Brynäs IF

730683 inlägg · 7961 ämnen

Värvningar inför 15/16

« · 1682847 · » Till forumet

Sv: Värvningar inför 15/16

Pettisbif: Så du smetar hellre ut sekiner på en grå massa än att värva två dyrare spetsforwards?

Har du över huvudtaget vägt in att många av de du räknade upp redan var ersättare för skadade spelare. Spelare som nu är tillbaka...

Kommentera

Det jag inte fattar med vad Bz säger är att 4 nya ska in.. eeh okeeeej?

På backsidan har Djoos, Eklund och Westlund lämnat. Pudas har kommit in och det ska in två till backar.

Men! Forwardssidan då???
Sweatt, Brodin, Wallace, Nordquist, Lindgren har alla lämnat.

Visst jag köper allt om Mannberg ersätter Lindgren och Ollas ersätter Wallace. Men att bara shoppa två forwards känns inte okej. Speciellt inte med alla lovord om att Brynäs ska bli en vinnande klubb igen. Kan tänka mig att Brodins lön ihop med Sweatts och Nordans gott o väl räcker för att hitta 3 nya bra spets forwards. Eklund på backen är nog inte heller skit billig. Men där är jag lvertygad om att det kommer komma in en bättre back. Och istället för Djoos kom Pudas. Kan tänka mig att lönenerna där går jämt ut. Sen lär vi ersätta Westlund men en back också. Varför inte Kevin Mitchell eller hur det stavas som gjorde en grym säsong i Mora.

Mitt lag idag:
STARKBAUM - SANDSTRÖM

AHNELÖV - ANDERSÉN
BERTILSSON - KILSTRÖM
MITCHELL - SUNDQVIST
NÖRSTEBÖ - PUDAS

RÖDIN - SCOTT - PIHLSTRÖM
OLLAS - SCHREMP - RAHKSHANI
LINDBLOM - ENTERFELDT - BRODECKI
WESTERHOLM - WESTERHOLM - BLOMQVIST

(MANNBERG-LÖÖKE-OLDEN)
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Åsikterna om vad som är bra eller dåligt för svensk ishockey har en tendens att vara en färskvara. För några säsonger sedan var det Brynäs och SAIKs juniorsatsning som var framtiden. För stunden är det Växjös främlingslegion som är bra för svensk hockeys framtid. Gissar att några magra resultat i Junior-VM fram över skulle få olyckskorparna att kraxa.

Personligen så kan jag inte säga att jag föredrar något framför det andra. Hymlar inte med att jag gärna skulle se att mitt Brynäs hade samma fina förutsättningar som exempelvis Växjö. Samtidigt är jag förbannat stolt över det fantastiska jobb Brynäs gjort för att utveckla egna talanger. Det bästa vore ju om Brynäs kunde bygga sin elitsatsning på både mycket pengar och duktiga talanger.
Kommentera

vad tror ni om sebbe Erixon? :)
Kommentera

Bifbiffen: Bud Holloway kanske vore nåt polare med scott dessutom ;)
Kommentera

jag är riktigt nöjd med sc rensning så här långt, 10spelare ut. Det är bra.

nu inväntar jag med spänning våra ersättare, för de kommer.

Kommentera

Pettisbif: När hade Brynäs senast attraktionskraft (och pengar) nog att värva in spelare enligt dina laguppställningar?

Redigerad kommentar

Kommentera

Bifbiffen: Det är en ny uppställning för varje rykte, Då med tre fyra nya spelare...
Kommentera

Pettisbif: Widing känns som en trolig värvning. Så du får börja väva in honom i dina kommande laguppställningar. Hur ser dagens uppställning ut?
Kommentera

Johan Norrström: De som är oroliga för  svensk hockey kanske ska ställa sig frågan vad svensk hockey är. Är det landslaget vi snakar om? SHL?, Spelare i NHL? Jag menar landslaget är ju bra när vi får med våra NHL-spelare, SHL är attraktiv med alla sina importer och på juniorsidan ser det också ljust ut.

Unga spelare drömer om NHL och SHL har är en ypperlig språngbräda dit.Jag tror att konkurrensen om platserna i SHL är bra för våra juniorer, ingen spelar bara för att de är juniorer. Det som kan bli ytterligare nättre är samarbetet, SHL, J-20, Allsvenskan och division ett. Det?r viktigt att våra juniorer får istid på så hög nivå som möjligt och det kan ofta vara bättre att en junior får gå ned ett snäpp i seriesystemet än att möta bänk. Möjligheten att representera två klubbar i olika seriesystem bör förenklas.

Kommentera

Jaken: Jag är inte heller något fan av Ritola men åter igen förlorar vi dragkampen om en spelare. Först Wikstrand och nu Ritola. Brynäs är inte en attraktiv klubb längre. Vilket känns väldigt tråkigt!!
Jag har inte längre några förhoppningar om kommande nyförvärv. Allt utom Alcén eller Widing så blir jag nöjd.
Kommentera

Inte Rittola heller nä...
Kanske var dumt att vi skeppade så många ☺
OM han nu var aktuell ger det oss en fingervisning om vilken spets vi har att vänta.....
Kommentera

Ritola är jag inget fan av. Så om det stämmer att han valde mellan Brynäs och SAIK så är jag glad om det blir SAIK

Kommentera

Bifbiffen: Offensiv back och förstakedja-forward
Kommentera

Zappaholic:

Att man ens orkar lägga ner energi på en sådan onödig artikel. Men det är klart, Mats gör väl bara som chefen säger. Men sådant här trams brukar ju normalt bara publiceras vid nyhetstorka. Har man redan slut på superlativen efter Växjös guld igår kväll?
Kommentera

Powerfade: Hoppas på 2 nya amerikaner.
Kommentera

Zappaholic: Brynäs kommer hamna högre upp tror jag verkligen. Inte fan ska dom bli 10 igen!
Sen FBK öär ju hamna högre med tanke på alla värvningar..
Kommentera

munkas: Frågan är VEM som ska avgöra om det ör en spetsvärvning eller inte. Som någon var inne på hör tidigare. När Sweatt värvades så var det få här som höjde på ögonbrynen, fler valde att påstå att man saknade spetsvärvningar.

Hockey är en lagsport och det är helheten som avgör. Sen finns det givetvis en hel del statsrunkare som vill frossa i siffror. Historia sånt som hänt förr, inte i Brynäs spelsystem. Hur många "spetsspelare" har inte floppat i Brynäs och SHL. Hur många har inte överraskat positivt.

Alltså. Man kan varken risa eller rosa ett nyförvärv innan man sett prestationen i LAGET.

Jag tippar att ett eller två nyförvärv landar i början på nästa vecka.
Kommentera

micke63: Håller egentligen med. Men vi saknar hans karaktär. Och visst blixtrar han till i viktiga matcher framförallt. Fortfarande bra fart på grillorna och inte tappat näsan för mål helt och hållet. Tycker han ersätter Brodin helt okej. Men visst hade man velat ha in 2 med ännu mer spets. Då krävs det nog att Bengtzén söker bortom SHL för att hitta dessa guldkorn.
Kommentera

micke63: Wennerkvestarn har redan allt klart inför nästa säsong. Han vet precis hur det slutar, dagen efter Växjös sm-guld, trots att det är mitt uppe i silly season.

Självklart sätter han Skellefteå etta i tabellen...

Kommentera

SWEATT: Inte jag heller Widings "bäst före" måste ha passerats vid det här laget.
Kommentera

munkas: Tror knappast Widing blir spetsvärvningen. 
Kommentera

Jag håller med om att det är bra att Bz är noggrann i rekryteringen så att det blir rätt spelare, men samtidigt skjuter han sig lite själv i foten. Allt prat om vikten av att det är rätt spelare, "spetskompetens" gör ju att kraven ökar ifrån fansen. Det mest troliga är väl att han under de senaste veckorna varit och ryckt i flertalet spelare men det har gått i stöpet av olika anledningar. Blir t.ex Widing en av spetsvärvningarna efter veckor av tissel och tassel skulle det kännas surt, jävligt surt.
Kommentera

Zappaholic:

Ja det är ju Complaing Season. 😉
Kommentera

Någon hade skrivit på Twitter att det går lösa rykten om att Kabanov är klar för Brynäs. Trovärdigt? Jag vet inte.
Kommentera

Clarence: Vad får dig att tro det?
Kommentera

Bifbiffen: Ja, risken är väl att det bara bidde Widde...

Redigerad kommentar

Kommentera

Clarence: Jag ser att det är dysterkvistarnas årsmöte härinne😂😂😂
Kommentera

Carl Lejonkräk: Vi väntar nog förgäves på den där "värvade spetsen" du skriver om...
Kommentera

munkas: Av finallagen är det väl isåfall Widing som känns realistisk. I övrigt så behöver vi nog inte förvänta oss så mycket även att det finns många namn man drömmer om i dessa båda lag. Känslan angående Bengtzén är väl att han haft en del på gång som gått i stöpet.
Kommentera

micke63:Jo, för alla spelare som går Brynäs förbi börjardet bli en uttjatad slutsats det där "hade gärna sett honom i Brynäs"...
Kommentera

Bifbiffen: Nu borde väl de flesta slutspel vara avklarade så vi kan få vår värvning? Eller väntar Bz på Stanley cup också..?
Kommentera

munkas: humor uppskattas alltid såhär en fredag!:)
Kommentera

munkas: förstår din ironi. Jag tycker inte vi var nära, men däremot såg man en glöd och energi i spelet som TJ inte lyckades ta fram.

Det tycker jag är positivt inför nästa säsong.
Kommentera

Bifbiffen:

Möjligt att du har rätt. Jag väntar dock med att utnämna Växjö till någon ny stormaktdynasti. Men visst är det trivsamt att det finns fler som vill blanda sig i kampen om guldet. Kanske just det som talar emot att sensationsjournalisterna får rätt om att Växjö dansar hem guldet även nästa år. Det finns fler lag som har spännande lag på gång. Utfärdar en varning för Färjestad. De verkar ha något spännande på gång.
Kommentera

Bifbiffen: Nu glömde du visst att vi var ytterst nära att slå ut Saik i år...
Kommentera

micke63: Trist, var ett nyförvärv jag hoppades på som inte kändes helt orimligt... Jag hoppas fortfarande på Friberg.
Kommentera

Johan Norrström: Klart det är bra för svensk hockey. SAIK har nu en storfräsare att slåss mot kommande år. Lägg därtill storsatsande Luleå. Nästa år blir väldigt kul rent sportsligt. För Brynäs del halkar man förmodligen ännu fler steg bakom storlagen. Brynäs chans ligger väl i att utöka satsningen i ungdomsleden och skörda om några år.
Kommentera

Carl Lejonkräk:

Idag beskrivs Växjö som nästa stormakt i Svensk ishockey och i Expressen anser man att Växjö är det bästa som hänt svensk ishockey. Superlativen haglar över importsjö.

Fast det är klart får man ett tufft år nästa år och de sportsliga resultaten emot sig så tystnar hyllningskören. Då får man förmodligen veta att journalisterna hade sett detta komma redan dagarna efter guldet bärgades. Alla importer är en fara för svensk hockey, och frågan om en begränsning av utländska legoknektar kommer behandlas av kunniga hockeykrönikörer.

Gränsen mellan himmel och helvete är tunn...
Kommentera

Såg att Ritola är nästan klar för Skellefteå, hade gärna sett honom i Brynäs.

Kommentera

Carl Lejonkräk:Absolut. Dessvärre så har det värvats på tok för många mediokra spelare genom åren. Ser du på förra säsongens trupp så var det för många dyra spelare som inte bidrog ett jota när det gällde målfabrikationen. Vi hade vår förstalina, sen vardet skralt. Speciellt bland backarna.

Hur många mål gjordes av backarna förra säsongen?

Kommentera

Powerfade: Vi får glädje att se dem spela, för mig är det en fröjd att följa nya juniorer som kommer upp. Sen kanske det kommer ett guld var trettonde år också....men vi kan ju öka guldchanserna via fina spetsvärvningar. En kombination av hemvävt och värvad spets tror jag på.
Kommentera

Bellman 6,0: Järnkrok med.
Kommentera

Carl Lejonkräk: ja ett SM guld vart 13e år.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Är väl bara Silfverberg som vunnit guld av dom....
Kommentera

Powerfade:"Men vad får lagen ut av att producera egna spelare? Bäckis, Silfverberg; Markström, Järnkrok och allt vad de heter."

SM GULD, SM GULD, SM GULD!!

Kommentera

Peja: produkten är självklart fokus i elitverksamheten. Sverige spottar ju ur sig talanger och det är SHL som driver intresset nu när landslagshockeyn tappat sin glans. Jag lovar dig att en massa unga killar i Växjö nu vill lira hockey som sina hjältar även om de inte har svenska pass.
Kommentera

Peja:Givetvis är det så. Något som jag tror är det bästa. Ser man ett antal år bakåt så såg man fler "trötta checker" i trupperna. Idag domineras importerna av transatlanter som jag tycker sätter färg på ligan. 

Att Hockeyligan handlade emot sig själva under sista NHL lockouten är en sak. Då hette ju ett av argumenten att man inte ville hindra svenska talanger genom att signa NHL spelare på korttidskontrakt. För att säsongen efter ta bort begränsningen av transatlanter.

Visst kan man kringgå EES reglerna genom gentlemans agreements, regler i ligan osv. till och med tvinga lag att ha ex antal juniorer i sin trupp men om det utvecklar produkten är en annan fråga.

Satsa då istället på att höja statusen på våra A-och B juniorligor genom en bredare mediabevakning, TV sändningar och en rejäl satsning rakt igenom. Både från förbund och föreningar. 

Man vet ju vilket intresse det är bland folk när det spelas J20 VM.

Kommentera

Carl Lejonkräk: Det går att ha en "gentleman's agreement" som begränsar antalet importspelare, men det verkar inte finnas något större intresse hos klubbarna att införa det. Som Powerfade är inne på bryr sig klubbarna mer om produkten än att ha maximalt antal svenska spelare./egna produkter.
Kommentera

mattias - 74: Men vad får lagen ut av att producera egna spelare? Bäckis, Silfverberg; Markström, Järnkrok och allt vad de heter. Den ersättning klubbarna får för sina produkter är peanuts jämfört med vad de kostar att få fram. Sen lockar NHL med sina miljoner. Har man tur så får man ett par år av spelarna efter avslutadNHL karriär OM de inte väljer att spela i KHL eller nån alpliga. Sen ska man förståsvinna budgivningen mot andra lag i SHL..

Vad vill SHL göra? Jo, värna om produkten. Skapa en förutsättning att få in så bra spelare so möjligt till SHL. Därför tog man bort regeln om max 2 icke europeeiska spelare. Så man valde att kvalitetssäkra produkten iställlet för att gynna och uppmuntra föreningar till att satsa på ungdomsverksamhet. 

Växjö är en ung klubb, en tonåring och man måste ju börja nånstans. Precis som Brynäs eller Leksand. På den tiden dammsög man regionen och senare hela sverige på talanger. Numera har man stark och välbyggda ungdomssatsningar. Vi får väl ge Växjö 80-90 år så ska du se att de kommer ha en bra ungdomsverksamhet de med.

Kommentera

« · 1682847 · »