten" av AB och det slår en att Rautio kan vara klar så börjar jag fundera.
Jag köper inte det målvaktslösningen överhuvudtaget. Låt mig förklara varför.

Anledning ett till att man byter är att Starky vill vara tydlig etta. Att han helt enkelt vill vara i ett läge som Bif vill.
Anledning två är att Starky själv velat bort.
Men sen om man tittar på statistik är den lite blandad. Rautio har gjort det bra i SHL.
Även Starky har gjort det bra.
De har liknande statistik så där kunde vi lika gärna haft kvar Starky.
Stil-mässigt skiljer det väl litegrann.
Starky är en målvakt som försöker stå upp lite längre än Rautio. Rautio är en mer "modern" målvakt.
Starky är mycket bra.
Rautio är mycket bra.
Men jag köper faktiskt inte om vi bytt till en målvakt som åldersmässigt samt statistiskt inte är så mycket bättre än vi redan har.
Rautio för mig är inte en målvakt vi tar oss förbi en semi med.
Luleå tex har Lassinatti. En klassmålvakt.
Jag hade föredragit i mina önskedrömmar en stjärnvärvning i JE.
För Rautio för mig är inte mer klass än vi hade iår.
Kommentera

mattiask: Man kan egentligen inte titta på statistik på målvakt, det säger ingenting. Det handlar mycket om hur backarna sköter sig samt hur svåra skott han får på sig. Starky var bra men hans tabbar var helt otroliga. Rankar därför Rautio bättre för han tabbar sig mindre.
Kommentera

Johan Norrström: Håller med. Det är förstås alltid en viss grad av chansning när det gäller förlängningar med spelare i Bertilssons situation, men om både läkarnas uttalanden och erfarenheter från andra spelare (ex Andersen som haft samma typ av skada) pekar på att chanserna för att han kommer att bli mer eller mindre helt återställd, så känns beslutet att förlänga vettigt.
En frisk och hel Bertilsson håller helt klart landslagsklass, vi får väl hoppas att han kommer upp i den nivån igen.
Kommentera

Chris11: Där sprack ryktet om Lindbäck. Om nu Lindbäck hamnar i något annat SHL lag, så har BZ gjort bort sig rejält och kommer inte förlåtas på ett bra tag.

Men Rautio är ingen dålig målvakt, helt klart jämnare än starky.
Kommentera

Rumpelstiltskin: Hamnar både Lindbäck och Eriksson i andra SHL-lag så slutar jag följa Brynäs!
Kommentera

1-0 till dig där?
Kommentera

Powerfade: Man kan ju vända på det oxå. Inte så snyggt av klubben att låna ut honom och ge honom ett sånt avslut som tack för lång och trogen tjänst. Han förtjänar bättre. Dessutom tyckte jag väl att den gode Sunken höll hyfsad klass den här säsongen. Däremot kan man ju verkligen diskutera längden på kontraktet.
Kommentera

Huge: Haha, om en läkare använder ETT fall som referens är det knappast en "kunnig yrkesman" Man måste givetvis kolla upp flera fall av liknande skador och även ta reda på vilken typ av rehab som körts.

Man har chansat. Hade man varit säker så hade man skrivit 2+1 i stället. 1+2 visar tvärt om på att det finns en rädsla att han inte håller.
Kommentera

Powerfade: Var finns informationen om 1+2? I en intervju efter förlängningen säger Bertilsson att han är nöjd med att vara kvar i Brynäs tre år till. Låter som ett rakt kontrakt.
Kommentera

Chris11: Äckligt. Man blev ju inte mer taggad inför kommande säsong nu. En medioker utespelare kan man stå ut med pga att konkurrensen och "volymen" är större, men att vi värvar denna spelare som förstamålis (?) är inget annat än patetiskt.

Livrädd för att Lindbäck/Ericsson hamnar någon annanstans i SHL. I sådana fall blir denna värvning än mer felaktig.
Kommentera

Steenm: Känns som något Vanheden, Sickan & Dynamit-Harry skulle ha kunnat koka ihop.
Kommentera

Huge: Om klubben ansåg att Sunken var en belastning för laget och man kunde få något mycket bättre för slantarna så är det väl inte helt otänktbart? Men det kommer ju knappast hända. Han kommer ju såklart bli kvar i två år till som tack för lång och trogen tjänst. Tycker faktiskt han spelade upp sig den här säsongen och höll en hygglig nivå. Däremot tycker jag att kontraktet var på tok för långt när han skrev nytt.
Kommentera

Powerfade: Nu skrev jag precis att det alltid är en viss grad av chansning med Bertilsson, såg du inte det?
När har jag påstått att läkarna använt ETT fall som referens?
Jag skrev att läkarnas utlåtanden OCH erfarenheten från Andersens uppenbarligen lyckade operation är två faktorer som gör att det isf känns som en välmotiverad och kalkylerad chansning med hög grad av potentiellt lyckat resultat.
Kommentera

Chanzone: "Om klubben ansåg att Sunken var en belastning för laget och man kunde få något mycket bättre för slantarna så är det väl inte helt otänktbart?"

Absolut, håller med.
Men kärnan i mitt resonemang är ju att det öht inte finns nåt som talar för att Sunken skulle vara i närheten av att vara en belastning för laget som han spelat den här säsongen, därför känns debatten meningslös redan innan den startat.
Kommentera

Steenm: Äckligt? Det äckliga är att det kommer hit en kille som säkerligen kommer ge allt för att göra så bra som möjligt ifrån sig och så sitter det såna som du och tar ordet "äckligt" i sin mun om vad du tycker om värvningen och Rautio.
Kommentera

Zappaholic: Jag har för mig att jag har läst det nånstans. Men det borde ha framgått på brynäs sida i så fall... Så jag lägger mig platt. Jag gör alltså inte som huge och skriver en novell med bortförklaringar och dimridåer ;-)
Kommentera

Powerfade: Jag är inte säker jag heller på hur kontraktet är utformat, men det står 18/19 på hemsidan.
Kommentera

Steenm: Äckligt?! Fan vad folk sitter och uttrycker sig fult på detta forum ibland! Han har ju inte ens spelat? Hur fan vet ni hur han kommer prestera i vårt lag nästa säsong ? Ni har ingen aning! Skärp er och ge han i alla fall en chans ingen ni använder ord som äckligt över ett nyförvärv... Jag kan be om ursäkt för svärord i inlägget jag själv skrivit men ibland blir man bara för trött!
Kommentera

hahii: Men Jocke E är även han en Brynästalang. Skall en ny talang stå i vägen för en talang som har blommat ut till en färdig målvakt och vill komma hem?

Vill du att Brynäs ska fokusera på att vara en plantskola eller vill du att Brynäs ska fokusera på att vara framgångsrika och tillhöra toppen av svensk ishockey?
Kommentera

Zappaholic: Haha, sällan du överreagerar. :)

Ja, alla spelare som värvas (hur kassa de än är) lär väl förmodligen och förhoppningsvis göra allt de kan i sin nya förening. Det behöver inte betyda att de presterar. Ja, jag tycker det är "äckligt" att man ersätter en medioker målvakt med en lika medioker målvakt. Sedan kan du sitta där och hylla värvningen hur bäst du vill. Detta är ett åsiktsforum, och om du stöter dig på ordet "äckligt" så är det ditt problem. Det är inte David Rautio som är äcklig (eh?) om du nu trodde det.
Kommentera

Steenm: Tror det är du som har problem. Jag hyllar inte värvningen, men ser heller ingen anledning att bete mig grisigt mot spelare som är på väg hit.
Kommentera

Steenm: Du kan väl börja med att berätta exakt hur BZ och Pecka resonerat, vilka alternativa målvakter man isf jobbat med och vad dessa isf haft för önskemål och krav för att komma hit.
Innan du avslöjar denna insideinfo som man måste ha för att kunna avgöra om värvningen av Rautio känns patetisk eller inte, så blir ju ditt påstående det enda som är patetiskt i sammanhanget.
Kommentera

Powerfade: Och svaren på den frågan får man i valet mellan Joakim Eriksson och Felix Sandström? Jag hoppas BZ har ett lite bredare perspektiv.
Kommentera

Huge: Varför?

Ja, om Rautio var det bästa vi kunde hitta och få så har föreningen större problem än jag trodde.
Kommentera

Tveksam om Brynäs ens var seriöst intresserad av Ericsson.
Ericsson var aldrig Alcens favorit utan fick alltid stå tillbaka för bla Lindbäck. Det hela slutade med att han drog t Valbos juniorlag.
Brynäs ville ha Ericsson senare men denne valde då Leksand uppenbarligen sur för tidigare behandling.
Ericsson var väl inte heller helt tydligt utpekad som Skellefteås " etta" utan ansågs som nervig och inte riktigt hålla när det gäller. Ingen matchvinnare helt enkelt. Förmodligen anser BIF att Jocke INTE är värd penGarna. Förmodligen gör Skellefteå detsamma.
Kommentera

Huge: Innan du sitter och kräver bevis eller liknande så kanske du ska börja underbygga dina inlägg med "troliga scenarion" Du kan inte kapa en vinkel och knåpa ihop ett best case scenario och sedan sitta och vilja ha bevis av andra.

Dags att leva som du lär..
Kommentera

Mittzon: Jag tycker bara att det inte alltid är rätt att satsa på talangen på bekostnad av mer erfarna målvakter. Att Jocke "drog" när Pecka hade Markström, Lindbäck OCH Eriksson att välja mellan tyder ju mer på ett lyxproblem. Både Markan och Lindbäck har blommat ut till NHL meriterade Målvakter så man kan ju inte säga att Pecka valde fel heller.

Men visst, han kanske har rätt igen. Kanske är Rautio en båsöppnare i första hand till fördel för Felix. Konstigt karriärval av Rautio i så fall. Fast han kanske saknade alternativ. I så fall. Varför?
Kommentera

Okej.

Att ha en spelartyp såsom Sundqvist i laget är en belastning. En spelare som varken är snabb eller bra på skridskorna, inte har någon teknik att tala om.

Sundqvist har lägst skottförsök 5v5 av alla i Brynäs. Då kanske man tänker "det är ju inte hans uppgift", visst, och man kan inte utgöra så mycket från det. Men det finns ganska klara anledningar till varför det ser ut så när man ser honom spela. En defensiv back är inte någon som backar hem och tillåter motståndarna komma in i sin egna zon. En defensiv back är någon som kan hålla i puck och transportera den framåt och som spenderar mycket av sin tid på den offensiva sidan av rinken.

Sundqvist gör inget av detta.

För ju mer ditt egna lag har pucken och ju mer ditt egna lag är i anfallszonen, så kommer inte motståndarna att göra mål.

Visst, boxplay är en annan visa men man kan inte ha en spelare i laget som endast är tung och bra framför det egna målet.

Här är ett citat från Arizona Coyotes tränare Dave Tipett som är talande för detta:
"We had a player that was supposed to be a great, shut-down defenseman. He was supposedly the be-all, end-all of defensemen. But when you did a 10-game analysis of him, you found out he was defending all the time because he can't move the puck."
Kommentera

Rodrigo: Sunken va grym i vinter tycker jag, stenhård framför kassen som i fornstora dar.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Har hellre en back som inte spelar så mycket framför egen kasse.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det händer oftare med någon som inte kan transportera pucken ur egen zon så.

Det är bara att inse att den typen av back är utdöende, och det finns anledningar till det.
Kommentera

Visar det sig att Ericsson eller Lindbäck dyker upp i en annan SHL klubb nästa säsong så är det oacceptabelt! Nästa säsong känns minst sagt sval tyvärr så här långt!
Kommentera

Fyfan så underbart det är att sitta i Thai nu och titta på Modo-Lif. .4 stycken här som drickrr Mekong och Chang ...En läxsing, jag brynäsare, en djyrgårdare och en Modoit. .ojojoj
Kommentera

Chris11: sluta följa Brynäs!? Näää då kan man ju lika gärna ta livet av sig ..kom igen Chris ta det lugnt det blir nog bra tillslut ska du se ;)
Kommentera

Rautio alltså...läste jag nu..Njaeee känns sådär va
Kommentera

2-1 modo
Kommentera

pjåtor: ja men skulle man slarva bort TVÅ brynäsmålvakter och istället satsa på en trött 30-åring så tar man nog hellre livet av sig haha ;)
Kommentera

Modo ser ut att kvala sig kvar för andra året i rad. Klubben har kontinuitet, det måste man berömma dem för.
Kommentera

Zappaholic: Solklar MoDoutvisning innan målet , domarna viker ner sig som vanligt i Ö-Vik😠
Kommentera

Rodrigo: Har alltid gillat Sunken men han har tyvärr tappat, i år var han inte ens bra i bp, statistiskt var han Brynäs 11:e (!) bästa spelare om man tittar på istid per minusmål i bp.
Kommentera

« · 1740319 · »