Café

49272 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 1092067 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Stigsson:

Kan ju länka till denna också som Richey har skrivit själv.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Stigsson:

Ja det är helt osannolikt vad tiden flyger iväg. Låten som jag länkade till är en personlig favorit jag lyssnade mycket på dom tidigare och gör det än i dag om än inte så mycket. Låten gör en påmind om när man var ung :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Satan, är det redan 13 år sen?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge:

Med tanke på det tragiska faktum att Richey Edwards i Manic Street Preachers har dödförklarats av sina föräldrar efter att ha varit försvunnen i 13 år så lägger jag in deras största hit som en hyllning till honom. R.I.P Richey

www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article3838866.ab
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander: Jo, en annan är väl inte heller attraktiv för dessa nämda!
Se presentationen!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Fet-Ecke: Förstod väl att man var utanför marknaden .-)

Tänker mer på de som låter sin mobil vara helt öppen, men de kanske svarar på alla samtal och sms från konstiga utlandsnummer också ;-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander:Fniss! Tror du verkligen att någon skulle vara intresserad av dig då?;) (Den bjöd du på!)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
65selander:

Åh jo, massor.

På en konsert en gång skickade en vän till mig ett meddelande till random mobil med bluetooth på: "Vinka så vi ser er". Vi hade väldigt roligt när det helt plötsligt stod en grupp på fem-sex personer och vinkade samtidigt som de kollade sig förvirrat omkring.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Ang att flirta via bluetooth, finns det verkligen folk som har sin mobil synlig när bluetooth är igång på mobilen?

Finns inte en chans att jag skulle ha min synlig för andra dödliga iaf.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Så satt jag och klippte ihop ett bildspel på mina barn ikväll, jag är så stolt över barnen dock mindre stolt över videon.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Så har det varit på tapeten idag om ASSA 2000 som är väldigt lätt att bryta upp.
ASSA har vetat om bristen sedan i januari men valt att tiga. Nu när villaägarnas riksförbund är på krigsstigen väljen ASSA att sticka ner huvudet i sanden.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Apropå absolut ingenting men ändå. Men Vemdalen har något mer än ohälsosamt leverne.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag visste inte att kronprinsessan Victoria dejtar Boxer-Robert?!?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo:

Jag antar att du inte vill läsa om om djävulens advokat:

www.fokus.se/2008/10/leif-silbersky-advokat/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Leif GW har också förklarat att styckning efter mord eller dråp är det mest rationella tillvägagångssättet för att slippa påföljd, för det man ställt till med. Så ur den synpunkten är inte agerandet vansinnigt.

Närmare 90% av alla mord och dråp utförs av en ganska så närstående person. Att man då skulle klara av att dessutom stycka personen, tyder på en väl utvecklad psykopati.

Den största delen av människor med psykopatiska drag begår inte brott. Vad jag vet finns det heller ingen nämnvärd behandling som skulle hjälpa mot de här särdragen. Däremot vet man att det är avklingande uppåt i åldrarna.

Så egentligen finns det väl inget alternativ till fängelsestraff? För att istället dömas till sluten psykriatisk, krävs att man uppvisar psykotiska drag och det har ingenting med psykopati att göra. 

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Ja, du ser själv.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Ja, där ser man. Brukar påpeka det själv, men jag har ju en släng av dylexi så jag är aningen inkonsekvent.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Jag tror att gränsen mellan sjukdom och störning går vid vad som är behandlingsbart. Är du så genomond att ingen behandling i världen kan få dig att tycka att du gjort något fel så klassas du som störd och inte sjuk. Det kanske är ordklyveri, men fundera en liten stund så kan du nog hålla isär begreppen.

Ett "M" i döma NuMo!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo:

Jag var mest nyfiken på när man är psykiskt sjuk och inte nånting annat.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Med ditt resonemang så skall man ju inte sitta i fängelse pga. mord eftersom det är sjukt att med berått mod ta ihjäl en annan människa.

Fast det är ju just det. Gör man det med berått mod, ja då ver man vad man gör och kan därför också se konsekvenserna av sitt handlande.

Gör man det i ett sinnesförvirrat tillstånd pga. av sin sjukdom, då har man inte gjort det med berått mod. Antagligen så har man inte gjort gärningen om man varit frisk.

Nu bedömmer man alltså att Catrine Schurrer visste vad hon gjorde. Hon gjorde det i berått mod. Hon är snarare en ond människa än en sjuk. I alla fall när hon utförde dådet, för det är det man bedömmer.


Sen att vi tycker det är ett sjukt beteende är en annan sak. Sjuka beteenden kan man t.ex. få fram genom att uppfostra ett barn till att ta till mer våld än nöden kräver varje gång man hamnar i konflikt med någon. Förr eller senare så kommer det att hända en "olycka".
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

För mig är det ganska självklart att mördar man 2 barn eller har sina gna barn inlåsta i en källare i över 20 år så har man nån slags störning, för frisk är man inte. Leif GW Persson nämnde vid nåt tillfälle under efterlyst minns jag att det var en man som hade mördat sina föräldrar och därefter styckat kroppen och sedan slångt dom i sjön och han var inte psykiskt sjuk. Skulle va intressant och veta vad dom där testerna går ut på egentligen. Vem vet om du och jag skulle klara dom där :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Du har ett parallellfall här. Att döma av kommentarerna så verkar det vara många som inte förstått att man kan vara psykopatisk sadist utan att lida av något som kallas för psykisk sjukdom.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: En personlighetsstörning (om någon är psykopat t ex) klassas inte som en psykisk sjukdom.

Den här debattartikeln reder ut begreppen ganska bra.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack:

Livstids fängelse för Catrine Schurrer för morden på Max och Saga i Arboga.

Dock ställer jag mig tveksam till varför inte människan konstaterats psykiskt sjuk?

Har man ihjäl 2 barn är man väl allt anat än frisk, när klassas man som psykiskt sjuk egentligen ??
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Danne_l: Nu har jag hittat mitt kall, jag har sett min guru och ledstjärna. Jag ska bli bartender på finlandsfärja och Håkan ska bli min mentor!

Färjan råkkar!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Äh, du har ju ingen humor :(
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Stigsson: Är det bara jag som läser den texten med det mellanrum som faktiskt finns där? "All most Welcome - Alla mycket välkomna"?

Ordet Almost - nästan stavas ju trots allt med ett L.

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Jag gillar den här skylten vid entrén till en restaurang som jag hittade på Korfu i augusti.

Man vill locka kunder med att visa vad man kan servera och avslutar med att deklarera att kunden nästan är välkommen :-)

www.hockeysnack.com/image/450/400/dsc00557_.jpg
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Beltran är gripen, då risken för att han skulle fly landet ansågs som överhängande.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Äntligen rättvisa, det här har man väntat på...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Det har han nog räknat med, jag förmodar att han bokade en resa till Chile ett par minuter efter att domen verkställdes. För i Chile "förstår ju folket honom och kommer inte med falska anklagelser"
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo:

Vore nästan bättre att han flydde landet och aldrig mer återkommer till Sverige eller vad tycker du?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: haha! För lite massage.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack:

Skärpt straff för Beltran som döms till 2, 5 års fängelse
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
NuMo: Nä, det där lapparna vet man aldrig var man har.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack: Fungerar inte lappen på skärmen längre?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
250kg kärlek: Haha, inte en dag för sent!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

En hel del HSare har under åren efterlyst det Google nu inför. Icke att förväxla med telias "säker surf". ;o)

Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Tänk om fler kunde göra som Östersundskommun när det gäller kroginspektionerna.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Blir till att åka till Arvika nästa sommar då.....
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge: Straff, vård, stympning, what ever. Det som behöves är en reaktion, och det direkt. Att som idag anmäla till soc, utreda, föräldrasamtal, mer utreda, prata med skola, prata med kurator, mer utreda, nytt brott, koppla in soc, utreda åsså vidare åsså vidareåsså vidare, fungerar inte.

En snabb näsbränna, skäll, visa på handlande -> konsekvenser, är vad som behövs. Sedan hjälp och omtanke och möjligheter att visa på bättring utan förmanande. Dvs, både gamla hederliga tag och lite 70-tals flumm, men inte förmycket av sistnämnda.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge:

Eftersom min erfarenhet inom mitt yrke som fritidsledare gällande de sociala myndigheterna inte är av det positiva slaget när det gäller den här typen av saker så är det bra att det tas till hårdare tag på en gång.

Ser skräckexeempel på 11 - 12 åriga tjejer (!) som redan börjar snacka om att de skall misshandla folk i skolan. Vore bra om de åkte fast och fick nån form av straff istället för att koppla in SOC för dom gör som sagt inte ett jävla skit. Tror som du att avskräckande syfte är detta det bästa man kan göra iaf om man är så ung som 11 - 12.

Dock är frågan om det hjälper på alla ? Men har man räddat 2 av 10 från att bli kriminella element så är det väldigt bra.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:

Oj, jag vet inte om jag kan ha någon riktig åsikt om detta då jag inte har tillräcklig kunskap. Peter Althin är både advokat och riksdagsman för KD och borde således vara kvalificerad för att begripa detta. Intressant är det dock att han företräder KD (öga för öga o.s.v)

En sak tycker jag i varje fall. Ju yngre en person är, desto mer borde det fokuseras på vård och hjälp och mindre på själva straffet. O ena sidan har ett straff en avskräckande effekt. O andra sidan har ett straff en förmåga att reproducera kriminella, alltså de stämplas av samhället och således blir de kriminell.

De som är eller blir missanpassade redan som liten, blir ofta även det som ungdom och vuxen. Det borde innebära att, om man vill ha få kunder i fängelserna ska man satsa stora resurser på de barn som har det svår.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge:

Advokat Peter Althin vill att personer under 15 år skall kunna dömas av speciella barndomstolar.

Personligen tycker jag nog att det är en bra ide med tanke på hur det blir allt vanligare med barn under 15 år som begår grova brott så som misshandel och personrån. I Uppsala hade vi inte alls för så längesedan ett fall med 3 st 14 åriga killar som hoppade på en pensionär och rånade henne. Tycker det skall svida ordentligt för dessa killar eller tjejer !

- Det är dags att ta en diskussion om det här. Jag vill inte sätta barn i fängelse utan det handlar om att snabbt kunna hjälpa dem som hamnat snett i stället för att vänta tills de är etablerade kriminella.


Tycker det är bra sammanfattat av Peter vad tycker ni ?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:

Med två matcher minskar chansen drastiskt att få in resultatet. Men det är klart 200 000 spänn är halvkonstigt att satsa på en match
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
hellge:

Förstår inte att man satsar så mycket som 200 000 på en matchg där oddset är endast 1.40. hade väl varit bättre att hitta 2 matcher istället och höja oddset och ta det lite sparsamt med insatserna ?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:

Han verkar ha bra med pengar, eller rättare sagt hyffsat med pengar över. Vi får hoppas att det inte är lånade pengar.

Jag kommer snart med ett inlägg i ämnet stora lån. Tänk om den amerikanska senaten hade lagt pengarna på Rosenborg istället för att betala finanskrisens rufflare.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
250kg kärlek:

Jag vet då vart jag har min så jag är inte orolig :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.

Nån som åkt med finlandsfärjan nyligen? Och kanske inte kommer ihåg allt som hände? Och har pojk/flickvän som inte var med? Kanske läge att göra något annat än att titta på Kanal 5 ikväll i så fall ;o)

Kommentera

« · 1092067 · »