Café

49551 inlägg · 1044 ämnen

Sprit....

« · 604564 Till forumet

Sprit....

Så här på nattkröken plingelingade min langare på dörren, leverans från Tyskland lixom....

1l Absolut Vodka

1l Captain Morgan svartaste rom

1l Tanqueray gin

1fl Berntzen Grüne Birne

1fl Berntzén Saurer Apfel

1fl Berntzén Vanlig jävla Appelknockern, den som ser ut och smakar som MER äpple.... 

700 spänn ba rakt av, inhandlat i Süderlügum var det visst.....

Hick.... Vilket galant barskåp jag har fått....hick....vilka galanta drinkar jag kan bjuda nära och kära på.. så klarsynt och snygg jag ska bli...hick...å hur ska det gå för nästa generation?  Hick....

Sprit e lite knasigt, norrmännen handlar i Sverige, svenskarna handlar mestadels i Danmark, danskarna handlar i Tyskland, tyskarna handlar i Polen, polackerna handlar i Estland, esterna handlar....... i Thailand och thailändarna handlar i Burma......

Det är ungefär vad som kommer att hända med outsourcingen av arbetskraft.... Thailand som e så billigt outsourcar ju skitjobben till Burma....

Stackars burmaneser säger jag..........hick

Kommentera

Sv: Sprit....
På torsdag i nästa vecka, klockan 09:30 kommer ett viktigt besked om det svenska spritmonopolet (i praktiken) avskaffas, då ett nytt utlåtande till grund för EG-domstolens dom i målet C-170/04 lämnas av generaladvokaten.

Det sammanlagda resultatet av svaren på dessa frågor fäller avgörandet.

"1) Kan det anses att det nyss angivna importförbudet utgör en del i detaljhandelsmonopolets funktionssätt och att det på den grunden inte hindras av artikel 28 utan skall prövas endast enligt artikel 31?

2) Om frågan under 1 besvaras jakande, är importförbudet i så fall förenligt med de villkor för statliga handelsmonopol som anges i artikel 31?

3) Om frågan under 1 besvaras nekande, skall artikel 28 i EG-fördraget tolkas så, att den i princip utgör hinder för det aktuella importförbudet trots den skyldighet för Systembolaget som föreligger att på begäran anskaffa alkoholdrycker som inte finns i lager?

4) Om frågan under 3 besvaras jakande, kan ett sådant importförbud då anses befogat och proportionellt för att skydda människors hälsa och liv?"

curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=SV&Submit=Rechercher$docrequire=alldocs&numaff=C-170/04&datefs=&datefe=&nomusuel=&domaine=&mots=&resmax=100

Om någon av beslutsvägarna 2) eller 4) slutar med ett "nej", alternativt med ett "ja" på 3):an av domstolen, tolkar jag det som att det mer eller mindre är fritt fram för privatimport av alkohol, och vi har därmed samma prisnivå på alkohol som resten av Europa, plus fraktkostnaden.

Spännande, inte för att jag tänkt mig att nödvändigtvis bo hela mitt liv i Sverige, men rent paragrafmässigt i alla fall.

Mycket intressant dessutom att man just nu inte hittar någonting om detta på vare sig IOGTs eller UNFs förstasidor, man skulle ju lätt kunna få uppfattningen av att de blir helt tagna på sängen om det inträffar.
Kommentera

Alfred Awful: Sitter och smuttar på en Johnny Walker, privatimporterad från Israel, av alla ställen....skål:-)
Kommentera

Alfred Awful: Detta säger TT om domen:

Nya regler för nätsprit i EU-dom
Nya regler för att köpa alkohol på internet. Man måste själv transportera alkohol från utlandet för att slippa betala alkoholskatt i hemlandet. Det skriver EU:s domstol i ett mål om import av alkohol mellan EU:s medlemsländer.

Domen innebär därmed ett stöd för den svenska regeringens hållning i när det gäller import av alkohol via internet och att man som privatperson därmed själv måste transportera alkoholen över gränsen, enligt TT.
Kommentera

ekan68: Här kan man läsa om det....
Kommentera

ekan68: Det där är ju inte domen för det här målet, målet mot de svenskar som har importerat sprit rör ju just själva importen, som enligt nuvarande svensk lag skulle vara olaglig.

Chansen finns ju fortfarande att importförbudet sprider mot gällande EG-rätt och vi hamnar i i praktiken i status quo, alltså att privatpersoner som importerar åläggs att betala svensk skatt på varorna och det är upp till Tullverket att anställa ny personal, öppna paket på löpande band och bli skadeståndsskyldigt för allt förstört gods som inte visade sig vara sprit.

För alla helt laglydiga svenskar verkar det dock som att kostnadsfördelen med att importera sprit från andra EU-länder verkar ha försvunnit med dagens dom.

Återstår att avgöra om utbudsfördelen ska få finnas, i jämförelse med Systembolagets ordinarie sortiment.
Kommentera

Alfred Awful: Dessutom finns det en mycket intressant bisats med i den här domen, om ett specialfall för skattebefrielse i köparens land:

"...uppdrar åt ett transportföretag, med säte i samma medlemsstat som han själv tillhör, att frakta varorna till honom för hans räkning...".
tv4.se/nyheter/506214.html

Vilket ju ger Ludvika stadsbud (med flera) oanade möjligheter.

Generaladvokatens ord i det svenska målet som kommer nästa torsdag är alltså fortfarande väldigt tungt vägande.
Kommentera

Alfred Awful: Men den kaxige nätlangaren i Sundsvall börjar så sakta att retirera...
Kommentera

T T: Jo, det var väl ganska korkat att etablera företaget i Sverige, själva detaljhandelsmonopolet för Systemet är ju redan godkänt av domstolen.
Kommentera

T T: Efter att ha läst på direkt från källmaterialet (punkt 43 i domen) istället för försök till vinklingar åt olika håll i svenska medier förstår man att affärsidén blir ganska svår att genomföra för enskilda, små, nystartade svenska företag utlokaliserade till utlandet (se länk).

"...står det klart att redan den omständigheten att ett transportföretag fraktar de punktskattebelagda varorna till en annan medlemsstat och på detta sätt gör det möjligt för den förvärvande privatpersonen att ta emot mer varor än vad denne behöver för eget bruk, visar att dennes innehav inte omfattas av begreppet innehav för eget bruk, i den strikta mening som uttrycket har enligt artikel 8 i direktivet. Domstolen vill härvid erinra om att enligt artikel 9.2 i direktivet är såväl transportsättet som varumängden relevant för frågan huruvida innehavet av de varor som avses i artikel 8 är av kommersiell natur och således inte för eget bruk."

Man kommer alltså inte att kunna göra några "hela-kvarteret" eller "arbetsplatsen"-beställningar och dela på fraktkostnaden, vilket ger mindre volymer för nya företag. Skulle det nu (mot viss förmodan) bli fritt fram i nästa vecka för privatimport lär det väl bli stora tyska livsmedelskedjor med internethandel som har möjlighet att tjäna några slantar extra på törstiga svenskar.

Ungefär som att de redan idag tjänar pengar på de svenskar i sydsverige som inte omfattas av svensk alkoholpolitik när de åker bil i några timmar.

Well...dags att återgå till ordbehandlaren för min del.
Kommentera

.....Är gott.

Kommentera

Då var det väl klart då. Ja, ända tills dess att någon kommer med ett kvitto till Högsta Domstolen och visar hur mycket Systembolaget vill att denne någon ska betala i fraktkostnader för att ta in en viss sällsynt tjeckisk flaska, jämfört med att köpa en burk Sofiero som redan står på plats.

"Om förbudet kan tillämpas samtidigt som Systembolaget kan besluta att inte tillgodose privatpersoners beställningar av alkoholdrycker som inte ingår i Systembolagets sortiment om bolaget anser att det finns hinder mot detta, är emellertid förbudet endast förenligt med artikel 31.1 EG om varor från andra medlemsstater såväl rättsligt som faktiskt behandlas på ett icke-diskriminerande sätt. Det ankommer på Högsta domstolen att pröva om så är fallet i det aktuella målet."

curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/gettext.pl?where=&lang=sv&num=79938869C19040170&doc=T&ouvert=T&seance=CONCL

Det känns som en väldigt dyr process, betalad av skattebetalare från Limassol till Nuorgam, bara för att vi har en överrepresentation av nykterister i den svenska riksdagen.

Men, vi ville ju själva ha dessa ledamöter, inklusive Ringholm, och det var därför svenska folkets vilja som slog igenom i lobbyingen gentemot generaladvokaten så det är väl inget att klaga över. På det stora hela.

Man får bara hoppas att folket i Limassol också gläds över att Bosse fick som han ville idag, och att den här processen samt kommande rättegångar för att behålla monopolets verkan i mellersta och norra Sverige känns nödvändigt och kostnadsberättigat.
Kommentera

Alfred Awful: Allt går att beställa på systemet. Men möjligen inte enstyck pilsner eller dyl. Då får du nog köpa en hel back.
Dessutom får du ett sms när varorna har kommit.
Kommentera

Alfred Awful: För norra delen av riket gäller det endast öl och vin, finnarna tar så gärna emot kronor i (lägre) spritskatt.
Kommentera

Helg Ernest: Och där har du ju diskrimineringen, rent formellt. Självklart ska några hundratusen ungdomar (med Systemåldern fylld såklart) varje fredagkväll kunna välja att köpa valfri böhmisk eller mährisk flaska, lika väl som något ljusgult blask från Halmstad med tre hjärtan på.

Obs att jag pratar utifrån generaladvokatens resonemang nu, och inte lägger några egna värderingar i detta. :-)

Det är ju den exklusiva försäljningsrätten han ger till svenska staten och Systembolaget AB, inte rätten att favorisera vissa märken.
Kommentera

Lumber Jack: Jo, just det ja. Finland - ett kapitel för för sig i den här frågan.

Finland har: Detaljhandelsmonopol för alkohol. Finland har inte: Importförbud.

En till kort intressant poäng från signore Mengozzis resonemang innan jag ger mig för idag:

"Det nu aktuella förbudet har emellertid inget existensberättigande utan monopolet och dess funktionssätt. Som jag anfört ovan, har förbudet nämligen ett nära samband med utövandet av den särskilda funktion som det svenska detaljhandelsmonopolet för alkohol har enligt den nationella lagen."

Vilket väl borde innebära att...skåningarna får privatimportera via internet, också?
Kommentera

« · 604564