Yes, El Maco:!
Ju fler vi har ihjäl, desto säkrare sitter vi!
Statistiskt sett så är det ju helt korrekt att avrätta hela mänskligheten. Antal grova våldsbrott torde då snabbt hamna i fritt fall för att nå rock bottom - och sedan stanna där.
En nollvision god som någon - politiska partier, var är ni så här i valtider?
Metal Guru: Ja inte ska några fisliberala papperspojkar eller siffernissar komma här och försöka få mig att tro något annat än det jag tror inte. Död åt alla dom andra - för en tryggare hembygd!
El Maco och JanT:
Det enklaste är väl bara att ha ihjäl artikelförfattarna, så slipper vi läsa sådan desinformation.
Albert Hall: Mer glödgade tänger till kriminalvårdsstyrelsen.
Jag länkar till en artikel från brottsförebyggande rådets tidning som handlar om en liten snedvridningseffekt som vi även har i Sverige. Se sista stycket, det tycker jag är mest intressant. I USA visar forskning att satsningar i problemområden på högre samhällsservice, psykisk vård och andra insatser både minskar brottslighet och sänker samhällets kostnader.
SMÅLAND:
Som jag skrev tidigare, jag är för strängare straff. Jordgolv och frysa är dock ingenting som jag eftersträvar. Längre straff och mindre fördelar, men inget koncentrationsläger som vissa här verkar förespråka.
Det jag är emot är dock dödsstraff. Vi fördömer de som begår mord men skulle acceptera att vi begår mord i lagens namn. Snacka om att bita sig själv i svansen.
mattias - 74:
Är en pedofil så pass psykiskt frisk att han ser den kopplingen, och även om han ser den, är inte risken stor att viljan att utöva pedofili ändå vinner över rädslan för döden?
mattias - 74:
Vad baserar du det på? USA, ett av de länder i västvärlden där det utdöms flest dödsstraff, är mig veterligt inte direkt förskonade från sådana händelser. Snarare tvärtom.
Dessutom så är personer som gör sådana saker allt för skadade psykiskt för att låta en sådan sak som dödsstraff stoppa dem. Personer som inser att de kan få dödsstraff för en sådan sak är i mina ögon så pass friska i huvudet att de inte ens skulle begå ett sådant brott till att börja med.
SMÅLAND:
Som jag skrev tidigare, jag är för hårdare straff och en strängare lagtext som ska ge större möjlighet att döma t ex sådana som skyller på varandra till stränga straff. Men att införa dödsstraff är ingen väg att gå. Man kommer istället för en avskräckade effekt få en rakt motsatt reaktion där dödsdömda fångar får sympatier från medmänniskor och därmed vinner de dödsdömda i slutändan.
SMÅLAND:
Så istället ska vi lägga dina 150 000 på ett evigt processande med advokatkostnader, uppskjutna avrättningar, civil olydnad från medborgare som är emot dödsstraffet och så vidare?
"Kill 'em All" är sällan det billigaste alternativet. Varken ekonomiskt, etiskt eller samvetesmässigt.
Deas:
undviker du turistområden skulle jag vilja påstå att det gäller i stort för hela sydostasien.
Helg Ernest:
Men fakta kvarstår. Tittar du på de länder där ett straff är ett straff, oavsätt om det kanske råkar komma med någon oskyldig ibland.
Så har dom väldigt låg brottslighet. Nu syftar jag på länder åt Asienhållet till.
Inte plattnackarna väster ut på andra sidan Atlanten.
Nu är det ju inte riktigt straffen som hindrar asiaterna att begå brott, utan mer livsstilen och kulturen. Lämnar du en fet pluska på tunnelbanan i Tokyo, så är chansen väldigt god att den inom ett par timmar finns på en hittegodsavdelning. Med alla pengar kvar däri.
Och detta beror inte på att folk som snattar övergivna pryttlar riskerar att ruttan bort i ett livstids fängelsestraff - för nåt sådant finns ju inte.
Förklara istället varför din teori inte funkar för plattnackarna väster ut.
Helg Ernest:
När skall du inse att vi aldrig kommer att få en bättre värld att leva i. Snarare verkar det gå åt andra hållet.
Den dag alla människor tappat tron på att kunna få en bättre värld att leva i, kommer vår civilisation att ta slut. Därför är det vår jävla skyldighet att sträva efter det - och inte lägga sig ned och dö bara för att man måste låsa dörrer på natten.
Precis, och nu råkar det vara just sådant Mattias tycker att man ska ha dödsstraff mot för att avskräcka. Jag säger då det...