Café

49281 inlägg · 1044 ämnen

Allmän skriv vad du vill tråd.

« · 924258 · » Till forumet


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ChriZt3r:
Annars vill jag slå ett slag för Couplings på 4+ under veckorna.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Per HApps: Ganska rolig serie. går sent på kvällarna och repris tidigt på morgonen efter.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ChriZt3r: Då vill jag kittla lite lätt på revbenen med Eureka och Dexter. Två serier som jag verkligen gillar. På TV6 återfinns dessa, Dexter går på måndagar kl 23 och Eureka på fredagar kl 22
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
ChriZt3r: Lätt val.
Kan inte påstå att jag tycker Collateral var speciellt bra.

Så det blir Mythbusters för mig.En riktigt favoritprogram, och att dessutom Kari Byron finns att se på skadar ju inte heller :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Portello: Jo hon gör ju inte ont i ögonen när man kollar på hon precis.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Per HApps: Tommy Cruses bästa!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Ambroo:

En av dom bästa iaf. Hursomhelst en riktigt bra film, regisserad av Michael Mann som har några riktigt bra filmer bakom sig, t.ex. The Insider och Heat.

Har för mig att det här är en av de första filmerna som spelades in digitalt, jag vet inte om det är förklaringen till det snygga fotot.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Dexter är en fenomenal serie. Hann är ultracool. Såg hela säsongen när den gick på plus.

"If I had a heart I would probably cry" var en replik som jag verkligen gillade som han levererade i samband med en en känslig familjescen.

Obetalbart.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: Inte att förglömma den första filmen om Hanibal Lector, Manhunter. Bättre än den nyinspelade Röd Drake.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Lumber Jack:

Så har Zlatan spenderat lite av sina inkomster.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Finns så mycket grejer jag BEHÖVER. Grejer som blinkar och låter. Älskar sånt. Och chokladfontäner...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Chief: Den här mannen älskar också saker som blinkar och låter. Om det finns en chokladfontän där kan jag dock inte svara på.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Visst är det fascinerande med översättningar. Sitter och ser på The Riches på TV3 och Eddie Izzards rollfigur frågar: Vad har jag i min portfölj, den som kan gissa rätt får 1000 dollar.

Svaret från en av de anställda är: "Pink slips?" Vilket jag tolkar som avskedsbekräftelser.
Den svenska översättningen lyder dock "Rosa underkläder?"
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: På tal om översättningar, i en bok jag började läsa för ett tag sen så fanns följande text.
" Han kommer in vid åtta, han ska jobba kyrkogårdsskiftet"...

graveyardshift är ju helt rätt översatt, men lite jävla känsla får man väl ha för slang och yttryck som används..
Det förstörde den boken för mig..
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Tillägg, han jobbade inte som kyrkovaktmästare.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
AM:

Haha, den var bra. En annan som etsat sig fast i mitt minne är från ett avsnitt från vänner där Ross säger "I'm sorry, my bad", vilket översattes som "Ursäkta, min säng"...

...sedan har man ju noterat de driftiga undertextungdomarnas engelskakunskaper på de otaliga swesubs man laddat ner genom åren, riktigt skrämmande emellanåt.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
scim: Det här skulle nästan kunna vara en Staffan Schmidtare:

"Översättning från intervju med Sting i bandet Police. På frågan vad han spelade för instrument, efter att de andra medlemmarna tillfrågats, svarade Sting:

– I do what is left, I play the bass.
Översättningen:
– Jag står till vänster och spelar bas."
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: När det gäller felöversättningar, syftningsfel och andra roligheter kan jag rekommendera Purre Holmquists eminenta bok "Stilblommor och grodor" för de eller den som inte redan känner till densamma.

Där kan man hitta riktiga godbitar från hela samhällsvärlden (skolan, militären, annonser, myndighetsförkunnelser etc etc).

Typ dessa översättningar från skolans värld:

Ich komme später zurück - jag kommer tillbaka med spättor.
Ou´ est la femme? - var är femman?
He helped her into a car - han hjälpte henne in till en karl.

Eller denna poetiska betraktelse:

"He sat in the window and looked at the stars" översattes med
Han satt på vinden och lockade på stararna...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Och apropå en känd och kunnig skribent härinne:

Et tu, Brute. (Även du, min Brutus.) Elev: Även du, ditt fä!

:-/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Den svenska översättningen av Brett Easton Ellis American Psycho är vidunderligt dålig. Inte ett slanguttryck som kommer ut genom rätt kran. Synd på en sådan vacker och söt bok.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge:
"Die schlange is traurich!!!"
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Metal Guru:

Fan vet om man inte kan få gråa hår som översättare också. Minns en Rosa Pantern-rulle där Sellers stämt träff med Mr You Know Who i receptionen på ett hotell i Hong Kong.

I bioversionen så lät man väl det bero och översatte aldrig. Men i VHS och DVD-versionerna är det Mr DuVetVem som gäller och hur kul är det :-)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74: Nu har även du chansen att bli känd. Bara att söka. Dessutom i Stockholmsområdet så du har chasen att se Bajen ofta.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Konceptet:

HAHA Fan vad kul du är Mupp :)
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Är det här att skämmas för sin mamma i skolan?

"The pupil's mum had ordered an agency to give her son a "surprise" on his 16th birthday - and the teacher had even agreed to film the prank.

But it all went wrong when the unnamed company sent a stripper dressed as a policewoman instead of a "gorillagram" - in what it called a booking error."
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan: Och här på svenska.

Om det hela inte var pinsamt nog hur hade det blivit om verkligen han fått en gorilla?
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Paddan:

Så har jag efter att ha sett en intervju med svartenbrandt på lokal tv här i Uppsala bestämt mig för att beställa hans bok. "Men saknar kärlek"

Efter mer än 40 år bakom galler så skriver han en bok om sitt liv och den har fått bra rescentioner.

Ett julklappstips kanske :)
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:
Rescentionerna har han skrivit dom själv också , eftersom alla var anonyma .
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Alisandali:

Det vet inte jag fråga honom.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
mattias - 74:

...litterärt genom brott? Nja, men vad gör man när man är för gammal för att råna banker? Fast hoppas du får permis till jul, 'mattias'.

författare Stadshagen
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

Fick mig att tänka på den här boken.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
knaskamilla: Ja man kan väl tycka att det är såna fall kvinnojourerna borde ägna sig åt...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Är det en (1) avgörande match på direkten i HS-cupen, eller möts man två gånger (hemma och borta)??
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: I alla andra cuper jag sett har det varit bäst av en. Dessutom räknas varje sekund när det gäller utslagning. Så se till att sitta på en snabb uppkoppling och dator!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: Iofs en dum fråga från mig kanske.
I en äkta cupmatch så bör det väl avgöras i en enda match.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Huge: Säg det till de som spelade 7 omspel i FA-cupen!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky: :-))
Ja, där kan man snacka om urvattnat begrepp...
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Är det möjligt att nå 700 poäng i detta spel? jag har 677.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Leif GW Platon: 721.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Skärmdump? Jag vet att jag inte hade det men ändå...

Hur som helst väldigt imponerande! just 700 känns som en magisk gräns för mig, ja jag erkänner jag har inget liv.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Leif GW Platon: Jag kan bjuda på denna. Men den är inte på 721.
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Poffa: Du kan inte vara från denna planet!
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Wayne Gresky:

Thore Skogman är död.

R.I.P
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
I morgon blir det serious gaming nere i källaren :=
www.tomshardware.se/multimedia/hogtalare/20041130/
Kommentera

Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Läste lokalblaskan till frukostteet.

Skribenten Bertil Bängman har spått 2008 på de lättsinniga lördagssidorna. Detta hade han funnit i kaffesumpen för november månad:

"Innebandylaget Lamadjuret från Örsundsbro möter speedwaylaget Getingarna från Stockholm och fotbollslaget Älgarna från Härnösand i ett triangeldrama. Rugbylaget Pingvin från Trelleborg kunde inte komma för att speedwaylaget Kaparna från Göteborg snott deras flygplan. Lamadjuret spottar på Getingarna, som ilsknar till och sticker Älgarna, som blir förbannade och stångar Lamadjuret.
Ingen vinner."
Kommentera


Sv: Allmän skriv vad du vill tråd.
Igår em skrevs det ju lite om att "internet var nere" och att Telia hade problem.

Detta har gjort att jag inte kunnat komma åt min e-post sedan dess.
På Felias hemsida så har det stått detta eller liknande.

Aktuellt
Störning E-post
Det är för tillfället störningar i vår e-post-trafik. Felavhjälpning pågår.
Uppdaterat 080104 kl 12.30

Länge och väl stod det en bäraknad tid att det skulle vara fixat men den tiden flyttades hela tiden framåt och nu "lovar" dom inget längre.
Nu väntar jag inget viktigt, förutom några vetgirig-kamper, men det är ändå lite irriterande. Men det lär ju finnas många som har jobmail och dyl via Felia.

Är det fler därute som är drabbade och ev har mer info?
Kommentera

« · 924258 · »