Renberg, lagbygge och framtid

« · 885131 · » Till forumet

Sv: Renberg, lagbygge och framtid
ta det gärna igen, ivan speed:
Kommentera

test: aouå eiyäö
Kommentera

73Sjöbba: tar det gärna igen. hade "lhf" gett fan i att ta hit svnt igen, hade vi slppt det här. måste "lhf" bet 3-5 mllj till hnm=de gvtvs korda i "es".detta kan mkt väl bli klbbns död.
Kommentera

PEN:
Är absolut omöjligt att Renberg har försökt att lösa denna tvist internt med Luleå utan inblandning av media, fram till gårdagens PK då vi alla passerade Point of No Return?

Istället för att "planerat en längre tid att stämma Luleå Hockey" menar jag.
Kommentera

björn power: Det verkar som om renberg planerat en längre tid att stämma Luleå Hockey om man hör på interjuven, Vad fan pysslar Renberg med kört förmodligen dubbelspel mot Luleå sista tiden.....
Kommentera

Lyssna på vår ordförandes intervju idag på lokalradion, hoppas LHF har rätt för framtidens skull (men likförbannat är det med sorg detta händer..)
Kommentera

Albert Hall: Låter bra att du skall vara social... fast att ni åker ut är lungt, det blir 14-lag. Behåller er alla dar i veckan istället för att LIF går upp ;-)

Något måste man ha att besöka på resorna hem från farsan i kiruna.
Kommentera

65selander:

Ja du har helt rätt. Till mitt försvar kan jag ju säga att jag inte besämmer. Allt.

Nästa gång du kommer till Lule så lovar jag för övrigt att inte var lika asocial. Fast skynda på, vi Lule har bara en säsong kvar i ES enligt alla expertis.
Kommentera

Albert Hall: Liksom FBK så skulle ni aldrig ha ställt upp en andra gång, fast FBK så var det väl 3 ggr om jag inte minns rätt.
Kommentera

GävleLasse: Som det känns nu så kan man inte säga mer utan att det blir löjligt. Jo, förresten, en sak till tänker jag säga.

Jag har följt Luleå HF sedan de gick uppi ES. Utan att räkna så måste det ha varit hundratals spelare som antingen lagt av eller gått till en annat lag under dessa år. Två gånger har det blivit massmediauppbåd, skriverier och upprörda känslor från flera håll. Båda gångerna så har det rört sig om Mikael Renberg. Båda gångerna så har det varit olika tolkningar av skrivelser i kontrakt. De som tror att det är en slump kan räcka upp handen.
Kommentera

Albert Hall: Har för mig att jag skrev något om ""all publicitet är bra publicitet" fast det var före Sjödin-affären :-))

Vi har ju en match mot er en helg igen denna säsong som kommer som vi kan diskutera vidare på ;-)

Matchen efter Nyår i år så lyste du med din frånvara ...
Kommentera

65selander: Gäller inte "all publicitet är bra publicitet" efter millinieskiftet alltså? ;-)
Kommentera

GävleLasse: Har det inte varit infekterat nog redan mellan LHF och SAIK så lär det bli det nu. Läge för LHF att skapa en skyltdocka och hänga på någon viadukt i Mjölkudden? ;-)

Som sagt var. Det kvittar vad alla skriver det är bara en rättegång som kan få fram vad som är sant eller inte och likt våran Sjödin affär så är skadan redan skedd med alla "badwill" i pressen oavsett hur det går.
Kommentera

Albert Hall: Hehe... Jag noterar att ni drabbats av personen som lever efter parollen "Det spelar ingen roll vad man säger, bara käften går"...

Hela Renbergaffären är en soppa och det ska bli intressant att se vad det hela mynnar ut i. En sak är dock säker, ni får nog fullt hus när SAIK kommer på besök...
Kommentera

Swordster:

Eller: Man ska aldrig haka upp sig på enstaka lösryckta citat. Vare sig det gäller intervjuer, skvaller, överenskommelser eller annat. Man ska se helheten. Den hoppas jag vi får se i en rättegång.
Kommentera

Swordster:

Jag vet inte. densomleverfar.se
Kommentera

horcoff:

Jag vet. Killen är ju berömd för en massa smarta inlägg i ES-boken. Bland annat. Honom ska vi vara rädd om.
Kommentera

Albert Hall: Hur förkaras paragrafen i artiklarna här tillhöger av alla Renbergs belackare?

Bifogar artikeln i inlägget oxå.
Kommentera

Albert Hall: Jag högg på det, men du har ju redan svarat :-)
Kommentera

Jonte321:

Ja absolut. Du var ju precis rätt kille att uttala sig beträffande att ha saker innaför pannbenet.
Kommentera

Susanne Sjögren har helt rätt! Luleå är bara lite tröga tror jag, och förstår inte varför han väljer att byta klubb. Om alla tänker efter, så förstår dem flesta att Renberg har rätt, men som sagt, det gäller dem som har något innanför pannbenet. Enligt mig iaf.
Kommentera

Susanne Sjögren slutar aldrig att förvåna mig. Från expressen:

Vem håller du på i bråket – Renberg eller Luleå?
- Absolut Renberg. Man går fantamej inte ut och sågar en av svensk hockeys stora hjältar så offentligt och så ensidigt. Det känns smutsigt och förrädisk. Konflikter och pajkastning ska lösas internt, det är ingenting för offentlighetens ljus, och bråk om pengar känns alltid obehagligt.

"Konflikter och pajkastning ska lösas internt" Hmm, vet inte men visst var det Renberg som började pajkastningen för längesen. Luleå har ju varit tysta ända fram tills igår
Kommentera

Lövva:

Jag kanske också drog till Sydamerika? Nej, jag har varit på resande fot (dock kvar i norrland) och är inte 100% uppdaterad annat än med några förvirrande SMS. Jag måste nog uppdatera mig på lite fler ställen än HS innan jag tänkt klart. Hittills så är min åsikt att det är lika bra att köra allting i rätten. Annars håller jag mest med Björn Power, i den här soppan finns det nog bara förlorare.
Kommentera

Jesper Jonsson: Jag läste om 3 NHL spealre med anknytning till Norrbotten när de räknadse upp personer i norrköpingstidingar i samband med polisanmälan.
Kommentera

Vars håller Albert Hall hus? Vore intressant å höra hans åsikt
Kommentera

Swordster: "I Sverige är det väl så att arbetsgivaren betalar in pengarna till din pension."
Det stämmer, men åtminstone i den stora koncern jag arbetar får/ska arbetstagaren själv välja pensionsplacering så det är helt upp till mej själv.
Kommentera

Lövva: Sydamerika är lätt att komma bort i.
Kommentera

Linkan: Människan är ju inte i ordning. Å det sjuka är ju att det finns en människa som har alla svaren men han är försvunnen. Hörde rykten om att han hade setts i sydamerika
Kommentera

Lövva: Nu tror Renberg att han har Luleå fansens stöd! läste det i kuriren orkade inte länka, hur dum får man vara.
Kommentera

Swordster: Jo men du kan ju ha privat pensionssparande oxå?

Och om det var NHLspelare har de isåfall liknande dealar?
Kommentera

Jesper Jonsson: Var det inte NHL profFs som investerat av sina pengar inkänade over there?

I Sverige är det väl så att arbetsgivaren betalar in pengarna till din pension.
Kommentera

LL: Var det inte ett gäng andra spelare i elitserien som hade OBOLpengar oxå?

Fast de avtalen var kanske helt mellan spelarna och OBOL utan klubbarnas inverkan på ngt sätt.
Kommentera

"Klausulen talar till Renbergs fördel" enl . Tommy Lundqvist.

Tänk om det nu är så att så är fallet, och att fler spelare kliver fram ur skuggorna med liknande kontrakt. Då jäklar ser det mörkt ut för Lule som hockeyförening.

Hoppas att det ordnar sig till allas bästa. om inte för Lules supportrar som "bara" vill se på hockey.
Kommentera

Bolivar: enligt Sture Karlsson i NK i dag så krävde Renberg att pengar skulle sättas in i Obol redan när han återvände första gången, och att LHF fick jobba hårt för att få göra det i strid med gällande avtal. Det låter jävligt märkligt att LHF skulle ha gjort det på eget initiativ.

Men jag undrar allt mer vad Danne Lundström har haft för roll i det hela. Kan både Renberg och LHF ha blivit förda bakom ljuset? Kan det vara så att den stora skurken här inte är vare sig LHF eller Renberg utan Danne Lundström?
Kommentera

Bragd-Birger: Nu består ju LHF:s styrelse av många personer som har/haft höga poster inom olika områden. Bl.a. fd styrelseordförande i Coop Norrbotten, VD i Lucoil Stell, vice ordförande i Luleå kommunstyrelse m.fl.
Jag har lite svårt att se att man skrev ett brev i ren desperation.
Kommentera

En oerhört intressant, om än makaber, soppa. Den springande punkten enligt mig: om nu ett flertal spelare/tränare haft samma Obol-upplägg som Renberg, har Luleå gått in och kompenserat dom för de pengar som uppenbarligen gått upp i rök? Det antyds ju att så skett i exempelvis fallet Lener. Blir nog småjobbigt för klubben att på ett pedagogiskt sätt förklara varför man anser sig tvungna att göra det i fallet Lener, medan det är helt förkastligt att göra det i fallet Renberg.

Å andra sidan, kopplingarna Johansson, Renberg + agent verkar ju helskumma. Känns icke helt orimligt att anta att Renberg/hans agent på något sett varit involverade i det kontaktnät som gjorde att Obol och LHF:s samarbete initierades. Om nu Renberg kan anses ha varit en av de drivande krafterna bakom samarbetet, men samtidigt haft ett lika besvärande (för LHF) upplägg vad gäller pensionsplacering som Lener, hur kan klubben agera? Moraliskt kan man i s f givetvis hävda att Renberg fanimej får dra sitt strå till stacken eftersom han varit med om att dra i gång hela soppan, men juridiskt? Och hur mycket ansvar kan man kräva att Renberg ska ha för klubbens pensionsupplägg i jämförelse med de som faktiskt s k a ha det ansvaret, dvs klubbledningen?

Renbergs slingrande/förtal i medier är hyfsat ofräscht. Märkligt att han inte har så pass mycket is i skallen att han fattar vilka knappar man inte bör trycka på för att undvika att en hel hockeykarriär - och anseende, och framtid - ska dras ner till Ludmila-nivå.
Å andra sidan: LHF lider en smula av samma syndrom. Brevet om SANNINGEN kändes hyfsat desperat. Så där skriver man inte om man är ett stort företag (vilket LHF får anses vara) och utsätts för grundlösa anklagelser. Då skriver man 'det är uppenbart att klubben och Renberg har olika uppfattning bla, bla...varför vi anser att det är bäst att saken prövas juridiskt'. I övrigt låter man. exempelvis, Renbergs snack om att 'inte satsa på egna juniorer' framstå som så grundlöst och korkat som det är i den tänkande läsarens ögon. Det är inte LHF:s problem om någon annan säger uppenbart blåsta saker i media.

Slutligen: LHF bör också sopa en smula framför egen dörr i lögnare!-snacket. Hur var det nu med Obol? Nyss hette det att det endast var 500 000 i utebliven sponsring som på något sätt kunde förknippas med det företaget. Nu är det plötsligt aningens, aningens mer besvärande än så.
Hur besvärande lär vi bli varse. Spontant känns det dock som att vi snackar Shit Creek i kvadrat. Högst olustigt.
Kommentera

MorganaLefaey: En annan fråga som vore intressant att få svar på är varför klubben inte betalat ut den del som nsd skriver blivit uppskjuten från december.

Såg nu att enligt kuriren så skall de betalas ut på tisdag. Men knepigt vore väl om inte båda delarna av detta borde vetat att det var det datum som var utbetalningsdatum. 
Kommentera

MorganaLefaey: är väl lite som Robert Pettersson skriver i sin blogg. Kan de verkligen skrivit in en klausul som så gott som säger att om pengarna går åt skogen så lägger vi in dem igen åt dig. Nog borde klubben ha smartare rådgivare än så.
Kommentera

distanserad: Ja, om man håller på LHC och har följt den klubben genom åren så torde man mycket väl kunna knyta an till dessa "fjortisfasoner" som du nämner.

It takes one to know one..
Kommentera

Bolivar: Nu är man inte speciellt insatt i det hela men var det inte så att några personer gick in och hjälpte luleå med pengar för att de skulle ha råd med honom första gången han kom hem? Kan det varit så att obol var en av de som hjälpte till? Och att det då skedde på luleås initiativ? Visst låter det iofs knepigt när agenten varit polare med den försvunna skurken, för det bör väl inte varit så omöjligt att han då kanske ville hjälpa sin kompis och själv la fram det som förslag.

Den del av avtalet som man kan läsa i nsd säger dock att klubben är ansvariga för pengarna tills dess de betalas ut. Frågan är då om det spelar någon roll vem som antytt på vars själva sparandet skall äga rum. De har skrivit på att de är ansvariga.

Kommentera

Bolivar: Ett långskott från min sida men en sak slog mig. Det här kanske inte behöver gå till domstol. Det Kanadensiska finans bolaget Dundee Security har varit inblandat i OBOL och OBOL har stora tillgångar placerade hos Dundee Security som de fryst. Finns en liten, liten möjlighet att en del av OBOL-pengarna kan komma till deras rättmätiga ägare. Alla OBOL pengar är inte försvunna utan de finns i Kanada.
Renberg får nog svårt att förklara sitt samröre med OBOL Bosse. Måtro hur vinet Conorossa smakar?
Kommentera

Intressanta nyheter varje dag nu. Tydligen fanns det ett OBOL-avtal redan år 2000/01. Då var Johan Strömvall klubbdirre och Strömvall skrev inte överhuvudtaget inte något avtal med OBOL.
Att sedan Renbergs agent var/är bästa polare med OBOL-Bosse gör ju att LHF:s version verkar mest trovärdig. Man får bara hoppas att det finns på papper. Ett munligt löfte från MR verkar inte vara mycket värt.
Kommentera

Lövva:
"Uppenbarligen men vilket av de bägge versionerna känns trovärdigare...?"

Det här från dagens NSD tycker jag känns jävligt trovärdigt:

Mikael Renberg har fått en stor del av sin lön i form av pensionssparande i Obol.
Dessa slantar är förmodligen "gone fishing", vid det här laget.
Renberg vill ha kompensation av Luleå Hockey, men Luleå vägrar och menar att Obolkonstruktionen var på Renbergs initiativ.
Renberg kontrar och hävdar att Obol var Luleå Hockeys ide, efter förhandlingar med finansmannen Bo Johansson.

Läs gärna vidare. Om Obol. Om andra spelare. Om Lener.
"...en liten del i lön och en stor del in i Obol."
Kommentera

ivan speed: Va? Ta det igen.
Kommentera

Lövva: "renberg"borde givetv aldr fått komma tebax till "lhf"eft bråket,då han återv till "nhl". jag sade just detta 2001, o idag ser jag hur rätt jag var ute. "renberg"= den värsta grgbrkn i svensk idrott ngnsin.
Kommentera

Under den värsta ekonomiska krisen i slutet av 90-talet sänkte Jarmo Myllys på eget initiativ sin lön för att hjälpa till att rädda klubben.

När Micke Renberg inte får pengar som han kanske inte ens har rätt att få ringer han sin advokat och ska stämma klubben.

Var det någon som sade "ställa upp för föreningen"?
Kommentera

Alisandali: Men med tanke på att Renberg är erkänt snål och har handlat tvivelaktigt mot Luleå tidigare (den plötsliga övergången till Toronto) så skulle jag bli väldigt förvånad om han skulle ha rätt i detta fall. Ser ingen anledning för varför Luleå skall ljuga för hela svenska folket. Vore ju riktigt lågt från deras sida och det skulle förmodligen äventyra deras anseende för en lång tid framöver. En risk som jag tror Luleå Hockey absolut inte är beredda av att ta.

Renberg i sin sida har ju inget att förlora och så är ju karln så snål att han gråter när han skiter
Kommentera

Lövva: Ja , vi får väl förhoppninigsvis veta hur det ligger till så småningom .
Fast i det läge som det är nu så tror nog jag mera på Renberg än LHF .

Jag har följt hans snytvals genon media och funderat vad han håller på med , men med det lilla som har kommit fram under dagen så skulle jag tro att Micke har rätt i det han säger .

Sen var det ju otroligt klumigt gjort att skriva på för SAIK , det borde han ju fattat att det skulle röra upp ilskna reaktioner hos Lulesupportrana
Kommentera

Alisandali: Citat från Luleå Hockey: Att i detta läge inte ta ansvar för sina egna handlingar utan istället försöka övervältra bördan på Luleå Hockey känns bara sorgligt.
Detta krav ingick också i det avtalsförslag som vi sade nej till.
Kommentera

« · 885131 · »