Slajsarn: Tror Brynäs vänder det negativa till nåt positivt och spelarna anammar TJ´s taktik och uttalanden att dom blir livsfarliga i slutspelet.
Tips: 7-1!
Carl Lejonkräk:Jag tror vi gör en bra match men förlorar med 4-1. Vårt usla BP och lika usla PP gör att HV vinner med siffror som inte speglar "matchbilden".
Sen kommer Huge in och gnäller på domarna..... IGEN!
Huge:Jag skrev 12.33 och du 15.50...
Svårt att hålla rätt på ditt svammel?
Huge: "Så du tror att Sundlöv ensam sitter och plockar ihop ett lag utan att rådfråga vare sig TJ, GP eller Pecka?
Isf är du mer okunnig än vad jag trodde.
Om man nu har för avsikt att värva en ny målvakt så är jag tämligen säker på att man skaffar input från den som är bäst lämpad att bedöma målvaktsdelen: målvaktstränaren.
Tycker du att det låter konstigt på nåt sätt?
Om det sen misslyckas har väl inte ett skvatt med saken att göra, om du inte sitter med en spåkula och på förhand kan tala om att ett beslut kommer att visa sig felaktigt."
Ingenstans i min fråga kan jag se ett ifrågasättande av att Sundlöv inte skulle ha hjälp av någon så du svarar nog på någon annans inlägg?
Sundlöv har ju som bekant både en värvningsgrupp, tränarna och scouter samt förmodligen andra kontakter i branschen som ger honom förslag/tips/analyser.
Men, rollen som sportchef är i ett elitserielag en tung roll där man bär ansvaret för både strategi (dvs anställa tränare) och anställa de som skall vara tränarens verktyg (spelarna). Oavsett vilka man har stöd av, är det alltid någon som är ansvarig för den sportsliga verksamheten, sportchefen.
Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att du udantog sportchefen från ansvar och istället förde över ansvaret för värvningen till Pecka villket jag tycker är vårdslöst. Oavsett om Sundlöv skulle gett ett blankt papper till Pecka att skriva ett namn på en målvakt på och inte ens titta på det innan faxen gick varm så är sportchefen ansvarig för värvningen.
Huge:"Bla bla bla................//På mindre än ett år har framförallt skadorna på backsidan havererat det man byggt upp."
(för att summera ett väldigt långt inlägg)
Det är absolut inget fel på min läsförståelse. Jag skrev bara mitt inlägg INNAN du skrev ditt. Varför? Jo jag visste att det skulle komma ett sånt inlägg från dig. Inte ens med en heads up från mig så kunde du hålla dig ;-)
Är Brynäs det enda laget som drabbats av skador på nyckelspelare? NEJ!
Har de andra lagen en sportchef som agerar istället för att spela WordFeud på telefonen. JA!
DÄR har du skillnaden.
spud: Förstår inte riktigt hur din fråga skulle vara att "vända på det"? Du kanske kan utveckla?
Om jag ska tolka in din frågeställning i aktuell situation skulle altså Sundlöv gå med på Peckas input för att inte såra honom? Känns inte som något ledarskap som hör hemma i en högpresterande organisation, men jag kanske misstolkar dig?
Huge: ""Han bar fram värvningen av Rahm dessutom."
Var har du fått den uppgiften?
Känns väl isf mer logiskt att det är Pecka som förordat den värvningen, i egenskap av målvaktstränare."
Vem är ansvarig för Brynäs herr A-lags sportsliga verksamhet? Är det Pecka? Om en chef tar input av en medarbetare och tar beslut enligt det, och det misslyckas, är det då medarbetarens fel? Eller chefens, som hade mandat att ta beslutet?
Gurra88: "Den största boven är givetvis Sundlöv som inte anpassat spelarmaterialet efter det spel som Tommy står för och för den hockeyn som gav oss ett guld. Istället valde han att gå på trögare hockeyspelare med lite mer fysik. Av vilken anledning?"
Av den enkla anledningen att vi tappade mkt fysik är Andersén, Ekholm, JL och till viss del Silfverberg försvann.
Tycker du att det är konstigt att man försökte ersätta dessa med fysiska spelare som Harju, Thuresson och Enterfeldt?
Helt rätt val, enligt min mening.
Problemet är att medelvägen inte funkade den här gången, till stor del pga alla skador.
Man valde att lägga pengar både på back- som forwardssidan, istf att lägga tyngdpunkten på backsidan och försöka ersätta Andersén/Ekholm med nåt bättre än att lita till utvecklingen hos Löf och Berglind och att LJ skulle komma tillbaka.
Där begick men, med facit i hand, ett strategiskt misstag.
"När Bertilsson gick sönder så ersattes han med Skellefteås sämsta back."
Styrman blev en nödlösning, då det knappast växer lediga landslagsbackar på trän mitt under säsong. Blir knappast lättare när man vet att ev lediga landslagsbackar dessutom ska vara tillgängliga när det passar Sundlöv och transferfönstret. Eller tror du på fullt allvar att Sundlöv hade valt Styrman och det hade funnits nåt bättre som var tillgängligt?
"Man tog hit GP som står för en förlustmentalitet från den tiden han varit här tidigare. Han står också för en defensiv omodern hockey vilket inte rimmar med Tommys filosofi."
GP var mkt omtyckt i AIK, ett lag som står för en modern offensiv hockey.
Han togs hit främst för att jobba individuellt med framförallt våra unga backar, knappast för att sätta nån sorts defensiv prägel på hela vårt spelsätt.
Att GP och TJ däremot kan ha haft lite olika syn på hur defensiven ska skötas när spelet började bli sämre överlag, är en annan sak.
Generellt är jag rätt säker på att dom inte har speciellt olika syn på hur laget bör spela i normala fall sas.
"Han bar fram värvningen av Rahm dessutom."
Var har du fått den uppgiften?
Känns väl isf mer logiskt att det är Pecka som förordat den värvningen, i egenskap av målvaktstränare.
"På mindre än en år har man lyckats att haverera det man byggt upp"
Skitsnack.
På mindre än ett år har framförallt skadorna på backsidan havererat det man byggt upp.
Vill bara klargöra.
Den största boven är givetvis Sundlöv som inte anpassat spelarmaterialet efter det spel som Tommy står för och för den hockeyn som gav oss ett guld. Istället valde han att gå på trögare hockeyspelare med lite mer fysik. Av vilken anledning?
Han lät bli att ersätta Andersén och Ekholm och hoppades att det skulle lösa sig av sig själv. När Bertilsson gick sönder så ersattes han med Skellefteås sämsta back.
Man tog hit GP som står för en förlustmentalitet från den tiden han varit här tidigare. Han står också för en defensiv omodern hockey vilket inte rimmar med Tommys filosofi.
Han bar fram värvningen av Rahm dessutom. Vilket har satt oss i en situation där vi endast har en målvakt att luta oss emot.
På mindre än en år har man lyckats att haverera det man byggt upp. Vilket betyder att allt måste byggas om från början igen.
Att sparka Sundlöv hjälper inte just nu, därför är det viktigare med en tränare som passar för detta material. Vi kommer ha i stort sätt samma lag även nästa säsong så varför skulle det helt plötsligt bli bättre?
Gillar Tommy men när Sundlöv satt oss i denna sits så är det nog bättre med någon annan vid rodret nu när missnöje skapats.
HappyX3:Håller med dig, satsa på den stomme som är gjord av annat än frigolit. Bort med såna som Lauritz, Nordan, Lavander etc som inte tillför nånting, snarare tvärtom. En sån som Lauritz, som sänkt laget ensam massvis med gånger med sitt nonchalanta spel är en böld i ett lag, en sån som hårt arbetande killar avskyr. Kan tänka mig att såna som Sebban och Calle t.ex tycker han skulle göra sig bäst i Tierp.
Sundlöv MÅSTE den här gången allvarligt börja tänka över sin framtid. Han har haft möjligheter som ingen annan i år. Pengar, dragningskraft, scouter, i stort sett allt i verktygslådan. Han valde att värva en målvakt som inte stått på 2.5 år, inte ersätta de flyktade spelarna alls, utan med LJ, som redan innan var värdelös. Han stod för Fransongate, Styrmangate och fler underligheter.
Oavsett vad som händer (förmodligen ingenting) så hoppas jag att TJ får de verktyg han behöver till nästa år, och får chansen på riktigt!
Gurra88: Förstår vad du menar men förstår också vad Huge och Peja menar.....klart han skulle ersätta den stommen och han försökte få in rutin med Harju, Persson och Thuresson som varit med ett tag och spelat i olika ligor osv.
Men det som blir svårt just i detta fall är ju att den stommen vi hade i stort sett var uppfostrad i klubben (ja jag räknar Larsson dit efterssom han varit där som junior ett par år, är väl egentligen bara Ekholm som inte räknas till den kategorin)och det är svårt att ersätta hjärta. Enda spelare med lite klubbkänsla som kom in var ju Enterfeldt.....klart det kan bli ett bakslag när så många med äkta klubbkänsla försvinner samtidigt
Redigerad kommentar
Gurra88: Jag tycker iallfall att vi tappade en del av den bärande stommen inför denna säsong och vissa spelare som förväntades vara en del av denna i år har inte klarat av det.
Men håll med om att det saknas logik om det finns ett vida utbrett missnöje samtidigt som att två spelare skriver långtidskontrakt?
Redigerad kommentar