jag är riktigt nöjd med sc rensning så här långt, 10spelare ut. Det är bra.
nu inväntar jag med spänning våra ersättare, för de kommer.
Redigerad kommentar
Johan Norrström: De som är oroliga för svensk hockey kanske ska ställa sig frågan vad svensk hockey är. Är det landslaget vi snakar om? SHL?, Spelare i NHL? Jag menar landslaget är ju bra när vi får med våra NHL-spelare, SHL är attraktiv med alla sina importer och på juniorsidan ser det också ljust ut.
Unga spelare drömer om NHL och SHL har är en ypperlig språngbräda dit.Jag tror att konkurrensen om platserna i SHL är bra för våra juniorer, ingen spelar bara för att de är juniorer. Det som kan bli ytterligare nättre är samarbetet, SHL, J-20, Allsvenskan och division ett. Det?r viktigt att våra juniorer får istid på så hög nivå som möjligt och det kan ofta vara bättre att en junior får gå ned ett snäpp i seriesystemet än att möta bänk. Möjligheten att representera två klubbar i olika seriesystem bör förenklas.
Ritola är jag inget fan av. Så om det stämmer att han valde mellan Brynäs och SAIK så är jag glad om det blir SAIK
micke63: Wennerkvestarn har redan allt klart inför nästa säsong. Han vet precis hur det slutar, dagen efter Växjös sm-guld, trots att det är mitt uppe i silly season.
Självklart sätter han Skellefteå etta i tabellen...
Redigerad kommentar
Såg att Ritola är nästan klar för Skellefteå, hade gärna sett honom i Brynäs.
Carl Lejonkräk:Absolut. Dessvärre så har det värvats på tok för många mediokra spelare genom åren. Ser du på förra säsongens trupp så var det för många dyra spelare som inte bidrog ett jota när det gällde målfabrikationen. Vi hade vår förstalina, sen vardet skralt. Speciellt bland backarna.
Hur många mål gjordes av backarna förra säsongen?
Powerfade:"Men vad får lagen ut av att producera egna spelare? Bäckis, Silfverberg; Markström, Järnkrok och allt vad de heter."
SM GULD, SM GULD, SM GULD!!
Peja:Givetvis är det så. Något som jag tror är det bästa. Ser man ett antal år bakåt så såg man fler "trötta checker" i trupperna. Idag domineras importerna av transatlanter som jag tycker sätter färg på ligan.
Att Hockeyligan handlade emot sig själva under sista NHL lockouten är en sak. Då hette ju ett av argumenten att man inte ville hindra svenska talanger genom att signa NHL spelare på korttidskontrakt. För att säsongen efter ta bort begränsningen av transatlanter.
Visst kan man kringgå EES reglerna genom gentlemans agreements, regler i ligan osv. till och med tvinga lag att ha ex antal juniorer i sin trupp men om det utvecklar produkten är en annan fråga.
Satsa då istället på att höja statusen på våra A-och B juniorligor genom en bredare mediabevakning, TV sändningar och en rejäl satsning rakt igenom. Både från förbund och föreningar.
Man vet ju vilket intresse det är bland folk när det spelas J20 VM.
mattias - 74: Men vad får lagen ut av att producera egna spelare? Bäckis, Silfverberg; Markström, Järnkrok och allt vad de heter. Den ersättning klubbarna får för sina produkter är peanuts jämfört med vad de kostar att få fram. Sen lockar NHL med sina miljoner. Har man tur så får man ett par år av spelarna efter avslutadNHL karriär OM de inte väljer att spela i KHL eller nån alpliga. Sen ska man förståsvinna budgivningen mot andra lag i SHL..
Vad vill SHL göra? Jo, värna om produkten. Skapa en förutsättning att få in så bra spelare so möjligt till SHL. Därför tog man bort regeln om max 2 icke europeeiska spelare. Så man valde att kvalitetssäkra produkten iställlet för att gynna och uppmuntra föreningar till att satsa på ungdomsverksamhet.
Växjö är en ung klubb, en tonåring och man måste ju börja nånstans. Precis som Brynäs eller Leksand. På den tiden dammsög man regionen och senare hela sverige på talanger. Numera har man stark och välbyggda ungdomssatsningar. Vi får väl ge Växjö 80-90 år så ska du se att de kommer ha en bra ungdomsverksamhet de med.
Pettisbif: Så du smetar hellre ut sekiner på en grå massa än att värva två dyrare spetsforwards?
Har du över huvudtaget vägt in att många av de du räknade upp redan var ersättare för skadade spelare. Spelare som nu är tillbaka...