Sven.Savage: Och från sjukt till patologiskt: gnomen Mårts har nu förklarat att fläskberget ska vara Tre Kronors kapten under VM eftersom "han är en vinnare" som "får alla andra att bli bra".
Det sistnämnda var väl nödvändigt att tillägga eftersom fläskberget själv är allt annat än bra, dvs när vi inte talar om att åka på målvakter, filma, sänka eget PP och ta helt obegripliga och onödiga utvisningar för fula överfall, som sänker egna laget. Fast om gnomen tänker på underhållningen kommer förstås publiken att skratta högt när fläskberget blir sönderhackad som den sparris han är, låt vara rikligt kompletterad med otränat fläsk.
Jag började faktiskt fundera på om gnomen hade nyktrat till, till slut, eftersom han äntligen slutat jävlas med Luleås Linusar och tagit ut Linus Omark, Linus Klasen och Linus Wallmark. Förutom Lassi som ende och bäste SHL-vakt samt Frallan.
Men efter 25-30 nej tack från NHL får han nu plocka in kreti och pleti, illustrerat med fläskberget. Ryssarna och finnarna ställer upp med bästa tänkbara lag och där är det en självklarhet att man ställer upp för landslaget. Å andra sidan har de inte en gnom som förbundskapten, en som genom rudimentär social kompetens samt bristande omdöme sett till att majoriteten av de svenska bästa spelarna aldrig kan tänka sig att lira för det Tre Kronor som gnomen "leder". Som en finsk expert uttryckte saken: ser vilka som lirar för Tre Kronor och det är ju massor av nonames med bara en riktigt stor stjärna, nämligen Linus Omark.
Och ett gott exempel är alltså nu att gnomen utser fläskberget till lagkapten! Har han hockeyalzheimer, eller? Har han glömt bort att senast fläskberget deltog var han så värdelös och destruktiv för det egna laget att han till slut var tvungen att bli flyttad till en fjärdelina som brunarvinge för att sabotera så lite som möjligt?
Daddeh: Yep, och skönt att både Burkölen och Luleå lyckats stoppa rovdriften från aporna, som numera har ett mer tvivelaktigt junislag och efter några år med driftplaceringar är det senaste året mycket få apor om ens några sög man intresserar sig för när det ska draftas.
Jag har ju länge påpekat att "bakom apundret" ligger jänäralens idé att inte bara genom gamla kontakter sluta hemliga avtal med pitepojkar utan också att genom kontakter i lönndom gå på talangerna i Norrbotten och Västerbotten redan när de går i nionde klass för att lura dem till Apschtaan, där några blir duktiga och lanseras som "egna produkter" emedan många far illa och en del t o m utsätts för pennalism av aptränarna.
Sanny skriver något intressant idag, vilket har bäring på diskussionen:
"Redan när en spelare värvas till hockeygymnasium är det huggsexa om de bästa spelarna.
Tillskillnad från när en spelare skriver sitt rookieavtal i SHL, som är reglerade med samma regler över hela ligan, finns det i samband med flytt till något av landets hockeygymnasium inga regler eller ramar att följa.
Det har gjort att det faktiskt finns klubbar runt om i Sverige som betalar 15 åringar en månadslön på 10-15 tusen kronor plus mat och fri bostad. Såklart helt horribelt.
Det som är viktigt att trycka på är att i detta skede finns inga agenter involverade. De får först ta kontakt med spelarna och dess föräldrar den första januari det året spelaren fyller 16 år.
När spelaren skriver sitt första SHL kontrakt, det så kallade rookiekontrakten, är lönen reglerad till en ingångslön på 18800 kr i månaden för en 18 åring. Spelaren i fråga ska erbjudas ett kontrakt när han spelat totalt 100 minuter i SHL. En agent jag pratade med berättade att han kände till en ung spelare som fått gått ner i lön när han skrev rookiekontraktet från det avtal han signerade när han värvades till hockeygymnasiet".
Vad är det Sanny beskriver ovan?
Han beskriver Apans - av okunniga och självutnämnda experter hyllade - väg till att a) hålla sig kvar i SHL b) bli ett topplag när konkurrensen försvagades genom att alla lag tappade ett ökat antal spelare över Atlanten c) hur de s k egna produkterna tagits fram, igen-kligen.
De hat ingen målvaktstränare för juniorerna - men de ringer och jagar 15-åringar från andra klubbars upptagningsområde i lönndom och för dem lägger de ut småpengar och håller dem fortsatt på låg lön när de får debutera i SHL (de kommer ju ändå att bli NHL-stjärnor, förklarar jänäralen) medan Apan lägger 10-20 ggr så mycket stålar för sargnjutare som Lehtonen, Pesonen, Schremp o s v eller för föredettingar som fläskberget Hollywood.
Min gissning är att jänäralen visste att Apans sötebrödsdagar nu är förbi, eftersom pojkarna börjat lägga på luren när hans sena, viskande samtal kommer och han har insett att guldkranen håller på att stängas. Så nu drar han väl vetande att Apans fall är förestående, med tanken att i efterhand kommer det något ytliga apsnacket att låta "på jänäralens tid gick det bättre"...
Sven.Savage: Jag är övertygad om att det kommer värvas några kanoner snart. Är resterande värvningar av samma klass så sänker jag mina krav drastiskt för nästa säsong. Slutspel via play-in får anses godkänt då. Sedan får vi hoppas på ett utökat samarbete med Björklöven. Fin, anrik förening som jag tycker hör hemma i SHL. Ser hellre att vi hjälper dem med spelare än att rädda dem från konkurs genom att köpa in en av deras sopspelare för nästan en miljon som vi gjorde för konkurshotade Mordor.
Lindberg Råkkar: Ja, Amnér är väl den som på förhand känns mest intressant. Jag är lite rädd för att det kan bli en ny Hjelm bara. Tänk om vi fick en säsong utan att behöva vara rädd varenda gång en av våra backar är inne. Senast var det ju Oskarsson som de äntligen gjort sig av med. Hoppas det inte är Harjus nya lekkamrater då han skulle behöva en skicklig spelare vid sin sida, typ Omark som kan ge honom en massa pass han bara behöver klippa till på. Hans skott är otroligt bra men han är alldeles för dålig på att skapa sina chanser själv.
Jo, jag tänker som du. Att Aspis ramlade ur var riktigt obra, men kanske det ersätts genom en samverkan tills vidare mellan de två civiliserade klubbarna Luleå och Burkölen, så kan den ilskna lilla rookien Apan svära ve och förbannelse och hata båda våra klubbar vidare.
Men kommer det mera från Osten?
Jag tror det. Men vi får se. Förhoppningsvis kommer några riktigt starka namn att komma fram närmaste månaden - Ostan brukar ju vara ganska snabb att vara klar.
Daddeh: Idag har vi väl presenterat Harjus nya kedjekamrater, de två som är tänkta att ersätta Cehlarik och Granström. Falks stora frågetecken är väl åldern samt att han kommer från Tyska ligan, kommer han hinna med?
Amnér kan ju vara fågel eller fisk, omöjligt att veta om han kommer kunna ta nästa steg. VI har ju lyckats tidigare med Fälth och Mertzig så helt omöjligt är det ju inte. Stora nackdelen är att han är leftare och för att kunna utnyttja han till fullo behöver man styra PP från vänstersidan och för det jobbet har vi idag bara Legace.
Apan, som för första gången i Elitserien SHL:s historia gav en spelare född i Skellefteå spaden för några månader sedan - vi talar om pensionären Backlund som hyggligt nog nästan räddade 80% av skott mot Frölunda senast - upprepar nu det hela genom att ha köpt AIKs vakt Lindvall, som också han är född i Schtaan.
Jänäralen luger loss om det hela på hemsidan:
[- Det är roligt att få hem honom till Skellefteå. En av våra egna produkter som testat spel i andra lag och divisioner och på så sätt fortsatt att utvecklas. Han hade en riktigt bra säsong i AIK ifjol och vi tror att han kommer att kunna ta ytterligare kliv genom att komma tillbaka hit.]
Egna produkter? Ja det är man ju "kreativ" på att få till med vilka motiveringar som helst.
Fakta är följande:
Lindvall drar från Apschtaan som junis, nyss fyllda 19 år våren 2010. Tidigare har han legat på 86-89% räddningar som junis men senaste året lyft till 91% trots att Apan saknar målvaktstränare för junisar (instruktionen sammanfattas till att "ta pucken" och så är det fortfarande). Lindvall har vidare insett att Apan bara köper färdiga vakter i parti och minut så han inser att ska han lyckas måste han dra.
Under närmaste sex åren spelar han med följande klubbar, ligor och resultat:
2010-11 IF Sundsvall Hockey Allsvenskan 21 3.48 .895 Timrå IK SHL 2 4.24 .885 |
2011-12 IF Sundsvall Hockey Allsvenskan 27 3.11 .897 MODO Hockey SHL 0 Timrå IK SHL 1 2.04 .920 |
2012-13 VIK Västerås HK J20 1 3.84 .810 VIK Västerås HK Allsvenskan 6 2.46 .915 |
Väsentligen en Division 1-vakt på hygglig nivå, alltså, men senaste säsongen allsvensk vakt med fin räddningsprocent, >92% som nästan tio av vakterna i allsvenskan, dvs inte outstanding på något vis, och med sådana siffror i den tacksamma uppgifter bakom det allsvenska topplaget AIK, där Lindvall delade spaden med Robin Rahm.
Knappast något stjärna, alltså. 25 år gammal har han 3 SHL-matcher med mediokra resultat, väsentligen Division 1-erfarenhet plus en sista bra säsong i Gnaget.
Jämför man med lika gamla Anders Nilsson från Luleå har han hunnit med liiiite mer, inklusive vaktat i Elitserien några säsonger, VM-vaktat för Tre Kronor, blivit KHLs bäste och satt ryskt slutspelsrekord, haft spade i 50 NHL-matcher och är nu tredjevakt i ett av topplagen som fightas om Stanley Cup efter att just ha slagit ut mästarna Chicago.
Joel Lassinantti är exakt två år yngre än Lindvall och en krumelur i sammanhanget är att båda liksom David Bowie och Elvisp Resley är födda 8 januari. Men Där stannar jämförelsen. Joel har redan två säsonger som bäste vakt i SHL med en Honken Trophy-utmärkelse och en årets Rookie-nominering på meritlistan, förutom att han nu är Tre Kronor-vakt i VM tillsammans med KHL-Viktor Fasth och NHL-Markan.
Vår andre vakt Filip Gustafsson är ju faktiskt från Skellefteå men sökte sig själv till Luleå när han var 15 år sedan han frågat om Apan tänkte ha målvaktstränare för junisår men fått svaret att "nej, vi fortsätter som tidigare med instruktionen "ta pucken"". Ett korrekt val av Filip, tycks det, eftersom han nu som 17-åring blivit yngste målvakt i Elitserien SHLs historia, lirat 6 matcher för Luleå Hockey i SHL, höll spaden för småkronorna i VM senast - utsågs till bästa vakt där - och väntas gå högt i draften senare i sommar.
När man jämför så här förstår man att Gustaf Lindvall förstås inte har så mycket meriter och att han kan bli en risk med apspaden.
Som vi nu vet blir det eventuellt denne Lindvall plus erik "bak-och-fram" hanses som ska dela på den svartgula spaden kommande säsong och för övriga lag är det bara att tacka och ta emot.
Sven.Savage: Det känns vid första intrycket som lite märkliga värvningar. Sådana värvningar man vänjt sig vid Pre-Porser. Speciellt när vi tyvärr inte längre har Asplöven att låna ut spelare till. Känns som ett rent slöseri att låna ut spelare till div 1-lag. Tror du att vi kan ha startat ett samarbete med Björklöven som liknar det vi hade med Asplöven kanske? Att Osten därför vill ha en väldigt bred trupp för att täcka upp eventuella skador och låna ut de som står utanför laget till dem?! Kliar mig lite i huvudet över att vi värvar allsvenskt och breddspelare.
Efter att ha städat av lögnerna som sipprar ut ur dimman i pite där vinfyllot Ulf-Ture ljuger på, dags för lite hockey.
Apornas yrande om köpelag är för länge sedan passé när det gäller Elitserien SHL och jag undrar om detta inte är den sills säsong där lagen byter som mest spelare med varandra?
Många lag har presenterat spelare efter spelare som kommer från andra SHL-lag och Luleå hänger delvis på:
Luleå Hockey presenterade tre nyförvärv i en direktsändning på sin hemsida under söndagseftermiddagen. Det är dubble svenska mästaren Andreas Falk, hårt jobbande forwarden Gustav Rydahl samt backen Viktor Amnér som förra säsongen vann Leksands poängliga och dessutom var HockeyAllsvenskans poängstarkaste back.
Detta är alltså vad vi hittills tagit in, tillsammans med Junttila från Kärpät.
Någon närmare detaljkunskap om de fyra har jag förstås inte. Men vi kan ju lugnt konstatera att det varit förstärkningar på lägre nivå som, ledda av Skuggan, nog inte innebär att Luleå etablerar sig så högt i serien. Det sägs ju att Bill Sweatt efter operation kommer att bli lika stark som tidigare, men med magmuskelskador får man nog avvakta innan man vet tror jag.
Däremot har vi tappat Grana, Micflikier, Cehlarik, Rajala, Sigalet. Inte lätta att ersätta. Dessutom Sylvegård och tack-och-lov Oscarsson. Sen släpper vi förstås Danne Larsson. Kanske drar Jaors också?
Nja. Som det just nu ser ut har vi utmärkt på vaktsidan, blir kanske hygglig backsida också men linorna definitivt svagare än senaste säsongen.
Jag vet inte hur stora resurser Osten har för spelartruppen i år. Kanske inte så stora, kanske kan vi inte vänta oss några mer imponerande förstärkningar? Eller så har han kapital kvar och håller på att fiska efter några tyngre namn?
Det ger sig.
Jämför man med Apan är väl uppfattningen att de köpt in starkare namn, dels från Sverige, dels med Möller och Lindström, men frågan är hur starka dessa två sistnämnda blir i år? I Aptruppen för tre år sedan levererade de men kan de i kommande omgivning göra det igen? Det vet man inte. Dessutom ser ju aptruppen just nu oimponerande ut på försvarssidan. De vakter och backar de just nu har lär ju inte skrämma någon.
Vi får vänta på fortsatta besked från le fromage, der Käse, the cheese - Elitserien SHL:s erfarnaste och skarpaste sportchef.
Det sista lyfte jag för att osökt komma över till Warulfen. Där tar alltså Looben över som sportis nu, vilket han var för tjugo år sedan och många år framöver. Dvs under de år då Warulfven regerade på hockeytronen i Sverige. Kan han bli lika framgångsrik nu?
Det tror jag inte. Då hade han ett självspelande piano i kraft av många starka Ullvar, t ex linan Jönsson-Prestberg och dåren, samt många andra ulvar i laget, samt Elitseriens största penningkista med vilken han förstärkte med en handfull spelare genom att köpa andra elitserielag bästa plus komplettera med några dyra stjärnor från utlandet.
Nu är det helt andra tider. I värsta fall för Warulfven har inte Looben fattat det.
Efter att återigen krossats i en SM-final väntade man sig att vinalkisen Ulf-Ture och hans underbegåvade sidekick skulle ha krupit ned i dimman och gömt sig för konsekvenserna, som de brukar.
Men nej. Nu ska de dra upp Fehlman-gate, dvs den historia för fem år sedan, då den fläskkotlettkammade posören, brännvinsjournalisten skämde ut sig genom att ljuga ihop en historia om Luleå Hockey sportchef, som "hämnd" för att Luleå höll på att spöa Apan i semifinal 2011. Jag saxar från apsidan, med en klädnypa på näsan:
VINFYLLOT: Fahlman har skrivit några böcker och bytt arbete, och är ordförande i barncancerfonden i Västerbotten eller något liknande eftersom hans son lider av en sjukdom.
FAKTA: Nope. Det är en s k förskönande omskrivning eller för att tala klartext: en apsanning vilket är vad som sprids av maligna apsupportrar och tyvärr också maligna apledare i stället för sanning.
Fehlman försökte sig på riksnivå i Sexpressen och TV4 men är numera persona non grata där. Ingen vill ta i eländet Fehlman med tång, han är numera portad. Vidare har han gjort sig omöjlig i de små annonsbladen i Västerbotten. Då slog han på trumman och meddelade att nu skulle han bli FÖRFATTARE och FÖRELÄSARE men ingen ville ha honom. Med följd att nu är alla de banorna stängda för honom och han har fått ta anställning på en liten reklambyrå.
VINFYLLOT: Fahlman var inte den som först rapporterade om detta, utan det var North Powers hemsida, och det fanns flera oberoende vittnen. Norran, Västerbottens Folkblad (genom Fahlman), Expressen och Aftonbladet skrev alla om händelsen efter NP, men Qatars supporters uppfattade det som att det var Fahlman som låg bakom detta ursprungligen vilket inte är sant.
FAKTA: Sådana apsanningar har idioter som vinfyllot och annat patrask försökt med de fem år som passerat, men hur många gånger de än drar upp det blir det inte mer sant ändå. Sant är att någon påstod detta på North Powers sida efter match, men allvarligt talat: hur mycket av det som skrivs på en supportrarsida blir lyft upp i media eller blir en förstasidesnyhet?
Det var FEHLMAN som låg bakom allt. Hade han inte agerat skulle det inte ha blivit något överhuvudtaget. Dåren fehlman skickade därefter ut sina lögner till all media som ”ingen rök utan eld” lyfte det på tidningarnas framsidor och TVs nyhetsprogram. Att Northpower drog upp det där hade ingen brytt sig om. Men Fehlman, falskeligen poserande som objektiv journalist, gav det hela legitimitet genom att servera lögner som vore de fakta.
Och all j-a skit han levererade tar jag inte upp. Det räcker med att påpeka två inledande saker.
Så här öppnade Fehlman med:
1. "Luleå Hockeys sportchef Lars ”Osten” Bergström anklagas för att ha uttryckt grovt rasistiska tillmälen mot Skellefteå AIK:s forward Yared Hagos. Flera, av varandra oberoende, källor på plats i Skellefteå Kraft Arena uppger för VF att Bergström under tisdagens match vid ett flertal tillfällen i riktning mot Hagos ska ha skrikit ”svinjävla neger” och ”negersvin”.
OK?
Fehlman skriver att han ”genom journalistiskt arbete under natten” kunnat ta fram att "ett flertal tillfällen" "ett stort antal tillfällen" "Flera ögon- och öronvittnen" "det värsta var att han bara fortsatte att skrika ”svinjävla neger” hur många gånger som helst" samt ” "Under dagen har jag genom journalistiskt arbete lyckats skaffa mig mycket mer på fötterna – genom att få förstahanduppgifter från flera av varandra oberoende ögon- och öronvittnen – på plats i ”Ostens” närhet på läktaren i Skellefteå Kraft Arena."”
Sanningen är den att han bara hade talat med en enda person: en alkoholiserad gammal gubbe Hjelte i en av Apklackarna som matcherna igenom har för vana att stå upp och vråla matchen igenom, gärna då när Luleå Hockey är på besök, på Luleå Hockeys ledning, som Aparenan tycker det är en god idé att placera direkt bredvid denna maligna samling av mer eller mindre påstrukna apgalningar.
Denne galning hänvisade till andra vittnen och att det pågått hela matchen, vilket Fehlman köpte som fakta och sedan ljög om att han själv hade ”genom journalistiskt arbete” tagit fram ”fakta” när sanningen var att han talat med en A-lagare som var på lyset.
När utredning efter utredning letade efter dessa ”vittnen” landade de alltså på nämnde A-lagare som då erkände att han hade inte hört något alls. Men han menade sig ha hört detta av två andra, som kom till Disciplinnämndens och senare Apschtaans förundersökning.
Då visade det sig att dessa två var en gammal tant och en gammal farbror som suttit bredvid varandra på rad 12 under en otroligt spännande och intensiv match (första semifinalen) Apan-Luleå – och alla vi vet hur stämningen då är. Alla med vett och sans inser att det gamla paret blev nervösa och tappade fattningen och allt vad de hörde och tycktes sig höra kan vi bara spekulera om. Men kan de anses utgöra ”ett flertal av varandra oberoende källor” som intygar att så har Osten skrikit ”så snart Hagos var på isen”?
Självklart inte. Fehlman har dragit upp en eventuell fjäder och gjort en hel hönsfabrik av denna. Och i efterhand har han försvarat sig med att han ”bara rapporterat vad andra sagt”.
2. Men, nej så är det inte. Match två spelades i Delfinen och då intervjuade Fehlman Yared Hagos och förklarade
” Det har kommit till kännedom – jag har skrivet om nyheten på folkbladet.nu idag – att Lars Osten Bergström, Luleås sportchef, har skrikit diverse rasistiska tillmälen till dig och skrikit ”svinjävla neger”, ”negersvin”, i samband med matchen i Skellefteå. Det är flera oberoende källor som pekar ut honom, att han har gjort det. Vad är din kommentar?”
Där slinter Fehlman och glömmer hävda att det bara är påståenden (som vi vet från en A-lagare) utan förklarar att det är fakta. Det hela sker i film som sedan läggs ut på ljugarbladet och sekvensen finns sparad☺
VINFYLLOT: I laglig mening var det ord mot ord när fallet togs upp av åklagare. Flens-Osten hävdade ju i förhören, genom sin försvarsadvikat, att han faktiskt skrek "Svinjävla Regel" till Yared Hagos, och fallet lades ner pga brist på bevis.
Det slutade med att fallet blev nerlagt pga "ord mot ord", det vanligaste då det endast finns vittnen och ingen inspelning eller vidoupptagning.
FAKTA: Det hela utreddes av Luleå Hockey, samt sedan Fehlman krävt anmälningar från Aphåll också av Hockeyförbundets Disciplinnämnd och av Appolisen som var tvungen starta en förundersökning.
Samtliga kom fram till att det fanns inget stöd för att Osten ”under hela matchen skulle ha stått och vrålat det icke acceptabla ordet”. Ingen hade spelat in hans påstådda agerande mha mobiltelefon. Av Fehlmans alla påstådda oberoende källor blev bara nämnda tant och farbror kvar, som efter matchen upprepade gånger ”intervjuats” och ”förberetts genom ledande frågor” av Fehlman.
Alla dessa instanser letade upp ett tjugotal närsittande och ingen av alla dessa hade hört något sådant från Osten. Det pågick en kampanj i Apschtaan som uppmanade andra Apor som funnits på läktaren att anmäla sig som vittnen till Disciplinnämnden och till appolisen och det totala resultatet ”vittnen” som under 2-3 månader anmälde sig för att rapportera det som Fehlman påstod var…noll.
Sammanfattningsvis påstår två ifrågasatta gamlingar en sak medan 5999 andra personer som vistats i hallen inte håller med. ”Ord mot ord”? Ja, så väljer maligna apor att tolka saken och ljuger sedan dess vidare nu i fem år om att ”det var nog sant”, han ”är nog inte frikänd”. Sanningen är förstås den att alla som fortsätter göra så bryter mot lagen genom missfirmelse och om någon iddes bry sig skulle t ex vinfyllot Ulf-Ture här på snacket kunna spåras upp och fällas i domstol för det han gjort.
VINFYLLOT:Faktaspäckat inlägg! Det är från denna lilla historia Svinjävla REGEL-uttrycket kommer ifrån.
FAKTA: ”Svin-jävla regel” påstår vinfyllot Ulf-Ture att Osten försvarade sig med. Är det korrekt? Det tror jag inte. Det var något som Aporna hittade på att kanske Osten vill hävda det. Att han själv gjort det har jag aldrig hört från andra än apor. Det har aldrig publicerats att Osten gjort det, det har aldrig påståtts från något Luleåhåll och de ordagranna utredningsresultaten från de tre instanser som utrett det av Fehlman frampressade lögnaktiga påståendena säger inte ett j-a skit om att Osten skulle ha påstått något sådant.
Det är återigen bara en lögn av vinfyllot Ulf-Ture men vem är förvånad? Det är en Herkulesuppgift att finna ett korn av sanning bland alla lögner som vinalkisen förorenar nätet med.
M.Lemiux: Stephen Dixon var en mindre bra värvning japp...fast inte helt enkelt för Osten att veta att han käkat beasås hela sommaren :) Minns honom som en bra och hyfsat aggressiv spelare under sin tid i Brynäs. Håller med dig om Rajala och har absolut inget att tillägga där. Vinna sargkamper efter dump är inte hans styrka. Han var absolut ingen dunderflopp men för den lönen hade vi kunnat få en så mycket bättre spelare.
Måste erkänna jag börjar bli lite orolig nu när så många andra lag presenterar stjärnvärvningar på löpande band. Börjar bli många spelare man undrar varför inte Osten varit med och budat på... fast det är bara att vänta tålamodigt även om man är så jäkla nyfiken på vad för lag vi kommer ställa upp på plan med :)
Daddeh: Ja usch ja, det var många år efter Luleås SM-Guld fram till Ostens entré som sportchef som "stjärnvärvningarna" var under all kritik...visst hittades nått guldkorn då och då men det blev de gamla stöttespelarna i Luleå som alltid fick ta lasset eftersom värvningarna som var tänkta att stå för spetsen ofta var mindre bra. Under några år på 2000-talet hade vi många bra egna produkter som bar laget, tyvärr under denna tid var Luleås ekonomi mindre bra och därför hade vi inte råd med att värva den spets vi behövde för ett SM-Guld, t.ex säsongen 2008-2009. Jag vet också att det finns en del Luleåsupportrar som är kritiska mot Osten, men sanningen är att han är den klart bästa GM vi haft under 2000-talet, ja förmodligen sedan SM-Guldet så öven om han har sina fläckar får han för min del gärna sitta kvar ett tag till. Enda stora misslyckade värvningen han gjort är Stephen Dixon, många pratar om att Toni Rajala var misslyckad men jag håller enbart delvis med om det....han var ju trots allt vår näst bästa poängplockare men visst borde han ha producerat mer, men jag tror att Rajala blev ett offer också för Fagervalls typ av hockey och där passade han inte in, tyvärr.
M.Lemiux: Väl talat. Håller med dig om vartenda ord.
{7827}: Du har det bra som har så många trevliga kollegor ;) Jag säger inte emot att även många Luleåfans har svårt för Osten. Jag tror inte det bekymrar honom det minsta då han är bevisat stryktålig i sin yrkesroll. ML tar också upp en väldigt bra poäng, jämfört med våra tidigare sportchefer så är Osten en klart lysande stjärna.
Jag gillade också Fagervall...rak, sympatisk och så där tjyvrolig som de kan vara norröver. Som coach har han däremot inget att sätta emot t.ex. Rönken. Skulle gärna se Rönken som tränare igen om han uppgraderar sitt spelsätt till att inkludera mer offensiv hockey med backar som får pincha och forwards som får tackla.
{7827}: Helig och Helig, det är inte det vad det handlar om...eran egen Lasse är väl inte direkt så Helig heller. Varför jag gillar Osten är för att han tog över och styrde upp ett skadeskjutet Luleå som hade år av misslyckade värvningar och värdelös ekonomi. Istället för att värva dyra, dåligt scoutade spelare började han att spana mot Allsvenskan och yngre, hungriga och billiga förmågor. De dyra utländska stjärnorna blev nu bättre scoutade och lyckade dessutom. När väl de två Rograrna äntligen lämnade båset tog halvguden Rönken över och visade direkt, tillsammans med Ostens smarta värvningar, att han är en av 2000-talets klart bästa Coacher och helt plötsligt blev nu Luleå ett topplag i Elitserien trots budgetlag, vilket nog sticker i ögonen hos andra lag. Att Luleå skulle ta ett SM-Guld under Rönkens era trodde jag dock aldrig eftersom vi inte riktigt hade den spets som behövdes då pengarna inte fanns, men det var ändå inte så längt ifrån då vi nådde, i mina ögon en oväntad final 2013. Sen har Osten fått utstått en hel del falska anklagelser i media bl.a av Wikegård och de där jävla tjatet om anmälningarna hade gjorde på DIF-spelarna, men vi som vart med förstår varför han gjorde det med tanke på hur Djurgårdens spelare och ledare uppträtt i media....sen Fehlmans bevisligen falska rasistanklagelser på Osten...detta gör att man känner mer sympati för en sån GM som på ett bra sätt står upp mot sånna påhopp. Sen nämner du Fagervall....ja, en sympatisk och trevlig person, men tyvärr så visade sig hans kunskaper att leda ett lag vara begränsade...förra säsongen var helt ok då Luleå mest var ett brunkarlag, vilket Fagervalls dump and chase taktik fungerade bättre. Till gångna säsong fick Luleå helt plötsligt lite kapital, tack vare en viss person, och kunde nu konkurrera om de dyra spelarna. Luleå hade nu hastigt och lustigt ett starkt lag med kapacitet att ta SM-Guld, men tyvärr leddes de just av Fagervall som inte alls fick ihop spelet...inte först när Luleå gick tillbaka till "basic" spelet räddades det hela upp men spelet var inget vidare att hurra för, men vinsterna kom och det var det viktigaste. det enda positiva med Fagervalls ledning är det fysiska spelet som man saknade med Rönkens filosofi. Väl i slutspel var vi efter Frölunda det bästa laget, tyvärr möttes vi i semi och inte i final...är helt övertygad vi hade slagit er i 4-2 eller 4-3 i matcher, det var Frölunda man fruktade mest av alla....Fagervall hade än ett slutspel faktiskt lyckats helt ok med enkelt spel och fysisk hockey, inte vackert att titta på förutom en massa härliga monstertacklingar, men ändå effektivt. Vad han misslyckades denna säsong var att vi borde ha haft ett bra finlir och fart i spelet också, men där räckte han inte till helt enkelt. Tänk om vi hade haft Rönkens vackra hockey tillsammans med Fagervalls fysiska spelidé vad det kunde ha gjort.....Rönken som headcoach och Fagervall som ass. så hade det blivit SM-Guld för oss ;) Och nu till Skuggan...en av Elitseriens bästa spelare genom tiderna, men vet inte alls hur han kommer att vara i båset...tyvärr tror jag som Råkkarn att det blir Fagervalls inspirerad hockey över det hela och då blir det inget SM tecken....men jag får hoppas att jag har fel.
Jo, nu ska jag ju vara helt ärlig... Jag har ung 50+ Luleåbor som kollegor. Men, jag har pratat hockey med ung 25 av dessa... De övriga tror jag är ointresserade, i varje fall så har jag inte fått tillfälle, alternativt inte funnit det naturligt att helt plötsligt prata ishockey med dem. Men av dessa 25 så tar minst 15 st avstånd från Osten. Ja, vad vill jag nu säga med det? Dels att mitt snack om övertygande majoritet ska man ta med en nypa salt, men samtidigt att Osten är inte så helig som man kan tro i Lulefansens hjärtan.
Vad det gäller bytet till Skuggan från Fagervall, så vete fn. Jag gillade Fagervall, typ 100 ggr mer än Rönken.
Mjo, lite mediaträning skulle inte skada Osten men han är ju knappast anställd för sin "sympatiska" personlighet. Tror han är bättre med små än nutidens stora medel faktiskt.
Som sportchef tycker däremot jag han lyckats ganska bra med sina värvningar, är väl bara värvningen av Rajala som kan kallas lite floppaktig från senaste säsongen. Sweat hamnar i oturskontot.
{7827}: Ja han har säkert dragit i sig ett gäng tjeckiska öl och är ute och svingar de lurviga :)
Silly Season är långt ifrån klar ännu och även om det är bra att få klart laget tidigt så tror jag de flesta Luleåfans sitter lugnt i båten. Att Melart förlängde var grymt glädjande då han och Jaros var Luleås bästa packpar sedan de fick spela ihop. Räknar med ett par riktiga bomber framöver från Osten så vi får se vad det blir. Önskedrömmen vore ju Klasen och/eller Omark samt en PP-back, men det förblir nog bara en dröm ett par år till iaf :) Ja, en kvartsfinal eller sämre vore helt klart ett rejält misslyckande med tanke på att vi tydligen satsar hårt även denna säsong. Det är nog först då som det kanske kan hända något. Just nu sitter nog Osten mer än säkert i båten.
Det ska faktiskt bli intressant att se hur det går även för Skeå till nästa säsong. Allt för orolig behöver du nog inte vara då ni verkar få ihop ett starkare lag till nästa sässe än föregående. Räknar kallt med att både Luleå och Skeå blir iaf topp4 nästa säsong. Pesonens kontrakt går ut va? Ritolas också? Även om de är duktiga under grundserien så tror jag Skeå skulle må bra av att få in lite större vinnarskallar än dem.
{7827}: e inte Osten en tråkig okarismatisk figur? Om nu inte Luleå vill bli ett nytt FBK så bör dom ju göra sig av med Osten! Annars är det risk att han blir som Loob, en gudfader! Å Färjestad är ju som en maffiaklan och jag gissar och tror att Luleå inte vill bli ett nytt maffianäste😜 nä om Luleå skall lyckas på riktigt e det dags att välja väg, hyvla bort Osten intill skalken och byt pålägg!!
Daddeh: Helt ok. Gissar att Sven är på dansbandslokal ikväll. 😄 Ja, jo, vi kan döma sen, men kanske inte då laget är klart men då resultatet är klart. Om Luleå åker ut i kvart eller sämre tror jag att Ostens dagar är räknade. Nya sportchefen och tränarn i Skellefteå har ett år av "misslyckande" på sig... Det kan bli ett eller par mellanår nu...
{7827}: Hoppar in här lite småfult men det är ju fredag så hoppas det är ok :) Det finns säkert fans från andra lag som hade älskat att se Jimmie i sitt eget lag men jag tror det finns minst lika många som absolut inte vill se honom i sitt lag. Jag hade blivit vansinnig om han skrev på för Luleå då jag tycker han är hemskt överskattad, gammal, långsam, gnällig, oärlig och rent av en ful spelare. Att han bufflar in något mål då och då är inte värt alla BP man åker på. Han höll på att kosta er finalplatsen och han kostade er definitivt en match i finalserien.
Angående Osten... Du kan inte påstå vi klagar för mycket på Jimmie Jump när ni Skeåfans klagat på Osten ändå sedan låtsasjournalisten spelade ut rasistkortet mot honom utan några som helst bevis. Känns iaf som det är lite bättre stämning mellan Luleå- och Skeåfansen nu för tiden då den uppviglaren tvingats byta karriär :)
Hur som helst så börjar det bli en del Luleåfans som klagar på Osten nu och i mitt fall så finns det flera beslut han tagit senaste åren som jag inte gillar. Utnämningen av Skuggan som huvudcoach gillar jag inte heller då han inte känns som en lagbyggare i stil med t.ex. Perra Johnson. Vet inte riktigt vilken typ av hockey som Skuggan står för men kan bara hoppas det inte är samma katastrof som i början på säsongen eller den dump-hockey som Fagervall tvingades ta till för att rädda tabelläget. Är iaf villig att ge Skuggan chansen så vi får se om det var ett korrekt eller felaktigt beslut. Presskonferenserna borde dock bli roliga mellan Skuggan och "kan inte skala en banan"-Bert då de bägge kan vara ganska hetlevrade :)
Jag tror att Osten vill spela en fysisk OCH snabb hockey. Att tränarna sedan misslyckades med att implementera det är väl inte till 100 % Ostens fel. Han har ju trots allt värvat flera snabba spelare som t.ex. Sweat, Rajala och nu senast Julius Junttila som ska vara snabb på rören. Frölunda var det överlägset bästa slutspelslaget i år och hade en perfekt blandning av fysik och snabbhet och vi var ändå bara ett stolpskott från 3-2 i matcher mot dem, så även om det blir ett liknande spel nästa säsong så kan det gå långt. Jag väntar med att eventuellt såga Osten tills jag vet vilket lag vi ställer på isen.
Sven.Savage: Jamen hallå, lite fantasilöst med detta evinnerliga tramsandet om Jimmie. Han är guld värd, så är det. En kille man hatar i motståndarlag men älskar i sitt eget. Men, det är inte det jag vill diskutera. Alltså, inga synpunkter om Skuggan som ny tränare? Och i övrigt, vad händer kring inköp av nya spelare i Luleå? Skellefteå är ju ovanligt snabba i år men det tror jag beror på Lasses avgång.
Men sen måste jag ta upp detta med Osten... Rent allvarligt, och jag talar inte nu i egenskap av Ostenhatare, men i mitt jobb så har jag typ 50+ Luleåbor som kollegor (hemfödda) och en övertygande majoritet av dem börjar skarpt ifrågasätta om Osten är rätt man på jobbet. Men de menar att problemet med Osten är att han är så starkt förknippad med föreningen så det finns ingen som vågar ifrågasätta honom där. Så är det, så länge ni har kvar Osten så är det Brunkahockeyn som gäller. Ja, visst, fysisk hockey är en sak, men ska Luleå göra samma resa som tex Frölunda har gjort, så måste de stöka om inledningen. Ni kommer inte att vinna serie eller SM-guld om ni fortsätter med brunkan. På samma vis så måste Skellefteå hitta på nått nytt för vi är sönderlästa.
Jahapp då var Skuggan klar. Ännu ett tecken på att Luleå inte är villiga att ta till sig den nya hockeyn som är framgångsrik just nu.
Så det blir ytterligare ett par säsonger där man lever kvar i det förgångna. Om två år är vi längre ifrån toppen av hockeyn i Sverige än vi är idag. Det är min fulla övertygelse.
Sven.Savage: Tackar tackar Sven, man gör sitt bästa :) Kommer det tokiga inlägg och påståenden måste man ju möta med fakta för att slå ner de falska påhoppen och påståendena. Sen om de tokiga vill acceptera faktan och sanningen är ju en helt annan fråga.
Forsberg 1978: Herregud... aldrig sett en så slut ishockeyspelare som Jimmie Jump sedan Mikael Renbergs sista halvsäsong i Skeå. Mårts måste ha fått hiskeligt många nej från andra spelare när fuskröven ens är aktuell.
Forsberg 1978: Jag var tvungen att läsa det du skrev flera gånger för att tro mina ögon.
Aftontrasan rapporterar detsamma [Sportbladet kan också avslöja att Jimmie Ericsson, har sagt ja till VM-spel. – Jag spelar, hälsar han i ett sms till Sportbladet.]
Ja, fy fan, denna inom Mårts, skönt att vi är av med honom redan efter VM och det enda jag beklagar - med tanke på tid för att fixa laget till World Cup - är att inte gnomer försvann redan i höstas, när kalla fakta säger att han borde ha fått sparken redan för många år sedan.
Det var ju riktigt nära vid VM 2013 och alla visste att nu får gnomer sparken, tack och lov, men tyvärr slog MooDooismen till i form av twinsen Sedin som kom hem och lirade hem Gludet för ett mediokert Tre Kronor som gnomen fått ihop när han som vanligt var på kant med allt och alla.
Nu har han tydligen - som vanligt, folk tål inte se gnomer - fått en massa återbud från spelare som inser att de hellre har semester än tillbringar tid med gnomen - och vad gör eländet?
Kallar in fläskberget Hollywood!
Ja, fy fan. Det i sig säger förstås allt om herr inom. Fläskberget är ju totalt körd sedan många år och förra gången när fläskberget påstods "komma från proffstillvaron i SKA som fläskberget ska ha ordnat Gludet för, all enligt aporne" var han så urbota kass att Tre Kronors PP havererade när gnomen envisades att peta in fläskberget där. Så småningom fick gnomen dock vara realistisk och ställa fläskberget som brunarvinge i en fjärdelina för att han skulle ställa till med så liten skada som möjligt.
För att inte tala om hans vidriga filmning som tvingade en liten norrman till utvisning, varefter fläskberget ljög sig grön för att hitta på förklaringar som alla motbevisades av repriserna. En "insats" som skämde ut svensk hockey över hela världen, fy fan!
Ser för övrigt att Apan nu får hem Oscar Möller och Jocke Lindström.
När det gäller Möller är det ju en riktigt duktig hockeyspelare. Under de två säsongerna i KHL lyckades han ju leverera en j-a massa poäng: han kom upp i nästan hälften av vad jämförelsevis superstjärnan Linus Omark gjorde i KHL under samma tid. Duktig kille, Möller, men det han levererade i Apan var i en helt annan omgivning och nu när han får lira med nonames kan vi räkna med att sötebrödsdagarna är över. Möller spelar av det år han tvingats till av slavkontraktet med Apan och drar sedan hem till Sydbotten.
Lindström beskrivs nu återvända efter "två säsonger med St Louis Blues, Toronto Maple Leafs och SKA St Petersburg."
De glömmer att tillägga att han fick sparken av alla klubbar eftersom han var så kass. Nu senast i SKA fick de placera honom på läktaren många matcher för att han inte skulle sänka laget på isen och bara när de hade många skadade fick han komma in, då i en fjärde brunkarlina med så lite istid som möjligt. Lindström gjorde alltså en "succé" i stil med fläskberget.
Kan Lindström tillföra något nu? Tveksamt. Han är i rätt omgivning en duglig poängleverantör men en sådan får han ju inte och dessutom lutar det mot att han gör en "Wallin" dvs tidigare hyllad som stjärna men numera tappat stilen och blir en belastning som, för att inte sänka klubben, placeras i de situation han utvecklats för under senaste säsongerna - som brunkåre i en fjärdelina och så småningom på läktaren.
Wallin var klok nog att lägga ned karriären idag. Enda anledningen till att Lindström dröjer med ett liknande klokt besked är väl att jänäralen öst på honom en så j-a överdriven lön att Lindström passar på att lugga ihop mer pengar, trots att det sker på bekostnad av de julgranar som kommunens barn ville ha fått...
Apans göranden är alltid intressanta, åtminstone för forskare inom det neuropsykiatriska fältet specialiserade på kongenitala defekter i form av en extra talang för översträngar banjomusik.
Men över till hockey. Ja, det pågår fortfarande på andra sidan världen i form av Stanley Cup.
De har ett underligt system därborta. Efter den stängda NHL genomförts liras alltså slutspel om cupen och för det har man sina ibland svårförståeliga regler.
16/30 lag från NHL gick till slutspelet och divisions/konferensuppdelningen i kombination med reglerna för wildcards innebar att lag 16 Boston ersattes av lag 17 Minnesota trots att Boston gick 6 poäng bättre än Minnessota och dessutom hade Boston samma poäng och bättre målskillnad än Detroit i samma division, men Detroit hade fler vinster på tre perioder eller hur det nu fungerar. Minnesota spelar dock i den starka Central Division så det är väl sportsligt rättvist att de deltar i slutspelet. Nåja.
Men sedan har vi hur lagen fördelas för slutspelet. Se nedanstående där åttondelsfinalerna redan är avgjorda med undantag för Anaheim och Nashville som står 3-3 i match och lirar avgörande i natt.
De uppgifter som ges för lagen är • placering i NHL • Lagets namn • Poäng i NHL • Division i NHL
STANLEY CUP
ÅTTONDELSFINALER
7 Florida 103 AT 10 NY Islanders 100 ME
12 Tampa Bay 97 AT 15 Detroit 93 AT
1 Washington 120 ME 13 Philadelphia 96 ME
4 Pittsburgh 104 ME 9 NY Rangers 101 ME
2 Dallas 109 CE 17 Minnesota 87 CE
3 St Louis 107 CE 5 Chicago 103 CE
8 Los Angeles 102 PA 11 San Jose 98 PA
6 Anaheim 103 PA 14 Nashville 96 CE
KVARTSFINALER
10 NY Islanders 100 ME 12 Tampa Bay 97 AT
1 Washington 120 ME 4 Pittsburgh 104 ME
2 Dallas 109 CE 3 St Louis 107 CE
11 San Jose 98 PA 6/14 Anaheim/Nashville
SEMIFINALER
10/12 Islanders/Tampa 1/4 Washington/Pittsburgh
2/3 Dallas/St Louis 11/6/14 San Jose/Anaheim/Nashville
FINAL
16 lag deltar alltså och jag följer St Louis Blues eftersom de har Luleåmålvakten Anders the Grizzly Nilsson som tredjevakt, även om oddsen är små för att han får spela eftersom de just nu har en av NHLs för närvarande bästa vakter Brian the Moose Elliot med förstaspaden, samt den mycket duktige Jake the Snake Allen vid båsdörren. Vi får se.
Men så upptäcker jag att St Louis drabbats av ett upplägg, sådant som Luleå vanligen gör - i synnerhet när vi talar om senaste CHL där regerande mästarna Luleå rankades som #32 eller något liknande och konsekvensen blev att de fick möta i stort sett starkast möjliga motstånd hela tiden och trots detta gick så långt att de först på straffar efter avgörande match och förlängning slogs ut av blivande nya Europamästarna Frölunda.
Det är alltså 16 lag från NHL som spelar final och faktum är att NHLs #3 St Louis måste slå #5 Chicago i åttondel, #2 Dallas i kvart, kanske #6 Anaheim i semi och slutligen #1 Washington eller #4 Pittsburgh i final.
Alla andra lag har betydligt lättare resa än St Louis Blues alltså.
Jävligt konstigt system må jag säga.
Nu lyckades ju Blues spöa regerande mästarna Chicago och är därmed klara för kvarten och redan då väntar NHLs tvåa Dallas.
Våren 2014 lämnade fläskberget Elitserien SHL efter en säsong då han vunnit kampen om att ha flest utvisningar samt imponerat på utländska filmbolag genom sina filmningar.
Därefter "spelade" han i KHL för SKA under ett år. "Spela" inom citationstecken eftersom han var sämste forward med lägst poäng i SKA och tröstås fick sparken så snart SKA kunde bli av med honom, vilket enligt apkatekesen beskrivs som att "Glud-fläskberget fixade Glud åt SKA".
Gnomen Mårts lurades ta med honom till VM men där var han så sagolikt usel att han till slut fick begränsad tid som brunkåre på kanten i fjärdelinan.
Därefter har fläskberget inför varje mästerskap förklarat att "han tackar nej" eftersom han är småskadad. Sanningen är ju den att han aldrig skulle varit påtänkt ändå.
Nu har han för första gången glömt "tacka nej" och när Mårts vidgar laget kallar han in två Apor; Lundberg, samt nuvarande Stockholmaren Norman.
Fläskberget är alltså inte med, förstås, och undra på det när gnomer för första gången på länge tagit in riktiga spelare i form av Luleås Linusar Klasen, Omark och Wallmark.
Jag tycker att det är ett misstag av gnomen. Han har glömt vilken underhållning fläskberget kan stå för (se nedan) och dessutom kan han underhålla i paus på tolvsträngar banjo!
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!
Råkade passera Apsidan, den plats där vinfyllot Ulf-Ture och hans klent begåvade sidekick hur länge som helst dränkt planket i hat och hån mot icke-apor i en vidrig efterföljare till de hyggliga filmerna Apornas Planet men nu som Apornas Planket, alternativt när sidekicken kläcker ur sig något ett byte av King Kong till dingdong.
Vad skriver nu det sexfingrade pulvret?
Han kräver att andra - som de hatat och hånat i åratal på diverse plank när de inte är avstängda, dessa cyberspace motsvarighet till vaneförbrytaren fläskberget Hollywood - "ska visa sympati och förståelse"!
Ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha!
Som alla vet finns en oerhörd törst i landet, ja i hela den befolkade världen, om nyheter om Apan och eftersom källan med det suveräna nyhetsflödet på hockeysnackets Apsida nu strypts; som följd av att de dominerande förmedlarna hatbrottslingen och vinfyllot Ulf-Ture samt hans inte alltför begåvade sidekick, som vanligt efter förnedrande apförluster, kryper ned under den sten där de normalt befinner sig i sällskap med gråsuggor och liknande; vilket skapat en kris som hotar lamslå hela den civiliserade delen av världen och i någon mån också den icke civiliserade, oklart lokaliserad men någonstans mellan Luleå och Umeå.
Så kan vi inte ha det!
Och som en ren välgärning i den internationella humanismens, förlåt primat-ismens tjänst, levererar jag härmed följande rykande färska uppdatering om läget avseende Apskutan på hockeyhavet:
APLEDNINGEN Har i princip raderats ut. Ja, det vill säga CryBert, Klockare och målvaktstränare Holm kvarstår men det förväntas inte göra någon skillnad. Klockare vet ju ingen numera om han finns, igen-kligen, eftersom ingen sett mannen på åratal. CryBert brister med jämna mellanrum i gråt, applåderad av förste aprunkare Swikegård, men något med hockey att göra har det inte. Och vakttränaren med den enda instruktionen "ta pucken" tillför ju inget, inget positivt vill säga.
Men jänäralen är borta och går till botten med flaggan på halv stång. Eftersom det enligt Apan fungerade så väl med en misslyckad tränare på den positionen fortsätter man i samma stil och tillsätter ytterligare ett noname, denna gång med nedvärderande titel. Wallson drar med jänäralen på nya äventyr och någon som accepterar att ta över det sjunkande skeppet har man (naturligtvis) inte lyckats med.
APLAGET Ja, det ser inte trevligt ut. De väsentliga penningjägarna och legoknektarna drar förstås så snart de kan. Endast köpspelaren Rit-Ola blir kvar eftersom han vill fortsätta lyfta den överdrivna lön han givits, och med ledning av hur han agerat i de de klubbar han representerat under åren vet vi redan nu att efter solsken kommer regn och Rit-Ola kommer att ta över den plats vid sargkanten som Pesonen abonnerat på under framför allt senaste säsongen. Oscar Möller kommer som det ser ut tillbaka men vad kan han tillföra nu, när all kompetent omgivning sedan länge dragit? Ingenting naturligtvis, men han spelar väl av det år det gäller för att sedan flytta ned till Sydbotten.
Den öppna kranen med förstärkningar från junislaget håller på att sina ut, sedan pojkar och talanger i Norrbotten och Västerbotten fått klart för sig den igen-kliga bilden av den falska dröm som Apan tidigare målat upp - alla blir NHL-stjärnor, hurra, hurra! - och numera stannar med de klubbar de snarare tillhör.
Så det blir att köpa, köpa och åter köpa! Vissa inköp har redan rapporterats och de imponerar inte annat än negativt för apsupportrar. Nu blir det att öppna det tidigare slutna valv där mammondyrkarna förvarat den reserv på Fort Knox-nivå de samlat på sig med stöd av landets och historiens mest elakartade kommunaldoping, en som t o m tagit julgranarna för de med tindrande ögon jultröstande små Apparvlarna. Så vi vet vad som väntar: Köp, köp och flera köp! Och med hänvisning till Apans curriculum vitae på området vet vi redan att c:a 1/5 blir en hygglig, ibland t o m utmärkt värvning, medan 80% blir rena floppar som fr a kommer att tävla med köpspelaren Rit-Ola att hinna först till platsen vid sargen vid bortre blå så nära Apbåset som möjligt för att inte slösa kraft när det är dags att ta sig tillbaka för nödvändig vila efter det ansträngande bytet.
När det gäller halva laget - målvakterna - storma hela havet för Apskutan nu. Den mediokre markussålletsvensson, som dock ändå kunde någorlunda vakta en kasse, drar så snabbt han kan, men kvar blir tydligen erik bak-och-fram hanses som efter många sorger och bedrövelser äng-ligen fick chansen på senare tid, i nyss avslutade slutspel, och imponerade med att rädda hela 40% av puckarna. Kanske farfar Backlund får rycka in, med hela den kompetens som en match var sjätte månad som han spadet senaste åren innebär? Dessutom har Apan rekryterat en vakt från AIK, en som visserligen lyckades hyggligt nere i Allsvenskan, men som vi alla vet är det ett jättekliv till SHL-nivå och prognosen är förstås att de skaffat in en s k <90% vakt. Dock lyckades Apan med att det köpet offentliggjordes vid lämplig tid under brinnande slutspel vilket innebär att de knäckte de nuvarande vakterna varav sållet vägrade spela och bak-och-fram kastade in fler puckar än vanligt.
Men allt är inte regn över Aplandet. Solen bryter emellanåt fram och vi kan rapportera att fläskberget fortsätter! Visserligen var det under senaste säsongen hur tydligt som helst att han numera är helt passé och knappt orkar röra sig på isen, men han kommer ju att bidra till den typ av underhållning man uppskattar i Apled. Jag talar om paraplydrinkar, ansiktsmålning, fiskdamm samt tripping, slashing, hooking, crosschecking och farting av fläskberget inklusive hans ideliga intagande av parterrposition i målgården för de som är brottsningsintresserade.
För att inte tala om fläskbergets enastående koreografiskt gymnastiska uppvisningar i den högre skolan och hans insatser som slagsäck applåderade av boxningsintresserade!
Chicagos fruktade comeback kom till vägs ände i natt när Blues satte 3-2 i tredje perioden och höll tätt in i planket. Vilken revansch för Blues och för Brian Elliot, som tidigare eliminerats direkt i slutspelen.
Men nu möter de fortsatt tufft motstånd i kvarten då Dallas Stars väntar. Vinnaren där möter i semifinal vinnaren mellan San Jose (som slog ut Los Angeles) och antingen Anaheim eller Nashville (som står 3-3 i matcher, enda kvarvarande åttondelen.
På andra sidan har vi Islanders mot Tapa Bay och vinnaren möter segraren i absoluta toppmötet Washington-Pittsburgh (Vilken match: Bäckström och Ovechkin mot Crosby och Makin!).
Satan så j-a bra Brian Elliot är för närvarande. Fortsätter han så här kan Blues nå hur långt som helst!
M.Lemiux: Fin analys av de fyra lagen i semi. Frölunda är nummer ett men vi var inte så långt bakom i år och Apan hade vi definitivt spöat. Jag ger mig fan på att Apans läggmatcher i slutomgångarna på något aplukt sätt syftade till att se till att de skulle slippa förnedras av oss.
M.Lemiux: Underbar fin text om Apan! Vid upprepade tillfällen har du lagt fram kalla fakta som fullständigt vederlägger, neutraliserar och knäcker vinfyllot Ulf-Tures fantasifoster till påståenden och hans lilla sidekick dillerier..
Dags att uppdatera dynastiernas dynasti lag....hihihi, nåväl...jag sträcker mig bara till att orka dra upp vilka lag som vart de bästa lagen under 2000-talet Så här såg listan ut innan detta slutspel:
Plats 1 (ohotad): Färjestad, 9 finaler varav 4 SM-Guld
Plats 2: Hv71, 4 finaler varav 3 SM-Guld
Plats 3: Skellefteå, 5 finaler varav 2 SM-Guld
Plats 4:Frölunda, 3 finaler varav 2 SM-Guld
Plats 5: Djurgården, 2 finaler varav 1 SM-Guld (2 semi, 4 kvarts utöver)
Plats 6: MoDo, 2 finaler varav 1 SM-Guld (8 kvarts utöver)
Plats 7: Brynäs och Växjö, 1 final varav 1 SM-Guld på båda
Så där ja...efter detta slutspel uppdateras listan till detta:
Plats 1: Färjestad, 9 finaler varav 4 SM-Guld
Plats 2: Frölunda, 4 finaler varav 3 SM-Guld (4 semi utöver)
Plats 3: Hv71, 4 finaler varav 3 SM-Guld (3 semi utöver)
Plats 4: Skellefteå, 6 finaler varav 2 SM-Guld
Plats 5: Djurgården, 2 finaler varav 1 SM-Guld (2 semi, 4 kvarts utöver)
Plats 6: MoDo, 2 finaler varav 1 SM-Guld (8 kvarts utöver)
Plats 7: Växjö, 1 final varav 1 SM-Guld (2 semi utöver)
Plats 8: Brynäs, 1 final varav 1 SM-Guld (inga semi utöver)
Jaha ja...särade på Brynäs och Växjö denna gång då Växjö förtjänar 7 platsen själv iom att de har 2 semi utöver SM-Guldet...Brynäs har förutom sitt SM-Guld 2012 vart anonyma under 2000-talet. Med det som är mest anmärkningsvärt är ju att vissa SKAIKa-troll ropar över att SKAIK är dynastiernas dynasti någonsin i Elitseriens historia....lite konstigt kan tyckas då man bevisligen inte ens är det bästa laget under 2000-talet, utan bara det fjärde bästa. Fränt att Frölunda gick från 4 till 2 plats.
Så var denna säsong slut och bara att säga grattis till Frölunda för ett välförtjänt SM-Guld, de var helt klart Elitseriens bästa lag iår. Då Fagervall inte lyckades få ihop Luleå som man hade hoppats på (men hade rätt i den frågan) så kändes det tidigt på säsongen att Frölunda kommer att stå med bucklan...de hade utan tvekan den högta högsta nivån man sett denna säsong med under serielunken så dalade de en hel del men i Kvarten mot Djurgården började de hitta formen och men började se att det skulle sluta bra för Glennarna. SKAIK å andra sidan har den högsta lägsta nivån, därför vann de serien men hade ingen turbo väl till slutspelet. Tyvärr mötte vi de i semin, då Växjö fick för sig att de ville vara med och fajtas om Bucklan än ett år och slog ut Linköping för hade vi mött SKAIK i semin är jag tämligen säker på att vi skulle ha tagit oss till final. SKAIK skulle inte ens varit där...efter att de slog ut det klart enklaste motståndet HV i kvarten fick de möta ett bra lag i semin, och Växjö hade tagit SKAIK om det inte varit för att Fläskisen och Ritola insett att Nihlstorp var i en mkt bättre form än SålletSvensson och hade tagit Växjö till en final men de kom Ritola ocj Fläskisen på att vi rammar sönder Torpen och det lyckades. In kom istället Schweizer-osten Steen i Växjös mål och därför kunde SKAIK nätt och jämnt ta sig till final men där blev de en enkel match för ett starkt Frölunda som redan slagit ut den svåraste utmanaren i sin semi :) Var säsong är väl vad man hade förväntat sig, varken bra eller dålig....misstänkte tidigt att Fagervall inte var rätt man att pussla ihop Luleå till en SM-Gulds maskin, men hans Back to Basic spel fungerade ändå helt ok och vi var ändå de som gav Frölunda hårdast motstånd....som en bekant till mig i orten jag bor sa då semin var färdigspelad (han håller på Frölunda) att den egentliga finalen är redan spelad, vi har slagit ut det lag som jag fruktade mest skulle kunna stoppa oss (Luleå alltså).
Men Sven-Barbros mindre begåvade side-kick menar fortfarande att SKAIK hade sopat banan med Frölunda om de bara velat och haft någorlunda form....jojo, sanningen är att vi här på Luleåsidan tippade rätt...4-1 eller 4-0 i matcher till Frölunda, så stor kändes skillnaden i kvalité och så blev det :)
KulaShaker: Fantastiskt vacker:-) Duktige Fältherren som vi uppskattade mycket i Luleå visar hur man bäst hanterar fläskberget Hollywood.
Med tanke på hur många gånger fläskberget sänkts av motståndare den här säsongen är det hög tid att det rykte, om fläskberget som stor, stark och tuff, nu korrigeras till sanningen: en vek michelingubbe som för 300 000 per månad hanteras som trasdocka av riktiga spelare:-)
Ja, nu ekar det tomt på Applanket vilket är helt i stil med hur aphuliganerna alltid uppträder:
A. Apan har vunnit en match, en serie eller ett slutspel: Då strömmar de fram och dränker cyberspace med inlägg som regel för att hata och håna andra klubbar eftersom de anser att de nu har "bevis" för att Apan är bästisgast i historien.
B. Apan har förlorat en match, en serie eller ett slutspel: Då försvinner de efter något enstaka inlägg eller inget inlägg alls.
Man brukar ju med rätta hävda att tvåan är största förloraren och när det gäller att förlora är ju Apan helt outstanding inom svensk hockey; en dynastiernas dynasti som loser. Tidigare förlorade de ju kvalserier år efter år, vanligen som trea och därmed precis missande avancemang. Och nu har de konverterat förlorarinsatserna till SM-finaler. Tänk att på senaste sex åren har Apan förlorat hela fyra finaler. En insats som imponerar. Under hela Elitseriens historia är det bara Warulfven som under tidigare delen av 2000-talet hade något liknande. Men de har ju inte en skugga av att matcha Apan när man lägger till Apans fantastiskt fina förlorarinsats för kvalspelen. Apan - sämst när det gäller!
Cyberhulliganerna har förstås andra förklaringar.
Vinfyllot Ulf-Ture har gång efter gång förklarat förlusterna med att Apan var igen-kligen klart bättre men förlorade på flyt/usla domare.
Sidekicken med den begränsade begåvningen har en annan teori. Apan är förstås bäst men råkade vara nedtränade och hade det bara blivit fler matcher skulle Apan ha utklassat Frölunda.
Vad gör man med såna fånar;-)
Jag konstaterar vidare att Apans lagkapten med en månadslön på 300 000 kronor varit extremt usel och förstår jag rätt har han kontrakt för att ännu uslare fortsätta lugga föreningen på 10x vad de ger de duktiga junisår de har i laget en hel säsong till. Vi andra tackar och tar emot.
Fläskberget har ju hela säsongen varit usel och mest märkts genom sina upprepade matchstraff och långa avstängningar, men har kontinuerligt förklarat att "jag blir bättre i slutspelet".
Jodå, han har blivit "bättre" på att vara fulare. Riktigt ruggigt ful genomgående, bara en enda spelare i alla lag lyckades få fler (en enda) tvåminutersutvisningar än fläskberget och då ska noteras att fläskberget helt horribelt inte ens straffades när han åkte på målvakter för att skada dem samt instruerade medspelare att göra detsamma.
Frölunda ledsnade ju på det där j-a fulspelet och några >100kg-backar uppfostrade fläskberget på ett ljuvligt sätt, se nedan:-)
DansbandsWolf: Gå för final ni nästa sässen. Vi tror oss förhoppningsvis varit i gruvschaktet längst ner nu och sakta, sakta, försiktigt börjat hacka oss uppåt 😊
DansbandsWolf: Ja, det var fint. Själv var jag upptagen med akutjobb och när jag slog på matchen åkte Lustan redan omkring i Guldhjälmar. Och helt klart värdiga vinnare sedan de lyckats vinna mot oss;-) men om ett år får Lustorne titta på när vi tar på oss Gludhjälmarna.
Annars har detta slutspel i mångt och mycket handlat om vakter.
Dels Lustans Lasse J som var kanonbra, skadades lätt varefter Luleåutbildade JG kommer in och stänger buren och kan inte tas ifrån spaden.
Detsamma gäller också Luleåutbildade Lassi som blev ett spöke för såväl Warulfven som Lustan men lustorna var helt enkelt för bra ute på isen för att vi skulle kunna stoppa dem. Dessutom släpet vi n Elitseriens yngste vakt någonsin och denne förklarar att han gick till Luleå eftersom vi hade fantastiska vakttränare medan snålapan körde utan vakttränare förA/B-junisar som fick den allmänna utbildningen "ta pucken"...mycket instruktivt.
Läjkers valde att inte rekrytera - hade de inte chans att knipa Joacim Ericsson redan i februari? - och gick in i slutspelet med två svaga vakter. Nu lyfte sig Torpet ändå men eftersom fläskberget och Ritola våldsam överföll honom flera gånger lyckades de till slut skada honom ostraffat!) och sedan tillika därför vann de med en hårsmån.
Och så Apan själv där vaktfrågan alltid vanskötts och nu mer än någonsin.De missade också chansen att signa Joacim Ericsson - eller så ville inte Jocke tillbaka till Apan igen? I stället signar de med en annan vakt från AIK vilket förstås läcker ut.
Jag tror att markussålletsvensson desperat efter att misslyckats med att bli NHL-vakt och nu i år droppas av Läjkers som föredrog Jocke, krävde att få kvar med löneförhöjning i Apan,men de sket i honom.Och det är anledningen till att han därefter spelarstrejkat fast han igen-kligen inte varit skadad. Och då får aporna plocka in hanses som förstås kastar in puckarna som vanligt.
Vad hade apvakterna idag? Hanses 40% räddningar tror jag och Baklund 82%. Helt underkänt förstås och det i en avgörande SM-final! Kan man tänka sig ett bättre bevis på hur j-a usla Apan är på vakter...
[Tungt. Om man ska värdesätta årets säsong så slutar det i moll. Men om vi sätter det i paritet till Qatars prestationer... ja då skulle årets säsong vara Qatars bästa prestation på ett årtusende, Vi gick till final och lyckades vinna en match, något som Qatar inte lyckats med på ett årtusende. Genast känns det lite bättre.
I och med att vi ändå tar oss till final så håller vi sviten vid liv - ett delat rekord med Färjestad med 6 raka SM-finaler. Jag gillar det här med sviter. 5 raka seriesegrar, 6 raka SM-finaler, 16 raka vinster mot Brynäs, 8 raka slutspelssegrar mot Qatar. DYNASTIERNAS DYNASTIFÖRENING, SKELLEFTEÅ AIK, HALLELUJA!!!]
Nej, det är inte mina ord. Det är vinfyllot och hatbrottslingen Ulf-Ture från pite som uttalar sig sedan Apan krossats och förlorat SM-final - igen!
Den vidrige vill alltså blunda för att Lustan helt enkelt var överlägsen Apan - själv hallucinerar han vidare och påstår att Apan var "bäst" idag vilket han påstått varje gång de torskat i denna final - så mycket för hans kompetens.
Så i stället kör han sitt vanliga - som han är mer intresserad av än att diskutera hockey och "eget" lag - nämligen att hata och håna andra.
Framför allt Luleå Hockey, alltså.
Grejen är ju den att Lustan utklassar Apan med 4-1 i matcher medan Luleå Hockey hade 2-2 i matcher och nådde förlängning i Scandal-i-Analium dvs var en hårsmån att ta ledningen med 3-2 i matcher. Så det finns ju rejält fog för att hävda att Lustan-Luleå var den moraliska finalen.
Och det var likadant i CHL; regerande mästarna Luleå Hockey förlorade för j-a knappt först efter straffläggning i avgörande match mot Lustan som enkelt malde ned resten av motstånden sedan de vunnit mot Luleå.
Och alltså likadant i slutspelet om SM: Luleå vara alltså inte långt från att ledningen med 3-2 i matcher men tappade matchen och pallade inte att bjuda motstånd i avslutning - trots allt det klart svåraste motstånd Lustan hade i år för Apan var ju inget problem.
Det var alltså bara Lustan som tog oss i Europa och i Sverige på herrsidan samtidigt, vilket mycket väl kan kännas som att vi är nummer två i båda sammanhangen - samtidigt som vi lyfte landets damhockey till något nytt och bättre samtidigt som vi vann både serie och slutspel:-)
En fantastisk framgång för Luleå Hockey - trots missflytet med Sweatt varpå vi aldrig fick till den förstalina vi skulle haft. Nej, vi kan vara mycket nöjda med säsongen.
Men kan Apan det? Ett spel som fungerar i seriesammanhang när de tar många enkla segrar, men att vara bäst när det gäller? Nej. Och sanningen är ju den att inte ens i serien var Apan bäst, däremot var de näst bäst hela tiden. Men under hösten var Lustan klart bäst och från mitten av november och resten av serien var Luleå bäst.
I detta slutspel vill jag hävda att Apan inte tillhörde de tre bästa. Lustan förstås överlägsen Apan och Luleå menar jag också var bättre; dessutom "vann" Läjkrarna i princip semifinalen mot Apan, men sedan Apan utan att straffats tillåtits köras på Läjkersvakten Torpet gång på gång till dess att de skadat honom, lyckats de nå fram till att vinna sista matchen i sudd helt mirakulöst. Men Läjkrarna var moraliska vinnare i den semin utan snack.
Jag vill mena att Apan tappat rejält nu och att fallet startat. När de tog första Gludet mot Luleå hade de ett riktigt starkt lag och med spelare som gav allt för vinsten - varför det också blev 4-0 i matcher för Apan trots att Luleå haft mycket att säga till om och varit det bättre laget i flera av matcherna. Men då var Apan bra och helt värdiga vinnare.
Men så var det inte 2014. Det slutspelet var troligen Lustan och fr a Läjkers klart bättre än Apan men apflyget innebar att de slapp de svåra motståndarna och bara behövde spöa för Apan enkla lag då, som Pungen och Warulfven för att få ett Glud som de inte var värda.
2015 kom de inte undan. Råkade på Läjkers i final och fick förstås stryk.
Och nu i år förlorade de igen-kligen mot Läjkers igen men myglade sig till final bara för att krossas eftersom de mötte Lustan.
Nej, jag tror att Apan fallit sedan länge. Det lag de hade 2013 med köpespelarstjärnor och med ett koppel Apspelare som var beredda att ge allt, det finns sedan länge inte längre.
Kommande säsong är jag tämligen övertygad om att de inte ens fixar serien, än mindre slutspelet.
Luleås framtid ter sig helt annorlunda. Tack och lov:-)
Ja egentligen bryr man sig inte vilket lag som vinner eftersom Modo inte var med och dessutom inte spelar i samma serie längre. Men man ser ju hockey ändå för att få underhållning.
Men man kan ändå inte låta bli att vara lite skadeglad endast pga Yoda och Barbro, de riktiga fansen tycker man synd om för det är inte kul att förlora en final.
Men nu vet vi att det räcker att vara bäst i 2 av 6 år för att få kalla sig dynastiernas dynasti förening.
Jaaaaa, skönt som fan att Röde Roger piskar Apa med 4-1 i matcher och framför allt tag gludet i aphallen, hur skall schtaaaan överleva detta? Bäst idag var bilderna på en gråtande Bert, det gjorde min dag :)
Eftertankens blanka krankhet betr Norrlandshockeyn i landets 2 högsta serier....det är bara vi och Timrå som denna säsong presterat bättre än förra. Aspis åkte ur liksom Sundsvall, Brynäs ur i playin, Björklöven sämre än året innan och Apan vann bara en finalmatch. Tror inte de spelar final nästa år utan det gör vi mot Frölunda.
Sven.Savage: Jag minns det där och personligen var Blomman en av mina favoriter och att det var synd att han fick stå tillbaka för Göte som även han var en mycket bra målvakt.
Jag verkligen så är Myllys nått utöver det vanliga som vi har sett på isen!! Vad som däremot glöms bort är att vi i Löven under en längre tid hade en så kallad Myllys kopia i Kiruna bördiga Jörgen Wikström! Han hade en liknande spelstil och lyckades att göra ett mål också!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Det sistnämnda var väl nödvändigt att tillägga eftersom fläskberget själv är allt annat än bra, dvs när vi inte talar om att åka på målvakter, filma, sänka eget PP och ta helt obegripliga och onödiga utvisningar för fula överfall, som sänker egna laget. Fast om gnomen tänker på underhållningen kommer förstås publiken att skratta högt när fläskberget blir sönderhackad som den sparris han är, låt vara rikligt kompletterad med otränat fläsk.
Jag började faktiskt fundera på om gnomen hade nyktrat till, till slut, eftersom han äntligen slutat jävlas med Luleås Linusar och tagit ut Linus Omark, Linus Klasen och Linus Wallmark. Förutom Lassi som ende och bäste SHL-vakt samt Frallan.
Men efter 25-30 nej tack från NHL får han nu plocka in kreti och pleti, illustrerat med fläskberget. Ryssarna och finnarna ställer upp med bästa tänkbara lag och där är det en självklarhet att man ställer upp för landslaget. Å andra sidan har de inte en gnom som förbundskapten, en som genom rudimentär social kompetens samt bristande omdöme sett till att majoriteten av de svenska bästa spelarna aldrig kan tänka sig att lira för det Tre Kronor som gnomen "leder". Som en finsk expert uttryckte saken: ser vilka som lirar för Tre Kronor och det är ju massor av nonames med bara en riktigt stor stjärna, nämligen Linus Omark.
Och ett gott exempel är alltså nu att gnomen utser fläskberget till lagkapten! Har han hockeyalzheimer, eller? Har han glömt bort att senast fläskberget deltog var han så värdelös och destruktiv för det egna laget att han till slut var tvungen att bli flyttad till en fjärdelina som brunarvinge för att sabotera så lite som möjligt?