Brynäs IF

730577 inlägg · 7961 ämnen

Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012

« · 1503343 · » Till forumet

Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
Tommy ska ha en egen tråd - Respekt!
Kommentera

Sv: Tommy Jonsson - Årets coach 2011/2012
tjugo8: Så sjukt välförtjänt! Kung Tommy!
Kommentera

Jaha där ser man hmm! Låter bra tycker jag men vi får hoppas att Sundlöv ger honom redskapen han behöver för att kunna utföra ett bra jobb.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Sundlöv har tydligen vägrat att lyssna på vissa soffexperter härinne och signat TJ.
Oerhört märkligt....
Kommentera

Huge: Kanske vi ska maila forumalänken till Sundlöv. Haha
Kommentera

Bra att man förlänger med TJ så han känner att han har förtroende. Nu väntar jag med spänning på vad det är för defensiv back det ryktas om.
Kommentera

tjugo8: Härmapa!
Kommentera

1TommyJonsson Förstår att många är besvikna över våra insatser och resultat! Vi själva är det också. Vi vill inget annat en att vinna matcher,

Floskeltoppen?

Tror jag förstår att de vill

Frågan gäller ju HUR och om laget har KUNNANDET och MOTIVATIONEN?

Kommentera

tjugo8: Föreningen som gav Bagdad-Bob ett ansikte. Maken till strutsmentalitet har sällan skådats!!

Har Sundlöv avgått än förresten? Va fan väntar han på?

Kommentera

sylf: Vem blev ny sportchef? 
Kommentera

munkas: Rykten säger att Dieter Hegen är på ingång
Kommentera

Sjödin istället för GP som backcoach?

Kollade hans stats.

Hans comeback LAIK HK i en match resulterade i 7 poäng? Dock div 3

Kommentera

Carl Lejonkräk: Rykten säger att Simon Skoog blir ny backcoach. 
Kommentera

munkas: Dom gjorde som när dom hittade ny klubbdirektör. Hyrde in en konsult för 912 miljoner, som kom till slutsatsen ny sportchef blir Sundlöv!
Kommentera

Rätt o riktigt!

Redigerad kommentar

Kommentera

sylf: Bra konsult där som hittade en sportchef som fixade guld. Kanske Skellefteå borde hyra in honom.
Kommentera

Gurra88:"Sjödin istället för GP som backcoach?"

Nej tack. Såg honom fler ggr i Läkerolen när han var ass tränare i Rögle, det han var bra på då var att stå på bänken och svära åt dommarna och kalla dem för könsord. Han passar nog bättre som supporter här på hockeysnack med det vokabuläret ;-)

Kommentera

sniper:

Tina Sjödin? NEJ TACK!

Kommentera

sniper: hellre lite känslor än armarna i kors.
Kommentera

Ek Expressen;

"Men har han spelarna med sig? Det ser verkligen inte så ut. Det finns ingen trygghet på isen.

Vad har han för förklaring till kollapsen? Det vill jag verkligen veta.

Jonsson bjuder ju inte på några som helst svar. Är det så illa att han inte har några?"

Kommentera

Har detta fr Boorks chat noterats?

Guest :
Varför får inte Tommy Jonsson sparken i Brynäs tror du ? Spelarna har ju t o m varit upp till Sundlöv men fått nej därifrån när dom velat ha en förändring?
måndag 25 februari, 2013 15:21

Leif Boork: Tommy Jonsson är en kompetent och bestämd ledare. Sådana situationer som TJ är i nu kommer alla tränare att uppleva. Det är hur han agerar nu som sätter honom på prov. Jag har svårt att tänka mig att spelarna pratat särskilt hårt för TJ:s avsked. Men säkert har MS träffat spelarråd och/eller kaptener och hört sig för om deras uppfattning.
Kommentera

tjugo8: är tveksam till att spelarna begärt tränarbyte i detta skede på säsongen, dock är ju både ledare och spelare säkerligen internt frustrerade och undrar vad man kan göra för att vända trenden, även om de inte skyltar och pratar om det utåt... Boorks analys av situationen skulle jag sätta mina pengar på...

Men, jag spekulerar bara, liksom alla andra som inte ingår i laget eller staben...

Kommentera

DavyDjoos:Spelarna kan börja med att sätta målchanserna, inte göra såna enkla misstag i egen zon och faktiskt tackla en motståndare mellan varven.
Kommentera

Slajsarn: precis, helt rätt...
Kommentera

Det knakar i fogarna:

"Spelarna ska redan i december ha slagit larm om att taktiken inte håller för den spelartrupp Brynäs förfogar över den här säsongen.

Och i takt med alla förluster efter nyår, och bristen på starka nyförvärv under januari, ska stämningen blivit allt mer infekterad."

"flera av spelarna helst ser att klubben inte skriver nytt kontrakt med guldtränaren från i våras.

Det ska även finnas en spricka mellan just Jonsson och Gunnar Persson, en av de assisterande tränarna."

– De pratar inte med varandra, mer än det allra nödvändigaste, säger en person Sporten har pratat med.

Flera av spelarna har tröttnat på att direktiven från Tommy Jonsson är otydliga. Att fel signaler skickas ut när det gäller taktik beroende på motstånd och vilka som ska spela med vilka i de olika kedjeformationerna.

– Spelarna vet inte vad som gäller. Han (Jonsson) ger fel signaler, säger en person med god insyn i laget.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Nu kryper det fram något men alla har väll fattat att något är fel?
Kommentera

Gd:s källa? 70 Rodrigues? ;)
Kommentera

tjugo8: Kanske Gurra har mailat ;-)
Kommentera

Carl Lejonkräk: men stämmer detta fullt ut är,det ännu mer sorgligt att inte ledningen (deras chefer) har gjort någonting åt det här...
Kommentera

foppa78:Klart att det har varit något som inte varit friskt i årets upplaga av Brynäs.

AVGÅ SUNDLÖV1

Kommentera

Slajsarn: men jag gillar inte när spelare gör myteri heller. det är sundlövs ansvar att det fungerar med tränaren, inte spelarens.

Kommentera

brynäs08:

Ironhook

• Stämningen i laget?
– Inte toppenbra kanske, men bra med tanke på den situation vi är i.
Kommentera

brynäs08: Svår situation när det går tungt, självklart så börjar det mumlas om tränaren från vissa spelare när det går dåligt. Tränaren skulle säkert vilja byta en del spelare också likväl som att spelare vill byta tränare. Det som är mest oroväckande här är ryktet om sprickan mellan TJ och GP, vi får hoppas att det inte ligger någonting i detta utan att de har en väl fungerande kommunikation.
Kommentera

Slajsarn: Sundlöv vet vi ju alla att han inte kommer avgå tyvärr men nu om detta stämner så är det hög tid för TJ att avgå och det nu men han får gärna ta med sig herr Sundlöv!
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tror inte sånna här rykten startar utan att det inte ligger nått bakom!
Kommentera

foppa78: Såklart att någonting ligger bakom när GD går ut med detta. Helt naturligt att det knakar i fogarna när resultaten ser ut som de gör. Frågan är om detta skaddrabbade lag hade presterat bättre med andra tränare är ju svårt att riktigt veta och det blir spännande att se hur ledningen agerar på den anonyma kritiken. Locket på gissar jag på och dementi från både Sundlöv, tränare och spelare.

Redigerad kommentar

Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja tyvärr inte ett skit kommer hända som vanligt!
Kommentera

Spelidén har uppenbart inte funkat med det spelarmaterial som varit tillgängligt. Den högst ansvarige här är Sundlöv. Antingen får han se till att TJ har det spelarmaterial som krävs, och som Sundlöv och TJ helt säkert kommit överens om, eller får han se till att man spelar en annan typ av hockey, för vinna matcher måste man.

Det som varit kan man inte ändra på, men man kan hålla någon ansvarig och som jag ser det är det Sundlöv i egenskap av sportchef.

Nu finns egentligen två alternativ:

1. Skicka TJ och ge ersättaren några matcher att hitta ett nytt spel inför (ev) slutspel.

2. Behåll TJ och byt spelidé. Problemet är att TJ's förtroende redan förbrukats. Till nästa säsong får man se till att ha en trupp som passar med spelidén (vad den än må vara).

Sundlövs öde bör nog även det funderas kring..

Kommentera

Tråkigt detta men väntat... Något har varit och är sjukt. Gillar ju Tommy men i och med detta är det bara att konstatera att han inte kan fortsätta. Om lokaltidningen går ut med en sån här sak har det förmodligen gått långt. Man är ju generellt försiktig att publicera "skandaler" som kan skada det lokala laget i onödan.

Jag tycker det är märkligt dock, att inte ledningen agerat i frågan då detta måste vara något man känt till. Nu är det väl i det närmaste för sent att rädda denna säsong vilket får en del negativa följder såklart:

- Vinnarstämpeln föreningen förskansat sig är som bortblåst.
- Inte längre lika attraktiv klubb för potentiella nyförvärv.
- Allmänintresset för laget minskar.
- Ett kännbart ekonomiskt bakslag att missa slutspel eller att delta som statister i ett slutspel. (välj själv)

Känslan är att Brynäs än en gång har trampat i "bekvämlighetsfällan" där man lugnt lutat sig tillbaka i tron på att man är vida bättre än man i själva verket är...
Kommentera

bradberry & Stratan:

Bra och intressanta inlägg båda två!

Balanserade, och så handlar de ju om hockey dessutom ;)

Känns som vi kan dissikera sässen 12/13 under hela den jävla sommaren, men det skulle vara intressant att ta vid där klubbens analys slutar...om det nu kommer någon värt namnet (sannolikt säger de skador + mentalt)

Kommentera

bradberry: Bra skrivet
Kommentera

bradberry: Riktigt bra skrivet! Vore riktigt intressant att vara osynlig innanför väggarna i läkerolen nu!
Kommentera

bradberry: Bra analys, även om jag tror att du överdriver farhågorna om sämre attraktivitet osv.
Generellt är det alltid svårt att sia om hur mkt substans det ligger i såna här utspel, där missnöjda spelare faktiskt kan ha lite egenintresse i att få utlopp för sina egna frustrationer över både den egna men även lagets insatser.
Om vi utgår ifrån att det verkligen är så illa som det framställs, ja då kan jag inte se annat än att ansvaret helt och hållet ligger på TJ.
Han har varit med och formerat laget med de spelare som borde passa in i spelsystemet, kan knappast ha kommit som en överraskning.
När det sen börjar gnissla spelmässigt så måste tränaren ha en plan B i bakfickan, om inte för resten av säsongen så iaf som verktyg i enstaka matcher beroende på motstånd.
Kan mkt väl tänka mig att det är här som det skurit sig mellan TJ och GP.
Den senare har velat förespråka ett enklare och mer försvarsinriktat upplägg men fått kalla handen av huvudtränaren.
Järnkroks uttalande kanske visar att man iaf försökt ändra spelsätt, frågan är om det kanske inte kommit för sent?

"Brynäs började för en tid sedan spela lite annorlunda, och det nya sättet har man försökt jobba vidare med. Enligt Järnkrok handlar det om att vara mera "noggranna i bedömningarna" och att spelarna ska göra en "extra styrning".

– Vi är inte mer försiktiga, vi ska fortsätta att vara aggressiva, men vi är mer försvarsinriktade.

Har ni spelare förtroende för sättet ni spelar på?

– Ja, vi har varit med och tyckt till om det och bestämt tillsammans hur vi ska spela."

Kommentera

Man kan ta te.x Färjestad som exempel.
Vad jag kommer ihåg, så har de iaf 3-4 säsonger sparkat tränare
efter nyår för att man legat pyrt till.

3 av gångerna gick man till final, av de 2 vann man guld
och den 3e gick man ändå till semi, men torskade mot just Brynäs ;)
Kommentera

Huge: Vi har väl diskuterat detta ett tag i forumet, just att det inte bara att det är brister i spelet, utan att det finns bakomliggande orsaker som gör att prestationerna på isen blir högst lidande.

Nu tror jag att det ligger en viss sanning i ryktena om en spricka, men det tidningarna skriver måste man ju vara aningen kritisk mot också. De vill slå upp stora rubriker för att få läsare. Så fungerar det ju, det vet vi alla.

I tidningarna låter det ju som att det skulle vara något slags myteri på gång och det har jag svårt att tro. Jag tror mer på att det skurit sig mellan TJ och GP, och att det läcker ut energitapp bland både spelare och ledare när det blir en sådan konflikt. Det blir förvirrande för spelarna, vem ska de lyssna på. Vilka order är det som gäller för backarna, TJ:s eller GP:s?

Skulle det visa sig att det som tidningarna skriver är sant, att sprickan mellan spelare och TJ är total, att de är uppe hos ledningen och vill få bort TJ, tycker jag att ett stort ansvar ligger hos spelarna också. De är fullblodsproffs med ett arbete att utföra, och det ska de ta mig fan utföra på bästa sätt också, med tanke på den lön de lyfter och de förmåner de har.

När laget nu befinner sig vid avgrundens kant, är det också dags att spelarna själva tittar sig i spegeln och funderar över hur de vill avsluta säsongen. De har ett jävla ansvar mot laget, sponsorer och inte minst publik. 

Kommentera

Huge:

"• Har ni spelare förtroende för sättet ni spelar på?

– Ja, vi har varit med och tyckt till om det och bestämt tillsammans hur vi ska spela.""

Kanske en del av problemet, spelare ska spela och tränare ska lägga upp taktiken. Ett sista desperat försök att rädda det som räddas kan skulle vara att kicka TJ nu. Ska TJ kickas kanske GP kan ta över fast jag vet inte vad han skulle kunna göra bättre. Att kicka för kickandets skull gillar jag inte utan en kompetent ersättare måste i så fall in. Svår situation det här. Jag förespråkar att vi kör på med det vi har rakt in i kaklet.

Redigerad kommentar

Kommentera

foppa78: Hans Göran-Karlsson dementerar:

– Jag bestrider era uppgifter till hundra procent. Det finns inte ett uns sanning i det, säger han.
• Hur kan du vara så säker på det?
– Jag är högste ansvarig i Brynäs, det är klart att jag vet om det skulle förekomma något sånt här.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Ja fa van ska han säga :-)
Kommentera

Dackell i båset nästa säsong ;)
Kommentera

« · 1503343 · »