Lövva: Det är INTE Renberg privata investeringar det handlar om , det är det pension som varje arbetgivare betalar in och placerar någonstans .
Renberg själv har inte lagg in några kronor från egna besparingar , utan det LHF som placerat hans tilltänkta pensions pengar hoss Obol .
Citat från Renberg : En sista kommentar för i dag: Jag vill understryka att jag aldrig initierat att min pension ska placeras hos Obol", skriver Renberg och hänvisar ytterligare kommentarer till en presskonferens i Piteå på onsdag.
Metal Guru: Renbergs privata investeringar kan ju inte Luleå stå till svars för. Det förstår säkert till och med du. Han är ju en vuxen (?) människa å förvaltar pengarna vars han vill. Luleå kan ju inte nypa han i kinden å säga, där få du inte lägga dem.
Tänk hur lite man vet. Här sitter flera och spekulerar huruvida Rehnberg är snål eller inte, huruvida klubben fullföljt sina åtaganden eller hur kontraktet mellan Luleå och M.R sett ut.
Men ge er tillsmod vänner. Snart har klockan passerat midnatt och plötsligt dyker skepnader upp på Luleås forum som sitter inne med sanningen.
Renberg kan ju inte mycket mera än äta och skita han heller. Stämma klubben med den förmögenheten han har, nej mycket vill ha mera och tycker att han gör bort sig själv.
"Det är ju synd om fattiga Renberg. Hur fan kan man vara så jävla dum att man planerar att stämma sin gamla förening? Han gräver sannerligen sin egen grav."
Lövva: Om du skulle uppleva att din arbetsgivare förökte blåsa dig på dina redan intjänade pengar, skulle det då vara jävligt dumt av dig att planera att stämma dem?
Eftersom inte många här har tagit Renbergs parti presenterar jag delar ur hans pressmeddelande från nu på eftermiddagen:
------------------------------ På fredag eftermiddag skickade Mikael Renberg ut följande pressmeddelande:
Vad gäller förhållanden mellan Luleå Hockey och mig är Luleå Hockey arbetsgivare och jag arbetstagare. Luleå har inte uppfyllt sina åtaganden i våra gemensamma avtal. De har gång på gång lovat inbetalningar som sedan uteblivit. Jag gav dem löfte om att skjuta upp betalningen i december 2006. Dock inte den i april 2007. Luleå Hockey har meddelat mig, senast inför den av mig hållna presskonfrerensen i Piteå 2007-05-09, att pengar betalats in. Än idag har jag inte sett röken av dessa pengar pengar.
Detta är bara en av flera delar beträffande mitt kontrakt som inte uppfyllts.
Luleå Hockey tog upp Obol på presskonferensen. Jag vill understryka att jag aldrig initierat att min pension ska placeras hos Obol. ---------------------------------
Obol sponsrade bland annat Basketligan och basketklubbarna Plannja och Dolphins liksom Luleå Hockey. Affärsidén har varit att få tillgång till nätverket runt de föreningar som företaget sponsrat och på det sättet få möjlighet att få förvalta sponsorers och enskilda personers förmögenheter.
Männen bakom Obol Investment misstänks ha lurat sina kunder. Ekobrottsmyndigheten har inlett en förundersökning för att utreda misstankarna om grovt bedrägeri.
FI slog i slutet av januari fast att Obol har bedrivit handel med värdepapper på ett regelvidrigt sätt. Sedan granskningen började i decembeer har många privatpersoner som satsat i bolaget försökt få tillbaka sina pengar. I mitten av januari begärdes företaget i likvidation.
Jag förstår inte riktigt Renbergs kritik. Först så kritiserar han LHF för att de satsar för lite på juniorerna, men det ser man ju rätt fort att det inte stämmer. Men sen satsas det även för lite på spetsen.. Det kanske måste bli 32manna trupper för att falla #19 på läppen, hoppas PEO vet vad han värvat nu.
Det är ju synd om fattiga Renberg. Hur fan kan man vara så jävla dum att man planerar att stämma sin gamla förening? Han gräver sannerligen sin egen grav.
Lindberg Råkkar: normalt sett ska man inte gå i polemik med besvikna spelare, men här tycker jag LHF gör helt rätt - någonstans måste man sätta ner foten mot allt skitsnack. Man kan helt enkelt inte ta vilken skit som helst. Stämma LHF för avtalsbrott för att man själv har gjort bort sig med sina egna pengar??? Vilken idiot.
Portello: Om man läser texten som lagts ut på hemsidan så får man väl säga att klubben sågar Renberg vid fotnölarna i hans agerande på de flesta plan. Inte helt oväntat ska Renberg investerat egna slantar i OBOL och är sur på LHF nu när verkligheten hunnit ikapp bolaget. Varför blir man inte förvånad, killen är bland de rikaste i norrbotten och försöker en en gång lägga över en massa skuld på Luleå precis som i den gamla Toronto-affären.
LL: Jag har aldrig sagt att Obol är mer skattetekniskt fördelaktigt än andra förvaltare.
Däremot är det väl mer eller mindre kutym att om man har förtroende för en förvaltare, så vänder man sig inte till en annan - utan man försöker samla alla sina affärer på ett ställe.
Metal Guru: jo, det är en möjlig orsak. Men varför skulle Obol ha varit skattetekniskt mer fördelaktigt än andra förvaltare?
Visst är det möjligt att man har haft affärer man inte berättar om. Men det finns helt enkelt så många logiska argument emot att man skulle ha haft det så jag finner det osannolikt.
Metal Guru: visst hade man kunnat göra det. Men det hade i så fall bara gällt några få månader. Lener har aldrig gjort någon större hemlighet av att han skulle lämna LHF efter säsongen 06/07 samt att kontraktet ändå skulle gå ut, varför skulle man omförhandla ett kontrakt med tre-fyra månaders giltighet kvar om det ändå inte skulle förlängas?
Metal Guru: den där artikeln säger ju ingeting som styrker eventella mörkade affärer mellan LHF och Obol. Att vissa spelare har satt in pengar på eget, privat, initiativ har ju inget med LHF att göra.
LL: ...och att LHF och Obol aldrig skrev avtal innan det i höstas berodde till stor del just på att LHF vare sig ville eller kunde sätta in pensionspengar där eftersom man var (kanske till och med är? Jag vet inte om avtalet har gått ut ännu) bundna av ett annat avtal. Om spelare och ledare sedan har satt in pengar på privat initiativ är ju deras eget ansvar.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (20)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (14)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
22% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Renberg själv har inte lagg in några kronor från egna besparingar , utan det LHF som placerat hans tilltänkta pensions pengar hoss Obol .
Citat från Renberg : En sista kommentar för i dag: Jag vill understryka att jag aldrig initierat att min pension ska placeras hos Obol", skriver Renberg och hänvisar ytterligare kommentarer till en presskonferens i Piteå på onsdag.